As a doctor of theology since 1914, a “true laborer of scholarship”, over his thirty years of pastoral activity Prof. N. S. Stelletsky published over forty works on moral theology, Church history in the Ukraine, philosophy, literary history, social-philosophical trends of the early twentieth century, and spiritual education. Fr. Nicholai summed up his theological and intellectual work in a massive three-volume publication entitled Experience of Moral Orthodox Theology in Apologetic Interpretation . The first two volumes were published in 1914 and 1916 respectively, but the third volume’s publication was hindered by the events of 1917. Over the course of twenty-five years, Fr. Nicholai published his treatises as separate publications and as articles in the periodical, Faith and Reason , which circulated for thirty years in Kharkov, and which presented articles by some of the greatest religious thinkers of Russia. In 1892, Fr. Nicholai’s article on the wonder-working Kaplunov icon of the Mother of God was published in part in this periodical. This icon played an important role in the battle of Poltava, when it was brought to the battlefield at Peter the Great’s behest. That year was the celebration of 305 years since the Poltava victory for Russia on the day of St. Sampson the Hospitable, June 27 (O.S.), 1709. Fr. Nicholai also wrote an article about Gregory Skovorod (“The wandering Ukrainian philosopher Grigory Savich Skovorod”, 1894), and his thoughts on “the significance of Kiev as the religious center of Orthodox Russia,” in which he wrote: “Having served as the cradle of all Russian governmental life, Kiev became at the same time the cradle of the Orthodox Christian faith; it became, in the words of Metropolitan Sylvester, as if ‘our Russian heaven’, or, in the words of Emperor Alexander Nicholaevich, the ‘Jerusalem of the Russian land.’” In this work, Fr. Nicholai cited the lyrical words of the Little Russian [Ukrainian] poet and writer Evgeny Grebinki (the poet who translated Pushkin’s “Poltava” into Ukrainian): “As the sun amidst the planets, as the tsar amidst the people, so is Kiev amidst the cities of Russia. It stands upon a high hill, girded about with geen orchards, crowned with the golden cupolas and crosses of churches. Beneath the hill run the lively waves of the mother Dniepr. Kiev, and the Dnieper, together… My God, what richness! Do you hear, good people? I am speaking to you of Kiev; and you do not weep from joy? Truly, you must not be Russian.”

http://pravoslavie.ru/72953.html

Гинкмаром. Г. отстаивал догматическую корректность выражения «тройное Божество» (trina Deitas); в свою очередь Гинкмар в соч. «О едином, а не тройном Божестве» (De una et non trina Deitate, 860/1) обвинил Г. в ереси тритеизма. В споре с Гинкмаром Г. безуспешно предлагал обратиться Римского Николая I отпустить Г. на папский суд в Рим. Пытаясь добиться рассмотрения своего дела папой, Г. направил ему жалобу, однако до окончания разбирательств он не дожил и умер без покаяния. Как поэт Г., получивший от Валафрида Страбона почетное прозвище Фульгенций (блестящий), прославился отличающимися страстностью чувства рифмованными стихотворными посланиями и гимнами, а также новаторским использованием в них сложных лирических размеров: адония, сапфической строфы, 4-стопного дактиля и 2 видов строф собственного изобретения, составленных из сложных ритмических, а не более простых метрических стихов. Г. принадлежит послание в леонинских гекзаметрах Ратрамну из Корби — «Стих к Ратрамну» (Carmen ad Rathramnum, 849), а также, вероятно, популярная в эпоху Ренессанса «Эклога Феодула» (Ecloga Theoduli), описывающая разговор Истины с Ложью, в к-ром в качестве посредника участвует Разум. Соч.: PL. 121. Col. 345–372; MGH. Poet. Т. 3. P. 707–738; Oeuvres théologiques et grammaticales de Godescalc d’Orbais/Éd. C. Lambot. Lovain, 1945. (SSL; 20); Песня Годескалька//ПСЛЛ, IV–IX. С. 315–319. Лит.: Gotteschalci, et praedestinatianae controversiae ab eo motae, historia/Ed. J. Ussher. Dublin, 1631; Du Pin L. E. Nouvelle bibliothèque des auteurs ecclésiastiques. P., 16962. Vol. 7; Picavet F. Les discussions sur la liberté au temps de Gottschalk, de Raban Maur, d’Hincmar et de Jean Scot. P., 1896; Cappuyns M. Jean Scot Érigène: Sa vie, son oeuvre, sa pensée. Leuvain; P., 1933. P. 102–127; Chatillon F. Le plus bel éloge de St. Augustin: C. r. de D. C. Lambot, Oeuvres théologiques et grammaticales de Godescalc d’Orbais//Revue du Moyen Âge latin. 1949. T. 5. P. 234–237, 255–272; Vielhaber K. Gottschalk der Sachse. Bonn, 1956. (Bonner hist. Forsch.; 5); Jolivet J. Godescalc d’Orbais et la Trinité: La méthode théologie à l’époque carolingienne. P., 1958. (Etudes de philosophie médiévale; 47); Szövérffy J. Die Annalen der lateinischen Hymnendichtung. B., 1964. Bd. 1. S. 235–244; Ganz D. The Debate on Predestination//Charles the Bald: Court and Kingdom. Oxf., 1981; Nineham D.Gottschalk of Orbais: Reactionary or Presursor of the Reformation?//JEcclH. 1989. Vol. 40. N 1. P. 1–18. А. М. Шишков Рубрики: Ключевые слова: ГИНКМАР (ок. 806 - 882), архиеп. Реймсский, канонист, богослов, церковный и политический деятель Франкской империи ИОАНН ДУНС СКОТ († 1308), средневек. философ и богослов, католич. священник, член монашеского ордена францисканцев; в католич. Церкви прославлен в лике блаженных (пам. зап. 8 нояб.)

http://pravenc.ru/text/542445.html

В связи с этим преданием в глоссах к Мартирологу Оэнгуса приведено стихотворение «Маленький Иисус» (Ísucán; нач. X в.?), авторство к-рого приписывалось И. Сообщается, что И. была настолько удручена гибелью жука, что поклялась ничего не принимать от Бога, пока ей не явится младенец Христос. Когда ее желание было исполнено, И. сложила стихотворение - монолог святой, к-рая нянчит младенца Иисуса (1-я строка: «Маленький Иисус - вот кого я нянчу в своей маленькой пустыни...»). Легенда получила отражение в средневековой ирландской литературе, напр., в Инисфалленских анналах И. названа «приемной матерью Иисуса Христа и Брендана». О строгом подвижничестве И. и о ее любви к воспитанию детей упоминается в гимне св. Куммене о святых Ирландии (XI-XII вв.): «Моя Ита любила великое воспитание, могучее смирение без унижения...» ( Stokes W. Cuimmín " s Poem on the Saints of Ireland.//Zschr. für celtische Philologie. 1897. Bd. 1. S. 59-73). В календаре из Кашела (2-я пол. XII в.) названо 2-е имя И.- Дейрдре или Доротея (Four Irish Martyrologies: Drummond, Turin, Cashel, York/Ed. P. Ó Riain. L., 2002. P. 170). В Мартирологе из Донегола приведено также объяснение имени И.- якобы от ирл. íota (жажда; древнеирл. ítu). В сборниках генеалогий, а также в глоссах к Мартирологу Оэнгуса и в календаре из Кашела сохранилось родословие И., согласно к-рому святая происходила из племени Десси. В перечне матерей ирл. святых упоминается «Нехт, мать Миде, дочери Кеннфаэлада». В большинстве средневек. ирландских церковных календарей память И. помещена под 15 янв., в Мартирологе из Тамлахты под этой датой указано «успение Иты». Вместе с др. св. женами И. упоминается в каноне мессы ирл. Миссала Стоу (молитва «Memento etiam») (The Stowe Missal/Ed. G. F. Warner. L., 1915. Vol. 2. P. 14). В календаре из Кашела сообщается, что святая почиталась «в Клуан-Кредале в области Коналл Габра, в Мумане». Тем не менее почитание И. получило распространение не только в Ирландии, но и в ирл. мон-рях на континенте. Среди произведений Алкуина сохранилась стихотворная надпись для алтаря, посвященного святым Бригите и И. (MGH. Poet. T. 1. P. 342). Известно о почитании И. (Ситы, Доротеи) в Корнуолле, где в средние века ей было посвящено неск. церквей (см.: Baring-Gould, Fisher. 1911. P. 325, 330-331).

http://pravenc.ru/text/1237711.html

-- (1981) Ephräms des Syrers Psychologic und Erkenntnislehre, Louvain. ----- (1982) «Glaube und Gebet bei Ephraim», ОС, 66,1550. Bensley R. L. (1904) St. Ephraem’s Bible quotations, Oxford. Bonian S. (1982) «Mary and the Christian in the mystical poetry of St Ephrem», Diakonia, 17, 4652. -- (1983) «St Ephrem on war, Christian suffering and the Eucharist», PdO, 11,157166. Botha P. J. (1984b) «La defense ephremienne de la liberté contre les doctrines marcionite, bardesanite et manichéenne», OCP, 50, 331346. -- (1987) «Etude de la terminologie symbolique chez s. Éphrem», PdO, 14, 221262. -- (1988) «Antithesis and argument in the hymns of Ephrem the Syrian», Hervormde Teologiese Studies, 44, 581–595. ----- (1989) «Christology and apology in Ephrem the Syrian», Hervormde Teologiese Studies, 45,1929. – (1990a) «Theological progress and artistic regress in the hymns on Abraham Kidunaya attributed to St Ephrem», Acta Patristica et Byzantina, 177198. – (1990b) «Polarity: the theology of anti-Judaism in Ephrem the Syrians Hymns on 1 vaster», Hervormde Teologiese Studies, 46, 3646. Bou-Mansour T. (1984a) «Aspects de la liberte liumaine chez Saint Ephrem le Syrien», ETL, 60, 252282. – (1988) La pensée symbolique de saint Ephrem le Syrien, Kaslik (BUSE 16). – (19881989) «Analyse de quelques termes christologiques chez Ephrem», PdO, 15, 3–19. Breydy M. (1989) «Une nouvelle méthode pour constater originalité des hymnes syriaques», M. Macuch, C. Müller-Kessler, B. G. Fragner (eds), Studio Semitica necnon Iranica ab Amicis et Discipulis Dedica- ta, Festschrift for R. Macuch, Wiesbaden, p. 3351. Brock S. P. (1973) «An unpublished letter of Saint Ephrem», PdO, 4,317323 – (1975) «The Harp of the Spirit: Twelve Poems of St Ephrem», Studies Supplementary to Sobornost, 4. – (19751976) «The poetic artistry of St Ephrem: an analysis of H. Azym. III», PdO, 6/7, 2128. – (1976a) «St Ephrem on Christ as light in Mary and in the Jordan: H. de Ecclesia, 36», ECR, 7,137144. – (1977a) «The poet as theologian [On Ephrem]», Sobornost, 7, 4, 243250.

http://azbyka.ru/otechnik/Efrem_Sirin/yu...

    1988 Books (booklets and pamphlets) 1988a       Christianity and the Ideal of Detachment , Lingdale paper 12, Frank Lake Memorial Lecture 1988, Oxford: Clinical Theology Association, 1989 Articles and Lectures 1988b      ’Nobody Knows Who I Am Till the Judgement Morning’, in Deborah Duncan Honoré (ed.) Trevor Huddleston: Essays on his Life and Work , Oxford: OUP, pp.135-151; reprinted in On Christian Theology , pp.276-289 1988c      ’The Suspicion of Suspicion: Wittgenstein and Bonhoeffer’, in Richard Bell (ed.) Grammar of the Heart: New essays in Moral Philosophy and Theology , San Francisco: Harper and Row, pp.36-53; reproduced in Wrestling with Angels , pp.186-202 Introductions and Forewords 1988d      ’Introduction’ in Ashley Beck and Ros Hunt, Speaking Love’s Name: Homosexuality, Some Catholic and Socialist Reflections , London: Jubilee Group; reproduced online at 1988e      ’Foreword’ in Oliver Davies, God Within: The Mystical Tradition of Northern Europe , New York: Paulist; London: DLT Book Reviews 1988f      Review of Gerald Bonner, God’s Decree and Man’s Destiny: Studies on the Thought of Augustine of Hippo , Collected Studies 255, London: Variorum Reprints, 1987, Journal of Theological Studies ns 39.2 (October), p.669 1988g      Review of Judith Herrin, The Formation of Christendom , Oxford: Blackwell, 1987, New Left Review 170 (July-August), 118-23 1988h      Review of Dewi Z Phillips, R S Thomas: Poet of the Hidden God. Meaning and Mediation in the Poetry of R.S. Thomas , Basingstoke: Macmillan, 1986, Journal of Theological Studies ns 39.2 (October), pp.653-655 1988i      Review of Christopher Stead, Substance and Illusion in the Christian Fathers , Collected Studies 224, London: Variorum Reprints, 1985, Journal of Ecclesiastical History 39.4 (October), pp.627-628     1989 Books (edited and translated) 1989a      (tr. with Oliver Davies, Andrew Louth, Brian McNeil, and John Saward) Hans Urs von Balthasar, The Glory of the Lord: A Theological Aesthetics , vol.4: The Realm of Metaphysics in Antiquity , Edinburgh: T&T Clark/San Francisco: Ignatius

http://bogoslov.ru/person/28073

960 Smith, «Gospels,» 12,19. If «scripture» is defined as what a community receives as a message inspired by a deity rather than as specific addenda to a canon, earlier Christians seem to have embraced much apostolic proclamation in this manner (e.g., 1 Thess 2:13; Acts 14:3). 961 Smith, «Gospels,» 15–18. Because the Essenes saw themselves as «recipients of a new covenant,» he suggests they may even have been close to writing their own new testament (17; perhaps in the sense of eventually delimiting their body of authoritative texts). 963 Berg, «Pneumatology,» 72–73, summarizes various distinctions that different scholars have drawn (Swete, Barrett, Braun, Betz). 964 Nagy, «Prologue,» xxx-xxxi (citing Arabic performances in modern Egypt). Studies in India also show poets «possessed» by the hero whose stories they recount (xxxi-xxxii). 965 As also in Hebrew tradition (e.g., Judg 5vs. 4:21); although this should not be overplayed (John is not poetry despite the rhythm and repetition of many of the discourses), a reteller " s homiletical freedom may help explain why he takes more liberty than the Synoptists (cf., e.g., Bruce, John, 6). 966 Kragerund, Lieblingsjünger; he identifies the two especially in ch. 7,113–29. For his view of Peter, cf. ch. 3, 53–66. 968 See Berg, «Pneumatology,» 67,70, who argues that John " s pneumatology is «distinctive» (especially when he personalizes the Spirit in the Paraclete sayings), but that he «does not deviate radically» from early Christian pneumatology. 970 Sasse, «Paraldet»; Boring cites as advocates of such a position also Weinel, Windisch, and Streeter. 971 Hill, Prophecy, 151; Boring, Sayings, 49; Johnston, Paraclete, 131; Bürge, Community, 211. Cf. Philostratus Hrk. 45.7, where prediction of a future poet to announce Achilles» works is fulfilled in Homer. 975 Keener, Matthew, 26–27, 57; see further Hill, «Prophets»; idem, Prophecy; Bauckham, «Apocalypse»; Dunn, «Jesus Tradition»; Aune, Prophecy. 977 Aune, «Matrix»; cf. idem, Prophecy, 197; Hill, Prophecy, 88.1 am less convinced, however, that 11and other texts distinguish prophets from the saints (Aune, Prophecy, 197,206); the community itself is prophetic (19:10), and the parallelism in that case could be either synthetic or synonymous.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

His obituary was published in nThe New Review’1, No. 70, New York, 1962. A brief outline of his life can be found in the book «Za Rubezhom», Paris, 1973. His articles, letters and other relevant documents await a biogra­pher. They are deposited in the Archives of Russian History and Culture at the Columbia University in New York. Their copies can also be found in the library of St. Gregory House, 1 Canterbury Road, Oxford, England 15 The extraordinary personality of Father Pavel Florensky (1882–1943) appeared as the epitome of this hoped-for reconciliation of the Russian intelligentsia with the Orthodox Church. It is hard to find a sphere of art or science in which his exceptional talents were not revealed. He was an outstanding mathematician, astronomer, physicist, biologist, a talented electro-technician, a member of the committee for the electrification of the U.S.S.R., an inventor who made a series of discoveries of «economic significance on a state scale». (Filosofskaya Entsiklopedia, Moscow, 1970, vol. V, pp. 337.) At the same time he was a symbolist poet, an art historian, teaching at the Moscow School of Painting, a musicologist, a spe¬cialist on Bach and Beethoven, an outstanding linguist with a command, apart from European languages, of the languages of the Caucasus, Iran and India. To crown all this, he was a philosopher, mystic and theologian. «This genius unequalled in the history of Russia, and comparable only with Leonardo da Vinci or Pascal» (Bulgakov) found his vocation as a priest, and as such he ended the Russian intelligentsia " s long years of erring in the desert of materialism and atheism. The fate of Florensky, as of the intelligentsia as a whole, was tragic. Despite his merits as a scientist, he was arrested in 1933. All threats were futile in trying to force him to renounce his priestly status. He was banished to one of the concentration camps in the north. Rumour has it that he was felling timber, when a falling log smashed this genius» skull. Reminiscences of the childhood of Father Pavel Florensky were published in «Vestnik R.S.K.D», Nos. 99 and 100 (1971).

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Zernov...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла КЛИМЕНТ [лат. Clemens; франц. Clément] (III-IV вв.?), св. (пам. зап. 23 нояб.), 1-й еп. г. Меттис (ныне Мец, Франция). Краткие сведения о К. приведены Павлом Диаконом († ок. 797) в «Книге о Мецских епископах» (Liber de episcopis Mettensibus). Сочинение было написано по просьбе Мецского архиеп. Ангильрамна (768-791) во время пребывания Павла Диакона в королевстве франков (предположительно между 783 и 785). Перечисляя епископов Меца, автор не приводит почти никаких деталей; подробнее он сообщает об основании епископской кафедры, о спасении соборной церкви во время нашествия гуннов при еп. Аукторе, о церковных преобразованиях архиеп. Хродеганга (до 748-766), а также повествует о еп. Арнульфе († 640/1), предке династии Каролингов . Согласно Павлу Диакону, К. был среди миссионеров, к-рых верховный ап. Петр, по преданию (sicut antiqua tradit relatio), отправил проповедовать христ. веру в важнейшие города Галлии. Прибыв в Меттис, К. поселился в подземельях пригородного амфитеатра и установил там алтарь, освященный во имя ап. Петра. Став «первым в тех местах вестником праведности и свидетелем истины», он обратил мн. идолопоклонников ко Христу. По свидетельству горожан, из амфитеатра, где первоначально жил святой, исчезли змеи и др. ядовитые животные. О К. упоминается в самом раннем перечне епископов Меца, составленном при архиеп. Ангильрамне, скорее всего между 774 и 791 гг. Стихотворный перечень сохранился в сакраментарии, изготовленном по указанию Мецского архиеп. Дрогона (823-855) (Paris. lat. 9428. Fol. 126r - 127v; изд.: MGH. Poet. T. 1. P. 60-61; Neff. 1908. S. 186-190). Используя выражения, близкие к тем, к-рые употреблял Павел Диакон, автор перечня сообщает о проповедниках, посланных ап. Петром в разные страны; среди этих миссионеров был К., основатель христ. общины и епископской кафедры в Меттисе. О др. епископах, преемниках К., почти ничего не сообщается. В той же рукописи содержится др. перечень епископов, составленный скорее всего при архиеп. Дрогоне (Paris. lat. 9428. Fol. 127v - 128r); здесь указаны дни поминовения Мецских епископов. Согласно более позднему перечню, созданному при еп. Роберте (883-917), К. занимал кафедру 25 лет и 4 месяца ( Duchesne. Fastes. T. 3. P. 47-50). Даты поминовения ранних епископов Меттиса совпадают с днями памяти Римских епископов, которые имели такие же или схожие имена; так, поминовение К. совершалось 23 нояб., в день памяти сщмч. Климента , еп. (папы) Римского (Ibid. P. 50-51; Hari. 2010. Vol. 1. P. 19-20).

http://pravenc.ru/text/1841341.html

Dutli 1985 — Ralph Dutli. Ossip Mandelstam. Dialog mit Frankreich. Zurich, 1985. Eliot 1945 — T. S. Eliot What is a classic? An address, delivered before the Virgil Society on the 16th of Oct. 1944 by T. S. Eliot. L., 1945. El–Khoury 1976 — N. El–Khoury. Die Interpretation der Welt bei Ephraem dem Syrer: Beitrag zur Geistesgeschichte//(«Tubingen theologische Studien», 6). Mainz, 1976. Enzensberger 1971 — Η. M. Enzensberger. Brentanos Poetik. Munchen, 1971. Ephraem 1889 — St. Ephraem Syri Hymni et sermones, t. 3/Ed. Th. J. Lamy. Mechliniae, 1889. Ephrem 1961 — Hymnes de St. Ephrem conserveis en version armenienne, ed. L. Maries et Ch. Mercier. P., 1961. Fohrer 1963 — G. Fohrer. Studien zum Buche Hiob//Das Buch Hiob («Kommentar zum Ahen Testament), XVI). GUtersloh, 1963. Freidin 1987 — Gregory Freidin. A Coat of Many Colours. Ossip Mandelstam and his mythologies of self–presentation. Berkeley–Los Angeles— London, 1987. Gorres 1844 — G. Gorres. Erinnerungen an den Dichter Clemens Brentano 11 Historisch–politische Blatter fur das katholische Deutschland, XIV. Miinchen, 1844. Graffin 1968 — F. Graffin. Introduction et notes//Ephrem de Nisibe. Hymnes sur le Paradis («Sources Chr&iennes», 137). P., 1968. Grau 1908 — G. Grau. Quellen und Verwandschaften der alteren germanischen Dichtungen des Jungsten Gerichtes//«Studien zur englischen Philologie», 31. Halle, 1908. Grimsley 1961 — R. Grimsley. J. — J. Rosseau: A Study in self–awareness. Cardiff, 1961. Hablutzel 1954 — R. Hablutzel. Dialektik und Einbildungskraft. F. W. J. Schellings Lehre von der Menschlichen Erkenntnis. Basel, 1954. Hemmerdinger–Iliadon 1950 — D. Hemmerdinger–Iliadon. Ephrem grec//Dictionnaire de Spiritualite ascitique et mystique, vol. 4. P., 1950. Hempel 1939 — J. Hempel. Prophet and Poet//Journal of Theological Studies, 1939, Hillgarth 1961 — J. N. Hillgarth. The East, Visigothic Spain and the Irish//«Studia Patristica», IV («Texte und Untersuchungen zur Geschichte der altchristlichen Literatur, 79»). В., 1961.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=779...

Scattery Island      Not only did the simple faithful , the suffering, monks and beginners in the ascetic life flock to the Holy Abbot Senan, widely famed for his miracles, but also other great saints—his contemporaries—such as St. Brendan and St. Kieran. Notably, the saint had so many disciples whom he instructed, that every time he left the monasteries he had established he blessed dozens of them to remain and live there and blessed the most experienced ones to be in charge of these communities. Scattery was his main monastic establishment, where he was abbot for the rest of his life. According to tradition, Senan’s younger contemporary, St. Dallan Forgaill, a prominent ascetic, scholar, poet and writer of that time—who was blind for most of his life—was among his friends. St. Dallan even composed a moving eulogy dedicated to St. Senan written in a very beautiful style. It was said that the rules in St. Senan’s monasteries were so strict that he even forbade women ever to enter them. However, the holy missionary himself founded two convents for women, and, according to tradition, he reposed during a visit to one of them. After his repose, which followed in 544 or 546 (according to another version, in 560) the holy abbot was buried on his most beloved Island of Scattery. St. Senan was greatly venerated all over Ireland for many centuries after his death. In his lifetime he was noted for his learning, utter contempt for any riches and possessions, self-denial, austere asceticism (according to his life, the future saint observed an extremely strict fast from childhood) and craving for “wandering for Christ”—a practice which was characteristic to Irish and other Celtic saints. His eloquent sermons always attracted crowds of believers. The saint undertook active missionary labors in County Clare, especially around Scattery. Many miracles were associated with St. Senan and attributed to him. We will mention just a few of them. His mother gave birth to him while walking in a forest.

http://pravoslavie.ru/78032.html

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010