Кирилл Патриарх Александрийский; еще ниже под карнизом св. Благоверный Князь Глеб, держащий в одной руке крест, а в другой нож. В верху на сей арке к востоку, надпись: отыму сердце каменное от плоти вашей и дам вам сердце плотяное и проч. Ниже сей надписи, по обеим сторонам арки, разные эмблематические изображения; за сей аркой, в верху на своде, в большой золотой звезде изображен Спаситель в Архиерейском облачении, благословляющий обеими руками; вокруг Спасителя надпись: Аз свет в мир приидох, да всяк веруяй в меня во тьме не пребудет и проч., вокруг Спасителя Ангелы; ниже Ангелов, на правой стороне, Собор Святителей с надписью: Господи во свете лица твоего пойдем и проч.; ниже Святителей Собор Преподобных, над коими надпись: Приидите ко мне все труждающиеся и обремененные и проч.; ниже под карнизами, на обе стороны пролетного на хоры окна, эмблематические изображения, а в сем пролетном окне, в облачном в верху сиянии, слово ο» Θες, по сторонам надписи: 1. Знаменася на нас свет лица твоего Господи, 2. Праведницы просветятся яко солнце и проч.; ниже под карнизом по сторонам св. Алексий, Митрополит Киевский и св. Петр, Митрополит Киевский, ниже пролетного окна под карнизом Второй Вселенский Константинопольский Собор; ниже собора Благоверный Князь Михаил Святополк Изъяславич, создатель церкви Золотоверхомихайловской, подле него, в пролетном большом окне, Благоверный Князь Всеволод Святославич, создатель церкви Кирилловской. На левой стороне, в верху ниже Ангелов, Собор Святителей с надписью: Похвала силы нашей ты еси Христе и во благоволении твоем вознесется рог наш; ниже сего Собор Преподобных с надписью: Восхвалятся преподобные во славе и возрадуются на ложах своих; ниже под карнизом, по обеим сторонам пролетного на хоры окна, эмблематические изображения, выбранные из Акафиста Иисусова, а в сем пролетном окне, в облачном в верху сиянии, Еврейские слова, означающие имя Бога; ниже сего по обеим сторонам надписи: 1. Веруйте во свет, да сынове света будете, 2. Тако да просветится свет ваш пред человеки; ниже под карнизом по одну сторону св.

http://azbyka.ru/otechnik/Evgenij_Bolhov...

На правой стороне, ниже шести апостолов, лик тридцати пяти апостолов над коими надпись: видехом свет истинный и проч., ниже под карнизом, на обе стороны пролетного, на хоры окна разные эмблематические изображения, в коем пролетном окне в самой дуге сияние, ниже по сторонам св. М. Сакердон, Горгоний; под карнизом св. мучен. Дометиан и Афанасий; ниже пролетного окна под карнизом на стене Четвертый Халкидонский Вселенский Собор; ниже коего в пролетном ходе в верху сияние; по сторонам св. мучен. Леонтий и Онисифор; ниже их под карнизом Благоверный Князь Святослав Ярославич, создатель Печерской церкви держащий в одной руке Крест, а в другой скипетр в Княжеском одеянии. На другой, к северу стороне в верху под шестью же Апостолами, лик остальных тридесяти пяти Апостолов, над ними надпись: нам Бог открыл Духом своим святым, их же око невиде и проч. Ниже, под карнизом пролетного, на хоры окна разные на обе стороны эмблематические изображения; в сем пролетном окне, в верху, также, в дуге сияние, по сторонам двое святых без подписей, держащие в одной руке крест, а в другой корону Царскую; ниже под карнизом, с одной стороны, св. муч. Исихий, а с другой, св. мучен. Мелит; ниже сего пролетного окна, под карнизом, Пятый Вселенский Константинопольский Собор; под сим Собором, в пролетном ходе, в верху дуги сияние, по сторонам св. великомученик Иаков Персянин, а другой без надписи. Ниже, на одной стороне под карнизом без надписи Князь, держащий в одной руке скипетр, а в другой крест, в Княжеском одеянии. На второй к западу арке в верху в облачном сиянии слова IXC; по правую сторону св. Великомученики Димитрий, Георгий, Никита и Евстафий Плакида; под карнизом св. Сильвестр, Папа Римский; еще под карнизом св. Нектарий, Патриарх Константинопольский; ниже сего, под карнизом св. Благовер. Князь Борис, держащий в правой руке крест, а в левой копье, по левую сторону св. Великомученики Феодор Стратилат, Феодор Тирон, Пантелеймон и Прокопий; под карнизом св. Леон, Папа Римский; ниже под карнизом св.

http://azbyka.ru/otechnik/Evgenij_Bolhov...

2) Беседы святого Иоанна Златоустог о на 2 послание святого Апостола Павла к Тимофею, нравоучение 2, стр. 2552 Не веси ли, что есть священник? Ангел Господень есть. Еще зри под литерой М, число 3. Приложение Ю 1) Блаженного Симеона Солунского , книга 2, число 88 Священнические молитвы отметаяй в совершении таинств, ниже иную в священных всех таинствах совершательную молитву приемлет, и не христианин той. 2) Того же, книга 1, глава 77 Без того (без епископа) ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже миро святое, ниже крещение, ниже убо христиане: чрез тое убо истинное христианство, и Христовы чрез тое вся тайны. Приложение Я Тактикон преп. Никона Черногорца, слово 23, л. 142 на обороте Како бо согласует се и благочинно есть, еже не прияша, или еже не имут подаяти, глаголю же, поведение игуменства, и знамение от архиерея не имуще, или возложительным рукоположением, или письменным? Егда несть ту архиерея, таковым не дается Дух Святой, якоже веруем. И егда то не имут, егоже не прияша таковым образом, како иным подадут знамение на духовные службы, и духовнические бо, якоже непщуют вручении прельщающе и водяще и водимы? (Ниже:) Рече бо о таковых великий Мефодие Константина града к Студитянам, неимущым тогда поставления игуменства от еже на месте епископа, и паче же яко повиноваться соборне церкви и предначальствующим ей, и недугующие, но своей воли слуговати произволяюще, еже есть страшно и странно божественным писанием. (Ниже:) Яко учение великой церкви двое некако и нераздельно не бысть когда, ниже будет: безначально же и безглавно не имуще начальствующего, ниже главу на себе носяще никогда же видено бысть, ниже видено будет. (Ниже:) Иже бо главу над собой не имеяй, иному глава никакоже будет: и повинутие ищуще иных, своим неповиновением сих в повиновении иметь не можете. Приложение Θ 1) Номоканон, наказание духовнику, лист 6 Ведомо буди: Аще кто без повеления местного епископа, дерзнет приимать помышления и исповеди, сицевый по правилам казнь приимет, яко преступник божественных правил: ибо не точию себе погуби, но и елицы у него исповедашася, не исповедани суть, и елицех связа, или разреши, не исправлени суть, по шестому правилу иже в Карфагене собора, и по сорок третьему того же собора.

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Prusskij...

1) Катехизис Великий, о тайне миропомазания, глава 77, лист 376 на обор. и 377 Зри выше под литерою I, число 2. 2) В той же главе указание на 4-е послание Климента папы Римского, лист тойже Святой Климент, папа Римский, в послании 4-м глаголет: всяк со тщанием да укоряет ко крещению; посем же печатлен быв от епископа, прияти имать седмеричную благодать Святого Духа. Зане, глаголет, без сей тайны никтоже совершен христианин может быть. 3) В той же главе о миропомазании, лист 377 на обороте Святой Дионисий Ареопагитск ий, ученик святого Апостола Павла, в церковном священноначалии, части третьей, глава 4, сице пишет… Помазание миром подает Святого Духа пришествие, содевающее совершенство. 4) Блажен. Симеона Фессалонитского, книга 1, глава 73 Не помазавшийся миром, ниже Богу, ниже ангелом знанни (т.е., знаеми), и непечатствовани тии и незнаменанни Христу. 5) Того же Симеона Солунского и в той же 73 главе Якоже не крестивыйся не очищается, ниже возрождается в жизнь вечную: тако по крещении не помазывайся ни печати знамения имать Святой Троицы, ниже благодати Духа: друг друга бо держатся божественные тайны; якоже нераздельна Троица, и тоя дары. Приложение Ь 1) Блаженного Симеона, архиепископа Фессалонитского, кн. 1, глава 77 Не может крестить без мира, сие же архиерейства есть. Тем все божественные тайны, и во всех священных архиерейство действующе есть, и без того ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже миро святое. Приложение Ъ Святого священномученика Игнатия Богоносца послание 1 к Траллианам, лист 3 на обороте Нужно убо есть, елика аще творите, без епископа ничтоже творить вам. Но повинуйтеся и пресвитеру, яко Апостолам Иисуса Христа, упования нашего, в Немже пребывающе с Ним обрящемся. Подобает же и диаконам, сущим служителем таинств Иисус Христовых, во всем угождать: не бо брашну и питию суть служители, но церкви Божьей служебники. Подобает убо их согрешений ошаяватися, яко огня паляща. Они убо аще и таковы суть: но вы срамляйтеся их, яко Христа Иисуса, егоже стражи суть места. Зане и епископ (Бога) Отца всех образ есть; пресвитеры же, яко сонм Божий и союз Апостолов Христовых: без них церковь несть избранна, ниже собрание святое, ниже сонм преподобных. (Ниже:) И без епископа, и пресвитеров, и без диаконов что-либо творяй, таковой оскверняется совестью, и не верного горший есть. (Ниже:) Иже убо сих не слушает, безбожен всячески есть и злочестив, и отметается Христа, и Его уставление умаляет.

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Prusskij...

Первее – крещение, второе – помазание мира, третие – печать чтеца, четвертое – рукоположение иподиакона, пятое – рукоположение диакона, шестое – рукоположение священника, седмое – рукоположение епископа. Совершен убо обретается епископ в вышереченных. Сего ради един имать благодать подателную 112 и тайносовершителную Святаго Духа. Глава 27. Яко у епископа токмо миро и рукоположения, и рукама его во вся дарования постизает епископства благодать Сего ради един 113 делает и творит рукоположения и миро. И тема двема достизает везде. И вся той действует, подражая Бога, понеже благодатию Его есть одеян и богатея. Ибо архиерей есть, иже действует вся священники и клирики своими, яже той 114 рукоположи. Сие глаголет и божественный Дионисий 115 . И како сие бывает, слыши: никто же священник может священнодействовати или ино что действовати, аще не имать рукоположение. И сие бывает от архиереа, убо архиерейство действует священником. Паки священник не может священнодействовати без жертвеника, и сей освящается от мира, и миро от архиерея бывает. Убо без архиереа ниже жертва бывает, ниже священник, ниже жертвеник отнюдъ. Убо сия вся суть собственная архиереа. Паки никто же крещает, аще не имать рукоположение – сие же рукоположение бывает от архиереа. Паки никто же может крестити без мира – и сие от архиереа бывает. Убо вся божественная таинства архиерейство действует, и без него ниже жертвеник можаше быти, ниже рукоположение, ниже миро святое, ниже крещение, ниже един христианин. От него же убо есть истинное христианство и вся таинства Христова. Добре есть бываемое, яко да не помазуются рукополагаемии архиерее или священници чювственным миром, зане ни едино вещественное дело делают, но вся духовная. Вещественное убо миро, еже и «чювственное» глаголется, то, еже бывает от вещей, яже зрятся и объемлются от всякаго человека, иже зрит и объемлет. Духовное же есть оно, еже ниже зрится, ниже объемлется. И сие есть призывание Святаго Духа, зане приближишася ко истинному Миру, сие есть Иисус Христос , Его же имя есть «миро излиянное», сиречь благодать

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/skr...

Ссылается Перетрухин на историю Ветринского, который говорит, что на Востоке в разное время несколько церквей частных были без епископа. Но что же из этого? Вот в настоящее время у нас в Петербурге, после смерти митрополита Палладия, нет митрополита, так неужели это доказывает, что и нигде, во всём свете теперь нет епископов? Перетрухину нужно было бы доказать, что нигде ни одного православного епископа в истинной церкви Христовой не останется, как это случилось с их обществом. «Не велика беда, говорит Перетрухин, что у нас не было епископов». Если это так, то невелика беда, что и у беглопоповцев их нет, не велика беда быть и беспоповцем. А я скажу, что очень велика беда: «без епископа, говорит св. Златоуст, не может быть и церкви» (Марг. л. 154 об.), без него «ниже баню (крещение) имаши, ниже тайнам причащаешися, ниже благословения приимаеши: убо ни христианин еси» (Беседы на 14 посл. стр. 2552); и блаженный Симеон Солунский учит, что «без того (епископа) ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже миро святое, ниже крещение, ниже убо христиане: через тое (архиерейство) убо истинное христианство, и Христове через тое вся тайны» (кн. 1. гл. 77); «без них, учит св. Игнатий Богоносец , церковь несть избранна, ниже собрание святое, ниже сонм преподобных» (1 посл. к Тралл.). Если для Перетрухина «не велика беда» к какому бы то ни было толку принадлежать, то, конечно, оставаться и без епископа «не велика беда». Но для лиц, ищущих вечного спасения, дорожащих своей душой оставаться в таком обществе, которое не может быть (за неимением епископов) даже названо «церковью избранной, собранием святых», – будет большой бедой. Таких лиц, которые думают спастись только одной верой или исповеданием веры, а о таинстве священства говорят, что «не велика беда», если его и не будет, св. Златоуст называет младенцами, не имеющими твёрдой веры и убеждений, но вдающимися и скитающимися всяким ветром учения (там же стр. 1692). Не побоялся Перетрухин в защиту такого учения, что Церковь Христова может быть без епископа, выставить свидетелем св.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

Сам Иосиф рассказывает 37 об обычаях и частной подвижнической жизни некоторых знаменитых иноков монастырей Кирилло-Белозерского, Саввино-Тверского 38 , Савватиевой пустыни 39 , Андрониковского и Чудовского (Московских) и Калязинского. Все эти монастыри Иосиф или посетил сам, или слышал рассказы об их уставах и обычаях от очевидцев 40 . Из слов Иосифа мы знаем, что во всех именованных монастырях было общежитие. Например о Кирилло-Белозерском монастыре он говорит: «обычай бяше того монастаря таков: в кельях не ядяху, ниже пияху, ниже вне монастыря исхождаху без благословения настоятеля, ниже отрочата монастыри живяху, ниже на дворцех, но вся бываху у них по свидетельству Божественных писаний и общежительных преданий» 41 ; почти то же самое говорит он и о Саввином-Тверском монастыре: «бяше предание их (Саввы и Варсанофия) 42 таково, еже никако же ни кому же не ясти, ни пити, кроме трапезы, ниже вне монастыря исходити, кроме благословения, ниже отрочатом жити по келлиям, ниже на дворцех, ниже женскому ходу быти на монастыри, но вся бываху по свидетельству общежительных преданий». Много было исполнителей такого общежития. Иосиф передал нам краткие сведения о преподобном Сергие, Кирилле Белозерском, учениках последнего Иннокентие и Христофоре и последователях его устава: святом старце Досифее Неведомицыне, Симеоне Киримилове, Михаиле Тропареве, Иринархе Сулоле, Феогносте Обобурове; говорит о Варфоломее – строителе Симоновского монастыря и его единомышленниках – Иване Златом, Игнатие Иконописце и Ионе, который был в последствии митрополитом, «иже яко видеша обычая монастырская изменяеми и благочестие отметаемо, не молчаше, ниже в небрежение полагаху сего, но возбраняху, не попущающе безчинию и мятежу бывати и многу скорбь и печаль от тогда бывших архимандритов приимаху» 43 . С особенной похвалой Преподобный отзывается о строгой ревности по благочестию Саввы, настоятеля Тверского Саввина монастыря, который более 50-ти лет управлял монастарем и о известном уже нам Саввином брате Варсанофие Неумое.

http://azbyka.ru/otechnik/Iosif_Volotski...

О сем блаж. Симеон Солунский в книге первой в главе 76 пишет: «Слыши: ни един же священнодействовати иерей может в Дусе, или ино что действовати, аще не хиротонию имать: сия же от архиерея есть, убо архиерейство чрез того действует. Паки: иерей тайноводств не действует без жертвенника, сей же чрез миро освящается, миро же чрез архиерея самого совершается: темже кроме архиерея, ниже жертва, ниже иерей, ниже жертвенник весьма, убо вся сия чрез архиерея суть. Паки: никто же крещает, аще не хиротонию имать: сия же от архиерея. И паки: не может крестити без мира, сие же архиерейства есть. Темже вся Божественвыя тайны, и во всех священных архиерейство действующе есть, и без того ниже жертвенник будет, ниже хиротония, ниже миро святое, ниже крещение, ниже убо христиане: чрез тое убо истинное христианство и Христовы чрез тое вся тайны». Игнатий Богоносец , к Филадельфийцам (послание третье) пишет: «сии Христовы суть, иже со епиекопом суть». Св. Киприан в письме к Флоренцию Папиану пишет: « церковь есть стадо, прилепляющееся своему пастырю: а посему знай, что епископ в церкви, и церковь во епископе, и ежели кто не с епиекопом, тот и не в церкви». И сам св. Златоуст о таинстве хиротонии в нравоучении 11 на послание к Ефесеем пишет: «Непщуете ли сие довлети, рцы ми, еж глаголати, яко православни суть, а яже рукоположения, исчезают и погибают? и кая польза есть иных, сему (рукоположению) не сущу опасну? Якоже бо за веру, тако и за сие ратоватися подобает». Виждь, како наместники апостольские и церковные учители глаголют: без епископа ни жертвенник, ни жертва, ни миро святое, ни церковь , ниже христиане могут быти. А, по словам св. Златоуста, аще и вера таяжде, исчезнувшей же хиротонии, кроме тоя никаяже польза иных, аще оная не соблюдена опасно. И влепоту, где нет источника преподания даров Св. Духа на совершение таинств, тамо несть и таинств, а без таинств несть и спасения, и прочая вся, то есть и самая вера, без таинств остаются тщетными, сей, сиречь хиротонии, не сущей. Ты же глаголеши, яко мощно церкви существовать и кроме епископства! Яве есть, яко противная учению святому глаголеши, и в такое впадаеши заблуждение, что при всем твоем тщании благоугодить Богу, по свидетельству св.

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Prusskij...

Святая Церковь, между прочими наставлениями, завещавает принимающему пострижение иноку нижеследующее: «Да не предпочтеши, что паче Бога: да не возлюбиши ниже отца, ниже матерь, ниже братию, ниже кого от своих, ниже самого себе возлюбиши паче Бога, — ниже царствия мира, или упокоения коего-либо буди или чести. Нищеты да не отвращаешися, ниже озлобления, ниже уничижения человеческого, ниже иного чесого, еже непщуеши быти неудобно, и возбранен будеши тещи за Христом; но присно взирай на яже во упованиих по Богу живущих благая, и вся от века помышляй мученики и преподобные, иже многими поты и труды, и бесчисленными кровьми и смертми сия стяжаша. Трезвися во всех, злопостражди, яко добр воин Христов: Сам бо Господь и Бог наш, богат сый в милости, нас ради обнища, быв по нам, да мы обогатимся Царствием Его. Подобает убо и нам подражателем Его быти, и Его ради вся претерпети, преспевающим в заповедех Его день и нощь. Сам бо Господь рече: аще кто хощет вслед Мене ити, да отвержется себе, и да возмет крест свой, и да последует Мне, еже есть готову присно быти, даже до смерти, на всякое исполнение заповедей Его. Ибо и алкати имаши, и жаждати, и нагствовати, досадитися же и укоритися, уничижитися и изгнатися, и иными многими отяготитися скорбными, ими же сущиий по Богу живот начертавается. И егда сия вся постраждеши, радуйся, глаголет Господь, яко мзда твоя многа на небесех во Христе Иисусе, Господе нашем, Ему же слава во веки, аминь». Святая Церковь, произнесши это изложение своего духовного образа мыслей (мудрования, разума), в котором показано чудное сочетание заповедей Христовых с крестом Христовым, требует от принимающего пострижение, чтоб он, во-первых, исповедал истину этого изложения, во-вторых, дал обет последовать ему. Она вопрошает вступающего в иночество: «Сия вся тако ли исповедуеши в надежди силы Божия, и в сих обетех пребывати обещаешилися даже до конца живота благодатию Христовою?» Затем, пострижение дается только тому, кто признает произнесенное здесь учение Святой Православной Церкви истинным и даст обет доказывать всежизненною деятельностию услышанную, признанную, исповеданную им истину» [ 1018 ].

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=715...

Святая Церковь , между прочими наставлениями, завещавает принимающему пострижение иноку нижеследующее: «Да не предпочтеши что паче Бога: да не возлюбиши ниже отца, ниже матерь, ниже братию, ниже кого от своих, ниже самого себе возлюбиши паче Бога, – ниже царствия мира, или упокоения коего-либо буди или чести. Нищеты да не отвращаешися, ниже озлобления, ниже уничижения человеческого, ниже иного чесого, еже непщуеши быти неудобно, и возбранен будеши тещи за Христом; но присно взирай на яже во упованиих по Богу живущих благая, и вся от века помышляй мученики и преподобныя, иже многими поты и труды, и бесчисленными кровьми и смертми сия стяжаша. Трезвися во всех, злопостражди, яко добр воин Христов: Сам бо Господь и Бог наш, богат сый в милости, нас ради обнища, быв по нам, да мы обогатимся царствием Его. Подобает убо и нам подражателем Его быти, и Его ради вся претерпети, преспевающим в заповедех Его день и нощь. Сам бо Господь рече: «аще кто хощет вслед Мене ити, да отвержется себе, и да возмет крест свой, и да последует Мне», еже есть готову присно быти, даже до смерти, на всякое исполнение заповедей Его. Ибо и алкати имаши, и жаждати, и нагствовати, досадитися же и укоритися, уничижитися и изгнатися, и иными многими отяготитися скорбными, ими же сущий по Богу живот начертавается. И егда сия вся постраждеши, радуйся, глаголет Господь, «яко мзда твоя многа на небесех» во Христе Иисусе, Господе нашем, Ему же слава во веки, аминь». Святая Церковь , произнесши это изложение своего духовного образа мыслей (мудрования, разума), в котором показано чудное сочетание заповедей Христовых с крестом Христовым, требует от принимающего пострижение, чтоб он, во-первых, исповедал истину этого изложения, во-вторых, дал обет последовать ему. Она вопрошает вступающего в иночество: «Сия вся тако ли исповедуеши в надежди силы Божия, и в сих обетех пребывати обещаешилися даже до конца живота благодатию Христовою?» Затем пострижение дается только тому, кто признает произнесенное здесь учение Святой Православной Церкви истинным и даст обет доказывать всей жизненною деятельностию услышанную, признанную, исповеданную им истину» 646 .

http://azbyka.ru/otechnik/Ignatij_Brjanc...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010