Следующий словесный ряд представляет агиоантропонимы и вокативы – имена святого Стефана в Минее на август: Преславное чюдо, Стефане мучеником первострадалне, служителем основание, апостолом избранныи, венец благодатей, мученик Христов, венец сущему честен, Стефане всечестне, первый в мученицех, венценосче Стефане, первомученик, всехвальне Стефане, страдальцемъ начало, дверь страждующимъ, Подвигоположник, богоявленик, славне Стефане. Как видим, среди приведенных примеров преобладают двухсловные агиоантропонимы, которые далее классифицируются соответственно их содержанию на несколько смысловых групп. Слова первой смысловой группы – апостолом избранный, служителям основание – отражают деятельность Стефана как члена христианской общины. Согласно книге Деяний он в числе семи единоверцев был избран апостолами диаконом – служителем для поддержания порядка, также он проповедовал слово Божие, за что и был привлечен к суду. Значение эпитета богоявленник по словарю Г. Дьяченко определяется следующим образом: «сподобившийся быть свидетелем откровений, явлений Божиих» [Дьяченко 2007, 54]. Как гласит книга Деяний, Стефан во время суда испытал теофанию: «Вот, я вижу небеса отверстые и Сына Человеческого, стоящего одесную Бога» (7: 56). Тот факт, что именно Стефан открывает историю христианских святых, их подвигов выражается в эпитетах Стефане мучеником первострадалне, подвигоположник, первомученик, страдальцемъ начало, первый в мученицех. Агиоантропоним мученик Христов определяет чин святости. «С распространением гонений на христиан этот дар свидетельства приписывается по преимуществу мученикам, которые своей добровольной смертью за веру засвидетельствовали силу данной им благодати, превратившей страдания в радость; тем самым они свидетельствуют о победе Христа над смертью и о своем усыновлении Христу», наряду с этим быть мучеником – значит следовать путем Христовым, повторяя его страсти и принося искупительную жертву [Живов 1994]. Вокатив О, преславное чюдо – не только хвалебный возглас, характерный для гимнографического жанра, но также отражение духовных и физических изменений, происшедших со Стефаном, – чуда: «Все сидящие в синедрионе, смотря на него, видели лице его, как лице ангела» ( Деян. 6: 15 ).

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr-Krav...

Радуйся, рабе Божий, благий и верный. Радуйся, учителю смирения и целомудрия. Радуйся, образе кротости и послушания. Радуйся, наставниче дел добрых. Радуйся, огневидный столпе, наставляяй на путь спасения. Радуйся, светильниче светозарный, верныя просвещаяй. Радуйся, неисчерпаемый сосуде благодати Христовы. Радуйся, чистое приятелище Духа Святаго. Радуйся, Стефане, исповедниче Христов и чудотворче. Кондак 4 Святый Герман, на молитве стоя, предъизвещен бысть от Ангела об избрании тя Богом во святителя града Сурожа, ты же отче Стефане со смирением туюже весть принял еси, поя Богу: Аллилуиа. Икос 4 Видевше в тебе Сурожстии людие святителя, яко Ангела, знамение благодати небесныя носяща, возрадовашася радостию неизглаголанною: ты же добре внимал себе и всему стаду, в нем же тя Дух Святый постави епископа, усердно пасл еси Церковь Господа и Бога, яко слово воздати хотя: сего ради ублажаем тя, отче Стефане, зовуще: Радуйся, человече Божий, преподобием аки поясом златым препоясанный. Радуйся, друже Христов, святительством, аки бисером драгим преукрашенный. Радуйся, воине Христов, непобедимый. Радуйся, страже дому Божия неусыпный. Радуйся, мзду трудов своих от Христа восприявый. Радуйся, яко вошел еси в радость Господа своего. Радуйся, страны Таврической светлое украшение. Радуйся, предивное осияние небесныя славы. Радуйся, Стефане, исповедниче Христов и чудотворче. Кондак 5 Спастися всем хотя преблагий Господь яви тя, святителю отче Стефане, образ жития праведнаго: кто бо не умилится, видя твое безмерное ко всем благосердие темже велию к нам милость Божию славяща вопием: Аллилуиа. Икос 5 Стена была еси помощи и заступления всем беспомощным и напаствуемым, святителю Стефане, и милосердия неистощимое сокровище. Сего ради дивнаго во святых своих Бога славяще ублажаем тебя сице: Радуйся, архиерею, от Самого Господа прореченный. Радуйся, мужу желаний, пасти стадо Христово свыше избранный. Радуйся, пастыреначальника Иисуса Христа благоволение. Радуйся, многосветлый Церкве светильниче.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-isp...

Радуйся, тьму неверия и всякия нечистоты светом веры твоея разгоняющий. Радуйся, светлых селений райских обитателю. Радуйся, потемненныя и спящия совести нашея добрый пробудителю. Радуйся, яко тобою благочестно имя Христово прославляется. Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане. Кондак 12 Благодать Божия воистинну спребываше тебе, славный апостоле и первомучениче Христов Стефане, крестную бо смерть на Голгофе Спаса Господа, в руце Отца Своего дух Свой предавшаго, воспоминая, молился и глаголал еси, камением от рук беззаконных побиваемь: «Господи Иисусе, приими дух мой». Молитву же Спасителя о распинателях своих в сердце своем нося, преклонь колена возопил еси гласом велиим: «Господи, не постави им греха сего». И с сею молитвою славное земное поприще твое скончал еси. Мы же, восхваляя таковое светлое успение твое, Господу Богу, давшему тебе благодать Сыну Божию в кончине твоей уподобитися, из глубины души вопием: Аллилуиа. Икос 12 Поюще славное житие твое, восхваляюще апостольския труды твоя, умильно воспоминающе блаженную во Христе кончину твою, доблестный первомучениче Христов и архидиаконе Стефане, молим тя: дух непоколебимой веры правыя испроси нам от Господа и Спаса нашего, сердце чистое и сокрушенное да пребудет в нас выну, апостольскую ревность в проповеди Евангелия возгревай в нас, да тако будем готовы всякия скорби за Сладчайшаго Иисуса терпети, и тебе, славнаго первомученика, восхваляти сице: Радуйся, великий Христов апостоле. Радуйся, пастырем Церкви Христовы светлый образе. Радуйся, верный Христов свидетелю. Радуйся, славы Божия пламенный ревнителю. Радуйся, добрый вдовиц питателю. Радуйся, нещадный лицемерия искоренителю. Радуйся, истины Христовы крепкий исповедниче. Радуйся, в тяжких обидах наш твердый заступниче. Радуйся, Христу Господу всего себе посвятивый. Радуйся, в кончине твоей вседушно Христов ученик явивыйся. Радуйся, страстотерпче незлобивый. Радуйся, убийцам твоим милости Божией и прощения дивный ходатаю. Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане. Кондак 13 О великий апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане! Приими сие малое, в похвалу тебе составленное, моление наше и, яко велий ученик Сладчайшаго Сына Человеческаго, Спасителя нашего, святыми твоими молитвами споспешествуй и нам добрыми учениками Господа быти, да о Его вечной славе помышляюще, всякаго зла и в сей, и будущей жизни избегнем, и выну хвалебную песнь Ему да воспеваем: Аллилуиа.

http://isihazm.ru/?id=651

Богородичен. Подобен: Со ученики взыдем: Христову ныне Престолу предстоя, святителю,/с Богоматерию и Пречистою Девою моляся не престай/победы на варвары стране нашей даровати/и мир миру и душам спасение, премудре,/совершающим, о Стефане, память твою, святителем красото. На хвалитех стихиры на 4, глас 4: Стефане, преславне отче,/архиерею Христов,/утешение странных,/врач недужных,/не отходи от нас,/моля за поющия тя. Образ соблюл еси, преподобне отче,/по Христове иконе стал еси мужески,/не устрашився гноетезнаго прещения,/но духовным мечем того умертвил еси./Тем дерзновение имаши ко Господу,/спаси паству твою от ереси всякия, Стефане многострадальне. Глас 8: Доблестей твоих, преподобне отче,/плод уясни верных сердца:/кто бо слыша безмерное твое смирение/и терпению не удивится,/еже к нищим тихость, к скорбящим милование?/вся боголепно научил еси, святителю Стефане./И ныне неувядаемым венцем увязлся еси,/моли спастися душам нашим. Слава, глас 6: Преподобне треблаженне,/священный отче,/пастырю добрый,/Первопастыря Христа учениче,/положивый душу твою за Сурож;/ты и ныне, Стефане святителю,/проси молитвами твоими/даровати нам велию милость. И ныне, Богородичен: Богородице, Ты еси лоза: Славословие великое и отпуст. НА ЛИТУРГИИ: Блаженны, перваго канона песнь 3-я, на 4 и 2-го песнь 6-я, на 4. Прокимен, глас 1: Уста моя: Стих:Услышите сия: Апостол ко Евреем, зачало 318. Аллилуия, глас 2: Уста праведнаго: Стих:Закон Бога: Евангелие от Матфея, зачало 11. Причастен: В память вечную: Святитель Стефан исповедник, архиепископ Сурожский , претерпел гонения от иконоборцев в VIII веке. Он родился в Каппадокии (Малая Азия) в благочестивой семье. Святой Стефан получил блестящее философское образование в Константинополе. Все удивлялись усердию, выдающимся способностям и смирению юноши. Благонравие Стефана было замечено святым Патриархом Константинопольским Германом I (715–730;†740, память 12 мая). Несколько лет святой Стефан жил со святителем и служил в Константинопольской церкви, а затем тайно ушел в один из монастырей и там принял монашеский постриг. Вскоре он, стремясь к безмолвию, поселился в пустынном месте, где провел несколько лет в подвигах поста и молитвы.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

На литии стихиры, глас 8. Подобен: О, преславнаго чудесе: О, преславное чудо,/яко усердно себе Богу возложил еси,/постными болезньми, постническими слезами/и Божественною любовию исполняет,/плотския страсти преобидел еси,/и попрал еси воздержанием демоны,/и святитель Божественный быв Вседержителя. О, преславное чудо,/яко усердно ты, Стефане,/Сурожу быв просветитель/и чадам его везде заступник,/пастух Церкви Сурожской,/обуреваемым же тихое пристанище,/врач душевным страстем, вкупе же и телесным,/отонюду же все вкупе вещают и призывают твое имя. Божественным Огнем разжигаем Утешителевым, мудре,/и Троицею осияем,/вражия победил еси советы и лаяния,/очистив себе, Стефане, воздержанием и чистотою,/дом быв Христов, блаженне,/и чистотою Сему послужил еси,/святитель бывши, святе. Млаты 17 железными побиваеми челюсти твоя,/не престал еси от любве Христовы,/но невернаго царя обличил еси/исповедания ради честныя иконы и всю тварь ту уяснил еси./О, мужеству твоему,/яко не утерпнул еси запрещения,/но истину ясно проповедал еси. Доблестей твоих безчисленных, отче преподобне,/кто бо не послуша,/твоему смирению и терпению кто не удивится?/иже к нищим тихость, скорбящим утешение/вся благолепно учил еси, Стефане святителю,/и ныне неувядаемым венцем увязеся,/и моли спастися душам нашим. Слава, и ныне, глас 6: Кров Твой, Пречистая,/не отыми от раб Твоих,/молит Тя учительская седмица:/Василие Великий, Григорие Божественный/и Николае Мирликийский,/Петре, чудотворче русский,/Леонтие Ростовский, Стефане Сурожский и Российский,/и Иоанне Златоустый,/и вси чудотворцы Российстии, молитеся спастися душам нашим. На стиховне стихиры, глас 5. Подобен: Радуйся: Радуйся, священная главо,/от пелен очистившаяся Духом,/и, сему соумножившися/и воспитавшися добре в меру Божественнаго наставления,/от Негоже всяко движение, всяко деяние,/всяк разум и всяко слово/возвещая добльственне,/крайняго желания достигл еси,/идеже срадуешися, всеблаженне Стефане,/ликостоянию Ангельскому и архиерейскому собору,/со всеми святыми умоляй Спаса/помиловати нас.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

О епископе Стефане (Никитине). Часть 4. Величие необыкновенное Бывают, — говорил он, — такие боли, что я тёте Кате скажу: выйди, погуляй; а сам, чтобы немножко полегче стало, просто хожу и кричу. Это, хоть и слабо, но как-то облегчит боль, правда, только на время. 1 октября, 2009 Бывают, — говорил он, — такие боли, что я тёте Кате скажу: выйди, погуляй; а сам, чтобы немножко полегче стало, просто хожу и кричу. Это, хоть и слабо, но как-то облегчит боль, правда, только на время. О епископе Стефане (Никитине). Часть 1. «Вот так бы жить и так бы умереть!» О епископе Стефане (Никитине). Часть 2. Срок – временный, а Бог – постоянный О епископе Стефане (Никитине). Часть 3. «Вот так бы жить и так бы умереть!» Величие необыкновенное Ревностным и принципиальным пастырем, а при этом кротким человеком с мягким, любящим сердцем запомнился владыка Стефан тем, кто знал его. Вспоминает настоятель храма святителя Николая в Клённиках на Маросейке протоиерей Александр Куликов (†2009): — Когда в 1952 году я проходил срочную службу в городе Фергане, мне довелось познакомиться с отцом Борисом (Холчевым). Он был настоятелем храма, и я старался бывать у него во время каждого увольнения то в храме, то дома по его приглашению. Позже владыка Ермоген перевёл отца Бориса из Ферганы в Ташкентский Успенский кафедральный собор. Примерно в то же время и меня перевели на станцию Урсатьевская недалеко от Ташкента. Я стал часто ездить к батюшке отцу Борису. Там он познакомил меня с отцом Сергием Никитиным, будущим владыкой Стефаном. Сергей Алексеевич Никитин был некоторое время старостой в нашем храме святителя Николая в Клённиках и пострадал вместе с отцом Борисом в феврале 1931 года. После первого нашего знакомства я ещё несколько раз встречал отца Сергия в храме. Мы неоднократно с ним беседовали. Потом владыка Гурий (Егоров) пригласил его к себе в Днепропетровск. Я случайно присутствовал, когда отец Сергий пришёл прощаться с отцом Борисом. Отец Борис удивлялся: «Куда же ты едешь?» Отец Сергий отвечал, что в Средней Азии ему трудно.   «И со здоровьем, – пояснил он, – у меня сейчас не очень хорошо. Надеюсь, там будет лучше». Он уехал в Днепропетровск. Потом, кажется, это был 1959 год, он приезжал в Москву и однажды пришёл в семинарию, где я тогда учился. Он навестил меня, и мы так хорошо побеседовали с ним. Чувствовалось его буквально отеческое отношение ко мне, просто как к родному человеку, с которым недавно простились и вот – встретились.

http://pravmir.ru/o-episkope-stefane-nik...

Эпитеты венец благодатей, венец сущему честен, венценосче Стефане говорят о венце мученика и венце святого, но необходимо также заметить, что имя Стефана (Στφανος) в переводе с греческого означает, «венец, корона, венок». В этом контексте слово венец может быть понято как символ духовной победы Стефана над врагами, как символ власти над теми, кто покорился вере ( Деян. 6: 7 ). Словосочетание дверь страждущим содержит слово-символ дверь, которое часто употребляется в православной гимнографии по отношению к Богоматери и святым и знаменует вхождение в новое пространство существования. В Евангелии от Иоанна Христос говорит о себе: «Я есмь дверь: кто войдет Мною, тот спасется, и войдет, и выйдет, и пажить найдет» ( Ин. 10: 9 ). В минейном тексте евангельский символ по отношению к Стефану получает новое осмысление, подвиг Стефана подает пример духовного пути христианина: показас всестыи стефане поуть бо бысть стымъ и многи гдви привелъ мчики. В похвалах всехвальне Стефане, славне Стефане отражается функция гимнографического текста – воспевание подвига святого. Характерным примером является следующий контекст из службы святому Стефану: красенъ и вида аггельскаго, и премоудрости и вры исполнь. и бжествены зар лчами. и бгогласными оусты, бгоглаголалъ ес ко рка, бжествен витоу, вышнее бгоблаженне оулчилъ ес. Агиоантропонимы и вокативы выполняют три функции: во-первых, повествуют о подвиге мученика, во-вторых, о факте первого христианского мученического подвига, в-третьих, о служении Стефана, и, наконец, о признании его святости. Данные смыслы отражены в общепринятом антропониме святого первомученик и архидиакон Стефан, включающим чин святости титул имя. Агиоантропонимы и вокативы отражают житийный слой содержания текста, в котором фиксируются основные этапы духовного восхождения святого, исторический, и образно-символический, реализуемый через образы-символы венец, дверь, кровь: «Течение кровей твоих небесные двери открывает». Образно-символическое содержание обогащается также за счет сравнений, например: ко красен, ко тро, мирови вис славне стефане. Элемент экзегетики выявляется в сравнении святого Стефана с Адамом : новъ адамъ за перваго ты бысть. 5. Служба 2 августа святому Василию Блаженному Московскому

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr-Krav...

Приидите, ублажим/преподобнаго Стефана,/постника и воздержника/и монахов начальника,/Пресвятей Троице угодника. Слава, глас тойже: Приидите днесь, лицы монашестии,/притецем ко гробу преподобнаго Стефана,/молящеся Христу Богу нашему,/просяще грехов прощение,/и народу нашему на враги победы,/и плененным свобождения, и миру устроения,/и Церквам соединения,/и душам нашим велия милости. И ныне, Богородичен: Все упование мое: Тропарь писан на велицей вечерни. НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ Блажен муж: 1-й антифон. На Господи, воззвах: стихиры на 8, глас 2. Подобен: Егда от Древа: Божественный глас Евангелия Христова услышав,/мира оставил еси богатство и славу,/и, крест свой на рамо взем,/Христови последовал еси невозвратным помыслом,/и тесный путь постничества прошел еси, радуяся,/и ангельским ликом причастник показался еси,/Богомудре Стефане преподобне,/с ними же молися о чтущих честную память твою. Егда Божественное рачение найде на тя, Стефане премудре,/тогда отечество оставил еси,/в пустыню, яко во град, вселился еси,/и тамо монахов сонм собрал еси,/с ними же поработал еси Христу,/Егоже ради распялся еси мирови,/и с миром к премирному, радуяся, возшел еси,/идеже ангельская воинства веселятся,/с ними же молися о чтущих честную память твою. Егда благодать Святаго Духа сердце твое просвети, Стефане,/тогда Троицы прекрасное селение явился еси,/Еюже наставляемь, святыя храмы создал еси, блаженне,/и обители на спасение монахов,/ихже на злаце воздержания упасл еси/и твоими учении по Небесней стези шествовати наставил еси,/с ними же почитаем твою честную память. Слава, глас 6: Еже по образу соблюд невредимо,/ум владыку на страсти пагубныя постнически поставив,/и на подобие, якоже мощно, возшел еси:/мужески бо естество понудив,/потщался еси хуждшее покорити лучшему/и плоть поработити духу,/темже монашествующих явился еси вождь,/житель пустынный, благотекущих обучитель,/правило добродетели известнейшее,/и ныне на Небесех, отче наш Стефане,/чисте зриши Святую Троицу,/моляся о иже верою и любовию чтущих тя.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Радуйся, жертвоприношения идольская упразднивый. Радуйся, труды пермян от лова зверей им в пользу сотворивый; Радуйся, благая их, вместо душевреднаго пред идолы сожжения, в потребу им и на службу человеком показавый, и тако страну их умудривый. Радуйся, пределы российския проповедию слова Божия разширивый; Радуйся, не токмо временная, но и вечная благая пермяном открывый. Радуйся, Стефане, великий чудотворче. Кондак 11 Пение молебное приносим ти, святителю Стефане, егоже, на возвратном из Перми пути молящася Святей Троице и благословляюща обитель, преподобный Сергий Радонежский умныма очима за несколько поприщ провидев, благодарным со братиею на трапезе почтил есть поклонением. Мы же, всегдашняго тя о душах наших стяжавше молитвенника и щедроты твоя изчести не могуще, благодарными сердцем и усты Богу, тобою действующему всем исцеления, взываем: Аллилуиа. Икос 11 Светоподательный светильник сущим во тьме идолослужения, отче Стефане, явился еси, и до конца паству твою бодренно упасл еси, ограждая новопросвещенныя люди своими к Богу молитвами и поставляя из них самих пастырей и учителей Перми; посем, скончавая течение твое, о немже пророчески предсказал еси, мощи твоя многоцелебныя царствующему граду Москве в залог молитв твоих и теплаго ходатайства даровал еси, духом же со ангельскими чинми ликуеши. Сего ради восхваляюще тя, глаголем: Радуйся, духом везде верныя посещаяй; Радуйся, от адския погибели изымаяй. Радуйся, от сетей льстиваго избавляяй; Радуйся, вместо временных вечная блага нам подаваяй. Радуйся, врачу, раны греховныя исцеляяй; Радуйся, вместо смерти живота вечнаго ходатаю. Радуйся, недужных целителю; Радуйся, особенный России хранителю. Радуйся, всем прибегающим к тебе крепкое забрало; Радуйся, царствующаго града украшение. Радуйся, светило всероссийское; Радуйся, Ангелов собеседниче. Радуйся, Стефане, великий чудотворче. Кондак 12 Благодать цельбы стяжавшаго, великаго во святителех Стефана почтим сердцем и усты; и да вящшее благим его подвигом воздадим чествование, потщимся всемерно подражати его добродетелем, да благоприятно Богу вопием: Аллилуиа. Икос 12

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-svj...

Новое и спасительное слышавше учение пермстии людие, овии ругахуся, овии же крещения просяху, и чудящеся дивному житию твоему, с учением, из уст исходящим, согласному, прославиша Бога; ты же потщался ее крещением просвещати люди и к славословии Божию освящати храмы. Сего ради воспеваем тебе: Радуйся, пастырю добрый; Радуйся, Христов новый исповедниче. Радуйся, учителю премудрый; Радуйся, апостольство твое свято совершивый. Радуйся, идольскую лесть упразднивый; Радуйся, луче света Евангельскаго. Радуйся, тьмы заблуждения истребителю; Радуйся, неверных учением своим удививый. Радуйся, кротостию своею гордость мирскую поправый; Радуйся, овцы Христовы во едино стадо совокупивый. Радуйся, духовную паству твоими к Богу благоприятными молитвами оградивый; Радуйся, всем призывающим тя скорый помощниче. Радуйся, Стефане, великий чудотворче. Кондак 8 Странное чудо показал еси, богомудре Стефане, предав огню скверную идольскую божницу, егда с разными орудии обступиша тя бесовстии чтителе, убити тя хотяще; ты же, моляся о обращении заблуждающих, молчаливою кротостию сих победил еси, воспевая Богу: Аллилуиа. Икос 8 Весь, Стефане пречудне, телом и душею посвятился еси Богу, пребывая в непрестанных трудех Божественнаго богословия и презирая угрожения нечестивых, претящих ти проповедати славу Божию. Сего ради вопием ти: Радуйся, земный Ангеле; Радуйся, небесный человече. Радуйся, вития непобедимый; Радуйся, воине Христов неустрашимый. Радуйся, христианскаго благочестия истинный ревнителю; Радуйся, врагов Церкве Христовы обличителю. Радуйся, нечестивых витий посрамителю; Радуйся, столпе, от нощи неведения к Солнцу Правды приводяй. Радуйся, уста божественная, миру спасение возвещающая; Радуйся, гласе небесныя истины, буих умудряяй. Радуйся, неверных светом Евангелия Христова просветивый; Радуйся, подобно теплоте солнечней, оляденевшая сердца их согреявый и тем плод мног Церкви Божией принесый. Радуйся, Стефане, великий чудотворче. Кондак 9 Все естество ангельское возвеселися о твоем благочестии и чистоте, о твоем мужестве, терпении, бдении в молитвах, пощении и по Бозе ревности; во онех бо претерпевая, яко безплотен явился еси. Мы же прославляющемуся чрез тебе Богу взываем: Аллилуиа. Икос 9

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-svj...

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010