Priests of the Ecumenical Patriarchate Allowed a Second Marriage: What Does It Mean? The Holy Synod of the Ecumenical Patriarchate has allowed a second marriage for priests: is it canonically acceptable and what changes should be expected in this regard? Experts answer. There Will be Bishops and Priests Who Will Not Accept It Vladislav Tsypin, Professor, Doctor of Ecclesiastical History, Master of Theology , Head of the Applied Church Disciplines Department , lecturer at the Moscow Theological Academy: Archpriest Vladislav Tsypin – Canonically, a second marriage is unacceptable. The canons absolutely disapprove of it. Practices of introducing a second marriage took place at different times in some Local Churches. We, the Russian Orthodox Church, discussed this topic before the revolution but the Local Council of 1917-1918 firmly rejected this possibility. Yet, this tradition was introduced by schismatics-revolutionists and in Ukraine by schismatics-pseudo-saints . From the canonical point of view, this is a highly questionable decision that, unfortunately, may even cause the split within Churches. It is very likely that there will be bishops and priests who will never accept it. As for inter-church relations, I do not think that this alone could lead to a divide between Local Churches and Constantinople. However, if there is a set of some other decisions, everything is possible. We cannot know that beforehand. When it comes to widowed priests, especially the young ones, singlehood for them is a problem. Yet, it is not a problem for the Church. There is a way that was established in Russia in the 19 th century, when a widowed young priest could file a petition to deprive him of his rank (seeing, that his celibate life was hard for him). In this case, later on he was less restricted in rights than those defrocked in the court. I would also like to mention that the Church would not solve its personnel problems if remarried priests remained in the service. It is a Deviation from the Tradition of the Orthodox Church

http://pravmir.com/priests-of-the-ecumen...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла Содержание КАНИЗИЙ [лат. Canisius] Петр (8.05.1521, Неймеген, совр. Нидерланды - 21.12.1597, Фрибур, совр. Швейцария), св. католич. Церкви (пам. 21 дек.), иезуит, богослов, полемист, проповедник; в католич. Церкви К. присвоен титул Doctor Ecclesiae. Жизнь и церковная деятельность Источники Петр Канизий. Гравюра Д. Кустоса. 1599 г. Петр Канизий. Гравюра Д. Кустоса. 1599 г. Наиболее важными источниками сведений о К. являются его воспоминания, представленные в «Исповеди» и «Завещании», его обширная переписка, разнообразные рукописные документы, сохранившиеся в архиве ордена иезуитов и др. архивах, а также жизнеописания К., наиболее ранние из к-рых были составлены в нач. XVII в. и содержат воспоминания лиц, знавших К. при жизни (см.: Schmid. 1996). Научное издание полного корпуса писем К. и извлечений из др. источников, известных на кон. XIX в., было осуществлено нем. иезуитом Отто Браунсбергером, опубликовавшим 8-томный корпус «Письма и деяния Петра Канизия» (Beati Petri Canisii, societatis Iesu, Epistulae et Acta. 1896-1923. (=PCEA); об истории изд. см.: Begheyn. 2000. S. 303-307). На основании представленных в PCEA материалов англ. иезуит Джеймс Бродрик составил 1-ю подробную научную биографию К. ( Brodrick. 1935), впосл. неоднократно переиздававшуюся без изменений и переведенную на нем. и франц. языки. В XX - нач. XXI вв. публиковались многочисленные общие обзоры биографии К. (см., напр.: Schneider. 1959; Donnelly. 1981; Oswald. 1996; Haub. 2004) и специальные работы по отдельным периодам его жизни с учетом открытых в архивах и б-ках документов (см., напр.: Buxbaum. 1973; Begheyn. 1986; Diez. 1987; Delgado. 2010). С нач. XX в. неск. ученых поочередно вели работу по подготовке дополнительного 9-го тома PCEA, где предполагалось опубликовать отсутствующие в предыдущих томах письма и документы (их список см.: Begheyn. 1986. P. 142-143; ср. также: Buxbaum. 1973. S. 239-244), однако до наст. времени этот том остается неизданным (см.: Begheyn. 2000. S. 307-309; Begheyn, Foresta, Maryks. 2000. P. 223-225).

http://pravenc.ru/text/1470217.html

Photo: YouTube The Primate of the Ukrainian Orthodox Church, His Beatitude Metropolitan Onuphry of Kiev and All Ukraine, has called on the Church of Constantinople to fix its own problems rather than interfering in the internal affairs of other Churches. “If we take into account that the ‘Mother-Church’ itself suffers from its own deepest division, as a result of which the Orthodox Byzantine Empire turned into a country where they now confess Islam, it would be appropriate to recall the words of the holy Gospel:  Physician, heal thyself! ” His Beatitude, Metropolitan Onufry, said in his interview with The Pastor and the Flock magazine. As he explains, if a doctor who is “seriously ill himself, and therefore has no right to heal others, still dares to act, then only great lawlessness in the form of a global schism in Orthodoxy will be born of it.” The spiritual head of the Ukrainian flock also commented on those who care only about obtaining autocephaly, saying, “Whoever believes in God but is fixated on the desire to get a Local Church, does not entrust himself to God, but lives according to his own reason. With such an attitude, we will soon come to the conclusion that every political power will want to have its own Local Church, which would obey this party in everything, and force God to fulfill its political desires.” Instead of this, the Ukrainian ecclesiastical head advises to live piously, fulfilling the commandments, which for Christians are “the path leading to eternal life.” “On this path, you will find your personal autocephaly, that is—freedom from sin. And maybe you will meet a Local Church, but it will be completely different from that which politicians are trying to build. It will be filled with love, peace, and joy in the Lord. It will not be a political Church, but the Church of Christ, the Church against which the gates of hell will never prevail,” Metropolitan Onuphry pointed out. Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong.

http://pravmir.com/metropolitan-onufry-t...

“A proud faster makes himself like the demons, who never eat.” Orthodox pastors at the beginning of Great Lent Archpriest Vladislav Tsypin Orthodox Christians have begun the ascetic labor of Great Lent. Many have waited for this time of increased repentance with joy, but there are also those who look at it with dread. Pravoslavie.ru asked several priest of the Russian Orthodox Church to give us a few comforting words as we set out upon the holy forty-day fast. Archpriest Vladislav Tsypin, professor, doctor of ecclesiastical history, master of theology, teacher at the Sretensky Theological Seminary. —Great Lent is here. Having cast out the unclean spirit from the demon-possessed youth, the Lord said to His disciples who had tried before Him to heal the unfortunate one but couldn’t: This kind goeth not out but by prayer and fasting (Mt. 17:21), by this setting forth fasting as a means of spiritual warfare on the same level as prayer. Just as prayer is called to be the state of a person’s soul that reaches for communion with God, so fasting (or abstinence) is not just an exercise we do from time to time, on certain days or periods, but a way of life to which a Christian is called. But due to the unavoidable weakness of her children, the Church like a caring mother has established for us times and periods of increased and lightened fasting, encouraging us with greater zeal to fast on Wednesdays and Fridays, and also to keep longer fasts: the Apostles’ fast, the Dormition fast, the Nativity fast, and finally, preceding Pascha the strictest and longest fast of the Great Forty Days with Passion Week following. In the typicon are the schedules of what can be eaten on each day of Great Lent, presupposing the exclusion of other foods. In its literal content, the typicon now in force, which was basically compiled in the Lavra of St. Savva the Sanctified, was meant for monastics who lived in the monastery. However, there is no other rule of fasting for laypeople. So, conscientious Orthodox laypeople keep the appointed typicon, allowing themselves to depart from it only in accordance with the traditions of their Local Church, or at the advice of their spiritual fathers, taking into consideration sickness or other special circumstances that would make a strict observance of the fast impossible.

http://pravoslavie.ru/77595.html

He was made honorary professor by the Omsk State University for outstanding services in culture and education and by the Moscow State University for outstanding services in the cause of spiritual revival in Russia. In 1994 Patriarch Alexy was made honorary Doctor of Philology by St. Petersburg University (24 January); honorary Doctor of Theology by the Theological Faculty of the Serbian Orthodox Church in Belgrade (15 May); full member (academician) of the International Academy of Information Technology (Moscow, January 1996); honorary Doctor of Theology by the Tbilisi Theological Academy (Georgia, April 1996); Golden Medal holder by the Faculty of Orthodox Theology of the Kosice University (Kosice, Slovakia, May 1996), honorary member of the International Charity and Health Foundation; chairman of the Public Supervising Council for the Reconstruction of the Church of Christ the Saviour. Patriarch Alexy has been awarded many orders by Local Orthodox Churches and state orders by various countries. During the years of his episcopal ministry, Metropolitan Alexy has visited many dioceses of the Russian Orthodox Church and many countries of the world and participated in many church events. As Patriarch of All Russia, he has made more than 110 pastoral visitations to different dioceses. Patriarch Alexy has published over 450 articles, addresses and papers on theology, church history, peacemaking and ecumenical and other issues in the ecclesiastical and secular press in Russia and abroad. Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong. Having said that, Pravmir provides daily articles from an autonomous news service, weekly wall newspaper for churches, lectorium, photos, videos, hosting and servers. Editors and translators work together towards one goal: to make our four websites possible - Pravmir.ru, Neinvalid.ru, Matrony.ru and Pravmir.com. Therefore our request for help is understandable. For example, 5 euros a month is it a lot or little? A cup of coffee? It is not that much for a family budget, but it is a significant amount for Pravmir. If everyone reading Pravmir could donate 5 euros a month, they would contribute greatly to our ability to spread the word of Christ, Orthodoxy, life " s purpose, family and society. Also by this author Today " s Articles Most viewed articles Functionality is temporarily unavailable. Most popular authors Functionality is temporarily unavailable. © 2008-2024 Pravmir.com

http://pravmir.com/on-december-5-2008-th...

There are also some rather dramatic and purely religious matters that Patriarch Kirill’s visit brought attention to. One is the internal development of the Russian Orthodox Church in Great Britain. The Diocese of Sourozh in the United Kingdom was founded by an epic figure in 20 th century Russian Church history – Metropolitan Anthony Bloom. Born in Switzerland to a family of a Russian diplomat of Scottish origin, he was a doctor in the French Resistance during World War II until moving, as a monk and priest to London, where he came to lead a unique community combining Russian tradition with openness to present-day European realities. His brand of Orthodoxy not only appealed to many Brits who joined his church, but had a following among Russian Orthodox intellectuals back in Russia. Yet around the time of his death in 2003, which was also the time of massive new immigration from the Soviet Union, the community became divided largely along the lines of “old-timers” and “newcomers” and a number of Metropolitan Anthony’s followers eventually left for the Patriarchate of Constantinople, while the Diocese of Sourozh under the current leadership of Archbishop Elisey Ganaba was increasingly conforming with the standard practices of the Moscow Patriarchate. At some point, even the ownership of the cathedral itself was contested in the court of law. The refurbishment and re-consecration of the cathedral is thus seen within the church as the ultimate victory of Moscow and the newer trend in the overall style of the community. There is a separate drama in the relationship between the Russian Orthodox Church and the Anglican Church. A century ago, these were seen as the world’s closest large Christian bodies. Yet, in the past years, Moscow broke off theological dialogue with the Church of England over a combination of social, anthropological and ecclesiological issues that divide Christian conservatives and Christian liberals. The Russian Orthodox Church vocally protests against ordination of women, blessing of gay unions and acceptance of openly gay clergy as well as the use of inclusive language in liturgy and the new translations of the Bible – all issues in which the Church of England has seen itself at the forefront of progress in the past decades. The true meaning of a “holy war”

http://pravmir.com/patriarch-kirills-vis...

Желая поощрить усилия знаменитой горожанки, власти Сиены разрешили Е. С. заложить мон-рь в пригороде, в бывшем замке Белькаро. Весной 1377 г. мон-рь во имя Богородицы, Царицы ангелов (лат. S. Maria Regina Angelorum), был открыт. Тогда же Е. С. начала работу над трактатом «Dialogo della provvidenza, ovvero il Libro della divina dottrina» (Диалог о провидении, или Книга о Божественной доктрине). По свидетельству современников, на протяжении неск. лет она не ела ничего, кроме гостии . Е. С. тяжело переживала ослабление монашеского начала в ордене доминиканцев и призывала вернуться к строгому соблюдению устава в доминиканских монастырях. Этот завет уже после смерти Е. С. исполнил ставший генералом доминиканского ордена Раймонд Капуанский, учредив обсерванции (мон-ри строгого послушания). Зимой 1380 г. Е. С. пережила сердечный приступ, ее здоровье стало стремительно ухудшаться. После тяжелой болезни она умерла в возрасте 33 лет. Через 2 дня ее тело при огромном стечении народа было захоронено в доминиканской ц. Санта-Мария сопра Минерва в Риме, к-рая сразу стала центром почитания Е. С. Голова святой была отделена и послана в Сиену, где хранится в базилике Сан-Доменико. В Сиену был послан и палец Е. С., к-рым до наст. времени благословляют Вооруженные силы Италии. Частицы мощей Е. С. почитаются и в др. церквах и мон-рях Италии. Комната, где скончалась Е. С., также стала местом паломничества и впосл. была превращена в капеллу. Сразу после смерти Е. С. стала почитаться как святая; во многих доминиканских мон-рях ее память отмечалась 29 апр., в день ее смерти. Начать процесс канонизации Е. С. собирались папы Урбан VI, Иннокентий VII и Григорий XII . В нач. XV в. в Венеции по инициативе еп. Кастелло Франческо Бембо стали собирать документы, необходимые для канонизации Е. С. К тому времени большинство ее учеников были еще живы, их свидетельства вошли в сборник документов процесса (Processus contestationum super sanctitate et doctrina S. Catharinae de Senis). 29 июня 1461 г. папа Римский Пий II подписал акт о канонизации Е. С. и установил днем памяти 1-е воскресенье мая. В 1630 г. папа Урбан VIII переместил день памяти Е. С. на 30 апр. (только в Сиене память католич. святой отмечается в день ее смерти). В 1727 г. папа Бенедикт XIII установил литургический праздник получения Е. С. стигматов на 1 апр. В 1866 г. папа Пий IX провозгласил ее наряду с апостолами Петром и Павлом св. покровительницей Рима, папа Пий XII в 1939 г.- покровительницей Италии вместе с католич. св. Франциском Ассизским . В 1970 г. папа Павел VI удостоил ее и католич. св. Терезу Авильскую почетного титула «doctor Ecclesiae», что было 1-м присвоением этого титула св. девам. 1 окт. 1999 г. motu proprio «Spes aedificandi» папа Римский Иоанн Павел II провозгласил Е. С. вместе с католич. святыми Биргиттой Шведской и Эдит Штайн св. покровительницей Европы (их имена были добавлены к покровителям Европы равноапостольным Кириллу (Константину) и Мефодию и прп. Венедикту Нурсийскому ). Сочинения

http://pravenc.ru/text/189615.html

Gregory Manning 10 февраля 2016, 00:00 " Weak kneed xenophobia " ? As opposed to strong xenophobia? Whatever do you mean? Orthodoxy has existed throughout foreign lands in the Middle East since forever. How do you conclude that She hates or fears foreigners? " No one is suggesting syncretism " said the spider to the fly. " Fulminating fringe elements " ? Ah yes--those non-inclusive haters. Kristen 9 февраля 2016, 20:00 Peregrinus ... the text was written and supported by leading ecumenists who are influential in writing this document, here is just one example of " baptismal theology-ecclesiology " , see their endorsement of baptismal minimalism : Timothy 9 февраля 2016, 17:00 I thank God that the good doctor has the strength to stand firm for the True Faith. The focus for the Orthodox Church should be on strengthening it in the face of so much demonic activity - not weakening it through " ecumenical engagement. " What does that even mean? The Church is right here where she has always been. Anyone that wants to join, can do so. I don " t understand why " ecumenical dialogue " is even a priority at all, except for to eventually join the One Holy Apostolic Church with the heretics in Rome, which will happen, eventually, if there is another Masonic patriarch after Bartholomew. The only way to destroy the Church of Christ is from within. Perhaps THAT should be the focus of the Council - weeding out the infiltration elements in the Church. Everyone knows that the hierarchy has suffered from Masonic and Jesuit compromise - why not address this openly? Look at the effects of Masons such as Athenagoras and Metaxakis, they have only caused schism and pain. The Orthodox Church can not afford to allow men like this to become bishops any longer. Stephen-Anthony of Mora & Las Vegas, NM, USA 9 февраля 2016, 10:00 I concur with the good doctor " s findings. All life is a sacrament. Also, one might consider that churching is a sacramental and liturgical act of faith. If this is so, to church one " s self, i.e., to get up and go to Church, can only take place within the context of the one Holy, Catholic, and Apostolic Church. Sacraments do not survive or thrive outside this living body.

http://pravoslavie.ru/90489.html

Впечатление, к-рое Б. произвел на современников, отражено в «Кратком упоминании» (Brevis Notitia) Лионского Собора. Канонизация Б. состоялась 14 апр. 1482 г. по инициативе папы Сикста IV . 14 марта 1588 г. папа Сикст V провозгласил Б. учителем Церкви, а папа Пий V объявил Б. шестым учителем Церкви после Фомы Аквинского с почетным титулом doctor seraphicus (серафический учитель) вместо прежнего doctor devotus (преданный учитель). Молитва Бонавентуры. 1629 г. Худож. Ф. Сурбаран (Дрезденская картинная галерея) Сочинения Б. принадлежат ок. 30 сочинений следующей тематики. Богословские . 1. «Commentarii in quattor libros Sententiarum Petri Lombardi» (Комментарии на 4 книги Сентенций Петра Ломбардского; 1250-1252), одно из самых ранних сочинений Б. Следуя порядку изложения Петра Ломбардского, в 1-й кн. Б. рассматривает вопрос о богопознании и излагает учение о Боге, о Св. Троице; во 2-й - о творении и грехопадении; в 3-й - христологию и сотериологию; в 4-й - сакраментологию. 2. «Quaestiones disputatae» (Спорные вопросы, ок. 1257), обсуждаются 3 вопроса: de scientia Christi (о знании Христа), т. е. вопрос о наличии у Господа человеческого знания; о тайне Св. Троицы; о евангельском совершенстве, точнее о 4 евангельских добродетелях: смирении, нищете, воздержании и послушании. 3. «Breviloquium» (Краткое изложение богословия, 1257), включает 7 разделов: о Боге Троице, о творении мира, о греховной порче, о воплощении Слова, о благодати Св. Духа, о таинствах, о последнем Суде. 4. «De reductione artium ad theologiam» (О сведении наук к богословию, ок. 1257), рассматриваются 6 наук как 6 светов (lumina), освящающих человеческую жизнь: свет Свящ. Писания, чувственного познания, искусств, логики, физики и этики; все они - последовательные озарения Божественной благодати. 5. «Collationes de decem praeceptis» (Собеседования о 10 заповедях, 1267). 6. «Collationes de septem donis Spiritus Sancti» (Собеседования о 7 дарах Св. Духа, 1268). 7. «Collationes in Hexaemeron» (Собеседования на Шестоднев, 1273), представляют собой не просто толкование на Быт 1, но содержат учение о 7 последовательно возвышающихся озарениях, или созерцаниях (visiones); не закончено. 8. «Sermones selecti de rebus theologicis» (Избранные проповеди на богословские темы). Экзегетические. Б. составил 2 комментария на ВЗ: 1. «In librum Ecclesiastes» (Комментарий на кн. Екклезиаста, 1253-1254). 2. «In librum Sapientiae» (Комментарий на Книгу Премудрости; авторство сомнительно), и 2 на НЗ: 1. «In Evangelium Joannis» (Комментарий на Евангелие от Иоанна; авторство сомнительно). 2. «In Evangelium S. Lucae» (Комментарий на Евангелие от Луки, 1248). В отличие от предыдущих, где обсуждается множество сложных богословских вопросов, последний комментарий составлен гл. обр. для проповедников.

http://pravenc.ru/text/Бонавентуры.html

Православные церковные историки также следовали этой тенденции, не подвергая ее критическому осмыслению и проверке с позиции православной экклезиологии. Проф. В. В. Болотов назвал св. Льва «первым doctor ecclesiae на римской кафедре», в учении которого «незаконченные мысли и выражения о первенстве епископа Римского получают, наконец, завершение в замечательно ясной, сильно выраженной и полной системе». 7 «Если мысль о непогрешимости Римского епископа и была вне представлений Льва Великого , то на юридической почве все же были уже даны все прерогативы, какие потом были утверждены на Ватиканском соборе» 8 . Здесь надо отметить, что «мысли о непогрешимости (inpeccabilitas) Римского епископа», как таковой, не существует и в католической догматике, потому что непогрешимость является моральным понятием и означает непричастность греху. Первый Ватиканский собор провозгласил безошибочность (infallibilitas) догматических и моральных определений папы, которые он провозглашает ex cathedra в силу принадлежащего ему служения, как «верховного пастыря и учителя всех христиан» и в силу апостольского авторитета (apostolica auctoritas) 9 . Выдающийся русский церковный историк–византолог проф. А. П. Лебедев , рассуждал об историческом значении Халкидонского собора: «Собор халкидонский однажды и навсегда парализовал властолюбие пап в отношении к Востоку. Церковь положила преграду, о которую разбивались ковы римских первосвященников…» 10 . Проф. Лебедев явно имел ввиду «властолюбие» св. Льва. Во-первых, это утверждение не соответствует историческим фактам. Римские епископы и после IV Вселенского собора неоднократно словом и делом успешно демонстрировали константинопольским патриархам силу своего авторитета, которому они должны были подчиняться в силу церковных обычаев и законов империи. 11 Во-вторых, оспаривая 28 правило Халкидонского собора, папа Лев менее всего руководствовался «властолюбием», потому что это правило никак не колебало его первенства. Св. Лев защищал, прежде всего, принцип неизменности определений Никейского собора и честь Александрийского и Антиохийского патриархов.

http://azbyka.ru/otechnik/Lev_Velikij/pr...

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010