Jewish apologists argue that the underlying Hebrew word for ‘virgin’ (‘almáh’) is ambiguous and could alternatively simply mean ‘young woman.’ […] In the centuries before the birth of Christ, an official Jewish translation of the Old Testament into Greek was made for the use of Jews who no longer spoke Hebrew. This translation, known as the Septuagint, uses the Greek word (“parthenos”), which unambiguously means ‘virgin.’ (Roy Schoeman,Salvation is from the Jews, Ignatius Press 2003, p. 85) Also, the Annunciation according to Luke (1:31) is changed from “to conceive a child” to “become pregnant.” Theobald explains further that a general “sensibility for the gender problem” is made manifest in the new edition. In the leading line of letters of the New Testament, “brothers and sisters” is written instead of “brothers.” “Rejection” in the letter of St. Paul will become “repudiation,” acts of Jesus hitherto called “miracles” will henceforth be called “acts of power.” According to Theobald, this is supposed to help avoid an anachronistic projection of what we understand to be miracles in the time of Jesus. The new version of the Bible will substitute the text of the 1979 edition and will be used in all German-speaking countries: Germany, Austria, Switzerland, Luxembourg, South Tirol, and East-Belgium. It will be binding for use in liturgy, school, and pastoral work, including catechesis. Unlike in the English language, in Germany few alternative translations are in active circulation. The “common” churchgoer usually does not have any familiarity with any other text of the Bible than the “Einheitsübersetzung.” The Protestants in Germany will publish a new version of the Luther translation. LifeSiteNews.com 22 сентября 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Смотри также Комментарии J Clivas 22 сентября 2016, 15:00 If Mary conceived naturally, what need was there for an Annunciation by the archangel? Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/97258.html

to omit to not include someone or something to abbreviate to become pregnant a convert a subject that people study or an area of activity that they are involved in as part of their work a field a short piece that is read from the Bible during a service a canticle someone who has been persuaded to change their beliefs and accept a particular religion or opinion a lesson a sentence or phrase from a book, speech, etc. which you repeat in a speech or piece of writing a quotation the way in which someone explains or understands an event, information, someone’s actions an interpretation a short religious song 2. Match each word with a synonym. 1 to regard something as something to revere to contain to see something as something to assign to comprise to venerate to appoint an error a festival a lesson a canticle a mistake a feast a reading ancient entire a hymn/chant 3. Match each English word or phrase with a Russian equivalent. Verbs 1 to derive from объяснять, толковать to accept отличаться от to interpret содержать в себе to differ from назначать, устанавливать to forbid чтить, почитать to venerate принимать, признавать, соглашаться to contain запрещать to appoint получать, извлекать Collocations 1 to be in danger вносить изменения to lay down a rule получать, приобретать авторитет от to derive authority from придавать значение чему-либо to follow somebody’s opinion родить ребенка/сына/дочь to make changes занимать более низкое/одинаковое/равное положение to attach importance to something быть в опасности to stand on a lower/the same/an equal footing следовать чьему-либо мнению to bear a child/son/daughter устанавливать правило the rest of такой же как in the same way известный как in accordance with something вдобавок the same as одинаково, таким же образом known as все остальные, оставшиеся in addition в соответствии с чем-либо, согласно чему-либо Terms and terminological expressions 1 руководство, водительство guidance престол (в алтаре) a parish church жертвенник a sanctuary откровение revelation Великий пост a table of oblation православный богослов an Orthodox scholar алтарь worship богослужебные книги service books по праздникам an altar (table) христианский мир on the eve of песнопение a canticle святые иконы holy icons накануне, в сочельник on feasts крестный ход, шествие Christendom богослужение a procession to celebrate/serve the Liturgy/Eucharist петь церковное песнопение to celebrate/serve Vespers/Matins совершать/служить всенощное бдение to celebrate/serve All-night Vigil совершать/служить литургию to sing a hymn/canticle совершать/служить утреню/вечерню 4. Translate the following words and phrases into Russian and learn them. a convert the faithful the Orthodox the Old Testament the New Testament the Book of the Gospels/the Gospel Book the Septuagint the Hebrew text the Deutero-Canonical Books the Apocrypha the Revelation of St. John the Psalter an Epistle the reading of the Gospel an Old Testament lesson the Lord’s Prayer

http://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/s...

455 Большинство кумранских рукописей датируется периодом со II в. до н.э. по I в. н.э. Древнейшие манускрипты МТ: собрание малых пророков из Каира (895 г.), Вавилонский кодекс пророков (916 г.), Алеппский кодекс (ок. 920 г.), Пятикнижие, хранящееся в Британском музее (X в.). Самым древним на сегодняшний день полным сводом евр. Библии является Ленинградский кодекс (XI в.). 456 См.: Cross F.M. The Evolution of the Theory of Local Texts//Qumran and the History of the Biblical Text. P. 308–311; Talmon Sh. The Textual Study of the Bible – A New Outlook//Ibid. P. 325–326. 457 Tov. The Contribution of the Qumran Scrolls to the Understanding of the LXX//Septuagint, Scrolls and Cognate Writings. P. 13; Olofsson S. Qumran and LXX//Qumran and the Old and New Testaments. P. 232–248. 458 Swete. An Introduction in the Old Testament in Greek. P. 319. Для Свита это аргумент в пользу александрийских истоков Септуагинты, в которой он находит явные признаки галахи (Ibid. P. 327). В сравнении с кумранскими пересказами Библии, однако, греч. текст очень консервативен. Анализ этих произведений показывает, что «авторы, использовавшие библейские стихи таким образом, держали в уме их целостную и системную pesher-uhmepnpemaцuю» (Kister M. Biblical Phrases and Hidden Biblical Interpretations and Pesharim//The Dead Sea Scrolls: Forty Years of Research. P. 38). 459 «Материалы из Вади Мураббаат не содержат тех вариантов текста, формата и орфографии, которые имеют место в кумранских свитках» (Skehan P.W. The Qumran Manuscripts and Textual Criticism//Qumran and the History of the Biblical Text. P. 212). См. тж.: Cross F.M. The History of the Biblical Text in the Light of Discoveries in the Judaean Desert//Qumran and the History of the Biblical Text. P. 183–184. 460 Ср., напр., мнение Тальмона: «Кумранские писатели считали библейскую литературу живой материей, и участвовали в продолжающемся процессе ее созидания. Их отношение к библейским книгам и священному тексту более сходно с отношением автора Паралипоменон к более ранним библейским писаниям, нежели с отношением раввинов к их канону... Они смотрели на библейскую литературу изнутри ее орбиты, а не извне, как авторы апокрифов и раввины» (Talmon Sh. The Textual Study of the Bible – A New Outlook//Qumran and the History of the Biblical Text. P. 325). В то же время, как указывает Э. Тов, уже канонизированные тексты подвергались исправлению ошибок, (якобы) сделанных предыдущими переписчиками, но не редакции (Текстология Ветхого Завета. С. 181, прим. 47). Следует принять во внимание при рассмотрении такого плодотворного для истории религии вопроса, как формирование канона библейских книг, что для религиозных людей древности работа со священным текстом – не процесс редакторской правки, а требующее максимального благоговения обращение с живой тканью традиции, лишь одной из сторон которой является писаный текст.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/septuag...

Содержание курса «Ориентирование в Ветхом Завете» (Old Testament Orientation) - «An examination of the current status of research in studies relative to the Pentateuch and Historical Books. Special attention will be given to biblical introduction, hermeneutics, and the acquiring of a strategic grasp of the historical setting, literary genres, and structure of each book, as well as areas of particular critical concern» – Liberty University Graduate Catalog 2008-2009 – p.139. Содержание куса «Герминевтика» (Hermeneutics) – «An advanced course in hermeneutics including a study of the history of interpretation, both biblical and extra-biblical, and an examination of the current status of various interpretive approaches to the Scriptures» - Liberty University Graduate Catalog 2008-2009 – p.138. Продолжение курса «New Testament Orientation» - «with a general and special introduction of Acts and the Pauline Epistles. The study of hermeneutics will continue with emphasis upon word meaning, figures of speech, and other linguistic matters». Продолжение курса «New Testament Orientation» - «An examination of the current status of research in studies relative to the poetic and prophetic books. Special attention will be given to biblical introduction, hermeneutics, and the acquiring of a strategic grasp of the historical setting, literary genres, and structure of each book, as well as areas of particular critical concern». – Liberty University Graduate Catalog 2008-2009 – p.138-139. Комментарии ( ): Написать комментарий: Другие публикации на портале: 26 января 2022 10 © 2007-2024 Портал Богослов.Ru. Издатель: БОГОСЛОВ.RU Адрес издателя: 141300 Московская область, город Сергиев Посад, территория Троице-Сергиевой Лавры. Все права защищены. Свидетельство о регистрации СМИ Эл ФС77-46659 от 22.09.2011 При копировании материалов с сайта ссылка обязательна в формате: Источник: Портал Богослов.Ru . Мнение редакции может не совпадать с мнением авторов публикаций. Редакция открыта к сотрудничеству и готова обсудить предложения.

http://bogoslov.ru/article/1169143

302 Напомним здесь, что филонические идеи посредничества Моисеева или ангельского привлекаются сюда (напр., у Ph. F. Keerl. Die Apokryphenfrage…mit einem Anhang: Philo im Neuen Testament. Lpzg 1855, S. 309) тем несправедливее, что – по суждению египетского теософа – закон прямо дан был Моисеем без участия духов. См. в книге 1 – й на стрн. 706. 304 Значит, и здесь не открывается места для мысли, будто Апостол Павел не различал строго закон писанный от галахи, как допускает и Зю Feine, Das gesetzesfreie Evangelium des Paulus, S. 189: « Rom. 7, 2. 3 wird eine nicht alttestamentliche Bestimmung mit unter «das Gesetz» begriffen. Das ist nicht auffallig be idem gewesenen Pharisaer, der den Unterschied zwischen dem geschriebenen Gesetz und der Halacha ubersah». 307 Ср. и Eug. Huhn, Die messianischen Weissagungen des israelitisch – judischen Volkes II, S. 279: «Was die sachliche Verwertung des A. T. betrifft, so kann nicht in Abrede gestellt warden, dass, historisch – kritisch betrachtet, der Grundtext sehr haufig (auch bei Paulus) nicht in seinem eigentlichen Sinne verwertet wird. Man achte z. B. auf G(al.) 4, wonach dem Paulus die Juden, welche am Gesetze festhalten, nicht Nachkommen der Sara, sondern der Hagar sind». 308 Ср. на стрн. 71, и еще ниже на стрн. 97. 103. 105 и др. По сему в этом смысле недостаточно суждение тех, которые говорят, что здесь Апостол Павел «выходит из типологического объяснения истории Агари и Сарры», а «к высоким христианским истинам приходит чрез свою типологию»: о. П. И. Соколов, История ветхозаветных писаний в христианской Церкви, стрн. 45. 46. 309 С этой стороны справедливо замечание Cr. H. Toy (Quotations in the New Testament, p. 194), что «в рассказе книги Бытия Сарра и Агарь представляют веру в Бога и ее отсутствие». Ср. и Franklin Johnson, The Quotations of the New Testament from the Old, p. 120. 310 Посему Rev. Prof. George G. Findlay справедливо говорить (Art. «Paul the Apostle» в A Dictionary of the Bible ed. by J. Hastings III, p. 719), что «nothing was more foreign to St. Paul’s nature than Antinomianism».

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

Institute for Orthodox Thought and Culture Announced/Православие.Ru Institute for Orthodox Thought and Culture Announced Philadelphia, Pennsylvania, July 22, 2014      Eastern University, located in St. Davids, Pennsylvania near Philadelphia, is announcing a new program dedicated to the study Orthodox Christian thought and culture. They are being assisted in this by a group of Orthodox clergy, laity, and scholar. Eastern University’s webpage states: “The Institute will serve as an intellectual and spiritual home for Orthodox students and scholars, exploring the Greek, Arabic, and Slavic Orthodox traditions through their literature, thought, philosophy, theology, history, art, and music. “The Institute will offer a minor in Orthodox thought and culture, taught within the broader context of a Christ-centered education in the arts and sciences. A program unlike anything else in the country, the Institute will work with Eastern University " s existing academic structures, providing students a vibrant university experience at an accredited and stable institution with a strong Orthodox component, an interdisciplinary program with broad appeal to all Eastern Christians. “The Institute will also provide the introductory courses that fulfill some of Eastern " s general education curriculum, in particular the Old Testament, New Testament, and Theology courses. The Institute will work closely with the Templeton Honors College, so that eligible students can receive a Great Books education, complete a minor in Orthodox Thought and Culture, and finish the major or pre-professional program of their choice.” Eastern University is a Christian educational institution offering undergraduate, graduate, adult undergraduate, and online education. 22 июля 2014 г. Предыдущий Следующий Смотри также Turkey to offer course on Christianity at schools Turkey to offer course on Christianity at schools Religious freedom expert Mine Yildirim told World Watch Monitor there were concerns that the course will not take place in reality. Axion Estin offers Byzantine Music course at St. Vladimir’s Seminary Axion Estin offers Byzantine Music course at St. Vladimir’s Seminary In collaboration with The Axion Estin Foundation of New Rochelle, NY, Saint Vladimir’s Seminary here will be offering a public Continuing Education course on Byzantine Chant during the spring 2015 semester. PaTRAM Institute Now Accepting Enrollment for Spring PaTRAM Institute Now Accepting Enrollment for Spring Our 2015 church music courses are now open for enrollment at the PaTRAM Institute. These 12-week courses will begin at the end of February. This semester we are offering the following six classes online: Комментарии © 1999-2015 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/72426.html

18 H. A. Williams, True Resurrection (New York: Harper & Row, 1972) 136. Вильямс определяет воскресение Христа как «испытанное чудо», которое не является ни объяснение, ни теорией. Затем он добавляет, что «возможно, христианство как система объяснения, как теодицея, богооправдание может скоро потерпеть поражение, потому что как система объяснения оно всегда содержит в самом себе семена своего собственного разложения». Тем не менее мы не утратим истины или силы воскресения, ибо «возвещаемое поражение может оказаться именно смертью, которая всегда является необходимым предшествием воскресения» (142). 20 Regeinald H. Fuller, The Formation of the Resurrection Narratives (New York: Macmillan, 1971). 21 Позже, в обсуждении термина «опыт Пасхи» (“Easter experience”), к удивлению обозревателей, Схиллебекс займет позицию заметно отличную от Марксена. Но Фуллер настойчиво продолжает спрашивает: «Готов ли Схиллебекс пойти дальше Марксена и сказать, что событие Пасхи является прежде всего не тем, что Бог делает по отношению к ученикам, а тем, что Бог делает по отношению к Иисусу?» Смотреть обзор Фуллера в Interpretation 34:3 (1980) 295–6. 22 Он присутствовал и преломлял хлеб с ними и перед, и после своих смерти и воскресения. Тем не менее после Его воскресения «присутствие Его является странным; Его приход поражает», и «Он больше не приходит и уходит, а «позволяется» и «исчезает» со смущающей неожиданностью», – пишет Романо Гвардини в книге «Господь» («The Lord») (New York: Meridian Books, 1969) 410. Действительно, в этом описании проявляется различие, происшедшее после воскресения. См. ниже – в главах 2, 5, 7. 23 Автор приводит эту цитату по Иерусалимской Библии, и текст ее по смыслу идентичен приводимому нами переводу еп. Кассиана. 24 André-Marie Dubarle, “Belief in Immortality in the Old Testament and Judaism” в книге под редакцией Pierre Benoit и Roland Murphy Immortality and Resurrection (New York: Herder and Herder, 1970) 37–8. 25 См. George W.E. Nickelsburg, Resurrection, Immortality, and Eternal Life in Intertestamental Judaism (Cambridg, Mass.: Harvard University Press, 1972) 17ff.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/per...

377 В данной главе автор не ставит своей целью сравнительный анализ древнееврейской и ханаанской религиозных традиций. Подробнее о перипетиях отношений между этими народами, об их культурных и духовных традициях можно прочитать, например, в следующих книгах: Day J. Yahweh and the gods and goddesses of Canaan. Journal for the study of the Old Testament. Supplement series 265. Sheffield Academic Press, 2002; Noll K.L. Canaan and Israel in Antiquity. London – New York: Bloomsbury, 2013. 378 См. F. Brown, S.R. Driver and C.A. Briggs. A Hebrew and English Lexicon of the Old Testament. Oxford, 1967. В русском синодальном переводе Библии в указанных местах используется греческий аналог термина: «финикийцы», «финикийские купцы». 379 Вспомним стоянку раннего палеолита Гешер Бенот Яаков (ок. 780 тыс. лет до н. э.) и пещеру Кесем (ок. 300–200 тыс. лет до н. э.) на территории современного Израиля (см. гл. II. Религиозные представления эпохи палеолита). 380 Вспомним поселения в долине реки Иордана, относящиеся к натуфийской (13–10 тыс. лет до н. э.) археологической культуре (см. гл. III. Религиозные представления эпохи мезолита и неолита). 382 Согласно библейскому тексту, племя амореев происходило от Аморея – сына Ханаана (см. Быт.10:15–16 ). От Ханаана, согласно книге Бытия, также происходили Сидон, Гергесей, Иевусей и др., давшие названия соответствующим семитским племенам. 383 Угарит был открыт на территории современной Сирии (в 12 км к северу от Латакии) в ходе экспедиций французского археолога Клода Шеффера в 1929–1939 и 1948–1963 гг. 384 Угарит поставлял соседней Месопотамии и Египту ценную кедровую древесину, оливковое масло и вино. 385 В учебной литературе для удобства жители прибрежных районов Средиземноморья часто именуются финикийцами, а жители внутренних территорий – амореями. Вместе с тем нельзя забывать о том, что Угарит хоть и располагался на побережье, но всё же был аморейским поселением. 386 Финикииские города, как и многие города Северного Ханаана, находились в вассальной зависимости от Хеттской империи.

http://azbyka.ru/otechnik/religiovedenie...

Most popular authors Functionality is temporarily unavailable. Multimedia назад вперёд Hierotheus (Lobachevsky) Glorified among the Saints Metropolitan of Bessarabia consecrates new church built in place of one destroyed by Godless Soviets Monastics of the Russian Church Abroad in the Holy Land participate in the procession of the Shroud of the Mother of God Tens of Thousands of Believers Venerate the Memory of the Royal Family in Yekaterinburg Bishops of the Russian Church Abroad are received by His Beatitude Patriarch Theophilos III of Jerusalem and All Palestine Metropolitan Joseph Concludes Visits in Boston with Elevation In pictures: Sunday of Saint Gregory Palamas marked in Thessaloniki Procession With Relics of St. Demetrios in Thessaloniki (VIDEO) (VIDEO)Celebrating 5 years of Byzanfest International Orthodox Film Festival “The New Testament” Video Resources Available from St. George, Charleston Pravmir originals previous next Irina Sycheva A second grade student from Chelyabinsk began to ... Pavel Orlov And why even non-believing teachers listen to him Irina Sycheva Neurologist speaks about what will definitely not help Irina Sycheva Now the mother and her child are not ... Natalia Nekhlebova 7 questions about the new stage of the ... Irina Sycheva A second later, the car crashed into a ... Taisia Sidorova How did the pandemic change charity? Ekaterina Sivanova And how to stop making excuses ourselves? Irina Sycheva Arseny Lis, a 9-year-old boy from Chelyabinsk, is ... Irina Sycheva Resuscitators saved their colleague Family What is Christian Love in Marriage? Alexander Tkachenko Or the Rules of Pulling up Baobabs More Library The Importance of Patiently Letting Down Our Nets in Obedience Priest Philip LeMasters If there is any virtue that seems completely foreign to our culture today, it is patience.  From fast food to cell phones, from… Do We Have A Reaction To The Gospel? Fr. James Guirguis My dear brothers and sisters, to preach is a joyous but also a grave endeavor. The gospel teaching of the Lord Jesus Christ… More Our Faith “Le monde entier reste silencieux au sujet de l’Artsakh” : 120 000 personnes sont bloquées, dont des enfants en bas âge. pravmir_com_team “The whole world is silent about Artsakh.” 120,000 people are in the blockade, among them small children Natalia Nekhlebova The Importance of Patiently Letting Down Our Nets in Obedience Priest Philip LeMasters More Calendar The Tree Heals the Tree Archpriest Stephen Freeman Readers of the New Testament are familiar with St. Paul’s description of Christ as the “Second Adam.” It is an example of the… More Contemporary Issues Long Live the King: in Defence of the British Monarchy Archpriest Lawrence Farley On September 8, Her Majesty Queen Elizabeth II reposed in the Lord at the age of 96.  She had reigned as the Queen… More Parish Fr. Gabriel Bilas Becoming Coffee Drinking Christians

http://pravmir.com/

Larry W. Hurtado This outstanding book provides an in-depth historical study of the place of Jesus in the religious life, beliefs, and worship of Christians from the beginnings of the Christian movement down to the late second century. Lord Jesus Christ is a monumental work on earliest Christian devotion to Jesus, sure to replace Wilhelm Bousset’s Kyrios Christos (1913) as the standard work on the subject. Larry Hurtado, widely respected for his previous contributions to the study of the New Testament and Christian origins, offers the best view to date of how the first Christians saw and reverenced Jesus as divine. In assembling this compelling picture, Hurtado draws on a wide body of ancient sources, from Scripture and the writings of such figures as Ignatius of Antioch and Justin to apocryphal texts such as the Gospel of Thomas and the Gospel of Truth. Hurtado considers such themes as early beliefs about Jesus’ divine status and significance, but he also explores telling devotional practices of the time, including prayer and worship, the use of Jesus’ name in exorcism, baptism and healing, ritual invocation of Jesus as “Lord,” martyrdom, and lesser-known phenomena such as prayer postures and the curious scribal practice known today as the nomina sacra. The revealing portrait that emerges from Hurtado’s comprehensive study yields definitive answers to questions like these: How important was this formative period to later Christian tradition? When did the divinization of Jesus first occur? Was early Christianity influenced by neighboring religions? How did the idea of Jesus’ divinity change old views of God? And why did the powerful dynamics of early beliefs and practices encourage people to make the costly move of becoming a Christian? Boasting an unprecedented breadth and depth of coverage — the book speaks authoritatively on everything from early Christian history to themes in biblical studies to New Testament Christology — Hurtado’s Lord Jesus Christ is at once significant enough that a wide range of scholars will want to read it and accessible enough that general readers interested at all in Christian origins will also profit greatly from it. Данный труд пока не переведён в текстовый формат. В виде сканированного документа вы можете ознакомиться с ним по ссылке ниже. Читать в формате pdf . Читать в формате pdf Предлагаем помочь распознать текст этой книги и открыть его для тысяч читателей. Это можно сделать самостоятельно или привлечь профессионала. Предварительно просим уточнять, не взята ли эта книга на распознавание, написав по адресу otechnik@azbyka.ru Читать далее Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/lord-jes...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010