Соч.: CPL, N 1641-1643; PL. 20. Col. 463-636. Ист.: BHL. P. 634 (sine num.); LP. Vol. 1. P. 220-224; ActaSS. Iul. T. 6. P. 548-561; Anastasius Bibliothecarius. Historia de vitis Romanorum Pontificum//PL. 128. Col. 145-172; Mansi. T. 3. Col. 1020 sq.; Coll. Avel. T. 2. P. 92-98; La lettre du pape Innocent I à Décentius de Gubbio (19 mars 416)/Éd. R. Cabié. Louvain, 1973; Ioan. Chrysost. Ep.//PG. 52. Col. 529-542; Palladios. Dialogue sur la vie de Jean Chrysostome/Éd. A.-M. Malingrey. P., 1988. T. 2. (SC; 342); Древние жития свт. Иоанна Златоуста/Пер.: А. Балаховская. М., 2007. С. 63-70, 511-516; MartHieron. Comment. P. 138-139, 143-144; MartRom. Comment. P. 310. Лит.: Gebhardt H. E. Die Bedeutung Innozenzs I. für die Entwicklung der päpstlichen Gewalt. Lpz., 1901; Amman E. Innocent I//DTC. T. 7. Col. 1941-1950; Connolly R. H. Pope Innocent I «de nominibus recitandis»//JThSt. 1919. Vol. 20. P. 215-226; Malchiodi G. La lettera di S. Innocenzo I a Decenzio vescovo di Gubbio. R., 1921; Baur C. Der hl. Johannes Chrysostomus und seine Zeit. Münch., 1929-1930. 2 Bde; Caspar E. Geschichte des Papsttums von den Anfängen bis zur Höhe der Weltherrschaft. Tüb., 1930. Bd. 1. S. 296-346; Ellard G. How 5th-Cent. Rome Administered Sacraments: St. Innocent I Advises an Umbrian Bishop//Theol. Stud. 1948. Vol. 9. P. 3-19; Vighetti O. I sacramenti della penitenza e dell " ordine della dottrina giuridica de S. Innocenzo I//Miscellanea Franciscana. R., 1951. Vol. 51. P. 39-61; 1952. Vol. 52. P. 92-112; Demougeot É . À propos des interventions du pape Innocent I dans la politique séculière//RH. 1954. Vol. 212. P. 23-38; Seppelt. Geschichte. 1954 2. Bd. 1. S. 135-145, 303; Faccenda A. S. Giovanni Crisostomo. Asti, 1961. P. 234-241, 255-266; Griffe É . La Gaule chrétienne à l " époque romaine. P., 1966 2. T. 2; Proia G.-B., Carpano C. M. Innocenzo I//BiblSS. Vol. 7. Col. 840-844; Marschall W. Karthago und Rom. Stuttg., 1971. S. 127-150; Vogel C. Vulneratum caput: Position d " Innocent I (402-417) sur la validité de la chirotonie presbytérial conferée par un évêque hérétique//RACr.

http://pravenc.ru/text/468771.html

John probably uses his vocabulary for vision interchangeably for the sake of variation, as he uses his vocabulary for knowledge. 2161 John employs vision terminology theologically in two ways: some see God s glory in Jesus, 2162 whereas others have eyes and see, but do not really see (perceive), misunderstanding the signs and Jesus himself. 2163 Johns direct sources for the motif are the vision of God in Exod 33–34 (see comment on John 1:14–18 ) and Isa 6 (see comment on John 12:40 ). By contrasting the blind leaders of the blind and the prophetic remnant (9:39), John encourages his readers to maintain their faith against an opposition that seems intellectually and religiously superior but lacks the intimate relationship with God available in Christ. For Johannine theology, various backgrounds may offer their contributions for a christological purpose: as Moses was glorified by observing Gods glory (cf. 2Cor 3:7–18 ; John 1:14–18 ), so contemplation of the divine character in Jesus transforms believers in him (cf. 1 John 3:2,6 ). In the Gospel, vision often focuses on more initial stages of faith. Because the Fourth Gospel " s object of seeing and believing, as well as the cause of believing and knowing, is often signs, the next section will examine the function of signs in antiquity and their role in the Fourth Gospe1. Signs in Antiquity, the Jesus Tradition, and the Fourth Gospel Signs fulfill a specific literary function in the Fourth Gospel, summoning the reader, like the witnesses in the narratives, to either faith or rejection (with emphasis on the former, 20:27–31). 2164 Because signs also fulfilled important functions in the Greco-Roman world and in early Judaism, John " s first readers (or more accurately, hearers) would, consciously or unconsciously, have evaluated the Johannine signs by contrast or comparison with other signs-claims of the day. Although readers would have placed those signs most securely in the context of OT prophetic signs and those of the Jesus tradition they had already received, we should give adequate attention also to the broader cultural nuances which will be less familiar to most modern interpreters.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Эхмалотос 28 ноября 2012, 02:10 Елена Откуда мы знаем? Мы знаем от Господа, что если будем верить Ему и жить по Его заповедям - спасемся, если не будем - пропадём. Господь сказал: «НЕТ БОЛЬШЕ ТОЙ ЛЮБВИ, АЩЕ КТО ПОЛОЖИТ ДУШУ СВОЮ ЗА ДРУГИ СВОЯ» (Ин.15. 13.) Каноническое православие о. Даниила, его личное благочести и смерть за Христа (отказ прекратить крестить мусульман несмотря на прямые и неоднократные угрозы и смерть за спасение други своя), да и сама смерть в храме Господним, уже имеющиеся чудеса, посмертная помощь о. Даниила людям и почитание его - достаточны для того, чтобы ставить вопрос о его канонизации. Посмотрите хотя бы на историю наших святых - таких столпов как прп. Серафима Саровского, свт. Иоасафа, св. Иоанна Кронштадского почитали долгое время несмотря на отсутствие их официальной канонизации, которая удостоверяет на земле факт святости каждого святого, уже прославленного Господом, люди имели их портреты,фотографии, просили их молитвенной помощи и получали её. Ничто и никто вправе запретить это. р.Б. олег 28 ноября 2012, 02:03 Господи упокой душу раба Твоего иерея Даниила, и его молитвами помилуй нас грещных. Елена.Украина 27 ноября 2012, 15:22 Oana Iftime: Also: " Греческие монахини молятся отцу Даниилу Сысоеву как святому (http://www.interfax.by/article/71196) " . К сожалению,для меня не являются авторитетом " монахини одного из греческих монастырей " . Тем более,что в ссылке,указанной Вами не назван этот монастырь. Если Православная Церковь канонизирует официально о.Даниила,как она канонизировала новомучеников и исповедников российских,тогда этот вопрос решится сам собой. Если на это будет Божия воля. Максимова Людмила 26 ноября 2012, 17:06 СПАСИ,ГОСПОДИ, ЛЮДИ ТВОЯ! Oana Iftime 26 ноября 2012, 13:07 Sorry I intervene again, comment after comment, but I really think I have to make something clear in order not to give some people the wrong ideas. By “baptism being the natural follow up of true belief growing into one’s heart” I do not mean that desire for baptism equates baptism (which may be true, but only under very special circumstances, issue which I will not approach here) or that desire conditions receiving baptism and benefiting of its effects (i.e. that small children should not be baptized, as the protestant say). I was referring to what happens to adult pagans or heretics when they start looking sincerely for God and salvation- they eventually end up in faith, believing in the Holy Trinity, and accepting Orthodox teaching, including that about baptism and they get baptized and join the Church. One thing naturally leads to the other, under God " s hand.

http://pravoslavie.ru/57536.html

V в.). М., 2012; Kloha J. The New Testament Text of Nicetas of Remesiana, with Reference to Luke 1:46//StPatr. 2013. Vol. 54. P. 115-116; Soroceanu A. Niceta von Remesiana: Seelsorge und Kirchenpolitik im spätantiken unteren Donauraum. Fr./M., 2013. А. Р. Фокин Почитание Свт. Павлин Ноланский отмечал выдающиеся духовные качества Н. и восхвалял его за апостольские подвиги среди варваров ( Paul. Nol. Carm. 17, 27). Однако Геннадий Марсельский и Кассиодор не упоминают о почитании Н. как святого. Тем не менее в сокращенной версии каролингского наставления о катехизации и крещении язычников (Ordo de catechizandis rudibus), которое приписывается архиеп. Арнону Зальцбургскому (785-821), Н. назван вместе с такими учителями Церкви, как свт. Афанасий, свт. Иларий, блж. Иероним, свт. Амвросий и др. (ркп. Monac. Clm 6325. Fol. 139v, 20-е гг. IX в.). Литургическое поминовение Н. указано в ряде средневек. Мартирологов под 22 июня. Вероятно, Флор Лионский отождествил с Н. некоего еп. Ницетия, память к-рого значится в основных рукописях Иеронимова Мартиролога под 22 июня, сразу же после памяти свт. Павлина Ноланского (MartHieron. Comment. P. 330-331). Флор изменил имя Ницетий и назвал его Ницеей (Niceae), а также добавил определение «епископ города Ромациана» (Romatianae ciuitatis episcopi). Эти сведения он заимствовал из сочинения Геннадия Марсельского, к-рый назвал Н. «Ницеей, епископом города Ромациана» ( Gennad. Massil. De vir. illustr. 22; см.: Quentin. 1908. P. 312). По мнению И. Делеэ, отождествление еп. Ницетия с Н. является произвольным; Флор был введен в заблуждение тем обстоятельством, что память Ницетия совершалась одновременно с памятью свт. Павлина Ноланского, к-рый упоминал о Н. в своих сочинениях (AnBoll. 1905. Vol. 24. P. 512-513; MartRom. Comment. P. 250). Из Мартиролога Флора поминовение Н. было заимствовано более поздними каролингскими Мартирологами Адона Вьеннского и Узуарда (IX в.). Краткое сказание о Н., основанное на сочинении Геннадия, включено в «Перечень святых» еп.

http://pravenc.ru/text/2565348.html

C’est pourquoi nous l’appelons « Invincible conductrice de nos armées ». Bien souvent, dans les canons et les acathistes, elle est qualifiée de mur imprenable. Aucun mur, même les plus sûrs et les plus hauts, ne peuvent défendre la ville si la Mère de Dieu ne les défend pas. Les habitants de Constantinople et ceux de la Sainte Russie le savaient. J’attirerai votre attention sur autre chose encore. Quand le patriarche, l’empereur et le clergé de l’église des Blachernes priaient la Mère de Dieu, ils contemplaient la beauté de l’office liturgique de leurs yeux de chair, tandis que leurs yeux spirituels ressentaient, chacun à sa manière, la présence de la Mère de Dieu. André le fol-en-Christ la vit de ses yeux, tandis que ceux qui étaient près de lui en eurent la révélation autrement, par le cœur. Sans quoi, ils n’auraient pas prié toute la nuit à l’église et seraient rentrés chez eux. Pendant la célébration de la Divine liturgie, on ressent que les anges adorent avec les pontifes, que les apôtres et les prophètes se réjouissent, qu’avec nous, sur terre, prient les puissances célestes, tandis que la Mère de Dieu intercède devant le trône de son Fils, le Roi des cieux, pour la terre, pour notre ville, notre famille, nos proches, chacun de nous. En la fête de l’Intercession, nous le ressentons particulièrement. L’office que nous célébrons, y mettant tous nos efforts, notre prière, nos moyens matériels, a part à cette liturgie à laquelle participent les anges, les saints, la Mère de Dieu. C’est pourquoi en Russie, comme à Byzance, on n’a jamais épargné les moyens financiers quand il s’agit de construire une église. On décore les églises d’icônes, de dorures, de pierres précieuses. On n’épargne pas pour Dieu. Personne ne disait alors, comme aujourd’hui : à quoi bon ces dorures, pourquoi ce luxe. Pour prendre une comparaison, mettons qu’un homme aime une jeune fille, qu’il veuille lui faire sa demande en mariage. Comment se présentera-t-il devant elle ? Il achètera une bague, des boucles d’oreille, des pierres précieuses. S’il vient la voir en disant : « Tu n’as pas besoin de boucles d’oreilles, pas besoin de belles choses, reste la souillon que tu es d’habitude », comment sera-t-il reçu ?

http://mospat.ru/fr/news/45340/

Фридриха I Барбароссы (1175). В 1187 г. еп. Генрих заключил договор с консулами и руководителями коммуны о перенесении епископской резиденции внутрь городских стен ( Gaddoni S., Zaccherini G. Chartularium Imolense. Imolae, 1912. Vol. 2: Archiva minora. P. 357-359). В центре города началось строительство кафедрального собора во имя К.; в 1271 г. собор освящен еп. Синибальдо де Милотти. В наст. время мощи К. находятся в крипте собора, в барочной мраморной гробнице работы болонского скульптора Дж. М. Маццы (между 1698 и 1704). В ризнице хранится серебряный реликварий XIV в. с рукой мученика. Часть мощей К., а также фрагменты колонны, к-рая по преданию была обагрена кровью мученика, находятся в соборе Вознесения Богоматери и св. К. в г. Брессаноне. В средние века К. почитали во мн. городах Италии, а также в Тироле и Баварии. Согласно Гоффредо да Буссеро, в кон. XIII в. в Миланском архиеп-стве 13 церквей были освящены во имя К. (Liber notitiae sanctorum Mediolani/Ed. M. Magistretti, U. Monneret de Villard. Mil., 1917. P. 88-90). В наст. время К. почитается как покровитель еп-ства Имола, архиеп-ства Феррара и Комаккьо и еп-ства Больцано и Брессаноне. Ист.: BHL, N 1625-1629; ActaSS. Aug. T. 3. P. 16-30; Dolbeau F. Passion de S. Cassien d " Imola composée d " après Prudence par Hucbald de Saint-Amand//RBen. 1977. Vol. 87. P. 238-256; Greg. Turon. Glor. martyr. 42//MGH. Scr. Mer. T. 1. Pars 2. P. 66-67; Agnelli Ravennatis Liber Pontificalis ecclesiae Ravennatis/Ed. D. Mauskopf Deliyannis. Turnhout, 2006. (CCCM; 199); Flodoardus. De Christi triumphis apud Italiam. XIV 8//PL. 135. Col. 857; Petri Damiani Serm. 39//PL. 144. Col. 710-717; MartHieron. Comment. P. 434-435, 439-441; Adonis Martyrologium//PL. 123. Col. 331; MartUsuard//PL. 124. Col. 357-358; MartRom. Comment. P. 335-336. Лит.: Reschius J. Annales ecclesiae Sabionensis nunc Brixinensis atque conterminarum. Augustae Vindelicorum, 1760. T. 1; Quentin H. Les martyrologes historiques du Moyen Âge. P., 1908 2. P. 48, 68, 249, 436, 482; Lanzoni F.

http://pravenc.ru/text/1681259.html

Through the Spirit (14:16–17, 26), Jesus and the Father would come (cf. 14:3,18) and make their «dwelling place» within the believer (14:23; 15:4; for much more detail, see comment on 14:2; for the joint dwelling of Father and Son, cf., e.g., 1 John 2:24). In a figurative sense, God was already a «dwelling place» and refuge for his people ( Deut 33:27 ; Ps 90:1; 91:2 ); 8744 here Jesus may play more fully on the image of a new temple or the eschatological promise of God dwelling among his people ( Ezek 37:26–28 ; Rev 21:3, 22). 8745 But whereas most of the biblical promises and early Jewish images about the Shekinah applied to Israel as a whole, Jesus» promise applies to the experience of individual believers. 8746 Effectively, Jesus» hearers may have envisioned the Jerusalem temple–one of the largest and most spectacular structures in the ancient world until a little over two decades before the composition of this Gospel 8747 –dwelling in the believer. 8748 (Similarly, Paul can apply the image of believers as a corporate temple [ 1Cor 3:16 ] on a more personal level [ 1Cor 6:19 ].) As Stephen S. Smalley points out, both Paul and John involve the whole Trinity in indwelling the believer, but John does so more fully: You in God Col 3:3 You in Christ You in the Spirit God in you Christ in you Col 1:27 Spirit in you Like most Jewish sages, John teaches through much repetition of his key themes; loving the Father requires loving the Son (8:42), which in turn requires keeping his commandments (14:24). When Jesus says he has spoken these things (14:25), he refers to the whole of his teaching in the discourse, for «These things I have spoken to you» becomes a familiar refrain concerning their activity in the world (15:11; 16:1,33). But further revelation would come with the Spirit (16:6–7, 12–13), who would supplement and interpret Jesus» historical teaching for new situations (14:26). 6. Teaching Jesus Tradition (14:26) The commandments and words Jesus had already given them (14:21–25) were incomplete; but rather than depending on midrashic techniques to apply Jesus» meaning to more specific situations, believers would have the Spirit to explain all these matters to them (14:26). That the Spirit comes «in Jesus» name» probably means «in his place,» «as his representative» (see also comment on 14:13). 8750 6A. The Spirit as Teacher and Recaller (14:26)

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

– On his Name Day, Patriarch Bartholomew of Constantinople, during the liturgy in the presence of a representative of the Russian Church, said that ‘when one of our brothers is characterized as a schismatic or heretic and, the more so, a whole multi-million people are outside the canonical Church, then we are called to an immediate spiritual awakening and apostolic vigil… The Mother Church fulfils her apostolic duty when she explores the ways of salvation of our Ukrainian and Macedonian brothers. Our duty and our responsibility are to bring all nations to the Truth and church canonicity’. How would you comment this statement? – I will not touch upon the Macedonian issue but will comment on what is said about the people of Ukraine. It is astonishing to hear from a church desk that in Ukraine a whole multi-million people are outside the church truth and canonicity and need therefore an urgent interference from outside. And what about the Ukrainian Orthodox Church with her more than 12 thousand parishes, over 200 monasteries, millions of the faithful in all parts of Ukraine – the Church headed by His Beatitude Metropolitan Onufry? In 2016, at the Synaxis of Primates of Local Orthodox Church, Patriarch Bartholomew publicly welcomed Metropolitan Onufry calling him ‘the only canonical hierarch of the Orthodox Church in Ukraine, certainly, with all the rest holy bishops subordinate to him’. It is not the Ukrainian people but the Ukrainian schismatics who are outside the communion with the Church. But the schism is a political project developed in the 1990s. A possibility for overcoming the schism has always been there and it remains. Just in December 2017, the former Metropolitan Philaret of Kiev wrote a letter to Patriarch Kirill and all the episcopate of the Russian Church, calling to reconciliation. But already the day after someone pulled him up and he disavowed all that he said in his letter. Someone in Ukraine clearly finds it disadvantageous to effect a church reconciliation in the canonical way but rather needs to legitimize the schism.

http://patriarchia.ru/en/db/text/5222123...

No Longer the House of God. New Life of Italian Churches (+Photos) In the Orthodox Christian tradition, a church that has been consecrated by a bishop must remain in use as a church. This is not something taken lightly, and is the reason why a bishop may not consecrate a church if he is not entirely sure that the building will always be used as such. It is also why the Russian Orthodox Church is endeavoring where at all possible to restore the churches in Russia that were destroyed by the godless Communist regime. The Roman Catholic Church, however, has a rite called “desanctification” that “frees” the church to sell its property to entirely secular concerns, and this, unfortunately, is what is happening in many Western countries. In some places the Catholic authorities try according to conscience to find new owners that will put the property to a charitable purpose, as in the Netherlands. In that country, you will now find many former Catholic convents used as clinics, sanatoriums, schools, and even as Orthodox monasteries—a highly commendable policy for which the Dutch Orthodox are very thankful. In other places, unfortunately, you will find quite a different picture. In Italy, for example, there are some church properties for which title conferred to the families of benefactors, and the Church no longer has control over their sale. In some cases, the Church itself sells the property after “desantification.” One such example is a monastery in the tourist town of Taormina in Sicily, where an old monastery now functions as a five star hotel. There are many other such hotels in Italy, presumably because there were once many working monasteries. This article was translated from the German website SPIEGEL-ONLINE , which made no comment from the religious standpoint other than a somewhat ironic tone, although a good deal of reader commentary appeared on the original page. To our great dismay, most of those who left comments were in favor of such use, mainly for purely pragmatic reasons. One lone comment lamented the decline of Christian sensibility in Europe, and expressed fear for the future. OrthoChristian.com would be very interested to hear what our readers have to say about this issue.

http://pravoslavie.ru/74905.html

Образцом для сказания, составленного свт. Димитрием, послужило повествование о М. и др. рим. мучениках в «Житиях святых Ветхого и Нового Завета» Петра Скарги ( Skarga P. ywoty witych Starego y Nowego Zakonu na kady dzie przez cay rok. Kraków, 1933. T. 1. S. 116-122). Неясно, почему свт. Димитрий указал память М. под 7 июня (под этим же днем приведено сказание о папе Маркеллине, предшественнике М., т. к., по мнению митрополита Ростовского, было «небезместно» напомнить, что Маркеллин и М.- разные люди). Ист.: BHL, N 5234-5239; ActaSS. Ian. T. 2. P. 367-378; LP. T. 1. P. XII, XCIX-C, CCIX, 72-73, 162, 164-166, 228; T. 3. P. 6-7, 76; Liber Pontificalis. Pars 1/Ed. Th. Mommsen. B., 1898. P. LIII-LV, 43-44, 243. (MGH. Gest. Pont. Rom.; 1); MartHieron. Comment. P. 42-43, 540, 543-544; MartRom. Comment. P. 23-24; Epigrammata Damasiana/Ed. A. Ferrua. Vat., 1942. P. 129-134, 181. N 18, 40; Itineraria et alia geographica. Turnhout, 1965. (CCSL; 175); Das Kalenderhandbuch von 354: Der Chronograph des Filocalus/Hrsg. J. Divjak, W. Wischmeyer. W., 2014. Bd. 2. S. 520, 528, 560-561. Лит.: Mommsen T. Ordo et spatia episcoporum Romanorum in Libro Pontificali//NA. 1896. Bd. 21. S. 335-357; Duchesne L. La nouvelle édition du «Liber Pontificalis»//MArHist. 1898. T. 18. P. 381-417; idem. Histoire ancienne de l " Église. P., 19104. T. 2. P. 92-97; Quentin H. Les martyrologes historiques du Moyen Âge. P., 1908; Turner C. H. The Papal Chronology of the Third Century//JThSt. 1916. Vol. 17. N 68. P. 338-353; Kirsch J. P. Die römischen Titelkirchen im Altertum. Paderborn, 1918. S. 77-80; idem. Der stadtrömische christliche Festkalender im Altertum. Münster, 1924; Caspar E. Kleine Beiträge zur älteren Papstgeschichte. 1: Die römischen Bischöfe der diokletianischen Verfolgung, Marcellinus und Marcellus//ZKG. 1928. Bd. 46. S. 321-355; idem. Geschichte des Papsttums. Tüb., 1930. Bd. 1. S. 97-102; Lietzmann H. Petrus und Paulus in Rom: Liturgische und archäologische Studien. B.; Lpz., 1927; Leclercq H.

http://pravenc.ru/text/2562318.html

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010