This murderer lead a battalion made up of bandits who lived in Kharkov in the area of Ivanovka (a place that was known as a hotbed of criminality.) This gang of “special purpose”, which earned horrific notoriety not only in the Ukraine (even Batka Makhno i was afraid of him), but throughout Russia, destroyed in this Sumy episode several dozen hostages—as early as July 2 they were alive and coerced into signing a collective letter to A. I. Denikin, which the Bolsheviks used as an instrument of pressure. A report dated August 17, 1919 on the Bolshevik terror prepared by the department of propaganda of a special communiqué under commander A. Denikin states: An examination of the bodies of the Kharkov hostages found during grave excavations on a hill near the train station in Sumy showed that the majority died from saber wounds. Among these were discovered ten formless corpses with severed heads and extremities. Most likely one of these victims was Fr. Nicholai Strelletsky. Some sources suppose that the priest was executed in Orel, where the chekists intended to take the hostages. However, there is evidence that only five of the thirty-eight hostages made it to Orel, and they were women. In his book, Dzerzhinsky, Roman Gul writes that as a result of his own savagery Saenko “lost his mind and his comrades ‘slapped’ [shot] him.” This is what happened according to Solzhenitsyn, Alexei Tolstoy, and the Russian historian, journalist, and public activist S. P. Melgunov, who was in exile from the country in 1922 with a large group of scientific intelligentsia, and was the author of the book, Red Terror in Russia: 1918-1923. However, after conducting archival research, the expert on Kharkov lore A. Zinukhov wrote in his article, “Commandant Saenko” (1994) that the pensioner of soviet directive Stepan Afanasievich Saenko died on August 17, 1973 in Kharkov at eighty-seven years of age. What is the providential significance of the fact that torturer-executioners generally live long lives? There are not a few examples of this. Perhaps it is for their own torment, which a poet calls, “the snake gnawing at the heart”? In that case we can suppose that for the torturers this is that earthly hell—as a foretaste of eternal hell.

http://pravoslavie.ru/72953.html

AA. Poet. T. 3. P. 414-415). О том, что пик евхаристического спора пришелся на сер. 50-х гг. IX в., свидетельствуют и сочинения Рабана Мавра, архиеп. Майнцского (847-856), к-рый явно был знаком как с произведением П. Р., так и с трактатом Ратрамна, и осуждал учение П. Р., не называя его имени ( Raban. Maur. Ep. 3 ad Egilem Prumiensem abbatem//PL. 112. Col. 1510-1518; Idem. Poenitentiale. 33//PL. 110. Col. 493; Idem. Ep. 56. 33//MGH. Epp. T. 5. P. 513-514). Др. исследователи считают, что Ратрамн написал трактат в нач. 843 г. ( Bouhot. 1976), когда кор. Карл Лысый находился в Корби, но еще не ознакомился с трудом П. Р. (тот преподнес его королю на Рождество 843 г. или на Пасху 844 г.). Ратрамн лишь отвечал на вопросы короля в соответствии со своими богословскими взглядами и не критиковал прямо широко известное на тот момент сочинение П. Р. Большинство историков тем не менее относят трактат ко времени после 844 г. и считают его написание прямой реакцией на то, что трактат П. Р. был преподнесен королю. Скорее всего кор. Карл Лысый обратился к Ратрамну за разъяснением, подобно тому как он интересовался его мнением по др. богословским вопросам (о предопределении и проч.). Видимо, Ратрамн пользовался полным доверием короля в отличие от П. Р., к-рый ранее был в числе сторонников кор. Лотаря I и аббата Валы, выступавших против того, чтобы имп. Людовик Благочестивый наделял наследством Карла Лысого. Вопросы, сформулированные королем, отсылают за ответами к трактату П. Р.: содержат ли Дары нечто доступное только очам веры, или все в них можно разглядеть телесными очами без к.-л. покрова тайны; принимают ли верные Тело и Кровь таинственно или по истине (in mysterio fiat, an in veritate); принимается ли в Евхаристии то самое Тело, Которое рождено Девой Марией. Возможно, однако, что поводом для начала спора стало появление в 40-х гг. IX в. трактата Иоанна Скота Эриугены о Евхаристии (трактат не сохр., но об учении Эриугены можно судить по его комментарию к переводу «О небесной иерархии» (ок.

http://pravenc.ru/text/2579153.html

(6) When day arrives, the person emerges cured. Some features, such as the suppliant coming to the sanctuary and the practice of incubation (sleeping in a deity " s sanctuary to receive a dream), 2192 characterize a local healing shrine as distinct from a traveling teacher. 2193 The occasional record of the suppliant " s skepticism about a miracle actually occurring serves to heighten the impact of the miracle and to challenge would-be skeptics, but incidentally contrasts directly with the common emphasis on faith in the Jesus tradition (cf. Mark 6:5–6 ). 2B. Miracle Workers in Pagan Tradition Perhaps more to the point are stories of individual wonder-workers in Greek tradition. One may take, for example, the fictitious account of an Egyptian prophet who performs a resuscitation of someone dead. 2194 Not everyone viewed these wonder-workers positively; magicians were generally feared and usually detested. Although miracle working tended to be public and magic secretive, miracle workers in the Greco-Roman world could easily be understood as sorcerers. 2195 The Pythagorean Empedocles reportedly would «perform magical feats» (γοητεω)–a term that generally had unpleasant connotations. 2196 Ferguson is probably right that «behind Philostratus are two older views of Apollonius–as a magician and charlatan or a wonder-worker and theosoph»; 2197 the magical character of some of the deeds is still frequently evident in Philostratus, 2198 although he is trying to clear Apollonius of the charge. 2199 Although most pagan parallels to miracle worker stories first appear in third-century literature, 2200 after accounts of Jesus» miracles had become widely known, the known powers of Dionysus, Asclepius, and others before their apotheosis refutes in advance any possible suggestion that pagans had no pre-Christian stories of healers. Indeed, given the passage of sufficient time, Greek and Roman tradition often transferred miracles from one character to another, 2201 and sometimes intensified them. 2202 Still, differences must be taken into account; as Kee objects, «to offer Philostratus or the Greek Magical Papyri as historical evidence for events reported by writers of the first century, who were operating within a very different life-world, such as the writers of the Gospels and Acts, is historiographically irresponsible.» 2203 The third century particularly accentuated the ancient longing for direct intervention by the gods, as Kee notes, 2204 although that longing was probably more widespread in an earlier period than Keés survey suggests. Healing accounts had already become more detailed and began to appear in literary texts in the imperial period, a period in which magic also began to acquire greater prominence, and empirical medicine began to decline. 2205 Certainly stories of the distant past abounded with regular divine interventions in heroes» lives; compare, for instance, the Argonautica of the second-century B.C.E. poet Apollonius of Rhodes.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

5885         Sib. Or. frg. 7. 5886 Josephus Ag. Ap. 2.167. 5887 Alexander son of Numenius Rhetores graeci 3.4–6 (Grant, Religions, 166); PGM 13.843; Iamblichus Myst. 7.2. The highest good had to be self-sufficient (Aristotle N.E. 1.7,1097B). 5888 E.g., Aristotle Heav. 1.9, 279a.l l-b.3; Pyth. Sent. 25; Marcus Aurelius 7.16; Plutarch Isis 75, Mor. 381B; Maximus of Tyre Or. 38.6; in Jewish sources, Let. Aris. 211; 3Macc 2:9; Josephus Ant. 8.111; Ag. Ap. 2.190; Philo Creation 100; Acts 17:25. On sources of Philós portrait of God " s transcendence, see Dillon, «Transcendence.» 5889 E.g., 2 Bar. 21:10; Pesiq. Rab. 1:2; «who lives forever» (e.g., Tob 13:1, ζν …); for the " liv-ing God,» cf., e.g., Marmorstein, Names, 72; Rev 7:2; also Deut 5:26 ; Josh 3:10; 1Sam 17:26,36; 2 Kgs 19:4, 16; Ps 42:2; 84:2 ; Isa 37:4,17; Jer 10:10; 23:36 ; Dan 6:20, 26 ; Hos 1:10 ; Matt 16:16; 26:63; Acts 14:15; Rom 9:26 ; 2Cor 3:3; 6:16; 1 Thess 1:9; 1Tim 3:15; 4:10 ; Heb 3:12; 9:14; 10:31; 12:22. 5890 Tob 13:1,6; 1Tim 1:17 ; 1 En. 5:1; 25:3,5; Sib. Or. 1.45,50,53,56,73,122,152,167,232; 3.10, 276, 278, 302, 328, 582, 593, 600–601, 604, 617, 628, 631, 698, 717; 8.428; Josephus Ag. Ap. 2.167; Philo Creation 100; Good Person 20; Ps.-Phoc. 17; T. Ab. 15:15A; 2Bar. 21:10; CI] 1:489, §677; cf. Plutarch Isis 1, Mor. 351E; PGM 13.843. 5891         Sib. Or. 3.15–16; cf. Plutarch Ε at Delphi 17, Mor. 392A. 5892         PGM 4.640–645 (Betz, Papyri, 50). 5893 To others God commits temporary, limited political authority (19:11) or the authority to become his children (1:12), but only to Jesus does God entrust authority over all humanity (17:2). 5894 For refutation, see Brown, John, 1:215, whom we follow here. 5895 For the admonition not to marvel along with provision of evidence, cf. 3:7–8; probably 6:61–62; for the principle, see Mark 2:9–11 . 5896 E.g., Apocr. Ezek. introduction. 5897 Also, e.g., Hanson, Gospel 52. 5898 Bailey, Poet, 62, sees a chiastic structure, but if one is present, it is highly asymmetrica1.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла Содержание Св. Ниниан. Икона. ХХ в. Иконописец Э. Харт (частное собрание) [Ниния, Ниниав (Ниниау); лат. Ninianus, Nynia, Nyniau] (V-VI вв.), св. (пам. зап. 16 сент.), основатель церковного поселения Уитхорн (историческая обл. Галловей, Шотландия), почитается как просветитель юж. пиктов. Англосаксонские источники Сведения о Н. впервые были приведены Бедой Достопочтенным в «Церковной истории народа англов» (завершена в 731). Беда упомянул о Н. в повествовании о св. Колумбе , который, по мнению историка, в 565 г. прибыл из Ирландии в Шотландию, чтобы проповедовать сев. пиктам, и основал мон-рь Иона . «Говорят, что южные пикты... задолго до того оставили идольские заблуждения и приняли истинную веру благодаря проповеди епископа Нинии, почтеннейшего и святейшего человека из народа бриттов, который обучился в Риме правильной вере и таинствам истины. Его епископский престол, прославленный именем св. епископа Мартина и церковью, в к-рой он [Ниния] почивает вместе со многими святыми, ныне находится под властью англов. Это место, относящееся к области Берниции, в просторечии именуется «У Белого Дома», так как он [Ниния] построил там каменную церковь, что необычно для бриттов» ( Beda. Hist. eccl. III 4). Св. Ниниан. Миниатюра из Часослова Пресв. Богородицы и св. Ниниана. XV в. (Edinburgh. Lib. Ms 42. Fol. 72v) Св. Ниниан. Миниатюра из Часослова Пресв. Богородицы и св. Ниниана. XV в. (Edinburgh. Lib. Ms 42. Fol. 72v) Более подробные сведения о святом приведены в поэме «Чудеса епископа Нинии» (BHL, N 6240b; изд.: MGH. Poet. T. 4. Fasc. 2/3. P. 944-961; MacQueen W. W. Miracula. 1961; см. также: Boyle. The Miracula. 1968). Текст сохранился в сборнике стихотворений, составленном Алкуином , в единственной рукописи из аббатства Михельсберг в Бамберге (Bamberg. Staatsbibl. Misc. Patr. 17 (B. II. 10). Fol. 157v - 161v, рубеж X и XI вв.; см.: Leitschuh F. Katalog der Handschriften der Königlichen Bibliothek zu Bamberg.

http://pravenc.ru/text/2577673.html

Соловьев В. С. Философия искусства и литературная критика. — М.: Искусство, 1991. — 702 с. Сухов В. А. Мотив предсказания в лирике М.Ю. Лермонтова и С.А. Есенина //“Тарханский вестник”, лл. 184-200. Толстой Н.И. Этническое самопознание и самосознание Нестора Летописца, автора «Повести временных лет»//«Наш современник», - М., 1994. - 5. Яцкевич Л.Г. Китоврас: имя, архетипы, поэтические образы//История русского слова: Проблемы ономастики и специальной лексики. – Вологда, 2002. – С. 109-128. Яцкевич Л.Г. Н.А. Клюев – наследник древнерусской культуры на Русском Севере. Глава 1//Виноградова С.Б., Головкина С.Х., Яцкевич Л.Г. Поэтическое слово Николая Клюева Вологда; ВГПУ: Изд-во «Русь», 2005. – С. 12-68. Яцкевич Л.Г. Святой Николай в жизни и творчестве Н.А. Клюева//Почитание Святителя Николая Чудотворца и его отражение в фольклоре, письменности и искусстве. – М., 2007. - С. 85-88. Makin M. Nikolai Klyuev : time and text, place and poet. - Northwestern University Press/Evanston, Illinois. 2010. Vroon Ronald. Старообрядчество, сектантство и «сакральная речь» в поэзии Николая Клюева//Николай Клюев. Исследования и материалы. – М., 1997. – С. 54-67. СЛОВАРИ Поэтический словарь Николая Клюева. Выпуск 1: Частотные словоуказатели./Научный ред. Л.Г. Яцкевич. Вологда: ВГПУ, 2007. – ПСК Частотный словарь языка Лермонтова/Под ред. В.В. Бородина, А.Я. Шайкевича//Лермонтовская энциклопедия. Гл. ред. В.А. Мануйлов. – М., 1981. – С. 717 -774. – ЛЭ ИСТОЧНИКИ Клюев Н. Сердце Единорога. Стихотворения и поэмы. – СПб., 1999. Клюев Н. Словесное древо. – СПб., 2003. Лермонтов М.Ю. Собрание сочинений в четырех томах. Том первый. – М. – Л., 1961. Заметили ошибку? Выделите фрагмент и нажмите " Ctrl+Enter " . target="" > Поделиться РНЛ работает благодаря вашим пожертвованиям. Комментарии Закрыть Закрыть Сообщение для редакции Закрыть Закрыть Организации, запрещенные на территории РФ: «Исламское государство» («ИГИЛ»); Джебхат ан-Нусра (Фронт победы); «Аль-Каида» («База»); «Братья-мусульмане» («Аль-Ихван аль-Муслимун»); «Движение Талибан»; «Священная война» («Аль-Джихад» или «Египетский исламский джихад»); «Исламская группа» («Аль-Гамаа аль-Исламия»); «Асбат аль-Ансар»; «Партия исламского освобождения» («Хизбут-Тахрир аль-Ислами»); «Имарат Кавказ» («Кавказский Эмират»); «Конгресс народов Ичкерии и Дагестана»; «Исламская партия Туркестана» (бывшее «Исламское движение Узбекистана»); «Меджлис крымско-татарского народа»; Международное религиозное объединение «ТаблигиДжамаат»; «Украинская повстанческая армия» (УПА); «Украинская национальная ассамблея – Украинская народная самооборона» (УНА - УНСО); «Тризуб им.

http://ruskline.ru/analitika/2021/07/27/...

Важнейшими источниками по истории не только мон-ря Корби, но и в целом эпохи правления имп. Людовика Благочестивого являются составленные П. Р. жизнеописания аббатов Адальхарда I и Валы. Житие Адальхарда (Vita S. Adalhardi; BHL, N 58; изд.: PL. 120. Col. 1507-1556) написано между 826 и 836 гг. для братии мон-рей Корби и Корвей. Исследователи считают, что П. Р. удалось создать новый тип житийного произведения, объединившего жанры панегирика и утешения (consolatio). За образец он взял сочинения «На смерть Валентиниана» (De obitu Valentiniani consolatio) свт. Амвросия Медиоланского, «Об утешении философией» Боэция и Послание блж. Иеронима к Гелиодору о смерти Непотиана. Поскольку в аббатстве Корби прежде не было небесного покровителя, П. Р. было важно показать, что таковым стал именно аббат Адальхард I. В работе П. Р. опирался также на Житие св. Рихария, составленное Алкуином (Vita Richarii confessoris Centulensis//MGH. SS. Scr. Mer. T. 4. P. 381-401). П. Р. уподоблял Адальхарда I св. Иоанну Крестителю, Моисею и древним отцам-пустынникам (прежде всего, вслед за Алкуином (см.: MGH. Epp. Bd. 5. S. 290-291), прп. Антонию Великому). За приверженность наукам он назвал Адальхарда I новым Августином, за активное участие в политических делах сравнил с папами Римскими свт. Григорием I Великим и св. Сильвестром I. Житие быстро стало популярным и способствовало развитию почитания св. Адальхарда. Известна краткая редакция Жития, выполненная мон. Герардом из аббатства Сов-Мажёр в XI в. (BHL, N 60; изд.: PL. 147. Col. 1045-1064; MGH. SS. Scr. T. 2. P. 524-532; см. также: Morelle L. La réécriture de la «Vita Adalhardi» de Paschase Radbert au XIe siècle: Auteur, date et contexte//Amicorum societas: Mélanges offerts à F. Dolbeau/Éd. J. Elfassi e. a. Firenze, 2013. P. 485-499). В одной из рукописей X в. к Житию Адальхарда примыкает эклога (BHL, N 59), также написанная П. Р. (изд.: MGH. AA. Poet. T. 3. P. 45-51). Образцом для нее послужила 5-я эклога Вергилия. Действующими лицами выступают Галатея (символизирует Корби) и ее дочь, Филлида (символизирует Корвей). Они оплакивают смерть аббата Адальхарда, прославляют его христианскую просветительскую деятельность. Галатея говорит о необходимости чтить его память, а Филлида просит положить тело святого в стенах мон-ря Корвей, за что Галатея в ответ восхваляет ее, столь юную, но уже такую деятельную (подробнее см.: Ненарокова. 2011).

http://pravenc.ru/text/2579153.html

1997o      ’Acting on God’s behalf’, Review of NT Wright, Jesus and the victory of God , p.14, Church Times , 14 March     1998 Articles and Lectures 1998a      ’Afterword: Making Differences’ in Lucy Gardner, David Moss, Ben Quash and Graham Ward (eds) Balthasar at the End of Modernity , Edinburgh: T&T Clark, pp.173-9; reprinted as ‘Balthasar and Difference’ in Wrestling with Angels , pp.77-85 1998b      ’On Being a Human Body’, Henry Cooper Lecture at the Lambeth Conference; published in Chrism: The St Raphael Quarterly 35.3 (August); reprinted in Sewanee Theological Review 42 (Michaelmas 1999), pp.403-413 1998c      ’Being a People: Reflections on the Concept of the “Laity”’, paper delivered at a conference in Leeds University, June 30- July 3; printed in Reflection on the Laity: a Focus for Christian Dialogue between East and West = Religion, State & Society 27.1 (1999), pp.11-21 1998d      ’Logic and spirit in Hegel’, in Phillip Blond (ed.) Post-Secular Philosophy: Between Philosophy and Theology , London: Routledge, pp.116-130; reprinted in Wrestling with Angels , pp..35-52 1998e      ’On Making Moral Decisions’ [plenary session, Lambeth Conference, July 22 1998], published in Sewanee Theological Review 42 (Easter), pp.147-158; and Anglican Theological Review 81 (Spring), pp.295-308; revised in Robin Gill (ed.) The Cambridge Companion to Christian Ethics , Cambridge: CUP, 2001, pp.3-15 1998f      ’New Words for God: Contemplation and Religious Writing’, in Thomas Merton: Poet, Monk, Prophet; Papers presented at the Second General Conference of the Thomas Merton Society of Great Britain and Ireland at Oakham School, March 1998, Abergavenny: Three Peaks Press 1998g      ’Troubled Breasts: The Holy Body in Hagiography’, paper delivered at a conference at the University of Wales, Cardiff; printed in Jan Willem Drijvers and John W. Watt (ed.) Portraits of Spiritual Authority: Religious Power in Early Christianity, Byzantium, and the Christian Orient , Religions in the Graeco-Roman World 137, Leiden: E J Brill, 1999, pp.63-78

http://bogoslov.ru/person/28073

Согласно Житиям, К. был погребен в построенной им ц. св. Климента. С IX в. известно о его почитании в архиепископстве Кёльн и на прилегающих территориях. Поминовение святого указано в мартирологах Вандальберта Прюмского (2-я четв. IX в.- MGH. Poet. T. 2. P. 599) и Узуарда, а также в местных календарях X в. (Der karolingische Reichskalender und seine Überlieferung bis ins 12. Jh./Hrsg. A. Borst. Hannover, 2001. Bd. 3. S. 1488-1489. (MGH. Libri memoriales; 2/3)). В 1168 г. в ц. св. Климента состоялось открытие мощей К.; к этому времени при церкви существовал капитул секулярных каноников. С 1210 г. на месте старой церкви велось строительство 3-нефного романского храма во имя К., торжественное освящение которого состоялось в 1247 г. Во время секуляризации в 1802 г. капитул был распущен, церковь передана приходу. Тогда же была утрачена драгоценная рака, в которой хранились мощи святого; в наст. время мощи находятся в неоготической раке, созданной в 1869 г. Церковь подверглась значительным разрушениям во время второй мировой войны. Хор и главный неф были восстановлены к 1955 г., полностью реставрационные работы завершили в 1985 г. В 1998 г. папа Римский Иоанн Павел II присвоил церкви статус малой базилики. Память К. внесена в Римский мартиролог; поминовение святого совершается в диоцезах Кёльн и Трир. Ист.: BHL, N 2014-2018a; Vita S. Cuniberti Coloniensis episcopi//Catalogus codicum hagiographicorum Bibliothecae Regiae Bruxellensis. Brux., 1886. Pars. 1. Vol. 1. P. 244-245; Die Urkunden der Merowinger/Hrsg. T. Kölzer. Hannover, 2001. Tl. 1. S. 83, 92, 155, 158, 196-197, 201, 204, 207, 279; Tl. 2. S. 565-566, 585, 590, 710-711, 713, 715. Лит.: Duchesne. Fastes. T. 3. P. 176, 179-180; Coens M. Les Vies de S. Cunibert de Cologne et la tradition manuscrite//AnBoll. 1929. Vol. 47. P. 338-368; MartRom. Comment. P. 513, 517; Ewig E. Beobachtungen zur Frühgeschichte des Bistums Köln//Geschichte und Kunst im Erzbistum Köln: FS f. W. Neuss/Hrsg. R. Haass, J. Hoster. Düss., 1960. S. 13-39.

http://pravenc.ru/text/2462255.html

О. Андрей Лаут является автором нескольких книг, посвященных мистической традиции христианства. Эти книги рассматривают природу богословия, традицию таких отцов Церкви как Дионисий Ареопагит, Максим Исповедник и Иоанн Дамаскин, сочинения отцов-пустынников. Совсем недавно проф. Лаут закончил написание книги в серии об истории христианской Церкви последних двух столетий: «Греческий Восток и латинский Запад: Церковь с 681 по 1071 гг.» (Greek East and Latin West: the Church AD 681-1071). В настоящее время профессор Лаут занимается несколькими исследовательскими проектами, главным из которых является переосмысление жизни и значения Григория Паламы, величайшего византийского богослова XIV века. Другие исследовательские проекты включают попытку исследовать «мирскую» или «гуманистическую» традицию поздневизантийского богословия (от Фотия до Виссариона), и изучение понятия любви в восточной и западно-христианской традициях. О. Андрей также является православным капелланом Даремского университета, редактором журнала «Соборность» и совместно с профессором Джиллиан Кларк из Бристольского университета редактором серии Oxford Early Christian Studies. Библиография работ автора: Louth A 2000. Many chapters in Patrologia V. Padri orientali dal Concilio di Calcedonia (451) a Giovanni Damasceno (d.750), ed. Angelo di Berardino. Marietti, Genoa 75pp Louth A 2000. Wisdom of the Byzantine Church: Evagrios of Pontos and Maximos the Confessor. 1997 Paine Lectures in Religion 45pp Louth A 1997. " St. John Damascene: Preacher and Poet " in Preacher and Audience: Studies in Early Christian and Byzantine Homiletics ed. Pauline Allen and Mary Cunningham. Brill: Leiden 247-66 Louth A 1996. Maximus the Confessor. Routledge x+230 Louth, A. 2007. Greek east and Latin west the church AD 681-1071 . New York: St Vladimir " s Seminary Press. Louth, A. 2002. St John Damascene tradition and originality in Byzantine theology . Oxford: Oxford University Press. Louth, A. 2005. (i) " The Eastern Empire in the Sixth Century " (ii) " The Byzantine Empire in the Seventh Century " . In The New Cambridge Medieval History: Volume 1, c.500-c.700. Fouracre, P. Cambridge: Cambridge University Press. 1: (i) 93-117 (ii) 291-316.

http://bogoslov.ru/person/289605

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010