Мир, то есть язычники, утратив близость к Богу чрез увлечение к порочности, поэтому даже и не познали Просвещающего их. А кои посредством закона обладали знанием и были избраны к благоугодному Богу образу жизни, те наконец добровольно подпали заблуждению, не приняв Слово Бога, уже известное им и обитавшее среди них как своих. Конечно, весь мир есть свой Богу, по творению и переведению к бытию из Него и чрез Него (Рим. 11, 36; 1 Кор. 8, 6). Но Израиль преимущественнее должен называться собственностью Бога и наследовать эту славную честь, как потому, что Бог избрал из него святых отцов, так и потому, что он наименован начатком и первородным чад Божиих. Сын первенец Мой Израиль, — говорит в одном месте к Моисею Бог, коего опять, посвящая как единого и избранного Себе, называет Своим народом, сказав к фараону, властелину Египетскому: отпусти люди моя (Исх. 8, 1). Также и другое истинное свидетельство из Моисеевых книг доказывает, что Израиль был собственностью Бога: егда, сказано, разделяше Вышний языки, яко разсея сыны Адамовы, постави пределы языков по числу Ангел Божиих: и быстъ часть Господня, людие Его Иаков, уже наследия Его Израиль (Втор. 32, 8–9). К нему и пришел, как в собственный жребий и в свое уже, говоря: несмь послан, токмо ко овцам погибшим дому Израи–лева (Мф. 15, 24). Поскольку же не был принят, то переносит благодать к язычникам, — и мир, вначале не познав Его, просвещается чрез покаяние и веру, а Израиль снова погружается во тьму, из коей Он извлек его. Посему и сказал Спаситель: на суд Аз в мир сей приидох, да невидящий видят и видящий слепи будут (Ин. 9, 39). I, 12. Елицы же прията Его, даде им область чадом Божиим быти, верующим во имя Его. Суд истинно праведный и богоприличный. Первородный Израиль отвергается, ибо не восхотел пребыть в свойстве к Богу, не принял Сына, пришедшего как к своим, отверг Подателя благородства, Дарователя благодати отринул, а язычники приняли чрез веру. Посему Израиль справедливо должен иметь возмездие за свое безумие, плакать об отсутствии благ, получать горький плод своего неповиновения, лишаясь сыноположения.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=696...

Глава 8 1–7. Возвещение погибели Израилю. 8–14. Обличение грехов Израиля. Ос.8:1 . Трубу к устам тво­им! Как орел налетит на дом Го­с­по­день за то, что они нарушили завет Мой и пре­ступили закон Мой! Речь идет от имени Иеговы. Пророк получает повеление трубою возвестить народу наступление времени бедствия, посылаемых за грехи народа. За нарушение завета, за преступление закона (torah) Божия, враги, подобно орлу, бросающемуся на добычу, налетят «на дом Господень», т. е. на Израиль, который является частью общества Господня. Вместо слов евр. т. «трубу к устам твоим» в слав. с греч. «в недра их, яко земля непроходима» – слав. текст соединяет чтение разных кодексов; чтения эти возникли, нужно думать, вследствие ошибочного понимания евр. текста. Ос.8:2 . Ко Мне будут взы­вать: «Боже мой! мы по­знали Тебя, мы – Израиль». Бедствия заставят народ взывать к Господу. Но обращаясь к Богу, народ говорит ему: «мы – Израиль»: т. е. напоминает только Богу о своей избранности и полученных обетованиях, а не обнаруживает истинного раскаяния в своих заблуждениях. Последние слова ст. 2-го «мы – Израиль» в греч. и в слав. опущены, вероятно, случайно, вследствие повторения слов в начале следующего стиха. Ос.8:3 . Отверг Израиль доброе; враг будет пре­следо­вать его. Ст. 3 и след. представляют ответ Бога на взывание обращающегося к нему народа. Отказывая народу в дальнейшем милосердии, Иегова указывает на то, что Израиль сам отверг (zanah – отверг с отвращением) «доброе», – отверг то благо, которое обеспечивалось верностью Завету. Конец ст. с евр. можно переводить: «пусть преследует его враг»; слав. т. вместо этого читается «врага прогнаша», LXX: χρν κατεδωξαν. Это несоответствующее контексту чтение возникло, вероятно, потому, что вместо irdpho (пусть преследует его) LXX пунктировали irdphu. Ос.8:4 . Поставляли царей сами, без Меня; ставили князей, но без Моего ведома; из серебра своего и золота своего сделали для себя идолов: оттуда гибель. Пророк называет те преступления, за которые Израиль должен понести наказание, именно отпадение от дома Давидова, самовольное поставление себе царей и князей, и введение служения тельцам.

http://azbyka.ru/otechnik/Lopuhin/tolkov...

С еще большею ясностью чем у ветхозаветных пророков, мысль о будущем призвании Израиля в царство Христово выражена великим Апостолом Христовым, Павлом, в его послании к Римлянам (гл. Рим. 9 – Рим. 11 ). Израиль, по слову Апостола, только поскользнулся на своем пути, но не утратил еще надежды современем догнать ранее его начавших христианскую жизнь язычников. В конце времен, когда он увидит, что язычники пользуются высшими благами в царстве Божием, ему самому захочется войти в Отчий дом, от чего он прежде так гордо отказался. И это будущее обращение Израиля ко Христу, по слову Апостола, имеет за себя веские данные. Израиль был искони народом завета; его предки – патриархи уже вошли в общение с Богом. А Израиль – это побеги или ветви этих святых корней; эти ветви на время отломились от своего дерева, но могут быть снова привиты к нему. Израиль – это смешение или тесто, начатки которого – патриархи уже принесены и посвящены Богу, а чрез это получило освящение и все остальное смешение. «Не хочу оставить вас, братия, в неведении о тайне сей, чтобы вы не мечтали о себе» – пишет Апостол к обратившимся язычникам, – «что ожесточение произошло в Израиле отчасти, до времени, пока войдет полное число язычников; и так весь Израиль спасется, как написано: прийдет к Сиону Избавитель, и к тем, которые отвратятся от нечестия среди Иакова» ( Рим. 11:25, 26 . Слова Исаии приведены по новому переводу Ветхого Завета Kautzsch’a) «ибо дары и призвание Божие» – прибавляет Апостол, – «непреложны» ( Рим. 11:29 ). Итак, после столь ясных свидетельств Слова Божия, нет никакой возможности не верить в будущее обращение Израиля ко Христу. Израиль обратится ко Христу как нация, он займет подобающее ему место в царствии Христовом – вот результат, какой получается из разсмотрения пророчеств Ветхого и Нового Завета. Эта основная мысль выражена в Слове Божием с полною определенностью. Но что касается самых обстоятельств, при каких должно совершиться это событие – именно вопроса о том, когда именно совершится это обращение, в каком количестве Израиль обратится ко Христу, что заставит его сделать этот решительный шаг – на все эти вопросы Откровение не отвечает с достаточною определенностью, при которой бы не могло возникнуть никаких разногласий. Между тем, ум человеческий стремится яснее предоставить себе картину этого будущего великого события и богословы построяют разные гипотезы, рисующие внешнюю обстановку этого будущего обращения Израиля ко Христу. Из всех этих гипотез нам представляются более заслуживающими внимания две – немецкого богослова Нагеля и покойного русского философа и богослова В. С. Соловьева .

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/budushh...

Icon of Saint Argery (Orthodox church of St Cosmus and St Damian. Avignon, France) Fear, bitter separation with her beloved husband, difficulties of imprisonment, not to say of the regular insults from her criminal Moslem neighbours. Torment of the body, of the soul, of the heart – without interruption, from day to day. And she could stop all this at any moment – once she agrees to adopt Islam... But spiritual joy helped her to overcome the sufferings and temptations. The martyr herself exhausted her body with fasting and other kinds of abstinence as was witnessed by other Christian women who were imprisoned together with the saint and later released. So, she laboured in the prison during seventeen years. With such joy was filled the saint’s heart because she was imprisoned for Christ, for such consolation she considered her imprisonment that when one Christian called Manuil Curtsibasis offered her freedom she refused choosing the prison better than the tsar chambers. In such a way, imprisoned for the sake of Christ, she passed away on 30th April 1725. Her holy relics were laid in the church of St. Paraskevi by the blessing of Patriarch Paisios, and till nowadays patriarchs, bishops, priests and rulers bow before them. Martyr Khadijah-Maria Among Bulgarian new martyrs stands apart a Rodopian martyr Khadijah-Maria who lived in 19th century. Born in islamized Bulgarian family, Khadijah came back to the bosom of the Orthodox Church. Baptism of Khadijah took place in the old chapel in Vylkushin hay, to keep the secret. There was a big barrel and the priest Konstantin (future bishop and metropolitan of Xanphia Illarion), who lived in Memkin house in Radkov family, baptized the girl. The new-born Christian concealed it for the whole year so that nobody would know, and she passed the candles and communion bread to the church with other people while at home she was praying and made bows. But by word of mouth the rumour was spread all over the whole village. Women secretly called her Tijah-Maria (Tijah is the Bulgarian version of the girl’s Turkish name), because her Christian name was Maria.

http://pravoslavie.ru/7171.html

When the soldiers of Sisinius led Saint Irene to the brothel, two luminous soldiers overtook them and said, “Your master Sisinius commands you to take this virgin to a high mountain and leave her there, and then return to him and report to him that you have fulfilled his command.” And the soldiers did so. When they reported back to Sisinius, he flew into a rage, since he had given no such orders. The luminous soldiers were angels of God, saving the holy martyr from defilement. Sisinius went to the mountain with a detachment of soldiers and saw Saint Irene on the summit. For a long while they searched for the way to the top, but they could not find it. Then one of the soldiers wounded Saint Irene with an arrow. The martyr cried out to Sisinius, “I mock your impotent malice, and I go my Lord Jesus Christ pure and undefiled.” Having given thanks to the Lord, she lay down upon the ground and surrendered her soul to God on the very day of Holy Pascha (+ 304). The Great Martyr Anastasia heard about the end of the holy sisters, and she buried their bodies with reverence. Troparion — Tone 1 Sisters in the flesh united in the Spirit,/you wrestled with the prince of evil and endured your martyrdom./Holy and blest Agape, Irene, and Chionia,/pray to Christ our God to save our souls. Troparion — Tone 4 Completing the course of your life in martyrdom/And having kept the faith,/As lambs endowed with reason/You were led before Christ the Lamb and Shepherd./Therefore rejoicing now in spirit,/We celebrate your wondrous and holy memory,/Magnifying Christ. Kontakion — Tone 3 Bright mirrors of virginity,/radiant with your martyrdom,/you fill the Church with light and dispel the darkness of evil,/Agape, Irene, and Chionia, Christ’s precious jewels. Kontakion — Tone 4 Becoming beautiful brides of Christ,/You offered to Him a gift of blood and sacrifice,/O passion-bearing maidens,/Irene, Agape and glorious Chionia,/Rightly entering the bridal chamber,/Ever filled with ineffable enlightenment./Therefore celebrating in spirit/Your precious and holy memory,/We give glory to the Savior/And cry out in piety:/Pray to the Lord for us.

http://pravoslavie.ru/102859.html

Since the nineteenth century till now, relics of the following saints have been discovered again or (at least partly) returned to England: Eanswythe of Folkestone, Edward the Martyr, Edmund the Martyr, Alban of St. Albans, Mildred of Minster-On-Thanet, Boniface, enlightener of Germany, Hibald of Hibaldstow in Lincolnshire, and in 2011 the news appeared that the relics of St. Edburgh of Bicester had probably been discovered in the town of Bicester in Oxfordshire. The saints are revealing themselves to us again. If you address them in your prayers they will immediately answer. Miracles through their prayers are happening nowadays as well. For example, it is known from reliable sources that in recent times, by prayers of St. Edward the Martyr, people with sick legs have been healed and women have given birth to their children successfully; those suffering from eye diseases have been healed by prayers of St. Milburgh of Much Wenlock in Shropshire and especially by the water from the holy well of St. Milburgh in Stoke St. Milborough. By the prayers of St. Melangell, whose relics are enshrined in Penant Melangell in Wales, many serious diseases have been cured and difficult life situations solved. And gracious help is coming from many, many other Saints. —In your opinion, how easy is it today for people with serious health problems, like yours, to be integrated into modern life? Are people around you ready to talk with you as with an equal? —In Russia, judging from my own experience and the experience of people with similar problems whom I know, it is very, very difficult. But I dare not speak about all handicapped people because there are various diseases, various situations. In other countries, especially in Europe and America, it is much easier for them to be adapted and integrated into the life of the society—they have all the conditions for that. I am saying it because I have many blind friends in these countries. I am a sociable person myself; I love people and, frankly, I happen to meet interesting, kind, attentive, and clear people very often in Russia as well as abroad.

http://pravoslavie.ru/62444.html

Wash., 1981; Stewart Z. Greek Crowns and Christian Martyrs//Antiquité païenne et chrétienne: Mémorial A.-J. Festugière/Éd. E. Lucchesi, H. D. Saffery. Gen., 1984. P. 119-124; Tabbernee W. Early Montanism and Voluntary Martyrdom//Colloquium. 1985. Vol. 17. P. 33-44; idem. Fake Prophecy and Polluted Sacraments: Ecclesiastical and Imperial Reactions to Montanism. Leiden; Boston, 2007; Rordorf W. L " espérance des martyrs chrétiens// Idem. Liturgie, foi et vie des premiers chrétiens: Études patristiques. P., 1986. P. 345-361; idem. Aux origines du culte des martyrs//Ibid. P. 363-379; idem. Martyre et «témoignage»: Essai de réponse à une question difficile//Ibid. P. 381-403; Lane Fox R. Pagans and Christians. N. Y., 1987; Duval Y. Auprès des saints corps et âme: L " inhumation «ad sanctos» dans la chrétienté d " Orient et d " Occident du IIIe au VIIe siècle. P., 1988; Die Entstehung der jüdischen Martyrologie/Hrsg. J. W. van Henten. Leiden, 1989; Duval N. Le culte des martyrs de Salone à la lumière des recherches récentes à Manastirine//CRAI. 1990. Vol. 134. N 2. P. 432-453; Dehandschutter B. G. A. M. Martyr - Martyrium: Quelques observations à propos d " un christianisme sémantique//Eulogia: Mélanges offerts à A. A. R. Bastiaensen à l " occasion de son 65 anniversaire. Steenbrugge, 1991. P. 33-39. (Instrumenta Patristica; 24); idem. Polycarpiana: Studies on Martyrdom and Persecution in Early Christianity: Collected Essays. Louvain, 2007; Fevrier P.-A. Martyre et saintété//Les fonctions des saints dans le monde occidental (IIIe-XIIIe siècle): Actes du colloque de Rome (27-29 oct. 1988). R., 1991. P. 51-80; idem. Le culte des morts dans les communautés chrétiennes durant le IIIe siècle//La Méditerranée de Paul-Albert Février. R., 1996. P. 39-129; Tilley M. A. The Ascetic Body and the (Un)Making of the World of the Martyr//J. of the American Academy of Religion. 1991. Vol. 59. P. 467-479; eadem. Donatist Martyr Stories: The Church in Conflict in Roman North Africa. Liverpool, 1996; Droge A.

http://pravenc.ru/text/2564422.html

Bammel, «Trial»   Bammel, Ernst. «The Trial before Pilate.» Pages 415–51 in Jesus and the Politics of His Day. Edited by Ernst Bammel and C. F. D. Moule. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. Bampfylde, «Light»   Bampfylde, Gillian. «More Light on John XII 34.» JSNT 17 (1983): 87–89. Bampfylde, «Prince»   Bampfylde, Gillian. «The Prince of the Host in the Book of Daniel and the Dead Sea Scrolls.» JSJ 14 (1983): 129–34. Bandstra, «Errorists»   Bandstra, Andrew J. «Did the Colossian Errorists Need a Mediator?» Pages 329–343 in New Dimensions in New Testament Study. Edited by Richard N. Longenecker and Merrill C. Tenney. Grand Rapids: Zondervan, 1974. Banks, Community   Banks, Robert. Paul " s Idea of Community: The Early House Churches in Their Historical Setting. Grand Rapids: Eerdmans, 1980. Barag, «Castle»   Barag, Dan. «King Herod " s Royal Castle at Samaria-Sebaste.» PEQ125 (1993): 3–18. Barc, «Taille» Bare, B. «La taille cosmique d " Adam sans la littérature juive rabbinique des trois premiers siècles après J.-C.» RevScRel 49 (1975): 173–85. Barclay, «Man» Barclay, William. «The One, New Man.» Pages 73–81 in Unity and Diversity in New Testament Theology: Essays in Honor of George E. Ladd. Edited by Robert A. Guelich. Grand Rapids: Eerdmans, 1978. Barclay, «Themes»   Barclay, William. «Great Themes of the New Testament, II: lohn i.1–14.» ExpTim 70 (1958–1959): 78–82, 114–17. Bardtke, «Erwägungen»   Bardtke, Hans. «Einige Erwägungen zum Problem «Qumran und Karaismus.»» Henoch 10 (1988): 259–75. Barkhuizen, «Lazarus»   Barkhuizen, J. H. «Lazarus of Bethany–Suspended Animation or Final Death? Some Aspects of Patristic and Modern Exegesis.» Hervormde Teologiese Studies 51 (1995): 167–74. Barnard, «Judaism» Barnard, L. W. «The Old Testament and Judaism in the Writings of Justin Martyr.» VT14 (1964): 395–406. Barnard, Justin Barnard, L. W. Justin Martyr: His Life and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1967. Barnard, «Logos Theology» Barnard, L. W. «The Logos Theology of St Justin Martyr.» DRev 89 (1971): 132–41.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Accept The site uses cookies to help show you the most up-to-date information. By continuing to use the site, you consent to the use of your Metadata and cookies. Cookie policy Metropolitan Hilarion celebrates on commemoration day of St. Varlaam of Khutyn at the church of ‘Joy to All the Afflicted’ icon of the Mother of God On 19 th November 2020, the commemoration day of St. Varlaam of Khutyn and of the holy martyr Konstantin Lyubomudrov, the Divine Liturgy was celebrated in the church ‘Joy to All the Afflicted’ icon of the Mother of God on Bolshaya Ordynka by Metropolitan Hilarion of Volokolamsk, chairman of the Moscow Patriarchate Department for External Church Relations. Clergymen of the church assisted the archpastor. During the Prayer of Fervent Supplication, petitions were voiced over the threat of the spreading coronavirus infection. Metropolitan Hilarion lifted up the prayer recited at a time of the spread of a pernicious epidemic. Glorification was said before the icons of St. Varlaam and the holy martyr Konstantin. After the Liturgy, His Eminence Hilarion addressed the worshippers with an archpastoral homily: “Dear reverend fathers, brothers and sisters, I congratulate you on the commemoration day of the patrons of our church – St. Varlaam of Khutyn, a Novgorod miracle-worker, and the holy martyr Konstantin, a Moscow presbyter. St. Varlaam of Khutyn has always been a patron of this church. Even before the ‘ ‘Joy to All the Afflicted’ miracle-working icon of the Mother of God was brought here, a church dedicated to St. Varlaam of Khutyn had been standing at this place. This church is now a side-altar. The icon of St. Varlaam reminds us of this Novgorod miracle-worker who had been venerated throughout the great Rus’ and in the capital city of Moscow. This church was built in his honour, rebuilt many times and extended; new side-altars were added, including the one in honour of the ‘Joy to All the Afflicted’ icon. The main side-altar in honour of the Transfiguration was added in the 19 th century.

http://mospat.ru/en/news/61094/

If only they could come empty, empty of self, He would fill them with Himself, and then they would have untold power for good in the world. He knows when pain is needful, when loss is the only way to gain, when suffering is necessary to hold us at His feet. He gives us trouble in order to bless us in some way, and we shall always be losers when we chafe or reject our thorn.” (p. 45). Two Letters From the Royal Martyr Alexandra, The Empress The Following Introduction and Two Letters are excerpts from the book compiled by Father Demetrios Serfes: “The Royal Martyr Sisters: “Empress Alexandra and Grand Duchess Elizabeth”,1982. The last Russian Tsar, his wife and their children were glorified with the New Martyrs of the 20th Century, on October 19/ November 1, 1981, by the Russian Orthodox Church Outside of Russia, in the Synodal Cathedral in New York City. Sadly enough we are patiently awaiting the Russian Orthodox Church in Moscow, Russia, to open up it’s mind, heart, and soul to either recognize this holy canonization or do the same! Those familiar with the history of the reign of Tsar Nicholas II, the circumstances under which he labored, the devotion of the Royal Family to the Orthodox Church, etc., understand the reason for their holy glorification. But there were some who questioned it, not realizing the Christian precendent for proclaiming the Royal Family as saints…Passion-bearers. An eloquent witness to the deeply Christian character of the members of the Tsar’s family are their letters during the tragic period from March 1917 to May 1918. These letters were written from imprisonment: first at Tsarskoye-Selo, then from Tobolsk, and the last ones from Ekaterinburg, where the family, with their loyal servants, were martyred on July 4/17, 1918. The letters speak of the Royal Family’s faith in risen Christ and the patient carrying of their cross through the months of mockery and cruelty that were inflicted upon them. Two letters of the Emrpess Alexandra, written shortly after the family’s arrest, movingly express her spiritual strength before the “distant journey” which her family was to endure. The first letter was written to S.V. Markoff, a 19-year-old officer of Her Majesty’s Crimean Cavalry Regiment, who was wounded in the war and was placed in the Lianozov Hospital, where the Empress and her daughters had often visited him. The second letter also was written to a former patient of Her Majesty’s Palace Hopsital at Tsarskoe Selo, Colonel A.V. Syroboyarsky, whose family the Empress knew:

http://pravmir.com/royal-martyr-tsarina-...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010