248 Сюда относится, например, предоставление лицу белого духовенства права носить митру при церковном богослужении. 249 Так, например, брак недействительный ввиду особых обстоятельств, повергаемых на высочайшее усмотрение, может быть признан действительным с признанием законными детей, родившихся от недействительного брака. Сюда же принадлежит высочайшее разрешение, даваемое духовным лицам на снятие ими с себя сана. 250 См. постановления этих соборов в «Православном Обозрении» за октябрь 1885 года, стр. 403, и май – июнь 1886 года, стр. 367. 252 Даяние XV, 28: «ибо угодно Св. Духу и нам не возлагать на нас никакого бремени более, кроме; сего необходимого: воздерживаться от жертвенного и крови и удавлении и блуда и не делать другим того, чего себе не хотите». 253 Так в 252 г. Св. Киприан Карфагенский писал от имени собора Африканского к папе Корнелию: «placuit nobis S. Spirit-usuggerente» etc. Это же убеждение выразил император Константин Великий , называя приговор собора Арелатского judicium» и прибавляя при этом: „sacerdotum judicium ita debet haberi ac si ipse Dominus residens judicet“ и затем позднее, по поводу I вселенского собора, выражаясь: «quod trecentis sanctis episcopis visum est, non est aliud putandum, quam solius Filii Dei seutentia». Ту же веру выражали соборы западные. Так II-й Орлеанский собор 533 г. говорил: «quocirca baec quae inspirante Domino communi consensui placueruut“ etc. Собор Клермонский II-й 552 г.: «quae di vina inspi ratio ne salubriter in praesenti tempore defi­nita sunt» etc. См. Hefe1e. I, 2; Schulte. Stellung, 49–53. 254 Именно Константинопольский собор 331 г., а также Ефесский 431 г. и Константинопольский 553 г. 255 Например, Сардикиский собор 343 г., соборы IX и., а в позднейшей истории Флорентийский собор. 258 Richter. S. 585: «Ein solcher Fortschritt (т. e. очищение слова Божьего от человеческих примесей) kann aber niemals nach einer Anordnung des Regi­ments geschehen, sondern er wird durch die christliche Wissenschaft vermittelt, die sich in die Tiefen der Schrift versenkt und aus dieser Gottes Wort in seiner Wahr­heit zu Tage fördert, welche als solche von der Kirche erkannt und als ihr Bewusst­sein bezeugt wird».

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Suvoro...

669. Krab.: cessaverunt. 670. Здесь разумеются младенцы, убитые по приказанию Ирода, которых церковь считает в числе мучеников (Минь). 671. Из этого выражения нельзя делать того вывода, что диаконы прежде совершали евхаристию, тем более, что здесь идет речь только о крови Господней. М. б. удобнее всего было бы перевести данное место так: «ты доверял освященную (святую) кровь», т. е. для причащения мирян. 672. При посвящении: диакон, пресвитер, епископ. Ср. 3 пр. пом. Карф. собора. 673. Об этих друзьях упоминает и Цицерон в книге Da amicitia (7, 24: Itnque, si quando aliquod officium extitit amici in periculis etc.) и затем в книге De finibus bon. et mal. (V, 22, 63: Quid loquar de nobis, qui ad laudem et ad decus nati etc). «Один, тем, что он совершил», — речь идет про Ореста, который умертвил свою мать, мстя ей за убийство его отца Агамемнона; Пилад же был родственником и другом Ореста, готовым умереть за своего друга. 674. Cic. De off. I, 26, 91: Isdemque temporibus cavendum est, ne assentatoribus patefaciamus aures neve adulari non sinamus etc. 675. Ibidem, 93: Sequitur ut de una reliqua parte honestatis dicendum sit, in qua. Четвертой добродетели — σωφροσνη стоики подчиняли (no Stob. Ecl. eth, 106) следующия более частныя обязанности: εταξαν, κοσμιτητα, αδημοσνην, γκρτειαν, no Diog. (VII, 126) только κοσμιτητα и ευταξαν. Доследнее определение удержали Панеций и Цицерон, а за ними и св. Амвросий — ср. I, XLV, 218. Verecundia et quasi quidam ornatus vitae, temperantia et modestia, omnisque sedatio perturbationum animi et rerum modus cernitur. 676. Здесь имеется ввиду один римский обычай, по которому молодые люди, достигши известнаго возраста, отдавались под руководство уже испытанных и мудрых мужей с тем, чтобы, с одной стороны, приобрести познания в делах государственнаго управления, а с другой, чтобы усвоить себе нравственные нринципы своего патрона. Таким патроном у Цицерона, напр., был авгур, а потом понтифекс Сцевола, сам Цицерон был патроном М. Целлия, М. Теренция и др. (Cp. De amic., сар. I и др.).

http://predanie.ru/book/220196-tvoreniya...

De todo cuanto se ha dicho se sigue que no todos los actos del culto pueden llamarse litúrgicos en el sentido propio de la palabra, sino solamente aquellos que se realizan por la Iglesia en nombre de Cristo, como la misa, los sacramentos, el oficio, etc.; todos aquellos actos, en suma, que la Iglesia ha hecho propios, porque constituyen su piedad, su culto. La Iglesia ha impreso a estos actos su carácter oficial, y como tales los ha insertado en sus libros litúrgicos: pontifical, misal, breviario, ritual, etc. Esta distinción es de máxima importancia, porque nos da el criterio con el cual va exactamente limitado el campo de la liturgia católica propiamente dicha. Quedan, por lo tanto, excluidas todas las devociones privadas, que la religiosidad de los fieles se ha creado en todo tiempo para alimento espiritual de sus almas a tono con las mudables condiciones históricas, nacionales, sociales del ambiente. Es conocido, en efecto, cómo, por lo menos desde el siglo IV, han sido introducidas aquí y allá un número de diversas prácticas de piedad a título de culto, sea hacia Dios o hacia la Santísima Virgen y los santos. La vida religiosa anacorética y cenobítica de las comunidades, tanto orientales como occidentales, fue especialmente fecunda, secundada en esto por la índole particular de los diversos pueblos, más o menos inclinados al brillo de la religión exterior. La Iglesia jamás ha reprobado en principio la variedad de las prácticas religiosas individuales. En el campo de la piedad, el espíritu y el corazón tienen exigencias que no se pueden ahogar, y el hombre, por pertenecer a la sociedad cristiana, no deja de tener una naturaleza individual que debe ser respetada. Nada habría más equivocado que querer suprimir, a título de uniformidad litúrgica, formas de vida religiosa popular, sanas y preciosas. Pero tales formas, muchas de las cuales están todavía en uso y gozan merecidamente de una aprobación de la Iglesia (por ejemplo, el rosario, el vía crucis, el escapulario, etc.), no revisten un carácter oficial, y por esto no pueden llamarse litúrgicas. Ellas, aunque son útiles y buenas, en comparación de los actos del verdadero culto litúrgico, no pueden pretender preeminencia alguna ni mucho menos intentar sustituirlo.

http://azbyka.ru/otechnik/spanish/histor...

2395 Я полагал, что такое предписание внушено было Владыке свыше; но оказалось моё предположение не верным. Могло случиться, что такое распоряжение Архипастыря последовало по внушению светского начальства, мирволившего лютеранам, или даже по соглашению с лютеранским начальством. Надобно, впрочем, сказать, что такое распоряжение защищали и близкие к Владыке духовные лица, с которыми я не соглашался и горячо спорил. 2396 Помню ещё такой случай. Совсем незнакомый мне православный, прослушав мою проповедь в церкви и после встретясь со мною, говорил мне: вы батюшка, как бы указали на меня в церкви и сказали мне: „вот ты и есть такой грешник“. 2397 Рассказывали мне, что при освящении Вольмарской Сергиевской церкви Преосвященным Филаретом вбежала в церковь и чуть ли не в самый алтарь собака. Сильно возмутился и разгневался на это обычно смиренный Владыка; по освящении церкви позвал к себе Полицейратсгера и грозил ему ссылкой в Сибирь за это его небрежение о порядке при православном богослужении. 2398 Замечательно, что пасторы и помещики вопреки Высочайшему повелению не освобождали православных от повинностей в пользу лютеранских церквей и кладбищ. Выходило так, что Уббенормские православные крестьяне отбывали повинности в пользу лютеранской церкви и кладбища, а всё же им не позволяли хоронить своих покойников на содержимом ими кладбище. Только в самое последнее время приведено в исполнение Высочайшее повеление, освобождающее православных от всех повинностей в пользу пасторов, лютеранских церквей и кладбищ, а это повеление последовало, сколько помню, ещё в 1845 г.; оказывается, что Остзейцы безнаказанно могли не исполнять Высочайшее повеление около 40 лет. 2401 Rückert. Commentar etc. S. 87 ob Abgesandte von Jakobus, wird geflagt. Ich glaube, ja. Cf. S. 88. 2403 Reithmayr. Commentar etc. S. 152: sie mit des Bischofes (т. e. Иакова) Vorwissen und Auftrag nachkamen. 2404 Weingart. Commentarius etc., p. 15: vulgo verti solet (т. e. τινς π ακβoυ) – missi a lacobo. 2406 Usteri. Commentar über den Brief Pauli an die Galater. Zürich. 1833. S. 60: τινς π ακβου – die in Verbindung mit Jakobus standen, seine Anhänger waren.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

The aesthetic consciousness of the Church Fathers is considered in the context of the formation of their general philosophical and theological views. The author discusses the formation of the fundamental propositions of the Christian doctrine (concerning God, the incarnation of Logos-Christ, the creation of the world, the sophijnost " of the creation, the concept of love, the problem of the relationship between the human person and the Church etc.) and the place and role of aesthetic ideas and phenomena in the formation of these. The book consists of two parts. The first part is dedicated to the aesthetic-culturological ideas of the early Church Fathers (the 2 - 3th c. apologists): Justin Martyr, Irenaeus of Lyons, Athenagoras, Clement of Alexandria, Origen, Dionysius of Alexandria, Tertullian, Minucius Felix, Cyprian, Arnobius, Lactantius. The author traces their Graeco-Roman and Middle East sources, in particular the elements of Ciceronian aesthetics (whose influence on the Latin Fathers was substantial), the aesthetic ideas of Philo of Alexandria, the teaching on beauty of Plotinus, the Old Testament ideas of Sophia, art, the creation of the world and artistic activity etc. However, the main attention is focused on the birth of new Christian aesthetic consciousness on the basis of the " aesthetics of negation " (an attitude towards pagan artistic culture), in particular, on the understanding of art, artistic activity, imitation, image, likeness, symbol, sign, allegory, the beautiful and the sublime. The author demonstrates the change of aesthetic preferences in the new culture as compared to the ancient. Many ideas and principles of the apologists in the Latin world were developed by one of the most celebrated Fathers of Western Christianity, St.Augustine. The second part of the book is dedicated to the detailed analysis of his aesthetic system (perhaps, a unique system of such kind in Patristics). Here the author demonstrates the role that aesthetic phenomena and paradigms have in the Augustinian historiography and his teachings on being, cognition and the Church. The rather detailed Augustinian concepts and ideas of the universal order, number and rhythm, the beautiful (and its numerous laws such as harmony, commensurability, likeness etc.), artistic activity, the Christian understanding of art (and especially rhetoric and music - the meaning of jubilatio), his theories of the sign and aesthetic perception have formed a solid foundation for Western European medieval aesthetics. Moreover, some of the questions examined by Augustine are still important for contemporary aesthetics.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=780...

κομμς, Klage: Theodoret, PG 81,1945A. Suda κ 2009.– LS, Tgl, TLG, AndrArch, (Kr). κομμονιον, τ (lat. commune) Kommune, Gemeinde, Stadtstaat: ZakythChrysob 32,76. κομον. MarkDubrov 241,1; 242,27; 246,1 (а. 1451). κομοσνιν (sic falso pro κομονιν) MM VI 221 (cf.435). κουμονιον MM III,XVI-XVIII (a.1308). id. 76–84 (a.1265). 84–96 (a.1277) etc. VI 239 (a.1295), id. PachF IV 589,6. κουμμ. ConcFlor 35,31.– Kr, Duc, GianKypr. κμμωσις, Schminken, Verschönerung: Hesych κ 3469. NChonHi 460,82; 589,57. – LS, Stam. κομμωτικς zum Schmuck: EustDam 736D. EustEsp 3,27. ScholLuc 145,27.– LS. Κομνηνγγελος Komnenos Angelos: λξιος Kalavrezou, Icons (Wien 1985) Nr. 132 (s.XIV [?]). Ephr 8354.8630. Κομνηναγγελνυμος Komnenos Angelos heißend: Ephr 6526.7812. Κομνηνναξ, Komnenenherrscher: PlanEpig 3,21. Ephr 3799. Κομνηνανθς, Blüte der Komnenen: ProdGed XII 8 v.l. NE 13 (1916) 54,10 (a.1376). Κομνηντος (mit dem Bild) eines Komnenos: νομσματα EngPatm 8,18.24.27 (a.1119). MM VI 244 (a.1120–7), σπρα ADion 4,53 (a.1374); 15,9 (a.1417). Κομνηναυγς, strahlender Komnene: ProdGed XII 8; XIII40; XIX 83. Welz 54,18. GMet 22. Κομνηνιδης, Komnenensproß: ProdGed VIII 2; XXV 111. StichManKomn 329,12. AnBrux 45. ManasL 2511.6615. Ephr 6470.8761.– PB. Κομνηνδης, Komnenensproß: SBS 4 (1995) 155 (s.XII). Κομνηνικς der Komnenen: NicBry 67,14 etc. ProdEpithal II 140.174 etc. MiChon I 212, 24; 318,1. NChonOr 67,36; 68,3. NChonHi 459,55. Κομνηνς komnenisch (des Komnenos, der Komnene): τχη ProdGed IV 100; XIX 4; χερ XVII 177.367. συγγενες SternbSpicProd 355, 201. νηδς StichIoanBry 108,11. Κομνηνοβλστητος den Komnenen entsprossen: ProdGed XVII 128. Welz 59,47. AnHier I 435,25; 436,49 (Sgurop.).– Kr. Κομνηνβλαστος den Komnenen entsprossen: LaurVat 64 (s.XII). MarkKod 153 nr.239; 161 nr.246,199. CIG 9262 (a.1212). MM IV 429 (a.1279). Kaloplnscr А 7,2 (а.1294–6).– Кг. Κομνηνογννητος aus dem Komnenengeschlecht: οδαυγς φονιξ ProdEpithal II 159. Κομνηνοδοκας, Komnenos Dukas: Prodrom 1400A. MarkKod 51 nr.92,5; 143 nr.213, 9. NoctPetrop 202,1 (Euth. Torn.). Hellenika 4 (1931) 352 nr.201 (s.XII). Zacos 2747.– Polemis, The Doukai (London 1968) 134–6, PHI (Christ. Inscr.).

http://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/l...

While one can always claim that his doctrine is not new but simply removes later distortions to the Apostolic doctrine – as the Reformers have declared – a sure sign of this claim not being true is a number of theological novelties that this doctrine has produced in order to prop itself up. Modern Protestantism offers a never-ending abundance of these novelties. For example, the well-known Protestant concept of “getting saved” – as one specific event fixed in time (some even remember the exact time of the day when they “got saved”!) – is one of these novelties. The expression “getting saved” is actually not found in the Scripture. We have already mentioned that the Apostolic and Patristic tradition has always maintained that salvation is a life-long effort, in accordance with the Holy Scripture: “Work out your own salvation with fear and trembling” (Philippians 2:12), “…to us who are being saved” (1 Corinthians 1:18), etc. If an outsider presses an evangelical Protestant to explain what exactly that “act of salvation” is and why they believe it happened to them on some particular day – he will be dealt another theological “gimmick”: salvation as… realization that you are saved. In other words, one is saved the moment he felt acceptance of the fact that Jesus Christ had died for his sins. This is also often termed as “accepting Christ as personal Savior” and/or “asking Jesus to come into your heart”. Such a realization (“feeling”, “trust”, etc.) of having been “saved” (“redeemed”, “justified”, etc.) is what Protestants call “faith.” Once you experienced it – “faith”, that is – you are saved. While the Orthodox Church sees the aforementioned spiritual experience as legitimate and vitally important in one’s life, it looks at it as “conversion” and not “faith”. Needless to say, the conversion experience is seen by Orthodoxy as just the very beginning of the journey towards salvation – that by no means guarantees it. The Protestant concept of “faith” is an example of redefinition of traditional Christian terminology – that one has to be watchful about when dealing with Protestants. It is important to understand what the Apostles and Holy Fathers meant by the word “faith”. In Apostolic times “faith” meant the opposite to remaining a pagan or a Jew. In Patristic times “faith” also came to signify one’s belonging to the true Church, the Orthodox Church. This being in the true Church – as opposed to paganism, Judaism, or a heretical sect – and adhering to all of her teaching – was what constituted “faith”. In other words, “faith” meant the entire Christian lifestyle, the entire spiritual life of one belonging to the true Church. The Church never understood “faith” as simply a passive mental conviction in the truth of the Gospel.

http://pravoslavie.ru/46465.html

(I) ORTHODOX Andrew of Crete, St (c. 660–740): Greek bishop and hymnographer, author of The Great Canon (to be found in The Lenten Triodion). Antony of Egypt, St (c. 251–356): hermit and monastic pioneer; Life, by St Athanasius, tr. R.T. Meyer (Ancient Christian Writers, vol. x: Washington, 1965). Antony (Khrapovitsky), Metropolitan of Kiev (1863–1936): Russian theologian, first primate of the Russian Orthodox Church in Exile. Author of Confession. A Series of Lectures on the Mystery of Repentance (Jordanville, N.Y., 1975), etc. Aphrahat (early 4th century): the first Syriac Father. Athanasius of Alexandria, St (c.296–373): Greek Father, opponent of Arianism. His best known work is On the Incarnation, tr. R.W. Thomson (Oxford, 1971). Augustine, St (354–40): Bishop of Hippo, Latin Father, author of the Confessions. Basil the Great, St (c.330–79): Archbishop of Caesarea,·Greek Father, one of the three ‘Great Hierarchs’, brother of St Gregory of Nyssa. See W.K. Lowther Clarke, The Ascetic Works of Saint Basil (London, 1925), etc. Beausobre, Iulia de (Lady Namier) (1893–1977): Russian writer, author of The Woman who could not Die (London, 1938) and Creative Suffering (London, 1940). Berdyaev, Nicolas (1874–1948): Russian religious philosopher, author of The Destiny of Man (London, 1937), The Meaning of the Creative Act (London, 1955), etc. Bulgakov, Archpriest Sergius (1871–1944), Russian theologian dean of the Orthodox Theological Institute of St Sergius in Paris, author of The Orthodox Church (London, 1935). See J. Pain and N. Zemov (edd.), A Bulgakov Anthology (London, 1976). Clement of Alexandria, St (c.150 – c.215): Greek Father. Author of Exhortation to the Greeks, tr. G.W. Butterworth (The Loeb Classical Library, Cambridge, Mass., 1919). Clément, Olivier (born 1921): French Orthodox writer; author of Questions sur l’homme (Paris, 1972) and The Spirit of Solzhenitsyn (London, 1976). Colliander, Tito (born 1904): member of the Orthodox Church of Finland, writer and teacher, author of The Way of the Ascetics (London, 1960).

http://azbyka.ru/otechnik/Kallist_Uer/th...

Ист.: Pinius J. Historia de vita, gestis, operibus, ac virtutibus R. P. Danielis Papebrochii Hagiographi Socielatis Jesu//ActaSS. Iun. T. 6. P. 3-21; Joassart B. Daniel Papebroch et Raymond Capizucchi, maître du Sacré Palais: Un prélude à la querelle des origines carmélitaines//AnBoll. 1999. T. 117. N 3/4. P. 369-387; idem. Daniel de la Viérge, les Bollandistes et les origines carmélitaines//Ibid. 2000. T. 118. N 3/4. P. 387-398; idem. Henschen et Papebroch en France en 1662: Savoie - Dauphiné - Normandie - Flandres//Ibid. 2006. T. 124. N 1. P. 93-150; idem. Henschen et Papebroch à Paris en 1662//Ibid. N 2. P. 359-400; idem. Henschen et Papebroch en Allemagne en 1660//Ibid. 2009. T. 127. N 1. P. 108-165; idem. Henschen et Papebroch à Pavie, Milan et Turin en 1662//Ibid. 2010. T. 128. N 1. P. 173-208; idem. Un plaidoyer de Papebroch dans la querelle des origines carmélitaines (1688)//Ibid. 2011. T. 129. N 2. P. 388-394; idem. Henschen et Papebroch en Toscane, en 1661-1662//Ibid. 2012. T. 130. N 2. P. 359-425; idem. Le voyage littéraire d " Henschenius et Papebroch sur les bords de la Meuse et de la Moselle en 1668//Ibid. 2016. T. 134. N 2. P. 387-410; idem. Deux étapes d " Henschenius et de Papebroch durant leur voyage littéraire de 1660-1662: La Vénétie et la Toscane//Ibid. 2017. T. 135. N 2. P. 402-426; Kindermann U. Kunstdenkmäler zwischen Antwerpen und Trient: Beschreibungen und Bewertungen des Jesuiten D. Papebroch aus dem Jahre 1660. Köln etc, 2002; idem. Kunstdenkmäler im Veneto: Beschreibungen und Bewertungen des Jesuiten Daniel Papebroch aus dem Jahr 1660. Köln etc, 2016; P.-Fr. Chifflet, Ch. Du Cange et les Bollandistes: Correspondance/Éd. B. Joassart. Brux., 2005; Gasnault P. Nouveau document sur le voyage en France d " Henschen et Papebroch en 1662//AnBoll. 2007. T. 125. N 2. P. 415-417; Palumbo M. I Bollandisti e la censura di Roma: Cinque memoriali del 1696 nell " Archivio della Congregazione per la Dottrina della Fede//Ibid. 2009. T. 127. N 2. P. 364-381; Daub S. Auf Heiliger Jagd in Florenz: Aus dem Tagebuch des Jesuiten D. Papebroch. Erlangen, 2010; eadem. Kunstdenkmäler in Latium und der Toskana: Beschreibungen und Bewertungen des Jesuiten D. Papebroch aus den Jahren 1661-1662. Köln etc., 2016.

http://pravenc.ru/text/2578917.html

δρωμα, τ Schweiß: ξ ργοχερων -ατα ThStudCatM 36 (р.264).– Tgl, TLG, Somav, Stam. δρνω ( < δρω) schwitzen: Hippiatr II 283, 3.– Kr, Somav, Stam. δρωτριν, τ Satteldecke ? LangeTexts 296, 6.– (LS -ια, Dem -ι). δρωτον man muß schwitzen: EustOp 8,47. δρωτδες, α Hitzebläschen: AütOl II 109, 12. PhotBib 180a8.– LS, TLG. δρωτοκονφυρτος mit Schweiß und Staub vermischt: σταλαγμς NikMesAp XXXII 10. δρωτοσταγς schweißtriefe/nd: KarantEp 111,50. ελαιον, τ Veilchenöl: Hippiatr II 195,13, DaremNot 525. SynesFeb 56.154 etc.– Tgl. ενριος (lat. lanuarius) Januar-: μν InscrOcc 495.1364.– S. Γεννριος, αννουρης. ερζυξ „geweihter Zölibatär“, Priestermönch: EuangSem II 96 (a.1229/30).– S. εροζυγος. ραθλος, heiliger Märtyrer: MR II 271. AHG IX 267,196.– S. εραθλος. ερακρης, Falkner: Stephanit 200,2 v.l.– Somav, Stam, (PLP); γερακρης Kr, Somav, Stam, (PLP). ερακριος, Falkner: Stephanit 199,16; 200,2. StephanitP 315,3.4. EngPatm 10,19 (a. 1186). NChonPar 688.– LS, Stam, (PLP); γερακριος Stam, (PLP). ερκειος vom Habichtskraut: πς AemOl II 320,13.– (LS); vgl. ερκιον LS. ερκιον, τ Falke: BergAlex 207,15. -ιν PselMB V 570,5. id. NChonPar327– (LS, RBLG), Kr, Stam, Karan. ερακοειδς falkenähnlich: ς Hakennase: AnonPhysiog 228,4.– Stam. ερακμματος mit Falkenaugen (mit dunklen Augen wie ein Falke): TheophProt 165,2. VJoach 27. LConstApoc 128.249.421. ερακοσφιν, τ Falkenbuch: Falk 81,3; 85, 37.– Stam, Hunger II 268L312 (-ιον). ιερακοτρφος, der Falken aufzieht, Falkner: CodAstr VIII 4,216,15 – LS, Kr, Stam. ερακφθαλμος mit Falkenaugen (mit dunklen Augen wie ein Falke): LConstApoc 128 v.l.; App. 39.120. CodAstr IV 89,8; 161,26; XI 2, 190,21 etc. ερακοφρος, Falkenträger: Chalk I 149,3 etc.– Мог II 137, TLG; KumN -α. ερνεος s. ερνεος ερνθεμις, eine Pflanze:=νθυλλς Dioscur II 145,14.– TLL, André. εραπστολος, heiliger Apostel: Τιμθεος ν -λοις ερομρτυς ZigabHier πuθ.– Dem, Stam. εραρχω Oberhaupt der Priester (Patriarch) sein: VStephSab 551B c.50. τς λεξανδρεις Mansi XVII 436D (а.879). τς ντιχειας CheirMet IV 14, р.202.– L, TLG, Stam; LS -χω.

http://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/l...

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010