Этот другой – больший собор образовывался обыкновенно таким образом, что к прежнему составу собора из прилучившихся епископов, чрез особый царский вызов, присоединяли несколько новых архиереев и, смотря по лицу и важности обвинения, к архиереям присоединяли еще иногда нескольких представителей из белого и черного духовенства. Этот-то второй собор, с увеличенным составом членов, и назывался, по отношению к первому – меньшему, „большим“ собором, „совершенным собором“, а иногда даже „великим собором“, и представлял из себя высшую судебную инстанцию, куда апеллировали лица не довольные решением первого – меньшего собора. O разделении неполных соборов на меньшие и большие, в смысле низшей и высшей судебной инстанций, мы находим прямые и ясные указания. „В нынешнем, господа, 7171 году (1663 г.), июля в 17 день, посланы вы (газский митрополит Паисий Лигарид и астраханский архиепископ Иосиф) от великого государя и от нас – всего преосвященного собора в Воскресенский монастырь к бывшему патриарху Никону говорити, что ведомо учинилось великому государю и нам – преосвященному собору“, что Никон будто бы проклинал царя. „И ныне нам – преосвященному собору... ведомо учинилось“, что Никон не хотел выслушать посланных „от великого государя и от нас – преосвященного собора“. „И мы, преосвященный собор, сих ради всех дерзновений его (Никона) вышеписанных, приговорили, что ему, Никону патриарху , быти в Воскресенском монастыре, в который он сам, оставя патриаршество, пришел своею волею, не исходну до совершенного собору. А и большему собору употребилось быти его же ради Никонова дерзновения, что —356— он Никон, бывший патриарх, ни во что вменил прежде бывшее собрание архиерейское о его патриаршем оставлении 2927 . Или например: „в прошлом во 168 году (1660 г.), по божественному повелению благочестивейшего государя, собравшися преосвященный собор в богохранимый царствующий град Москву, и снидохомся в крестовую патриаршу палату: митрополити, архиепископи и епископи. И в то время великий государь прислал к нам, преосвященному собору, обыскные речи с боярином Петром Михайловичем Салтыковым, да с думным диаком Алмазом Ивановым, о Стефане, архиепископе суздальском, по челобитью и извету того же суздальского града соборного попа Никиты, и чтоб нам по тем обыскным речам правильно об этом Стефане архиепископе поразсудить; и у того дела великий государь указал с нами, архиереями, быть боярину своему Петру Михаиловичу Салтыкову, да думному диаку Алмазу Иванову.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

Подобен: Гроб твой: Слава, и ныне, праздника. По 6–й песни,   Кондак апостола, глас 2: Подобен: Вышних ищя: С высоты приим благодать духа, риторская плетения разрушил еси апостоле, и языки вся уловив, марко всеславне, твоему владыце привел еси божественное проповедав евангелие.   И икос, и пролог. По 9–й песни, светилен апостола, дважды. Слава, и ныне, праздника. На хвалитех стихиры праздника 3: и апостола 3, глас 1. Подобен: Всехвальнии мученцы: Слава, глас 6: Премудрый ловче: И ныне, праздника: Славословие великое. По трисвятом, тропарь апостола. Слава, и ныне, праздника. ектении, и отпуст, и час 1. На Литургии , блаженна, от канона праздника, песнь рядовая на 4, и апостола песнь 3–я, на 4. Прокимен, глас 8: Во всю землю: Стих, небеса поведают: Апостол, Соборнаго послания петрова, зачало 63: Смиритеся убо под крепкую руку божию: Аллилуиа, глас 1: Исповедят небеса чудеса твоя Господи. евангелие марка, зачало 23: Призва Иисус обанадесяте: Причастен: Во всю землю:   26. святаго священномученка василиа, епискпа амасийскаго.   Стихиры, глас 4. Подобен: яко добля: На стиховне триоди. На Утрени , канон, глас 4. По 3–й песни, седален, глас 3. По 6–й песни,   Кондак святаго, глас 4. Подобен: явился еси: Царево повеление преобидев, царство небесное получил еси василие, в немже ликуя, поминай нас чтущих память твою священномучениче.   (:. И святаго отца стефана, епискпа пермскаго.   Совершается собор его, идеже лежат мощи его, и идеже храм его.   Тропарь, глас 4: божественным желанием от юнаго возраста, стефане премудре разжегся, ярем христов взял еси, и людей оляденевшая древле неверием сердца, божественное семя в них сеяв, евангельски духовне породил еси. темже преславную твою память почитающе молим тя: моли егоже проповедал еси, да спасет души наша.   Кондак, глас 8. Подобен: Взбранной: Самозванен не ищущим тебе святителю обрелся еси, люди от идольския лести свободив, ко христовей вере привел еси, и волхва пансотника посрамил еси: темже и первый епискп и учитель перми был еси. сего ради духовная твоя чада, яко тобою избавльшеся от идол, благодарная тебе возопием: радуйся стефане учителю премудрый.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=101...

Патриаршество было восстановлено в Болгарии вместе с ее национально-государственным возрождением в 13 в., когда Константинопольский патриарх вместе с другими восточными патриархами даровал архиепископу Тырновскому патриарший титул. Вторично болгарская церковная автокефалия была утрачена после гибели Болгарского государства под натиском османских турок. Султан подчинил Болгарскую Церковь Константинопольскому патриарху, который в Турецкой империи признавался Этнархом и наделен был правами гражданской юрисдикции над всеми подданными султана православного исповедания. До середины 18 в. просуществовала автокефальная Охридская архиепископия, однако клир этой южнославянской Церкви был эллинизирован. Новое восстановление церковной независимости болгарского народа произошло уже в 19 в., в 1872 г., вначале, правда, самочинно и с нарушением канонов, что повлекло за собой анафематствование со стороны Константинополя и прекращение евхаристического общения новообразованного Болгарского Экзархата с другими Православными Церквами. Лишь в 1945 г. болгарская схизма была преодолена, а с 1953 г. Болгарская Церковь , как и в средневековье, возглавляется патриархом. Подобно Болгарской, и Сербская Церковь в своей истории пережила несколько трагических разрывов. Самостоятельная архиепископия была учреждена в Сербии в начале 13 столетия, при сыне великого жупана Немани Стефане Первовенчанном. Автокефальным архиепископом стал младший сын Немани – афонский инок св. Савва. В 1346 г., при короле Стефане Душане, собором сербских епископов архиепископ Печский Иоанникий был возведен в сан патриарха. За этим последовала анафема со стороны ревниво охранявшей свои преимущества Константинопольской Патриархии. Анафема была снята в 1374 г., в самый канун османского порабощения Сербии. В 1766 г. Османской Портой упраздняется Печская Патриархия, а все сербские епархии передаются в подчинение патриарху Константинопольскому. И только в 1879 г., после восстановления сербской государственности, Сербская Церковь возвратила себе автокефальный статус. Но еще в 1710 г. Печская Патриархия даровала автокефалию митрополиту Карловацкому, главе Православной Церкви на территории, входившей в состав Австрийского государства. После венгерского восстания 1848 г. митрополиты Сремских Карловцев стали носить титул патриархов.

http://azbyka.ru/otechnik/Vladislav_Tsyp...

Чтобы не затягивать нашу последующую беседу, коснусь двух вопросов, которые мне представляются, во-первых, достаточно интересными, а во-вторых, иллюстрируют историю русского старчества. Первый момент: когда старчество появилось на Руси? Если вы возьмете классическую книгу Игоря Корнильевича Смолича, ту, которая о старчестве, то там Смолич прямо пишет: у нас нет памятников старчества ранее Нила Сорского, и после него ничего нет, поэтому, скорее всего, старчества на Руси не существовало, кроме Нила Сорского, а потом начинается с XVIII века. Это Смолич, но это стало тиражироваться в определенном кругу литературы, который я не буду приводить. И самое интересное, что Смолич пишет, что даже в житии преподобного Сергия, который был самой значительной личностью своего времени, прямо не указывается, было ли в его монастыре старчество как сформировавшееся явление. Нужно сказать, что эта фраза Игоря Корнильевича является недоразумением, потому что непосредственно в житии преподобного Сергия такие прямые указания есть. Только там не употребляется слово «старчество», потому что это слово, скорее всего, очень позднее. Мы не знаем, как духовные руководители именовались в русской традиции до XVIII столетия. А в древней Церкви, в египетском монашестве, именование очень простое – это авва (отец), духовный отец, вот и всё наименование, которое исчерпывает обращение к духовному руководителю. Нужно сказать, что, конечно, были исключения. Например, упоминавшаяся мною монахиня Игнатия, автор самиздата советской эпохи и ученица зосимовских старцев, пишет, что старчество на Руси появляется в киевских пещерах, то есть с возникновением монашества в домонгольской Руси. Но её высказывание такое ненаучное, это такое эссе, такое размышление. Это очень интересное свидетельство человека, который в традиции находится, как он это воспринимает. Так вот, оказалось, что это недоразумение – не видеть указаний в житии преподобного Сергия на старчество. Приведу одну цитату, это житие преподобного Сергия, написанное Епифанием: «Преже убо беседовахом вам еже о Стефане, по плоти брату святого, – то есть о брате преподобного Стефане, – иже приведе сына своего Феодора, – в монастырь к Сергию, – летом суща 12 и вдаст его в руце святому Сергию, он же и сподоби его иночьскому образу», то есть постриг его, видимо, позже.

http://pravmir.ru/aleksey-beglov-chto-ta...

   В Ветхом Завете отдельные слова Божии были хлебом, утоляющим отдельные виды глада. Но Господь наш Иисус Христос есть хлеб, утоляющий всякий глад; хлеб великий и пышный и сладкий, сошедший с небес; хлеб, который насытит всех, страждущих от одного из десяти видов глада — или более, чем от одного.    Если вас томит какой-либо глад душевный, если вы чувствуете себя грешными и нечистыми, или скорбите, унижаемые и презираемые миром, или если вас устрашила неправда или смерть — взгляните на лик Спасителя на иконе или прочтите слова Его и вознесите к Нему молитву. И Он насытит вас алчущих, и напоит вас жаждущих, и обогатит вас нищих.    Мир вам от Господа, любезные дщери мои. «Христос раждается — славите» Его, ныне и присно и во веки веков. Аминь. Беседа пятая    Днесь вы причастились, дщери мои святые; да будет вам сие во спасение и в жизнь вечную. Аминь. Я называю вас святыми из-за святыни, кою вы в себя приняли, и молюсь благому Христу, да будет она в вас закваскою вечного освящения и душ, и телес ваших. Да будете святы всегда и во всём, как Он свят. Как телесно зачался Он и рос в Пресвятой Деве Марии, так духовно да возрастает в вас, доколе не вообразится в вас в полноте, в меру Его всесильной благодати.    Тропарь св. блгв. Стефану Высокому, глас 2    Подражатель в добродетелех был еси святым твоим родителем, и образ правды царем, образ мужества воином, воздержания монахом, мудрости священником, милосердия богатым, терпения страждущим и всем верным образ благочестия и целомудрия. Сего ради ныне радуешися, Стефане премудре, со всеми святыми во Царствии Христа Бога нашего, Егоже моли о спасении нас, празднующих святую память твою.    Кондак св. блгв. Стефану Высокому, глас тойже    Яко звезда вечерняя ясно возсиял еси прежде нощи рабства роду твоему, крестоносный Стефане Деспоте наш Высокий и славный, ктиторе преизрядный многочисленных обителей святых и столпе православия. Темже и песнопоим с радостию честную память твою, христолюбче и молитвенниче о душах наших.     Память его совершается 19 июля

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3739...

Еще же при преставлении живота великаго князя Василия является святыи Варлаам чюдотворец, возвещая ему ко Господу отшествие его, и повелевает ему пострищися во ангельский образ за великую и теплую его веру ко Господу Богу и Спасу нашему Иисусу Христу, и ко Пречистой Богородицы, и ко всем святым, и к великому чюдотворцу Варлааму. Сподобляет [Л. 94 об.] Господь Бог Великаго князя Василия великому ангельскому образу и схиме и нареченно бысть имя великому князю Василию во иноцех Варлаам за великую его веру, еже имея к преподобному и богоносному отцу нашему Варлааму чюдотворцу (ГИМ. Собр. А. С. Уварова. 492/124. В лист. Жития русских святых. XVII в.). —135— II [Л. 727] О поставлении каменыя церкви Живоначальней Троице, знамения и чюдеса от гроба святаго Стефана быша и бывают даже и до сего дни. Настоятели еже тоя обители быша мнози, по Илии же и Николе, еже быша по блаженем Стефане, якоже и прежде рехом, своя обычая вносяще, о предании же преподобнаго Стефана небрегуще, ниже о устроении монастыря, ни о чюдесех его, еже быша от гроба его радяху, но оставляюще просто без написания. Бывшю же по сих Варлааму игумену тоя обители и видя бываемые чюдеса от гроба преподобнаго Стефана, поминая в себе глаголемое, еже тайная царева таити добро есть, дела же Божиа проповедати преславно есть, а еже тайны царевы являти бедно есть, такоже и дела Божия преславная молчати – пагубно есть души. Житие же святаго, въкратце от того прадеда Серапиона [Л. 727 об.] священноинока памяти ради написано бяше, обрете в монастырской ксенодохии 478 , иная же от уст прадеда своего своима ушима о преподобием Стефане слыша, егда еще юнну ему бывшю тому игумену Варлааму. К сим же помышляше о чюдесех преподобнаго Стефана написати, елико сам виде и елика от инех слыша известно. Сему же бывшю еже о чудесех святаго, еже виде и слыша той прежереченный Варлаам игумен памяти ради написа и принесе тогда правящему скипетра всеа великия Росия благочестивому и хвалам достойному в царех великому князю Ивану, сыну приснопамятнаго оного великаго князя Василия, иже во иноцех Варлаама нареченнаго, такоже и Пресвященному господину архиерею Великиа всея Росии Макарию Митрополиту. Они же помыслиша еже толика такова велика и свята мужа съврыпена в добродетелех и дивна в чудесех не подобает оставити жития его и чюдес без написания, его же и Сам Господь прослави, и повелеша написати житие его и чудеса мне, смиренному Иасафу да на паметь его прочитается, да слышащие житие его пользоватися имут

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

136 Паисий жил в селе Богородском, но житие не говорит определенно, здесь ли учился Паисий или же в городе Угличе, с которым его отец имел самые живые сношения как слуга Угличского князя Андрея Васильевича. — Ярославские Епархиальные Ведомости. 1875. 16. С. 128. 137 Рук. МДА 490. Л. 240–250; Славяно-русский Пролог. Ч. II; Архиепископ Филарет (Гумилевский). Русские святые… Апрель 1. 140 Повесть о Стефане, епископе Пермском//ПамСРЛ. С. 121. Ср. Голубинский Е. Е. История Русской Церкви. Т. II. Пол. I. М., 1990. С. 263–265. 146 Житие Феодосия говорит, что он был отдан к “единому от учитель”, что свидетельствует о существовании в Курске нескольких учителей и школ; впрочем, профессор Голубинский полагает, что жизнеописатель, преподобный Нестор, здесь “представляет время детства преподобного Феодосия по своему собственному времени”. — Голубинский Е. Е. История Русской Церкви. Т. II. Пол. I. С. 727. 148 См., например, Повесть о Стефане, епископе Пермском… С. 121; Житие преподобного… Сергия Чудотворца. С. 23–27; Рук. МДА 208. Л. 30–32. 149 Житие преподобного отца нашего Сергия, игумена Радонежского. Троице-Сергиева Лавра, 1853. Л. 37; Соболевский А. И. Указ. соч. С. 16. 153 Великие Минеи-Четии. Сентябрь, дни 1–13. Столб. 455. Конечно, Иосиф мог учиться у старца и один, как дитя привилегированного сословия, но дальнейший рассказ жития дает понять, что у него были сверстники по учению в самом монастыре. 154 Православный Собеседник. 1865. Ч. I. С. 211. Житие князя Владимира как будто дает понять, что в древней Руси главными школьными деятелями были “попы”, то есть духовенство, когда говорит о Владимире: “И повелел попом по градом и по селом люди к крещению приводити и дети учити грамоте”. Однако в летописи говорится о распоряжении Владимира иначе: “дети нача поимати у нарочитых и даяти и на учение книжное”. — Голубинский Е. Е. История Русской Церкви. Т. II. Пол. I. С. 232 и прим. 1. 155 ПСРЛ. Т. IV. СПб., 1848. С. 467. Вернее, однако, те летописные показания, по которым Михаил был отдан не митрополиту Феогносту, а архиепископу Новгородскому Василию. В летописи по Воскресенскому списку (ПСРЛ. Т. VII–VIII. СПб., 1856–1859. С. 207) сказано: “то же зимы приехал в Новгород княжич Михайло Александрович”.

http://pravmir.ru/v-vinogradov-zhitiya-d...

Кто не блажит тебе, преблаженне Стефане, слыша славное житие твое, ты бо еси жив есть душею, мы же сице тебе воспеваем: Радуйся, великий Богу угодниче. Радуйся, яко во временней жизни сей любве ради ко Господу выну во спасении души твоея подвизался еси. Радуйся, яко его помощью, оставль тленная, нетленная стяжал еси. Радуйся, яко благодатию Божиею сподобился еси стояти у Престола Владычня. Радуйся, яко тако сподобился еси причастником быти вечной славы. Радуйся, тако получивый благодать ходатайствовати о нас. Радуйся, скорый помощниче призывающих тя. Радуйся, православному царству нашему защитителю. Радуйся, Стефане, исповедниче Христов и чудотворче. Кондак 11 Благодать чудес многообразных, вселився в небеси, принял еси от Господа, преблаженне Стефане, сего ради подаеши исцеления всем, притекающим к тебе с верою. Мы же силе чудес твоих чудящеся, вопием Богу: Аллилуиа. Икос 11 Знамений чудесы тебе Господь прослави, преблаженне Стефане, прогониши бо духи и врачуеши страсти, души же просвещает верных, сице тебе вопиющих: Радуйся, по трудех странствия земнаго в небесных селениих сладце почивый. Радуйся, яко смерть приявый, тления же не познавый. Радуйся, со Христом, Его же возлюбил еси. Радуйся, со Христом, на веки совокупивыйся. Радуйся, Царствия Небеснаго и славы вечныя наследниче. Радуйся, сильным мира сего небоязненный суда Божия провозвестниче. Радуйся, яко за истину претерпел еси скорби. Радуйся, яко стяжал еси изгнанных правды ради. Радуйся, Стефане, исповедниче Христов и чудотворче. Кондак 12 Благодать свыше Ти данную познавше, благоговейно лобызаем светолепное всечестнаго лица твоего изображение и благодарственно вопием Христу Богу нашему: Аллилуиа. Икос 12 Весь еси в вышних, но и нижних не оставлявши, святителю отче Стефане, присно со Христом царствуеши и о нас грешных молитвы к нему возсылаеши. Темже во умилении зовем ти: Радуйся, прибежище наше в скорбях. Радуйся, скорый помощниче в бедах сущих. Радуйся, на невидимыя враги наш поборниче. Радуйся, посетителю в немощех лежащих.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-isp...

Тропарь первомученику и архидиакону Стефану, глас 4 Царским венцем венчася/твой верх от страданий,/яже претерпел еси по Христе Бозе,/мучеников первострадальче Стефане,/ты бо, иудейское обличивый неистовство,/видел еси твоего Спаса одесную Отца://Того убо моли о душах наших. Ин тропарь первомученику и архидиакону Стефану, глас 3 Апостолом совсельник/и страстотерпцем первострадалец,/Христов служитель, прехвальне Стефане,/первее бо совершив мучения течение,/безчисленныя роды человек равно Подвигоположнику Христу приведе./Темже яко апостола и страдальца верховнаго/чтуще тя, молим:/моли Христа Бога//даровати нам велию милость. Ин тропарь первомученику и архидиакону Стефану, глас 4 Подвигом добрым подвизался еси,/первомучениче Христов, и апостоле, и архидиаконе Стефане,/и мучителей обличил еси нечестие./Камением бо побиен от рук беззаконных,/венец от яже свыше десницы приял еси,/и к Богу взывал еси вопия://Господи, не постави им греха сего. Кондак первомученику и архидиакону Стефану, глас 3 Владыка вчера нам плотию прихождаше,/и раб днесь от плоти исхождаше;/вчера Царствуяй плотию родися,/днесь раб камением побивается.//Того ради и скончавается первомученик и Божественный Стефан. Ин кондак первомученику и архидиакону Стефану, глас 6 Первый сеялся еси на земли Небесным делателем,/всехвальне Стефане,/первый на земли за Христа кровь излиял еси, блаженне,/первый от Него победы венцем увязлся еси на Небесех,/страдальцев начало,//венечниче, мучеников первострадальне. Величание первомученику и архидиакону Стефану Величаем тя,/страстотерпче святый Стефане,/и чтим честная страдания твоя,//яже за Христа претерпел еси. Молитва 2-я первомученику и архидиакону Стефану О, святый первомучениче, апостоле архидиаконе Стефане! Преклоньше колена души и сердца нашего, тя молим: воздежи руце твои ко Господу и сподвижи всему роду человеческому Предстательницу и Ходатаицу к Сыну Своему, Пресвятую Матерь Деву, и о нас (имена), присно прогневляющих грехом и леностию, моли Благаго Спаса нашего, да подаст нам благодать во благовременную помощь к покаянию, и твоим предстательством и заступлением Пресвятыя Матере Своея, в день он страшный и праведный, да не поставит пред нами грехи наша, но по щедротам Своим, тобою умолен быв, да речет душе нашей: спасение ваше есмь Аз во веки веков. Аминь. Молитва первомученику и архидиакону Стефану

http://azbyka.ru/worships/?date=2024-09-...

Радуйся, Стефане, исповедниче Христов и чудотворче. Кондак 8 Отче отцев, богоносный Стефане, Сурожу утверждение, рабы твоя соблюди от всякого прегрешения, видимых же враг и невидимых, воспевающих Богу: Аллилуиа. Икос 8 Твоего чистаго и непорочнаго жития, великий чудотворче, человеческий язык восхвалити и воспети, преподобие твое Стефане, не возможет; во всех бо подвизех доблественне подвизался еси, нечестиваго царя обличил еси, чести же иконы научил еси и отцев догматы, всемудре, исповедал еси, сего ради ублажаем тя сице: Радуйся, Ангелов сожителю. Радуйся, апостолов удобрение. Радуйся, иноков украшение. Радуйся, святителей славо. Радуйся, мучеников похвало. Радуйся, священная главо, от пелен очистивый духом. Радуйся, яко звезда светлая возсиявый. Радуйся, от среды тьмы многая изведый. Радуйся, Стефане, исповедниче Христов и чудотворче. Кондак 9 Ты Сурожу быв просветитель и живущих в нем заступник, обуреваемых же в напастех сущих, тихое пристанище, врач страстей душевных же вкупе и телесных, отнюдуже вся чада твоя присно взывают Богу: Аллилуиа. Икос 9 Ветии многовещанные не возмогут по достоянию изрещи твоих благодеяний множества, святителю отче Стефане, щедродательная бо десница твоя всюду досязаше. Мы же благосердию твоему дивящеся, со умилением взываем ти: Радуйся, лучу любве Божия пресветлая. Радуйся, сокровище милосердия Спасова неистощимое. Радуйся, ближния своя паче себе возлюбивый. Радуйся, в меньших братиях твоих самого Христа видевый. Радуйся, сирых питателю и призрение. Радуйся, скорбящих утешение. Радуйся, страдальцев укрепление. Радуйся, обидимых заступниче. Радуйся, Стефане, исповедниче Христов и чудотворче. Кондак 10 Бурю злых напастей утишая, прошел еси весь путь тесный и скорбный иноческого жития, неся ярем пустыннаго подвига, всенощнаго бдения, молитвы, тела умерщвления и святительскаго служения. И тако благодатию Божиею от силы в силу восходя и от деяния к Боговедению, во обители горния преселился еси. Идеже со ангелы выну воспеваеши Богу: Аллилуиа. Икос 10

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-isp...

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010