с 2 стихами), паремия из Исаии (в сырн. нед. — Иоиля, в Страстную — Иезекииля) и другой прокимен (положенные ныне на 6 часе). Ектения об оглашенных и молитва о них: «Господи вседержителю» обычного содержания с нынешним возгласом; по удалении оглашенных, «от среды 4 нед. поста (Евх. Сим.) до св. пятницы» (Евх.) ектения и молитва о готовящихся ко св. просвещению» — нынешние и 2 молитвы верных «Господи Боже наш…», первая из которых просит Бога, призвавшего нас от многобожия, соблюсти нас в имени Его, освятить во истине и ниспослать щедроты (возглас «Яко Ты еси Бог наш, Бог еже миловати…»), а вторая просит утвердить нас в страхе и укрепить в служении своем (возглас: «Яко благословися…»). Ектения просительная, — и длинная («великая» — Симеон) «3-я молитва или отпуст» «Господи Боже наш, един Благий…» с коленопреклонением (Евх.), в которой, по словам св. Симеона, «упоминается о распятии Спасителя, и о восстании Его, и о вознесении, воссылается прошение, да приидет на нас благодать Божия, да укрепит и освятит нас и вообще испрашивается у Бога все необходимое и полезное», возглас: «Яко Твоя держава…»: (по Евх. пред возгласом: «Заступи, спаси… День весь совершен…» т. е. просительная ектения), «Мир всем». Главопреклонение и молитва его: «Господи Боже наш, седяй на престоле славы и видяй бездны, оком благоутробным на служение наше призираяй, благослови всех нас подклонших Тебе своя главы и вознеси рог наш во благоволении Твоем», возглас: «Буди всесвятое имя человеколюбия Твоего благословенно…», «С миром изыдем», «Господу помолимся» и «заамвонная молитва». (Дрезд.): Благословена слава Господня от места святого Его всегда ныне и присно и во веки веков». (О последней молитве св. Симеон замечает, что ею также «начинается литания»; может быть она здесь заменяла литанию) [ 27 ]. В Великую пятницу на тритекти на ектении о готовящихся ко просвещения после возгласа «Иже ко просвещению главы ваша…» диакон возглашал «Елицы ко просвещению приступите к руковозложению и благословитеся…» и восприемники подводили готовящихся ко крещению детей к патриарху, который стоя на ковре, пред алтарем, благословлял их каждого отдельно и дул на него [ 28 ].

http://predanie.ru/book/72342-tolkovyy-t...

Чтец: «И ныне». Кафисмы по Уставу. При этом всегда читаются только 2 кафисмы, а если славословная служба совершается в период зимнего расписания, то 3-я кафисма переносится на вечерню грядущего дня. Чтец (по совершении кафисмы): «Слава, и ныне», «Аллилуиа…» (трижды). Диакон произносит малую ектению «Паки и паки...». Священник (возглас): «Яко Твоя Держава...» (возглас по 2-й кафисме – «Яко Благ и Человеколюбец...» ). Хор: «Аминь». Чтец читает седальны по Уставу. Хор: «Господи, помилуй» (трижды), «Слава» . Чтец: «И ныне» , 50-й псалом («Помилуй мя, Боже...»). Хор поет ирмос первой песни канона. Канон . Ирмосы берутся из канона, который по Уставу сле­дует первым. Затем читаются тропари канона, которые по Уставу соединяются со стихами соответствующих библейских песней (причем используется праздничный вариант «Поем Господеви», см. Ирмологий). На практике же тропари канона читаются с припевами. Перед предпоследним тропарем читается «Слава» , перед последним – «И ныне» (на практике, однако, допускается чтение «Слава, и ныне» по окончании всех тропарей данной песни). Катавасия рядовая (см. Типикон, 19-ю главу), поется по каждой песни. По 3-й песни канона хор исполняет катавасию. Диакон произносит малую ектению «Паки и паки...». Священник (возглас): «Яко Ты еси Бог наш ...». Чтец читает седальны по Уставу. По 6-й песни канона хор исполняет катавасию. Диакон произносит малую ектению «Паки и паки...». Священник (возглас): «Ты бо еси Царь мира...». Чтец читает кондак и икос по Уставу. На 8-й песни диакон совершает каждение алтаря. В конце 8-й песни вместо «Слава» чтец говорит: «Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа» . По 8-й песни канона хор поет: «Хвалим, благословим, покланяемся Господеви…» и исполняет катавасию . Диакон (стоя на амвоне с кадильницей пред иконой Богоматери): «Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим». Хор запевает песнь Пресвятой Богородицы ( «Величит душа Моя Господа…» и припев «Честнейшую...» ), в это время диакон совершает каждение храма. По 9-й песни канона хор исполняет катавасию.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksej_Kashki...

якоже иногда Давиду, яко приидоша сии во обители твоя, и всесвятое место оскверниша, но ты даруй победы Христе Боже, победа бо ты православным и похвала. таже. Егда приходящу патриарху ко уреченному месту, тогда, благочестивый царь приходит ко святому евангелию, и знаменуется. Посем приемлет от патриарха благословение, патриарх же благословит царя преже, честным и животворящим крестом, таже благословит царя рукою, и вопрошает его государя царя, о его царском здравии. Потом отходит царь ко святым иконам знаменатися. Святитель же пришед станет на своем месте, царь же знаменався приходит на свое царское место, и станет одесную патриарха. Таже приходят ко царю власти и поклоняются ему, дважды, посем патриарху поклоняются, 1-жды. Посем святитель сходит от места своего, и кадит святыя иконы, и царя, и всех сущих по чину; певцем же поющим ан тифоны сия, псалом, ог. Вскую Боже отрину до конца. Припев. Аллилуия. Разгневася ярость твоя...; Слава. Припев. Аллилуия. И ныне. Припев. Аллилуия. И приспевше до уреченнаго места, диякон. глаголет, ектению, Паки и паки миром Господу помолимся… иерей возглас Яко подобает ти всяка слава, честь… и тако певцы начинают, а антифон. Псалом давидов. а. Блажен муж, иже неиде на совет нечестивых. Припев. Заступи ны Господи заступи ны, и на пути грешных неста, заступи ны Господи заступи ны,яко свест Господь путь праведных. заступи ны Господи, заступи ны, и путь нечестивых погибнет, заступи ны Господи заступи ны. Слава. Заступи ны Господи заступи ны. И ныне. Заступи ны Господи, заступи ны. Диякон Паки и паки миром Господу помолимся ,святитель, возглас. Яко твоя держава и твое... и тако начинают певцы, в антифон. псалом. в Въскую шаташася языцы. и людие поучишася тщетным. Припев. Молитвами Богородицы Спасе спаси нас. предсташа царие… и на Христа его, молитвами… спаси нас, работайте Господеви… ему с трепетом, молитвами… спаси нас. Слава. молитвами… спаси нас. И ныне, молитвами… спаси нас. Диякон. Паки и паки миром Господу помолимся. Святитель, возглас.

http://azbyka.ru/otechnik/Konstantin_Nik...

Но ты даруй победы Христе Боже; победа бо ты православным и похвала. Потом подиак сказывает, став на обычном месте на среде а антифон. И певцем же поющим стихи сприпелом, аллилуйя. Псалом ог-й. В скую Боже отрину до конца, разгневася ярость твоя на овца паствы твоея... гордыня ненавидящих тя взыде выну». Слава и ныне, аллилуйя 3-жды сприпелы. По сем диакон глаголет ектению: паки и паки миром Господу помолимся. И по ектении святитель глаголет возглас: яко подобает ти всяка слава, честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу и ныне и присно и во веки веком. И по возгласе певцы поют вторый антифон. Псалом Давидов: блажен муж иже нейде на совет нечестивых. Припел заступи ны, Господи, заступи ны. И в законе его поучится день и нощь. Заступи ны, Господи... Слава. Заступи ны Господи. И ныне, аллилуйя 3-жды. И припелы: заступи ны Господи. И потом юрьевской диакон глаголет ектению и архимарит возглас: яко твоя держава и твое есть царство и сила и слава Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веком. И по возгласе певцы поют третей антифон, псаломь б. Въскую шаташася языци, и людие поучишася тщетным. Припел: Молитвами Богородица спасе спаси нас. Аз же поставлен есмь царь от него, над сионом гору святую его. Молитвами Богородица. Господь рече ко мне, сын мой еси ты, аз днесь родих тя. Молитвами Богородица. Работайте Господеви со страхом и радуйтеся ему с трепетом. Молитвами Богородица спасе. Блажени вси надеющейся нань. Молитвами Богородица. Слава. Молитвами Богородица. И ныне. молитвами Богородица. Аллилуйя 3-жды. И припелы. Молитвами Богородица спасе спаси нас. По сем хутынской диякон глаголет ектению, и архимарит возглас: яко благословися и прославися имя твое Отца и Сына и Святаго Духа и ныне и присно и во веки веком. И по возгласе певцы начинают пети д антифон и припелы. Псалом Давидов д: Тебе подобает песнь Боже всионе. Припел: прибежище и сила наша Богородице. И тебе воздается молитва во Иерусалиме. Прибежище и сила наша Богородице. Свята церкви твоя дивна в правду.

http://azbyka.ru/otechnik/Konstantin_Nik...

Лик: Господи, помилуй. Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию. Лик: Господи, помилуй. Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим. Лик: Тебе, Господи. Священник возглас: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Лик: Аминь. И псалом 101, по стихом, припевающе тропарь к коемуждо стиху: Господи, услыши молитву мою, и вопль мой к Тебе да приидет. Тропарь, глас 6: Милостиве, помилуй, помилуй, помилуй нас, Господи. Не отврати лица Твоего от мене: воньже аще день скорблю, приклони ко мне ухо Твое: воньже аще день призову Тя, скоро услыши мя. Тропарь: Милостиве, помилуй: Яко исчезоша яко дым дние мои, и кости моя яко сушило сосхошася. Тропарь: Милостиве, помилуй: Уязвен бых яко трава, и изсше сердце мое, яко забых снести хлеб мой. Тропарь: Милостиве, помилуй: От гласа воздыхания моего прильпе кость моя плоти моей. Тропарь: Милостиве, помилуй: Уподобихся неясыти пустынней, бых яко нощный вран 8 . Тропарь: Милостиве, помилуй: Бдех, и бых яко птица особящаяся 9 . Тропарь: Милостиве, помилуй: Весь день поношаху ми врази мои, и хвалящии мя мною кленяхуся. Тропарь: Милостиве, помилуй: Зане пепел яко хлеб ядях, и питие мое с плачем растворях, Тропарь: Милостиве, помилуй: От лица гнева Твоего и ярости Твоея: яко вознес низвергл мя еси. Тропарь: Милостиве, помилуй: Дние мои яко сень уклонишася, и аз яко сено изсхох. Тропарь: Милостиве, помилуй: Ты же, Господи, во век пребываеши, и память Твоя в род и род. Тропарь: Милостиве, помилуй: Ты воскрес ущедриши Сиона: яко время ущедрити его, яко прииде время. Тропарь: Милостиве, помилуй: Яко благоволиша раби Твои камение его, и персть его ущедрят. Тропарь, глас 6: Милостиве, помилуй, помилуй, помилуй нас, Господи. И убоятся языцы имене Господня, и вси щарие земстии славы Твоея. Тропарь: Милостиве, помилуй: Яко созиждет Господь Сиона, и явится во славе Своей.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

390) «Яко благ»... (по Евх.; по Сим.: «Яко подобает Тебе»...) Певцы на амвоне начинают тропарь пророчества (положенный ныне на 6 часе), который чтецы на солее подхватывают и поют трижды на оба лика, певцы – слава конец, прокимен (по Дрезд. с 2 стихами), паремия из Исаии (в сырн. нед. Иоали, в страстную Иезекииля) и другой прокимен (положенные ныне на 6 часе). Ектения об оглашенных и молитва о них: «Господи вседержителю» обычного содержания в нынешним возгласом; по удалении оглашенных, «от среды 4 нед. поста (Евх. Сим.) до св. пятницы» (Евх.) ектения и молитва о готовящихся ко св. просвещению» – нынешние и 2 молитвы верных «Господи Боже наш»..., первая из которых просит Бога, призвавшего нас от многобожия, соблюсти нас в имени Его, освятить во истине и ниспослать щедроты (возгл. «Яко Ты еси Бог наш, Бог еже миловати»...), а вторая просит утвердить нас в страхе и укрепить в служении своем (возглас: «Яко благословися»...). Ектения просительная, – и длинная («великая» Сим.) «3-я молитва и отпуст». «господи Боже наш, един благий»... с коленопреклонением (Евх.), в которой, по словам св. Симеона, «упоминается о распятии Спасителя, и о совтении Его, и о вознесении, воссылается прошение, да приидет на нас благодать Божия, да укрепит и освятит нас и вообще испрашивается у Бога все необходимое и полезное», возглас: «Яко твоя держава»...: (по Евх. пред возгласом: «Заступи, спаси... День весь совершен»... т.е. просительная ектения), «Мир всем». Главопреклонение и молитва его: «Господи Боже наш, ведяй на престоле славы и видяй бездны, оком благоутробным на служение наше призираяй, благослови всех нас подклонших тебе своя главы и вознеси рог наш во благоволении твоем», возглас: «Буди всесвятое имя человеколюбия твоего благословенно»..., «С миром изыдем», «Господу помолимся» и «заамвонная молитва».(Дрезд.): Благословена слава господня от места святого Его всегда ныне и присно и во веки веков». (О последней молитве св. Симеон замечает, что ею также «начинается литания»; может быть она здесь заменяла литанию) 1601 .

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Skaball...

Молитву… Яко Бог милости и щедрот… Премудрость. Благослови. Сый Благословен… Утверди, Боже… Пресвятая Богородице, спаси нас. Честнейшую Херувим… Слава Тебе, Христе Боже…Слава, и ныне, Господи, помилуй (трижды). Благослови. Отпуст великий. Многолетие. Закрываются царские врата. Чтение 1 часа. Звон после службы Устав-схема Литургии Иоанна Златоустого Звон перед Литургией Проскомидия (совершается в алтаре). Чтение 3 и 6 часа. Литургия оглашенных Отверзается завеса царских врат. Каждение алтаря и храма. Благослови, владыко. Благословенно Царство… Ектения великая. Молитва тайная: Господи Боже наш, Егоже держава… Яко подобает Тебе…(возглас) Первый антифон (из псалма 102). Ектения малая. Молитва тайная: Господи Боже наш! Спаси люди… Яко Твоя держава… Вирой антифон (из псалма 145). Единородный Сыне… Молитва тайная: Иже общая сия… Ектения малая. Яко Благ и Человеколюбец… Третий антифон (Блаженны). Отверзаются царские врата. Малый вход (с Евангелием). Молитва входа (тайная): Владыко Господи, Боже наш… Входное: Приидите, поклонимся, и припадем ко Христу, спаси нас, Сыне Божий… Тропари и кондаки. Яко Свят еси Боже наш… Трисвятое: Святый Боже… Прокимен. Чтение Апостола. (Каждение). Аллилуиарий. Молитва пред Евангелием: Возсияй в сердцах… Чтение Евангелия. Ектения сугубая: Рцем вси… Молитва прилежного моления. Яко Милостив и Человеколюбец… (Ектения заупокойная: Помилуй нас, Боже… Молитва: Боже духов… Яко Ты еси Воскресение…) Закрываются царские врата. Ектения об оглашенных: Помолитесь, оглашеннии… Молитва об оглашенных: Да и тии с нами славят… Елицы оглашеннии, изыдите… Литургия верных Ектения: Елицы верныи, паки и паки… Молитва верных первая. Яко подобает Тебе… Ектения: Паки и паки… Молитва верных вторая. Яко да под державою Твоею… Отверзаются царские врата. Иже Херувимы…(священник читает тайную молитву: Никтоже достоин…). Великий вход. Поминовение Святейшего Патриарха, епархиального архиерея и всех православных христиан. Закрытие царских врат и завесы. Яко да Царя всех подымем… Ектения: Исполним молитву нашу…

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Священник, возглас: «Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков». Лик: «Аминь». Чтец читает седален первый, из Октоиха, затем стих: «Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца», и второй седален, «Слава, и ныне» и богородичен. 82 Затем читается 3–я кафисма, таким же образом, как и 2–я. После малой ектении, священник произносит возглас: «Яко благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков». Лик: «Аминь». И чтец читает следующие седальны Октоиха. После первого седальна, стих: «Исповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя» и второй седален, «Слава, и ныне» и богородичен. Полиелей Во время чтения седальнов открываются царские врата. Пономарь подает диакону кадило, которое он, в свою очередь, отдает священнику. Священник влагает в кадило фимиам и благословляет кадило. Пономарь подает диакону зажженную свечу. Священник с предшествующим ему диаконом, как в начале всенощного бдения, совершают каждение престола, алтаря, иконостаса, всего храма и возвращаются в алтарь. Хор в это время поет полиелей 83 (состоящий из избранных стихов 134-го и 135-го псалмов 84 : «Хвалите Имя Господне, хвалите, раби Господа. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. 85 Благословен Господь от Сиона, живый во Иерусалиме. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. Исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость Его. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. Исповедайтеся Богу Небесному, яко в век милость Его. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа». Затем хор поет воскресные тропари по «Непорочных» 86 , на 5–й глас: «Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. Ангельский собор удивися, зря Тебе в мертвых вменившася, смертную же, Спасе, крепость разоривша, и с Собою Адама воздвигша, и от ада вся свобождша. Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. Почто мира с милостивными слезами, о ученицы, растворяете? Блистаяйся во гробе ангел мироносицам вещаше: видите вы гроб и уразумейте, Спас бо воскресе от гроба.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksej_Kashki...

Лик поет: «Благослови, душе моя, Господа» – избранные стихи предначинательного псалма, по нотному обиходу, а иерей с диаконом кадят иконостас, клир, народ и весь храм. По окончании каждения и пения этих стихов царские врата затворяются. После сего диакон говорит ектению великую на амвоне. Если где иерей один, то и он сию ектению говорит пред царскими же вратами, где стоял при чтении молитв. «Блажен муж» – 1-я кафизма вся стихословится. После каждой «Славы», или 3-й части кафизмы, ектении малые; по 1-й «Славе» и ектении возглас иерея «Яко Твоя держава»; по 2-й «Славе» и ектении возглас «Яко благ и Человеколюбец», по 3-й «Славе» и ектении возглас «Яко ты еси Бог наш, Бог миловати и спасати». «Господи, воззвах» поется на глас Октоиха, и читаются псалмы 140-й и 141-й до стиха «Изведи из темницы». Стихиры – на 10 со стихами псалмов: воскресных – 3, восточных (Анатолиевых) – 4, святому рядовому – 3; если святому положено на 6, то воскресных – 3, восточных – 3 и святому – 4; «Слава» – святому, если есть, «И ныне» – Богородичен – догматик гласа; если же «Славы» святому нет, то «Слава, и ныне» – догматик гласа. Во время пения догматика совершается вход с кадилом. Во время входа диакон, ожидая конца пения последней стихиры, стоит не прямо в царских вратах, а вправо от священника, у иконы Спасителя. «Премудрость, прости!» – возглашает диакон или священник в царских вратах. Лик поет «Свете тихий», а иерей, поцеловав иконы святых врат и благословив свещеносца, идет в алтарь. Царские врата затворяются (Типикон, гл. 2). Прокимен «Господь воцарися» (четырежды) на 6 глас. Прокимен, по Уставу, говорится канонархом или чтецом при затворенных царских вратах. На практике прокимен произносится диаконом или священником за престолом, на горнем месте, при открытых царских вратах. Ектения «Рцем вси» пред царскими вратами. По ектений чтец: «Сподоби, Господи». «Исполним вечернюю молитву». На литии стихира храму святого, «Слава, и ныне» – Богродичен; если храм Христов или Богородицы, то стихира празднику, «Слава, и ныне» – празднику.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

От краткой информации о значении гимна «Единородный Сыне» перейдем к рассмотрению источников, так или иначе относящихся к истории службы трех антифонов. Это прежде всего молитвы трех антифонов, которые имеются в современном чине литургии как Иоанна Златоуста , так и Василия Великого . Впервые они встречаются в евхологионе Ватиканской библиотеки под 336/77, известном в науке под названием Барбериновского, по имени прежнего ее владельца кардинала Барберини. Рукопись датируют концом VIII – началом IX века. Дж. Квастен относит ее написание к 785 году 309 . Текст литургии Василия Великого в этом манускрипте имеет надписание «Литургия святого Василия». Затем следует молитва с надписью «Молитва, которую читает иерей в скевофилакии о хлебе, положенном на дискосе»: «Боже, Боже наш, небесный хлеб». Молитва заканчивается возгласом: «Яко освятися и прославися всечестное и великолепое имя Твое, Отца». Далее следуют молитвы трех антифонов. Перед каждой из них – надпись «Молитва антифона (такого-то)», а перед возгласом – одно слово «Возглас». Эти молитвы в современном служебнике и архиерейском чиновнике даны в литургиях как Иоанна Златоуста , так и Василия Великого с тем же надписанием и с теми же возгласами, поэтому нет надобности их здесь приводить. Молитвы отличаются одна от другой со стороны их структуры. Структуру первой молитвы можно назвать классической, как соответствующую молитвам эпохи Василия Великого и Иоанна Златоуста , когда начало молитв представляло восхваление величия Божия, затем следовали прошения и в конце – славословие. Молитва второго антифона представляет ряд прошений, тождественных прошениям заамвонной молитвы св. Василия. Но у Василия Великого дедукция мысли плавно переходит от прошений к славословию: «Яко всякое даяние благо и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Тебе, Отца светов; и Тебе славу и благодарение и поклонение воссылаем». В молитве же, опубликованной Гоаром, свойственная Василию Великому дедукция мысли отсутствует. После рада прошений непосредственно следует возглас «Яко Твоя держава и Твое есть царство, и сила и слава». Подобная неувязка наблюдается и в молитве третьего антифона. Слова молитвы «Иже и двема или трием, согласующимся о имени Твоем, прошения подати обещавый» указывают на обращение к Господу Иисусу Христу ( Мф. 18, 19–20 ), возглас же обращен ко всем лицам Святой Троицы.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Uspens...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010