Разделы портала «Азбука веры» Церковнославянский Русский НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ На Господи, воззвах: стихиры воскресны, и восточны 3, Анатолиевы, и праотцев на 4, глас 8. НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ На Господи, воззвах: стихиры воскресные 3, и восточные 3, и праотцев на 4, глас 8. Подобен: Иже во Едеме: Подобен: Иже во Едеме: Праотцев днесь, вернии, совершающе память,/воспоим Христа Избавителя,/возвеличившаго их во всех языцех/и чудес преславная верно совершившаго Господа,/яко державна и сильна,/и от них показавша жезл силы нам –/Едину Неискусомужную и Богоотроковицу Марию Чистую,/из Неяже цвет пройде – Христос,/израстивый всем жизнь,/и неиждиваемую пищу, и спасение вечное. Праотцев, верные, в сей день совершая память,/воспоем Христа Искупителя,/возвеличившего их во всех народах/и чудеса преславные верно совершившего Господа,/как могущественного и сильного,/и от них показавшего жезл силы нам –/единую не знавшую мужа и Божию Отроковицу, Марию чистую,/от Которой произошел Цвет – Христос,/израстивший всем жизнь,/и неистощимое блаженство, и спасение вечное. Иже святыя отроки из огня избавивый, Владыко,/и от уст львовых Даниила,/благословивый Авраама, и Исаака, раба Твоего,/и сего сына Иакова,/благоволивый от семене их быти по нам,/да прежде поползнувшияся спасеши праотцы наша/Крестом Твоим и Воскресением/и, расторгнув смертныя узы, совозставиши вся,/яже от века сущия в мертвых,/покланяющияся Тебе, Христе, Царю веков. Святых отроков из огня избавивший, Владыка,/и Даниила – от пастей львов;/благословивший Авраама, и Исаака, раба Твоего,/и его сына Иакова;/благоволивший от семени их стать подобным нам,/чтобы прежде поскользнувшихся праотцев наших спасти/Крестом (Твоим) и Воскресением/и, расторгнув узы смерти, воздвигнуть с Собою всех,/от века пребывавших среди мертвых,/да поклоняются они Тебе, Христе, Царю веков. Якоже в хладе, посреде пламене/росою Духа, радующеся, отроцы Божии хождаху,/таинственно в нем прообразивше Троицу/и воплощение Христово,/и, яко мудрии, верою угасиша силу огненную,/и Даниил же праведный львов явися обуздатель;/ихже молитвами умолен быв, Человеколюбче Спасе,/и нас негасимаго вечнаго избави огня/и сподоби ны Царствия Твоего, Господи.

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/nedelya-s...

Скачать epub pdf Вторник В понедельник вечера стихословим вместо, Ко Господу: рядовую кафисму Псалтира, сиесть, 10-ю . На Господи воззвах, поставим стихов 6: и поем настоящыя подобны 3, и Минеи 3. Стихиры подобны трипеснца, господина Иосифа, глас 3. Подобен: Крестоявленно: Давый нам пощения время обратитися и живым быти, и никакоже погибнути, Слове Божий, сподоби всех благоугодити Тебе добре, и теплым умилением послужити Тебе Христе, якоже блудница оная целомудренная и честная, иногда миром и излияньми теплых слез, прегрешений приимши оставление. Якоже слепый от сердца зову Ти: Сыне Божий, просвети мои очи сердечныя. Якоже верная хананеа вопию Ти: помилуй мя Щедре, ибо душу беснующуюся имам в сластех: юже пременив от тьмы страстей, прочее жити чисте сотвори, да славлю Твою многую благостыню. Иный, господина Феодора, глас 8. Подобен: Богозванный мученик: Богосветлая благодать воздержания, возсиявши нам днесь солнца светлее, душы нашя просвещает, якоже облаки страсти греховныя отгоняющи. Сего ради вси притецем, благодушно сию лобызающе: радующеся совершаем божественное поприще того, егоже в веселиих учреждающеся возопиим Христу: освяти блаже, сие совершающыя верно. И минеи 3. Слава, и ныне, Богородичен. Прокимен, псалом 85 , глас 4: Настави мя Господи на путь Твой, и пойду во истине Твоей. Стих: Приклони Господи ухо твое. Бытия чтение. [ Быт.13:12–18 ] Аврам же вселися в земли Ханаанстей: Лот же вселися во граде окрестных стран, и вселися в Содоме. Человецы же сущии в Содоме зли, и грешни пред Богом зело. Бог же рече Авраму, повнегда разлучитися Лоту от него: воззри очима твоима, и виждь от места, идеже ты ныне еси, к северу, и ливе 1 , и к востоку, и морю. Яко всю землю, юже ты видиши, тебе дам ю, и семени твоему во веки. И сотворю семя твое яко песок земный: аще кто может исчести песок земный, то и семя твое изочтет. Востав пройди землю в долготу ея, и в широту, яко тебе дам ю, и семени твоему во век. И отселився Аврам, пришед вселися у дуба Мамврийскаго, иже бяше в Хевроне: и созда ту жертвенник Господу.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Скачать epub pdf Пятница В тойже четверток сырный вечера: От начала поклоны начинаем: и прочая вся служба, якоже и выше во вторник сырный указася. На Господи воззвах, стихиры яко обычно. Слава, и ныне, богородичен: Свете тихий: И прокимен дне. На стиховне самогласен дне, глас 2: Господень Крест, неуклонно кланяющимся ему, всякия сласти брозда есть, и закон воздержания: ибо непрестанно взирающи на Пригвожденнаго на нем, распинают плоть со страстьми и похотьми. От нихже и мы быти потщимся, постом чистым присвоимся, человеколюбно нам Присвоившемуся страстию и Своего безстрастия естество Подавшему, имущему велию милость. Повторяем сей со стихом: К Тебе возведох очи мои: Стих: Помилуй нас Господи: И мученичен: Земнаго наслаждения не возвелевше страстоносцы, небесных благих сподобишася, и Ангелом сожители быша: Господи, молитвами их помилуй и спаси нас. Слава, и ныне крестобогородичен. Подобен: Егда от древа: Грозд всезрелый Чистая,/Егоже невозделанно во утробе младоносила еси,/на древе яко узрела еси Сего висяща,/рыдающи восклицала еси, и взывала еси:/Чадо, сладость искапай,/еюже пиянство всякое страстей отъемлется Благодетелю,/Мене ради Тя рождшия,/божественными утешеньми,//яко благоутробен. Ныне отпущаеши: Богородице Дево: И прочее, творяще поклоны великия. Таже отпуст. Повечерие поем великое с поклоны, якоже во вторник указася. В пяток сыроястный на утрени, по шестопсалмии поем Аллилуиа, на глас троична гласа. По 1-м стихословии седальны крестныя осмогласника. По 2-м стихословии седален триоди, глас 7. Подобен: Яко имуще: Возвыси церквей рог, честный Кресте, низложи еретическую гордыню силою твоею, и возвесели православных лики: сподоби предварити всем нам твое предвозвещение, и поклонитися тебе подножию Христову в тебе бо хвалимся, древо благословенное. Слава: тойже. И ныне, крестобогородичен: Яко имущи милостивное на смирение наше, и зрящи на земныя удобообстоимыя люди, умилосердися благословенная Богородице, пребуди молящися, да не погибнем люте: молю яко Пречистая благопримирительнаго Бога, спастися душам нашим, Пресвятая Дево.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Скачать epub pdf Четверг В среду 2-я седмицы вечера, на Господи воззвах поставим стихов 10: и поем настоящий самогласен дважды, и мученичен, и подобны 3. Самогласен, глас 1: Духовный, братие, вземше пост, языком не глаголите льстивная, ниже полагайте претыкания брату в соблазн: но покаянием просветивше души свещу слезами, возопиим Христу: остави нам грехопадения наша, яко Человеколюбец. Мученичен: Всехвальнии мученицы, вас ни земля потаила есть, но небо прият: отверзошася вам райская врата и внутрь бывше, древа жизни наслаждаетеся, Христу молитеся, дароватися душам нашым миру, и велией милости. Ины стихиры господина Иосифа, глас 3. Подобен: Велия Креста: Божественных апостол Господи моленьми, постное время добре нам совершити, умилением помысла сподоби, яко Благ благоутробне, да спасаеми Тя прославляем вси. Подобен: Великое и страшное Твое Господи пришествие, в немже седя суд праведный сотвориши, да не убо осудиши мя осужденнаго: но яко Бог пощади мя, апостол Твоих благоприятными молитвами. Ина стихира господина Феодора, глас 6. Подобен: Всю отложивше: Христовы апостоли, земным светила, сокровища миробогатная, всемудраго разума Бога нашего: вас поющыя искушений избавите святыми вашими молитвами, и время нам постное проводити юношески подающи в мире жизнь нашу: да благоугодно предваривше страсть Христову, со дерзновением приносим пения Богу нашему. И в минеи 4. Слава, и ныне, Богородичен: Прокимен, псалом 31 , глас 6: Веселитеся о Господе, и радуйтеся праведнии. Стих: Блажени, ихже оставишася беззакония. Бытия чтение. [ Быт. 4:16–26 .] Изыде Каин от лица Божия, и вселися в землю Наид, прямо Едему. И позна Каин жену свою, и заченши роди Еноха: и бе зиждяй град, и именова град во имя сына своего, Енох. Родися же Еноху Гаидад, и Гаидад роди Малелеила: и Малелеил роди Мафусала: Мафусал же роди Ламеха. И взя себе Ламех две жены: имя единой Ада, и имя вторей Селла. И роди Ада Иовила: сей бяше отец живущих в селениих скотопитателей. И имя брату его, Иувал: сей бяше показавый певницу, и гусли. Селла же и тая роди Фовела, сей бяше млатобиец, ковачь меди и железа: сестра же Фовелова, Ноема. Рече же Ламех своим женам: Ада и Селла, услышите глас мой жены Ламеховы, внушите моя словеса: яко мужа убих в язву мне, и юношу в струп мне. Яко седмицею отмстися от Каина, от Ламеха же седмьдесять седмицею. Позна же Адам Еву жену свою, и заченши роди сына, и именова имя ему Сиф, глаголющи: воскреси бо ми Бог семя другое, вместо Авеля, егоже уби Каин. И Сифу бысть сын: именова же имя ему Енос, сей упова призывати имя Господа Бога.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

   «Господи Сладчайший Иисусе Христе, Отче Боже, Господи милости и всякой твари Содетелю! Призри на смирение мое и прости мне все грехи мои, во все время моей жизни, которые я совершил до сего дня и часа. И пошли Пресвятого Твоего Духа, чтобы Он просветил, направил, очистил, покрыл, сохранил меня и удостоил больше не грешить, но с чистым помышлением служить и поклоняться Тебе, и славословить, благодарить и любить всей душой и всем сердцем Тебя, Сладчайшего моего Спасителя и Благодетеля Бога, достойного всяческой любви и поклонения. Ей, Сладчайшая Любовь, Иисусе, пища и наслаждение моего смирения, сподоби меня просвещения Божественного и духовного знания, чтобы, созерцая сладчайшую благодать Твою, с ее помощью перенести мне тяжесть этого моего ночного бдения и в чистоте воздать Тебе мои молитвы и благодарения молитвами Сладчайшей Твоей Матери и всех святых. Аминь». Итак, стоя, вытянувшись прямо, насколько позволяют силы, своими словами, умом и внутренним гласом возопи о том, что говорит душа твоя и что ведомо тебе самому. Цель этого прошения — подвигнуть щедрого Бога и Его Божественное милосердие к любви и состраданию. Если же ослабнешь, устав от стояния, присядь и не допускай, чтобы ум твой оставался в праздности, но направляй его, если движущая сила позволит тебе действовать, к памя-тованию о небесных божественных предметах, то есть о смерти, адских мучениях и Страшном Суде, и плачь о своих грехах, насколько Господь даст тебе силу плакать. И, обратившись в иную сторону, направь свое мысленное созерцание к раю, думая и размышляя о том, что представляется тебе, и удивись, о дивный, наслаждению праведных и тем Божественным дарам, которые Господь и им даровал, и нам уготовал на веки вечные. Обратившись же к благодарению, благодари Бога, Благодетеля и Подателя всякого блага. Потом, слегка отойдя от усталости, снова встань и так переходи от одного из этих созерцаний к другому, пока не пройдет ночь и не исполнишь всего должного в усердной молитве и молении. А когда закончишь утреню, часы и каноны по четкам, тогда сядь, отдохни и поспи немного, до рассвета.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/3...

«Благодарность»... Нужно ли о ней, о необходимости ее, о естественности, о желании ее говорить? Казалось бы, после такого ожидания и приготовления, после такой милости, какой сподобились причастившиеся, и вообще после такого длинного подготовительного Богослужения в несколько часов, да, именно часов, каковыми являются в сущности все предварительные службы, то есть и вечерня, и утреня, и часы, и затем вся так называемая литургия оглашенных, и даже значительная часть самой литургии верных; после всего этого – может ли не быть и часть последующая? Ответ, по-видимому, предполагается положительный: да, она должна быть! И разумеется. Но вопрос в том, насколько значительна должна быть эта часть? Подготовительная занимала несколько часов. В древнее время богослужение совершалось ночью и беспрерывно шло, заканчиваясь Евхаристией. Сколько же времени должен занять теперь конец, заключительная часть? Пожалуй, можно подумать, что конец будет не малый, во всяком случае не будет почти незаметным. И почти все другие службы теперь имеют и свой подъем, и свою вершину, а потом – постепенное уступление. В вечерне конец начинается уже со «Сподоби, Господи», а там далее: «Исполним вечернюю молитву», стихиры на стиховне, тропарь, сугубая ектения и отпуст. Это все ниспадание. Вершина – вход, прокимен и (если есть) паримии, то есть чтение Священного Писания Ветхого Завета. На утрени центр с «Хвалите» – до Славословия, а затем опять заключение, постепенно убывающее: ектении, отпуст и 1-й час. И опытный знаток богослужения знает, что после великого Славословия психологически оборвать утреню невозможно: слишком много радости было в средней, центральной части, закончившейся поднимающими хвалитными стихирами и Славословием... Даже и 1-й час различно на практике читается: где сокращенная всенощная, там 1-й час «дьячки» начинают с молитвы «Святый Боже», а то даже и с «Господи, помилуй» – 40 раз, и далее. А где служба совершается полнее, там читается весь 1-й час, но с выпуском двух первых псалмов, а прямо после «Приидите, поклонимся» – «Милость и суд». Но где богослужение, как в монастырях, например, исполняется по уставу, почти целиком, там явно ощущается необходимость читать и два опускаемых псалма: есть потребность постепенно, не спеша, успокоиться от подъема, чтобы выйти из храма домой умиренным и ровным, но с полученным богатым содержанием.

http://azbyka.ru/otechnik/Veniamin_Fedch...

Трифон Петров Слово на день памяти Петра Прокопьева Покой, Господи, душю усопшаго раба твоего Всиубо человецы умирают, вси смертным мечем посекаются, вси чашу смерти испивают и яко не бывше бывают и яко ничтоже познавше безвестию предаются, по пророку: «Кто есть человек, иже поживет и не узрит 1595 Сей остен и нас пробости ускори 1595 , сие жало и нас уязвити поспеши, сей мечь и нашею помазася кровию. Се десятое лето Петра поминаем, гроб его, отнележе погребеся, персть, еюже покрыся, осязаем; сень, еюже посещаем; хартийцу, на нейже «Зрю тя, гробе» писано, Всеусердно гробу поклоняемся, всежеланно припадаем, вселюбезно прощаемся, и никакого же слышу ответа, ни обычнаго сладкаго провещания 1596 , и ниже духовнаго утешения. Не видим священнаго образа лица его, не сподобляемся целовати преподобных седин его, не можем получити, просящи, до объятия святыя выи 1597 его и без успеха всякаго во своемь тщании остаемся. 1598 И понеже обычно вси пожелением ятии имут, поминающи вселюбезных, поминати приплакующи и тех приискренняя 1598 , темже и мы, пожелением стречеми 1599 , поминати вселюбезнаго привлачимся 1600 , плачющи, помянути и присущая его, яко да сим от плача негли 1601 приутешимся и должное вселюбезному надгробное отдадим слово, но да привопльствуются прочее 1602 возследствуемая предложенным и да приплакуются должнейшая возследуемым. Принеси зде в начало слова, да воскликнем церковный глас, глас пригробный молебный, глас священный, вещи ключимый 1603 ; глас, на милость Бога убеждающий; глас, на щедроты человеколюбие Божие привлачающий 1604 ; глас, покоя поминаемому желателный; глас тако звания, яко и упования знаменателный. Но кий таковый глас? – Сий: «„Помяни, Господи, яко благ, раба своего, на тя бо упование возложи, Творца и Зиждителя и Бога то есть присени 1605 благостию, призри милосердием, помилуй человеколюбием, даруй наслаждение благ вечных, сподоби восприятия Небеснаго Царствия, всели в кровы, уготованныя святым; престолу славы представи, с лики аггел совокупи, с первенцы благоугодивших причти, яко раба своего приснаго, яко упование на тя имущаго, яко надежду на Творца и Зиждителя возложившаго, яко в вере и во благочестии отшедшаго».

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Архив Пн Разъяснение о совершении чина прощения в Неделю сыропустную 24 августа 2023 г. 20:55 Разъяснение, разработанное комиссией  Межсоборного присутствия  по богослужению и церковному искусству, одобрено на  заседании  Священного Синода 24 августа 2023 года ( журнал 70 ). Вопрос Как правильно совершать чин прощения в Сыропустную неделю? Ответ Чин прощения по обычаю совершается после вечерни в Неделю сыропустную 1 . Вечерня служится уставным порядком, как правило — в золотом (желтом) облачении; в некоторых местах существует традиция использования уже в недели о Страшном суде и Сыропустную 2 , то есть и на этой вечерне — фиолетового облачения. Во время чтения «Сподоби, Господи…» духовенство переоблачается в темные ризы, просительная ектения и все дальнейшие песнопения исполняются великопостным напевом. После отпуста, во время пения многолетия, предстоятель входит в алтарь, отлагает фелонь и берет в руки напрестольный крест, после чего исходит на амвон, облаченный в епитрахиль. Крест полагается на столец (аналой), заранее поставленный неподалеку от амвона. Если приход многоштатный, то вместе с предстоятелем исходят все священнослужители — священники в епитрахилях, диаконы — без богослужебного облачения, — и становятся перед солеей, обратившись к алтарю. Предстоятель произносит слово, в котором раскрывает смысл великопостного подвига, а также содержание предстоящего чина прощения. По окончании слова 3  он произносит: «Благословите, отцы святии, братия и сестры, и простите ми грешному вся, елика согреших во дни сем и во вся дни живота (жития) моего делом, словом, помышлением и всеми моими чувствы», после чего творит земной поклон молящимся, без крестного знамения. От лица молящихся старший клирик (если есть) или учиненный мирянин громко отвечает: «Бог ти простит, отче святый, прости и нас грешных и благослови, и помолися о нас, грешных» 4 , после чего все сослужащие также совершают земной поклон предстоятелю, без крестного знамения. Предстоятель, восстав, произносит в ответ:

http://patriarchia.ru/db/text/6053336.ht...

архимандрит Софроний (Сахаров) Содержание Молитвы каждодневные Утренняя молитва    БОЖЕ ВЕЧНЫЙ, Царю Святый, Творче небу и земли, Иисусе Христе, Отца безначальнаго собезначальный Сыне, неизследованною благостию призвавый мя от небытия в жизнь сию, даровавый ми благодать крещения и Свышняго пакирождения, положивый печать Духа Твоего Святаго на уды тела моего; Ты бо вложил еси в сердце мое желание взыскати Тя, Единаго истиннаго Бога, услыши и ныне молитву мою.    Ни жизни, ни света, ни радости не имам, разве Тебе, Боже. Несмь достоин воззрети на Тя, от множества грехов моих, но, якоже рекл еси учеником Твоим, яко вся елика аще воспросите в молитве, верующе, приимете и еже аще что просите во имя Мое, то сотворю, дерзая призываю Тебе: очисти мя от всякия скверны плоти и духа и научи мя како достоит молити Тя.    БЛАГОСЛОВИ день сей, егоже дал еси ми, недостойному рабу Твоему, и силою благословения Твоего сподоби мя, на всякое время и во всяком месте, сердцем чистым глаголати и делати во славу Твою, с терпением, смиренномудрием и любовию, в духе мира, кротости, великодушия и премудрости, и предзрети Тя предо мною выну.    СКАЖИ МНЕ, ГОСПОДИ, путь воли Твоея, по безмерной благости Твоей, и даруй мне непорочно ходити пред Лицем Твоим. Ты, мирный Царю, испытуяй сердца и утробы, веси всю нищету мою и безумие; Ты веси ослепление мое и неведение, но и желание сердца моего зриши, и болезни и скорби души моея не скрыты пред Тобою.    ВОНМИ убо молению моему, и Духом Твоим Святым настави мя на землю праву. Елижды аще растленная воля моя поведет мя на чуждыя стези, тогда молю Тя, не щади мене, но нуждею возврати мя паки на путь святых Твоих заповедей. Силою любве Твоея даждь ми последовати стопам Твоим аможе аще пойдеши. Сохрани мя от всякаго дела и слова душетленнаго, от всякаго движения сердца и ума моего, могущаго печалити Духа Твоего Святаго или брата моего огорчати. Научи мя, что ми подобает глаголати и како подобает глаголати. Аще же есть воля Твоя, да умолкну, вразуми мя молчати в духе мира, никакоже оскорбляющи, ниже смущающи ближняго моего.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3945...

Глава XII. Поучительное размышление Перед принятием Христовых тайн Молитвенное воззвание причастника Христовых тайн. Веровах, темже возглаголах. Избравший нас в наследники Своего царства, уготованного от создания мира, Царь и Господь наш, возлюбив Своих сущих в мире, дал в пищу нам Тело и Кровь Свою, да, вкушающе их, имеем жизнь вечную. Столь великое имеяй милосердие, части спасаемых сподоби с верою зовущего: Иисусе, Сыне Бога живого, вниди Телом и Кровию Твоею в утробу и сердце мое, и соедини меня с Тобою на веки. Ангела Своего пославший с углем небесного огня к Исаие пророку, когда тот, видев Тебя на престоле превознесенного, сокрушался о нечистоте уст своих: аз же, душу и тело имея оскверненные грехом, как вселю Тебя внутрь себя, аще не Сам Ты благоволишь очистить меня: о, Иисусе! Огнем Божественного естества Твоего коснися сердцу хладному. Иисусе, озари ум мой, помраченный житейским попечением, светом Божественного разумения. Иисусе, очисти мое сердце страхом Твоим от всякого суетного помышления. Иисусе, Создателю мой, дух правый обнови в утробе моей. Иисусе, Искупителю мой, изведи из темницы душу мою. Иисусе, Сыне Бога живого, вниди Телом и Кровию Твоею в утробу и сердце мое, и соедини меня с Тобою навеки. Из неопалимой купины воззвал Ты, Господи, избранному в пророки Моисею: «сними сапог с ноги твоей; ибо земля, на которой стоишь, свята есть». Аз же, от земли взятый, зная, что земли и купины той святее хлеб сей и вино, которые благословил Ты и возвестил: сие есть Тело Мое, и сия есть Кровь Моя, как приступлю к Тебе и соединюсь с Тобою? Но верою укрепляемый, зову: слава Тебе, Боже наш, слава Тебе! Желанием возжелех сию пасху ясти с вами ( Лк.22:15 ), – сказал Ты ученикам Своим, подавая под видом хлеба и вина Тело и Кровь Свою, – залог высочайшей любви Твоей. Желанием и я объемлюсь соединиться и жить с Тобою, и с пророком взываю: чашу спасения прииму и имя Господне призову ( Пс.115:4 ). Иисусе, сладосте церковная. Иисусе, утешение всех верующих в Тебя. Иисусе, услади мое сердце великою любовью к Тебе. Иисусе, отгони от меня всякое нерадение в благоугождении Тебе. Иисусе, утверди во мне живую веру в Тебя, Бога Спасителя моего. Иисусе, дай мне радость спасения Твоего. Иисусе, Сыне Бога живого, вниди Телом и Кровию Твоею в утробу и сердце мое, и соедини меня с Тобою навеки.

http://azbyka.ru/otechnik/Stefan_Filejsk...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010