Се убо иже не пребывяют в сей соборней церкви тех Христос не спасает и Духа Святаго сицевии не имут; кроме церкви несть спасения и очищения грехов и что церковь , как ничто иное, что епископ якоже святый Киприян глаголет, церковь составляет народ соединенный со священником, и стадо покорное своему пастырю, посему ты должен знать (глаголет Киприян) что епископ в церкви и церковь во епископе кто не в единении с епископом тот не в церкви, последуйте вси епископу как Иисус Христос Отцу. Темже тя паки вопросим. Безумне слепый раскольниче, сосуде полный смрада безмозглая глава подражателю новатиянам где ныне обрел еси церковь себе подобную, и можеши ли нарицатися ты кроме церкви христианином, воистину ни, понеже бо Игнатий богоносец глаголет сице: елицы бо Христовы суть, сии со епископом суть, елицы же отклоняются от него и общение любят с проклятыми с ними посекутся, не бо земледелие Христово суть, не семя вражие, и работают диаволу и кто неужаснется сих глаголь разве той иже живот вечный погубити хощет, внемли себе жалкий человече, что высишися, что без ума дымяся превозносишся, помяни глаголющего, яко днесь еси человече, а заутра земля еси и пепел, покайся Иоакиме, Иоакиме покайся, воззри на путь жизненный и пойди по нему и обрящеши живот вечный, устыдися гласящих на тя правил вышеизреченных покайся, не мни яко не может тя Христос простити, ей может, но токмо ждет нашего покаяния и обращения якоже глаголет через пророка обратитеся ко мне человецы измыйтеся и чисти будете отымите лукавствия от душ ваших, и исцелю вы глаголет Господь, тако и ты человече отъими лукавство от сердца твоего престани от зла и сотвори благо взыщи мир и пожени его, аще же паки хощеши видети дни благи удержи язык свой от зла и устне свои еже не глаголати льсти; ведаеши бо Иоакиме ей воистину веси яко страшно быть в разделении от православных епископов, но токмо совесть твоя не может вместити сего слова; понеже она наполнена ядом беззакония убойся Иоакиме реченного слова во евангелии апостолом тако же и к епископам сице: слушаяй вас мене смущает и отметайся вас от мене отметается убойся быти отметником, послушай гласящих ти правил; сице: без епископа пред иди церковь именуется несть избранна ниже собрание святое ниже сонм преподобных, еще Симеон солунский сице, кроме епископа, ниже жертва, ниже иерей, ниже жертвенник ниже хиротония ниже миро святое, ниже убо христиане через того убо истинное христианство и Христовы через того вся тайны и паки, молю вас совершайте все в мире Божии.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/besedy-s...

И так, каким себя миром обнадеживают враги братии? Какия надеются жертвы приносить завистники священников? Думают ли, что в собраниях их присутствует Христос? Которые вне Церкви Христовы собираются, такие, если бы и убиты были за исповедание Имени Иисус Христова, порок сей ниже кровию омывается. Неочищаемая и жестокая вина раздора ниже страданием очищается. Быть мучеником не может, который не есть в Церкви; не может царствия получить, который Церковь , имущую царствовать, оставляет. Мир нам Христос дал, согласными и единомысленными быти повелел; любви и приязни союзы в неразрывной целости соблюдати приказал. Представить себя мучеником не может, который братской любви не содержал. Учить о сем и свидетельствует Павел апостол, глаголя: Аще имам всю веру, яко и горы преставляти, любве же не имам, ничтоже есмь ( 1Кор.13:2 ), и проч., и Иоанн Богослов о любви засвидетельствует в Евангелии в главе 15-й ст. 13-й, и в первом Послании, в главе 4-й, ст. 16-й. До зде Киприан. Святый же Симон, Фессалоникийский архиепископ, в книге своей пишет (Гл. 76), яко седмь действий имеет в себе епископ по числу Божественных действий Духа. В сих убо совершен сущ, темже и единый рукоположение и мир действует, и чрез сих двух достизает везде, и теми вся сам действует, Бога подражая и Его обогащающую благодать. Яко от епископа токмо мир и хиротония, и чрез него во всех действиях епископская предваряет благодать. И кроме его ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже мир святый, ниже крещение, ниже убо христиане. Темже чрез него истинное христианство, и все тайны Христовы чрез него. И в главе 78-й: яко источник иерейства Христос, и из Него, чрез наследников Его, благодать воздавается. От Божественных убо оных рук и уст восприявше благословение и дуновение, и хиротонию и благодать, чрез тех, иже чрез Онаго освятившиеся по восприятии благодати, священная восприимаем. Источник благодати Христос, иже убо действует вся во всех. Здесь, ктобы он таков веры нарушитель ни был, иже сопротивник сим писанным, пусть станет против сего и покажет, како может сие быти, какая темнообразная и невидимая сила возможет пролить оную духовную чашу, или преградить оную Божественную реку, исходящую от престола Божия и Агнча? Нет; сие невозможно: против нестерпимыя Божественныя реки, или паче рещи, противу Самаго Христа и Его Параклита ни ад, ни самый сатана со всеми легионами злых демонов и всеми полками вредных ересей, ниже мало стати могут.

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Malinovs...

Это вы от себя сказали. Св. Златоуст сказал только то, что епископы рукоположением одним точию превосходят пресвитеров. A, как велико оное превосходство, еже совершать рукоположение, слыши: пресвитеры принимают дар Св. Духа на учительство и предстоятельство церкви чрез хиротонию от епископов и в котором обществе нет епископства, не может быть и совершения таинства хиротонии; нет хиротонии, нет и преподавания дара Духа Святого на поставление пресвитерства, на учительство и предстоятельство в церкви. Итак, с прекращением хиротонии от епископства по нужде прекращаются и все благодатные дары, истекающие от пресвитерства, и таковое общество не может быть и церковью. О сем блаж. Симеон Солунский , в книге первой в главе 76, пишет: «Слыши: ни един же священнодействовать иерей может в Дусе или ино что действовать, аще не хиротонию имать; сия же от архиерея есть, убо архиерейство чрез того действует. Паки: иерей тайноводств не действует без жертвенника, сей же чрез миро освящается, миро же чрез архиерея самого совершается; тем же кроме архиерея, ниже жертва, ниже иерей, ниже жертвенник весьма, убо вся сия чрез архиерея суть. Паки: никто же крещает, аще не хиротонию имать; сия же от архиерея. И паки: не может крестить без мира, сие же архиерейства есть. Тем же все Божественные тайны и во всех священных архиерейство действующе есть, и без того ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже миро святое, ниже крещение, ниже убо христиане; чрез тое убо истинное христианство и Христовы чрез тое все тайны». Игнатий Богоносец , к Филадельфийцам (послание третье) пишет: «сии Христовы суть, иже со епископом суть». Св. Киприан, в письме к Флоренцию Папиану, пишет: « церковь есть стадо, прилепляющееся своему пастырю; а посему знай, что епископ в церкви и церковь во епископе и ежели кто не с епископом, тот и не в церкви». И сам, св. Златоуст о таинстве хиротонии в нравоучении 11 на послание к Ефесеям пишет: «Непщуете ли сие довлеть, рцы ми, еже глаголать, яко православные суть, а яже рукоположения, исчезают и погибают? И кая польза есть иных, сему (рукоположению) не сущу опасну? Якоже бо за веру, тако и за сие ратоватися подобает».

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Prusskij...

Правило свят. апостол 55-е говорит: епископи убо по образу суще Господа нашего Иисуса Христа и глава церковного телесе именуеми, пресвитери же и диакони по образу суще рук. Старообрядцы-поповцы лишились главы (епископа) около 200 лет тому назад и мнятся продолжать жизнь с одними руками и ногами; безпоповцы всех толков лишились и головы, и рук, остались одни ноги со смрадным чревом, и тоже мнятся живы быти; причем уверяют, что они составляют целое полное тело. Увы и горе человеку, который имуще очи еже видети и не видит и уши еже слышати и не слышит. Иерархия должна состоять из трех чинов: епископа, пресвитера и диакона: в сем бо числе «совершение священнического чина, и ни меньше, ни больше сих лепо быти» (Благов. Луки зач. 95). Святой Игнатий Богоносец пишет, что «без них (т. е. еписк., пресвит. и диак.) Церковь не именуется… несть избрана, ниже собрание святое, ниже сонм преподобных» (Послан. 3-е к Траллианам). О необходимости трех чинов в Церкви Христовой и Симеон Фессалоникийский (солунский) удостоверяет, в книге 1-ой глава 156, и в книге 2-й число 30-е. Святые отцы отрицают существование Церкви без епископа. Святой Киприан говорит: «Ты должен знать, что епископ в Церкви и Церковь в епископе, и не находящиеся в единении с епископом не находятся ив Церкви» (Послание 69-е). «Без епископа бо Церковь Христова быть не может и никогда не была» (Маргар. лист 145 обор.). «Кроме епископа, ниже жертва, ниже иерей, ниже жертвенник, ниже хиротония, ниже миро святое, ниже убо христиане: чрез того убо истинное христианство, и Христовы чрез того вся тайны» ( Симеона Солунского книга 1-я, глава 77). Исповедь, творимая пред священником, не получившим от своего епископа власть разрешать грехи, не вменяется в таинство и ни что-же пользует (Номоканон лист 6-й; Карфаг. соб. прав. 7 и 43. Никона Черногор. слово 50). «Без воли своего епископа пресвитери или диакони да не творят ничтоже, тому бо суть поручени людие Господни» (корм. прав. св. апостол 39-е). «Аще кто кроме соборныя Церкви о себе собирается, и не радя о Церкви церковная хощет творити, не сущу с ним пресвитеру по воли епископли, да будет проклят» (Прав.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

322 об.). Я ответил: Св. Златоуст не сказал того, что Церковь Святая может существовать и без епископства. Это вы от себя сказали. Св. Златоуст сказал только то, что епископы рукоположением одним точию превосходят пресвитеров. А как велико оное превосходство, еже совершати рукоположение, слыши: пресвитери принимают Дар Св. Духа на учительство и предстоятельство Церкви чрез хиротонию от епископов, и в котором обществе нет епископства, не может быть и совершения Таинства Хиротонии: нет хиротонии, нет и преподания Дара Духа Святого на поставление пресвитерства, на учительство и предстоятельство в Церкви. Итак, с прекращением хиротонии от епископства, по нужде прекращаются и все благодатные Дары, истекающие от пресвитерства, и таковое общество не может быть и Церковью. О сем блаж. Симеон Солунский в книге первой, в главе 76, пишет: «Слыши: ни един же священнодействовати иерей может в Дусе, или ино что действовати, аще не хиротонию имать: сия же от архиерея есть: убо архиерейство чрез того действует. Паки: иерей тайноводств не действует без жертвенника, сей же чрез миро освящается, миро же чрез архиерея самого совершается: темже, кроме архиерея ниже жертва, ниже иерей, ниже жертвенннк весьма: убо вся сия чрез архиерея суть. Паки: никтоже крещает, аще не хиротонию имать, сия же от архиерея. И паки: не может крестити без мира, сие же архиерейства есть. Темже вся божественныя тайны, и во всех священных архиерейство действующе есть, и без того ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже миро святое, ниже крещение, ниже убо христиане: чрез тое убо истинное христианство и Христовы чрез тое вся Тайны». Игнатий Богоносец , в третьем послании к филадельфийцам пишет: «сии Христовы суть, иже со епископом суть». Св. Киприан в письме к Флоренцию Папиану пишет: « Церковь есть стадо, прилепляющееся своему пастырю, а посему знай, что епископ в Церкви, и Церковь во епископе, и ежели кто не с епископом, тот и не в Церкви». И сам св. Златоуст о Таинстве Хиротонии, в нравоучении 11 на послание к Ефесеем, пишет: «Непщуете ли сие довлети, рцы ми, еже глаголати, яко православни суть, а яже рукоположения исчезают и погибают? И кая польза есть иных, сему (рукоположению) на сущу опасну? Якоже бо за веру, тако и за сие ратоватися подобает».

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Prusskij...

и ничто же такового тщания и прилежания непщевати честнейше. Князю бо воистинну дело есть, не своего точию спасения творити попечение. но и в вереных людей равного сподобляти промышлениа, и в то же богоразумиа руководити и призывати совершение. да не убо от надеж нас погрешити сотворши, их же твое еже к добрым уклонение же и благопослушание подаде предлагатися. ниже трудов и подвигов, иже о вашем спасении восприяхом радующеся, суетных покажеши, ниже начинати убо со усердием божественого проповедания приимати словеса себе покажеши, в разленение же усердие разрешиши; но подобен убо началу конец, согласно же жительство вере, общее же блого и рода и отечества, твоей дай власти зретися и именоватися, еже мою о тебе радость и веселие соблюди незагладну. Но зри убо прочее о христолюбче и духовныи наш сыне, аще что инославно и добро, и любления достойно имя. зри убо елика ополчения лукавыи, на благочестивую и единоистинную християнскую службу умысли, ереси различные и распри и рати и брани умышляя. зри же и сие како та всех истреби, и светлые же на всех востави победы. и ничто же да чюдишися, яже насея помышляя ухищрения и наветы. первое убо не бы убо сице преславна и крепка, и нарочита победою была, аще бы не единожде той бранное сплеташеся. потом же и оно сзирати удобно есть, яко идеже лукавыи зельнейше борим бывает, тамо и той спешнейше злобы своея стрелы посылает, и ухищрения поставляет. в прочих бо языцех, понеже ни едина есть ему зельна брань, сего ради ниже той на инех вооружается. христоименитии же убо Божии людие, язык свят, царское священие, и понеже на всяк день утвержаеми верою, на лукавая его действа, и начинания мужаются, сего ради и он безчислеными наветы, и всякими козньми, неких от них запинати ухищряет, и противу опечалити церковь Христову подвизается, аще и в студ ему подвиги и лукавствования обращаются. и инако же, иные убо языцы неразсудна и слиянна яже в догматех имеют мудрования, и ничто же чисто, ниже известием искушено. сего ради во онех, ниже православное, ниже развращенно является; в чистейшей же и святейшей и много опасение имущей вере христианской, за еже зело ея и светло и право, и изрядно и неувядаемо, егда убо некто и мало нечто развратное или ново ученное привнести начнет, абие развращенное и ложное приложением истины и правого слова, объявляется и обличается, и ниже на мало любодеищное рождение, ниже под самем именованием быти благочестивых догмат, никако же терпит благородие.

http://azbyka.ru/otechnik/Fotij_Konstant...

Той бо и крестити купно и миро действовати, и... совершати хиротонию может: и прочитати, и пети и монашествующыя устрояти, и посвящати домы (храмы), и степени (т.е. церковных служителей) подаяти, и к браку спрягати, и вся творити благодатию Христовою может. Яко бо от источника света, вся чрез того яже в Церкви совершаются» 240 . Еще блаженный Симеон говорит: «Ни един Иерей священнодействовати может в Дусе, или ино что действовати, аще не хиротонию имать. Сияже от Архиереа есть. Убо Архиерейство чрез того (чрез Иерея) действует. Паки, Иерей тайноводств (таинств) не действует без жертвенника, сей же чрез миро освящается... Темже кроме Архиереа ниже жертва, ниже Иерей, ниже жертвенник весма: убо вся сия чрез Архиереа суть. Паки, никтоже крещает, аще не хиротонию имать, сия же от Архиереа. И паки, не может (Иерей) крестити без мира, сие же Архиерейства есть. Тем вся божественныя тайны и во всех священных Архиерейство действующо есть: и без того ниже жертвенник будет, ниже хиротониа, ниже миро святое, ниже крещение, ниже убо христиане. Чрез тое (Архиерейство) убо истинное христианство , и чрез тое вся Христовы тайны» 241 . Еще он говорит: «От него (Архиерея) всяк дар нам и свещение ниспосылается... и Христа Самого изобразует и носит. Тем и совершенна вся, яже в нем совершаемая» 242 . Что говорили о сем предмете церковные учители, жившие в Русской Церкви со времени всероссийского Митрополита Макария до времени Патриарха Никона ? Совершенно то же. Малый Катехизис говорит: «Ни един на Священство не руковозложенный... таин строителем быти не может... Руковозложения же силы никтоже имать, точию Епископове» 243 . В Большом Катехизисе читаем: «Никтоже разве Святителей хиротонисанных, имеже дана есть власть от Господа Бога, рукоположением наследников Апостольских, может строити св. тайны (таинства)» 244 . А главнейшие священнодействия состоят, как всем известно, в совершении св. таинств. Что говорит о сем Православная Церковь после Патриарха Никона ? То же самое. Иерусалимский Собор 1672 года говорит: «Епископ есть обильный источник всех таинств Вселенской Церкви, которыми приобретается спасение» 245 .

http://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Postn...

И соизволением благочестивейших Великих Государей наших Царей и Великих Князей Иоанна Алексиевича, Петра Алексиевича всея Великия и Малыя и Белыя России Самодержцев, Мы Святейший Патриарх благословляем в том Павлове монастыре быть Архимандриту Сергию с шапкою среброкованною, и по нем будущим Архимандритом утверждаем вечно ради славы имяни Божия и Пречистыя Богородицы и Чудотворца Павла. Сей же Архимандрит Сергий да пребудет благотщалив в пасении и назирании ему порученнаго стада, еже Христос вручи ему чрез Мерность Нашу. Подобает убо ему Архимандриту Сергию быти боголюбиву, братолюбиву, кротку, смиренну, трезву, целомудренну, говейну, страннолюбиву, учительну, не пиянице, не сварливу, не мздоимцу, смотреливу, не завистливу, не сребролюбиву, и церковному исполнению без лености прилежати ему и добре предстательствовати, и опасну стражу имети, и радети о сущих под ним, и мысленныя волки отгоняти от стада пращею Божественных словес Пророческих и Апостольских и отеческих преданий, и самим собою свет проявляти сущим в неведении, по глаголющему словеси, еже Христос ко Святым Своим учеником и апостолом рече: вы есте свет мира, и да просветится свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела и прославят Отца вашего, иже есть на небесех. Просвещати же и учити светом разума, еже есть собою образ показовати во всех духовных добродетелех; учити же и наказовати, обращати же отторгшияся и врачевати недужныя, яко согнивший и отпадший уд телесе, и прилагати пластырь милостивне к язвам их и сочиняти врачевственное благомастие здраваго учения и целити язвы душевныя покаянием. Сия сотворивый Пастырь сподобится слышати от благаго Владыки Господа Нашего Иисуса Христа божественный и сладкий глас глаголгющ: благий рабе и верный, вмале был еси верен, над многими тя поставлю, вниди в радость Господа своего. Должен же Архимандрит Сергий носити мандии простомонашеския, и во олтарь царскими враты без фелоня и епитрахиля не входити, ниже исходити; жезл имети простый игуменский; одежды священнослужения имети стихарь, епитрахиль, пояс, нараквицы, и фелонь, и шапку среброкованную, и тем довлетися (епигонатий же имети, и мир всем во своих обителех подаяти тем, им же собственно определися и во настольных грамматах им вписася), ино же ничто же смети деяти, ниже осеняльныя свечи имети, ниже по первом входе на литургии кадити, ниже осеняти народ, ниже святое во олтаре гласно пети, ниже на горнее место восходити, сидети же во чтении Апостола по стороне горняго места и мир всем оттуду подаяти; ниже во великий вход стояти во олтаре; ниже у иереев святая в царских вратах приимати, но самому держащу святый потир купно с прочими иереи исходити и входити (диакони же да предходят с репидами в сих обителех, в них же собственно повелеся от Архиерея).

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Неужели Андрей Денисов всего этого не читал и не видал, что взял смелость против рожна прати, и начал воевать против Христа и Его святой Церкви, и отвергать все таинства: священническое крещение, святое миропомазание, Богопоставленное священство, божественное причащение тела и крови Христовой, разрешение грехов от священников, или покаяние пред ними, законный брак и елеосвящение? И все это опровергал голыми пустыми словами, и не привел ни одного свидетельства из Божественного писания; но защищал свою ересь и мудрование некоторыми редкими случаями, и притом все одними и теми же, забывши, что редкость и случай не есть закон. А кто бы из святых писал, что можно спастись без Церкви и без миропомазания, без священства и без причастия, того Андрей Денисов не нашел во всем писании: этого стало быть нет, а то бы он выставил. Блаженный Симеон даже и самое крещение совершать отнюд не допускает простолюдину: темже кроме епископа, ниже жертва, ниже иерей, ниже жертвенник, весьма убо вся сия чрез епископа суть. Паки: никтоже крещает, аще не хиротонию имать: сия же от епископа. И паки: не может крестити без мира, сие же епископства есть. Тем вся божественные тайны и во всех священных епископство действующее есть, и без того ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже миро святое, ниже крещение, ниже убо христиане; чрез тое убо истинное христианство , и Христовы чрез тое вся тайны. Глава 77, лист 134, рукописная. Ежели без священнического крещения и епископского благословения никто не может быть истинным христианином: каким же образом могут называть себя христианами те, которые совершенно не имеют священства, а иные епископской благодати? Эти все явные еретики; ибо без миропомазания не может быть христианином. Вопрос. Откуда нарицается христианин? Ответ. Нарицается православный христианин имени ради Христова, от Христа и от хрисмы, сиречь от помазания святого мира. Большой Катехизис, глава 1, лист 2. Подобает просвещающимся святым крещением, в крещении миром мазатися, мастию небесною, и причастником быти царствия Христова.

http://azbyka.ru/otechnik/Parfenij_Ageev...

«Гряди, окаянная душе с плотью твоей, Зиждителю всех исповеждься, и останися прочее прежнего бессловесия, и принеси Богу в покаянии слезы» 27 . Располагая грешников к горячей слезной молитве, св. церковь дает им и прекрасный глубоко содержательный образец покаянной молитвы, составленный св. Ефремом Сириным : «Господи и Владыко живота моего», указывая в то же время для тайной молитвы краткую, но из глубины сердца излившуюся, молитву мытаря: «Боже, очисти мя грешного и помилуй мя». В так называемом «церковном законоположении» «умыслиша святые отцы», чтобы первая из этих молитв произносима была каждым «со умилением и страхом Божиим, аще ли имать и дарование слез», «стоя право и неуклонно зря к Богу душевно и телесно», и сопровождалась поклоном великим, «елико мощи главой до земли довести». Вторая молитва произносится при малых или «легких» поклонах, «не падая коленми, ниже главу преклоняя до земли». Но тоже «церковное законоположение» не ограничивается положительными предписаниями относительно молитвы и поклонов, но предусматривает и случаи уклонений от этих предписаний со стороны лиц, «не покоряющихся святых отец преданию, ниже ведущих сами искус святых поклонов, ниже святой молитвой добре разумеющих молиться». Весьма картинно и рельефно изображается здесь тип этих, «свою леность удобряющих» и «мнящихся с право трудившимися сравнятся во святых великих поклонах», богомольцев в храмах наших в дни покаяния. Такой молитвенник, по изображению церковного устава, «поклонився единой нагорбився, мало восклоняяся крестяся, главою кивает, и тем своим бесчинием, аки чин наполняет преданных от отец поклонов: ниже молитвою умно и душевно к Богу молится, но елико время сгорбився творит суетные свои поклоны, тако и молитву святого Ефрема, аки изумленный спешит проговорить. Такожде и вся молитвы поспешаем с поклоны управить, и от тех мнимых, бесчестных поклонов, и от безумного моления своего восстанет, аки юрод, ниже сам себе весть, что творил, ниже зрят на предстоятеля церкви, но ин иного предваряет, мятутся, аки трость ветром колеблеми, не смотря лучшего, ниже хотят научиться: но елико кто како составил свой нрав, тако и утверждается быти» 28 .

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksej_Dmitri...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010