Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson Скачать epub pdf IMPERIALISM IMPERIALISM. While the urge to dominate and build empires is universal among human beings and their societies, this term has a specific application to the history of the Orthodox Church. Inheriting the ideology of the Roman Empire as civilizer and pacifier of the world (see, for example, Virgil’s Aeneid), the newly Christian Empire under Constantine (q.v.) and his successors took over and promulgated a “baptized” version of this imperial theology. (See Church and State.) The oikoumene of Byzantium (qq.v.) theoretically embraced all Christians and sought-in theory, at least, and under Justinian (q.v.) in fact-to effect this dominion. Where possible, this was accomplished via the tools of diplomacy and armed force and, where impossible, through an elaborate hierarchy of titles bestowed by the imperial court on neighboring rulers. The latter, if only by a kind of fiction, preserved the theory of a family of nations presided over by the one emperor. Following the fall of Constantinople to the Ottoman Empire (qq.v.) in 1453, the universal claims of the Christian emperor found two claimants. Under the Sultans the Ecumenical Patriarch (q.v.) was given effective rule over all the formers’ Christian subjects. Later, with the advent of the Phanariots (q.v.) to power within the patriarchate, this rule was translated into an active Greek imperialism in the modern sense, leading to the suppression of the native hierarchies of the Empire’s Slavic and Romanian Orthodox subjects. The second claimant, the Russian tsar with the Church of Russia, displayed much the same policy of narrowly nationalist political and ecclesiastical conquest. All Orthodox within the tsardom were subjected to Russian political and ecclesiastical rule. These included the peoples of Western Rus’ (modern Ukraine and Belarus), Russian Moldavia (Bessarabia), and Georgia. One may note that the progress of the same imperial idea was different in the West. With the crowning of Charlemagne in 800, and the fabrication of the Donation of Constantine, the papacy laid claim to the presidency of the Christian oikoumene (qq.v.). It put these claims into effect during the Gregorian Reforms of the 11th-13th c. That the latter era was also the period which saw the definitive split between Orthodoxy and the Roman Catholic Church (q.v.) is not accidental. The two imperialisms in Orthodoxy (q.v.), Constantinopolitan and Muscovite, have come close to splitting the Church. The earlier competition between East and West succeeded in doing so. Читать далее Источник: The A to Z of the Orthodox Church/Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson - Scarecrow Press, 2010. - 462 p. ISBN 1461664039 Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

445. Cp.: LeipoldtJ. Schenute von Atripe (TU XXV)..: LeipoldtJ. Schenute von Atripe (TU XXV). Berlin, 1903.erlin, 1903. 446. Cp.: Stegemann V. Aslrologie und Universalgeschichte. Studien und Interpretationen zu den Dionysiaka des Nonnos von Panopolis (STOICHEIA. Studien zur Geschichte des antiken Weltbildes und der antiken Wissenschaft. IX). Leipzig;.: Stegemann V. Aslrologie und Universalgeschichte. Studien und Interpretationen zu den Dionysiaka des Nonnos von Panopolis (STOICHEIA. Studien zur Geschichte des antiken Weltbildes und der antiken Wissenschaft. IX). Leipzig; Berlin, 1930.erlin, 1930. 447. В этом отношении показательна роль бога времени Зона, сбрасывающею с себя, словно змий, «извивы дряхлой чешуи» и обновляющеюся «в волнах Закона», этого «пестрообразного ключаря XLI, 179-182; VII, 10, 22-23; XXГv, 266-267; XXXVI, 423; XL, 430-431. 448. Там же. XLI, 143-145. 449. Ср. замечания С. Шестакова в кн. «Речи Либания». (Т. 1. Казань, 1912. С. LXVII—LXIX). Либаний не способен упомянуть город Берит без неудовольствия, а занятая латинским языком и юриспруденцией без крайнего, подчас комического неодобрения. Он весьма опечален, что юноши из хороших семей опускаются до подобныя занятой; напротив, он не нарадуется на ритора Мегефия, лишь благодаря Демосфену, то есть греческой риторике, возобладавшею в каком-то судебной процессе над знатоками римскою права (Libanii epistola 1123). Ср. также: Libanii orationes II, 44; XL, 5; XLVI, 26; LXII, 21; epistola 874. 450. Dionysiaca I, 528. 451. Ibid. XLI, 389. 452. Ibid. XLIV, 287-288. 453. Paraphrases S. Evangelii secundum Ioannem IV, 17—19. 454. De Hierarchia coelesti III, 1-2//PG. 3. Col. 164 D-165 A. 455. Epistola V ad Dorotheum//PG. 3. Col. 1074 A. 456. De Ecclesiastica Hierarchia IV, 12//PG. 3. Col. 486 Ecclesiastica Hierarchia IV, 12//PG. 3. Col. 486 B.. 457. Ibid. I, 1//PG. 3. Col. 369 D. 458. Ibid. I, 1//PG. 3. Col. 372 A. 459. De Mystica Theologia III//PG. 3. Col. 1033. 460. Paraphrases S. Evangelii secundum Ioannem I, 13—16.

http://predanie.ru/book/217170-poetika-r...

александрийского патриарха Тимофея IV клир и представители аристократии избрали патриархом Феодосия, ученика и последователя Севира. Однако, большинство народа и особенно монахи отдали предпочтение архидиакону Гайану, убежденному последователю Юлиана. Императорская власть встала на сторону умеренного монофисита Феодосия, и Гайан вскоре был сослан. Тем не менее, его сторонникам удалось сохранить свою иерархию. Последователи Юлиана и Гайана в течение нескольких столетий были известны под именами «гайанитов», «юлианистов», «фантазиастов " ». См.: Давыденков 2002. С. 92, 93. 28 Патриарх Павел был смещен по приказу Юстиниана в начале 540 г. за злоупотребления. См. Grillmeier 1995. P. 356. 52 См. Athan. M. De incarnatione contra Apollinarium libri ii. PG 26: P. 1152:1–5. TLG 2035/124. Рус. пер. ср.: Афанасий Великий. Т. 3. С. 352. 57 Как говорит Грилльмейер, “довольно скоро появляется спорная формула. Поскольку адресаты послания прежде были монофиситами император прилагает главные усилия на разъяснение учения о двух природах (§§ 6 – 21) и на борьбу против учения об «одной природе " ». См.: Grillmeier 1995. P. 357. 58 См.: Concilium universale Ephesenum anno 431. Tome+Volume+Part 1, 1, 6. TLG 5000/1. P. 60:39–P. 61:2. Рус. пер. не найден. 60 См.: Concilium universale Ephesenum anno 431. T.V.P. 1, 1, 1. TLG 5000/1. P. 57:15–18. Рус. пер. не найден. 61 Грилльмейер называет «терминологической уступкой» Юстиниана добавление выражения «от двух природ» в халкидонское определение «в двух природах». «Для того, чтобы монахам было легче оставить формулу «одна природа», которую они могли относить к Кириллу, император особенно старается подчеркнуть отношение Кирилла к языку, которым тот пользовался в отношении двух природ». 62 Словарь Lampe, P. 1337, дает определение этого слова: one who asserts flesh to be of the same essence as his divinity; name applied to Apollinarians, т.е. это те, которые утверждают, что тело Христа той же самой сущности, что и Его Божество. Наименование применялось к аполлинарианам.

http://azbyka.ru/otechnik/Yustinian-1/pe...

1472 См.: Halleux A., de. Le dyophysisme de Cyrille d " Alexadrie//Beihefte zur Zeitschrifte for die neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der alteren Kirche. B.; NY: Walter de Gruyter, 1993. Bd. 67. P. 27. 1473 Epistola 46 ad Succensum episcopum//Acta conciliorum oecumenicorum. 1960 R . T. 1. Vol. 1. Pt. 6. P. 161–162. 1474 В «Послании к Евлогию» свт. Кирилл пишет, что признавать «различие природ» (τν φσεων τν διαφορν) не означает «делить (διατμνειν) единого Христа на двух» (см.: Epistola 44 ad Eulogium presbyterum Constantinopolitanum//Acta conciliorum oecumenicorum. 1928. T. 1. Vol. 1. Pt. 4. P. 35). 1475 посланиях свт. Кирилла, написанных после Эфесского Собора, говорится о 1) разделении природ: «διατομς» (от διατμνω – «рассекать») (см.: Cyrillus Alexandrinus. Epistola 40 ad Acacium Melitinae episcopum//Acta conciliorum oecumenicorum. 1928. T. 1. Vol. 1. Pt. 4. P. 26); «διστησιν» (от διστημι – «от-, разделять», «расставлять») (см.: Ibid. Col. 193C); «διαιρουμνης» (от διαιρω – «разделять») (см.: Epistola 50 ad Valerianum Iconiensem episcopum//Acta conciliorum oecumenicorum. 1927. T. 1. Vol. 1. Pt. 3. P. 92); 2) различении природ: «διαφορ» от διαφορω – «различать» (см.: Ibid. P. 92); «διαφορν» (см.: Epistola 44 ad Eulogium presbyterum Constantinopolitanum//Acta conciliorum oecumenicorum.1928. T. 1. Vol. 1. Pt. 4. P. 35; Epistola 46 ad Succensum//Acta conciliorum oecumenicorum. 1960R. T. 1. Vol. 1. Pt. 6. P. 161–162). 1476 См.: Epistola 46 ad Succensum//Acta conciliorum oecumenicorum. 1960 R . T. 1. Vol. 1. Pt. 6. P. 161–162. 1479 См.: Concilium Universale Constantinopolitnuma sub Justiniano habitum/J. Straub, ed. B.: De Gruyter, 1971 (Acta Conciliorum Oecumenicorum). T. 4. Vol. 1. P. 217 Этот соборный анафематизм почти дословно воспроизводит слова из исповедания веры св. императора Юстиниана (см.: Justinianus Imperator. Edictum rectae fidei adversus tria capitula//Drei dogmatische Schriften... P. 150). 1480 См.: Concilium Universale Constantinopolitanum Tertium/R. Riedinger, ed. Berlin: De Gruyter, 1990 (Acta Conciliorum Oecumenicorum; 2). Vol. 2. Pt. 1. P. 80.

http://azbyka.ru/otechnik/Oleg_Davydenko...

Первой из таких постоянных комиссий была Священная Конгрегация Всеобщей Инквизиции (Sacra Congegatio Universalis Inquisitionis), учреждённая Папой Павлом III-м в Конституции Licet ab initio [«Хотя изначально...»] от 24 июня 1542 г. За ней последовали прочие Конгрегации, созданные Папами Пием IV-м, Григорием и Павлом V-м. Однако впервые ведомства Римской курии были выстроены в одно органическое целое Папой Сикстом V-м в его Конституции Immensa [«Безграничная»] от 22-го января 1588 г. Этот распорядок, введённый Папой Сикстом V-м и усовершенствованный Папами Климентом VIII-м, Григорием XV-м, Урбаном VIII-м, Климентом VIII-м и Пием VII-м, остался, по сути дела, в силе до наших дней. В каждую Конгрегацию входят Кардиналы (один из которых исполняет должность Префекта) и несколько Епископов. Полномочия и область деятельности каждой Конгрегации определяются предметом различных отраслей административной работы. Как правило, полномочия Конгрегации не ограничиваются пределами какой-либо территории, однако из этого правила есть и исключения. Так, полномочия Конгрегации богослужения и таинств, а также Конгрегации по делам Епископов, по делам духовенства и Конгрегации по делам институтов посвящённой жизни и обществ апостольской жизни и по католическому образованию ограничены – в том, что касается христиан восточного обряда и миссионерской деятельности территориями Конгрегации по восточным Церквам и по евангелизации народов. В настоящее время насчитывается девять Конгрегаций, каждая со своими особыми полномочиями. Как уже отмечалось выше, в каждую Конгрегацию входит некоторое число диоцезальных Епископов, которых отбирают так, чтобы добиться как можно более широкого представительства народа Божия. Тем самым ведомства получают возможность более полно доводить до сведения Римского Первосвященника умонастроения, желания и нужды всей Церкви. – Конгрегация Вероучения ( Congegatio pro Doctrina Fidei ) Эта Конгрегация была основана в 1542 г. Папой Павлом III-м как Священная Конгрегация Всеобщей Инквизиции (Sacra Congegatio Universalis Inquisitionis). В дальнейшем её называли Святой Службой (Sanctum Officium); в Motu Proprio Integrae servandae [«Чтобы сохранить в неприкосновенности»] от 7 декабря 1965 г. ей было присвоено название «Священной Конгрегации вероучения». Согласно Конституции Pastor Bonus [«Добрый Пастырь»], она занимает первое место в ряду прочих Конгрегаций.

http://azbyka.ru/otechnik/pravila/kanoni...

445 Cp.: LeipoldtJ. Schenute von Atripe (TU XXV)..: LeipoldtJ. Schenute von Atripe (TU XXV). Berlin, 1903.erlin, 1903. 446 Cp.: Stegemann V. Aslrologie und Universalgeschichte. Studien und Interpretationen zu den Dionysiaka des Nonnos von Panopolis (STOICHEIA. Studien zur Geschichte des antiken Weltbildes und der antiken Wissenschaft. IX). Leipzig;.: Stegemann V. Aslrologie und Universalgeschichte. Studien und Interpretationen zu den Dionysiaka des Nonnos von Panopolis (STOICHEIA. Studien zur Geschichte des antiken Weltbildes und der antiken Wissenschaft. IX). Leipzig; Berlin, 1930.erlin, 1930. 447 В этом отношении показательна роль бога времени Зона, сбрасывающею с себя, словно змий, «извивы дряхлой чешуи» и обновляющеюся «в волнах Закона», этого «пестрообразного ключаря рождении»: XLI, 179–182; VII, 10, 22–23; XXГv, 266–267; XXXVI, 423; XL, 430–431. 449 Ср. замечания С. Шестакова в кн. «Речи Либания». (Т. 1. Казань, 1912. С. LXVII-LXIX). Либаний не способен упомянуть город Берит без неудовольствия, а занятая латинским языком и юриспруденцией без крайнего, подчас комического неодобрения. Он весьма опечален, что юноши из хороших семей опускаются до подобныя занятой; напротив, он не нарадуется на ритора Мегефия, лишь благодаря Демосфену, то есть греческой риторике, возобладавшею в каком-то судебной процессе над знатоками римскою права (Libanii epistola 1123). Ср. также: Libanii orationes II, 44; XL, 5; XLVI, 26; LXII, 21; epistola 874. 456 De Ecclesiastica Hierarchia IV, 12//PG. 3. Col. 486 Ecclesiastica Hierarchia IV, 12//PG. 3. Col. 486 B.. 462 Фрейденберг О. М. Проблема греческою фольклорною языка//Ученые записки ЛГУ. 1941. Серия филологических наук. Вып. 7. С. 41–69. 464 Ср.: Curtius Е. R. Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter..: Curtius Е. R. Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter. Bern, 1948, Kapitel XVI; Domseiff F. Das Alphabet in Mystik und Magie. 2. Aufl. Leipzig; Berlin, 1925.ern, 1948, Kapitel XVI; Domseiff F. Das Alphabet in Mystik und Magie. 2. Aufl. Leipzig;.: Curtius Е. R. Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter..: Curtius Е. R. Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter. Bern, 1948, Kapitel XVI; Domseiff F. Das Alphabet in Mystik und Magie. 2. Aufl. Leipzig; Berlin, 1925.ern, 1948, Kapitel XVI; Domseiff F. Das Alphabet in Mystik und Magie. 2. Aufl. Leipzig; Berlin, 1925.erlin, 1925.

http://azbyka.ru/otechnik/Sergej_Averinc...

191 Johnson, B. A Critical Appraisal of the Church-Sect Typology/B. Johnson//American Sociological Review. – 1957. – Vol. 22:1. – P. 88–92. 192 С. 86. O " Dea, T.F. The Sociology of Religion/T.F. O " Dea Aviad J. – New Jersey: Prentice-Hall, 1983. – 135 p. 193 Martin, D.A. The Denomination/D.A. Martin//British Journal of Sociology. – 1962. – Vol. 13, 1. – P. 1–14. 194 С. 262. Iannaccone, L.R. A Formal Model of Church and Sect/L.R. Iannaccone//American Journal of Sociology. – 1988. – Vol. 94 Supplement. – P. S241–S268. 195 С. 54. Matthes, J. Kirche und Gesellschaft. Einfchrung in die Religionssoziologie II/J. Matthes. – Hamburg: Rowohlt, 1969. – 265 s. 196 Coleman, J.A. Church-Sect typology and organizational precariousness/J.A. Coleman//Sociological Analysis. – 1968. – Vol. 29:2. – P. 55–66. 197 С. 658. Lawson, R. Broadening the Boundaries of Church-Sect Theory: In sights from the Evolution of the Nonschismatic Mission Churches of Seventh-da Adventism/R. Lawson//Journal for the Scientific Study of Religion. – 1998. – Vol. 37:4. – P. 652–672. 198 С. 45. Albrecht, D.E. Rites in the Spirit. A Ritual Approach to Pentecostal/Charis matic Spirituality/D.E. Albrecht. – Sheffield: Sheffield Academic Press, 1999. – 277 p. 199 С. 65. Penton, M.J. Apocalypse Delayed. The Story of Jehovahrs Witnesses/M.J. Penton. – Toronto & Buffalo & London: University of Toronto Press, 1999. – 444 p. 200 Jones, C.A. Church Universal and Triumphant: A Demographic Profile C.A. Jones//Church Universal and Triumphant in Scholarly Perspective. Ed. by J.R. Lew is & G. Melton. – Stanford: CAR, 1994. – P. 39–53. 202 С. 73; 84. Новикова, Л.Г. Религиозность в Беларуси на рубеже веков: тенденции и особенности проявления (социологический аспект)/Л.Г. Новикова. – Минск: БТН-информ, 2001. – 132 с. 203 Wilson, B.R. The Pentecostalist Minister: Role Conflicts and Status Contradictions B.R. Wilson//The American Journal of Sociology. – 1959. – Vol. 64. – P. 494–504. 204 Dynes, R.R. Church-Sect Typology and Socio-Economic Status/R.R. Dynes//American Sociological Review. – 1955. – Vol. 20:5. – P. 555–560.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/netradit...

Reconstruction in the Kremlin to surpass all the projects ever coordinated with UNESCO Moscow, August 18, 2014 Reconstruction of the monastery on the territory of the Moscow Kremlin will considerably surpass all other projects that were coordinated with UNESCO (the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), reported Russia’s permanent representative at the organization Eleonora Mitrofanova. Earlier president of the Russian Federation Vladimir Putin proposed to restore within the Moscow Kremlin two monasteries and one church that until 1930 had been situated on the site of the building 14 of the Kremlin. According to him, such a plan can be implemented only after approval by the public and by UNESCO, reports the Kommersant newspaper with the reference to RIA-Novosti . “The proposed project, which, according to the Russian president Putin, is still ‘just an idea, a proposal’, is a large-scale one and it considerably surpasses the actions that were coordinated with UNESCO before. And the organization’s requirements are very, very strict,” said Mrs. Mitrofanova. At the same time, she insists that we must not disregard “the deep symbolism of the proposed project for our country, which is standing in the new phase of its historical development, its perception of the world”. “Hence, the degree of responsibility for the final decision regarding the beginning of the reconstruction on the territory, I would say, of the central Russian cultural and historical monument is of major state importance,” Eleonora Mitrofanova added. She earlier informed that Russia was to prepare a detailed experts’ report on the influence that the future construction would have on the universal value of the Kremlin. “Outstanding universal value” is the main criterion which is taken into account at the inclusion of one or another object into the UNESCO World Heritage list. The decision of UNESCO will depend on substantiation of these works, the permanent representative then stated. 21 августа 2014 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/73091.html

Moscow Wants Turkey to Return Cathedral of Agia Sophia to Orthodox Church      State Duma deputies have supported the idea of the return of Agia Sophia in Constantinople to the Orthodox Church. This was stated by Chairman of Committee on Property, and the coordinator of the inter-factional parliamentary group on the protection of Christian values, Sergei Gavrilov, TSN reports. Today, when Russian-Turkish relations are undergoing an “endurance trial,” mutually friendly initiatives and proposals are of special importance, Gavrilov says. “The Russian side deems it possible to return to the question of Agia Sophia, the ancient shrine of the Christian world, located in Constantinople – an ancient Byzantine cathedral associated with the history of the universal Christian Church. We expect a friendly step from the Turkish side - returning Agia Sophia of Constantinople to the Christian Church,” the deputy said. He added that Russia is ready to participate financially, and to involve the best Russian architects and scientistsin the restoration of the universal Christian monument. “This step would help Turkey and Islam demonstrate that good will is above politics. Agia Sophia should be returned to Christians,” the parliamentarian said. Agia Sophia in Constantinople was converted into a mosque and in 1935 Agia Sophia acquired the status of museum. It was included in the UNESCO World Heritage List among the other monuments of Constantinople historic center in 1985. Edited by OrthoChristian.com Religious Information Service of Ukraine 27 ноября 2015 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Смотри также Комментарии Mike 3 октября 2016, 22:00 The only way to save Europe and the civilization from this bad weapon ( Islam ) is by returning Hagia Sophia and all Constantinople, God bless Russian! biddi 8 августа 2016, 16:00 I think the true face of Islam would destroy that amazing Byzantine treasure, rather than hand it back. That " s Islam;s modus operandi - destroy all other cultures prior to Mohammed. Be it the Bamiyan Buddhas in Afghanistan, the ancient city of Palmyra or what remained if the city of Nineveh in Iraq. With Islam we " re dealing with animals, who know nothing except murder, terrorism and destruction. That " s always been the case since Mohammed " s appearance in 660AD.

http://pravoslavie.ru/88209.html

Латинская традиция. Изд.: Biblia Latina cum glossa ordinaria: Ed. princeps, facsimile repr. (Strassburg: A. Rusch, 1480-1481)/Introd. K. Froehlich, M. T. Gibson. Turnhout, 1992. 4 vol.; Nicolai de Lyra, ed. Biblia cum glosis ordinariis et interlinearibus… cum expositione. Venetiis, 1495; idem. Biblia sacra cum glossa ordinaria... et postilla Nicolai Lyrani.../Ed. L. de Sancto Martino, J. Gallemart. Antverpiae, 1617; Idem/Ed. L. de Sancto Martino. Antverpiae, 1634; Petrus Lombardus. Commentaria in Psalmos//PL. 191. Col. 61-1297; idem. Commentaria in Epistolas D. Pauli//PL. 191. Col. 1297-1696; idem. Collectaneorum in Paulum continuatio//PL. 192. Col. 1-519; Walahfrid Strabi Fuldensis monachi Opera omnia //PL. 113, 114. Col. 1-975 [атрибуция Валафриду Страбону ошибочна]; Stern L. C., ed. Epistolae Beati Pauli glosatae glosa interlineali. Halle, 1910; S. Thomae Aquinatis Catena aurea in Quatuor Evangelia. Taurini, 19389. 2 vol.; Catena Aurea in Quatuor Evangelia/Ed. P. Guarienti. Taurini; R., 1953. 2 vol.; Dove M., ed. Glossa Ordinaria. In Canticum Canticorum. Pars 22. Turnhout, 1997. (CCCM; 170); Andr é e A., ed. Gilbertus Universalis. Glossa ordinaria in Lamentationes Ieremie prophete: Prothemata et Liber I: A crit. ed.: Diss. Stockholm, 2005; Schepers K., ed. Bedudinghe op Cantica Canticorum: vertaling en bewerking van Glossa tripartita super Cantica: Teksthist. Studien en krit. Ed. Leuven, 2006. T. 1-2. Лит.: Smalley B. Gilbertus Universalis, Bishop of London (1128-1134), and the Problem of the «Glossa Ordinaria»//RTAM. 1935. Vol. 7. P. 235-262; 1936. Vol. 8. P. 24-60; eadem. Les commentaires bibliques de l " époque romane: Glose ordinaire et gloses périmées//Cah. Civ. Med. 1961. Vol. 4. P. 15-22; eadem. The Gospels in the Schools c. 1100-c. 1280. L., 1985; Wilmart A. Un commentaire des Psaumes restitué à Anselme de Laon//RTAM. 1936. Vol. 8. P. 325-344; Charlier C. La compilation augustinienne de Florus sur l " apôtre: Sources et authenticité//RBen. 1947. Vol. 57. P.

http://pravenc.ru/text/1681377.html

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010