«Ангельская крепости исполнену, да ecu почерпающие и причащающийся имеют ю ко очищению душ и телес, ко исцелению страстей, ко освящению домов, и к всякой пользе изрядну… Сам и ныне, Владыко, освяти воду сию Духом Твоим Святым. Даждь же всем прикасающимся ей и причащающимся, и мажущимся ею, освящение, здравие, очищение и благословение»,- такими сильными и ответственно властными словами молится иерей. А перед этим диакон возносит приблизительно те же прошения: «О еже освятитися водам сим силою и действием и наитием Святаго Духа, Господу помолимся. О еже снизходити на воды сия очистительному пресущныя Троицы действу… О еже дароватися им благодать избавления, благословению Иорданову, силою и действом и наитием Святаго Духа… О еже низпослати Господу Богу благословение Иорданово и освятити воды сия… О еже быти воде сей, освящения дару, грехов избавлению, во исцеление души и тела, и на великую пользу изрядную… О еже быти воде сей приводящей в жизнь вечную… О еже явитися сей отгнанию всякого навета видимых и невидимых враг… О черплющих и емлющих ю во освящение домов… О еже быти сей во очищение душ и телес, всем с верою черплющим же и причащающимся от нея… О еже сподобитися нам исполнитися освящения, вод сих причащением, невидимым явлением Святаго Духа, Господу помолимся». По окончании чтения всех молитв священник трижды погружает честный Крест в воду, держа его обеими руками прямо, при пении тропаря праздника Богоявления: «Во Иордане крещающуся Тебе, Господи, Троическое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя, и Дух, в виде голубине, извествоваше словесе утверждение: явлейся, Христе Боже, и мир просвещей, слава Тебе». Священник, взяв сосуд с освященной водой и кропило, кропит крестовидно на все стороны. Затем к нему подходят для целования Креста, и каждого подходящего священник кропит освященной водой. Еще святитель Иоанн Златоуст говорил, что святая богоявленская вода в продолжение многих лет, остается нетленной, бывает свежа, чиста и приятна, как будто бы сию только минуту была почерпнута из живого источника.

http://pravmir.ru/chto-nuzhno-znat-o-svy...

Глава 14. Ученик. Почто не поем литоргии в великий пяток? Учитель. В том образуем великую скорбь, еже то грех ради наших случися, еже сам Бог в той день умертвися и в той день не благословляет презвитер приношения, того ради в той самый день Господь наш Иисус Христос пожре сам себе; в той день не молимся даже до девятаго часа, сие образует, еже святии апостоли не смеяху ко кресту Христову приити даже до девятаго часа; но егда успе единородный Сын Божий плотию, тогда врази Его от креста прочь отъидоша, ученицы же, Иосиф Аримафеи и Никодим, первее всех приидоша. Глава 15. Ученик. Что прообразует крест святый? Учитель. Четыре роги крестныя образует веру, иже нань зряще истинную веру исполним добрыми делы; по иному же, крест святый образует еже два рога верхни небо, а нижнии землею облистают, два же роги образуют, на нихже Спасителевы руце пригвоздишася, еже Он всесилный Бог всю вселенную и яже на ней вся своею областию объемлет. Глава 16. Ученик. Что знаменует, еже Христос на кресте пити просил? Учитель. Сие то знаменует, якоже Ему жиды с хотением принесоша пити мемирмисмено 668 вино, и вкуш не хотяше пити, тогда за неверие их весьма их от себе отверже. Ученик. Что знаменует, еже мы в той день ко всякой молитве не преклоняем колени? Учитель. То мы воспоминаем жидовское безверие, еже они ругалися Спасителю, биюще, колени пред ним преклоняюще. Глава 17. Ученик. Повеждь ми о великой святой субботе. Учитель. В той день пение творим во образ радости, поминающе неложное слово Иисуса Христа, еже рече, подобает Ему пропятому быти, но в трети день воскреснет. И чтенья бывают тогда от ветхаго завета; сие образует, еже ветхий завет конец прият, прииде истина Иисус Христос. Ученик. Наш Иисус Христос крещения восприя в пяток; потреба ли нам в той же бы день начинати креститися? Учитель. Христос не требуя крещение, но нам образ дав, да мы во имя Его крещаемся и приимем оставление грехов. Глава 18. Ученик. Что ради мы крещаемся в воде? Учитель. Крещение знаменует Господа нашего Иисуса Христа, того ради погружают человека в крестинницу, да он умрет миру; и паки от воды человека вземлют, да он с Господем нашим Иисусом Христом паки востанет.

http://azbyka.ru/otechnik/Ivan_Porfirev/...

Должное к Богу летное благодарение воньже день восприяхом Божью церковь со объявлением благочестивых велений и в развращение злобных нечестий. Пророческим последующе глаголом, апостольским же поучением повинующеся и евангельским списанием приложьшеся, обновления день празднуем. Исайя убо глаголет: обновляите островы к Богу, и яже от язык уподобляя церкви. Еже бо церкви не храмов просто здания и светлости, но еже в них благочестивых исполнение и ими же они божестовное пенми славословленьми угажают. Апостол же се самое уча во обновленьи живота шествовати повелевает и яже о Христе нова тварь, обновляитеся. Господняя же словеса пророческое являюща сравнение: быша, рече, обновления во Иерусолимех и зима бе, или разумная, в неи иже иудейский язык на общего спасителя убийству подвизаше буря и смущенья, или иже телесные чувства вздушное к студенейшему оставль приложению. Бысть убо, бысть и в нас зима, не прилучшаяся, но во истину великие злобы проливая суровство. Но процвете нам благодатей Божиих первовременная весна, внеиже и благодарственную еже о благих жатву Богови сбрахомся створити, яко да реку псаломнейшее, жатву, и весну ты создал я еси, помяни ея. Ей убо поносивших Господеви врагов и того святого покланянья в святых иконах обещестивших, вземших же ся и взвысивших нечестьем, раздруши тех иже чудесем Бог и отступленья шатанье истьни, ниже презре глагол зовущих к нему: помяни, Господи, поношение раб твоих, еже удержа в недрах моих многих язык, еже поносиша врази твои, Господи, еже поносиша измененье Христа твоего; измененье бо есть Христово иже смертью его искупльшеся и веровавше вонь, еже слова возвещеньем и иконныим воображеньем, ими же великое смотренья дело избавльшимися ведомо, Христом и преже креста и по кресте страстей же и чудес его, ими же и того страданий уподобленье на апостолы, отнуду же на мученики преходит и теми даже до исповедник и безмолвник сходит. Сего убо поношенья, им же поносиша врази Господни, еже поносиша измененье Христа его, вспомянув Бог наш, иже своими благоутробти умоляем и матерним его молбам призирая, еще же и апостольским и всех святых, иже сдосажени быша ему и соукорени на иконах, да якоже спострадаша телом, сиде убо и еже на чьстных иконах тому спричастьни будут досадам, действова послежде, егда советова днесь и здела второе еже сконча.

http://azbyka.ru/otechnik/Fedor_Uspenski...

А читателю сразу становится стыдно, потому что каждому из нас, слава Богу, уже было дано и, если Бог благословит, будет дано еще много-много таких славных дней (а разве день , Божий дар миру, каждому из живущих, может быть иным?). Но разве они будут прожиты нами так, чтобы, как мечтал Достоевский, ни одна минута не была потрачена впустую? Кто из нас на самом деле умеет дорожить временем? Но «Лед и пламя» хорош не только этим заостренным восприятием времени. В тексте с удивительной силой воплощена не только идея скоротечности земной жизни, но и мысль о возможности обретения вечности . Через 10 тысяч дней после катастрофы в пещерах появляется на свет мальчик, которому дают имя «Сим». Конечно, неслучайно, ведь «Сим» – сокращенное от « Симон», то есть Петр. Иными словами, Сим – носитель веры. Спасение Сим находит в корабле. Стоит вспомнить, что одним из древнейших символов Церкви и является корабль На третий день жизни возмужавший Сим пробирается обратно к кораблю, веря, что там отыщет что-то, что поможет спастись от поджидающей его уже через 5 дней смерти. Он попадает внутрь – и происходит нечто для него невероятное, но вполне естественное. Обшивка корабля укрывает Сима от смертоносной радиации, от излучения чужого мира. Проходит день, другой, Сим уже должен был стать дряхлым стариком, но он остается прежним полным сил юношей и на десятый, и на двенадцатый день. Итак, спасение Сим находит в корабле. Притча проступает все отчетливее, стоит лишь вспомнить, что одним из древнейших символов Церкви и является корабль. Церковь спасает от радиации разлитого в мире греха, возвращает первозданную природу человека, вводит в вечную жизнь. И вот еще один крайне емкий эпизод: Сим находит календарь и показывает его своей спутнице, Лайт. «Он предназначен для измерения времени», – говорит потрясенный Сим. Давайте на секунду представим, чем были для него, знавшего, что ему отпущено лишь 8 дней, листки календаря. Каким колоссальным богатством стали для него привычные для нас недели, месяцы, годы! Не замечаемое нами и ежедневно растрачиваемое богатство.

http://pravoslavie.ru/143341.html

245) Крест с надписью: „под сим крестом погребено тело девицы Надежды Григорьевны Дорофеевой, скончавшейся 1879 года, октября 21 дня, в 2 часа пополудни, жития её было 68 лет». 246) Крест с надписью: „под сим крестом лежит тело Казанского Богородицкого девичьего монастыря монахини Людмилы, скончавшейся 1847 года июня 28 дня, жития её было 47 лет, в монастыре жила 20 лет» 247) Под железным балдахином опоковый памятник с надписью: „под сим камнем погребено тело монахини Рахили Петровны Королевой; -скончалась 1848 года октября 27 дня; жития её было от рождения 47 лет, имела проживание в Казанском монастыре 23 года, в пострижении была 13 лет и всегда находилась в разных послушаниях до последнего дня её жизни». На южной стороне: „Господи, приими душу рабы Твоея с миром. Покойся бренный прах и тлению предаяйся, воскресни с мертвыми и вечно наслаждайся, яко да Господь Бог учинит душу её идеже праведнии упокоеваются». На северной: „Господи не вниди в суд с рабою Твоею». 248) Крест с надписью: „под сим крестом покоится тело монахини Переиды. Скончалась 1859 г. октября 4 числа; жития её было 6о лет, а в обители 40 лет». 249) Крест с надписью: „под сим крестом лежит тело Казанского Богородицкого девичьего монастыря послушницы Надежды Петровой Астраханцевой. Скончалась 1865 года, декабря 21 дня; жития её было 74 года, в монастыре жила 13 лет». 250) Крест с надписью: „под сим крестом погребено тело дочери священника Елены, скончалась 1858 года, сентября 5 дня; жития её было 53 года». 251) Крест с надписью: „под сим крестом погребено тело Казанского Богородицкого девичьего монастыря монахини Веры. Скончалась 2 ноября в 1 час пополуночи 1859 года; жития её в обители было 50 лет, в монашестве 10 лет; от рождения 75 лет”. 252) Крест с надписью: „под сим крестом погребено тело Казанского Богородицкого монастыря схимонахини Акилины. Скончалась 1862 года, апреля 22 дня”. 253) Опоковый памятник с высеченным крестом, копьем, мечем и надписью: „под сим камнем погребено тело инокини девицы Надежды Гавриловны Ждановой».

http://azbyka.ru/otechnik/Nikanor_Kamens...

Преводник же, не разсмотрев ни чин писмене, ни силу разума стиховнаго, вместо еже рещи: не певааху, тако наудачю преведе: не ведиша в любодеяниих. Како бо не видеша блаженнии онии трие отроци, и прочии священницы и левити? не слепи бо были, иже за предобрую красоту свою взяты быша в палату цареву. Но и та пословица: в любодеяниих, не по существу преведеся им, у нас бо не так ея разумеет, но якоже есть писано Духом Святым и пророком Давыдом: в чуждей земли; аще и творец, малым чим пременив речь, в чюжих, а не в любодеяниих глагола, нужди ради ирмоса, дабы пришло к согласному пению. От сих и сицевых описей явлени суть старие преводницы, не совершенно уведавше еллинский язык; паки ини неции малоумнии, после их хотяще якобы исправити, и наибольши испортили. Такоже погрешиша старии преводницы и в том, еже есть писано в Деяниих святым Апостолом Лукою, в нихже являет святаго Павла Апостола стояща и глаголюще: о мужие афинейстии, попремногу вижу вас художнейших, и прочая ведома. Аще убо преводник по существу ведал бы книжное еллинское учение, якоже и святый Апостол Лука ведал, превел бы не так, но: бесобоязнейших, якоже и Лука предал есть святей Божией церкви: он бо дисидемонестерус списал есть, еже есть бесобоязнейших. Дисись бо боязнь, а демони беси толкуются; а не писал епистимонас, еже есть худогих; ни техникус, еже есть хитрых; ни софус, еже есть премудрых; ни гностикус, еже есть разумных. И о сих дозде. Того же хотел еще и иными многими сицевыми описи древних преводник, требующими прилежнаго исправления, известити твое святолепное преподобьство, яко истинен есмь сказатель книжный вам, господам моим; но да не долго простерто слово докучить святительским слухом твоим, зде уставлю е». Ниже: «Но негли неции противящеся рекут к сим: велию, о человече, досаду тем делом прилагаеши восиявшим в нашей земле преподобнейшим чюдотворцем, они бо сицевыми священными книгами благоугодиша Богови, и живуще и по преставлении от него прославишася святынею и всяческих чудес действом. К сим же не аз, но сам блаженный Павел да отвещает им, да научит их Святым Духом сице некако глаголя: Коемуждо же дается явление Духа на пользу; овому бо Духом дается слово премудрости; овому же слово разума в том же Дусе, другому же вера тем же Духом, иному же дарования исцелении в том же Дусе, другому же действия силам, иному же пророчество, другому же разсуждения духовом, иному же роди языком.

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Prusskij...

Равным образом апостол Иоанн, говоря о семи светильниках, находящихся по сторонам Агнца Божия, о семи звездах в Его руке, о семи рогах и семи очах Его, свидетельствует о Божественном достоинстве Иисуса Христа. Семь печатей на книге Агнца указывают на сокровенную тайну судеб Церкви, а семь ангелов с семью трубами, семь язв ярости Божией и семь чаш гнева Божия – на праведное мздовоздаяние, которое ожидает грешников в день Страшного суда. Короче говоря, число семь в устах Господа и апостолов имеет символическое значение и выражает абсолютную полноту, не поддающуюся никаким точным описаниям, измерениям или исчислениям, о чем в отношении благодати Святого Духа сказано у апостола Иоанна Богослова: «Не мерою дает Бог Духа» ( Ин.3:34 ). Поэтому Церковь не ограничивает принятие благодати Божией только теми священнодействиями, которые связаны с семью таинствами. Все церковное богослужение благодатно, и во всяком присутствует Святой Дух, потому что, как сказано было выше, «никто не может назвать Иисуса Господом, как только Духом Святым» ( 1Кор.12:3 ). Можно ли отрицать благодатное значение великого, или богоявленского, водоосвящения, которое содержит целый ряд молений сакраментального характера: «О еже освятитися водам сим силою и действием и наитием Святаго Духа», «О еже снисходити на воды сия очистительному Пресущныя Троицы действу», «О еже дароватися им благодати избавления, благословению Иорданову, силою и действием и наитием Святаго Духа», «О еже ниспослати Господу Богу благословение Иорданово и освятити воды сия», «О еже быти воде сей, освящения дару, грехов избавлению, во исцеление души и тела и на всякую пользу изрядную», «О еже быти воде сей приводящей в жизнь вечную», «О еже быти сей во очищение душ и телес, всем верою черпающим же и причащающимся от нея», «О еже сподобитися нам исполнитися освящения вод сих причащением, невидимым явлением Святаго Духа»? Следует заметить, что сама молитва водоосвящения «Велий еси, Господи» составлена подобно евхаристической анафоре – имеет те же традиционные элементы: praefatio, anamnesis, epiclesis, intercessio.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Uspens...

О том, сколь почитается ею иноческое звание, говорит сам порядок этих прошений. Ибо начав с возглашений Миром Господу помолимся, О свышнем мире и так далее и дойдя до Об архиепископе нашем, Церковь немедленно вслед за тем присовокупляет: О брате нашем (имярек) и еже от Бога покрова и помощи его, Господу помолимся. О еже непорочно, неосужденно и непреткновенно совершити ему намерение [достичь цели] монашескаго образа, Господу помолимся. О еже просветитися души его в воздержании и постничестве, Господу помолимся. О еже изменитися [избавиться] ему от всякия мирския похоти и еже по плоти сродников пристрастия [и привязанности к родным по плоти], Господу помолимся. О еже пребыти ему во всяком благочестии, и благоговении, и чистоте, Господу помолимся. О еже отложити ему ветхаго человека и облещися в новаго, по Богу созданнаго, Господу помолимся. О оставлении грехов и прощении согрешений его, и еже быти ему выше мирских мудрований, Господу помолимся. О еже избавитися ему и нам от всякия скорби, гнева, и нужды, Господу помолимся. Заступи, спаси... Пресвятую, Пречистую... И по возгласе Яко свят еси поется Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся и чтется Апостол к Ефесянам 98 : Братие, возмогайте о Господе и Евангелие от Матфея 99 : Рече Господь: иже любит отца или матерь паче Мене, несть Мене достоин, каковые чтения имеют самое прямое касательство к монашествующим. По прочтении Святого Евангелия новопостриженный становится пред Царскими вратами, иерей же вручает ему крест, глаголя: Рече Господь: аще кто хощет последовати Мне, да отвержется себе, и да возмет крест свой, да последует Мне 100 . Дает и свечу зажженную со словами: Рече Господь: тако да возсияет свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела и прославят Отца вашего, Иже на небесех 101 . Все это знаменует собой совершенное отречение монаха от мирских дел. А братия в конце Божественной литургии, приступая по старшинству, целуют держимый новопостриженным крест с пожеланием соблюсти обеты и до конца пребыть в подвиге.

http://azbyka.ru/otechnik/Daniil_Katunak...

Святцы неполные: на очень многие дни нет никаких уставных замечаний; 4) о житие рекше о пощение и разрешение всего лета (151 об.–152 об.); 5) о еже како подобает пети псалтырь в все лето (152 об.–153 об.); 6) ведомо ж буди от недели Фомины да иж и до Пентикостия (153 об.–155); 7) о днех всея седмици како поются канони в ох(тае) с минеею (155 об.–156 об.); 8) о службе субботней и о вечерни и о утрение и о литургие егда поем БогГосподь (155 об.–156 об.); 9) о празднице Богородици якоже аще ли прилучиться в неделю праздник Богородици Рождества еа или Ведение или Сретение или Благовещение или Успение (159); 10) о отдании праздником Пречистыа Богородици якож есть Рожество еа и Введение и Успение (160); 11) о Господскых праздницех аще ли прилучигься в неделю яже суть сиа Воздвижение честного Креста, Рождество Владыкы Христа, Крещение его и Преображение (160–161): 12) о отдании Господскых праздник и Богородици аще ли будет в неделю (161–162) ; 13) о препразднественных и попразднствиях Господскых праздник аще случатся в неделю (162–163); 14) о предпразднственных и попразднственных кондакох, глаголемых в неделю вместо ипакоа гласу (163); 15) о двою стихирах имущих два тропаря (163 об.); 16) о предпразднественных и попразднственных тропарях, аще случатся в неделю с святым имущим тропари (164); 16) о тропарих Владычных праздник аще ли случатся два праздника в неделю (164); 18) о тропарях предпразднственных и попразднственных како поются на всяк день с тропарем святого ради кроме недели (164 об.); 19) о предпразднственных и попразднственных канонех (164 об.); 20) о двою святых имущих два кондака (164 об.); 21) о предпразднственных и попразднственных аще случатся с двема святыма в неделю (165); 22) о святым имущем бдение аще ли случится в неделю (165); 23) о святем празднуемом имущи поелиос (166); 24) о святом празднуемом на 6, аще ли прилучится в неделю (166 об.–167); 25) о предпразднствиях Владычных праздник аще ли прилучатся в неделю еже есть Воздвижения честного Креста и Введения Богородици, Сретения, Благовещения, Преображения, Успения Богородици (167 об.); 26) о еже аще случится в субботу предпразднество или попразднество святый имеа литургию и песнь (167 об.); 27) о еже како поются каноны мертвым на понахидах (168); 28) о еже ведети подобает яко аще ли случиться святый в субботу имея троп(арь) (168); 29) о первых богородичных како глаголются в субботу или в неделю или празднуется святый или ни (168 об.); 30) о святом имущем выход и богородичных первых (168 об.); 31) о еже когда не стихословим Господеви поим (168 об.); 32) ожо когда поется Честнейшу херувим и когда не поется (169); 33) о еже како чтутся евангелиа в 1 книзе еже от Иоанна втолконие Златоустаго (169–170); 34) о еже како вжигаются свещи в церкви на праздникы (170 об.–171 об.)

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Великая ектения: Миром Господу помолимся. – Господи, помилуй. И прочая. После же: О плавающих... О еже простити всякое прегрешение вольное и невольное раба своего (имя рек) и о еже милостиву быти к нему, Господу помолимся. О еже не помянути грехи юности и неведения его, но милостивно спасение и воздержание ему даровати, Господу помолимся. О еже посетити его посещением Святаго Своего Духа и исцелити всяк недуг и всяку страсть, в нем гнездящуюся, Господу помолимся. О еже благословити доброе намерение и дело раба своего (имя рек), и благословити благополучно начати, и спешно, кроме всякого преткновения, скончати, силою, действием и благодатию Пресвятаго Духа, Господу помолимся. О еже представити ему и делу его ангела-хранителя, во еже невидимо отразити вся противныя вещи видимых и невидимых враг, и подати ему к совершению силу и во всем благопоспешество, силою, действом и благодатию Пресвятаго Духа, Господу помолимся. О еже избавитися ему же и нам от всякия скорби, гнева и нужды, болезни и печали, Господу помолимся. Заступи, спаси, помилуй... Пресвятую, пречистую, преблагословенную... Возглас: Яко подобает... Бог Господь... глас 6-й и тропарь: Скорый в заступление и крепкий в помощь, един сый Христе, скорое свыше покажи посещение страждущему рабу Твоему и избави его от страстей и горьких болезней; благословив, укрепи его и в совершение намерения благаго дела раба Твоего спешно произведи: вся бо, елика хощеши, яко сильный Бог, творити можеши. Слава и ныне, глас 4-й: Днесь благовернии людие... (тропарь Покрову Пресвятыя Богородицы). Запевы на каноне: Иисусе сладчайший, спаси нас! Пресвятая Богородице, заступи нас! Вси святии, молите Бога о нас! Слава и ныне. По малой ектении возглас: Яко благ... Прокимен: Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Евангелие: Иоанна гл. 4, ст. 10–21. (По Евангелии те же запевы). Кондак: Не имамы иные помощи... Слава и ныне: Под Твою милость... Ектения сугубая: Помилуй нас, Боже... Не хотяй смерти грешника, но еже обратитися и живу быти ему, пощади и помилуй страждущаго раба Твоего (имя рек), исцели болезни, уврачуй страсти души и тела его: и яко благосерд прости ему вся прегрешения его вольная и невольная, и скоро воздвигни его от пути погибели, молим Ти ся, услыши и помилуй.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/na-...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010