How can we expose our lack of faith that keeps us from following all that is taught in the Gospel and leaves us with a luke warm relationship with God? This effort involves our willingness to acknowledge and struggle with sin. Saint Tikhon says, It is not possible to correct yourself rightly if you do not recognize the evil hidden in your heart and the calamities that proceed from it. This struggle is the mark of a true Christian…. The struggle against every sin is an unfailing necessity for all Christians who wish to be true Christians and to receive eternal salvation in Jesus Christ. Saint Paul says, do not let sin reign in your mortal body, that you should obey it in its lusts (Rom 6:12). This is demanded by the vows we made at Baptism. At that time we vowed (or our sponsor on our behalf did if we were infants) to labor for the Lord in faith and truth. There is no salvation for those who do not keep these vows. “A true Christian is one who wages incessant war against sin.” He is one who labors in truth and faith. Saint Tikhon lists these causes of sin: 1.  The corruption of human nature.  We have inherited the tendency for sin from our ancestors all the way back to Adam. 2.  The devil leads man to sin.  Saint Peter says, “Be sober, be vigilant; because your adversary the devil, as a roaring lion, walks about, seeking whom he may devour. Oppose him with firm faith (1Pet. 5:8-9).” Paul says, “Put on the whole armor of God, so you are able to stand against the Wile’s of the devil. For we wrestle not against flesh and blood, but against powers, against the rulers of darkness of this world, against spiritual wickedness in high places (Eph 6:10-12).” 3.  The seductions of the world  also lead to sin. Jesus says, “Woe to the world because of offenses! For offenses must come, but woe to that man by whom the offense comes! (Mat 18:7).“ 4. A cause of sin is often  bad upbringing  of children. 5.  Habits  strongly attracts a man toward sin. Saint Tikhon says, “A Christian wishing to be saved must unfailingly struggle against these things.” The worst of all are the habits that we become accustomed to so sin becomes second nature. Often, we are not even aware of our poor condition.

http://pravmir.com/are-you-a-true-christ...

Gruppe der Hierarchen, die der Regierung gegenüber völlig loyal sind. Werke : Intervju s General’nym Sekretarem VSC d-rom J.K. Blejkom 2.4. 1967, in: MP 1967 ,6 ,17–18. Religioznye osnovy mirotvorestva, in: MP 1969,4,42–46. Patriarch Sergij v istorii vosstanovlenija patriaršestva, in: MP 1969,5,63–71. Slovo v nedelju russkich svjatych, in: MP 1969,7,15–16. Etot den‘ prinadleit cerkvi, in: MP 1970 ,2 ,25–29 . Nagrobnoe slovo (Patr. Aleksij), in: MP 1970,6,26–29. V poslušanii svobodnogo ducha, in: MP 1970,10,35–36. U groba Patriarcha Gruzinskogo, in: MP 1972,6,57–63. K50-lemiju Sojuza SSR, in: MP 1972,12,37–39. Bratskie vizity Predstojateija Russkoj Cerkvi, in: MP 1973,2, 12–20; 3,8–13; 4,10–17; 5,11–17. U svjatitelja Spiridona v Kerkire, in: MP 1974,1,44–46. O duše voskrešennoj. Slovo na Evangelie ot Marka,5,35–43, in: MP 1974,2,30–31. O poezdke Patriarcha Pimena v Efiopiju, in: MP 1974,5,38–47. Cerkov‘ kakpremvorenie Trinitarnogo Domostroitel‘stva, in: MP 1975,1,58–76; deutsch, in: Orthodoxie Heute 1975,50, 1–8. Cerkov‘ i sveršenie tvorenija, ebda 64–76. V nedelju 16-ju po Pjatidesjatnice, in: 2МР1976, 1, . Slovo v nedelju Vsech svjatych, in: MP 1977,8,66–67. Maksim, Patriarch Bolgarskij. Na nive Gospodnej. (Rez.), in: MP 1977 ,10,53–54. Intronizacija Bl. Patriarcha Rumynskogo Iustina I, in: ZMP 1977, 11,44–47. Pogrebenie Bl. Archiepiskopa Kiprskogo Makarija, in: ZMP 1977, 11,47–50. Pamjati Bl. Archiepiskopa Kiprskogo Makarija, in: MP1977,12, 39–44. Slovo v den’ pominovenija Sv. Patriarcha Aleksija, in: MP1978, 2,32–33. Pred panichidoj v roditel’skuju subbotu, in: MP 1978 ,10 ,28–29 . V nedelju Vsech svjatych, in: MP 1979,6,27–28. Lampada Prepodobnogo Sergija, in: MP 1979,9,32. Slovo pered panichidoj, in: MP 1980,9,52–53. Slovo na Novyj god, in: MP 1981,1,26–27. Slovo v den’ pamjati sv. Ioanna Zlatousta, in: MP 1981,2,37–39. Slovo na Passii, in: MP 1981,8,43–45. Slovo о poslušanii, in: MP 1982,1,44–46. Rodestvenskoe pis " mo kchrismianskim publicistam, in: MP 1982, 1,66.

http://azbyka.ru/otechnik/Manuil_Lemeshe...

Х., содержащимися в Евангелиях (Мф 13. 16-17; ср.: Лк 10. 23-24), нек-рые исследователи предлагают их также считать словами И. Х. ( K ö ster. 1990. P. 55-62). К аграфа также иногда относят и те фрагменты канонических Евангелий, к-рые сохранились лишь в части рукописной традиции или появляются в рукописях в разных местах евангельского повествования. К таким фрагментам относят не только тексты, известные в наст. время исключительно по рукописям (как, напр., добавленные в кодексе Безы к тексту Евангелия от Луки (после Лк 6. 5) слова: «Человек! Если ты знаешь, что делаешь, ты блажен. Если же нет, ты проклят и преступил Закон»), но и вошедшие в традиц. печатные издания, а затем и в распространенные библейские переводы (как, напр., Ин 7. 53-8. 11; Мк 16. 9-20). Свидетельства об И. Х. в писаниях мужей апостольских Иисус Христос Великий Архиерей. Икона. 2-я пол. XVII в. (ГИМ) Иисус Христос Великий Архиерей. Икона. 2-я пол. XVII в. (ГИМ) В период формирования новозаветного канона, когда круг принятых Церковью текстов об И. Х. еще не был строго ограничен, в обращении находилось множество сочинений и устных преданий, которые не дошли до нас полностью, но сохранились в виде отдельных цитат в сочинениях древнехрист. писателей - мужей апостольских и апологетов. Примерами таких текстов являются: фрагмент поучений катехетического характера из 1-го Послания к Коринфянам сщмч. Климента Римского ( Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 13. 1-2): «Особенно будем помнить слова Господа Иисуса, которые изрек Он, научая кротости и великодушию. Он так сказал: «милуйте, чтобы быть помилованными, отпущайте, дабы вам было отпущено; как вы делаете, так вам будут делать; как даете, так вам дано будет; как судите, так сами судимы будете; как будете снисходить, так к вам будут снисходить; какою мерою мерите, такою отмерится вам» (ср.: Мф 7. 1-2; Лк 6. 36-38; см.: K ö ster. 1990. P. 66-71); переданный сщмч. Игнатием Антиохийским в Послании к Смирнянам рассказ о встрече воскресшего Спасителя с учениками: «И когда Он пришел к бывшим с Петром, то сказал им: возьмите, осяжите Меня и посмотрите, что Я не дух бестелесный.

http://pravenc.ru/text/293939.html

1 . Bagin M. Meterikon Die Weisheit der Wüstenmütter, 2004. – 160 s. 2 . Beck H. G. Kirche und Theologische Literatur im Byzantinischen Reich. München, 1959. – 843 s. 3 . Gouillard J. Une compilation spirituelle du XIIIe siècle. «Le livre II de l " abbé Isaïe». In: Échos d " Orient, tome 38. 1939. – 647 s. 4 . Hausherr I. Le Métérikon de l " abbé Isaïe//Études de spiritualité orientale. (OCA; 183). R., 1969. – 422 s. 5 . Heine M. Die Spiritualität von Asketinnen: Von den Wüstenmüttern zum städtischen Asketinnentum im östlichen Mittelmeerraum und in Rom. Vom. 3. Bis zum 5. Jh. B., 2008. – 198 s. 6 . Войтенко А.А., Двали М.Р, Сидоров А.И. , Турилов А.А. Apophthegmata Patrum//Православная энциклопедия. М., 2003. Т. III. – 752с. 7 . Указатель статей, содержащихся в двадцати пяти годах «Воскресного чтения». С 1 (1837–38) по XXV (1861–62) г. Киев, 1863. 8 . Исайя Египетский. Митерикон: Собр. наставлений аввы Исайи всечестной инокине Феодоре/Пер. еп. Феофана. Изд. Афон. рус. Пантелеймонова монастыря. М., 1891. – 199 с. 9 . Кретов, А.В. Ценностно-смысловое пространство перевода избранных мест Октоиха, сделанного святителем Феофаном Затворником /А.В. Кретов, О.Е. Павловская//Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2019. 1 (232). – С. 79–84. 10 . Луховицкий Л.В. Исаия//Православная энциклопедия. М., 2011. Т. XXVII – 647 с. 11 . Митерикон: Собр. наставлений аввы Исайи всечестной инокине Феодоре/Пер. еп. Феофана. Изд. Афон. рус. Пантелеймонова монастыря. 2-е изд., доп. М., 1898. – 269 с. 12 . Охлупина И.С. Образы святых женщин в Византии VIII–XII вв.: становление, эволюция, типология: автореферат дис. ... канд. истор. наук. Екатеринбург, 2011. 13 . Порфирий (Успенский) , еп. История Афона. К., 1877. Ч. 3/1. 14 . Сидоров А.И. Святоотеческое наследие и церковные древности. Т. 4. 2014. 582 с. 15 . Скурат К.Е. Великие учителя Церкви. Клин, 1999. – 284 С. 16 . Смирницких Т.В. Характер и специфика частной жизни женщины в ранней Византии: диссертация ... кандидата исторических наук. Белгород, 2009.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Zatvorn...

Разумеется, существуют люди, которые не считают себя удовлетворенными такими доказательствами, они удивляются тому, что не существует более точных свидетельств. Но это те люди, которые никогда не понимали на каком фундаменте базируется наше общее знание античности, включая и классическую античность. В античной истории имеется множество несомненных фактов, таких как и тот, что Александр Великий умер в Вавилоне, а император Август – в Ноле, или то, что прах Траяна покоится в колонне, которая носит его имя, факты, которые не подкреплены столь ясными свидетельствами, как погребение св. Петра. Подобным образом имеет большое значение и то, что подлинность могилы св. Павла не подвергается сомнению, хотя исторические доказательства, которые касаются этого вопроса, совершенно такие же, как те, что касаются могилы ап. Петра. Оскорбительно наблюдать, что некоторые ученые считают почти своим долгом извиняться, когда, в конце концов, им все же приходится признавать, что св. Петр умер в Риме. Один из них пишет так: «Невозможно в полной мере и с точными свидетельствами доказать, что Петр был в Риме, хотя оказывается трудным и не признавать этого» (Gustav Kruger. Petrusin Rom. ZNW, 31, 1932, p. 301). Литература 1 . Лебедев А.П. Собрание сочинений. СПб., 1904г. 2 . Горский. Евангельская и Апостольская история. М., 1883 г. 3 . Болотов В.В. Лекции по истории древней Церкви. Т. II. 4 . Карсавин Л.П. Римская Церковь и папство до половины II века. Журн. Мин. Нар. Проев. 1910 г., ноябрь. 5 . CullmanO. Saint Pierre. Disciple-Apotre-Martyr. Nenchatel; P., 1952 г. 6 . Афанасьев H., npom. An. Петр и Римский епископ (по поводу книги О. Кулльмана «Св. Петр»). Православная мысль, 1955 г. 7 . Булгаков С. Св. Петр и Иоанн. Два первоапостола. Париж, 1926 г. 8 . Хризостом, иером. Вселенский Собор и папство. Нью-Йорк. 9 . Афанасьев Н. Церковь Духа Святого. Париж: YMCA-PRESS, 1971 г. 10 . Кассиан, еп. Христос и первое христианское поколение. Париж: YMCA-PRESS, 1950 г. 11 . Кириллов И. Был ли св. Петр в течение 25 лет Римским епископом. Вильна, 1880 г. Единство древней Церкви: общение

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/oche...

8. Ответ на 4., рудовский: Зы.мои ноутбуки работают без перебоев уже 7 и 7.5 лет соотв. У меня есть другие примеры. В тумбочке лежат жёсткие диски от IBM, Fujitsu, WD ёмкостью от 10 до 15 GB. Они рабочие, просто устарели. Проработали много лет и рабочие до сих пор. До сих пор работают 3 диска от WD ёмкостью от 200 до 250 GB, купленные 13, 12 и 11 лет назад (стоят в ПК и работают). Из дисков от того же WD, купленных в последние годы, причём лучшей их серии (Black Caviar) вышел из строя один на 1 TB, один на 4 TB и ещё один на 1 TB пока работает, но там образовались плохие секторы (причём в количестве, превысившем количество резервного пространства). Купленный в 1996 году CD-ROM от Panasonic проработал у меня 7 лет (эксплуатировался нещадно), и я его продал после этого в рабочем состоянии. В тумбочке лежат несколько неисправных CD-RW, DVD-ROM, DVD-RW, все купленные в последние лет 10-15. Проработали от года до пары-тройки лет и приказали долго жить. Два BD-RW от Pioneer (один из них даже родной японский) стали барахлить уже примерно года через полтора после покупки. Из бытовой аудиотехники есть (рабочие) аппараты от 60-х до начала 80-х годов выпуска. Тогда делали на совесть, и не отдавали производство на аутсорсинг китайцам. 7. Ответ на 4., рудовский: мои ноутбуки работают без перебоев уже 7 и 7.5 лет соотв. Когда замените их новыми, новые проработают МЕНЬШЕ. 6. Re: Россию спасет строительный бум! Андрей Карпов, лампочная конспирология меня не интересует. Как кончил ксерокс, мы все хорошо знаем. Ну и про мелочь вида " недолговечное, зато дешевое " обычно забывают. Зы.мои ноутбуки работают без перебоев уже 7 и 7.5 лет соотв. 5. Ответ на 3., Андрей Карпов: По слухам, можно делать лампы накаливания, которые будут не перегорать годами. Но нужно же продавать лампочки. Это не слухи. Главная причина выхода из строя вольфрамовых ламп накаливания - большой пусковой ток. Его кратность у обычных ламп равна примерно 10. При этом в рабочем состоянии (220 - 230 вольт) нить раскалена почти до предельно допустимой температуры.

http://ruskline.ru/news_rl/2018/03/28/ro...

16 Моя статья «Константинополь в последние годы IV века»//Известия Русского археологического института в Константинополе. IV. 159. 17 Migne. Т. LXVI. Col. 1089. С. 14, 15. 18 Grosvenor. Constantinople. Т. 1. 377—380. Сноски к главе VII 1 Ludwich. Eudociae augustae carmina graeca//Bibl. Teubneriana. Lipsiae, 1897; Diehl. Figures byzantines. Paris, 1906. 2 Teuffel. Gesch. der Rom. Lit. S. 1134.3 Hefele. II. S. 149.4 Μ an si. Concilia. VI. 716. 5 Μ a n s i. VI. Col. 736: Δια το τν θεν σαρκδη ναι και νανδρωπσαι και εξ αυτς της συλλψεως νσαι αυτω τον εξ αυτς ληφ9ντα ναν. Сноски к главе VIII 1 Епарху посвящены две страницы в сочинении: Zachariaev. Lingen-thal. Geschichte des gnechisch-romischen Rechts. S. 365—367. 3-е Auflage. Berlin, 1892. Специальная работа напечатана в «Известиях археологич. института». Т. IV. Вып. 2 и принадлежит автору этой книги. 2 Mommsen. Romisches Staatsrecht. II. S. 1117 (3. Aufl.). 3 Ο της πλεως παρχος εν тй πλει μεζων πντων εστ μετ τον βασιλα. Eclogae Leonis et Constantini. IV. 11, ар. Migne. Patrol, gr. T. CXIII. Col. 468; ср.: Σεα. Μεσαιωνικ βιβλιοθκη. IV. P. 28: Το του παρχου αξωμα... βασλειος δε αυτ αρχ ει μη σον πρφυρος. 4 Ulpianus (Mosaicarum et rom. legum. Coll. 14, 3, 2): Fam eo perventum est constitutionibus, ut Romae quidem praefectus urbis solus super ea re (лишение свободы) cognoscat, si intra milliarium centesimum sit in via commissa, ap. Mommsen. О. с. II. S. 969. 5 Mommsen. S. 1059, 1063, 1067.6 Как видно из приведенного выше места Εκλογ των νμων, ар. Migne. Т. CXIII. Col. 468. 7 Constantini de Cerimoniis. P. 503.10: Κα9ς το παλαι ν κρτει τοις βασιλεσιν εσς εξερχμενου του βασιλως π φοσστου τον πραιπσιτον παρεαν την εαυτο αρχς πικρτειαν, κα τω μαγστρω και τω πρχω την της πολιτεας κα του κοινο την διοκησιν. Приведенное место служит превосходным комментарием известия Начальной Русской летописи под 6374 г. «Цесарю же отшедшю на Огаряны (Орифонта в Константине граде остави)... весть епарх посла к нему, яко Русь идет на Царьгород». Тогдашний епарх Никита Орифа, хорошо известный в Византийской летописи, был временным заместителем царя по случаю похода на агарян, в котором царь принял личное участие.8 Ecloga. 1Ж I—X. Basil. VII, 5: О παρχος τοις συγκλητικος απρσφορος δικαστς νευ διορισμο βασιλως. De Cerimoniis. P. 246, 6.10 Ibid. P. 263.11 Ibid. P. 264.12 Theophanis chronogr. Ed. de Boor. P. 239, 8: Εξερχσμνου αυτο... καθμενου εν τω χματι ηρξαντο αυτν υβρξειν και λιβανξειν...

http://sedmitza.ru/lib/text/442880/

1276 Epist 15 (57), ad. Damasum Epistola secunda; ego vero, ut antea jam scripsi, Christi vestem in Romana urbe suscipiens, nunc barbaro Syriae limite teneor. Путь свой описывает Epist. 3. ad Rufinum. Посол пресвитера Евагрий виделся с Великим Василием в 373 г. Epist. S. Basilii 138.; ad. Evsebium Samosatenum. 1280 Epist. 5.1. Praefat. in Abdiam. В письме к Евстохию (22, 7) он столько же красноречиво, сколько искрение описывает борьбу свою с желаниями немощной плоти, выдержанную им в пустыне, не скрывает слабостей своих и прославляет силу благодати. 1281 Epist. 95 (125) Rusticum; Ep. 18 (142 et 143); praefat. vers. Daniel. Praef. ad Sesaiam Здесь писал он потерянное для нас (первое) толкование на Авдию, перевел на латинский язык еврейское Евангелие к евреям (De vir. illustr. § 3), также потертое. 1282 Ер. 5 (6) ad Florent. Ep. 6 (73) ad Iulian. Ep. 7 (43) ad Chremat. et Evseb. Ep. 10 (21) ad Paulam. При последнем письме посылает жизнь Павла Фивейского, описанную им (Chron. ad an. 359). Из пустыни же писаны письма 8 (42) ad Nicetum, 9 (44), ad Chrysogon. 11 (39) ad Virgines, 12 (45) ad monachum Antonium, 13 (36) ad Castorinam, 14 (1) ad Heliodorum. 1284 Num rogavi te, говорил он еп. Павлину, ut ordinares. Si sic presbyterium tribuis, ut monachum nobis non avferas, tu videris de judicio tuo (Lib, cont, Iohannem Hierosol. Т. 2. p. 451). Епифаний писал к Иоанну Иерус.: «Пресвитеры Иероним и Викентий по скромности и смирению не хотят совершать жертвы, какую могли бы совершать по сану своему». 1286 Epist. 50 (51) ad Domnionem; Ep. 52 (2) ad Nepolianum, lib. 1. cont. Iouinian. Lib. 1. cont. Rufinum § 13. 1287 Ep. 18 (142) in Daniel. cap. 9. В письме к Павлу Конкордиенскому он писал: Si hoc munusculum (vita Pavli) placuerit: habemus etiam alia condita, quae cum plurimis mercibus orientalibus ad te, si spiritus s. afflaverit, navigabunt. В письме к Паммахию писал, что хроника переведена 20 лет тому назад. 1290 Epist. 133. ad Agerachiam: ante annos plurimos, cum in chartis ecclesiasticis invarem Damasum Rom. urbis Episcopum et orientis atq. occidentis Sinodicis consultationibus responderem.

http://azbyka.ru/otechnik/Filaret_Cherni...

2.2. The New Testament shows that Christ, who did not have to die, because He was without sin, stepped into the sphere of death, humbled Himself, having been obedient even unto death, the death of the Cross (Phil 2:7; 1 Cor 5:7; 1 Pet 3:18) and died for us (1 Thess 5:10; compare with Mark 10:45; Rom 5:6; Heb 2:9). By His Resurrection He conquered the Devil and death and holds the keys of Hell and death (Heb 2, 14-15; Rev 1:17-18). Then Christ had destroyed the power of death over those that believed in Him, i.e. those who were baptised into Christ (Rom 6:3-4) and died with Him for the world and for sin (Rom 7:6; Gal 6:14; Col 2:20). A Christian goes through death in Christ and is separated not from God, but from the world and from sin. The world and sin die within him, because the life of Jesus is opened to those who believe (2 Cor 4:10; 5:1-15; Col 3:3). In other words Christ grants life or raises from the dead. Moreover, this does not happen in the Last Days, but in the same instant, immediately. Everyone who entrusts himself to Christ crosses over from death to life (John 5:24) and will never see death (John 8:51-52), although the whole world already exists in a state of death (Rev 3:2) and is moving towards a second death, to eternal separation from God (Rev 20:14). Christians remain mortal, they die in the physical sense, but they die in Christ (1 Thess 4:16) or fall asleep in Him (Acts 7:60; John 11:11-14; 1 Cor 7:39; 15:6, 18; 51; 1 Thess 4:13-15). Physical death is the last enemy destroyed by Christ (1 Cor 15:26), but He gave us this victory as a potential and death itself continues to afflict the bodily life of a particular individual (Rom 8:9-11). However, it has been deprived of its sting and it cannot separate a Christian from Christ; on the contrary, it brings him closer to Christ (Rom 8:38-39; 2 Cor 5:1-10; Phil 1:20-21). He, having risen from the dead, the firstborn of the dead, calls all the faithful to a new life, resurrecting and transfiguring their bodies, and then the spirit and body will exist in perfect harmony (compare with 1 Cor 15:20; Col 1:12).

http://bogoslov.ru/article/2924422

BEATITUDE Literally, " exalted happiness. " The ninefold blessing of Christ in the Sermon on the Mount is called the Beatitudes (Matt. 5:3-12). BELIEF The acceptance of the truths of the gospel. More than a mental assent, belief as used in the NT includes trusting in God from the heart. Such belief results from (1) hearing the Word of God (Rom. 10:17) and (2) a gift of the Holy Spirit (Eph. 2:8). Although a Christian is saved by belief in Christ, faith without action (that is, a distinct movement of the will to follow Christ) is hollow and void of the righteousness necessary to salvation (see article, " Justification by Faith, " at Rom. 5; Matt. 7:21; John 3:16; James 2:14-26). BENEDICTION Literally, " good word " ; blessing. Benedictions were given by Christ (Luke 24:50, 51) and by the Apostles (2 Cor. 13:14), and are given by the bishop or priest at the close of every Divine Liturgy. BISHOP (Gr. episkopos) Overseer. A bishop is the leader of a local community of In the New Testament there is no clear distinction between the offices of bishop and elder (presbyter), both of which function as leaders of the community. However, by the mid- to late first century, the Church began to reserve the title bishop for the men of spiritual qualification who were consecrated to follow the Apostles in their office of oversight (Acts 1:15-26; 14:23; 1 Tim. 3:1-7). BORN AGAIN Literally, " born from above. " A person must be born again to new life in Christ to enter God’s eternal Kingdom. This new birth takes place through the sacrament of Holy Baptism (John 3:16; Rom. 6:3, 4; Gal. 3:27). Spiritual life begins by receiving the Holy Spirit in baptism, and it is a dynamic process which continues throughout life. BROTHERS OF THE LORD St. James, the first bishop of Jerusalem, Joses, Simon, and Judas are referred to as brothers of Christ (Matt. 13:55). In the ancient Middle East one’s close relatives were frequently referred to as brothers and sisters. Also, there is an ancient tradition that the " brothers and sisters " of Christ were actually children of St. Joseph from an earlier marriage; they are called the children of Mary although they are actually her stepchildren. Thus, these references to siblings of Christ do not contradict the ancient belief of the Orthodox Church that the Virgin Mary was a virgin before, during, and after the birth of Christ. The absence of blood brothers is suggested by Christ’s act of entrusting Mary to the care of the apostle John (John 19:26, 27), which would have been against the Mosaic Law had she had other natural children.

http://pravoslavie.ru/7165.html

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010