Они простираются от южной оконечности Мертвого моря на границе с Эдомом до пустыни Син (см.: Чис. 13:21; 20:1 ) и далее на запад, до Средиземного моря. Возвышенность Акраввимская («скорпионов») – это, возможно, Naqb es-Safa (см.: Чис. 34:4 ). Кадес-Варни – оазис, в котором неоднократно останавливались израильтяне и послуживший отправным пунктом для завоевания Ханаана (см.: Чис. 13:26 ; Втор. 1:19,46 ). Он расположен на севере Синайского полуострова, у источника «Ain el-Qudeirat в вади el-»Ain. Селения Хецрон, Аддар и Каркая не идентифицированы, но, вероятно, они находились у колодцев или источников близ Кадес-Варни. Местоположение Ацмона точно не установлено, хотя его отождествляют с Ain Muweilih, другим источником в этой местности. О потоке Египетском, вади el- " Arish, см. 13( в русском переводе – «Сихор, что пред Египтом»). Ориентиры, приведенные в этом перечне географических названий, не отличаются определенностью и дают только приблизительное представление о расположении тех или иных мест. 15:5а. Восточный предел Иуды. Восточной границей территории Иудина колена является Мертвое море. «Устье Иордана» – место впадения Иордана в Мертвое море, расположенное на 1285 футов ниже уровня моря. Как и у всех древних народов, границей Иуды служит естественная преграда. 15:56–11. Северный предел Иуды. Северная граница начинается от устья Иордана и тянется на северо-запад к Иерихону и вади Qelt. Затем она проходит к югу от Иерусалима (Иевуса) и поворачивает к Кириаф-Иариму (Deir el-Azhar). По горам Иудеи граница доходит до Вефсамиса (Tell el-Rumeileh) и по северной стороне горы Экрон (Tel Miqne) – до Филистии. Далее она проходит через долину Сорек в западном направлении до Иавнеила ( 2Пар. 26:6 ; Ямния более позднего времени) и Средиземного моря. Упоминание Галгала вызывает сомнения, ибо принято считать, что этот город лежит к северу от территории Иуды ( Нав. 5:9 ). Возвышенность Адуммим, буквально: «крепость крови», – это Tal " at ed-Damm. Ен-Шемеш – название колодца к югу от Иерусалима, отождествляемого с " Ain el-Hod восточнее Масличной горы.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/biblejs...

Поскольку колена перечисляются в порядке их старшинства, можно предположить, что жребий использовался не для того, чтобы решить, какое племя будет выбирать первым. Напротив, представители каждого колена следовали в установленном порядке, а жребий определял, какую часть земли получит то или иное колено. На древнем Ближнем Востоке раздел собственности между наследниками обычно совершался следующим образом: старший сын выбирал свою долю, а остальное разделялось по жребию. 18:11–20. Удел Вениамина. Территория Вениамина лежит между владениями Иуды и владениями сынов Иосифа, причем северная граница Иуды приблизительно совпадает с южной границей Вениамина. Северная граница идет по южной границе Ефрема, но не до самого Средиземного моря, а только до Кириаф-Иарима, оставляя пространство для территории Данова колена. Владения Вениамина описываются в направлении с востока на запад (от места впадения Иордана в Мертвое море). То, что граница проходит через долину Енномову, означает, что Иерусалим находился на территории Вениамина. 18:14. Беф-Орон. Верхний Беф-Орон (Beit Ur el-Foqa) расположен в 2 милях к северо-западу от Гаваона, а Нижний (Beit Ur et-Tahta) – в полутора милях дальше к северо-западу и примерно на тысячу футов ниже. Полагают, что этот город упоминается в амарнских письмах под названием Bit Ninurta. Беф-Оронский проход ведет в Аиалонскую долину (упоминаемую в амарнских текстах как Ayyaluna) – основной путь из горной местности к прибрежным равнинам. Неизвестно, какой город подразумевается в Нав. 16 и 18, – Верхний или Нижний, но, вероятно, в сознании библейского автора они были неразличимы, так как играли одинаково важную роль в контроле над торговым маршрутом. 18:15. Кириаф-Иарим. Расположенный в 8 милях к северу от Иерусалима в Deir el-Azhar, Кириаф-Иарим («город лесов») был пограничным пунктом между владениями Вениамина и Иуды. В 15он назван Ваалом, а в 15и 18– Кириаф-Ваалом. Этот город фигурирует в рассказе о завоевании ( Нав. 9, 10 ) и в истории о временном изъятии ковчега ( 1Цар. 6:19 – 7:2 ).

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/biblejs...

City of Matay Friday, 16 August: The bishopric building in Matay was pelted with stones and its walls scaled before security forces intervened to remove the crowd from the scene. Samalout district Wednesday, 14 August: The evangelical church in Badini was stormed and looted, and Muslim prayers were conducted in the building. Village Copts were intimidated as crowds banged on their doors and windows. Abu Qurqas city The facade and part of the interior of the Mar Girgis Church were burned. Mallawi district The Good Shepherd School was looted and vandalized. The evangelical church in Mallawi City was torched and parts of it collapsed. The Mathal Church in Mallawi City was torched. The Heart of Jesus Catholic Church was torched. Deir Mawas district Wednesday, 14 August: The Virgin and Father Abram Monastery, located in the village of Dilga, was looted and torched and parts of the outside wall destroyed; the monastery contained two churches and a services building. Wednesday, 14 August: The Mar Girgis Catholic Church in Dilga was torched. Wednesday, 14 August: The Islah Church in Dilga was looted and vandalized. Wednesday, 14 August: The home of Father Angelios, the priest of the Church of the Virgin and Father Abram, was torched. Iskander Tos, 60, was decapitated and his corpse mutilated in the village streets after his home was attacked. Several homes in Dilga were looted, and Christians were expelled from seven homes, which were summarily appropriated. Several shops were torched. The Deir Mawas bishopric was pelted with bricks and the facade of the services building smashed. The Mar Girgis Church in Deir Mawas was hit with bricks and its windows broken during an attempt to storm it; the windows of the home of the church priest were broken. The Good Shepherd services building, part of the Deir Mawas bishopric, was torched after it was completely looted. Numerous Christian-owned shops in Deir Mawas were looted and torched. Assyout governorate Assyout City The Nahdat al-Qadasa Church was torched.

http://pravmir.com/list-of-attacks-on-ch...

В 1900 г. в Б. была открыта первая в Антиохийском Патриархате правосл. духовная семинария. В нач. XX в. она насчитывала 30-40 студентов. Учебная программа строилась по образцу рус. духовных уч-щ. Лучшие выпускники продолжали образование в России. В независимом Ливане Б. оставался важным духовным центром. В годы гражданской войны в мон-ре было много беженцев из разных частей страны, и даже разорение, к-рому подверглась обитель в 1977 г., не помешало ему в осуществлении этой благородной миссии. Новая эпоха в истории Б. наступила 4 июня 1988 г., когда по инициативе Антиохийского Патриарха Игнатия IV Хазима был издан указ президента Ливанской Республики об открытии в нем фак-та словесности и гуманитарных наук (позже переименованного в фак-т искусств и социальных наук). Во вновь образованный ун-т, получивший статус частного, некоммерческого, независимого и светского образовательного учреждения, были включены на правах учебных подразделений Ливанская академия изящных искусств (созданная в 1948) и Ин-т богословия им. св. Иоанна Дамаскина (открытый в Б. еще в 1970). К сер. 90-х гг. XX в. в составе Баламандского ун-та действовали 4 новых фак-та: бизнеса и менеджмента, естественных наук, инженерного дела и медицинских наук. В нем обучались 1,5 тыс. студентов. Б., в истории и архитектуре к-рого теснейшим образом переплелись католич. и правосл. мотивы, вполне закономерно был выбран местом для проведения диалога между представителями этих ведущих христ. конфессий. В 1993 г. по результатам богословских собеседований там был подписан консультативный нератифицированный документ, в к-ром представители Православной и Римско-католической Церквей высказали позицию по вопросу об униатстве как неприемлемом пути взаимоотношений, ведущем в тупик (поскольку этот документ, подписанный в т. ч. со стороны РПЦ, не носит нормативного характера, выражение «Баламандская уния», применяемое к нему его противниками, не имеет под собой ни малейших оснований - см. ЖМП. 1997. 12. С. 24-34). Лит.: Странствования В. Григоровича-Барского по святым местам Востока с 1723 по 1747 г. СПб., 1886. Ч. 2. С. 61-63; Asmar C. L " Abbaye de Belmont dite Deir el-Balamand. P., 1972; Catalogue des manuscrits arabes dans les monastères grecs-orthodoxes au Liban. Beyrouth, 1994. T. 3: Deir al-Balamand; Slim S. A. Balamand: Histoire et patrimoine. Beyrouth, 1995; The University of Balamand: Looking Ahead. Tripoli, Суттнер Э. Баламадские соглашения//КатЭ. Т. 1. С. 439-441; http://www.balamandmonastery.org.lb [Электр. ресурс].

http://pravenc.ru/text/77414.html

6 . al-Adawi, Ahmad ad-Dardir (al-Maliki). Fatwa. Translated by Belin. JA 19 (1852). 7 . Aldeeb Abu Sahlieh, S. A. Non-Musulmans en pays d’Islam: cas de l’Egypte. Fribourg, 1979. 8 . Ali Bey (Badia у Leblich, D.). Travels of Ali Bey in Morocco, Tripoli, Cyprus, Egypt, Syria and Turkey, between the years 1803 and 1807, written by himself. 2 vols. London, 1816. 9 . Anon. The Exodus from Yemen. Tel Aviv, n. d. 10 . Anon. «Voyage en Palestine. II: Excursion en Terre Sainte» (1859). In Le Tour du Monde (Paris, 1st sem. 1860). 11 . Anon. Het Ellendigh Leven der Turcken, 1663. 12 . Arberry, A J. The Koran Interpreted. Oxford, 1964. 13 . Ashtor, E. «Levantine Jewries in the Fifteenth Century». BIJS 3 (1975). 14 . Ashtor, Е. A. Social and Economic History of the Near East in the Middle Ages. London, 1976. 15 . Ashtor, E (Strauss, E.) «The Social Isolation of Ahl adh-Dhimma». In P. Hirschler Memorial Book. Budapest, 1949. 16 . al-Asnawi. Al-kalimât al-Muhimma fi mubâsharat ahl adh-dhimma (An earnest appeal on the employment of the Dhimmis.) See Perlmann. BSOAS 10 (1939–1942) and «Asnawl’s tract...» 17 . Attal, R. «Le Juif dans le proverbe arabe du Maghreb», REJ 122 (1963). 18 . Attal, R. Les Juifs d " Afrique du Nord: Bibliographic. Jerusalem, 1973. 19 . Attal, R. « Croyances et préjugés; image du Juif dans l’expression populaire arabe du Marghreb». In Les Relations entre Juifs et Musulmans en Afrique du Nord (Actes du Colloque International de l’Institut d’Histoire des pays d’Outre Mer). Paris, 1980. 20 . Attal, R., and Tobi, Y. Oriental and North African Jewry: An Annotated Bibiography (1974–1976). Jerusalem, 1980. 21 . al-Azhar (Academy of Islamic Research), ed. Kitab al-Mu’tamar al-Rabl’li-Majma’al-Buhuth al-Islamiyya. 2 vols. Cairo, 1968. 22 . al-Azhar (Ibid., Englished.) The Fourth Conference of the Academy of Islamic Research. 1 vol. Cairo, 1970. 23 . Baer, G. «The Development of Private Ownership of Land». In Studies in the Social History of Modern Egypt. Chicago, 1969.

http://azbyka.ru/otechnik/religiovedenie...

9 . Anon. The Exodus from Yemen. Tel Aviv, n. d. 10 . Anon. «Voyage en Palestine. II: Excursion en Terre Sainte» (1859). In Le Tour du Monde (Paris, 1st sem. 1860). 11 . Anon. Het Ellendigh Leven der Turcken, 1663. 12 . Arberry, A. J. The Koran Interpreted. Oxford, 1964. 13 . Ashtor, E. «Levantine Jewries in the Fifteenth Century». BIJS 3 (1975). 14 . Ashtor, E. A Social and Economic History of the Near East in the Middle Ages. London, 1976. 15 . Ashtor, E. (Strauss, E.) «The Social Isolation of Ahl adh-Dhimma». In P. Hirschler Memorial Book. Budapest, 1949. 16 . al-Asnawi. Al-kalimât al-Muhimma fi mubâsharat ahi ahl-dhimma (An earnest appeal on the employment of the Dhimmis.) See Perlmann. BSOAS 10 (1939–1942) and «Asnawi’s tract...» 17 . Attal, R. «Le Juif dans le proverbe arabe du Maghreb», REJ 122 (1963). 18 . Attal, R. Les Juifs d " Afrique du Nord: Bibliographie. Jerusalem, 1973. 19 . Attal, R. «Croyances et préjugés; image du Juif dans l’expression populaire arabe du Marghreb». In Les Relations entre Juifs et Musulmans en Afrique du Nord (Actes du Colloque International de l’institut d’Histoire des pays d’Outre Mer). Paris, 1980. 20 . Attal, R., and Tobi, Y. Oriental and North African Jewry: An Annotated Bibiography (1974–1976). Jerusalem, 1980. 21 . al-Azhar (Academy of Islamic Research), ed. Kitab al-Mútamar al-Rabíli-Majmáal-Buhuth al-Islamiyya. 2 vols. Cairo, 1968. 22 . al-Azhar. (Ibid., Englished.) The Fourth Conference of the Academy of Islamic Research. 1 vol. Cairo, 1970. 23 . Baer, G. «The Development of Private Ownership of Land». In Studies in the Social History of Modern Egypt. Chicago, 1969. 24 . al-Baladhuri. Kitab Futuh al-Buldan (The Origins of the Islamic State). Translated by P. K. Hitti. New York, 1916. 25 . Baron, S. W. A Social and Religious History of the Jews. 2d ed. 15 vols. New York, 1952–1973. 26 . Barton Lord, P. Algiers, with Notices of the Neigh-bouring State of Barbary. 2 vols. London, 1835. 27 . Bashan, E. Shivyah u-fedut ba-Hevra ha-Yehudit be-Arzot ha-Yam ha-Tikhon (1391–1830) (Captivity and Ransom in the Mediterranean Jewish Society) (Hebrew). Jerusalem, 1980.

http://azbyka.ru/otechnik/religiovedenie...

For well-known thinker Tareq Higgy, “This attack marks a turning point in the process of fanaticism, which gave birth to violence and terrorism”. According to this philosopher, “there will be no human, efficient and final solution unless the people in charge of the country recognise the true reasons of the illness, which resides in a culture of fanaticism, hatred and rejection of the other, along with a rotten education system and religious institutions that put the seed of fire and conflagration by issuing fatwas like banning New Year’s Eve celebrations . . . .” Recently, a fatwa was issued for the assassination of Mohammad al Baradei. The Sheikh of al-Azhar, the highest Muslim authority for Sunni Muslims, denounced this fatwa. But many people consider that al-Azhar is weak in controlling outbursts, which are daily occurrence. Fundamentalism has reached a peak and allowed an ugly atmosphere of fanaticism to prevail in the country. Some incidents happen every now and then; for instance, in the subway, when veiled women directly attack unveiled women, considered immediately as Christian, and treated as impious. Unveiled Muslim women are highly criticised by others. These are examples of incidents that happen currently in the streets. Recently, a Muslim woman vehemently quarrelled with some youngsters who were throwing stones at crosses from outside the walls of a Christian cemetery surrounded by billboards praising the ‘union of religions’. The graveyard is located in Old Cairo, a suburb that is rich in Christian, Jewish and Muslim sites and monuments. They all went to a police station, where the woman called on the youngster’s families to educate their children to respect everybody. To conclude, let us quote the communiqué released by Fr Rafic Greiche, head of the Press Office of the Catholic Church in Egypt and spokesman of the seven Catholic denominations that are present in the country. After denouncing the awful start of the New Year, and recalling the death of many Christians in a Nag Hammadi, Upped Egypt on 7 January 2010, it listed nine demands and one suggestion.

http://pravoslavie.ru/43985.html

In this context, the Kurds launched fierce assaults againt Christians and Yezidis under the leadership of their emir, Bedr Khan, who exterminated thousands of Assyrians in the region of Tur Abdin and Hakkari. Christian areas were gradually subjected to the migration of Kurdish and Turkoman tribes. In 1895, Christians were subjected to numerous massacres in Diyarbakir, Urfa, Mardin, Nusaybin, Meyafarkin, Tur Abdin and Viranshahr. Assyrians were practically eradicated from Tur Abdin, Mardin, Diyarbakir and Hakkari in Turkey and Urmia in Iran. It is well-known that of the Christians of the region of Mardin, who numbered around 200 thousand at the end of the 19th century only around 3000 now remain. There were 700 monks in the monasteries of Tur Abdin alone and now only two remain. The Syriac city of Mardin was captured by Turkey and given over to Kurdish groups that expelled its Arab and Syriac population. They fled to Syria, settling in the town of Amuda and elsewhere. It is well-known that of the millions of Christians within Turkey in the 19th century, at the end of the 20th century only around 150 thousand remained. In this regard, let us not forget the extermination of Armenians, especially during the massacres of April 24, 1915, leading to the flight of many to Aleppo, Deir el-Zor and Iraq. Iraq As for Iraq, the Chaldeans, Suryanis and Assyrians in Iraq, who are considered to be one people, repeated massacres, such as the Simele massacre on August 7, 1933, when around 3000 Assyrians were killed, led to the emigration of most Assyrians to Syria and from there to Lebanon, then Sweden, Canada, Australia, as did the massacre of Souriyya in 1969. Only a few of the Christians of the Nineveh Plain remain after after the repeated attacks against them by Salafist Islamic groups and organized and unorganized Kurdish groups. There was ethnic cleansing of Christians from the Baghdad neighborhoods of Dora, Mehdi, and Bi'a. Of the approximately 150 thousand Chaldeans and Assyrians who were living in Northern Iraq in 1991, today only some 20 thousand remain at the highest estimate.

http://pravoslavie.ru/67243.html

Antony has several short letters attributed to him, which are generally regarded as genuine. His reputation as a leading “philosopher” is probably more a rhetorical topos of Athanasius’. The writings focus on the need to acquire freedom in the inner life, so that the vision of God could be sought with a focused heart. His reputation as a holy man, counselor, exorcist, and thaumaturg, even in his own lifetime, was such that the bishop of Alexandria, St. Athanasius, called on his assistance and used the power of his reputation to combat the Arian movement. Antony’s final monas­tic settlement, Deir Mar Antonios, passed through numerous iterations, but today still functions as a living monastic settlement. It is located at the foot of the mountain in the face of which his tiny cave is still preserved as a shrine, in which he spent more than forty years of prayer. SEE ALSO: Coptic Orthodoxy; Monasticism REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Gregg, R. C. (1980) Athanasius: The Life of Antony. New York: Paulist Press. Rubenson, S. (1990) The Letters of Saint Antony: Origenist Theology, Monastic Tradition, and the Making of a Saint. Bibliotheca Historico- Ecclesiastica Lundensis, 24. Lund: Lund University Press. St. Athanasius of Alexandria (ca. 293–373) TARMO TOOM St. Athanasius, who is called “a pillar of orthodoxy” (festal troparion) by the Orthodox Church, is best remembered for his defense of Nicene theology and his role in promoting monastic ideals. In the writings of his friends, Athanasius is depicted as a “very dear brother” (Hilary, Adversus Valentem et Ursacium 1.3.1), but by his opponents, he was called a “villain” (ibid., 1.2.21). Athanasius was born in Alexandria and served as a deacon and secretary of Bishop Alexander of Alexandria, whom he accompanied to the Council of Nicea in 325. In 328, after a disputed election, Athanasius was consecrated as the twentieth patriarch of Alexandria, and had to face immediately the assaults of Melitian and Arian opponents, and experience the wrath of unfriendly emperors, whose christological policy he opposed. At the Synod of Tyre in 335 Athanasius was accused of sacrilege, bribery, rape, and murder. Although none of these accusations stuck, Athanasius had to spend some fifteen years of his 46-year episcopacy in exile, where he established use­ful contacts with western theologians and Egyptian monks. After ordaining his succes­sor Peter, “who followed him in all things” (Historia Acephala 13.19), Athanasius died in 373. Soon his corpus would gain a very highly authoritative status.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

Известно, что в более распространенной и ранней редакции сирийский перевод “Умозрительных глав” Евагрия был подвергнут правке в интересах удаления оригенистских идей 59 , так почему же еретики не могли в сочинениях св. Исаака заменить упоминания Святых Отцов собственными авторитетами? Разбираемый случай ложной атрибуции Евагрию не является уникальным: в четырех сирийских рукописях (причем одна из них датируется VI-VII веком) Евагрию приписана 14-ая мемра из сиро-язычной “Книги степеней” 60 . Любопытно, что издатель этого текста Мюльдерманс посчитал его принадлежащим Евагрию 61 . 2.2) Из “Слова о молитве”: “Молитва есть плод радости и благодарения”. Это сочинение вовсе отсутствует на греческом языке с указанием авторства Евагрия, ни один из древних авторов, перечислявших его сочинения в явном виде также не упоминает этот текст 62 . Православной Церковью автором этого сочинения признан преп. Нил Синайский , с его именем оно вошло в греческое и русское Добротолюбие 63 . В сирийском 64 и, как кажется, зависимом от него арабском переводе авторство усваивается Евагрию, что, как мы сказали выше, не может быть доказательством. 2.3) Цитата св. Кирилла: “Что имел Бог от начала, то всегда имеет и будет иметь до бесконечности, как сказал блаженный Кирилл в толковании на книгу Бытия: бойся Его, говорит он, по любви, а не по имени жестокого, Ему приданном”. Судя по указанному митр. Иларионом источнику, этот текст, приписываемый митрополитом Феодору Мопсуестийскому, сохранился лишь в одной сирийской рукописи BL add. 17,217 из монофизитского монастыря Deir al-Suriani в Египте 65 без надписания авторства 66 . В рукописи BL add. 17,217 сразу после фрагментов с толкованием на книгу Бытия (листы 20 – 32 67 , отсюда взята разбираемая цитата) идут фрагменты из различных творений свт. Кирилла Александрийского : “Сокровище о Святой и Единосущной Троице” (листы 33 – 36), предисловие к трактату “О поклонении и служении в духе и истине” (лист 39), комментарии на пророка Захарию (лист 41) 68 – что совсем не свидетельствует в пользу версии об авторстве Феодора. Текст на листах 37 и 38 удален для написания палимпсеста, ранее на них был вариант грамматики сирийского языка монофизита Иакова Эдесского, на 40-ом листе – часть некой гомилии 69 . Первые 19 листов сильно испачканы и разорваны, только на последних трех из них сохранились небольшие отрывки из сочинения (“Утешительная речь” или “Надгробная проповедь ”) несторианского патриарха Ишо бар Нуна 70 , однако эти отрывки не переходят в ненадписанные комментарии на книгу Бытия, поскольку последние сохранились не сначала 71 и в рукописи просто присоединены за 19-ю испорченными листами.

http://azbyka.ru/otechnik/Isaak_Sirin/zh...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010