-------- 3155. ОПРЕДЕЛЕНИЕ Священного Синода от 7 мая 1991 года: Благословить открытие Свято-Троицкого женского монастыря в г. Муроме. – 1991, 8, 16. -------- 3156. ОПРЕДЕЛЕНИЕ Священного Синода от 25 марта 1993 года: Благословить открытие Троицкого женского монастыря в г. Пензе.–1994, 2, 37; 7–8, 2. -------- 3157. ОПРЕДЕЛЕНИЯ Священного Синода от 5 мая 1995 года: 1. Благословить открытие мужского монастыря при Свято-Троицком храме Мотовилихинского района г. Перми. 2. Утвердить наместником монастыря иером. Стефана (Сексяева) с возложением наперсного креста. – 1995, 5, 15. ---------- 3158. ОПРЕДЕЛЕНИЯ Священного Синода от 26 декабря 1995 года: 1. Благословить открытие Свято-Троицкого мужского монастыря в г. Рязани. 2. Наместником обители утвердить игум. Андрея (Крехова). – 1996, 1, 10. -------- 3159. ОПРЕДЕЛЕНИЕ Священного Синода от 7 марта 2000 года: Благословить преобразование Свято-Троицкого прихода в с. Совхозное, Кабардино-Балкарская Республика, в женский монастырь. –2000, 4, 23. 3160. ОПРЕДЕЛЕНИЕ Священного Синода от 19 апреля 2000 года: Утвердить настоятельницей обители монахиню Антонию (Бобылеву) с возложением наперсного креста по должности. –2000, 6, 9. -------- 3161. ОПРЕДЕЛЕНИЯ Священного Синода от 16 февраля 1999 года: 1. Благословить открытие Свято-Троицкого мужского монастыря в г. Соликамске. 2. Утвердить настоятелем обители иером. Сергия (Литовченко). – 1999, 3, 6. 3162. ОПРЕДЕЛЕНИЯ Священного Синода от 6 октября 1999 года: 1. Освободить иером. Сергия (Литовченко) от обязанностей настоятеля обители. 2. Утвердить в этой должности иером. Питирима (Вылежнева). – 1999, 11, 12. -------- 3163. ОПРЕДЕЛЕНИЯ Священного Синода от 7 марта 2000 года: 1. Благословить открытие Свято-Троицкого женского монастыря в с. Старый Ковыляй, Республика Мордовия. 2. Утвердить настоятельницей обители монахиню Херувиму (Попову) с возложением наперсного креста по должности. –2000, 4, 22. -------- 3164. ОПРЕДЕЛЕНИЯ Священного Синода от 22 февраля 1995 года: 1. Благословить открытие Свято-Троицкого мужского монастыря в пос. Туруханске Красноярской епархии.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

Der babylonische Priester Berosos, der sein Werk über die Geschichte der Chaldäer dem syrischen Könige Antiochus Soter (geb. 323, gest. 261 vor Chr.) widmete, erzählt, dass zu seiner Zeit von dem in Armenien angelaufenen Schiffe des Noah (bei Berosos Xisuthros genannt, in den Keilschrift-Texten: Hasisadra 25 ) auf den gordyäischen Gebirgen noch Stücke übrig gewesen seien; der von dort geholte Asphalt wende Uebel ab 26 . Am Feste der heiligen drei Könige (6. Januar) hat man im Abendlande, ähnlich wie zu Weihnachten, in den Kirchen bildliche Darstellungen: Man sieht die drei Könige mit ihren Geschenken vor dem Jesu-Kinde knien, über dem Hause den hellglänzenden goldenen Stern u.s.w. Der Portugiese Gil Vincente († 1557) verfasste ein Auto (Schauspiel – die religiösen Schauspiele nannte man auch: Mysterien) von den Königen aus dem Morgenlande. Bei der Octavfeier des Epiphaniasfestes, im französischen Kirchenkalender speziell als Fest der Taufe Christi (Baptême de Notre Seigneur) bezeichnet, war es zu Beauvais Sitte, dass eine Jungfrau mit einem Kinde im Arme auf einem prächtig geschmückten Esel reitend von dem Münster nach der St. Stephanskirche, und dort bis zum Altare geführt wurde, wo das Thier während der Messe still stehen musste. Statt der sonst üblichen Responsorien hatten die Chorknaben bei dieser Gelegenheit im Namen und Tone des Esels mit «Hinham» zu respondieren und den ausgelassensten Jubel der ganzen Gemeinde erregte es, wenn das Thier mit einstimmte. Weiterhin wurde ihm zu Ehren folgender Hymnus angestimmt: «Orientis partibus Adventavit asinus Pulcher et fortissimus, Sarcinis aptissimus. Hè, Sire Ane, hè! Saltu vincit hinnulos, Damas et capreolos, Super dromedarios Velox Madianeos. Hè, Sire Ane, hè! Amen dicas Asine, Jam satur de gramine, Amen, Amen itéra, Aspernare vetera. Hè, Sire Ane, hè!» Am Schluss der Messe liess der fungirende Priester statt des herkömmlichen: «Ite, missa est», dreimal das möglichst treu nachgeahmte Geschrei des Esels hören, worauf das Volk in gleicher Weise respondirte 27 .

http://azbyka.ru/otechnik/Aeksej_Malcev/...

Murphy-ÓConnor, «God-Fearers»   Murphy-ÓConnor, Jerome. «Lots of God-Fearers? Theosebeis in the Aphrodisias Inscription.» RB 99 (1992): 418–24. Murray, «Conflator»   Murray, A. Gregory. «Mark the Conflator.» DRev 102 (1984): 157–62. Murray, «Feasts»   Murray, George «Jesus and the Feasts of the Jews.» DRev 109 (1991): 217–25. Murray, «Introduction»   Murray, A. T. Introduction. Pages i-xv in vo1. 1 of Homer, The Iliad. Translated by A. T. Murray. 2 vols. LCL. Cambridge: Harvard University Press, 1924. Murray, Philosophy   Murray, Gilbert. The Stoic Philosophy. New York: Putnam, 1915. Murray, Stages   Murray, Gilbert. Five Stages of Greek Religion. New York: Columbia University Press, 1925. Repr., Westport, Conn.: Greenwood Press, 1976. Mussies, «Vehicle»   Mussies, G. «Greek as the Vehicle of Early Christianity.» NTS 29 (1983): 356–69. Mussies, «Greek in Palestine» Mussies, G. «Greek in Palestine and the Diaspora.» Pages 1040–64 in Safrai and Stern, Jewish People. Mussner, «Gleichnis» Mussner, Franz. «lQHodajoth und das Gleichnis von Senfkorn ( Mk 4.30–32 Par.). " BZ 4 (1960): 128–30. Mussner, «Parakletsprüche» Mussner, Franz. «Die johanneischen Parakletsprüche und die apostolische Tradition.» BZ 5 (1961): 56–70. Myllykoski, «Luke and John» Myllykoski, Matti. «The Material Common to Luke and John: A Sketch.» Pages 115–56 in Luke-Acts: Scandinavian Perspectives. Edited by Petri Luomanen. Publications of the Finnish Exegetical Society 54. Helsinki: Finnish Exegetical Society; Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1991. Mylonas, Eleusis Mylonas, George E. Eleusis and the Eleusinian Mysteries. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1961. Myre, «Caractéristiques» Myre, André. «Les caractéristiques de la loi mosaïque selon Philon d " Alexandrie.» Science et esprit 27 (1975): 35–69. Myre, «Loi» Myre, André. «La loi dans l " ordre cosmique et politique selon Philon d " Alexandrie.» Science et esprit 24 (1972): 217–47. Nâdor, «Sophismus» Nâdor, Georg. «Sophismus und seine Beurteilung im Talmud.» Sefarad 55 (1995): 327–33.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

The 1 st Canon of the Council of Gangra states: “If anyone disparages marriage, or abominates or disparages a woman sleeping with her husband, notwithstanding that she is faithful and reverent, as though she could not enter the Kingdom, let him be anathema [i.e. declared outside the Church].” Further, in the 14 th and 10 th Canons, “If any woman should abandon her husband and wish to depart, because she abominates marriage, let her be anathema and should a celibate exalt himself over one who is married, let him be anathema” According to the Fathers of the Council of Gangra, we Christians, “welcome continence with modesty and godliness… and anchoritic departures from mundane affairs with humility, and honor modest cohabitation of matrimony.”(Canon 21). One could cite excerpts from many other, similar Canons, but those already cited demonstrate that the Church had always shown reverence for honorable marriage and defended its sanctity against the heretics and those who falsely assess [marriage], bringing stern canonical measures to bear against them. Citing the example of Aquila and Priscilla, St. John Chrysostom called for us “not to condemn marriage and not to consider as an obstacle or hindrance on the way to the virtue: having a wife, raising children, running the household, and following a craft.” (St. John Chrysostom; Homily 1 on the words “Kiss Priscilla and Aquila and the others.” Talks on various points of Divine Scripture Vol. 2, p. 41.). Aquila and Priscilla were a married couple who were self-employed craftsmen [tentmakers], but who showed far greater love of wisdom than many others who lived in monasteries. According to Orthodox teaching, only in marriage within the Church do two individuals actually unite, in soul, spirit and body. It is only the relationship of the husband to the wife that is compared to that of Christ to the Church (Ephesians 5: 23, 25). The sanctity of marriage as defined in the Epistles of the Holy Apostles encompasses as well intimate relations between the husband and wife, individuals who complement and love one another: “And the two shall be one flesh”. This most secret of moments in the life of a married couple can be holy, if it is the result and symbol of their complete spiritual and mental intimacy and physical accord. This is a special stage of interrelationship. Sometimes one can observe that the eyes of newlyweds shine with new bounds of love and happiness. For this, we may thank God, remembering that “all things are exceedingly good, and that God made man male and female.” (51 st Canon of the Holy Apostles).

http://pravmir.com/an-honorable-marriage...

Šabb. 1:4–5; Sotah 5:2–5; Yad. 4:1–4; t. Šabb. l:16ff.; Yad. 16–18) and in the symposium section of Let. Aris. 203,221, 236,248,262, though Let. Aris. 275 suggests a more careful count than John 2:1 ! Perhaps the days are intended as literal (cf. 12:12), to show a sample of meaningful days in Jesus» early ministry. 3801 Cf., e.g., Keener, Marries; for a more thorough redaction-critical analysis and some different conclusions, see Collins, Divorce, and the suggestions of Keener, «Review of Collins.» 3802 This is not to say with Fenton, John, 40, that our writer «was not acquainted with the situation in Palestine» before 70, a position contradicted by evidence cited above and throughout the commentary. 3804 Sanders, Judaism, 52–53, cites Josephus Ag. Ap. 1.32; Philo Hypothetica 7.12–13, and archaeological evidence as wel1. 3805 Sanders, Judaism, 171, cites Josephus Ag. Ap. 2.165, 184–187, 194; Ant. 14.4. See more fully Smallwood, «Priests.» For evidence from Jewish texts and Greek administrative analogies identifying the high priesthood with «the rulers,» see Reicke, Era, 147. 3806 In contrast to OT usage, the NT (e.g., Mark 2:26; 14:55; 15:11 ; Acts 5:24; 23:14; 25:15; cf. Acts 4:6), other early Christian texts (e.g., the agraphon in Jeremias, Sayings, 51), Josephus (e.g., War 2.243,316,318,320,322,336,342,410–411; 4.314), and probably the Scrolls (1QM 2.1) apply «high priests» in the plural to the members or leaders of the priestly aristocracy, not to the chief priest alone (see Stern, «Aspects,» 601,603; Reicke, Era, 147–48; Feldman in the Josephus LCL 10:157). The rapid transition of officeholders under the Romans may have rendered the usage more fluid as wel1. 3807 Also implied in T. Levi 14(though this could be a later interpolation). Avigad, Jerusalem, 130; idem, «Burnt House,» 71, cites t. Menah. 13:21; b. Pesah. 57.1 alongside archaeological attestation of a priestly name appearing there (Kathros). 3808 P. Ter. 6:1. The early church reportedly made inroads into both communities (Acts 6:7; 15:5).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

— в Московской духовной академии, по окончании которой защитил диссертацию на соискание ученой степени кандидата богословия.19 октября 1975 г. рукоположен в диаконы. В 1975—1989 гг. — сотрудник Церковно-археологического кабинета МДА. 25 марта 1979 г. пострижен в монашество. В 1980—1994 гг. — преподаватель МДС. 27 сентября 1989 года рукоположен в сан иеромонаха, возведен в сан архимандрита и назначен настоятелем храма прп. Серафима Саровского при церковном художественно-производственном предприятии «Софрино». С марта 1991 г. по март 2011 г. — наместник московского Новоспасского ставропигиального монастыря. 19 августа 1995 г. хиротонисан в епископа Орехово-Зуевского, викария Московской епархии, назначен председателем Синодальной комиссии по делам монастырей, которую возглавлял до 5 марта 2010 г. С 27 декабря 1995 — председатель Синодальной богослужебной комиссии. С 11 октября 1996 г. по 17 февраля 1997 г. возглавлял Финансово-хозяйственное управление Русской Православной Церкви, после расформирования которого был назначен председателем Синодальной комиссии по экономическим и гуманитарным вопросам. 29 февраля 2004 года возведен в сан архиепископа. 5 марта 2010 г. назначен управляющим Костромской епархией. С 2011 — священноархимандрит костромского Свято-Троицкого Ипатьевского мужского монастыря. Норберт Георг Кухинке (01.01.1940 — 03.12.2013), немецкий журналист и актёр, датский профессор в «Осеннем марафоне» Фото: kino-teatr.ru Родился в городе Шварцвальдау в прусской провинции Силезия (ныне Чарны-Бур Нижнесилезского воеводства Польши), где проживало немало репатриантов из Белоруссии, Украины, России. До 1957 года учился в русской школе. С 1973 года первый московский корреспондент журнала Der Spiegel, затем журнала Stern. В Советском Союзе стал известен после выхода фильма Георгия Данелия «Осенний марафон» (1979), где сыграл датского профессора-слависта. После этого сыграл ещё несколько эпизодических ролей иностранцев («Две главы из семейной хроники», «Борис Годунов», «Настя»).

http://pravmir.ru/2013-poteri-goda/

508 E.g., Xenophon Mem. 1.2.3; Seneca Ep. Luci1. 108.4. Writers cared about both the words and «deeds» of characters (e.g., Xenophon Cyr. 5.1.1; Mem. 1.5.6; 4.4.10; on this pairing see further Keener, Matthew, 255, 540; the apparently contrary statement of Eunapius Vit. soph, intro. 452–453 refers in context to casual activities only–cf. Xenophon Symp. 1.1). 509 Josephus Life 8; Ag. Ap. 1.60; 2.171–173, 204. Josephus " s statements on Jewish literacy, like that in m. " Abot 5:21, may reflect the literate elite, with much of the population learning Torah orally (Horsley, Galilee, 246–47); but there were undoubtedly reasons others considered Judeans a «nation of philosophers» (Stern, Authors, 1:8–11,46–50; Gager, Anti-Semitism, 39), and «the synagogue was a comparatively intellectual milieu» (Riesner, «Synagogues,» 209). Philo (Boccaccini, Judaism, 192–94) and Pseudo-Aristeas (Boccaccini, Judaism, 194–98) also stress memory, blending Greek language with Jewish memorial traditions concerning God " s historic acts. 511   Sipre Deut. 48.1.1–4; Goodman, State, 79; cf. Sipre Deut. 4.2.1; 306.19.1–3; b. Ber. 38b; p. Meg. 4:1, §4; Gerhardsson, Memory, 113–21,127–29,168–70; Zlotnick, «Memory.» 512 See documentation in Keener, Matthew, 25–29. Greek and Roman philosophers also could do the same (Philostratus Vit. soph. 1.22.523), even using poetry to reinforce their teaching for early students (Seneca Ep. Luci1. 108.9–10), though not advanced ones (ibid. 108.12; poetry and song involved memorization, Apollodorus 1.3.1; Seneca Controv. 1.pref.2,19). 513 E.g., t. Yebam. 3:1; Mek. Pisha 1.135–136; Sipre Deut. 48.2.6; " Abot R. Nat. 24 A; Pesiq. Rab Kah. 21:5; b. Sukkah 28a; p. Šeqa1. 2:5; cf. m. c Ed. 1:4–6; Sipra Behuq. pq. 13.277.1.12; see further Moore, Judaism, 1:99; Urbach, Sages, 1:68; Gerhardsson, Memory, 122–70; idem, Origins, 19–24; Riesenfeld, Tradition, 14–17. When the proper attribution was unknown, this was sometimes stated (p. Ter. 8:5). 514 This distinction between «net» and «chain» transmission (D. C. Rubin, «Transmission,» Chap. T, 1989) was pointed out to me by Margaret Bradley, a Duke student researching memory from a psychological perspective.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

В последнее время найдены рукописи сирийского оригинала летописи Михаила. Большая часть его уже издана аббатом Шабо вместе с французским переводом: Chronigue de Michel le Syrien patriarche Jacobite d " Antioche (1166–1199), ed. et trad, par J. — B.Chabot. I—III, I. Paris 1899 sg. Известен и арабский перевод хроники. Ср. Райт–Коковцев, 179–181. DuvaP, 196–198 (А. Б.) — 195. 40 Обзор коптской литературы дан был L. Stern ом в Ersch und Gruber, Allgemeine Encyclopädie, II, 39 (1886), но он требует теперь дополнений ввиду новых находок (О. v. Lemm, Ε. Сгит); библиографический обзор представлен в G. Steindorff, Koptische Grammatik. 2 Aufl. Berlin 1904; ср. упомянутый выше новейший очерк Leipoldfa. Об отрывках коптского перевода истории Евсевия упоминает Сгит в Hauck " s Real–Encyclopädie für protest. Theologie und Kirche. 3 Aufl. XII (1903). 81445 — " . Относящиеся к церковной истории коптские тексты, доселе в большей части не появлявшиеся в печати, обещаются в одном из имеющих выйти выпусков Patrologia orientalis в издании Crum " a. — Об арабской христианской литературе вообще (не одной лишь египетской) до конца XI в. ср. очерк G. Graf, Die christlich–arabische Literatur bis zur fränkischer Zeit (Ende des 11. Jahrhunderts). Freiburg im Br. 1905. В обстоятельном обзоре Графа совсем не упоминается неизданный доселе и почти неизвестный арабский историк Агапий или Махбуб, на которого обратил недавно внимание юрьевский профессор А. Васильев, Агапий манбиджский, христианский арабский историк X в. Визант. Временник, 1904. 574—587. Ожидается издание этим ученым арабского текста хроники Агапия с французским переводом в Patrologia orientalis (А. Б.) — 197. 41 Ср. В. В. Болотов, Из церковной истории Египта. Вып. П. Житие блаж. Афу епископа пемджеского. Христ. Чт. 1886, I, 334–343 (отд. отт. 133—142) — о туринских папирусах. (А. Б.) — 197. 42 Об эфиопской литературе по истории церковной и гражданской см. особые параграфы в упомянутом выше очерке Littman " a; по замечанию автора, «эфиопская церковная история заключается почти только в истории святых эфиопской церкви» (S.240). Специальный труд о памятниках эфиопской агиологии дан проф. Б. А. Тураевым, Исследования в области агиологических источников истории Эфиопии. Спб. 1902. Ср. его же статью «Абиссиния» в Православной богословской энциклопедии, изд. под ред. А. П. Лопухина, т. 1 (Спб. 1900), 19–82 (25–27). Б.) — 200. 43

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=722...

1885. Vol. 5. P. 120-160; idem. À propos du martyrologe hiéronymien//AnBoll. 1898. T. 17. P. 421-447; idem. Un dernier mot sur le martyrologe hiéronymien//Ibid. 1901. T. 20. P. 241-245; D ü mmler E. Das Martyrologium Notkers und seine Verwandten//Forschungen zur deutschen Geschichte. 1885. Bd. 25. S. 197-220; Krusch B. Zum Martyrologium Hieronymianum//NA. 1895. Bd. 20. S. 437-440; idem. Zur Afralegende und zum Martyrologium Hieronymianum//Ibid. 1899. Bd. 24. S. 289-337; Manteyer G., de. Les légendes saintes de Provence et le martyrologe d " Arles-Toulon (vers 1120)//MArHist. 1897. Vol. 17. P. 467-489; Morin G. Un martyrologe d " Arles antérieur à la «Tradition de Provence»//RHLR. 1898. Vol. 3. P. 10-24; Urbain A. Ein Martyrologium der christlichen Gemeinde zu Rom am Anfang des V. Jh. Lpz., 1901. (TU; 21); Chapman J. À propos des martyrologes//RBen. 1903. Vol. 20. P. 285-313; Delehaye H. Le témoignage des martyrologes//AnBoll. 1907. T. 26. P. 78-99; idem. Cinq leçons sur la méthode hagiographique. Brux., 1934. P. 42-74; Quentin H. Les martyrologes historiques du Moyen Âge. P., 1908; Kirsch J. P. Der stadtrömische christliche Festkalender im Altertum. Münster, 1924; MartHieron. Comment; Stern H. Le Calendrier de 354: Étude sur son texte et ses illustrations. P., 1953; Gaiffier B., de. Les notices hispaniques dans le martyrologe d " Usuard//AnBoll. 1937. T. 55. P. 269-283; idem. De l " usage et de la lecture du martyrologe: Témoignages antérieurs au XIe siècle//Ibid. 1961. T. 79. P. 40-60; Hennig J. Studies in the Literary Tradition of the «Martyrologium Poeticum»//Proc. of the Royal Irish Academy. Sect. C. Dublin, 1953-1954. Vol. 56. P. 197-226; idem. Kalendar und Martyrologium als Literaturformen//AfLW. 1961. Bd. 7. S. 1-44; idem. Martyrologium und Kalendarium//StPatr. 1962. Vol. 80. P. 69-82; idem. Studies in the Latin Texts of the «Martyrology of Tallaght», of «Félire Oengusso» and of «Félire Húi Gormain»//Proc. of the Royal Irish Academy. Sect. C. 1970. Vol. 69. P.

http://pravenc.ru/text/2562474.html

2216 Gager, Anti-Semitism, 107–10; Arnold, Ephesians, 31–32; Goodenough, Symbols, 12:58–63; Hengel, Judaism, 1:241; Gaster, Studies, 1:356–60; even Moses came to be associated with magic (Apuleius Apologia in Stern, Authors, 2:201–5; Gager, Moses, 134–61). Jewish magic influenced Greco-Roman magic (cf. Deissmann, Studies, 277–300,321–36; Knox, Gentiles, 208–11; Koester, Introduction, 1:380–81). Among modern Yemenite Jews, cf. Hes, «Mon,» passim. 2217 Cf., e.g., Text 20.11–12 (Isbell, Bowls, 65); 69.6–7 (150); Pr. Jos. 9–12; T. Sol 18:15–16; b. Git. 68a; Num. Rab. 16:24; Isbell, «Story,» 13; Nock, Conversion, 62–63; MacMullen, Enemies, 103; Tiede, Figure, 170. The name of Israel " s God (in various permutations) outnumbers any other deity in the papyri «by more than three to one» (Smith, Magician, 69); cf. also, e.g., CIJ 1:485, §673; 1:490, §679; 1:517, §717; 1:523, §724; 2:62–65, §819; 2:90–91, §849; 2:92, §851; 2:217, §1168. 2218 On name invocation in general (some references including secret names), see Apuleius Metam. 2.28; Theissen, Stories, 64 (citing Lucian Menippus 9; Philops. 12; Plin. Nat. 28.4.6; PGM 4.1609–1611; 8.20–21); Twelftree, «ΕΚΒΑΛΛΩ,» 376. 2219 M. Sanh. 7:11; p. Hag. 2:2, §5; Roš Haš. 3:8, §1; Sanh. 7:13, §2; Urbach, Sages, 1:97–100, 572: Bietenhard, «νομα,» 270. Note also Wis 17:7; Ps.-Phoc. 149; 1 En. 65(Sim.); Asc. Isa. 2:5; 2 Βαr. 60:2; 66:2; T. Reu. 4:9; cf. Sib. Or. 1.96. The rabbis recognized that not all sorcery was genuine (m. Sanh. 7:11; Sipra Qed. pq. 6.203.2.2; b. Sanh. 67b), although Amoraim stressed the dangers more (e.g., b. Hor. 10a; Sanh. 67b; Šabb. 66b; p. Ketub. 1:1, §2; cf. the amulets and charms in Goodenough. Symbols, 2:153–295), but even when genuine, rabbis stressed its limits (e.g., Gen. Rab. 11:5; Pesiq. Rab. 23:8; 43:6). 2220 See Goldin, «Magic»; Neusner, Sat, 80–81; b. Sanh. 65b; 67b; cf. " Abot R. Nat. 25 A (on R. Eliezer ben Hyrcanus); Basser, «Interpretations.» Such syncretism was not intentional; apparently even Jacob employed pagan fertility rituals in Gen. 30:37–42 , though he trusted that God was the one working through them (31:8–9, 12; cf. 28:15). Cf. also some Jewish polemic in b. Git. 56b-57a which may be rooted in earlier magical tradition (Gero, «Polemic»). Many societies believe that magic can be used either for good or for evil (e.g., Mbiti, Religions, 258–59).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010