Avec la bénédiction de Sa Sainteté le patriarche Cyrille, une prière spéciale est dite pour la paix et la fin de la guerre civile en Ukraine dans toutes les paroisses de l’Église orthodoxe russe. Voyages à l’étranger, rencontres avec les chefs d’état Les valeurs traditionnelles, les droits et les libertés des chrétiens sont à l’agenda des échanges du patriarche Cyrille avec les hommes politiques, notamment avec les chefs d " État et les responsables des organisations internationales. Le patriarche Cyrille négocie avec les chefs d " État et les dirigeants des organisations internationales qu’il rencontre, faisant connaître la position de l’Église orthodoxe russe et de l’ensemble des orthodoxes sur les thèmes actuels. Il défend le point de vue orthodoxe sur les processus en cours dans différents pays, entreprend des efforts diplomatiques concrets pour défendre les droits, et parfois la vie même des chrétiens. En tant que chef de l’Église orthodoxe russe, le patriarche Cyrille a effectué 46 visites officielles dans 30 pays du monde. Il a rencontré les chefs d " État ou les hauts représentants d’un grand nombre de ces pays, ainsi que le chef d’état et le secrétaire d’état du Vatican et plusieurs monarques. Le patriarche Cyrille a aussi rencontré les premiers ministres de nombreux pays, le secrétaire général de l’ONU, le directeur général de l’UNESCO, le président de l’Assemblée parlementaire du Conseil de l’Europe et les dirigeants d’autres organisations internationales et européennes. Titres et grades universitaires Bibliographie Le patriarche Cyrille de Moscou et de toutes les Russies est l " auteur de nombreux ouvrages, depuis sa thèse de doctorat sur « L " établissement et le développement de la hiérarchie ecclésiastique et la doctrine de l’Église orthodoxe sur le grâce de la hiérarchie », soutenue à Leningrad en 1971. Ses œuvres ont été traduites dans de nombreuses langues, dont le français. Citons L " Évangile et la liberté : les valeurs de la tradition dans la société laïque, publié à Paris, en 2006. Le patriarche Cyrille est aussi l’auteur de plus de 4000 publications, parues sur le site officiel de l’Église orthodoxe russe, dans la presse nationale et étrangère.

http://mospat.ru/fr/patriarch/

Миссал из Сен-Вуге (Бретань) не имеет шифра, поскольку хранится в приходской церкви ( Duine F. Bréviaires et missels des églises et abbayes bretonnes de France: antérieurs au XVIIe siècle. Rennes, 1905. P. 157-159). Датируется XI в. В литании Великой субботы содержится множество имен ирл. и бретонских святых (о ней: Loth J. Les anciennes litanies des saints de Bretagne//Revue Celtique. 1890. Vol. 11. P. 135-151). Интерес также представляют невмы. Такие же есть в Миссале из ц. св. Мелания в Рене (Paris. lat. 9439, XII в.). Еще одна ирл. рукопись с невмами - Драммондский Миссал (хранился в замке Драммонд в Пертшире; в наст. время - N. Y. Morgan. М. 627; изд.: Forbes G. H., ed. Missale Drummondiense: The Ancient Irish Missal, in the Possession of the Baroness Willoughby de Eresby, Drummond Castle, Perthshire. Burntisland, 1882). Имена ирландских святых присутствуют в календаре, но не в молитвах мессы. Только в канон мессы добавлены имена святых Патрикия и Бригиты. В литературе наиболее распространена гипотеза о происхождении этой рукописи из Гленн-Да-Лоха. П. О " Риан настаивает на ее происхождении из Ард-Махи ( Ó Riain. 2006. P. 208-211). Чаще всего Миссал датируется кон. XI в., хотя сделана попытка передатировать его кон. XII в. ( Casey. 2000). Миссал Корпус-Кристи (Oxon. Corp. Chr. 282; изд.: Warren F. E., ed. The Manuscript Irish Missal: Belonging to the President and Fellows of Corpus Christi College. L., 1879, 2013) в последние десятилетия стал предметом острых дискуссий. Одни ученые датируют его нач. XI в., другие - сер. или 2-й пол. XII в. Он содержит канон мессы, ряд вотивных месс, чин Брака и брачной мессы, неск. месс темпорала - от 1-го воскресенья Адвента до Пятидесятницы, мессы святым (среди них - только 2 ирландских - Патрикий и Бригита), чин Крещения, благословение воды, дома, чин Посещения больных и Чин над умирающим. В молитвах Великой субботы есть прошение о короле Ирландии и его армии (Fol. 111v), что указывает на период до англо-нормандского завоевания. В лит-ре встречаются утверждения о том, что Миссал происходит из Клонса или Ард-Махи, но твердых оснований для этого нет. Дж. Клаффи датирует его примерно 1140 г. и считает, что он принадлежал каноникам-августинцам (приорат св. Иоанна Крестителя в Туаме, Коннахт) ( Claffey. 2003; против этой теории высказалась М. Фланаган: Flanagan. 2010. P. 18). На основании анализа миниатюр рукопись датируется XII в. ( Henry, Marsh-Micheli. 1962; см. также: Gwynn. 1992). М. Холланд отметил множество архаичных элементов, к-рые указывают на то, что Миссал был написан в нач. XI в. (в чине поклонения Кресту в Великую пятницу только 3 стиха improperia, а не 12; нет практики причащения младенцев после крещения, что с кон. XI в. всегда отмечалось в рубрике; составителю неизвестны предписания Ланфранка ( Holland. 2001)). Тем не менее палеографический анализ указывает на XII в. как на наиболее вероятное время написания этого Миссала.

http://pravenc.ru/text/кельтский.html

113 Жертвоприносительный, или священнический, образ подвига Христова у апостола Павла в сущности тождествен юридическому образу, образу выкупа или собственного искупления, но он его дополняет и углубляет. Действительно, идея умилостивления кровью ( Рим. 3, 26 ) связывает воедино оба образа – юридический и жертвоприносительный в понятии искупительной смерти праведника, понятии, присущем мессианским пророчествам ( Ис. 53 ). 115 В оригинале: Sacrificateur, что по-русски буквально означает: Жертвоприноситель или Первосвященник. – Прим. перев. 117 У св. Афанасия мы находим некоторые начатки пневматологического объяснения изречения: «Бог стал человеком, дабы человек стал богом». Это особенно явно выражено в замечательном сопоставлении Христа, «Бога-Плотоносца» и христиан, «людей духоносных». Слово восприняло плоть, дабы мы смогли получить Святого Духа (О воплощении, §8, P.G., t. 26, col. 996 С). 119 Чтобы получить представление о тех трудностях, с которыми встречается римско-католическое богословие, не способное сочетать личное обóжение, с понятием о Церкви как Теле Христовом, полезно ознакомиться с трудом P.Louis Bouer. Mystère pascal, pp. 180–194. Paris, 1945. 120 Говоря о «земном космосе», природе, ипостасью (или ипостасями) которой является человек, мы оставляем в стороне вопрос о «небесном космосе», или мире ангелов. Это совсем другая тема, не имеющая прямого отношения к проблеме, которой мы здесь занимаемся. 121 «Разделенные некоторым образом на совершенно определенные личности, вследствие чего такой-то есть Петр или Иоанн, или Фома, или Матфей, мы как бы слиты в единое тело во Христе, питаясь единой плотью» (Св. Кирилл Александрийский , Толкование на св. ап. Иоанна, XI, II P.G., t. 74, col. 560). 122 «...Дух присутствует в каждом, кто Его принимает, как если бы Он сообщался ему одному, и однако Он изливает на всех полноту благодати» (Св. Василий. Книга о Святом Духе, XI, 2; P.G., t. 32, col. 108–109). Читать далее Источник: Боговидение/Владимир Лосский; [Пер. с фр. В.А. Рещиковой; Сост. и вступ. ст. А.С. Филоненко]. - Москва : АСТ, 2006. - 760 с. : ил. (Philosophy)./По образу и подобию. 552-757 с. Вам может быть интересно:

http://azbyka.ru/otechnik/Vladimir_Lossk...

  Флоренский Павел , священник. Иконостас//Избранные труды по искусству. М., 1996. С. 103.  Стремление осмыслить подобные вопросы мы видим уже в нескольких отдельных трудах. Первой здесь надо справедливо назвать очень серьезную работу:  Ozoline N.  Notes sur l’icône de la Nativité. Contacts. 96. Paris, 1976. Назовем большую статью этого же автора:  Озолин Николай , протоиерей. Герменевтическая проблема «Ветхозаветной Троицы»//«Святая Троица» преподобного Андрея Рублева в свете православного апофатизма. 18 ноября 2005; Иконоборчество: вчера и сегодня. 22 сентября 2006. Материалы конференций. СПб.: Санкт-Петербургский научно-исследовательский институт православной иконологии, 2007. С. 9–17. Не забудем выше упоминавшуюся монографию:  Бобринский Борис , протопресвитер. Тайна Пресвятой Троицы. Представляет несомненный интерес статья в уже названном сборнике:  Маркидонов Александр.  Историческое и апофатическое в иконе: о некоторых богословских предпосылках к осмыслению «Святой Троицы» преподобного Андрея Рублева//«Святая Троица» преподобного Андрея Рублева в свете православного апофатизма. С. 18–31. скрыть способы оплаты Комментарии Вера 8 июня 2020, 00:32 Мне кажется, прп.Андрею удалось выразить на этой иконе невыразимое - полное со-гласие Лиц Троицы и Единую Природу Божества, ему удалось изобразить суть Троического догмата. Более того, ему удалось изобразить тайну Церкви - как люди в Церкви восстанавливают свою природу, спасённую Богочеловеком Христом, как мы обретаем единство действием Духа Святого, как плоды Духа - мир, благость, кротость, любовь - делают человека " ангелом во плоти " , как Бог преображает его и делает сопричастным Себе - это Домостроительство Божие - всё видно на иконе, это изображено доступно нашему сердцу и нашему разуму. Это подлинно явление Царства Божия - образ Церкви как актуального присутствия Бога во времени. миша 8 июня 2014, 01:23 Спаси Господи автора и редакцию! С Днем Св.Троицы! Алексей Бронников 7 июня 2014, 23:35 Слава Отцу и Сыну и Святому Духу!!!

http://pravoslavie.ru/46974.html

The “weeping” icon of the Mother of God in Paris is a copy of a great Russian icon Suzdal (a historic ancient town in the Vladimir region, Russia), March 4, 2015 “An icon of the Mother of God of the Byzantine period, which a family from Turkey obtained in Antakya (Antioch) and took with them to Paris has started weeping,” writes the Greek website Romfea . According to the Altindagoglous, the icon was given to them in 2006 by a Greek monk in Libya. People from different countries are coming to pray before the wonderworking icon. People in Russia have heard of it as well.      But one look at the wonderworking icon is enough to recognize it at once: this is a photocopy of a great icon of the Holy Protection Convent in the town of Suzdal! And it is precisely a photocopy, not a hand-painted copy. A hand-painted copy cannot so exactly resemble the original as a photograph. Its iconography is absolutely unique. For some time it was mistakenly called “the Georgian Icon” because of the open stole on the breast that reveals a corner of the tunic of the Mother of God. It is different from the traditional “Hodigitria” icon-type in the position of the right hand of the Mother of God on the legs of the Christ-Child, like on the “Roman” or “Milk-giver” Icons. The Infant’s pose and garments are different. And seemingly the most indiscernible difference is the blessing right hand of the Child. It coincides with the edge of the stole! As if the Infant Jesus is concealing Himself and revealing His Mother. An icon-painter would not have repeated it, but photographic technology did. The eyes were painted over this photocopy, but we will talk about this later. The holy icon is kept at the Tretyakov Gallery and dates back to the 1360s. The inventory of the Holy Protection Convent in Suzdal for 1597 describes in detail the precious gifts associated with this icon “of the Most Pure Virgin” with 225 items donated as tokens of gratitude for miracles. Icon of Suzdal Pokrovsky Monastery According to tradition, it was this icon before which the meek royal consort Anastasia Romanovna (1530-1560; the first wife of the first Russian Tsar Ivan IV, called “The Terrible” but literally “the Formidable”) prayed for the birth of an heir. She finally gave birth to three sons, one of whom would be the next Tsar, Theodore I. In 1552, before his campaign in Kazan, at a service of intercession at the Holy Protection Convent in Suzdal Tsar Ivan heard the words that Abbess Vassilisa said to him in a low voice: “You will return as Tsar of Kazan.”

http://pravoslavie.ru/77763.html

Предыдущий Следующий Смотри также Icons miraculously appear on walls of Omsk church Icons miraculously appear on walls of Omsk church The miracle occurred in the small chapel of St. Nicholas the Wonderworker with the icons of the Archangels Michael and Gabriel. The outline of the figures on them suddenly appeared on the walls where the icons are hanging. It’s as if their faces left imprints. Some of the outlines are well-defined, and others a bit less clear. But they all have a big white spot in the middle of the image. (Photos and Video) Virgin Mary’s Snakes Appear Again in Tiny Kefallonia Church (Photos and Video) Virgin Mary’s Snakes Appear Again in Tiny Kefallonia Church In a tiny village on the western Greek island of Kefallonia, hundreds of Greek Orthodox pilgrims flock every year– as they did this year again, to witness what many believe is a miracle that begins every year on or around August 6th, which is the feast of the Transfiguration. A portrait of elder Arsenie (Boca) is “weeping” in Vaslui, Romania A portrait of elder Arsenie (Boca) is “weeping” in Vaslui, Romania Residents of the Romania’s Vaslui county are convinced that late Hieromonk Arsenie (Boca; 1910-1989, a prominent elder and confessor) is truly working miracles. An icon of the Archangel Michael is streaming myrrh in Greece An icon of the Archangel Michael is streaming myrrh in Greece An amazing event has been witnessed just a few kilometers from the town of Trikala, beneath the holy mountains near the Meteora; the wood of an icon of the Archangel Michael, painted five years ago by iconographer Fr. Panagiotis Pevkis, is giving out drops of fragrant oil which, miraculously, have not damaged the icon. An Icon of the Mother of God is streaming myrrh in a Turkish family in Paris An Icon of the Mother of God is streaming myrrh in a Turkish family in Paris According to the Altindagoglus, the icon was given them in 2006 by a Greek monk from Libya. As soon as they received this icon they felt its great holiness and an unexplainable atmosphere of peace has reigned in their home since then. Icon of St. Innocent of Moscow weeping myrrh In Khabarovsk Icon of St. Innocent of Moscow weeping myrrh In Khabarovsk The unusual phenomenon was noticed by the seminary aspirants who came to take entrance examinations. Комментарии Charlene 25 ноября 2016, 22:00 I do have the latest version of Flash Player, and it still doesn " t work! Please renew your page to reflect the new Flash Player. Thanks. © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/98943.html

Μρος 1, ερτημα. 63//Δογματικ μηνματα των Ορθοδξων ιεραρχν των XVII-XIX αινα σχετικ με την ορθδοξη πστη».  Τριαδικ Λαρα Αγου Σεργου , 1995, σ. 48.   Ιερνυμος της Στριδνας,  «Η ερμηνεα του Ευαγγελου». Βιβλο 4. Μνσκ, 2008. σ. 280   Γρηγριος ο Θεολγος . «Λγος 40, Περ ιερο βαπτσματος»//  Γρηγριος ο Θεολγος , ιερρχης, Αρχιεπσκοπος της Κωνσταντινοπολης. ργα σε 2 τμους. Τ. 1.Μ., 2010. σ. 480.   Φον Μπαλτζαρ   Χ.Ο.  « Μυστριο του Πσχα . Θεολογα τριν ημερν». Μετ. απ Γερμανικ στη Ρωσικ: Β. Χολαπ. Μ., 2006, σ. 157.   Σεμπο , Μπερνρ : «Εναι η κλαση αινια;//Το δγμα της σωτηρας σε διφορες χριστιανικς ομολογες. Συλλογ ρθρων». Μ., 2005, σ. 67.  ( ΣτΜ: Στη Ρωσικ. Πρωττυπο:   Sesboüé, Bernard " L " enfer est-il eternel? " , Recherches de Science Religieuse 87/2 (1999)   )   Ιλαρωνας (Αλφεφ) , ηγομενος. «Ο πνευματικς κσμος του Αγου Ισακ του Σρου». Αγ. Πετροπολη, 2002, σ. 269.   Delumeau Jean .  «Le péché et la peur. La culpabilisation en Occident: XIIIe-XVIIIe siècles»,  Paris, 1983 .   Σεμπο, Μπερνρ : «Εναι η κλαση αινια»; σ. 62.   Ρους T . «Καθολικ Θεολογα για την τρτη χιλιετα». Μετφραση απ την Αγγλικ στη Ρωσικ A.Dubinina. Μ., 2007. 266.   Ευδοκμωφ Π.Ν  . «Ορθοδοξα». Μ., 2002, σ. 468.   Μπερντιεφ N.A . «Αυτογνωσα». Μ., 2007, σ.397.   αυτθι . σ. 386.   αυτθι . σ. 398.   Λεβτσκι Σ.A.  «Η τραγωδα της ελευθερας» Μνσκ, 2011, σ. 339-343.   αυτθι . σ. 397.   Elluin J :  «Quel enfer?» Paris 1994   Μπουλγκκοφ Σ.Ν. . «Το Φως το ανσπερον. Η ενατνιση και θεωρα», Μ., 2001, σ.636.   Μπουλγκκοφ Σ.Ν. , πρωθιερας. «Ορθοδοξα: Δοκμια για τις διδασκαλες της Ορθδοξης Εκκλησας». Μ., 1991, 384.   Ευδοκμωφ Π.Ν . «Ορθοδοξα» σ. 461-463. αυτθι . S. 468.   Μπουλγκκοφ Σ.Ν , πρωθιερας. «Η νφη του Αρνου». Μ., 2005, σελ. 491-494.   αυτθι . σ. 519-520.   αυτθι . σ. 386.   Ισακ ο Σρος : «Περ θεων μυστηρων και πνευματικς ζως. Συνομιλα 40»//  Ισακ ο Σρος : «Περ θεων μυστηρων και πνευματικς ζως. Νεοανακαλυφθντα κεμενα».

http://gr.pravoslavie.ru/130271.html

В Париже состоится презентация книги по сирийской литургике Париж, 20 ноября 2006 г . 22 ноября в 19:30 в Православном богословском Свято-Сергиевском институте в Париже состоится презентация книги Les liturgies syriaques (F. Cassingena-Trevedy, Editeur). Collection «Etudes syriaques» 3. Paris: Geuthner, 2006 («Сирийские литургии» под редакцией Ф. Кассиньена-Треведи), сообщает Патриархия.Ru со ссыдкой на сайт Института . На презентации, приуроченной к 1700-летию со дня рождения преподобного Ефрема Сирина, выступит Франсуа Кассиньена, монах монастыря Лигуже, с докладом на тему: «Мистика и поэтика Ефрема». 20 ноября 2006 г. скрыть способы оплаты Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/19466.html

French Court of Appeal has the last word in the dispute over the ownership of the Cathedral in Nice Nice, April 11, 2013      On Wednesday, the French Court of Appeal had the last word in the litigation that had lasted for several years, assigning to the Russian Federation the ownership of St Nicholas Cathedral in Nice, reports RIA Novosti referring to France Presse. In January 2010 the Court in Nice recognized Russia as the owner of the local St. Nicholas Cathedral, to which the Orthodox Association of Nice that had run the Cathedral for more than 80 years also laid claim. The Association disputed the verdict in the Court of Appeal and did not hand over the Church. In May 2011 the Court of Appeal in Aix-En-Provence recognized Russia " s ownership of the Cathedral and the Orthodox Association of Nice was urged to accept the verdict and hand over the keys, but instead appealed to the highest instance. By its resolution the Court of Appeal has rejected the appeal of the Orthodox Association of Nice, giving the last word on the dispute that had lasted for seven years. St. Nicholas Cathedral was built by Tsar Nicholas II in 1912 on the site of the Villa Bermont in the main resort of the French Riviera, where his uncle and heir to the throne, Nicholas Alexandrovich, died in 1865. The land on which the Church was built had been acquired by Alexander II. In the 1920s the Orthodox Association of Nice began to run the Cathedral, but the terms of agreement for its free rental expired on December 31, 2007 and so Russia decided to get back its property through the courts. The action was filed in 2006. According to the French media, this Church is visited by 150,000 people annually. Representatives of the Russian emigration, Xenia and Nikita Krivoshein, hope that the Russian government will now be able to decide what to do about other large churches that were also built in Europe by the Russian Empire, reports Interfax-religion. " Because of their temporary use, most of them are now in poor condition and are slowly crumbling. It can only be hoped that the decision in Nice will serve as a precedent for similar situations in Paris, Biarritz and other cities, " said Krivoshein. In 2013, works will start to restore the Church, funded by the Russian government and private sponsors. Pravoslavie.ru 12 апреля 2013 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/60811.html

В Париже состоится семинар «Введение в литературы армян и эфиопов» 16 ноября 2006 г. 15:01 18 ноября Ассоциация «Диалог между православными и восточными православными христианами» (к которым относят коптов, эфиопов, армян и сирийцев) проводит семинар, посвященный литературному наследию Армянской и Эфиопской Церквей, сообщает сайт Orthodoxie . Отец Зеденгель и Кристин Шайо представят эфиопскую литературу. Об отцах Армянской Церкви расскажет Крикор Беледян. На семинаре будут читаться отрывки из разбираемых произведений в переводе на французский язык. Семинар состоится с 14.30 до 18.00 в Православном богословском Свято-Сергиевском институте (93, rue de Crimée, Paris 19e). Вход свободный. Патриархия.ru Календарь ← 5 мая 2024 г. 5 мая 2024 г.

http://patriarchia.ru/db/text/161986.htm...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010