Кроме того, преблагой и милостивый Бог замыслил сотворить иной мир – земной 23 , как [о том] начинает повествовать великий Моисей, говоря: «В начале сотворил Бог небо и землю» ( Быт. 1:1 ). И вот я спрошу тебя, жидовин: отчего Моисей не начал описывать [творение] с ангелов, но, не упомянув ни словом о множестве вышних сил, начинает с неба и земли? Нам следует знать, что когда Иаков 24 поселился в египетской земле и сыны Израилевы там расплодились, то они обратились к египетскому многобожию: одни почитали богами небо и землю, другие – ветер, третьи – облака, четвертые воздавали честь Солнцу и Луне; некоторые почитали день, а другие – ночь; одни – мрак и тьму, другие – прах; одни боготворили источники и реки, другие трепетали перед огнём как перед истинным богом 25 . Все это они обожествляли по своему безумию и пустомыслию и, будучи в прелести, уклонились от истинного Бога 26 . Из-за этого-то божественный Моисей, оставив все вышнее, немедленно приступил к описанию [творения неба и земли], дабы сыны израильские оставили египетское безбожие 27 , ибо уши их полны египетских соблазнов. Потому и послан был к ним Моисей, как о том сказано в Писании: от Авраама до Моисеева исхода 430 лет, от исхода до Давида 640 лет. То же оубо Давидъ, тако же движымъ Свтымъ Духомъ выше, начинаєть глаголати въ лв-мъ псалм, глагол: словесемъ Господенимь небеса оутвердишас, и духомъ (л.1г) оустъ єго вс сила ихъ. Віжь ты, жидовине, како ті оуказываєть божественый Давидъ: слово Божиє, єже єсть Сынъ, вижь же, ко собьство имєть Духъ. Мы же оубо снє васъ проповдахе «âtäà " є мь, ко въ трехъ собьствхъ, но єдино божьство. Но и паки глаголеть Давидъ, оуказыва ны о Сыну Божии въ р-мь псалм, глагол: «выше исъ чрева преже Деньница родихъ т». Смотри же ты сего, жидовине, ко въ д день повел Господь свтиломъ быти на небеси – Солнцю, и Лун, и звздамъ. Се оубо Давидъ оуказываєть ны снй и паки речеть: «изъ чрева преже Деньница родихъ т». Вижь ты, жидовине, ко Хрістосъ б Сынъ Божий съ Отцемь преже все твари. Но и паки єще приложа Давидъ въ ра-мь псалм: «въ начатокъ ты, Господи, землю основа и дла рукоу твоєю суть (л.2а) небеса, та погибнуть, ты же пребываєши, и вс, акы риза, обетшаєть, и, ко одежю, совьєши, и измнтс, ты же єси, лта тво не оскудють». И Соломонъ паки вписа же глагол: «преже глубины створени бхъ оу него стой». Слышы же ты, жидовине: и єще Адама не бысть, Соломону кд быти, сирчь о Хріст Іисус бысть. Превыше же оубо всхъ страшно и грозно нача Іоанъ Богословъ, иже єсть Сынъ громовъ: «искони б, рече, Слово, и Слово б Бога, Богъ б Слово, и се б искони оу Бога, и вс тмъ быша, и безъ него не бысть ничто же». Вижь же ты, жидовине, оубо страшную сию тайну. Инъ и превелиции наши свтии отци рша: «єдинъ преже всхъ вкъ, свтъ свта, Богъ истиненъ Бога истинна». (л.2б)

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/paleja-...

Да кажем дакле и ово, и да оно што треба предам оцима и Пошто извршено у припрати, то пошто се узело мало анафоре и испило вина, после свршене божанствене сви тамо седе позив за трпезу, бива ударом трпезнога била. Када се удари у било, одмах изишавши са литургисао чине поклон игуману, и тако пошто почне псалм ради иде сам игуман за трпезу и сви неизоставно су указани да седе на првом у Тако ушавши у и пошто се сврши речени псалм са малом молитвом, сви по реду одреди игуман, и што са похвалом Богу. И ово треба да знате: Ако ко закасни на псалам и молитву, нека трпезар игуману; да му каже и узрок и ако би изгледало оправдан, треба му опростити, иначе нека чини колико игуман заповеди. Треба да бива и на обедима, по нека нико не и не мете се, нити да ону корист светским разговорима и осим самога игумана ако би што хтео, мало, а слично и запитани од сличан одговор нека ако и кратко и сажетим речима. Ако ко или се ко или се и ко смета неумесним и неприличним разговором, нека се од трпезара. Ако ли га па не настави да узнемирава нека се силом уклони од трпезе, и нака се баци под или нека се смири на други начин, како буде хтео игуман. Ради не трпимо никако да се говори. Господу да буде угодно да живе по Богу и никако да не завиде због седишта, као што то чине светски и овде сами себе да не уздижемо изнад других, сами себе таштином да не преузносимо, то се, ствар славе, а Богу мрска: мрзак Господу сваки се срцем 49 рече божанствено Писмо, и «Господ се противи гордима, а смернима благодат». 50 Нека не буде дакле то вама, нека не буде! зрелога ума никада да будете мрзост Господу уместо да примате благодат од и да га имате близу вас, као срцем смирени, или да истину кажем, да будете дом Ако би се неко од вас, нашао да се ради овога препире, и мало времена и снаге, и не чека игуманова, и не буде му местом, заповедам у Господу да му се одреди место и да се научи светске ствари у свету. А ако се, што нити бочи и препире, и после друге и опомене и сасвим остане, таквога треба изгнати из манастира као неку фалагедону, то као живу рану, одбацити далеко од вас, да не би и осталима од вас предао ране. много лакше примити зло, него добро, 51 као што рече неки мудрац.

http://azbyka.ru/otechnik/Savva_Serbskij...

Л. 7. По о ба е т в д ти како е лпо начло сътворити правил свое в келї себе . Гла в в. Тоже, что в 14. л. 4. Описан. отдел. 1 стр. 186. 187. Л. 13 об. Под заглавием: въ нал псалм сице, помещён чин, егда кто хочет пети Псалтирь. Глва г. См. 406 л. 8 об. Л. 15. Псалтирь, с присовокуплением песней библейских, перед коими пишется правило, как оканчивать чтение Псалтири. Гла в д. є. Текст по 1–3. Л. 229. Си псалмы поютс коемжо празник на весь го. киръ никифора, товлемида ( το βλεμμδου). любомдреца. избраніє псалм. на гдькы празникы. и в памти сты. Гла в з. См. 408 л. 122. Но в тексте избранных псалмов не видно той разности перевода, какая заметна в 408. Величания и припевы на 9 песни писаны на ряду. В начале перед каждым избранным псалмом показывается, из скольких псалмов он избран. В числе праздников, на которые положены величания, встречаются и Русские. На день святители Алексия положены следующие три величания: л. 247 об. блжим т стлю алеї, преблжне. ты бо молиши за на ха ба нашего. Доино є блжити т. стлю алеї. ты бо молиши за на ха ба нашего. Ро вси п с в пам т твою приносимъ алексї. – Подобное величание, разделённое на три отдельные стиха и составленное, по подражанию припевам семнадцатой кафизмы в великую субботу, положено выше, на л. 244 об., в честь трёх святителей всел. Л. 248 об. Величание на день Благовещения написано так: архагльскы гла с въпїємъ ти чтаа, алетанианененанї. (слич. 388 л. 394.) раис обрадованна гь с тобою. Л. 250. на 26 Марта положены те же припевы, какие в 408. на 8 Ноября. Л. 274. Стлъ єлскї. єалїємъ тренимъ въскреснымъ. и страмъ. чресъ все годище. Л. 277. Часлове ими сл жб нощню и дневню . Гла в и. . і. Начинается полунощницею, повседневною, с указанием, как отправлять её и одному, в келлии, по правилу патриарха Филофея. См. 406 л. 158. Во вседневной полунощнице встречаются некоторые возгласы Греческие без перевода. Так, л. 279., в начале полунощницы: крїе ісе хе е. елеисонь, имас. Л. 287 об. в конце полунощницы: дї. вхн по (д.б. δ υχν τν), агиг. атерономг (д.б. πατρων μν), крї іс хе. о е елеєї σ ν . іма σ.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Gors...

Палея толковая Церковнославянский перевод Русский перевод мсца ма въ на і дєнь на памть свтаго мученика патрєкє Богъ преже всхъ вкъ, ни начала им, ни конца, ко Богъ силенъ, первоє створи ангелы сво – духы и слуги сво, огнь пламнъ, коже и божественый Давидъ въписа въ рг-мь псалм. І же чиновъ створи Богъ: первоє ангелы, в-е чинъ архангелы, г чинъ начала, д власти, е силы, престоли, з господьстви, и херовими многоочити, чинъ серафими шестокрілати; і же чинъ, иже въ дмоны преложишас. Надъ всми же силами чинми пристави Господь(л.1б) Богъ старишины, и воєводы, и началники чиномъ. Аньгеломъ же оубо по естеству разумвати слова силу и безъ износимыхъ рчий и подають другъ другу весь глаголъ помышленьемь. [ИЗ «КНИГИ БЫТИЯ»] Превечный Бог, безначальный и бесконечный, будучи Богом сил 17 , сначала сотворил огненных духов – своими ангелами и слугами, – как о том божественный Давид писал в 103-м псалме 18 . Всего Бог сотворил 10 чинов: первый чин – ангелы, второй чин – архангелы, третий чин – начала, четвёртый – власти, пятый – силы, шестой – престолы, седьмой – господства, восьмой – многоокие херувимы, девятый чин – шестикрылые серафимы 19 ; к десятому чину [относились] те, кто превратился в демонов 20 . Над всеми силами каждого чина Господь Бог поставил старшин, воевод и начальников чинов 21 . Ангелам по природе [свойственно] понимать смысл слов безмолвно и сноситься друг с другом только мысленно 22 . Также преблагий милостивый Богъ помысли створити иного мира – земна, ко же великий Моси начинаєть глагол: «въ начало створи Богъ, рече, небо и землю». Въпрашаю же азъ тебе, о жидовине: почто Моисий ангелъ не нача писати, нъ протече скоро єдинмь словомь множьство вышнихъ силъ, їнъ небеси и земл начинаєть? И подоба єсть оубо намь и се вдахе «âtäà» ти: єгда ковъ обита въ земли єгупьтъст и ту расплодишас сынове Израилеви, и многобожьству єгюпетьску навыкоша: ини оубо нихъ небо и землю богы творху, ини втры, ині же облакъ, дру(л.1в)зии же Солнцю и Лун честь воздаху, ини же день, а друзии же нощь чтху, ови же мракоту и мьглу, друзии же прахъ, ини же источникы и рки благословху, друзии же огн аки бога суще трепетаху. Все же то безумьемъ и пустомыслиємъ обоживхуть, истиньнаго Бога оуклоншес и подъ прелестью водщес. Того ради божественый Мосй, оставивъ вышн вс и скоростию претка, вписаєть, да оставть сынове Израилеви безбожи єгюпетска, полн бо оуши єгюпетьскихъ прельстий имху. Того ради бо посланъ къ нимъ Мосй, ко же въ писаньи рече: Аврама до исхода Мосєва лтъ у и л, исхода же до Давида лтъ х и м.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/paleja-...

Царе свих, си свргао бунтовног избави ме од сваког и смртни презрех живоносне заповести, преварен гнусним делима. Не се, Владару добри, ме избави од ропства лукавоме. Са срдачним страхом Тебе, си ме саздао по Твоме, и заволео ме силно не ништа за узврат, тако да си се мене ради оваплотио и смрт претрпео. А сада се грешни као заборавио толику сав постадох роб оскврнавих тело и душу. Сваки дан „Сагреших“, а не чинити зло. Сада пред Тобом али ми, Благи, као милостив и Бог, за зла дела. Богородице двери небеска и кивоте, у Тебе полажем наду спаси ме, Владарко, не ништа за узврат. Мноштво на небесима непрестано уздишу за мном, да не буде изненадно узета душа и да не доспем у реке Страшни законодавци, Апостоли, са као и сапрестолни, маченосни и деле собом срца грешних. тада све што дише, нема Предупреди, душо, све ово, блуднице. Избави ме тада, од страшне ужасних мука. Тебе непрестано Херувими и Серафими лете. Пукови небески, Ти, Те, у Ти, Оче, Светлости, имаш сабеспочетног Сина Свога, имаш савечног Духа Свога, свима дах живота; пошто си добротом и молитвама мученика, пророка, апостола, преподобних и светих, прими и наше гласове, Оче небески. Господе, слава Теби! слава и власт са свесветим, благим и животворним Духом сада и свагда и у векове векова. Амин. молитве – Псалм 50. ме Боже по милости и по свога очисти Опери ме сасвим од мога и од греха мога очисти ме, знам и грех стално преда мном. Теби сагреших и зло пред Тобом учиних, да се оправдаш у речима и да победиш кад ти суде. Гле, у се зачех и у гресима ме роди мати гле, истину и ми непознате и премудрости Покропи ме исопом и се; опери ме и од снега. ми да радост и да се прену кости потрвене. Одврати лице од грехова и сва очисти. Срце чисто у мени Боже и дух прав обнови у утроби Не одбаци ме од лица Твога и Духа Твога Светог не одузми од мене. ми радост Твога и духом владалачким учврсти ме. безаконике путевима и непобожни се обратити Теби. Избави ме од крви Боже, Боже мога; се правди Господе, отвори уста и усне казивати славу да си хтео жртве, принео бих Ти; за жртве не мариш. Жртва Богу дух скрушен; срце скрушено и смирено Бог понизити. По доброти Господе, чини добро Сиону, нека се подигну Зидови Онда Ти бити миле жртве правде, приноси и жртве тада метати на жртвеник теоце. молитва Св. Сирина

http://azbyka.ru/otechnik/serbian/pokajn...

Когда Патриарх Авраам, послушав повеления Божия, простер руку свою взять нож, и заклать сына своего Исаака, тогда Бог воззвал его с небеси, и во первых удержал его от такового заклания, « и рече, да не возложиши руки твоея на отрочища, ниже да сотвориши ему что » ( Быт.22:12 ): потом возвестил великую оную добродетель его, любовь и послушание, сказав: « ныне бо познах, яко боишися ты Бога, и не пощадел еси сына твоего возлюбленнаго Мене ради » ( Быт.22:12 ): и после сего обещал ему с клятвою благословение и умножение, яко мздовоздаяние за добродетель его, говоря: « воистинну благословя благословлю тя, и умножая умножу тя ». Клялся же Бог не только Аврааму, но и Давиду: клялся и пред Исаием, и Иеремием, и Иезекиилем ( Ис.45:25 ; Иер.22:6 ?; Иез.16:18 ? Ам.6:8 ), и пред Амосом. А сие, «Собою», значит, святынею Своею, или истиною Своею, или славою Своею. « Единою », говорит, « кляхся о святем Моем, аще Давиду солжу: клятся Господь Давиду истиною и не отвержется ея » ( Пс.88:36:131:11 ). « Клятся Господь десницею Своею и крепостию мышцы Своея » ( Ис.62:8 ). Сказал Павел, что Бог клялся Собою, поелику не имел иного большего себя, чтобы именем того клясться: « понеже ни единем имяше болшим клятися, клятся Собою ». Поистине кто более Бога? Но должно ли принимать сие, « клятся », в собственном значении речения сего, и верить, что Бог установил клятвы, слыша, что тойже Бог сказал: « Аз же глаголю вам, не клятися всяко »? ( Мф.5:34 ) Какую нужду имел Бог в клятве к утверждению Своих обещаний, когда Он говорил о Себе к верующим, что Он есть непреложная самая истина? Почему явствует, что сие, « клятся », сказано о Боге, как и, « вдуну », и « насади », и « хождаше », и сим подобное, для понятия того немощному уму нашему ( Быт.2:7–8:3:8 ) (Смот. Васил. Велик. в 17. Псалм.). Коликократно же хотел Бог представить людям твердое и непреложное Свое определение, всегда благоволил, чтобы писано было в Божественных его книгах сие, « клятся ». Подтверждает сие самое слово оное клятвенное, « и воистинну », то есть, непреложно, верно и безсомнительно благословлю тя и умножу тя, умножая потомство твое.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikifor_Feotok...

Слава, и нын: [Трижды.] По сдаленъ, гласъ 7: Егда ты, царю мучениче Николае, престолъ еси,/не просилъ еси у Бога богатства ни славы,/ниже душъ противящихся теб,/ниже днíй многихъ,/но отъ сердца просилъ еси, якоже премудрый Соломонъ, глаголя:/даждь ми, Господи Боже, премудрость и разумъ./Сего ради услыша тя Господь,/и даде теб твоему,/являя тя ревнителя и смиреннаго царя,/и внча тя славнымъ внцемъ небеснымъ,/да молишися о православныхъ людехъ,/предстоя со ангелы святыми на небесхъ/у престола [Дважды.] Слава, и нын: богородиченъ: Пречистая Дво, помилуй насъ,/прибгающихъ врою къ Теб милосерднй,/и просящихъ теплаго Твоего мати Бога вышняго,/моли Сына Твоего, Христа Бога нашего,/спастися рабомъ Твоимъ. Таже степенна, 1-й антифонъ 4-го гласа: Отъ юности моея/мнози борютъ мя страсти,/но Самъ мя заступи/и спаси, Спасе мой. отъ Господа,/яко трава бо огнемъ,/будете изсохше. Слава, и нын: Святымъ Духомъ/всяка душа живится/и чистотою возвышается,/свтлется Троическимъ Единствомъ священнотайн. Прокименъ, гласъ 4: Тебе ради, Господи,/умерщвляеми есмы весь день. Стихъ: Вмнихомся яко овцы Другíй прокименъ: Всякое Господа. Стих: Хвалите Бога во святыхъ Его, хвалите Его bo ymbepжehiu силы Его. отъ Матея, зачало 36: Рече Господь Своимъ ученикомъ: Се, азъ посылаю васъ яко овцы посред волковъ; будите убо мудри яко змiя, и цли яко roлyбie. Внемлите же от человкъ: предадятъ бо вы на сонмы, и на соборищихъ ихъ бiюmъ васъ, и предъ владыки же и цари ведени будете Мене ради, во свидтелство имъ и языкомъ. Егда же предаютъ вы, не пецытеся, како или что возглаголете: дастбося вамъ въ той часъ, что возглаголете: не вы бо будете rлaroлющiu, но Духъ Отца вашего глаголяй въ васъ. Предастъ же братъ брата на смерть, и отецъ чадо; и востанутъ чада на родители u yбiюmъ ихъ; и будете ненавидими всми имене Моего ради; претерпвый же до конца, той спасенъ будетъ. По 50-мъ псалм:

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/svyatym-c...

По сторонам Царской Иконы помещены Св. Иконы 135 : Св. Благ. Князя Александра Невского» и Св. Равноапостольной Марии Магдалины, – а над ними малого размера 136 иконы святых, имена которых носят Августейшие дочери Их Императорских Величеств: 1) Благ. Кн Ольги; 2) муч. Татианы; 3) Равноапост. Марии и 4) муч. Анастасии. На правой боковой стороне помещены иконы 137 : 1) св. Равноапост. Кн. Владимира; 2) Прор. Илии и 3) Василия Великого . А вверху их малого размера поясные иконы: 1) Преп. Василия, еп. Парийского; 2) пр. муч. Евгении; 3) Архистр. Михаила; 4) Василия Вел. и 5) муч. Клавдии; кроме того, с правой их стороны пом. икона (11 х 6 верш.) св. муч. Исидора (пам. 14 мая – день свящ.коронования Их И. В.) с левой (того же размера) икона св. Иова многострадального и св. Иредт. Иоанна (6 и 25 мая – дни рождения Их И, В.). На левой боковой стороне иконостаса: в середине древняя Тихвинская икона Божией Матери, (12х10 верш.) в сребропозлащ. ризе с разноцветн. камнями и жемчугом, пожертвованная прихож. Андреем Михаиловичем Постниковым 138 , в роде которого сохранялась эта икона более 200 лет и особо почитаема была, как чудотворная. Вверху и внизу этой иконы по золотому фону надписаны тропарь и кондак (правд. 26 июня) 139 . Посторон. этой иконы пом. иконы 140 : преп. Сергия Радонежского и св. прав. Елизаветы. А вверху их 5 малого размера 141 икон. свят. соименных Августейшему Братьям и Сестрам Его И. В. 1) Великом. Георгия, 2) Благ. кн. Михаила " Тверского, 3) преп. Ксении, 4) Благ. княг. Ольги и 5) Благ. кн. Александра Невского. Кроме того, с правой стороны их 2 иконы (11 х 6 верш.): 1) св. Ап. Филиппа (14 ноября, день бракосочетания Их И. В.) и 2) преп. Иллариона Вел. (21 окт.– д. восш. на престол Госуд. Импер.) Все стены часовни художественно росписаны разными фигурами и гербами в древнем стиле и чад иконостасом на их бок. стороне помещены 142 след. слова (из псалм, 19 и 20): 1) „Господи спаси Царя и услыши ны, в он же аще день призовем Тя»; 2) Господи, силою Твоею возвеселится Царь и о спасении Твоем возрадуется зело“; 3) „Положил еси на главах их венцы от камене честна“ и 4) „Яко Царь уповает на Господа и милостию Вышнего не подвижится“. Выше этих слов 143 : „Иисус Христос Ника“ 144 .

http://azbyka.ru/otechnik/Arsenij-Razumi...

Говорена на Велики Петак О мислима у огледалу : Христос Породи аспидини! Како можете добро говорити, кад сте зли? уста говоре од сувишка срца. Не човека што улази у уста; него што излази из уста оно човека. Ти срца и утробе, Боже праведни 12, 34; 16, 17; Псалм 7:9) У свим делима, и у свима мислима треба да си такав, као да данас умрети. De imitatione Christi, lib. I cap. XXIII, 1. Кад излазим данас пред вас, драга мени пада на ум мисао, да ово место, где ми сад живимо, било негда дно морско. На овоме месту, где ми данас подижемо храмове и позоришта и домове, лежали су некад дебели песка и блата, и траве и покривени тешком тамом, и успева само у хладовини, под великим притиском воденим. Стотинама година царовала на овоме месту глува и мрачна Глувонеми вегетарни становници те живели су не за сунце над собом, и трунули су, за се у и блато. Никаква гласа, зрака, мисли, стотинама – ко зна; можда – година! Високо над овим местом, тамо, где сад тице лете по ваздуху, лежала вода, и по води пливале су рибе, у вечноме лову на плен Да су онда пловиле морем, као данас, би са страхом погледе и мисли од овога места, на коме ми данас проводимо живот, а онда значило гроб свему ономе, што било, да у томе гробу налази себи услове за живот. Нико не би ни слутио, да мрачни гроб дана постати колевка живота. Нико не би смео дотле ослободити да исуши море, и на дну настани и осигура државе и градове, и утврди друмове, и за шине, и растури ваздушне тамо, где су пловиле рибе. ко би се и од нас смео данас заносити таквим невероватним мислима, морем и тамно водено страшило под собом? Ко би се од нас морем усудио да вероватно, да се на дну тога мора некад оснивати државе и зидати градови? десила се уствари та невероватна и фантастична Панонско море се оцедило, и сунце погледало на гробно дно Труло дно превукло се тврдом кором, по су се зазеленела и заблистале реке и зашумеле горе, и песме ветрова и тица. Дошла светлост, па па тице небеске, па питоме и па -ми. Као при првом света! и вече су се по реду, у свечаном са и посматрала, шта велики творачки дух васионе све производи из утробе. А велики творачки дух предвидео и нас у реду Он проницао до овог места и онда, кад оно било мрачно дно морско, и он знао, да то дно наше станиште. Ми смо у мисли и онда, кад до овога места сунчана светлост могла допрети, на месту, где се у мраку подморски Он предвидео наш град, овако издашно сунцем и покривен ваздушним плаветнилом небеским. мисао зна сву нашу и пратила сву нашу мисао и сад бди над нама, и готова да нас неуморно прати и у Нека за то слава и хвала великом творачком духу, из у и из у

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Serbsk...

Повелевает же трисвятое глаголати на всяко пение и аллилуия повсегда, по чину древних отец Варсонофия и Диадоха и прочих. А еже иногда, рече, устав деланием полагая час молитися, час чести, час пети, и тако день преходити 395 , сие добре, рече, противу времене и мере, и силе когождо подвизающихся. И сих убо на произволение положи, или тако хранити, или неотступное содержание блюсти, еже есть всегда в деле Божии быти. Егда же благодатию Божиею усладится молитва и действует в сердци, наипаче 396 повелевает прилежати ей. Аще бо, рече, видиши действующу молитву в твоем сердци и не престающу двизатися, да не оставиши ю никогда же и востанеши пети, аще не по смотрению оставит тя: Бога бо внутрь оставль, извну призываеши, от высокых к нижним прекланяяся; но и молву твориши ей, и ум смущаеши от тишины его, безмолвие бо по имени его нареченно есть, еже в смирении и тишине имети е, Бог же смирение есть, молвы и вопля вышши. Не ведущим бо молитву, иже есть добродетелем источник 397 , по Лествичника словеси, напояющи сия 398 , якоже сады душевныя, подобает много пети и без меры и присно в различии 399 многых быти. Ино же есть деяние безмолвия, и ино общаго жития. Всяка убо мера изящна по премудрых. Тем же должно есть в меру пети, якоже рекоша отцы; множае упражняяся на молитву, разленившу же ся 400 пети или прочитати деятелная 401 жития отчская. Не требует бо корабль гребла, ветрила ветру потяжущу и преносящу море страстное, но стоящу греблы или карабицем превозитися, к предлагающим же святыя отца любопрение, или зде некых, яко всенощное творяяху стояние и непрестанно пение, повелевает отвещавати 402 от писания сице: не всех вся совершена, скудости ради тщания изнеможения силы; но малая убо в великых не всяко мала, великая же в малых не всяко совершена, не вси бо всегда делатели ныне или древле той же путь шествоваше 403 , или до конца удержаша. О сущих же в предспеянии 404 и доспевших в просвещение рече: сии не требуют глаголати псалм 405 , но молчание и нескудну молитву, и видение, сии бо с Богом совокуплени суть, и несть им требе отторгнути ум свой от него и вложити в смущение, прелюбы бо деет ум таковых, аще отступить от памяти Божия и в худейших вещех рачителне емлется, святый же Исаак, о сих высочайшая пища, поведает 406 сице: егда им бывает неизреченная она радость, и молитву от уст отсецает, престанут бо, рече, тогда 407 уста и язык, и сердце, иже помыслом хранитель и ум чувством кормник, и мысль скоролетящия 408 птица и безстудная, и не к тому имать мысль молитву, ни движение, ни самовластие, но наставлением наставляется силою иною, а не наставляет 409 , и пленением содержится в час он и бывает в непостижных вещах, идеже не весть; и глаголет сие ужас и видение молитвы, а не молитву 410 ; и не молитвою молится ум, но превыше молитвы бывает; и в обретении лучшаго молитва оставляется, и в изступлении 411 бывает, и ни хотения имать чего, и по словеси Апостолову, аще в теле или вне тела, не весть.

http://azbyka.ru/otechnik/Nil_Sorskij/ni...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010