starcami bili otec paisi,gabriel urgebadze katori mnogo raz ablichal erarxov,kiril pavlov i drugie 2019/02/11, 19:39:19 славен Сын молящийся за Отца своего . валериан 2019/02/11, 19:34:05 невзирая на все искушения от лукавого братство веры с надеждою и любовью молитвенно оберегать надо во имя Отца, Бога нашего . валериан 2019/02/11, 17:03:02 Спасибо за видео. Праздный вопрос: На сколько узлов четки на иконе у папы Яниса? А у Парфирия Кавсокаливита и Иосифа Исихаста? А зачем на икону четки вешать? 2019/02/11, 14:21:49 Рассказывают, что авва Антоний Великий (он прожил 106 лет), будучи однажды приведен в недоумение глубиною домостроительства Божия (управления миром) и судов Божиих, помолился и сказал: «Господи! отчего некоторые из человеков достигают старости и состояния немощи, другие умирают в детском возрасте и живут мало? Отчего одни бедны, - другие богаты? Отчего тираны и злодеи благоденствуют и обилуют всеми земными благами, а праведные угнетаются напастями и нищетою?» - Долго был он занят этим размышлением, и пришел к нему глас: «Антоний! внимай себе и не подвергай твоему исследованию судеб Божиих, потому что это - душевредно». Источник: святитель Игнатий Брянчанинов " Отечник " . 2019/02/11, 05:06:33 papa ianis ruki umil kak pilat. kak ne vmeshatsa raskolnikov vmonastir prinimat i vmeste snim slujic?ochen pravilni poziciu zanili bolshistvo monatirei,ossobenno filofei,ochen jal otca efrema vatopedskova,ne akazalsa na visote i poexal na intronizaciu raskolnikov.a skolko dobro sdelali emu ruskie,podderjivali kagda ego orestvali,greki. jertvovali milioni dollarov. efrema sovest ne muchaet? 2019/02/10, 21:26:03 Спаси, Господи, люди Твоя! Правильно говорит старец: " наше дело молиться " . На все есть воля Божия. Значит мы заслужили сегодняшнее положение в Церкви. Каяться надо, молиться усердно,любить всех. Слава Богу за все. Господь все управит. татиана 2019/02/10, 13:57:07 Святые отцы! Объясните темной, разве тут политика замешана, ведь вера православная попирается, разве не так?Помогай вам Господь!

http://isihazm.ru/?id=384&sid=0&iid=3021

During the period of “Soviet power’s triumphant march,” the Uskov family was stripped of a significant portion of their land and forest property, and Fr. Andrei found himself numbered amongst the politically unreliable, degraded to the status of a “kulak element.” Having arrived in Moscow in the 1930’s, the young Andrei worked in the Tushinsky aviation factory and in other areas of military industry that produced aviation technology. Thanks to his naturally sharp mind and ability to get to the core of a matter, the young man, having no more than a few years of parish school behind him, was assigned to responsible positions that normally required a technical education and professional qualifications. In 1945 Batiushka entered the Orthodox Theological Institute held in Moscow’s Novodevichy Monastery, which was later transformed in 1946 into the Moscow Theological Seminary and Academy. During the revival from the abomination of desolation of the Theology school located within the walls of the Holy Trinity-St. Sergius Lavra, seminarian Andrei Uskov headed one of the construction divisions. Fr. Andrei remembered his teachers and instructors, Archimandrite Benjamin (Milov), A. I. Georgievsky, and N. P. Doktusova, with unfailing warmth and love. The monastery of St. Sergius united Batiushka for many years in bonds of friendship with Archimandrite Kyrill (Pavlov), Archpriest Simeon Siniutin, Metropolitan Pitirim of Volokolamsk and Yuriev, and with many other pastors and archpastors of the Russian Orthodox Church. In December of 1949, on the feast of St. Nicholas of Myra and Lycea, Bishop Makary (Daev) of Mozhaisk ordained the graduate of the Moscow Seminary, Andrei Uskov, as deacon, and on the next day, as presbyter. Soon Priest Andrei was appointed Rector of the church of the Dormition of the Mother of God in the town of Stromyn, Noginsk region—a town with a glorious ancient history. During the era of massive closing of churches [under Kruschev], Fr. Andrei tried to lawfully prevent the regional authorities from closing the Stromyn parish, for which action he lost his registration. Batiushka went into reclusion for an entire year, praying to the Lord and his Most Pure Mother to destroy the demonic devices. His prayer was not in vain—having lost his registration on the feast of the icon of the Mother of God “Unexpected Joy,” exactly one year later, on the very same feast of this miracle-working icon of the Queen of Heaven and Earth, he again received permission from the regional authorities over religious affairs to serve in a parish.

http://pravoslavie.ru/51563.html

Saint Anatole I (January 25) succeeded Father Ambrose as Elder, and he assigned Paul to Hieromonk Nectarius (April 29) as his cell attendant. He was accepted as a novice in 1892, and tonsured as a rassophore in 1893. Over the next ten years he advanced through the various stages of monastic life, including ordination as deacon (1902), and as priest (1903). The monk Paul was secretly tonsured into the mantiya in December of 1900 because of a serious illness. When they asked him what name he wished to receive, he said it did not matter. They named him in honor of Saint Barsanuphius of Tver and Kazan (April 11). Although he recovered, they did not give him the mantiya until December of 1902 after the Liturgy when it was revealed that he had been tonsured on his sickbed. On September 1, 1903 Father Barsanuphius was appointed to assist Elder Joseph, the skete Superior, in the spiritual direction of the skete brethren and the sisters of the Shamordino convent. At the beginning of the Russo-Japanese war in 1904, Father Barsanuphius was sent to the Far East as a military chaplain, where he ministered to wounded soldiers. The war ended in August 1905, and Saint Barsanuphius returned to Optina on November 1, 1905. Since Elder Joseph had become too old and frail to administer the skete’s affairs, Father Barsanuphius was appointed as Superior of the skete in his place. Father Barsanuphius soon reestablished order and discipline, paid off debts, repaired buildings, etc. As Superior, he combined strictness with paternal concern and tenderness for those under him. Saint Barsanuphius, like the other Elders of Optina, possessed the gifts of clairvoyance and of healing people afflicted with physical and spiritual ailments. One of his spiritual sons, Father Innocent Pavlov, recalled his first Confession with the Elder. He became fearful because Father Barsanuphius seemed to know his innermost thoughts, reminding him of people and events which he had forgotten. The saint spoke gently and told him that it was God who had revealed to him these things about Father Innocent. “During my lifetime, do not tell anyone about what you are experiencing now,” he said, “but you may speak of it after my death.”

http://pravoslavie.ru/102392.html

Димитрий 3 декабря 2013, 13:53 Вот так и заскучаешь по железному занавесу... Марина 3 декабря 2013, 13:50 Давайте вспомним, когда и где зародилась Церковь. Правильно, в Римской Империи! В центре разгульного разврата, о котором цивилизованные люди даже не подозревают!И что? Выжила, развивается! И будет развиваться и среди геев и прочей публике. И никто ее не одолеет, потому что с нами Христос. Чего вы боитесь? Геев? А может следовать словам Христа- не бойтесь, Я победил мир! Пусть хоть православные не расшатывают мир.Автор статьи явно боится. Иван 3 декабря 2013, 13:29 Мои близкие друзья, православная семья с четырьмя детьми, эмигрировали на Запад, в пресловутый ЕС, в одну из европейских столиц. Живут нормально, он алтарничает в местном православном храме и занимается бизнесом, кормит семью, она занимается детьми и домом. Говорят, что взгляд на Европу и на Россию очень изменился за годы жизни там, что всё, мягко говоря, не так, как пишут люди, подобные автору этой статьи. И в России - совсем не так, как рассказывают российское госТВ и самозванные руководители Российского государства (ну да это мы и сами знаем). Сперва тосковали, а теперь возвращаться не особо хотят. Дети расцвели, у них спокойные, свободные и счастливые выражения на лицах, здесь же были другие, скованные подспудным страхом нарушить правила. Все учатся в местной школе, мальчики алтарничают вместе с папой. Хватит заниматься изоляционистской пропагандой, вы угробите нашу страну окончательно. Вы ничем не отличаетесь от большевиков. Ирина П. 3 декабря 2013, 13:13 Спаси, Господи! Своевременная статья. Люди опомнитесь, пока еще не поздно. Читайте апокалипсис Иоанна Богослова каждый день. Kolya Pavlov 3 декабря 2013, 13:09 Не надо считать, что мы лучше их. У нас хватает своих проблем и в церкви, и в семье, и в обществе. Газета - это просто сублимация разного рода корма для возбужденного разума. Европейцы, те же немцы более старшего поколения, во многом довольно консервативны. Если бы мы на самом деле были Христианами, то мы бы не укоряли других людей в их грехах, а боролись бы со своими страстями так, чтобы другие люди становились Христианами. Вы судите о Европе по СМИ, на самом деле российские СМИ больше говорят о геях, чем европейские. Что же есть светильник для тела?

http://pravoslavie.ru/66377.html

A special session was dedicated to the History of the Church, since Fr. Meyendorff was a renowned expert on the history of Byzantium and the Slavs. Dr. Pavel Pavlov presented a paper on the relationship between Gregory Palamas and the Islamic world ( “ Palamas ’ View on Islam: Byzantine Insights for Contemporary Society ” ). Dr. Marie-Hélène Congourdeau presented a paper on ‘‘ Nicholas Cabasilas and his defense of Gregory Palamas against the ‘ trifles ’ of Nicephoros Gregoras. ” Dr. Marie-Hélène Blanchet presented an analysis of the development of the use of the term  " katholikos "   in Byzantium ( " The Different Meanings of the Term ‘ katholikos ’ in Byzantium at the End of the Middle Ages: a Confessional Controversy ” ). Finally, Dr. Constantin Vétochnikov presented a paper on “ The Patriarchal Missions in the Russian Lands during the 14th and 15th Century. ” Transitioning to the last section of the rich and diverse program, dedicated to the Church in the contemporary world, a young scholar from Yekaterinburg, Mr. Andrey Levitskiy, talked about the activities and publications of Fr. Meyendorff in Russia ( “ Fr. John Meyendorff ’ s Publications in Russia: the Story of a ‘ Memorial Festschrift ’ " ) and the circumstances around the notorious “ autodafé ”— burning of books of, among others, Fr. Meyendorff and Fr. Alexander Schmemann, which had been organized in Yekaterinburg by Church authorities in 1998. During the last section, the lectures also touched on the role that Fr. Meyendorff had played in the Ecumenical Movement: Fr. Nicolas Lossky (St. Sergius Institute), Fr. John Meyendorff and the Ecumenical Movement ; Dr. Nicholas Kazarian (St. Sergius Institute), “ Fr. Jean Meyendorff and the WCC. ” Protopresbyter Boris Bobrinskoy, former Dean of St. Sergius, presented a paper on  " Palamite Pneumatology in the Context of My Contacts with Fr. John Meyendorff, "   in which he showed that Fr. Meyendorff had detected a possible breakthrough in the dead end, ancient controversy on the Filioque.

http://bogoslov.ru/event/2468815

Accept The site uses cookies to help show you the most up-to-date information. By continuing to use the site, you consent to the use of your Metadata and cookies. Cookie policy His Holiness Patriarch Kirill met with the Primate of the Assyrian Church of the East DECR Communication Service, 31.10.2023. On the 31 st of October 2023, His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Rus’ met with His Holiness Mar Awa III, Catholicos-Patriarch of the Assyrian Church of the East, at the Patriarchal and Synodal Residence in the Danilov Stavropegial Monastery in Moscow. The meeting was attended by members of the official delegation of the Assyrian Church of the East: His Eminence Mar Afram Athneil, Metropolitan of Syria; His Grace Mar Narsai Benyamen, Bishop of Iran, Armenia, and Georgia; Rev. Chorbishop Samano Odisho, Parish Priest of Mart Mariam Church in Moscow and member of the Commission for Dialogue between the Russian Orthodox Church and the Assyrian Church of the East; Rev. Fr. Peter Pavlov, Parish Priest of Krasnodar; Rev. Fr. Ephraim Alkhas, Parish Priest of Rostov-on-Don and member of the Dialogue Commission, Rev. Dn. Roland Begamov, member of the Dialogue Commission. The Russian Orthodox Church was represented by: Metropolitan Anthony of Volokolamsk, Chairman of the Department for External Church Relations of the Moscow Patriarchate; Bishop Kliment of Krasnoslobodsk and Temnikovsk, Co-Chairman of the Commission for Dialogue between the Russian Orthodox Church and the Assyrian Church of the East; Hieromonk Stefan (Igumnov), Secretary of the DECR for Inter-Christian Relations and Secretary of the Commission for Dialogue; S. G. Alferov, an employee of the DECR Secretariat for Inter-Christian Relations and a member of the Commission for Dialogue. Welcoming His Holiness Catholicos-Patriarch Mar Awa III and the members of the delegation accompanying him, the Primate of the Russian Orthodox Church said: " I recall with a warm feeling our last meeting, which took place in this same hall in 2022 and left very good impressions. The trip to Russia was the first visit after your elevation to the high Patriarchal Throne. And during the current visit we warmly welcome you and are happy that the occasion for your visit is the anniversary of the Assyrian community in Moscow. "

http://mospat.ru/en/news/90948/

Казани. 1868 г. 7 . Ф. 2, Оп. 14, Дело 23 Проект на постройку каменных ворот с железными решетками при церкви Сошествия Святого Духа и каменной одноэтажной лавки, для продажи восковых свечей. 1889 г. 8 . Ф. 2, Оп. 14, Дело 42 Проект на постройку каменного двухэтажного дома на ограде Духосошественской церкви для церковно служащих 1894 г. 9 . Ф. 2, Оп. 14, Дело 9 Проект пристройки к церкви Сошествия Святого Духа, в городе Казани. 1900 г. протоиерей Александр Павлов. Иеромонах Григорий (Полетаев). К истокам ветхозаветного научного направления Казанской духовной академии. Статья посвящена формированию в Казанской духовной академии ветхозаветного научного направления, деятельности его основателя – П.А. Юнгерова и его последователей Ключевые слова: казанская духовная академия, кафедра Священного Писания, преподавание Ветхого и Нового Завета. archpriest Alexander Pavlov Monk-priest Grigory (Poletaev). About the formation of Old Testament scientific school in Kazan theological academy The article tells about the formation of Old Testament scientific school in Kazan theo­logical academy, the activity of its founder – P.A. Yngerov and his followers (disciples). Key words: Kazan theological academy, the department of Testimony, teaching of Old and New Testament. Казанская духовная академия как один из ведущих научно-богословских центров не только российского, но также европейского уровня, положила начало внушительному числу научных школ. К ним относятся церковно-историческая школа ( П.В. Знаменский , И.М. Покровский ), школа патрологии (Д.В, Гусев, Л.И. Писарев ), догматики (П.П. Пономарев, Н.В. Петров, В.И. Несмелов ), канонического права во главе с И.С. Бердниковым , востоковедческая этнографическая школа (Н.Ф. Катанов, П.К. Жузе) 1 . Научные достижения академии в области Ветхого Завета традиционно связываются у именем крупнейшего ученого – Павла Александровича Юнгерова, труды которого до сегодняшнего дня остаются актуальными и востребованными. Действительно, вклад в развитие российской ветхозаветной библеистики профессора Казанской духовной академии Павла Александровича Юнгерова сложно переоценить.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

Вестник церковной истории. 2010. 1–2 (17–18). С. 215–231. [Oparina T. A. Grecheskii chin prisoedineniia katolikov k Pravoslavnoi Tserkvi v serbskikh i ukrainsko-belorusskikh pamiatnikakh i ikh vliianie na russkuiu traditsiiu (The Greek rite of the accession of Catholics to the Orthodox Church in Serbian and Ukrainian-Belarusian documents and their influence on the Russian tradition). Vestnik tserkovnoi istor. Павлов 1902 – Павлов А. С. Курс церковного права. Сергиев Посад, 1902. [Pavlov A. S. Kurs tserkovnogo prava (Course of canon law). Sergiev Posad, 1902.]ii (Herald of Church History). 2010. 1–2 (17–18). P. 215–231]. Сергий (Серафимов), еп. 1904 – Сергий (Серафимов), еп. О правилах и чинопоследованиях принятия неправославных христиан в Православную Церковь : Историко-каноническое исследование. Астрахань, 4 1904. [Sergius (Serafimov), bishop. O pravilakh i chinoposledovaniiakh priniatiia nepravoslavnykh khristian v Pravoslavnuiu Tserkov»: Istoriko-kanonicheskoe issledovanie (On the rules and ritual examinations of the acceptance of non-Orthodox Christians in the Orthodox Church: Historical and canonical research). Astrakhan», 4 1904]. Щукин С., прот. 1962 – Щукин С., прот. О браках с инославными. Джорданвилль, 1962. [Shchukin S., archpriest. O brakakh s inoslavnymi (On marriages with non-Orthodox). Jordanville, 1962]. Эрн 1917 – Эрн В. Ф. Разбор Послания Святейшего Синода об Имени Божием. М., 1917. [Ern V. F. Razbor Poslaniia Sviateishego Sinoda ob Imeni Bozhiem (The analysis of the Epistles of the Most Holy Synod about the Name of God). Moscow, 1917]. Источники и переводы Деяния 1917 – Деяния Пятого Всероссийского миссионерского съезда. Под ред. И. Г. Айвазова. М., 1917. [Deianiia Piatogo Vserossiiskogo missionerskogo s " ezda (Acts of the fifth all-Russian missionary congress). Pod redaktsiei I. G. Aivazova. Moscow, 1917]. Документы Собора 1917–1918 гг. 2012 – Документы Священного Собора Православной Российской Церкви 1917–1918 гг. в 2 т. Отв. ред. А. И. Мраморнов.

http://azbyka.ru/otechnik/Roman-Kon/brak...

Deals with oikonomia mainly in reference to relations with non-Orthodox Christians; the author was Archbishop of Athens from 1967 to 1973. Nikodim Milash, Bishop of Dalmatia. Das Kirchenrecht der morgenlandischen Kirche. 2nd ed. Mostar, 1905. A classical textbook; there are translations of the Serbian original into several East European languages. Pavlov, A. Kurs tserkovnago prava (A Course in Ecclesiastical Law). Moscow, 1902. One of the most comprehensive reference books. Zuzek I. Kormchaya Kniga: Studies on the Chief Code of the Russian Canon Law. Orientalia Christiana Analecta. Rome, 1964. Contains much information on the history of Byzantine canon law, and a rich bibliography on the subject. Chapter 7 Baker, Derek, ed. The Orthodox Churches and the West. Studies in Church History, 13. Oxford, 1976. Several perceptive articles by competent scholars. Denzler, G. «Lignes fondamentales de l " ecclesiologie dans l " empire byzantin,» Concilium 67 (1971), 57–68. Dvornik, F. The Legend of the Apostle Andrew and the Idea of Apostolicity in Byzantium. Cambridge: Harvard University Press, 1958. Historical facts involving Eastern and Western ecclesiology gathered and brilliantly commented upon by a Roman Catholic historian. . Byzantium and the Roman Primacy. New York: Fordham University Press, 1979. A general overview opposing the Roman claim of «apostolicity» to the pragmatic approach of the Byzantines. Haugh, Richard. Photius and the Carolingians: The Trinitarian Controversy. Belmont, Massachusetts: Nordland, 1975. Jugie, Martin. De processione Spiritus Sancti ex fontibus revelationis et secundum Orientales dissidentes. Rome, 1936. The Filioque issue seen from a strict Thomistic viewpoint. Meijer, Johann. A Successful Council of Union: A Theological Analysis of the Photian Synod of 879–880. Thessaloniki, 1975. A Roman Catholic studies the council which was once recognized as «ecumenical» in both East and West. Meyendorff, J.; Afanassieff, N.; Schmemann, A.; Koulomzine, N. The Primacy of Peter in the Orthodox Church. London: Faith Press, 1963.

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Mejendor...

Mai Mai, Angelo, ed. Scriptorum veterum nova collectio e vaticanis codicibus. 10 vols. Rome, 1825–38. Makarij Malinin Mansi Mansi, J. D., ed. Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectio. Florence, 1759–98. Meyendorff Meyendorff, Jean, ed. Gregoire Palamas. Defense des saints hesychastes . 2 vols. Louvain, 1959. MGH Monumenta Germaniae Historica. Berlin, 1826-. Conc. Concilia. Conc.Sup. Conciliorum Supplementa. Ep. Epistolae. Poet. Poetae. Scrip. Scriptores. Michalcescu Michalcescu, Joh, ed. ???????????????????: Die Bekenntnisse und die wichtigsten Glaubenszeugnisse der griechisch-orientalischen Kirche im Originaltext, nebst einleitenden Bemerkungen. Leipzig, 1904 Michel Michel, Anton. Humbert und Kerularios: Quellen und Studien zum Schisma des XI. Jahrhunderts . 2 vols. Paderborn, 1924–30. Mohler Mohler, Ludwig, ed. Bessarionis in calumniatorem Platonis libri IV. Paderborn, 1927. Montet Montet, Edouard Louis. “Un rituel d’abjuration des musulmans dans l’eglise grecque.” Revue de l’histoire des religions 53 (1906):145–63. Muller Muller, Ludolf, ed. Des Metropoliten Ilarion Lobrede auf Vladimir den Heiligen und Glaubensbekenntnis nach der Erstausgabe von 1844 neu herausgegeben, eingeleitet und erlautert. Wiesbaden, 1962. Nairn Nairn, J. A., ed. “De Sacerdotio” of St John Chrysostom. Cambridge, 1906 Pavlov Petit Petit, Louis, et al. Oeuvres completes de Georges (Gennade) Scholarios . 8 vols. Paris, 1928–36. Petrovskij PG Patrologia graeca. Paris, 1857–66. Phillips Phillips, George, ed. The Doctrine of Addai. London, 1876. Pitra Pitra, Jean Baptiste, ed. Spicilegium Solesmense. 4 vols. Paris, 1852–58. PL Patrologia latina. Paris, 1878–90. PO Patrologia orientalis. Paris, 1903-. Popov Popruzhenko PSRL Reifferscheid Reifferscheid, August, ed. Annae Comnenae Porphyrogenitae Alexias. 2 vols. Leipzig, 1884. Reischl-Rupp Reischl, W. K., and Rupp, J., eds. Cyril of Jerusalem. Opera. 2 vols. Munich, 1848–60. Renauld Renauld, Emile, ed. Michael Psellus. Chronographia. 2 vols. Paris, 1926–28.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010