Благоверный же великий князь Александр со обоима юношама сима светообразныма возседше на коня своя, скоро погнаша глаголюще: «Идем к пречистой Богородицы в соборную богоимянитую церковь к сродником нашим великим князем Андрею и Всеволоду и Георгию и Ярославу, да и тии с нами идут на помощь». Мних же он, елика сила вслед их гнавше, идяше. Пришедшим же им, и абие церковные двери сами отверзошася о себе, и скоро вшедшим во святую богоимянитую церковь , и зрит инок сий абие Всеволода воставша из гроба и инех с ним триех, всех же их обретшихся ту въставших и с великим князем Александром и с юношами сими седмь числом. Исшедшима има из великого святилища церковнаго всем седмим, обретошася у преддвериа церковнаго седмь конев текущих скоро, уготовленых на брань, якоже преже. Они же, яко скории отечьству си во бранех помощницы, возседше на та коня, зрящу мниху, и абие вземшеся по воздуху все седмь чрес стену града высоко въстекша, варяще скоро, аки молния, в страну ту, идеже богоимянитый град Ростов мняшеся быти, глаголюще друг другу: «Поидем в Ростов к споборнику нашему Петру царевичю, да и той с нами споможет на безбожных Измаилтян сроднику нашему царю и великому князю Иванну Василиевичю всея Русии». И ту абие невидими быста, взястася от очию его. В то же время, яко же последи известно уведехом, помощию Божиею бысть рука высока боговенчаннаго царя, великаго князя Иванна Василиевича всея Русии самодержьца, безбожных Агарян християньстии полцы победиша и без вести сотвориша, помогаеми милостию Божиею и християнския заступницы преславныя Богородица, и скорых помощников, угодников Ея, святыми молитвами. Мы же сие писанию предахом в память последним родом, да не забвены будут добродеяния святаго, от многих малая. Такова бяху благовернаго сего пресветлая благородия, такова царского семяни богосветлый скифетр, таков плод пресладкый, таков цвет присноцветущий, таков крин благоуханный, таково того житие досточюдное, такова исправления и, паче же высочайшее и превыщее, такова того изрядная и преславная чюдеса, ихже творит неоскудно и творя не престает и до сего дне, ихже ради всех буди Богу нашему слава, ныне и присно и во векы веком, аминь.

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

И елико убо преж скорбна бяху очима зрети монастырьскую красоту сгоревшу, — сугубо веселие приимаше тех душа, зряще второе благолепие. И оттоле убо монастырю распространяющуся на болшая и проявленнем бывши добродетелем блаженнаго, и каяждо их к себе слово привлачить и то нудяще изрещи. Мы ж, худостию разума своего, неудомеваем: кое прежде глаголати? но убо, в мале ныне настоящая воспомянувше, и прочая по сих елико возможно предложим. Посем же времени тщится — еже воздвигнути церковь камену над гробом своего отца. И собирает отвсюду зодчиа и каменосечца мудры и плинфотворителя; и, поспешением Божиим, вскоре церковь прекрасну въздвиже во имя иже на се поспешествовавшему во Троицы славимому Богу, в память и похваление своему отцу. И многими добротами сию украсив, зело же паки и на се нудяшеся — еже подписанми украсити ю. Но убо от неких возбраняем бе, скудости прилучившияся ради по скорби онои. Но тои, желанием побежаем, тщашеся узрети своима очима церковь ону, всячески украшену. И вьскоре собра мужа живописцы, в добродетелех совершены: Данила именем и спостника его Андреа, и прочих с ними. И абие делу касаются; и зело различными подписанми удобривше ту, яко и могуща всех зрящих удивити. И яко совершившеся вся, абие отходят во един от монастыреи Богом спасаемаго града Москвы, Андроников именуем. И тамо церковь во имя Всемилостиваго Спаса, такожде подписаньми украсивше, последнее рукописание память себе оставльше. И мало пребывше, смиренный Андреи, оставль сию жизнь, ко Господу отиде: та же и спостник его Данил. Оба, добре поживше и во старости велице бывше, благии конець приаша. Егда бо хотяше Данил телеснаго союза отрешитися, абие видит возлюбленнаго ему Андреа, в радости призывающа его. Он же, яко виде его, желаше зело, радости исполнися: братиам же предстоящим, поведа им спостника своего пришествие, и абие предася дух. Видеша же тамо сущая братиа сих преставление: и от сего разумно познаша, яко сего ради блаженныи Никон ускори подписанми церковь Святыа Троица украсити, за еже разумети ему духовных онех мужь преставление: темже и благодарение велие воздающе ему.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/2...

Во един же убо от дней Святаго поста бывшу Святейшему Патриарху со своими сущими монахи у утренняго славословия в келии, поведа видение явльшееся ему тоя нощи во сне, яко обретшуся ми, рече, в некиих зданиях каменных превеликих зело; и абие обретеся тут Московскаго большаго собора протопоп Михаил, аки бы докладывая нас во освящении некоей церкви, и тако нам вкупе из тоя явльшыся полаты идущим в другую и в третию, и елико нам далее идущим, толико являхуся нам полаты краснейшыя. Вшедшим же нам во внутреннюю, якобы в пятую или вящши, и таково бяше ту здание, яко неудобь сказоваемо, и удивляющимся нам о таковом великом и прекрасном здании, и абие внезапу явися юноша благообразен зело, и рече ми: что удивляешися, святче Божий, сему зданию; мне же отвещавшу ему: како не имам удивлятися сему таковому величеству и красоте здания сего; он же рече ми: знаеши ли ты, чие суть здание сие? Мне же отвещавшу ему: никакоже, Господи мой, не вем; он же рече ми: здание сие, яже ты зриши, твое суть, еже ты создах еси своим терпением; но потщися совершити путь своего течения, еще же ти и се глаголю: яко днесь имаши свой хлеб ясти, и абие невидим бысть юноша и видение преста. Сие бо видение сам блаженный Никон сущим братиям с ним поведа; они же слышавше сие во уме си имуще. Того ж дня в час благовеста святыя Литургии приидоша ко блаженному Никону по обычаю приставник и архимандрит, и тоя обители игумен и келарь, яко да проводити по обычаю в церковь Святейшаго Патриарха. Седшим же им и слово продолжающу блаженному «о пользе», и абие с гостиницы прииде вестник глаголя: яко приидоша от обители Воскресенской Новаго Иерусалима его строения, Святейшаго Патриарха, иеромонах Мисаил с прочими трудниками; повеле же блаженный им внити; они же вшедше поклонение сотворше от архимандрита и братии со умилением слезне благословение испросиша и сами получиша, и посланное с ними блаженному вручиша денег 200 рублев и 10 хлебов братских трудов, також и от рыб и иных запасов не мало. Святейший же Патриарх прием сие все с радостию велиею и слезами, благодарив Вседержителя Бога, дающаго пищу всякой твари, и рече: яко сбыстся днесь видение нощи сея, глаголющее мне, яко днесь имаши свой хлеб ясти. И тако время Святаго поста препроводив в молитве, и посте, и в трудех непрестанно, прочитанием книг святых, якоже бе ему обычай в Воскресенской отхожей пустыни.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikon_Minin/zh...

Воскресенский монастырь и по низложении Патриарха, окруженного в самом заточении своем частью своей любимой братии, продолжал считать себя как бы подвластным своему знаменитому Настоятелю, и поддерживал, сколько мог, духовное с ним общение. У Шушерина сохранился трогательный рассказ о посылке из Воскресенской обители в Ферапонтов монастырь нарочных, Иеромонаха Мисаила и нескольких послушников с поминками к Патриарху, о прибытии которых он был предупрежден особым видением, о коем рассказывал окружающим так: «Яко обретшуся ми, рече, в неких зданиях каменных превеликих зело, и абие обретеся тут Московского Большого Собора Протопоп Михаил, аки бы докладывая нам о освящении некоея церкви; и тако нам вкупе из тоя явльшиеся палаты идущим, в другую и в третию, и елико нам далее идущим, толико являхуся нам палаты краснейшие. Вшедшим же нам во внутреннюю, яко бы в пятую и вящши, и таково бяше ту здание, яко неудобь сказаемо, и удивляющимся нам о таковом великом и прекрасном здании, и абие внезапу явися юноша благообразен зело, и рече ми: «Что удивляешися, святче Божий, сему зданию?» мне же отвещавшу ему: «Како не имам удивлятися сему таковому величеству и красоте здания сего?» он же рече ми: «Знаеши ли ты, чие суть здание сие?» Мне же отвещавшу ему: «Никако же, Господи мой, не вем»; он же рече ми: «Здание сие, яже ты зриши, твое суть, еже ты создал еси своим терпением; но потщися совершити путь своего течения; еще же ти и се глаголю, яко днесь имаши свой хлеб ясти», и абие невидим бысть юноша, и видение преста. Сие бо видение сам Блаженный Никон сущим братиям с ним поведа; они же, слышавше сие, во уме имуще. «Того дня, в час благовеста святые литургии, приидоша к Блаженному Никону, по обычаю, приставники и Архимандрит и тоя обители (Ферапонтовой) Игумен и Келарь, яко да проводят, по обычаю, в церковь Святейшего Патриарха. Седшим же им и слово продолжающу Блаженному «о пользе», и абие с гостиницы прииде вестник, глаголя, яко приидоша от обители Воскресенской Нового Иерусалима, его строения, Святейшего Патриарха, Иеромонах Мисаил с прочими трудниками; повеле же Блаженный им внити; они же, вшедше, поклонение сотворше от Архимандрита и братии, со умилением слезне благословение испросиша, и сами получиша, и посланное с ними Блаженному вручиша: денег 200 рублев и 10 хлебов братских трудов, тако ж и от рыб и иных запасов немало. Святейший же, прием сие с радостью велиею и слезами; благодари Вседержителя Бога, дающего пищу всякой твари, и рече, яко сбытся днесь видение нощи сея, глаголющее мне, яко «днесь имаши свой хлеб ясти». Весь тот день Патриарх был в духе, и за обедом в первый раз выпил с приближенными заздравную чашу за Царя и все Царское семейство, сказав: «Да не до конца пребудет вражда наша с Царем! Се ныне питие сие про здравие Благочестивейшего Царя со всеми вкушаю» 16 .

http://azbyka.ru/otechnik/Leonid_Kavelin...

Съставишя же обще житие, иже стоит даже и до сего дне благодатию Христовою. Тъи же предреченныи Андроник зело честне и добре пожив в всяком въздръжании и молитве пребываа, бяше бо кроток и смерен сердцем, кроткаго бо учителя благоразумныи ученик. И ради великаго его житиа от иных стран прихожаху, поне токмо благословениа сподобитися от него, братиям же число множаашеся и преспеваше. Зде же о Андронице да скратим и пакы на предлежащяя да възвратимся. Число же братии множашеся, пищею же нужно зело и оскудно. Святы же видевъ монастырскую скудость, скръбяше о том и часто взираа на Бога и на Пречистую Его Богоматерь, чаа помощи. Глаголаше бо святыи: «Пречистаа Мати Христа моего, ходатаица и заступнице и крепкаа помощнице роду человеческому, буди и нам ходатаица и молитвеница к Сыну Своему и Богу нашему 496 , яко да призрит на святое место сие, еже и възложенно есть в похвалу и честь святого Его имени. Тебе же, Мати сладкаго ми Христа, ходатаицу предлагаем раби Твои, еси бо всем спасителное упокоение и оцестилище и благоутишное пристанище обуреваемым в гресех». И тако моляшеся, бе бо ему обыечаи по вся дни поаше благодарныи канон Пречистеи 497 , еже есть акафисто. 498 Въ един же от днии поющу ему, яко же преже рехом, благодарныи канон Пречистеи Владычице нашеи Богородици, бяше же тъгда 40ца Рожества Исус Христова, днем же пяток бе при вечере. И яко съвершившу ему обычное правило и сед, мало хоте опочинути. И абие глас слышаашеся: «се Пречистаа грядет». И яко слыша преподобныи, и абие въскоре вста и изшед ис келиа в прусть, еже есть сени. И яко же изыде, абие свет восиа велик зело солнца яснеишии. Видит же и Пречистую и два апостола Иоанна Богослова и Петра връхвнаго, в неизреченнеи светлости зарею блистающеся. И абие видев святыи, паде ниць, страхом же 499 и радостию обиат. Тако же и ученик его, видевь нестръпимую ону зару, страхом 500 и тръпетом одръжим и лежаше на земли яко мертв. Пречистаа руку простръши, прикоснуся святого Сергиа и въздвиже его, глаголя: «не ужасаися, избранниче мои, придох бо посетити тебе, о братьях же своих и о монастыру не скръби, ни же пренемогаи, отныне бо в всем изъобилствует святыи монастырь, и не токмо донде же в животе еси изъобилствует, но и по твоем еже к Господу отхождении неотступна буду тех».

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

Той бо Сергий видев блаженнаго, яко уже в смерти суща, припаде к ногам его со слезами умильныя глаголы вещая и рече: прости мя, Святче Божий, яко всех сих поношений на тя, их же ты понесл еси, повинен аз досаждению и всякую злобу святыни твоей во время изгнания твоего творя Собору угождая. К сему же и ино нечто поведа, и рече: яко днесь по святей и Божественней литургии и по вкушении братския трапезы возлегшу ми мало уснути, и абие во сне явился мне Святейший Патриарх Никон глаголя: брате Сергие, возстани, сотворим прощение, и абие нача у келии моей страж монастырской тукати глаголя: яко шествует Волгою Святейший Никон Патриарх и близ монастыря. Игумен и братия пошли в сретение ему, аз же сия видев и от стража слышав, трепетен бых, ужасохся, возста и едва в себя пришед, текох скоро во след братии и приидох семо ко твоей, владыко, святыни прощение прося; и абие прощение от блаженнаго оный Сергий ту получи и виденное сам пред всеми поведа. Блаженному же Никону вельми скорбию одержиму, уже к смерти варит; и тако яко ко граду Ярославлю приставшим, граждане же града того слышавше пришествия его текоша вси радующеся ко блаженному благословения ради, видяще своего пастыря восвояси и ко своим возвращающася, и абие зряще его на одре смертнем лежаща и близ смерти с плачем велиим и рыданием приходяще, припадающе к нему, просяще благословения и прощения, целующе руце его и нозе. И тако им от всенароднаго собрания с трудом велиим вшедшим в реку Которосль; народи же струг со блаженным влекуще, овии по брегу, иние же в воде бродяще даже до чресл, и приставльшим близ обители Всемилостиваго Спаса, в тут прииде града того воевода со множеством народа, такожде и архимандрит Спасской со священным собором обители своея; и всего града вси носяще потребная и благословения просяще. Блаженному же Никону уже изнемогшу вельми, и ничтоже вещающу, токмо десницу свою дая целовати; народа же множество собирахуся и стужаху ему вельми своим прихождением. Архимандрит же Кириллова монастыря Никита, иже бе духовник блаженному Никону, и посланный дьяк, видя народ умножающийся, повелеша оный струг, в нем же блаженный, на другую страну реки превести.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikon_Minin/zh...

И приключшуся дню потребну, егда Ирод рождеству своему вечерю творяше, князем своим и тысящником и старейшинам Галилейским: и вшедши дщерь тоя Иродиады, и плясавши, и угождши Иродови и возлежащым с ним, рече царь девице: проси у мене, егоже аще хощеши, и дам ти: и клятся ей, яко егоже аще попросиши у мене, дам ти, и до полуцарствия моего. Она же изшедши рече матери своей: чесо прошу? Она же рече: главы Иоанна Крестителя. И вшедши абие со тщанием к царю, просяше, глаголющи: хощу, да ми даси от него (абие) на блюде главу Иоанна Крестителя. И прискорбен быв царь, клятвы же ради и за возлежащих с ним не восхоте отрещи ей. И абие послав царь спекулатора, повеле принести главу его. Он же шед усекну его в темнице, и принесе главу его на блюде, и даде ю девице: и девица даде ю матери своей. И слышавше ученицы его, приидоша и взяша труп его: и положиша его во гробе. - Пир идет весело: сатана пляшет в девице, и дается клятва, беззаконная и безбожная, а более всего безумная. Да ми даси, говорит злая жена, абие, то есть, теперь же, сейчас. Безрассудный же и любострастный Ирод побоялся нарушить клятву и потому убивает праведника, тогда как должен был в сем случае изменить клятве и не совершать столь ужасного преступления (исполнять клятву не везде хорошо). Спекулатором назывался такой военный человек, который поставляем был обществом на то, чтобы казнить и убивать преступников. Трупом Евангелист называет тело Крестителя, так как тело, по отсечении головы, обыкновенно падает и потому называется трупом. Можно понимать рассматриваемое место и в переносном, духовном смысле. Так, Ирод представляет собою грубо-плотский народ иудейский: он взял жену - ложную и нелепую славу, дочь которой и ныне еще пляшет и находится в движении у иудеев, - это обольщающее их знание писаний. Они думают, что знают писания, тогда как на самом деле не знают: ибо они обезглавили Иоанна, то есть пророческое слово, потому что не приняли главу пророчества, разумею Христа. Посему если они имеют пророческое слово, то имеют его без главы, то есть, без Христа.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/1065...

«Таже начинают пети песнь святых триех отроков: Благословите вся дела Господня Господа. В начале песни архиерей, с ним же иерей, держа крест, на немже три свещи возжены, восходят к жертвеннику, архиерей убо восходит на свой престол, крест же водружается на амвоне. Песнь же: Благословите вся дела Господня Господа, вся сладостно и возгласно поется. Таже пятьдесятый псалом, Слава и ныне, стихира празднику. В повседневных же: Не отверзи мне, предстательство христиан, Слава: Единородный Сыне, И ныне: Преславную, – и абие канон празднику, или святому, на осмь, или на шесть, или на четыре. Первее убо в Песненном каноны не пояхуся, но по пятьдесятном бываемой ектении, и абие глаголахуся: Хвалите. Ныне же по канонех эксапостиларии (светилен) глаголется, таже малая ектения и абие: Хвалите». Хвалите Господа с небес, все три псалма, поются по стихам с различными припевами. «Хвалите Господа с небес, припев: Тебе подобает песнь Богу, – тако стихов шесть. От Хвалите Господа от земли припев: Дадите славу Богу. От Вознесеся имя того единаго припев: Тому подобает хвала. От Да восхвалите имя Господне припев: Слава тебе святый Отче. От слов: Возвышения Божия припев: Сыне Божий, помилуй нас. От слов: Связати цари их путы припев: Пощади ны Господи. От слов: Хвалите Бога во святых его припев: Сыне Божий, помилуй нас. От слов: Хвалите его в кимвалех доброгласных припев: Слава тебе показавшему свет». «Таже песнь пророка Захарии: Благословен Господь Бог Израилев, яко посети и сотвори избавление людем своим. И тако поется вся песнь по стихам, к коемуждо стиху припевая начало песни: Благословен Господь Бог Израилев, яко посети и сотвори избавление людем своим. На Славе поют: Благословен Господь Иисус Царь, яко посети и сотвори избавление людем своим. И ныне – тойже, и посем Богородичен: Божию Матерь воспоем вси. И абие чтец, восшед на амвон, держа крест в руках, поет: Слава в вышних Богу. И певцы славословие великое. В неделю же и в праздники на концы псалмов: Хвалите, поются стихиры воскресны или празднику. Слава, стихира утренняя, на нейже творит иерей вход с крестом и Евангелием, – И ныне: Преблагословенна еси. Вшедшим внутрь иереом, славословие великое начинается сице: первее убо от чтеца на амвоне, крест держащаго, Слава в вышних Богу глаголется, таже от певцов то же песненно поется; таже от иереов внутрь священнаго олтаря: в человецех благоволение, согласно славословию вне и внутрь бываюшу. Тропарь воскресен: Днесь спасение миру трижды от певцов и внутрь от иереов поется; таже прокимен и утреннее на амвоне прочитается Евангелие от пресвитера, и посем сугубая ектения и другая ектения: Исполним утренния молитвы, и молитва главопреклонения и отпуст».

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Prusskij...

знак очищения (но только в знак) они погружались в эти воды иорданские, как бы омывая с себя все зло, всю нечистоту своего прошлого, и выходили из этих вод, очищенные своим покаянием и своей готовностью теперь быть уже Божиими детьми в полном смысле этого слова. Когда пришел Христос креститься от Иоанна, тот недоумевал, зачем Ему креститься: Он же свободен от всякого греха. Он— Бог, облекшийся в плоть, в человечество наше; что Ему омывать?.. И вот мне кажется, что здесь стоит дать объяснение, которое я в свое время получил от замечательного священника на юге Франции. Мы с ним обсуждали этот вопрос, и он мне изложил свое понимание этого события. Ему представлялось, что когда люди приходили к Иоанну Крестителю и омывали в этих водах свою нечистоту, эти воды постепенно делались отягченными человеческим грехом. Из простых вод, сотворенных изначально Богом, они делались тем, что русские сказки называют “мертвыми водами”. И когда Христос пришел на воды Иордана, Он пришел не очищать Себя; Он погрузился в эти воды смерти для того, чтобы воспринять в Своем человечестве всю тяжесть, всю разрушающую силу греха и, приобщившись к этой тяжести (не к греху, потому что Сам Он оставался безгрешен), нести ее на Своих плечах, донести до креста и Своей смертью освободить, хотя бы потенциально, людей от того зла, которое их поработило. Вот почему крестильные воды мы сравниваем с водами Иордана. Эти крестильные воды— уже не мертвые воды, это воды, которые мы получаем от Бога как бы в их естественной чистоте; воды, на которые мы призываем действие Святого Духа, которые пронизываются благодатью Святого Духа и делаются животворящими водами— такими, что они нас могут приобщить к той чистоте, той очищенности от греха, какую только Христос нам может дать. И погружаясь в эти воды, мы погружаемся как бы в чистоту Христову, погружаемся в новизну жизни, которая— Его жизнь, погружаемся в эти воды не очищенными и выходим из них очищенными. После того как человек крестился, то есть погрузился в эти воды при

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/1265...

Разделы портала «Азбука веры» См. также: Минея. Январь. Святое Богоявление. Крещение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа В Навечерие Богоявления и сам праздник Крещения Господня в храмах совершается Чин великого освящения воды. Для лучшего понимания богослужения предлагаем вашему вниманию описание этого Чина и некоторые богослужебные тексты, входящие в его состав. Воспоминание Иорданского события Церковь обновляет особым чином великого освящения воды. Священник через царские врата при пении тропарей «Глас Господень на водах…» выходит к сосудам, наполненным водой, неся на главе Честный Крест, и начинается освящение воды. Освящение воды совершается также и в самый праздник после литургии (тоже после заамвонной молитвы). Великое освящение воды в Навечерие и в самый праздник Православная Церковь совершает издревле, причем благодать освящения воды в эти два дня подается всегда одна и та же. В Навечерие освящение воды совершалось в воспоминание Крещения Господня, освятившего естество водное, а также крещения оглашенных, которое в древности совершалось в Навечерие Богоявления (Пост. Апост., кн. 5, гл. 13; историки: Феодорит, Никифор Каллист). В самый же праздник освящение воды бывает в воспоминание собственно события Крещения Спасителя. Последование великого освящения воды как в Навечерие, так и в самый праздник одно и то же и в некоторых частях имеет сходство с последованием малого освящения воды. Оно состоит в воспоминании пророчеств, относящихся к событию Крещения (паримии), самого события (Апостол и Евангелие) и его значения (ектении и молитвы), в призывании благословения Божия на воды и троекратном погружении в них Животворящего Креста Господня. На практике чин водоосвящения совершается следующим образом. После заамвонной молитвы (в конце литургии) или просительной ектении: «Исполним вечернюю молитву» (в конце вечерни) настоятель в полном облачении (как во время совершения литургии), а прочие священники только в епитрахили, поручах и фелони выходят через царские врата к священной купели в притвор или на источник.

http://azbyka.ru/chin-velikogo-osvyashhe...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010