Ианнуарий (Ивлиев), архим. Лекции по Апокалипсису на радио «Град Петров» в 2003 г. Лекция 1. 1087 Пытаясь оценить сложную структуру Откр., поначалу (на протяжении примерно всего XIX века) библейские критики чаще делали противоположный вывод — о том, что Откр. есть искусная (или необорот, не слишком искусная) компиляция различных по своему авторству и сюжету текстовых блоков. 1088 См.  Brown R. P. 796. 1089 См.  Струговщиков Е., свящ. Притча о двух свидетелях (Откр. 11, 1-12) и ее значение и место в книге Откровения св. Иоанна Богослова. Курсовое сочинение. СПбДА. 2004. 1090 О хиазме в Ин. кратко говорится в: Кассиан, еп. Водою и кровию и духом. С. 20-1. 1091 Здесь, кстати, не может не возникнуть аналогии с Лк. и Деян., которые также являются двумя частями диптиха и в которых также говорится о Христе (Лк.) и Церкви (Деян.) — см. § 44. 4. 1092 Достаточно вспомнить, как перед чтением Апостола (отрывка из апостольских посланий) за Божественной литургией происходит диалог чтеца, диакона и священника-предстоятеля («Премудрость» — «[К коринфяном] послания святаго апостола Павла чтение» — «Вонмем»...), а перед чтением Евангелия поется «Аллилуиа», совершается каждение и т. п. Подобное богослужебное «оформление» чтения Священного Писания наличествует и в других христианских традициях. 1093 Одно из литургических служений в раннехристианской Церкви — А.С. 1094 Ианнуарий (Ивлиев), архим. Лекции по Апокалипсису на радио «Град Петров» в 2003 г. Лекция 1095 «Вполне аргументированно многие комментаторы усматривают здесь непривычное для нас указание на троичность Бога. Разумеется, Иоанн, живший более чем за два столетия до I и II Вселенских соборов, до всех долгих дискуссий святых отцов о Боге Троице, не мог еще пользоваться понятиями и терминологией IV века». — Ианнуарий (Ивлиев), архим. Лекции по Апокалипсису на радио «Град Петров» в 2003 г. Лекция 3. 1096 Греческий язык Откр., по мнению специалистов — наименее литуратурный в Новом Завете, он отмечен наибольшей «семитскостью». Судя по всему, родным языком автора был арамейский или еврейский. — См.  Brown R. P. ??? 1097

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=675...

2048 Hengel, Judaism, 1:229; cf. Painter, «Gnosticism,» 6; Dupont-Sommer, Writings, 46. Yamauchi, «Colosse,» 145, points to the differences. 2049 Many writers comment on the prominence of knowledge in the Scrolls, see, e.g., Fritsch, Community, 73–74; Allegro, Scrolls, 132–33; Patte, Hermeneutic, 220. 2050 See Flusser, Judaism, 57–59; Painter, John, 6; cf. Drane, «Background,» 120. Vanderlip, «Similarities,» 13–158, thinks John is closer to gnostic and hermetic usage; but the latter may borrow heavily from John. 2051 1QM 13.3; Wilcox, «Dualism,» 89, cites 1QS 3.1; 1QH 11.8; cf. 1QS 8.9; 9.17. See also Yadin, War Scroll, 259, on 1QM 1.8, if his reconstruction is accurate. 2055 Lohse, Colossians, 25–26, citing 1QS 4.4; lQSb 5.25; 1QH 12.11–12; 14.25. Painter, «Gnosticism,» 2, cites 1QS 3.6–7; 4.6. 2060 The fourth benediction in Oesterley, Liturgy, 62; m. Ber. 5calls this benediction the Chônen ha-dáath (Oesterley, Liturgy, 64). 2063 Brown, Epistles, 278–79. Intellectual knowledge without obedience was inadequate (Kohlen Theology, 29–30; Marmorstein, Merits, 43). This is also true of John (Manson, Paul and John, 96–97. 102–3); contrast gnosticism (Finegan, Records, 106). 2069 E.g., b. Ber. 33a; Sanh. 92a; see Wewers, «Wissen,» 143–48 (treating 3 Enoch on pp. 144–45. and rabbinic texts on 146–48); Bultmann, «Γινσκω,» 701. Cf. p. Ber. 2:3, §5 for a prayer for knowledge which would lead to repentance and redemption. 2073 Kadushin, Mind, 201–22; for God " s nearness in Jewish literature, cf. Schechter, Theology, 21–45. 2074 E.g., m. " Abot 3:2, 6; Mek. Bah. 11.48–51 (Lauterbach 2:287); see comments on Matt 18in ch. 7 of our introduction, on Matthean Christology, p. 306. 2080 E.g., Ward, «Hosea,» 393, interprets knowledge of God in Hos 4as Israel " s historic teaching. 2082 For the full semantic range, see Brown, Driver, Briggs, Lexicon, s.v., " » and « » 393–96 (instruction, under niphal, 394; obedience, 395; intellectual, 395; etc.) 2084 Enz, «Exodus,» points out that «know» is a key term in both works (209) and that Exodus likewise relies heavily on the verb rather than the noun (214). The lxx also prefers οδα here.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

10), усиливая тем самым роль женщин как свидетельниц воскресения Иисуса Христа ( Osborne. 1992. P. 682). Что касается Евангелия от Иоанна, то «все четыре эпизода главы 20 изображают кризис веры, поскольку участники (в т. ч. и Мария Магдалина.- П. Л.) событий, предшествовавших и последовавших за Воскресением, не понимают до конца всего происходящего» (Ibid. P. 682, 684-685). Но Христос Сам помогает им прийти к полному постижению Воскресения через откровение Своей божественной природы ( Schnackenburg. 1982. P. 335). Свт. Иоанн Златоуст подчеркивает в своем толковании рассказа о хождении ко Гробу Спасителя «мужество женщин... пламенную любовь… щедрость в издержках… решимость на самую смерть» ( Ioan. Chrysost. In Matth. 88//PG. 58. Col. 778), призывая христиан подражать им. Рассказ о Марии Магдалине, пришедшей на могилу Спасителя с др. женщинами, сохранился также среди дошедших до наст. времени фрагментов апокрифического Евангелия от Петра (12. 50-54; 13. 55-57), составленного во II в. Он, за исключением незначительных деталей, не содержит ничего нового по сравнению с рассказами канонических Евангелий, видимо являясь эклектическим текстом ( Brown. 1997. P. 835). В день памяти св. Ж.-м. в Регентской школе при МДА традиционно проходит вечер, посвященный Ж.-м. ( Макарий [Веретенников], архим. Творческие вечера в Регентской школе//АиО. 2008. 2(52). С. 326-327). Лит.: Zahn Th. Brüder und Vettern Jesu. Lpz., 1900. S. 225-364; Глубоковский Н. Н. Благовестие христ. свободы в послании св. ап. Павла к Галатам. София, 1935. М., 1999р. С. 89-98; Crossan J. D. Mark and the Relatives of Jesus//NTIQ. 1973. Vol. 15. Fasc. 2. P. 81-113; Schnackenburg R. The Gospel According to St. John. L., 1982. Vol. 3: Comment. on Chap. 13-21. P. 300-335; Osborne G. Resurrection//Dictionary of Jesus and the Gospels/Ed. J. B. Green et al. Downers Grove (Ill.), 1992. P. 673-688; Paulien J. Nicodemus//ABD. 1992. Vol. 4. P. 1105-1106; Witherington B. Mary (2)//Ibid. P. 582; Brown R. E. Death of the Messiah: From Gethsemane to the Grave.

http://pravenc.ru/text/182227.html

Еще Р. Бультман предположил, что «Н. о.» является раскрытием оригинального независимого предания (критику теории см.: Bovon. 2002. P. 98). Некоторые авторы считали, что гимн связан с иудеохрист. литургической традицией (см., напр.: Miyoshi. 1978). Однако др. исследователи не видели в тексте связи «Н. о.» с иудеохрист. кругами ( Fitzmyer. 1981. P. 420). Язык гимна вполне согласуется с др. молитвами и гимнами христ. происхождения, напр. с молитвой апостолов в Деян 4. 24-30, в к-рой используется та же лексика («раб», «народы», «владыка»). В целом представление об иудейском происхождении считается необоснованным ( Brown. 1993. P. 439, 455; Bovon. 2002. P. 97, 103). «Н. о.», очевидно, несет в себе новое христ. понимание промыслительного характера смерти верующего и представляет собой ответ первохрист. Церкви на эту проблему, значимую для всех, особенно в свете ожидаемого Второго пришествия Господа (ср.: Деян 1. 11 - Brown. 1993. P. 456). В раннехристианской экзегезе В раннехристианской экзегезе «Н. о.» рассматривается в качестве символического описания итога жизни праведного верующего. Так, напр., Ориген подчеркивал универсальный характер гимна, полагая, что текст актуален для всего человеческого рода: каждому необходимо символически взять, подобно прав. Симеону, младенца Иисуса на руки в преддверии ухода из жизни. В этом случае человек получает шанс уйти с нескончаемой радостью из этого мира. Такое становится возможным, если человек борется за водительство Духом Святым, Который некогда руководил прав. Симеоном и привел верующего в Церковь - только в ней можно обрести Младенца Иисуса ( Orig. Hom. in Luc. 15. 1-3). Ориген также отмечает важность выражения «в мире», к-рое напоминает ему слова обетования, обращенные к Аврааму (Быт 15. 15), и говорит о том верующем, к-рый обрел в себе «мир Божий, который превыше всякого ума» (Флп 4. 7), означая его упокоение с Авраамом и со св. отцами, т. е. об обретении близости со Христом - Господом патриархов (ср.: Флп 1. 23; Гал 2. 20 - Orig. Hom. in Luc. 15. 4-5). Свт. Амвросий Медиоланский сравнивает слова гимна со словами НЗ о желании «разрешиться и быть со Христом, потому что это несравненно лучше» (Флп 1. 23), добавляя, что «если ты хочешь освободиться, то приди в храм и обними руками своей веры Слово Божие - тогда ты никогда не увидишь смерти, поскольку ты узрел Жизнь» ( Ambros. Mediol. In Luc. II 58-59).

http://pravenc.ru/text/ Ныне отпущаеши ...

10315 Cf. Petronius Sat. 112. Daube, «Gospels,» 342, thinks that Jewish custom also usually withheld anointing from corpses of the executed. Bammel, «Trial,» 444, thinks that requests for the body usually preceded the execution (as in Gos. Pet. 2:3ff). 10316 E.g., Homer I1. 24.22–137; Sophocles Ajax 1326–1369; Ant. 278–279, 450–455, 692–695, 1348–1353; Euripides Supp1. 19; Cicero Verr. 2.1.3.7; Lucan C.W. 7.809–811; Valerius Maximus 5.3.ext.3c; Philostratus Hrk. 33.32. 10317 E.g., Homer I1. 7.79,84,409–410; Virgil Aen. 11.100–107; Livy 38.2.14; Appian R.H. 12.9.60: Cornelius Nepos 18 (Eumenes), 13.4; Silius Italicus 10.518–520; 12.473–478; Valerius Maximus 5.1.11; 5.1.ext.6; Ps.-Callisthenes Alex. 1.14, 41; 2Sam 2:5; 21:12–14 ; 2Macc 4:49; Josephus Ant. 4.264–265; cf. Ps.-Phoc. 99–101. 10318 Philo Flaccus 83–84; Taylor, Mark, 600; Gnilka, Jesus, 314; Lane, Mark, 578, cites also Cicero Phi1. 2.7.17; Plutarch Antonius 2. 10319 Brown, Death, 1207–8, shows that Justinian Dig. 48.24 reports Roman law as early as Augustus allowing relatives to bury the corpse but refusing it for maiestas (treason); but he rightly observes that magistrates made these decisions themselves in the provinces (cf. Cicero Verr. 2.5.45, §119; Philo Flaccus 83–84). 10320 Brown, Death, 1208–9; whether a crime was truly against the maiestas of the state was sometimes debatable (e.g., Seneca Controv. 9.2.13; cf. the wordplay in Cicero Fam. 3.11.2). The Jewish officials would surely not object to the burial, however, and without opposition Pilate was free to act as he pleased. He had settled matters adequately for the chief priests. 10322 E.g., Herodian 1.13.4–6; 3.5.6; 4.6.1. Continued ties with a prisoner could be dangerous; this concern reduced Apollonius " s disciples by more than three-quarters (Rapske, Custody, 388, citing Philostratus Vit. Apol1. 4.37). 10323 E.g., Cornelius Nepos 1 (Miltiades), 7.5–6; 2 (Themistocles), 8.1–7; 3 (Aristides), 1.1–5; 7 (Alcibiades), 4.1–2; Babrius 4.6–8; 31.23–24; 64.10–11; Phaedrus 1.21.1–2; 2.7.14–15; 3.5.1; 4.6.11–13.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Petersen. Ed. by J.M. LeMon and K.H. Richards. RBS 56. Winona Lake, 2009, pp. 311–332. Britt 2003 – Britt B. Unexpected Attachments: A Literary Approach to the Term хсд in the Hebrew Bible//JSOT 27.3 (2003), pp. 289–307. Brockington 1973 – Brockington L.H. The Hebrew Text of the Old Testament. The Readings Adopted by the Translators of the New English Bible. Oxford Cambridge, 1973. Brodie 2001 – Brodie T.L. Genesis as Dialoguë A Literal, Historical and Theological Commentary. Oxford, 2001. Brown 2005 – Brown R. Translating the Biblical Term «Son(s) of God» in Muslim Contexts//IJFM 224 (2005), pp. 91–96. Brucker 1997 – Brucker R. «Christushymnen» oder «epideiktische Passagen»? Studien zum Stilwechsel im Neuen Testament und seiner Umwelt//FRLANT, 176, Gottingen, 1997. Biihlman Scherer 1973 – Biihlman W., Scherer K. Stilfguren der Bibel//BB 10. Fribourg, 1973. Bultmann 1954 – Bultmann R. Urchristentum. Zurich, 1954. Byron 2004 – Byron J. Paul and the Background of Slavery: The Status Quaestionis in New Testament Scholarship//CBR 3, pp. 116–139. Capps 2000 – Capps D Jesus: A Psychological Biography. St. Louis, 2000. Carson 1983 – Carson D.A. Unity and Diversity within the New Testament//Scripture and Truth. Ed. by D.A.Carson and J.D.Woodbridge. Grand Rapids, 1983, pp. 65–95. Carson 1984 – Carson D.A. Exegetical Fallacies. Grand Rapids, 1984. Carson 1998 – Carson D. A. The Inclusive Language Debatë A Plea for Realism. Leicester, 1998. Cassuto 1967 – Cassuto U. A Commentary on the Book of Exodus. Jerusalem, 1967. Cassuto 1989 – Cassuto U. A Commentary on the Book of Genesis. Part Onë From Adam to Noah. Jerusalem, 1989. Childs 1970 – Childs B.S. Biblical Theology in Crisis. Philadelphia, 1970. Childs 1974 – Childs B.S. The Book of Exodus: A Critical Theological Commentary. Philadelphia, 1974. Childs 1977 – Childs B.S., The Sensus Literalis of Scripturë an Ancient and Modem Problem//Beitrage zur Alttestamentlichen Theologie, Her. von H. Donner und and., Gottingen, 1977. Childs 1979 – Childs B.S.

http://azbyka.ru/otechnik/Andrej_Desnick...

9875 Plutarch R.Q. 83, Mor. 283F (although he notes that Romans had themselves offered such sacrifices). 9877 Benoit, Jesus, 1:135; Lane, Mark, 530; Stewart, «Procedure»; Sanders, Jesus to Mishnah, 17; Bruce, «Trial,» 12–13. 9882 Cf. Polycarp " s manner of death fulfilling what God had said in Mart. Po1. 5,12 (the stabbing of Mart. Po1. 16 may be an interpolation). 9883 E.g., Chariton 5.4.9; Apuleius Metam. 10.7; t. Sanh. 6:3. Later rabbinic rules allowed the defendant to speak first in a capital case (t. Sanh. 7:2), but even if some Jewish teachers held this view in Jesus» day, Pilate would have operated under Roman procedure. 9889 Bruce, «Trial,» 13; Ferguson, Backgrounds, 50. Neyrey, «Shame of Cross,» 123, finds in the cognitio challenges to Jesus» honor. 9892 Brown, Death, 716; Bruce, «Trial,» 13; ÓRourke, «Law,» 174–75; see further Livy 44.34.2; Josephus Ag. Ap. 2.177; Acts 25:12. 9897 Brown, Death, 968. As Fredriksen, Christ, 123, puts it, whether or not Jesus claimed a messianic title, «he certainly died as if he had.» 9899 Ibid., 13–14; Stanton, Gospel Truth, 173. Surely the largely apolitical Markan community would have been an unlikely source for the invention (cf. Kee, Origins, 120–21) 9902 Some suggest that Jesus responds evasively in 18:34–36 because good Jews should avoid denouncing their own people (Witherington, Wisdom, 291; Blomberg, Reliability, 241); it appears unclear whether this ideology is in view here, but the ideology did exist (as in, e.g., Acts 28:19). 9909 Valerius Maximus 2.7.15d (15e: the senate declared that Romans should die honorably in battle rather than be captured). 9910 Stauffer, Jesus, 129; cf. Socrates» insistence on nonviolent persuasion (Xenophon Mem. 1.2.10). Smith, John (1999), 342–43, compares Jesus» pacifism in the Q tradition (Matt 5:38–42; Luke 6:29–31). The «servants» (πηρτοα) of Jesus (18:36) may contrast with the more militant officers (πηρται.) of the opposition (7:32,45–46; 18:3,12,18, 22; 19:6). 9911 Cf. De Maria, «Regno,» for patristic views here. One might speak of one «coming into the world» (cf. comment on 1:9; cf. 16:21) or being born for a particular purpose (Seneca Ep. Luci1. 90.46, humans for virtue; Gal 1:15–16 ) with only missiological significance; but in view of the entire Gospel, these words have intense christological significance (3:19; 6:14; 9:39; 11:27; 12:46–47; 16:28).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

10301 That even Jesus» enemies in the Sanhédrin would have wanted him buried is clear enough; to prevent his burial would be in open defiance of Scripture ( Deut 21:23 ), and Josephus additionally testifies to this practice (War 4.317). Although reports existed of cultures that did not bury (Sextus Empiricus Pyr. 3.226–228; Silius Italicus 13.486–487), burial was an essential duty both in Jewish 10302 and in broader Mediterranean culture. 10303 In Greco-Roman culture, burial societies ensured that even poor people would receive proper burial, 10304 whereas the rich and well-known had elaborate public funerals 10305 and other honors. 10306 Like most of their contemporaries, 10307 Jewish culture regarded lack of burial as a horrible fate, 10308 and later rabbis demanded that even the most insignificant citizens be mourned by someone. 10309 Roman authorities did withhold burial under some circumstances, however, so the most critical point in favor of arguing that Jesus» enemies would have granted his burial is the demand of Scripture, which the Jerusalem leaders would have wished to uphold. Whether Pilate would have granted the body burial (see below), it seems unlikely that any of the Jewish leaders would have opposed its burial, even if they would have expected a less honorable burial than Joseph secures for Jesus» body. Although Brown is convinced that Jesus was buried and believes that Joseph played a role in this, he doubts that Joseph was a disciple, supposing that this is why the women did not cooperate with him in the burial; 10310 but we may well question to what degree the women would have trusted a Sanhedrist they did not know at that point in any case. The preservation of his name and other details may suggest that Joseph either followed Jesus at this time (as we think more likely) or, as Brown thinks, 10311 became a disciple later. 2B. Joseph as a Model Attested in all four gospels (19:38; Mark 15:43 ; Matt 27:57; Luke 23:51), Joseph " s role is secure in pre-Johannine tradition.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

9992 «Purple» could mean scarlet (e.g., Rev 17:4; 18:16; Appian C.W. 2.21.150; cited in Brown, Death, 866; cf. Dupont, Life, 260), though the Gospel tradition probably preserves it for its symbolic value, both to the soldiers and to Jesus» later followers. Egyptian gentry in nome capitals purchased green, red, and especially blue outer apparel (Lewis, Life, 52–53). 9994 For its association with wealth, see, e.g., Lucretius Nat. 5.1423; Horace Carm. 1.35.12, 2.18.7–8; Cicero Sen. 17.59; Athenaeus Deipn. 4.159d; Diogenes Laertius 8.2.73; 1Macc 10:20, 62, 64, 14:43–44; lQapGen 20.31; Sib. Or. 3.389, 658–659; 8.74; Petronius Sat. 38, 54; Epictetus frg. 11; Martial Epigr. 5.8.5; 8.10; Juvenal Sat. 1.106; 4.31; Apuleius Metam. 10.20; Chariton 3.2.17; Pesiq. Rab Kah. 2:7, 15:3; T. Ab. 4:2A; Jos. Asen. 2:2/3, 8/14–15; 5:5/6. Some writers complained about its extravagance (Seneca Dia1. 12.11.2; Plutarch T.T. 3.1.2, Mor. 646B; 1 En. 98MSS). 9995 Cf. Brown, John, 2:875. Derrett, «Ruber,» suggests that the red alludes to Isa 1and (somewhat less unlikely) 63:1–2; Lukés white robe in Luke 23characterized Jewish kings as well (Hill, Prophecy, 52). 10003 Flusser, Judaism, 600 (cf. Suggit, «Man»); Flusser argues (Judaism, 602) that on the historical level it is perfectly in character to suppose that Pilate joined in the ridicule of Jesus. Cf. Smith, John, 346. 10006 For the emphasis on Jesus» humanity here, see also Sevenster, «Humanity»; Koester, Symbolism, 187; Smith, John, 346. Schwank, «Ecce Homo,» finds an answer to Pilatés own question in 18:38; but the connection, while possible, is unclear. 10007 John elsewhere juxtaposes announcements of Jesus» humanity with his messianic identity (4:29; cf. 5:27) though more often those who do not recognize Jesus» fuller identity call him «human» (5:12; 7:46, 51; 9:16,24; 10:33; 11:47,50; 18:17,29); he may link his humanity and mortality in 3:14; 6:53; 8:40; 12:23, 34; 13:31. 10010 A familiar accusation; they may allude in part to Jesus» claims to authority to revise the Sabbath law (5:18; cf. Wead, «Law»); but cf. esp. 10:33. Less probably, Barrett, John, 541, thinks the law of blasphemy is particularly in view.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

В «Житиях святых» свт. Димитрия (Савича (Туптало)), митр. Ростовского, сказание о К., Дионисии, Киприане, об Анекте, о Павле и Крискенте представляет собой смешение всех известных текстов о К. (ЖСв. Март. С. 198-205). 10 марта также при Деции и Валериане пострадал мч. Кодрат Никомидийский с дружиной; совпадения имен иногда приводят к путанице между не имеющими друг к другу никакого отношения святыми. В греческой печатной Минее содержится канон К. и его дружине, составленный прп. Иосифом Песнописцем ( Рыбаков. 2002. С. 132). Также известны каноны песнописцев Климента Студита (наиболее ранний список - Crypt. D.a. 17. Fol. 35-39v; AHG. T. 7. P. 137-149) и Георгия (по списку Paris. Coislin. 309. Fol. 37v - 41; AHG. T. 7. P. 150-157). В каноне Иосифа упоминается храм в Коринфе, освященный во имя мучеников. Сведения о почитании мучеников в Коринфе в V-VI вв. подтверждаются данными археологии ( Rothaus. 2000. P. 97-98; Brown. 2008. P. 150-151). Ист.: BHG, N 357-358; ActaSS. Mart. T. 2. P. 5-12, 696-700; PG. 117. Col. 345; 149. Col. 503-520; Δουκκης. ΜΣ. Τ. 3. Σ. 163; SynCP. Col. 523-528; Laty š ev. Menol. T. 1. P. 216-218; AHG. T. 7. P. 137-149; Leone P. L. M. La «Passio sancti Codrati» di Niceforo Gregora//ΕΕΒΣ. 1987/1989. Τ. 47. Σ. 275-294; Νικδημος. Συναξαριστς. Τ. 4. Σ. 61. Лит.: Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 3. С. 101; Delehaye H. Catalogus codicum hagiographicorum graecorum bibliothecae D. Marci Venetiarum//AnBoll. 1905. T. 24. P. 189; Ehrhard. Überlieferung. Bd. 1. S. 426-429; Bd. 2. S. 644-645; Halkin F. Saint Léonide et ses sept compagnes martyrs a Corinthe//ΕΕΒΣ. 1953. Τ. 23. Σ. 217-223; idem. Catalogue des manuscrits hagiographiques de la Bibliothèque nationale d " Athènes. Brux., 1983. P. 75-76. (SH; 66); Lucchesi G. Quadrato, Dionigi, Cipriano, Anecto, Paolo e Crescente//BiblSS. T. 10. Col. 1271-1272; Σωφρνιος (Εστρατιδης). Αγιολγιον. Σ. 254; ВМЧ. Март. Дни 1-11. С. 196, 199-200; Rothaus R. M. Corinth, the First City of Greece: An Urban History of Late Antique Cult and Religion. Leiden; Boston; Köln, 2000; Рыбаков В., прот. Св. Иосиф Песнописец и его песнотворческая деятельность. М., 2002; Brown A. R. The City of Corinth and Urbanism in Late Antique Greece: Diss./Univ. of California. Berkeley, 2008; Παρασκευοπολου Η. Το αγιολογικ και ομιλητικ ργο του Νικηφρου Γρηγορ. Θεσσαλονκη, 2013. Σ. 109-115.

http://pravenc.ru/text/1841654.html

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010