620 Feulner. P. 178–179 с аппаратом и примечаниями: о рукописях, см. 151–171; о рубриках «гласно» или «тайно» см. 185–223 passim. 621 Renhart E. Die älteste armenische Anaphora. Einleitung, kritische Edition des Textes und Übersetzung//id. & Dum-Tragut J. Armenische Liturgien. Ein Blick auf eine ferne christliche Kultur, hrsg. im Auftrag des Österreichischen Liturgischen Instituts Salzburg//Heiliger Dienst. Ergänzungsband 2. Graz/Salzburg, 2002. S. 93–241: текст 152–153, рубрики 128–129, рукописи 117–123. Я благодарен д-ру Ренхарту за присылку экземпляра этого ценного издания. 622 В дополнение к источникам, упомянутым в прим. 624, 626 ниже см. также изображения склонившихся византийских священнослужителей: Gerstel Sh. E. J. Beholding the Sacred Mysteries. Programs of the Byzantine Sanctuary//College Art Association Monograph on the Fine Arts. Vol. 56. Seattle/London, 1999. P. 145–200; Walter Ch. Art and Ritual of the Byzantine Church//Birmingham Byzantine Series. Vol. 1. London, 1982. Plate XXVIII, 60. 627 Петрас (Petras D. Public Recitation. P. 102–103) заявляет: «Мы действительно видим явное беспокойство, редко засвидетельствованное, конечно, но постоянное, что люди хотели слышать молитвы» и приводит три источника, уже процитированные мною выше: Юстиниана (раздел C.I.4 выше), «Протеорию» и афонских «колливадов». Демонстрируют ли эти три источника, разбросанные по временной шкале на шесть столетий, и лишь один из них из поздней античности, постоянное беспокойство, я оставляю на суд читателей. Петрас утверждает далее, что это доказывает «важность этих молитв». Никто не пытается опровергнуть важность литургийных молитв, особенно анафоры, которая осталась не менее важной на протяжении пятнадцати столетий тихого чтения. Для историка проблема заключается не в том, было ли беспокойство о том, чтобы молитвы были услышаны из-за их непреходящей важности, как я это уже сказал выше (раздел А, прим. 492–493); а в том, есть ли у нас древние свидетельства для такого беспокойства. Ответ: нет, за исключением Юстиниана. Все остальное, это не история, а принятие желаемого за действительное. Кроме того, «Протеория» (раздел C.I.4 выше, прим. 613), утверждает не то, что анафора должна быть возглашена, чтобы люди ее услышали, но что Заамвонная молитва представляет им вместо этого резюме анафоры.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

Сети богословия Тема недели: Почитание мощей в православии Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Мнение Мнение Статья Статья Статья Новые материалы 1 января 18 сентября 2019 In this talk, first given at the annual Orthodox pilgrimage to the monastery of Barking, England, Fr Alexander Tefft examines the long history of Barking Abbey, a monastery that played an important role in the life of the English Church. He describes the saints connected with the abbey, and poses the question: for Orthodox Christians, living in an increasingly multi-ethnic society, what is the real England? 12 ноября 2012 This book is the first exploration of the remarkable odyssey of Thomas Aquinas in the Orthodox Christian world, from the Byzantine to the modern era. Aquinas was received with astonishing enthusiasm across the Byzantine theological spectrum. By contrast, modern Orthodox readings of Aquinas have been resoundingly negative, routinely presenting Aquinas as the archetype of as a specifically Western form of theology against which the Orthodox East must set its face. Basing itself primarily on a close study of the Byzantine reception of Thomas, this study rejects such hackneyed dichotomies, arguing instead for a properly catholic or universal construal of Orthodoxy – one in which Thomas might once again find a place. In this essay, written as a submission to the Theological Committee of the Episcopal Assembly of Orthodox Bishops for Great Britain and Ireland, Fr Gregory Hallam examines the role of the diaconate in the Orthodox Church today in the light of its historical development, and calls for its renewal for the benefit of the Church and the world. Fr Gregory is Dean of the Antiochian Orthodox Deanery of the United Kingdom and Ireland. 9 августа 2012 SYRIA: Sustaining faith amid the fighting 6 июля 2012 События 4 июля 2012 The Chairman of the Moscow Patriarchate Department for External Church Relations, Metropolitan Hilarion of Volokolamsk, has sent a congratulatory message to Archbishop Vincenzo Paglia, spiritual father of the Community of St. Egidio, on the occasion of his appointment as President of the Pontifical Council for the Family and elevation to the rank of archbishop. Below is the text of the message.

http://bogoslov.ru/tag/Catholic Church

Burial place of Holy Archdeacon Stephen the Protomartyr discovered Ramallah, November 13, 2014 During excavations near the Palestinian town of Ramallah archaeologists have discovered a greatest Christian relic – the burial place of Holy Archdeacon Stephen, the First Martyr for Christ, reports the Linga news portal.      Research in the Kharaba at Taiar village, which lies two kilometers west of Ramallah, carried out by the Palestinian and Israeli researchers have yielded unexpected results. Within the framework of a project by the University of Jerusalem for the discovery and restoration of antiquities, a group of archaeologists led by Dr. Salah al Hudeliyya has discovered ruins of an entire church complex that includes a temple of the Byzantine-Umayyad era as well as a Byzantine monastery. According to a statement by Dr. al Hudeliyya, this find is of great value for Christians worldwide.      “Inside one of these churches we came across an inscription which indicates that this church had been built in honor of Holy Apostle and Archdeacon Stephen the Protomartyr, buried here in 35 AD,” the historian related.      The researcher has assured the local and Church authorities, whose representatives recently visited the newly discovered ruins, that the university, as before, will put all its resources and energy into implementation of the current project. “There are five years left, and then the necessary research will be completed and this monument will be ready; it will surely become a pilgrimage site for believers from all over the world. Tourists will take advantage of the opportunity as well, because this site is a living example of continuity of the cultures of the Middle East region: here on the same site we can see the heritage of antiquity, early and late middle ages, Hellenistic, Byzantine, and Islamic cultures,” the archaeologist said in conclusion. One fourth of the Kharaba at Taiar village belongs to the Church of Jerusalem, which the expert believes will make this settlement a suitable place for pilgrims. Pravoslavie.ru 20 ноября 2014 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Смотри также Комментарии Jesъs garcha calpe 28 апреля 2016, 13:00 Recibir noticias de su pбgina Elizabeth 16 июля 2015, 15:00 Thank you for this great article. Unfortnately, the image of the iconography did not download when I read the text. But I a assuming it was the image that lead to the article. F cello 22 ноября 2014, 05:00 For every church the ISIS and others have destroyed, another church tursns up. I consider this a miracle from God . Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/75301.html

Сети богословия Тема недели: Почитание мощей в православии Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Мнение Мнение Статья Статья Статья Новые материалы 1 января Готовится в выходу книга о раннем исламе и немусульманах 5 марта 2020 – 5 марта 2020 События В марте 2020 года издательство Кембриджского университета выпустит книгу Элисон Вакка " Земли немусульман после мусульманского завоевания: Власть ислама и иранская государственная традиция в Армении и Кавказской Албании " . В VIII-IX веках жители Армении и Кавказской Албании, уже вошедших в состав Арабского халифата, продолжали в массе оставаться христианами. Исторически, эти земли входили в сферу влияния иранской культуры. Автор обращается к армянским и арабским источникам, многие из котороых все еще недостаточно изучены, чтобы рассказать о положении этих территорий в системе халифата, подчеркивая при этом приемственность арабского правления от прежнего персидского. В книге уделяется много внимания истории отношений между христианством и исламом в данный период.  Элисон Вакка - профессор истории Университета Теннесси, Ноксвиль, США. Оглавление: 1. Non-Persian provinces of Iran, non-Muslim provinces of Islam: an introduction to the Umayyad and " Abbsid North 2. Whence the Umayyad North?: Byzantine, Sasanian and caliphal administrative geography of the North 3. Lost Greek kings and hoodwinked Khazars: Sasanian and Byzantine legacy in the construction of caliphal frontiers in the North 4. The so-called Marzbns and the Northern Freemen: local leadership in the North from Sasanian to caliphal rule 5. Caliphs, commanders and Catholicoi mechanisms to control the North under Byzantine, Sasanian and caliphal rule 6. Taxing the dead and sealing the necks of the living: Sasanian and caliphal treaties and taxation in the North 7. Collective historical amnesia: claiming Sasanian legacy and the case for a Parthian Intermezzo. Другие публикации на портале: © 2007-2024 Портал Богослов.Ru. Издатель: БОГОСЛОВ.RU Адрес издателя: 141300 Московская область, город Сергиев Посад, территория Троице-Сергиевой Лавры. Все права защищены. Свидетельство о регистрации СМИ Эл ФС77-46659 от 22.09.2011 При копировании материалов с сайта ссылка обязательна в формате: Источник: Портал Богослов.Ru . Мнение редакции может не совпадать с мнением авторов публикаций. Редакция открыта к сотрудничеству и готова обсудить предложения.

http://bogoslov.ru/event/6025278

Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson Скачать epub pdf MAXIMUS THE CONFESSOR MAXIMUS THE CONFESSOR, monk, theologian, St. (580–662). Maximus is arguably the greatest of Byzantine theologians and was also a writer on exegesis, liturgy (q.v.), doctrine, and ascesis (q.v.). Trained for court service in Constantinople (q.v.), where he served until ca. 614 as Imperial Secretary to Emperor Heraclius, he left the capital in his early thirties for the monastic life. Never ordained, he spent years in several different monasteries, including on Cyprus where he became acquainted with Sophronius (later Patriarch of Jerusalem), who seems to have introduced him to ascetic literature. He arrived finally in Byzantine North Africa in 626. From there, and later from Rome, he led the battle against the Monothelite Formula (see Christology) proposed by Heraclius as a device for ending the schism over the Council of Chalcedon (qq.v.). His activities peaked with the convocation of the Lateran Synod by Pope Martin I (qq.v.) at Rome in 649. Arrested together with the pope, Maximus paid for his opposition with torture and death in exile in 662, as Martin had earlier. His theology, a synthesis of real genius and spiritual depth, prevailed nineteen years later at the Sixth Ecumenical Council (q.v.) at Constantinople. It combined the insights of the ascetic tradition with the triadology and anthropology of the Cappadocians, the Christologies of Cyril of Alexandria and Leo of Rome with that of Justinian and the Fifth Ecumenical Council, and the thought of late Neoplatonism through Dionysius the Areopagite (qq.v.). Its heart lay in the defense of created freedom (q.v.) and change (kinesis) as positive, and the vision of Christ as the one in whom that freedom and growth are accomplished. Created freedom was fulfilled once and for all in the economy (q.v.) of the Incarnate Word, and now and to come in the appropriation of Christ-which appropriation is the human vocation and glory. His thought provided a later basis for the defense of the holy icons by Joh n of Damascus, for the fiery advocacy of mystical experience by Symeon the New Theologian, and of deification as real and presently available by Gregory Palamas at the close of the Byzantine era (qq.v.). Due to the difficulty of the Greek, most of his writings-other than the Centuries on Charity-are not available in English. Читать далее Источник: The A to Z of the Orthodox Church/Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson - Scarecrow Press, 2010. - 462 p. ISBN 1461664039 Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

Institute for Orthodox Thought and Culture Announced/Православие.Ru Institute for Orthodox Thought and Culture Announced Philadelphia, Pennsylvania, July 22, 2014      Eastern University, located in St. Davids, Pennsylvania near Philadelphia, is announcing a new program dedicated to the study Orthodox Christian thought and culture. They are being assisted in this by a group of Orthodox clergy, laity, and scholar. Eastern University’s webpage states: “The Institute will serve as an intellectual and spiritual home for Orthodox students and scholars, exploring the Greek, Arabic, and Slavic Orthodox traditions through their literature, thought, philosophy, theology, history, art, and music. “The Institute will offer a minor in Orthodox thought and culture, taught within the broader context of a Christ-centered education in the arts and sciences. A program unlike anything else in the country, the Institute will work with Eastern University " s existing academic structures, providing students a vibrant university experience at an accredited and stable institution with a strong Orthodox component, an interdisciplinary program with broad appeal to all Eastern Christians. “The Institute will also provide the introductory courses that fulfill some of Eastern " s general education curriculum, in particular the Old Testament, New Testament, and Theology courses. The Institute will work closely with the Templeton Honors College, so that eligible students can receive a Great Books education, complete a minor in Orthodox Thought and Culture, and finish the major or pre-professional program of their choice.” Eastern University is a Christian educational institution offering undergraduate, graduate, adult undergraduate, and online education. 22 июля 2014 г. Предыдущий Следующий Смотри также Turkey to offer course on Christianity at schools Turkey to offer course on Christianity at schools Religious freedom expert Mine Yildirim told World Watch Monitor there were concerns that the course will not take place in reality. Axion Estin offers Byzantine Music course at St. Vladimir’s Seminary Axion Estin offers Byzantine Music course at St. Vladimir’s Seminary In collaboration with The Axion Estin Foundation of New Rochelle, NY, Saint Vladimir’s Seminary here will be offering a public Continuing Education course on Byzantine Chant during the spring 2015 semester. PaTRAM Institute Now Accepting Enrollment for Spring PaTRAM Institute Now Accepting Enrollment for Spring Our 2015 church music courses are now open for enrollment at the PaTRAM Institute. These 12-week courses will begin at the end of February. This semester we are offering the following six classes online: Комментарии © 1999-2015 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/72426.html

[Встреча с Православием/Православная библиотека] 16 января 1727 г.— Решение Святейшего Синода об отправлении в Китай новой Русской духовной миссии 16 января 1727 г. Святейший Синод постановил: «Во исполнение Ея Императорского Величества имянного указу, св. Правительствующий Синод приказали: о бытии преосв. Иннокентию, епископу Переславскому, ныне в Иркуцку настоящим епископом и о титуловании себя по той епархии, как и прежде было». Владимир Жильцов Своими впечатлениями от паломничества на Святую Гору Афон с нами поделился участник Тамбовского областного отделения движения «Россия Православная» Владимир Жильцов. English Edition [Orthodoxy Today] The most poignant echo of the death of the Byazantine Empire in the current crisis is the role that Westerners will prove to have played in the destruction of the Eastern Christian communities, should it come to pass. [Orthodoxy Today] NRA president, Wayne LaPierre says that instead of banning assault weapons and high-capacity magazines, we need to do something about violent movies and video games. He is technically correct that the cause of gun violence is not the gun. It " s the violence, but sometimes the root problem is not the one that needs fixing. Mr. LaPierre " s uncompromising ideology could benefit from a little oikonomia. [Theology] For Eastern Orthodox Christians, icons are sacred images that represent Jesus Christ, the Virgin Mary, saints or events in the life of Christ. In the Byzantine era, Christians created icons in many media such as gemstones, ceramic, precious metals, mosaic and fresco. Byzantine icons varied greatly in size and shape, with some even worn around the neck. Byzantine Christians believed that focusing on an icon helped them communicate with the figure represented by the icon, aiding the Christian’s prayer in its journey. [News] Greek Orthodox church leaders are hoping state legislators will pass a resolution calling on Turkish officials to " loosen up on their secular stronghold " and allow for more religious freedom abroad.

http://pravoslavie.ru/archive/130130

Сети богословия Тема недели: Почитание мощей в православии Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Статья Мнение Мнение Статья Статья Статья Новые материалы 1 января Autonome- und Selbstverwaltungskirchen im Moskauer Patriarchat Die Herde der Russischen Orthodoxen Kirche ist über mehrere Länder und Kontinente verteilt. Um die Administration verschiedener Teile der Kirche zu erleichtern und kulturelle und politische Besonderheiten besser berücksichtigen zu können, gibt es Exarchate und Autonome Kirchen. Über die Entstehung, Funktion und den heutigen Zustand dieser Gebilde erzählt ein verdienter Professor der Geistlichen Akademie von Moskau Erzpriester  Dr. Wladislaw Tsypin. Статья Der Aufbau der Russischen Orthodoxen Kirche, wie auch der der meisten anderen Orthodoxen Ortskirchen, unterscheidet sich in unserer Zeit wesentlich vom byzantinischen. In der byzantinischen Periode gab es im territorialen Aufbau einer Ortskirche zwischen dem Patriarchat und der Diözese eine Mittelstufe, und zwar die sogenannten Metropolien, die aber früher, etwa bis zum Ende des IV. Jahrhunderts, autokephal waren. Heutzutage hat aus allen Ortskirchen nur eine, die Rumänische Kirche, den metropolitanischen Aufbau. In der Geschichte der Russischen Orthodoxen Kirche wurde mehrmals die Frage über die Bildung der metropolitanischen Gebiete besprochen. Dieses Thema wurde vom Großen Moskauer Lokalkonzil von 1666 - 1667 und später auch vom Moskauer Lokalkonzil 1682 behandelt, aber einen positiven Beschluss zu dieser Idee hatte man dennoch nie gefasst. Das Lokalkonzil von 1917 - 1918 hat in seiner dritten Sitzungsperiode den Entschluss „Über die kirchlichen Gebiete " gefasst. Damit wurde diese Frage prinzipiell gelöst, aber konkrete Maßnahmen zur Verwirklichung dieses Entschlusses wurden auf die Zukunft  abgelegt und den ständigen Behörden der kirchlichen Verwaltung auferlegt (Определения и постановления Священного Собора Православной Российской Церкви. 1917 - 1918. М., 1994, вып. 4, с. 14). Die außerordentlich schwierigen Umstände des kirchlichen Lebens in der damaligen Zeit hatten die Erfüllung dieses Entschlusses unmöglich gemacht.

http://bogoslov.ru/article/502982

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010