Слава, храма: И ныне, Богородичен. На стиховне триоди самогласен дне, дважды: и мученичен: Слава, храма. И ныне, Богородичен воскресен по гласу. Ектениа, и три поклоны великия, и час 1-й, с кафисмою. На 1-м часе, тропарь и кондак храма, и в конец три поклоны великия, и отпуст. Поем же час 3, и 6, и 9, с кафисмами. На коемждо часе глаголем тропарь храма, и чтение храма. По Отче наш, кондак храма. И по коемждо часе, по Честнейшую, творим 3 поклоны великия. На часех, же в кампан не ударяем. По Ослаби, остави: кондак храма: Слава, и ныне, храма Богородицы, или Предстательство христиан. Господи помилуй, 40: и поклоны 3 великия, и молитва: Всесвятая Троице: и отпуст. И абие начинаем вечерню с кафисмою, без поклонов. На Господи воззвах, стихиры на 10: триоди самогласен дне дважды: и мученичен: и подобны 3: и храма 4. Слава, храма: И ныне, Богородичен, по гласу, обычный. Вход со Евангелием: и чтение дне, и Да исправится молитва моя: Ектении малыя не глаголем: точию прокимен, апостол, аллилуиа, и Евангелие храма. Литургиа Преждесвященная. Причастен храма. Глава 36. Аще случится храм святаго в субботу 2-я, и 3-я, и 4-я недели постов В пяток вечера, кафисма обычная: На Господи воззвах, стихиры на 10: триоди самогласен, дважды: и храма на 8. Слава, храма: И ныне, Богородичен 1-й настоящаго гласа. Вход, прокимен, и чтение дне, и храма, и прочее Преждесвященныя. И входим в трапезу, и ядим без елеа, и пием квас от жита. При часе же 5-м нощи поем повечерие великое, и С нами Бог: с пением оба лика. По 1-м Трисвятом тропарь храма: Слава, и ныне, Богородичен воскресен, по гласу. По 2-м Трисвятом, кондак храма. По Слава в вышних, исхождение в притвор, и поем литию, и Слава, храма: И ныне Богородичен в тойже глас. На стиховне стихиры, и Слава храма: И ныне, Богородичен воскресен, в тойже глас. На благословении хлебов, тропарь храма, дважды: и Богородице Дево, единожды: и чтение храма. [Зри] Четверопеснец же субботный поем прежде на повечерии. На утрени, на Бог Господь, тропарь храма, дважды.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Насколько мне известно, впервые на практику двойных утренних Евангелий указывает один из уставов XV века, где по этому поводу говорится: «Непорочны и по них тропари, „Ангельский собор», ипакои гласу, таж и полиелеос, сед[ален] святому, степей [ны] гласу, прок[имен] святому, „Всяко дыхание», Евангелие святому, „Воскресение Христово», псалом 50, „Слава», „Молитв ради святаго» и проче неделное. Аще будет праздник] Богородици, Рожство, или Введение, или Благовещение, или Успение, стихира самогласна Богородици, таж „Спаси, Боже, люди Своя». Канон воскресен на 4, и Богородицы на 2, и святому на 8. Катавас якоже оукажет оустав. По 3-й пес [ни] сед[ален] святому и Богород[и]ч[ен] 1-й. В тоиж глас по 6-й пес[ни] ко[н]д[ак] святаго. На 9-й пес[ни] поем „Честнейшу». На „Хвал[итех«] стихиры воскресны 4 и святому под[обник], трижды самогласен и ж на „Славу» святому со стихом, „Сла-в[у»], стихиру евангельску и „Преблагословенная еси, Богородице». Аще ли будет Рожество Богородици или Оуспение, поем подобник Богородице. На „Хвал[итех«] по[ем] воскресны на 4 со стихи их, „Слав[у»] Богородици, ин „Преблагословен-на еси». На „Славе» ж творим выход со Евангелием, и егда скончае славник и возглашает иереи или диакон „Премудрость, прости», и так поем ин „Преблагословенна еси» и славословие велик[ое], и „Святый Боже» по обыч[а]ю, тропарь воскресен точ[и]ю, и по нем прок[имен] воскресен гласу, и чтен[и]е, иереи Евангелие, воскресно, на сред[ине] церкви, на налои» 848 . Местами первоначального освоения практики двойных утренних евангельских чтений и утренних входов были Новгород и Псков, где, как видно из вопроса Иоанна Грозного отцам Стоглавого Собора, в его время «пели великое славословие», тогда как в Москве – центре русской государственной и церковной жизни – этого обычая еще не было. По чиновнику новгородского Софийского собора, «по сте-пенне прокимен и Евангелие чтут Богородицы, и после канонов 9-я песни, по „Достойно», и поставляют звонцы место святителю среди церкви и покрывают ковром, а на нем поставляют кресла з головьем и полагают орлец. И бывает на заутрени выход на славословии со кресты и с Евангелием по чину. И, по прочтении Евангелия от протопопа на амбоне, идут посадские священицы на выход к Похвале Богородицы по обычаю в западные двери и приходят красные врата, а протопоп, сшед с амбона, подносит ко святителю Евангелие, и святитель целует Святое Евангелие. И по целовании протопоп с поклонением относит Евангелие во олтарь и полагает на престоле» 849 .

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Uspens...

Таже чтец: Трисвятое, по Отче наш. Старший: молитву Иисусову. Мы же поем: Аминь, и тропари. Аще бдение: в неделю поем сей тропарь, глас 4: Богородице, Дево, радуйся, благодатная Марие, Господь с Тобою, благословенна Ты в женах, и благословен Плод чрева Твоего, яко Спаса родила еси душ наших. Трижды. В праздник же поем тропарь праздника, трижды. Аще же есть бденный святой, поем Богородице Дево радуйся дважды, и тропарь святого. Подобне творим и в попразднство, и в предпразднство. По тропарех же поем: Буди имя Господне благословенно отныне и до века, трижды. И глаголем псалом 33 , даже до Не лишатся всякого блага: Благословлю Господа на всякое время, выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя, да услышат кротцыи и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною, и вознесем имя Его вкупе. Взысках Господа и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и, и от всех скорбей его спасе и. Ополчится Ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их. Вкусите и видите, яко благ Господь; блажен муж, иже уповает нань. Бойтеся Господа, вси святии Его, яко несть лишения боящымся Его. Богатии обнищаша и взалкаша, взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага. Таже Старший глаголет молитву Иисусову. Чтец же отвещает Аминь, и глаголет начало чтения. И бывает чтение великое в Деяниях Святых Апостол. По чтении же, воставшим всем братиям, глаголет Старший шестопсалмие, и поем прочее утрени. Аще же несть чтения, Старший, или чтец, абие глаголет Аминь, Слава в вышних Богу, и прочее шестопсалмия. Аще же несть бдения: по Ныне отпущаеши и Отче наш поем тропарь воскресен во глас недели. Слава, И ныне, богородичен воскресен. Аще прилучится бденный святый в неделю, поем Слава: тропарь святого, И ныне: богородичен воскресен во глас тропаря. Аще бдение святому, поем тропарь его, Слава, И ныне, богородичен по уставу. В праздник же поем токмо тропарь праздника. И по тропарех поем: Честнейшую Херувим, и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова Рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем. И поклон.

http://azbyka.ru/chinoposledovanie-voskr...

В храме святаго: тропарь воскресен, тропарь святых, кондак воскресен. Слава, кондак святых. И ныне: П редстательство христиан: Прокимен воскресный, глас 2: К репость моя и пение мое Господь,//и бысть мне во спасение. Стих: Н аказуя наказа мя Господь, смерти же не предаде мя. И святым, глас 4: С вятым, иже суть на земли Его,//удиви Господь вся хотения Своя в них. Апостол к Римляном, зачало 88. И святых, ко Евреом, зачало 330. Аллилуия, глас 2: У слышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Иаковля. Стих: Г осподи спаси царя, и услыши ны, воньже аще день призовем Тя. И святых, глас 4: Б оже, ушима нашима услышахом, и отцы наша возвестиша нам. Евангелие воскресное от Матфея, зачало 18, и святых Евангелие от Иоанна, зачало 51. Причастен воскресен: Х валите Господа с Небес, хвалите Его в Вышних. И святых: Р адуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала. Молитва О Всемилостивый и Великодаровитый Боже, утвердивый волею Твоею землю Российскую и в ней град святаго Петра! Призри с высоты святыя Твоея на предстоящия люди Твоя и приими благодарение наше о Твоих великих благодеяниих, яже сотворил еси в лета древняя со отцы нашими! Услыши нас, прославляющих Имя Твое Святое, яко благоволил еси прославити во святых избранныя Твоя, ихже земля Петербуржская произрасти. Вонми гласу моления верных чад Твоих, славословие величеству Твоему возсылающих и умиленно к Тебе взывающих. Посети нас милостию и щедротами Твоими, яко и на будущая времена пожити нам во всяком благочестии и чистоте. Утверди град сей и землю сию молитвами и предстательством славныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, святаго благовернаго и великаго князя Александра Невскаго, святых царственных страстотерпцев Николая и Александры со чады их, святыя блаженныя матере нашея Ксении Петербуржския, святаго праведнаго отца нашего Иоанна Кронштадтскаго чудотворца, святаго священномученика Вениамина, митрополита Петроградскаго, преподобнаго и богоноснаго отца нашего Серафима Вырицкаго и всех угодников Твоих, в земли Петербуржстей просиявших, яко да, поживше в веце сем по заповедем Твоим, в вечный покой достигнем, идеже со всеми святыми прославим Пресвятое Имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне, и присно, и во веки веков. А минь.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Кровь и огнь: И ныне, Преблагословенна еси, Богородице: Славословие великое. По трисвятом тропарь воскресен. Ектении, и отпуст, и стихира Евангельская по своему чину, и час 1, и конечный отпуст. На часех тропарь воскресен. Слава, праздника. И ныне, Богородичен часов, святых же тропарь и праздника, пременяюще, глаголем. По Отче наш: кондак праздника, и святых, пременяюще же, глаголем. На Литургии: Блаженны гласа на 4, и праздника рядовая песнь, на 4, и святых песнь 6-я, на 4. По входе тропарь воскресен, и праздника, и святых. Слава, кондак святых. И ныне, праздника. Прокимен гласа и святых, глас 4: Дивен Бог во святых Своих,/Бог Израилев. Апостол к Галатом, зачало 200. Аллилуия, глас 4: Помяни, Господи, Давида: Евангелие от Матфея, зачало 4, и потом ряд недели. Причастен: Хвалите Господа: Другий: Радуйтеся, праведнии, о Господе: Священномученик Евфимий, епископ Сардийский, подвизался в Мизии (Малая Азия) в царствование императора Константина VI (780–797) и императрицы Ирины (797–802). За свою добродетельную жизнь он из простых иноков был избран и поставлен во епископа Сардийского. Наряду с церковной деятельностью епископ Евфимий участвовал в государственных делах: по поручению императора ездил в некоторые провинции для усмирения народных волнений. В 787 году в связи с распространением иконоборческой ереси был созван VII Вселенский Собор. Епископ Евфимий участвовал в нем и выступал с обличением этой ереси. Когда же власть в греческом государстве оказалась в руках приверженца ереси императора-иконоборца Никифора (802–811), православные подвергались преследованию. Святитель Евфимий вместе с другими православными иерархами был сослан на остров Паталарею, недалеко от Сицилии. Прожив в ссылке 29 лет, святой Евфимий не прекращал борьбу с еретиками. По свидетельству преподобного Феодора Студита , он и в ссылке оставался «опорой веры, столпом Церкви и славою Православия». Император Лев V (813–820), обеспокоенный его деятельностью, вызвал святителя Евфимия к себе для допроса. Но жестокость императора не испугала святителя: он продолжал обличать ересь и произнес императору-еретику отлучение от Церкви, после чего был сослан в заточение в Город Асс.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Слава, отцев. И ныне, Богородичен, часов. По трисвятом кондак отцев. На 3-м часе тропарь воскресен. Слава, святаго. И ныне, Богородичен часов. По трисвятом кондак святаго. На прочих же часех тропари и кондаки отцев и святаго, пременяюще, глаголем. Воскресен же тропарь глаголем в начале непременно. На Литургии: Блаженны, гласа на 4 и отцев, песнь 3-я, на 4, и святаго, песнь 6-я на 4. По входе тропарь воскресен, и отцев, и предпразднства, и святаго. Таже кондак отцев.Слава, святаго. И ныне, предпразднства. Прокимен, Апостол, аллилуия и Евангелие отцев и святаго. Причастен: Хвалите Господа с Небес: Другий: Радуйтеся, праведнии: Святитель Феоктист, архиепископ Новгородский, до получения кафедры был игуменом Благовещенского монастыря близ Новгорода. По смерти архиепископа Климента в 1300 году новгородцы избрали его Владыкой, а митрополит Максим с русскими епископами Симеоном Ростовским и Андреем Тверским рукоположил святого Феоктиста во епископа Новгородского. Главной заботой Владыки Феоктиста было восстановление и постройка храмов. Он сам освятил соборы во имя святых Бориса и Глеба и во имя святых отец I Вселенского Собора. При нем была благоустроена обитель на Валааме. В 1307 году по слабости здоровья святитель удалился в Благовещенский монастырь, где жил до самой смерти, предаваясь подвигу безмолвия. Через два года непрестанного молитвенного делания, стяжав у Господа много духовных даров и откровений, святитель Феоктист отошел в вечность. Кончина его наступила 23 декабря 1310 года. Чудесные исцеления, про исходившие у гробницы святителя, были основанием для причисления его к лику святых в 1664 году. 23 января 1786 года мощи святителя Феоктиста были перенесены в знаменитый Юрьев монастырь под Новгородом и помещены в соборном храме во имя святого великомученика Георгия Победоносца у северной стены близ алтаря. В этот день совершается вторая память святителя. В первой половине XIX века, благодаря трудам настоятеля Юрьева монастыря архимандрита Фотия и щедрой благотворительности его духовной дочери графини А. А. Орловой-Чесменской, обитель пришла в цветущее состояние. Архимандрит Фотий соорудил придел во имя святителя Феоктиста. В 1847 году в этом приделе была устроена серебряная рака, в которой почивали под спудом мощи святителя Феоктиста. Святаго равноапостольнаго Наума, чудотворца Охридскаго.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Слава, святых, глас 2: Новый доме Евфрафов,/уделе избранный,/Русь Святая,/храни веру православную,/в нейже тебе утверждение. И ныне, Богородичен воскресен, глас тойже: О чудесе новаго всех древних чудес!/Кто бо позна матерь без мужа рождшую,/и на руку носящую, всю тварь Содержащаго?/Божие есть изволение Рождшееся./Егоже, яко Младенца, Пречистая,/Твоима рукама носившая,/и Матернее дерзновение к Нему имущая,/не престай молящи о чтущих Тя,/ущедрити и спасти души наша. Или Богородичен минеи, глас тойже: Вышнии лицы,/Богородице Дево,/поют с нижними,/славяще непрестанно/Рождество Твое Пречистое. Или ин Богородичен, глас 8. Подобен: О, преславнаго чудесе: О, преславнаго чудесе!/Небесе и земли Царица,/от святых сродников наших умоляемая,/до ныне землю Русскую покрывает/и лика Своего изображении милостивно обогащает./О Владычице Державная!/Не престани и на будущее время/во утверждение на Руси православия/милости и чудеса изливати до века. Аминь. На благословении хлебов Богородице Дево:  дважды. И Тропарь святых, глас 8: Якоже плод красный Твоего спасительнаго сеяния,/земля Российская приносит Ти, Господи, вся святыя, в той просиявшия./Тех молитвами в мире глубоце/Церковь и страну нашу Богородицею соблюди, Многомилостиве.  [Единожды.] НА УТРЕНИ На Бог Господь: тропарь воскресен, глас 1: Камени запечатану от иудей/и воином стрегущим Пречистое Тело Твое,/воскресл еси тридневный, Спасе,/даруяй мирови жизнь./Сего ради Силы Небесныя вопияху Ти, Жизнодавче:/слава Воскресению Твоему, Христе,/слава Царствию Твоему,/слава смотрению Твоему, едине Человеколюбче.  [Дважды.] Слава, тропарь святых, глас 8: Якоже плод красный Твоего спасительнаго сеяния,/земля Российская приносит Ти, Господи, вся святыя, в той просиявшия./Тех молитвами в мире глубоце/Церковь и страну нашу Богородицею соблюди, Многомилостиве.  [Единожды.] И ныне, Богородичен воскресен, глас тойже: Иже нас ради рождейся от Девы/и распятие претерпев, Благий,/испровергий смертию смерть,/и воскресение явлей, яко Бог,/не презри, яже создал еси рукою Твоею;/яви человеколюбие Твое, Милостиве,/приими рождшую Тя Богородицу, молящуюся за ны,/и спаси, Спасе наш, люди отчаянныя.

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/nedelya-v...

Тропарям и кондакам посвящена еще особая глава Типикона – 52. Там более подробный устав: «На Литургии по входе глаголят: тропарь воскресен, и храма Богородицы, и храма святаго, и святаго рядоваго (т.е. Минеи), таже кондак воскресен и храма святаго, «Слава» – святаго рядоваго, «И ныне» – храма Богородицы, аще ли несть храма Богородицы, а храм Христов – «И ныне» – кондак воскресен. А еже несть храма Христова и Богородицы (то есть если храм святческий) – «И ныне» – кондак «Предстательство христиан». Это и есть та схема, которую я изложил. Противоречия в этих двух схемах нет, только вторая более полная и объемлет все случаи разного посвящения храма. Следующая переменная часть Литургии – прокимен, Апостол, аллилуарий, Евангелие и причастен (киноник). Прокимен сначала воскресный, а потом святого (если есть). То есть либо один прокимен и все прочее, либо два. Интересно, что прокимнов и аллилуариев воскресных существует 8 – по числу гласов, а вот причастен воскресный – один, независимо от гласа: " Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних...». Так что если вас спросят, каков воскресный причастен 7 гласа, говорите: тот же, что и 9-го. Как видите, переменных частей в Литургии немного. Литургия стоит вне времени, она превосходит любые богослужебные круги, и ничего удивительного, что она как бы выпадает из общего течения календаря. Она, конечно, имеет связь с календарем, но ограниченную, по крайней мере несравнимую со всенощной, которая очень зависит от того, какой y нас глас, какой день и т.д. Небезынтересно было бы поднять такой вопрос: когда по уставу на Литургии возглашается заупокойная ектения, а когда нет? Определить это довольно просто: заупокойная ектения бывает только тогда, когда среди тропарей по входе на «Слава» поется «Со святыми упокой» (заупокойный кондак), в иных случаях нет. То есть заупокойной ектении нет в воскресные дни, в дни с красным знаком Типикона (славословие, полиелей, бдение), во все пред- и попразднства и во всю Пятидесятницу, т.к. она есть большое попразднство. Воскресное богослужение в других случаях

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Глас 5: Умы очищенными Пресвятой Троице предстояще, преподобнии, и Тояже славою осеняемии, вся ны просвещаете, отцы Печерстии, и за чтущия вас инок множества и люди верныя, к мощем честным вашим приходящия, Жизнодавца Христа умоляете; аще и телеси святыми своими на земли есте, душею же со Господом присно пребываете. Глас тойже: Путем тесным шествовали есте, отцы печерстии, и в делех ваших явили есте сей, имже добре ходящии о Христе в широту райскую вводими бывают, светолитием Христовым просвещаемии; онем же путем, преподобнии, ко Христу вся верныя приводите днесь. Слава, святых, глас тойже. Подобен: Радуйся, Живоносный Кресте: Радуются вси людие вернии, и земля Псковская ликует, празднующи собор святых Печерских; их бо житием благочестным украсися Церковь Русская, юже Господь таковыми столпы утверди, да и нам подаст благодать Свою молитвами их непрестанными ко спасению душ наших. И ныне, Богородичен воскресен стиховный, в тойже глас: Х рам и дверь еси: На стиховне стихиры воскресны, глас 3: Слава, святых, глас 1. Подобен: Небесных чинов: Земли Псковския радование (зри на малей вечерни). И ныне, Богородичен воскресен, глас тойже: Се исполнися Исаиино проречение: На благословении хлебов: Богородице Дево (дважды). И тропарь святых (единожды). И чтение. Тропарь святых Псково-Печерских, глас 4: Днесь обитель Псково-Печерская светло празднует, преподобных своих собор почитающи; просияша бо зде Богоноснии отцы, человецы же небеснии, земнии ангелы; се в Дому Твоем, о Богомати, радование и всех верниих веселие духовное, яко даровала еси, о Благодатная, пречестныя нам пред Господем заступники и молитвенники о душах наших. Ин тропарь святых Печерских, глас 6: Днесь собор святых Псково-Печерских почтим, в дебрех лесных чудную обитель основавших, и, яко крины райстии, добродетельми процветших, людем же правый путь Богоподобия указавших; Господа бо присно молят мир мирови даровати и душам нашим велию милость. На утрени На Б ог Господь: тропарь воскресен гласа, дважды. Слава, ин тропарь святых, глас 6:

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Ликуй, Фиваидо Русская,/красуйтеся, пустыни и дебри Олонецкия, Белоезерския и Вологодския,/возрастившия святое и славное отец множество,/чудным житием всех наставляющее мipy не прилеплятися,/крест свой на рамена взяти и во след Христу шествовати. Богородичен: Твоею всечестною иконою Тихвинскою,/юже великая Россия яко некий дар Божественный свыше благоговейно прият,/присно страну нашу, о Госпоже Царице Богородице, покрывай и заступай,/спасающи сию от всех навет вражиих. По ектении кондак воскресен, глас 1. Подобен: Егда приидеши: Воскресл еси, яко Бог, из гроба во славе,/и мир совоскресил еси;/и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, и смерть исчезе;/Адам же ликует, Владыко;/Ева ныне от уз избавляема радуется, зовущи:/Ты еси, Иже всем подая, Христе, воскресение. Икос воскресен: Воскресшаго тридневно воспоим яко Бога Всесильна,/и врата адова стершаго,/и яже от века из гроба воздвигшаго,/мvpohocuцaм явльшагося, якоже благоизволил есть,/прежде сим еже радуйтеся, рекий:/и апостолом радость возвещая, яко Един Жизнодавец./Темже верою жены учеником знамения победы благовествуют,/и ад стенет, и смерть рыдает:/мip же веселится, и вси с ним радуются./Ты бо подал еси, Христе, всем Воскресение. Песнь 7. Ирмос: Божия снизхождения/огнь устыдеся в Вавилоне иногда./Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою,/яко во цветнице, ликующе, пояху:/благословен еси, Боже отец наших. Леонтий, Исаия и Игнатий, Иаков и Феодор,/честнии Духа сосуди и Ростову украшение,/Авраамий, идолом покланявшияся ко Христу приведый,/и Петр царевич, и Иринарх, самопроизвольный страдалец,/Кассиан и Паисий, князь Роман и царевич Димитрий,/и вси Ростовстии и Угличстии чудотворцы Божественными да воспоются песньми. Да величается Невский победитель, благоверный князь Александр,/да поется Георгий, воин храбрый и страдалец,/да похвалится Андрей, первый Русския земли собиратель,/вкупе со Глебом, юным сыном своим,/да воспоется же и Авраамий мученик,/града Владимира слава, Святыя Руси заступницы/и Церкве Православныя украшение.

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/nedelya-v...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010