Декабря в 15 день слит колокол весу 21 пуд, да колокол весу 16 пуд с четвертью, да перелит зазвонной колокол, а прибавлено в него меди 2 пуда 11 гривенок. И всего меди 39 пудов 31 гривенка, а денег вышло на медь и мастеру от дела от оковод и от языков семьдесят рублей и двадцать девять алтын и пол 3 деньги. Да игумен Арсений слил колокол к часам по приказу и в наследие вечных благ старцу Иосифу и отцу его Василию и сыну Ивану, весу в нем 23 пуда, (Л. 63) а денег вышло на медь и мастеру от дела, и от языков, и от оковод сорок рублев и тритцать два алтына и полшестыя деньги. Декабря в 20 день Иванова жена Федоровича Колычева Анна Андреевна дала в ризницу ширинку шиту по дорогам золотом и серебром, на дерьжках тиренская,прядено золотом. Генваря в 1 день Иев Федоров сын Маврин дал на поручи вершек шапочной, отлас золотной, шелки червчат, да лазорев, да зелен. Генваря в 25 день государева дьяка Филиппа (Л. 63 об.) Федоровича Голенищева жена Марья дала по муже своем, по Филиппе, иноходец гнед, грива налево лет, да книгу белую печатну в десть. Генваря в 29 день государев чарошник Афонасий Родионов дал за пострижение старца Анисима Ломанова пять четей ржи. Февраля в 12 день князь Иван Володимерович Масальской Кольцов дал в ризницу ширинку, шита по миткалем золотом и серебром, с шелки на держька тиренская, шелк червчат. Л. 64. Марта в 5 день Живоначальныя Троицы Сергиева монастыря слуга Черкас Григорьев сын Баевской дал по родителех х кутье ложечку серебряную, весу в ней тритцать два алтына три деньги. Июля в 1 день ярославец Фторой Титов дал паникадило медное о 12 свечей, весу в нем 14 гривенок, за шестьдесят алтын, да Устав печатной, дал рубль денег. Июля в 21 день слуга монастырской Богдан Зажарской дал на ризы новину пол 16 аршина. (Л. 64 об.) Июля в костромской стрелец Иван Тимофеев дал котел медной вставной, весу в нем 30 гривенок, за полтретья рубля, да кобылу рыжую, осмии лет, за два рубля, да седло крымское, деревцо поволочено бораном красным, подзоры писаны по сусальному золоту, за полтора рубля.

http://sedmitza.ru/lib/text/10253480/

Яко апостолов сопрестолен, и мучеников сликовен,/святителем равночестен, страстотерпче Филиппе,/предстательством твоим поющия тя в мире сохрани,/и православных рог возвыси,/варварская же свирепства низложи,/да радующеся поем тя величающе. Богородичен: О Света приятелище, Богорадованная Владычице,/святителем воистинну утверждение, и преподобным всем похвало!/Спаси ны от бед и обстояний, и языков нашествия,/воспевающия Тя, Многопетую. Светилен. Подобен: Посетил ны: Ревнителю целомудрия от юнаго воспитания, святителю Филиппе,/потщался еси за истину укаряемь и изгнан быти/и тоя ради смерть горькую подъял еси/И ныне, на Небесех предстоя престолу Святыя Троицы, присно о нас молися,/верою и любовию совершающих память твою. Слава, и ныне, праздника, или Богородичен: Щедроты Твоя, Боже, на люди Твоя низпосли,/молитвами Пречистыя Твоея Матере, и всех святых/и ради святителя Твоего Филиппа даруй нам велию милость. На хвалитех стихиры, глас 4. Подобен: Яко добля: Течение совершил еси,/и веру соблюл еси,/святителю блаженне Филиппе:/сего ради Христос тя венча/светлым венцем правды,/и украси твое исповедание, досточудне:/Тем Небесное наследие прием,/Спасу молися/о воспевающих память твою. Филиппе блаженне,/исповедников подражателю,/тепле хвалящим тя предстатель буди,/и от всякия беды, греха же и бури,/и страстей мучительства, отче, избави ны,/яко мученик неослаблен/и святитель Богоприятен./Дерзновение имея ко Христу Богу,/молися о воспевающих память твою. Филиппе святителю,/разумнаго света заря,/церковное светило,/архиерейская красото,/монашескаго постническаго жительства/истинное правило,/наш же заступник теплый показался еси,/свобождая от губительства лукавых./Молися, отче, о поющих память твою. Слава, глас 6: Ты еси пастырь добрый, и учитель изрядный,/святителю Филиппе,/тя всегда восхваляюще вопием:/тобою Бог украси церковь Матере Своея,/и тело твое, за паству твою во изгнании пострадавшее,/многолетно же в земли сокровенное,/престолу твоему возврати,/и люди твоя возвесели./Темже моляся не престай/о хвалящих и чтущих память твою,/прося оставления грехов/и спасения душам нашим.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

(Из рукописи Казанской Духовной Академии 1083, бывшей Соловецкой библиотеки 973). (л. 27.) Месяца маия в 30 день пренесение мощей от земных недр в церковь Преображения Господня иже во святых отца нашего и исповедника Филиппа митрополита Московскаго и всеа Русии. На малей вечерни стихиры. Глас 1. Подобен. Небесным чином. Небесным светлолитием озаряем, боговиденьми 42 достойно сияя, священства саном почтен, богомудре и божественнаго сподоблен блаженства, не престай моляся Христу о чтущих святую память твою. Небеснаго веселия сопричастник, мысленых сил зритель быв, отче, зарю божественную прият чюдес дарований, тя обогащающу, не престай моляся Христу о чтущих святую память твою. Небесныя радости присно наслаждаяся, богомудре святителю Филиппе, неприкосновеннаго света лучами божественными сияя, не престай моляся Христу о чтущих святую память твою. Слава. Тойже самогласен. Река, иже в тебе духовных дарований, церковное напояет исполнение. Многосветлое солнце явися мирови, чюдес зарями облистаеши, отцем украшение, святителю Филиппе, и ныне в честнем ти пренесении цельбоносная рака мощей твоих источник (л 27 об.) явися приснотекущий, верным источая воды исцелений, Господу тя прославляющу и еже того ради подвиги твоя всем показующу, Его же моли о чтущих святую память твою. И ныне Богородичен по гласу. На стиховне Стихиры. Глас 2. Подобен: Дом Еораи. Дом Пресвятаго Духа явися, от юности долняя презрев яко не суща, к Богу единому ум вперил еси, святителю Филлипе. Стих: Священницы твои облекутся в правду. Дом чистоты богоделанен и храм одушевлен, вселение Христово был еси от матерних пелен, святителю Филиппе. Стих: Честна пред Господем. Дом добродетелей и божественныя премудрости быв, уяснил еси славу Христову жития светлостию, святителю Филиппе. Слава и ныне. Тойжде. Доме святыя славы Владычице, воздежи пречистии си руце ко ис Тебе рожденному Душелюбцу и Содетелю и молися со святителем помиловати и спасти душа наша. Тропарь. Глас 5. Радостный воссия день светлаго торжества: днесь церковная расширяются недра, приемлюще духовных даров неосудеемо боготворное сокровище, струю благодатей неисчерпаемую, источника чюдесем обильна, чудотворивая и священныя мощи твоя, святителю Филиппе. Тем же моли прославившаго тя дародателя Христа Бога о воспевающих тя (л. 28) и кланяющихся священным мощем твоим. Слава и ныне.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Nikols...

Радуйся, небесных законов на земли живая проповедь и христоподражательного жития образе. Радуйся, святителю Христов Филиппе, исповедниче великий и преславный чудотворче. Кондак 12 Благодать святаго дерзновения безбоязненно делом и словом вещати Христово учение подаждь нам, немощным, великий угодниче Божий и святителю Филиппе, наипаче подаждь сию благодать пастырем Церкви Христовыя, да возмогут они немолчно свою духовную паству учити и вразумляти, лицеприятия избегати, да таковое дерзновение стяжавше, вси мы на благом пути ко спасению обрящемся и сподобимся в вечном Небесном Царствии выну воспевати Господу: Аллилуиа. Икос 12 Поюще твое дивное житие, твоя иноческия подвиги на отоце Соловецком воспевающе, твою святительскую ревность и дерзновение восхваляюще, поклоняющеся твоему до крове правдолюбию и исповедничеству, святителю отче наш Филиппе, молим тя в борениях и искушениях многоразличных не оставляти нас, но наипаче твоими молитвами укрепити, да возможем и мы твоими подражательми быти и тебе, нашего отца и наставника, восхваляти сице: Радуйся, звездо Российская. Радуйся, чистый сосуде Святаго Духа. Радуйся, вселенским мучеником и исповедником подобниче. Радуйся, Церкви Российския похвало и всего священства украшение. Радуйся, иноческия кротости образе. Радуйся, монашеского постнического жительства истинное правило. Радуйся, безплотных сожителю. Радуйся, Христова смирения ревнителю. Радуйся, чудес велиих совершителю. Радуйся, о скорбех земнаго отечества твоего милостивый пред Богом печальниче. Радуйся, яко тобою Соловецкая обитель славится. Радуйся, яко тобою град Москва и вся Россия украшается. Радуйся, святителю Христов Филиппе, исповедниче великий и преславный чудотворче. Кондак 13 О, великий святителю Христов Филиппе! Приими от нас, грешных, сие похвальное пение и священными твоими молитвами тя поющия в мире сохрани, от напастей и бед избави, во святей православной вере укрепи, угодное Богу житие проводити помози, уныние наше в радость претвори, дух крепкого стояния за церковныя законы и церковныя предания обнови в нас, да тако сподобимся во веки в райских обителех воспевати нашему Пастыреначальнику и Господу: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-svj...

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Шатания и брани междоусобныя укроти,/и сверепеющия волки на стадо твое, блаженне,/яко Истинный пастырь, молитв твоих палицею далече отжени,/и отечество наше державно устрой, и востания языков покори,/да яко предстателя тя воспеваем во веки.  И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Щитом веры храм Твой святый, Богородице Дево, сохрани,/и в нем славословящия Тя купно славы Твоея сподоби,/и нахождения варварскаго и томления их избави ны,/ума нашего волны сверепыя укроти молитвою Твоею, Всепетая.  Песнь 9 Ирмос: Благословен Господь, Бог Израилев,/воздвигнувый рог спасения нам/в дому Давидове, отрока Своего,/в нихже посети нас Восток с высоты/и направил ны есть на путь мира.  Припев: Святителю отче Филиппе, моли Бога о нас. Едино естество Троицы богословил еси,/суетным же поучающияся смело, всемудре, обличив/и Божественными наказании твоими верныя увещав, мудре, укрепил еси,/Ангелов сожителю, святителю Филиппе,/память твою празднующия в мире соблюди.  Припев: Святителю отче Филиппе, моли Бога о нас. Юношам немование сродно присвоение бывает, но отцем любезно воистинну;/ты же, отче, приими наше сие благодарение,/не яко достойно истинно твоея хвалы,/но яко от усердия тебе приносимо,/не бо можем лепотно хвалити тя и величати.  Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Яко апостолов сопрестолен и мучеников сликовен, святителем равночестен,/страстотерпче Филиппе, предстательством твоим поющия тя в мире сохрани/и отечества нашего рог возвыси, варварская же сверепства низложи,/да, радующеся, поем тя, величающе.  И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: О Света приятелище, Богорадованная Владычице,/святителем воистинну утверждение и преподобным всем похвало!/Спаси ны от бед и обстояний и языков нашествия,/воспевающия, Тя, Многопетую.  Светилен Ревнителю целомудрия, от юнаго воспитания, святителю Филиппе,/потщался еси, за истину укоряемь и изгнан быти/и тоя ради смерть горькую подъял еси;/и ныне, на Небесех предстоя престолу Святыя Троицы,/присно о нас молися, верою и любовию совершающих память твою.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-svjat...

[Сей кондак глаголется трижды.] [Далее повторяем 1е икос и кондак:] Икос 1 Ангельския силы радовахуся, святителю отче наш Филиппе, чистому и святому житию твоему, видяще, яко издетска кротость дивную, благочестие и святое послушание являл еси; мы же, благодаряще Господа, тако о тебе благоволившего, прославляем тя яко Божия избранника восхвалениями сими: Радуйся, родителей твоих плод благословенный. Радуйся, из млада Господа Бога возлюбивый. Радуйся, в чистей молитве твоей пред Господем дитя незлобивое. Радуйся, с отрочества житиями угодников Божиих сердце твое питавый. Радуйся, служб Божиих неленостный посетителю. Радуйся, книжнаго церковного учения искренний любителю. Радуйся, наказанию отца твоего духовного зело прилежавый. Радуйся, пустошным играм, яже детей обычай, нимало же внимавый. Радуйся, родителей твоих радость и утешение. Радуйся, всех знаемых твоих похвало и удивление. Радуйся, наш святый молитвенниче. Радуйся, наш дивный учителю. Радуйся, святителю Христов Филиппе, исповедниче великий и преславный чудотворче. Кондак 1 Избранный от Господа сил Российских первопрестольников преемниче, славным подвигом исповедничества, яко светило златозарное, озаривый Церковь православную, чудесы велиими и нетлением твоих мощей от Бога прославленный, святителю отче наш Филиппе, величая дивнаго во святых Своих Господа, восхваляем тя с любовию, яко усерднаго пред престолом Господним молитвенника, чуднаго пастыря и мученика, и от всего сердца вопием ти: Радуйся, святителю Христов Филиппе, исповедниче великий и преславный чудотворче. Молитва святителю Христову и чудотворцу Филиппу О, великий печальниче земли Российския, святителю Христов Филиппе! Великими и многими даровании обогати тя щедродаровитый Владыка Господь, ты же, яко раб благий и верный, дарования сия зело умножил еси, от отроческих лет даже до кончины твоея заповедем Господним внимая, пребывая в них и возрастая, полн сый любве и милосердия, кротости и смирения, сими добродетельми ты богатно служил еси Господу и присным твоим, образ евангельского жития показуя, благочестивым житием Бога прославляя. За сие житие твое от Бога прославлен еси, велим даром чудес обогатился еси, святое дерзновение стяжал еси и до днесь земному отечеству и народу твоему служиши, и воздыхания наши предворяеши.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-svj...

Так как обвинение выговцев со стороны Круглого было очень важное, то составлена была правительством чрезвычайная комиссия, в которую от Сената был назначен ассесор Квашнин-Самарин, а от Синода Кирилловский архимандрит Вавила. Тайная Канцелярия от себя вручила им секретную инструкцию, а для караула и рассылок при производстве следствия откомандирован был отряд солдат 87 . Выговцы, конечно, перепугались. Не думая долго, созвали «собор». Приходилось выбирать одно из двух: или принять моление за царей, или пожертвовать существованием выговских общежитий и скитов, а с ними состоянием всей беспоповщины в Поморье. Избрали первое: определили – в тропарях, и кондаках, и в стихах, как где напечатано в книгах, императорское величество поминать везде, причем, написав тропарь «Спаси Господи», положили в часовнях 88 . В этом сказалось влияние, конечно, лучших выговцев, особенно Семена Денисова 89 Скоро в защиту моления за царя на Выге стали писать даже обширные сочинения. По свидетельству Григория Яковлева, около 1748 года были известны следующие сочинения: «Книга великая о молении за Царское Величество» выговского «лжеучителя» Даниила Матвеева: «Книга другая о молении за Царское Величество» бывшого беспоповца Алексея Иродионова; книга под заглавием «Выбор с истолкованием о молении за царей» выговца Трифона Петрова 90 . Однако, большинство выговцев усматривало в таких писаниях и распоряжениях больше практической сообразительности, чем непреложной истины. Прямым и резким возражателем выговцам явился некий старец Филипп. Известие о старце Филиппе и его протесте против выговцев находим в четырех раскольнических сказаниях. Два из них явно тенденциозного происхождения: одно написано поморцем 91 , другое – филипповцем 92 , другия два – более или менее объективного характера: одно «Повесть об отце и старце Филиппе» более обширного обема 93 , другое «О отце старце Филиппе» более краткого содержания, причем, по нашей рукописи, составляет одну из глав Истории Выговской пустыни 94 . Из сопоставления данных этих сказаний можно выяснить настоящее событие, т. е. протест Филиппа против выговцев – со всеми подробностями.

http://azbyka.ru/otechnik/Petr_Semenovic...

Мы поставлены – право править всяку истину, имея в виду одну награду – венец небесный, одну почесть – кончину мученика за порученное от Бога стадо». Но как были приняты эти слова «провозвестника истины, ревнителя Златоустаго?» 79 . Одни стояли «смиренно-образни, делы же предатели и злобе пособницы; прочии ни по Филиппе поборающе, ниже по цари, но якоже царь восхощет, тако и они». Честолюбивый Пимен Новгородский, мечтавший сам быть митрополитом, Пафнутий Суздальский, Филофей Рязанский явились злейшими врагами Филиппа и друзьями опричнины в угоду царю. Они действовали чрез духовника государева, благовещенского протопопа Евстафия, самого ревностного своего сообщника. Евстафий был в запрещении от митрополита; но, не лишившись чрез то доверия царя, непрестанно наговаривал ему тайно и явно на первосвятителя. Но что могли изобрести клеветники? Филипп в речи своей к епископам обнаруживал желание, чтоб все единодушно старались умиротворить душу царя и народ православный. Следственно, он только напомнил им пастырскую обязанность, святую и всегда неизменную, без малейшей мысли о каких-нибудь притязаниях на вмешательство в политику. Он даже чужд был всякого намека на древнее и священное право печалования, ибо время было уже не то: не отдельное лицо, не род боярский страдали от опалы, а страдало, внутренне или внешне, тело Церкви, порученной Филиппу, начиная от царя, который был болен духовно опаснее всех. Врачевать болезни духа, где бы и как бы они ни проявлялись, врачевать их с опасностью собственной жизни, почитал Филипп своей непреложной обязанностью, как то увидим впоследствии: это и поставлено ему в вину. «Добро было во всем царя слушати и волю его творити и не разгневляти», вот что говорили о Филиппе угодники Иоанна, старавшиеся представить святителя человеком высокомерным, напитанным мятежным духом боярства, к которому принадлежал он по происхождению. Наконец, прочие из людей, принадлежащих к высшему духовенству, внимали увещанию митрополита, «ни по Филиппе поборающе, ниже по цари; но яко царь восхощет, тако и они».

http://azbyka.ru/otechnik/Leonid_Krasnop...

свящ. А. Дружинин Глава вторая. Епископское служение св. Дионисия при императорах Филиппе и Декии Избрание св. Дионисия в епископы и права Александрийских епископов. Восстание александрийской черни против христиан при императоре Филиппе. Гонение Декия в Александрии. Изгнание св. Дионисия. Христианские мученики в Александрии. Падшие. Сочинение св. Дионисия «О мученичестве» и послания, написанные им при Декии. В течение шестнадцати лет служения в звании катехета св. Дионисий при своей дружбе с Ираклом имел достаточно времени и случаев подготовиться к епископскому служению. Может быть, уже обращение его из язычества обратило на него внимание членов и клира Александрийской церкви. Впоследствии труды его в огласительном училище, обширные научные познания не только в языческой философии, но и в Священном Писании и канонах Церкви 414 и чистота жизни выделили его из ряда других пресвитеров Александрийской церкви, и когда скончался Иракл, глаза всех как бы невольно обратились на св. Дионисия, и он, по выражению Евсевия, принял епископство над александрийскими церквами. 415 Сообщая о вступлении св. Дионисия на епископскую кафедру Александрии, Евсевий в своей «Церковной истории» относит это событие к третьему году царствования Филиппа. Филипп вступил на престол в 244 г. незадолго до 14 марта; 416 следовательно, третий год его царствования падает на время от 14 марта 246 г. по 14 марта 247 г. Так как предшественник св. Дионисия Иракл сделался епископом на 10-м году царствования Александра Севера, т. е. в 231 или в начале 232 г., 417 и был епископом шестнадцать лет, то из сопоставления указанных хронологических дат можно вывести заключение, что св. Дионисий сделался епископом в начале 247 г. Но это свидетельство «Церковной истории» Евсевия расходится с «Хроникой» Евсевия, переведенной на латинский язык Иеронимом, где время вступления св. Дионисия на епископскую кафедру относится к пятому году царствования Филиппа, т. е. к 248 или началу 249 г. Может быть, с целью примирения этих противоречивых свидетельств, автор «Восточной хроники» замечает, что после смерти Иракла Александрийская кафедра в течение целого года оставалась незамещенной. 418 Желая согласовать все эти древние свидетельства, многие ученые относят вступление св. Дионисия на Александрийскую кафедру к 248 г., опуская из виду, что «Церковная история» Евсевия относит к третьему году царствования Филиппа не кончину Иракла, а самое принятие св. Дионисием епископства над александрийскими церквами. А так как по общепризнанному мнению «Церковная история» Евсевия заслуживает решительного предпочтения перед «Хроникой», и незамещение Александрийской кафедры в течение года в мирное время правления Филиппа представляется мало вероятным, 419 то, следуя «Церковной истории» Евсевия, мы предпочитаем относить время вступления Дионисия на Александрийскую кафедру к началу 247 г.

http://azbyka.ru/otechnik/Dionisij_Aleks...

Тропарь святителю Филиппу Первому, митрополиту Московскому, всея России чудотворцу (память преставления 5 апреля), глас 3 Чудо явися, извещением и делы возсияв,/Духа Святаго произбранием святительства паству приим,/откровением Божиим церковь разобра/и величайшую воздвиже,/всечестне Филиппе, святителю великий,/мир граду даруй нашему Москве/и велию милость. Кондак, глас 8 В успении твоем обретоша на телеси твоем сокровище некрадомое:/два креста и тягчайшая железа, еже есть вериги,/постом и молитвами Богу угодил еси, святителю Филиппе,/моли Христа Бога о всех нас. Величание Величаем вас,/святителие велиции Киприане, Фотие, Ионо и Филиппе,/и чтим святую память вашу,/вы бо молите за нас/Христа Бога нашего. Тропарь преподобному Ферапонту Монзенскому, Галичскому, глас 8 Любовию Христовою, Богомудре, просветився и добродетельми,/сожительствовал еси Василию блаженному,/и, всякое наслаждение плотское возненавидев,/в пустыню вселился еси,/в нейже вельми подвизался еси в жизни сей временней,/плоть умерщвляя Твою в пениих, и во бдениих, и в пощениих./Темже и Христос даром чудес обогати тя,/но поминай убо нас, чтущих пресветлую память твою,/преподобне отче Ферапонте,/и моли Христа Бога спастися душам нашим. Кондак, глас тойже Возложив себе Богу от юности, преподобне,/Того паче всех возлюбив,/и Тому от всея души любовию последовал еси,/тленная и красная мира нивочтоже вменив, в пустыню вселився,/в нейже добре подвизался еси противу невидимых врагов козней/и, яко светозарное солнце в концах Галическия земли возсиял веселяся пришел еси к Небесным обителем./И ныне со ангелы Владычню престолу предстоя,/поминай нас, чтущих память твою, да зовем ти:/радуйся, Ферапонте отче наш. Величание Ублажаем тя,/преподобне отче Ферапонте,/и чтим святую память твою,/наставниче монахов/и собеседниче ангелов. 28/10 Преподобного Никиты исповедника, епископа Халкидонского (IX). Святителя Игнатия, епископа Ростовского (1288). Святителя Геронтия, митрополита Московского и всея Руси (1489). Антиохийской, Никейской (304) и Чухломской (Галичской) (1350) икон Божией Матери. День интронизации Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия II.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010