1210. Максим Исповедник. Письмо 1: PG 91, 368–369, пер. Е. Начинкина, цит. по изд.: Максим Исповедник. Письма/Рус. пер. Е. Начинкина. СПб., 2007. С. 77. 1211. Перевод выполнен по изд.: The Encheiridion of Epictetus and Its Three Christian Adaptations/Ed. G. Boter. Brill Academic Publishers, 1999. 1212. Евагрию посвящена довольно обширная литература. Особенно необходимо отметить следующие работы: Guillamnont A. Les ‘Kephalaia Gnostdca’ d’Evagre le Pontdque et l’histoire de l’origenisme chez les grecs et chez les syriens. Paris, 1962; Idem., Evagrius Pontikus//Theologische Realenzyklopadie. 10,1982. (Patristica Sorbonensia 5). Pp. 565–570; Evagnos Pontikos. Briefe aus der Wiiste/Eingeleitet, iibersetzt und kommentiert von Gabriel Bunge. Trier, 1986. (Sophia: Quellen ostlicher Theologie 24); O " Laughltn M. W. Origenism in the desert: Anthropopogy and integration in Evagrius Ponticus. PhD Thesis. Harvard University, 1987; Casiday A. M. Evagrius Ponticus. London/NewYork, 2006; Сидоров А. И. Творения аввы Евагрия: Аскетические и богословские трактаты. М., 1994. 1213. См.: Gend/e Лт. Cappadocian Elements in the Mystical Theology of Evagrius Ponticus//Studia Patristica. 16:2, 1985. Pp. 373–384. 1214. Cm.: Bunge G. Evagrios Pontikos… S. 23, 26. 1215. О чем, в частности, свидетельствует Иероним, который в конце жизни активно боролся против «оригенизма» и в связи с этим был настроен враждебно по отношению к Евагрию. См. его 133–е послание: Аиесперов А. Блаженный Иероним и его век. М., 2002. Сс. 357–358. 1216. Выражение Габриэля Бунге: Bunge G. Evagrios Pontikos… S. 200. 1217. Современные обзоры его жизни см.: Guillaumont A. Les ‘Kephalaia d’Evagre le Pontdque… Pp. 47–80; Bunge G. Evagrios Pontikos… S. 17–111; O " Laughlin M. W. Origenism in the desert… Pp. 7–71; Сидоров А. И. Творения аввы Евагрия… Сс. 5–13. 1218. Палладий Елленопольский. Лавсаик 38, см.: Butler С. The Lausiac History of Palladius. Vol. II. Cambridge, 1904. P. 116. 1219. Василий Великий и Григорий Назианзин совместно составили антологию текстов Оригена, которая получила название «Филокалия» («Добротолюбие»).

http://predanie.ru/book/137804-antologiy...

—They could see your integrity in this. —Many of them would even like to do the same thing, but they are too bound to the world in which they live; or, their knowledge of Orthodoxy, of the Apostolic tradition, is too poor. So, we have to return to our roots. Nun Cornelia (Rees) spoke with Schema-Archimandrite Gabriel Bunge 23 октября 2013 г. 1 The twelve Romanesque churches in the old town of Köln date between the fourth and thirteenth centuries. The Romanesque style combines features of Roman and Byzantine buildings. 2 Gymnasium was what they called the school for children who would eventually go to universities. It went from age eight to eighteen. 3 Earthen Vessels: The Practice of Personal Prayer According to the Patristic Tradition (Ignatius Press, 2002) 4 October 16, 1865 – December 24, 1947. 5 Réné-Francois Guettée (December 1, 1816 – March 10, 1892), The Papacy. After his thorough study of Church history, the Roman Catholic priest Guettée became increasingly disillusioned his native Church and was eventually received into The Russian Orthodox Church, with the name Vladimir. 6 Azbuka.ru, an online encyclopedia of Orthodox Christianity, defines плотское мудрование (plotskoe mudrovanie) as “the way of thinking of fallen man.” 7 Chevetogne Abbey, also known as the Monastery of the Holy Cross, is a Roman Catholic Benedictine monastery located in the Belgian village of Chevetogne in the municipality of Ciney, province of Namur, halfway between Brussels and Luxembourg. It was founded in 1939. The monastery two churches—one Latin rite and the other Byzantine rite. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Смотри также Комментарии Judith Irene Matta MTh 3 ноября 2016, 01:00 [kind thanks to the Editor for passing this along]: Dear Father Gabriel, please Bless? How wonderful to read your progression to the true Faith. May I please recommend, to any of those who need clear historical evidence of the identity of this philosophical papal institution? We use in our teaching ministry, the writings of Dr. JS Romanides (whose repose was on this very day!) who brilliantly documents the take-over of the Bishopric in Rome by the Frankish Church founded by Charlemagne (800 ad at Aachen). The brutal Franks with their " filioque " and sword, transformed the Papacy into a " warrior church " We highly recommend Dr. Romanides work under " contents " at www.romanity.org... Looking forward to the Blessed Nativity of our Lord and Savior in the Flesh, we greet you and your holy prayer for us and our Mission here, Presb " a Irene Matta M.Th Descent of the Holy Spirit Mission, Santa Maria CA (805) 459-5460 Youtube.com " Judith Irene Matta "

http://pravoslavie.ru/65138.html

Рус. пер.: 765 . 1) Добротолюбие. 1 (по PG 40): a) De octo vitiosis cogitationibus ad Anatolium (=Practicus. 6–14; SC 171. 506–534): TLG 4П0/Х01: Добротолюбие. М. 3 1895. 1. 569–584 (Главы о деятельной жизни к Анатолию); б) Добротолюбие. М. 3 1895. 1. 584–590 (О деятельной жизни 100 глав); в) Добр. 1. М. 3 1895. 603–605 (Об осьми помыслах к Анатолию); 766 . 2) А. И. Сидорова ://ЕвагТвор 4 .857). 94–112 (Слово о духовном делании, или Монах) (пер. по изд. SC). Нем. пер.: 767 . Evagrius. Praktikos, oder, Der Mönch: Hundert Kapitel über das geistliche Leben/Übers, von Bunge G. Schriftenreihe des Zentrums patristischer Spiritualität. Köln 1989. 287. (Koinonia-Oriens. 32). Descoeudres G.//FZPhTh 1992. 39. 237–239. 768 . Evagrios Pontikos. Über die Acht Gedanken/Eingel. und übers. von Bunge G. Würzburg 1992. 91. Nin M. Review of Traité Pratique, ou, Le Moine by Evagrius, Ed. by Gabriel Bunge//StMon 1998. 40:2. 396. Итал. пер.: 769 . Evagrio Pontico. Trattato practico sulla vita monastics/Trad., introd. e note a cura di Dattrino L. Roma 1992. 126. (Collana di testi patristici. 100). Исследования 770 . Deun P. van. Oeuvres d’Évagre le Pontique passées inaperçues dans I’Athous Vatopedinus 57 (XIII-XIV siècle)//Byz 1990. 60. 441–444. [f. 479v – 480v сод. фрагм из «Практика», II. 6–14]. 771 . Muyldermans J. La teneur du «Practicus» d’Evagrius le Poniique//Muséon. 1929. 42. 74–89. Gnosticus (CPGS 2431 Fragmenta Graeca. TLG 4110/2) 772 . Évagre le Pontique. Le Gnostique, ou, A celui qui est devenu digne de la Science. Éd. crit. des fragments grecs. Trad. intégrale établie au moyen des versions syriaques et arméniennes. Comm. et tables/Introd., texte crit., trad. et notes par A. et C. Guillaumont. P. 1989. (SC 356). Des Places E.//Revue de philologie, de littérature et d’histoire anciennes. 1989. 63:2. 305–306; Mallet J.//RSLR 1990. 26:1. 188–190; Pasquier A.//Laval théologique et philosophique. 1992. 48:3. 473–474; Druet F. X.//Études Classiques. 1991. 59:1. 82; Gould G.//JThS 1990. 41. 687–690; Schenke H.-M.//Jahrbuch für Antike und Christentum 1990. 33. 269–270; Bartelink G.//ViC 1990. 44. 301–302; Coulie B.//Muséon. 1990. 103. 379–380; Lackner W.//JÖB 1992. 42. 357–359; Ruggieri V.//OrC 1990. 56. 238–239; Pasquier//LThPh 1992. 48. 473–474; Le Boulluec A.//REA 1991. 93. 162–163; Mallet J.//RSLR 1990. 26. 188–190; Verbraken P.//RB 1990. 100. 563.

http://azbyka.ru/otechnik/molitva/isihaz...

1464 Автор говорит о необходимости совершить очищение и покаяние, прежде чем начинать размышлять на указанные темы. «Пути восхождения», о котором автор будет говорить далее, предшествует, таким образом, этап внутренней подготовки. Евагрий пишет о том, что не всякий ум, но только «чистый» способен возвыситься до «видения Бога», см.: Послание 56.2 (Frankenberg W. Evagrius Ponticus. Berlin, 1912. S. 602; Evagrios Pontikos. Briefe aus der Wiiste//Eingeleitet, iibersetzt und kommentiert von Gabriel Bunge. Trier, 1986. S. 271–272). 1465 Сир. zaw " dy буквально «движение». Ср.: Евагрий. Послание к Мелании 35 и далее, учение которого автор «Книги Иерофея» очевидным образом развивает. 1472 Ср.: Платон. Тимей 42с: «Если же он и тогда не перестанет творить зло, ему придется каждый раз перерождаться в такую животную природу, которая будет соответствовать его порочному складу…». См. также: Ориген . О началах 1.5.5 (окончание в версии Иеронима). 1473 Сир. ba-dmiiti. Как предполагает Марш, это означает, что эти существа не выходят за пределы обычного, немистического, опыта (Marsh F. Sh. The Book of the Holy Hierotheos… P. 30). 1474 Здесь используется глагол hbak> от которого образовано существительное hbikiitd «смешение», занимающее очень важное место в «Книге Иерофея». Для автора книги целью всего творения служит конечное соединение с Творцом (ср. у Евагрия) и «смешение» с Ним (см.: Pinggera К. A11Erlosung und All-Einheit… S. 107–117). 1478 Уже в Ветхом Завете пророк Божий называется «провидцем» (ср.: Ам. 7, 12 ; 2Цар. 24, 11 и др.). У Евагрия подлинное знание выражается в «видении» Бога, ср. его «Послание» (27.2–4), где в качестве примера выступает Моисей, говоривший «лицом к лицу с Богом». Далее следует утверждение, что «смирение делает ум видящим» (Frankenberg W. Evagrius Ponticus… S. 584; Bunge G. Evagrios Pontikos… S. 239–240). 1479 Это определение в «Книге Иерофея» относится к тому человеку, который встал на путь очищения. Представление о том, что именно ум служит подлинным отражением природы человека, восходит к Аристотелю (Никомахова этика 10.7) и получает развитие в среднем платонизме и неоплатонизме (см.: Плотин. Эннеады 1.4,7). Прокл в «Первоосновах теологии» § 119 (ср. также § 129) пишет, что «божественным» называют ум, «причастный богам».

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/ant...

Однако не думай, сын мой, о тех умах, которые очистились, что все они едины в [своем] представлении о Кресте. Сын мой, славная тайна Креста не раскрывается перед теми, кто нечист. «Ибо слово о кресте для погибающих есть глупость, для нас же, испытанных в нем, это сила Божия» 1604 . 1211 Евагрию посвящена довольно обширная литература. Особенно необходимо отметить следующие работы: Guillamnont A. Les ‘Kephalaia Gnostdca’ d’Evagre le Pontdque et l’histoire de l’origenisme chez les grecs et chez les syriens. Paris, 1962; Idem., Evagrius Pontikus//Theologische Realenzyklopadie. 10,1982. (Patristica Sorbonensia 5). Pp. 565–570; Evagnos Pontikos. Briefe aus der Wiiste/Eingeleitet, iibersetzt und kommentiert von Gabriel Bunge. Trier, 1986. (Sophiä Quellen ostlicher Theologie 24); ÓLaughltn M. W. Origenism in the desert: Anthropopogy and integration in Evagrius Ponticus. PhD Thesis. Harvard University, 1987; Casiday A. M. Evagrius Ponticus. London/New-York, 2006; Сидоров А. И. Творения аввы Евагрия: Аскетические и богословские трактаты. М., 1994. 1212 См.: Gend/e Лт. Cappadocian Elements in the Mystical Theology of Evagrius Ponticus//Studia Patristica. 16:2, 1985. Pp. 373–384. 1214 О чем, в частности, свидетельствует Иероним, который в конце жизни активно боролся против «оригенизма» и в связи с этим был настроен враждебно по отношению к Евагрию. См. его 133-е послание: Аиесперов А. Блаженный Иероним и его век. М., 2002. Сс. 357–358. 1216 Современные обзоры его жизни см.: Guillaumont A. Les ‘Kephalaia Gnostdca d’Evagre le Pontdque… Pp. 47–80; Bunge G. Evagrios Pontikos… S. 17–111; ÓLaughlin M. W. Origenism in the desert… Pp. 7–71; Сидоров А. И. Творения аввы Евагрия… Сс. 5–13. 1220 Впоследствии сам Евагрий нередко пишет о том, что именно Григорий стал его главным духовным наставником («насалил» его – см. эпилог к «Практику»: Evagre le Pontiqne. Traite pratique ou Le Moine II//Ed. A. et C. Guillaumont. Paris, 1971. (SC 171). Pp. 712–713). Сам Каппадокиец с любовью отзывается в своем «завещании» о «диаконе Евагрии, который много потрудился со мной» (PG 37, 393; Сидоров А. И. Творения аввы Евагрия… С. 7).

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/ant...

252 . Antiga R. de. Isaaco di Ninive e la preghiera spirituale//Palestra del Clero. 1988. 9. 535–538. 254 . Notulae syriacaë Some miscellaneous identifications//Muséon 1995. 108. 69. 255 . Brock S. Lost and found: Part II of the Works of St. Isaac of Nineveh//StPatr 1990. 19(4). 230–233. 256 . Brock S. Some uses of the term theoria in hte writings of Isaac of Nineveh//ParOr 1995. 20. 407–419. 257 . Bunge G. Mar Isaak von Nineve und sein «Buch der Gnade»//OS 1985. 34. 3–22. 258 . Chabot J.-B. De S. Isaaki Ninivitæ vita, scriptis et doctrina. P. 1892. [Ads. D 1–3]. 259 . Chialà S. Dall’ascesi cremitica alia misericordia infinita. Ricerche su Isacco di Ninive e la sua fortuna. Firenze 2002. 260 . Deppe K. Die Λγον σκητικο des Isaak von Nineveh. Die griechische Übersetzung der Schriften Isaaks nach fünf Codices des Katharinenklosters vom Sinai//Paul de Lagarde und die syrische Kirchengeschichte. Göttingen 1968. 35–57. [Обсуждение публ. 5 .240]. 261 . Jebpeмobuh П. Свети Исаак Сирин //Зборник радова петог, шестог, седмог философско-богословског симпосиона у дане светих Кирила и Memoдuja. (1999, 2000, 2001). Приред. еп. Joahukuje (Миови), С. Лаушеви, jepoмohax Jobah Борис Бpajobu. Никши; 2002. 127–141. 262 . Jeroti V. Uenje Sv. Isaka Sirina i naše vreme. Beograd. 1998. 138. 263 . Khalifé-Hachem É. La prière pure et la prière spirituelle selon Isaak de Ninive//Mémorial Mgr Gabriel Khouri-Sarkis (1898–1968)/Ed. Graffin F. Louvain 1969. 157–173. 264 . Lichter D. A. Tears and contemplation in Isaac of Nineveh//Diakonia. [USA] 1976. 11. 239–258. 265 . Mariott G. L. Isaak of Nineveh and the writings of Macarius of Egypt//JThS 1919. 20. 345–347. 266 . Mascia P. T. The Gift of Tears in Isaak of Nineveh//Diakonia. [USA] 1979. 14. 239–258. 267 . Peterson Nilus E. De octo spiritibus im Isaak-Frorilegium. Innsbruck 1932. 268 . Ποποβιτς I. (Попови Jycmuh, архим.) Η γνωσεολογα του αγου Ισακ του Σρου// Θεολογα. 1967. 38. 206–225; 386–407. 269 . Treu Κ. Remnants of a majuscule codex of Isaak Syrus from Damascus//StPatr 1985. 16. 114–120. (TU 129). Симеон (Шемъон) Благословенный

http://azbyka.ru/otechnik/molitva/isihaz...

По большому счету, не отличаются, все искушения укладываются в триаду, сформулированную еще святым апостолом евангелистом Иоанном Богословом: «Откуда искушение приходит? Это похоть очей, похоть плоти и гордость житейская» – на самом деле, ведь все искушения идут от плоти, от чувств, от гордости. Инна Стромилова Прекрасный осенний день. Солнце мягко светит сквозь ветви деревьев, играя золотом по глянцевой листве, сухой шепот ветра разбегается по янтарным коврам парка, прохожие с воскресной неторопливостью прогуливаются по аллеям. Группа молодых людей расположилась на скамейке в «Липках»… Точнее было бы написать: «Скамейке в Липках». Так называется миссионерская акция, которая призвана сделать для горожан максимально доступным и непринужденным разговор о вере. English Edition [News] The conflict over unpaid water bills of the Church of the Holy Sepulchre in Jerusalem has been resolved, the spokesman for Patriarch Kirill of Moscow and All Russia said. [Coming to Orthodoxy] The following conversation with Schema-Archimandrite Gabriel (Bunge), the renowned patristics scholar from the Skete of the Holy Cross in Switzerland, was held during his visit to Moscow in early November 2012 [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] Today marks the third anniversary of the blessed repose of His Holiness, Patriarch Pavle of Serbia (1914-2009). To mark this anniversary, we offer the following excerpt from a conversation with the late Patriarch found in the book Please Be People! (Bud’te liud’mi) by Jovan Jani, published in Russian by St. Tikhon’s Orthodox University in Moscow. [News] In an interview with DW, the Chairman of the German Council of Christian Churches (ACK), Bishop Friedrich Weber, offered support to the proposal to take in Syrian Christians: " Germany is a country shaped by Christianity. These are our brothers and sisters, they are close to us, so we have a special obligation to take a stand and not to be indifferent. " [News] Patriarch Kirill of Moscow and All Russia believes the return of the Moscow Patriarchate to the Holy Land is a good process.

http://pravoslavie.ru/archive/121115

Schema-Archimandrite Gabriel (Bunge) meets with brethren of Kiev Caves Lavra      The outstanding Swiss theologian and patrologist Schema-Archimandrite Gabriel (Bunge) has met with the brethren of the Dormition Kiev Caves Lavra. The meeting took place on October 18 as part of Archimandrite Gabriel’s pilgrimage to the Holy places of Ukraine, reports Lavra.ua . The distinguished guest was introduced by Archimandrite Amvrosy (Makar), rector of the Church of St. Ambrose of Milan in the Italian city of Milan. The priest told the brethren about the life of Schema-Archimandrite Gabriel, his thirty-six years of ascetic life in the mountains of Switzerland and that today he is abbot of the Monastery of the Exaltation of the Cross in Lugano (southern Switzerland), and author of a number of books on monasticism, and pastor to many spiritual children. The talk began with questions on Fr. Gabriel’s life in the mountains. The schema-archimandrite related how he got acquainted with the Orthodox tradition and Orthodox monasticism. “My first contact with Orthodoxy was in 1961 in Greece. By that time I had already joined a Benedictine monastery and nearly half our brethren followed the Eastern liturgical tradition. That monastery wanted to become a bridge between the East and the West. I studied a great deal and read the writings of the holy fathers. With the blessing of my confessor I became a hermit in the ‘80s and I still live in a skete which is located 900 meters (c. 2952.76 feet) above sea level. I tried to imitate the fathers of olden times in my life. I wrote and published books to inspire Western people—all of us need to return to our roots. From the very beginning I realized that the West was separated from the East. Even many hierarchs of the Roman Catholic Church referred to the teachings of the fathers of the Eastern Church, but, nevertheless, the Roman Church went its own way,” said Schema-Archimandrite Gabriel. In 2010 Fr. Gabriel (Bunge) was received into the Orthodox Church, but, according to him, in spirit he had always been Orthodox before and had always wanted to partake in the holy sacraments of the Orthodox Church.

http://pravoslavie.ru/97978.html

Metropolitan Kallistos of Diokleia and Hieromonk Gabriel (Bunge) concelebrate All-Night Vigil with Metropolitan Hilarion of Volokolamsk at the church of “Joy of All Who Sorrow” Icon of the Mother of God Moscow, August 28, 2010 On 27 August 2010, the eve of the Dormition of the Most Holy Mother of God, Metropolitan Hilarion of Volokolamsk officiate at the All-Night Vigil at the church of the “Joy of All Who Sorrow” Icon in Bolshaya Ordynka Street in Moscow. Concelebrating were Metropolitan Kallistos of Diokleia, a vicar of Archbishop of Thyateira and Great Britain (Patriarchate of Constantinople), president of the “The Friends of Mount Athos” charity society, clerics of the church, and a well-known Swiss theologian, Hieromonk Gabriel (Bunge) who became Orthodox before the divine service. Many parishioners worshipped at the church together with the members of “The Friends of Mount Athos” representing Great Britain, the USA, Greece and other countries. The object of the society is to promulgate knowledge about monastic tradition and the Holy Mountain and, promote restoration of the monasteries there, and to attract pilgrims. The delegation is on a visit to Russia with the blessing of His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia. The pilgrims venerated holy sites in Uglich, Kostroma, Yaroslavl, Rostov the Great, Nizhniy Novgorod, Gorodets, Kalyazin, and the Laura of the Holy Trinity and St. Sergius. After the divine service, Metropolitan Hilarion addressed his archpastoral words to the worshippers, congratulating them on the feast of the Dormition of the Most Holy Mother of God. He said: “Today we glorify her Dormition and contemplate our life and death. Our life on the earth should be full, spiritual and divine, while our death should not be a tragic event, but a natural passing to life eternal; it should be dormition, rather than death. By her tomb that emanates grace, peace and love, the Most Holy Mother of God testifies that the mortals can pass from death to life, from sin to grace, from human life to divine life.

http://pravoslavie.ru/38921.html

The Church believes that the Mother of God never sinned even in her thoughts. We are sinful people, but the way to the Heavenly Kingdom is not closed to us. This way leads through death that could become Dormition in case we live in accordance with the commandments of God and pray to the Lord and His Most Precious Mother to grant us shameless and peaceful death leading us to life eternal.” Metropolitan Hilarion of Volokolamsk addressed Metropolitan Kallistos of Diokleia, saying: “I cordially greet Metropolitan Kallistos, a hierarch of the Patriarchate of Constantinople and a teacher at the University of Oxford in Great Britain for over forty years. Fifteen years ago I was fortunate to be his student. He was my supervisor when I worked at my thesis on St. Simeon the New Theologian. Today Metropolitan Kallistos is a most renowned theologian of the Patriarchate of Constantinople. He has arrived in Moscow as head of the group of pilgrims that includes clergymen, professors, and laymen. For ten days they have visited Russian cities, venerated holy sites of our land, and have get to know our religious culture. Tomorrow Metropolitan Kallistos will concelebrate with His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia at the Cathedral of the Dormition of the Moscow Kremlin. “I greet you not only as a hierarch and an outstanding theologian, but also as my teacher and friend. I wish you a blessed stay in Russia and God’s help in your archpastoral ministry and scholarly work. May He keep you for many and good years.” Metropolitan Hilarion presented Metropolitan Kallistos with a mitre made at the workshops of the Moscow Patriarchate. The DECR chairman cordially greeted Hieromonk Gabriel (Bunge) who has lived a solitary life in the Swiss mountains for over thirty years. Metropolitan Hilarion said to him, “Your have been a Catholic, but an Orthodox deep in your heart. Today, before the All-Night Vigil, you have become Orthodox, thus naturally completing a long spiritual path.” While congratulating Fr Gabriel on this move, Metropolitan Hilarion presented him with an icon of the Mother of God called “Joy of All the Afflicted” to which the church in which Fr Gabriel joined the Orthodox Church is dedicated.

http://pravoslavie.ru/38921.html

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010