Твердыми постничества подвиги низложив тьмы начала, отче, прежде/и в последняя пострадав крепко,/всеконечней пагубе 241 сия предав, Стефане,/мучеников доброто и преподобных похвало. Твоя преславная память днесь/пресветлыми зарями даров Духа озаряет земная исполнения,/юже радостно ныне празднующия просвети/и освяти ны, Богоблаженне Стефане. Богородичен: Света приятелище, Богорадованная,/священномучеников истинно утверждение и преподобных всех похвало,/спаси ны от бед и обстояний, и врагов нашествия, воспевающия Тя. Светилен: Подобен: Духом во святилищи: Болезньми постническими началозлобнаго змия до конца умертвил еси,/на конце же венец мучения взем, Стефане всехвальне,/поклонение подая честным образом,/яко ведый на первообразное яве преходити, всеблаженне. Слава, и ныне, Богородичен: Неизреченнаго Рождества была еси всенепорочная Невеста,/яко сущи чистейший храм, Богородице,/Света бо превечнаго, в Тя всельшагося,/родила еси – Бога Слова,/поюще Твое убо Рождество, величаем достойно Тебе,/всенепорочная Отроковице. НА ЛИТУРГИИ Блаженны Октоиха на 4 и святаго песнь 3-я, на 4. Прокимен, глас 8: Восхвалятся преподобнии во славе,/и возрадуются на ложах своих. Стих: Воспойте Господеви песнь нову. Апостол к Тимофею, зачало 291. Аллилуия, глас 8: Блажен муж, бояйся Господа. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие от Матфея, зачало 37. Причастен: В память вечную: Святой преподобномученик и исповедник Стефан Новый родился в 715 году в Константинополе в благочестивой христианской семье. Родители его, имея двух дочерей, молили Господа о рождении сына. Новорожденного Стефана мать Анна принесла во Влахернский храм во имя Пресвятой Богородицы и посвятила Богу. В то время император Лев Исавр (716741) начал гонение на святые иконы и на их почитателей. Сторонники иконоборческой ереси при поддержке царя захватили главенствующие позиции в империи и Церкви. Гонимое иконоборцами Православие сохранялось в отдаленных от столицы монастырях, в уединенных келлиях и в сердцах мужественных и верных своих последователей. Православные родители святого Стефана, тяготясь окружающим нечестием, удалились из Константинополя в Вифинию, а своего шестнадцатилетнего сына отдали в послушание блаженному Иоанну, подвизавшемуся в уединенном месте на горе святого Авксентия. Более 15 лет пробыл святой Стефан у блаженного Иоанна, целиком предав свою волю этому духоносному старцу, обучаясь у него иноческому деланию. Здесь же Стефан получил известие о том, что умер его отец, а мать и сестры приняли монашеский постриг.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

КОНДАК – глас 8-й Чистотою душевною божественно вооружився, блаженную жизнь совершил еси; в пустыню, яко в рай вселився, благодать приял еси от Бога – исцеляти различные недуги приходящим к честней раце твоей, и души молитвою возводите к Божественной высоте; темже, имея дерзновение ко Святей Троице, поминай нас чтущих память твою, да зовем ти: радуйся Преподобне Стефане, постников удобрение. МОЛИТВА Преподобному Стефану. Игумену махрищскому, Чудотворцу Всеблаженне и Преподобне Отче Стефане, прославленный Угодниче Пресвятыя Троицы, престолу Ея предстоя с лики святых Ангел и всех Святых, помяни нас в бедах и скорбех припадающих к цельбоносному твоему гробу и молящихся тебе: услыши молитвы наша и принеси к престолу Триипостасного Бога, прося у него нам богатыя милости, здравия душам и телесем нашим, наипаче же отпущения грехов, благодати и спасения. Ты бо, имея дерзновение к Нему, можеши умолити Его, да подаст нам в житии нашем благая и вся, яже на пользу нашу и во уготовление к вечному животу. О, присное благодатное чадо Бога отца, истинный учениче Христа, избранный сосуде Святого Духа, Чудоворче Стефане! Молим тя усердно: сотвори нас грешных причастники быти благодатных дарований, имиже Бог тя обогати, и буди нам по Бозе наставник к богоугодному житию, утишитель бури страстей, помощник в скорбех и бедах, и заступник от враг видимых и невидимых; да и мы, богоугодно прешедше поприще сея жизни, твоим предстательством и богоприятными твоими молитвами, будем наследницы царствия Божия, и сподобимся вкупе с тобою предстояти престолу Царя славы, Ему же подобает всякая слава, честь и держава во веки веков. Аминь. 2 Алексий, Епископ Суздальский хиротонисан в 1351, скончался 1364. Ист. Росс. Иерарх., Час. 1, стр. 176. 3 В 1392 году во время нашествия Князя Татарского Бехтута, посланного Тохтамышем в северную Русь, обитель Авнежская разорена и Григорий с Кассианом умерщвлены Татарами и Вятичами. Мощи их открыты в 1524 году. 4 Впрочем, благочиние и строгость монастырской жизни соблюдались.

http://azbyka.ru/otechnik/Sergij_Smirnov...

В 80-х гг. XIII в. началась активная экспансия Сербского гос-ва, вызвавшая уменьшение числа епархий О. а.: при кор. Стефане Уроше II Милутине (см. Милутин ; 1282-1321) она утратила Скопскую, Моровиздскую и Дебарскую и частично Пелагонийскую епархии, к-рые отошли Сербской архиепископии. Расширение Сербии достигло апогея при кор. Стефане IV Душане (1331-1355), к-рый в 1334-1345 гг. завоевал почти всю Македонию и часть Албании. После взятия Охрида (ок. 1334) на территории Сербского гос-ва оказались 2 автокефальные Церкви - О. а. и Печская архиепископия. Ранее, при расширении владений, серб. правители переподчиняли новые епархии своей архиепископии, но сейчас О. а. сохранила свои границы и независимость, что было призвано укрепить лояльность несерб. населения к серб. властям. Архиеп. Охридский Николай II вместе с патриархом Тырновским Симеоном в 1346 г. даже участвовал в провозглашении архиеп. Иоанникия II Сербским патриархом, а сразу после этого акта они венчали Стефана Душана на царство. Впосл. Сербский патриарх подчинил себе епархии К-польского Патриархата в Фессалии и Македонии и изгнал их иерархов, не тронув епархии Охрида. И. Снегаров считал, что Сербский патриарх признавал старшинство архиепископа Охридского, т. к. получил от него патриарший сан (Там же. С. 320-321). Но при наследнике Стефана Душана Стефане Уроше V (1355-1371) началась децентрализация гос-ва и уже в 1366 г. епархии О. а. находились в неск. гос. образованиях: королевстве Вукашина (в т. ч. Охрид), царстве Симеона Уроша (Эпир и Юж. Албания), деспотстве Радослава Хлапена, королевстве Прилепа, Эльбасанском княжестве. При кор. Вукашине О. а. продолжала быть автокефальной: об этом говорит приглашение в 1367 г. ее главы К-польским патриархом обсудить возможность созыва Вселенского Собора для воссоединения Восточной и Западной Церквей. Ее статус сохранился и при наследнике Вукашина, кор. Марке, к-рый враждовал с серб. кн. мч. Лазарем , поддерживавшим Сербскую Патриархию. Возможно, в этот период О. а. временно отошли Скопская и Призренская епархии и район вокруг Кичева. Юрисдикция О. а. признавалась и во владениях деспота Углеши, но впосл. эти земли оказались у К-польского патриарха. Вероятно, О. а. сохранила епархии в Вельбуждском деспотате и в Юж. Албании - о ее автокефальном статусе упоминает письмо К-польского патриарха Антония IV по поводу неканоничности брака правителя Канины и Авлона (ныне Влёра, Албания; см.: Там же. С. 332-339). К концу серб. периода О. а. имела всего 11 епархий. О. а. в османский период

http://pravenc.ru/text/2581773.html

Поюще твое, Стефане святителю, о призывающих тя в помощь теплое предстательство и от врагов видимых и невидимых скорое заступление, хвалим тя вси, равноапостольный богопроповедниче, и веруем, яко Господь и Бог, проповеданный тобою в Перми и прославляемый в телеси твоем, молитвами твоими вся нам дарствует. Темже вопием ти: Радуйся, нищетою духовною Царство Небесное получивый; Радуйся, покаяния и умиления слезами утешение вечное приявый. Радуйся, кротостию земли новыя наследие приявый; Радуйся, алкая и жаждая правды, ныне насыщаяйся. Радуйся, милостынями обретый помилование; Радуйся, чистотою сердца сподобивыйся зрети Бога. Радуйся, миротвореньми Богу усыновивыйся; Радуйся, терпением правды ради Царство Небесное стяжавый. Радуйся, поношеньми и претерпением всех зол Христа ради ублаживыйся; Радуйся, твоим примером нам путь ко спасению открывый. Радуйся, молитвами твоими труды и подвиги облегчаяй; Радуйся, предстательством твоим у Христа Бога вечное спасение нам подаваяй. Радуйся, Стефане, великий чудотворче. Кондак 13 О, великий святителю, равноапостольный Стефане, малое сие моление наше приемь, умоли Подвигоположника и Совершителя Иисуса, да избавит царствующий град и всякий град и страну христианскую от нахождения иноплеменных, от ересей и расколов и от всякия напасти, и да измет грядущия муки всех, Ему вопиющих: Аллилуиа. [Сей кондак глаголется трижды.] [Далее повторяем 1е икос и кондак:] Икос 1 Ангельское твое во плоти житие провидев всея твари Создатель, от юности твоея уготова тя в сосуд честен, темже научи вопити тебе сице: Радуйся, трехлетней сущей матери твоей, блаженным Прокопием святитель возвещенный; Радуйся, прежде рождения твоего великим прореченный. Радуйся, рождением своим родителей удививый; Радуйся, благочестивых родителей богоприятное испрошение. Радуйся, от благочестиваго корене отрасль святейшая; Радуйся, в научении книжнем паче сверстник просвещенный. Радуйся, в юности разум совершенный явивый; Радуйся, измлада Христа возлюбивший. Радуйся, ярем Его носивый;

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-svj...

Преподобнаго отца нашего Илариона Новаго и святаго Стефана чудотворца Стихиры, глас 4. Подобен: Дал еси знамение: Житие нескверно,/терпение, и кротость,/и любовь нелицемерну,/воздержание безмерно,/всенощное стояние,/умиление Божественно,/веру, надежду истинну в сострадании, отче, стяжав,/яко Ангел пожил еси на земли с плотию,/Иларионе блаженне,/молитвенниче о душах наших. Земный Ангел/и Небесный человек был еси, преподобне,/источник умиления,/сострадания струя,/пучина чудес,/грешных поручник,/маслина воистинну Божия плодовита,/елеем трудов твоих умащая лица,/Иларионе чудне,/верно восхваляющих тя. Ум твой, просвещаемь/Божественными разумы,/телесных, страстей превыше бысть,/неприметен земным,/нося начертание/и изображая в себе Божественную доброту,/и познаваемь весь Боговиднейший/содейством Духа,/Иларионе отче наш,/монашествующих украшение. Ины стихиры святаго Стефана, глас тойже. Подобен: Яко добля: Монах истиннейший,/звезда светлейшая/и источник быв умиления,/любве явился еси исполнен/и кроток, и тих,/сострадателен и смирен,/беззлобив, непорочен, отче Стефане./Сего ради Христос тя/преподобных поставляет стадом пастыря,/чудодействии почитаема. Бдение всенощное/и воздержание неизреченно,/молитву немутну,/житие Божественно,/веру, надежду искреннюю,/православну мудрость,/чудно пребывание/и величайшее сострадание, отче, имел еси,/и умер, и прежде конца облистав во знамениих преславных./Темже тя почитаем, преподобне Стефане. Яко звезду многосветлу,/и яко солнце незаходимо,/и яко небо одушевленное,/Божественными чудесы, яко звездами, украшено,/и яко цветник благовонный, и рай сладости,/яко источник священия,/яко превелика врача немощствующих,/яко пастыря и добраго нашего предстателя,/восхваляем тя, Стефане. Слава, и ныне, Богородичен, глас и подобен тойже: Тучами Духа Пресвятаго, Пречистая,/мою мысль ороси,/Яже каплю рождшая, Христа,/неизчетно безмерная беззакония человеков/щедротами измывшую,/изсуши источник страстей моих/и потока мя сподоби/пищи живыя присно/молитвами Твоими.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Кондак 4 Буря смущений порази юную Церковь Христову, егда бысть роптание еллинов ко евреем, яко презираеми бываху во вседневном служении вдовицы их. Ты же, святче Божий, веруя мудрости апостолов, усердно взывал еси к Богу чистыми устами своими: Аллилуиа. Икос 4 Слыша святии апостолы роптание еллинов, созвавша множество ученик, реша: «Не удобно есть нам, оставльше слово Божие, служити трапезам.» Верни же, зряще твою верность и любовь ко апостолом святым, единодушно возглашаху тебе, святее Стефане, сице: Радуйся, добрый послушателю апостольских вещаний. Радуйся, любовию ко апостольской проповеди дух твой окрыливый. Радуйся, всякому слову апостольскому всеусердно внимавый. Радуйся, апостолы, устроители Церкви Христовы, почитавый. Радуйся, устами Христовыми апостолов именовавый. Радуйся, таин Божиих строителей в них видевый. Радуйся, яко самовидцы Слова и слуги Христовы тех быти веруяй. Радуйся, никакоже противу апостольских вещаний глаголати дерзавый. Радуйся, яко в руце апостолов Церковь Христова предана, вещавый. Радуйся, Апостольскою сию именовавый. Радуйся, столпе церковный. Радуйся, церковная красото. Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане. Кондак 5 Боготечныя звезды, святии апостоли, верующим во Христа рекоша: «Усмотрите, братие, мужи от вас свидетельствованы седмь, исполнены Духа Свята и премудрости, их же поставим над службою сею: мы же в молитве и служении слова пребудем». Сия слышав святый Стефан, всем сердцем радующеся, возопи премудрому Господу: Аллилуиа. Икос 5 Видеша во Христа верующии Стефана - мужа исполнена премудрости, веры и Духа Святаго, перваго его нарекоша быти достойна службу диаконскую пред лицем апостолов исправляти, и возгласиша ему сицевая: Радуйся, добрый сотрудниче духоносных апостолов. Радуйся, житию их подражателю прилежный. Радуйся, и еллинов и евреев единою и тоюжде любовию питавый. Радуйся, о вдовицах мудре пекийся. Радуйся, нищих кормителю. Радуйся, любве Христовы живый проповедниче. Радуйся, по слову Господа всем служити восхотевый. Радуйся, нозе святых омывый. Радуйся, сирых отец чадолюбивый. Радуйся, нагих одеяние. Радуйся, в печалех утешителю. Радуйся, от напрасныя смерти избавителю. Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

http://isihazm.ru/?id=651

276 Надо сознаться, что данных для совершенно точного определения момента вступления папы Стефана на престол пока не имеется. Едва ли может считаться твердо установленным и время смерти его предместника Адриана III. Более точное определение этих моментов послужило бы к установлению того наиболее раннего момента, в какой могло явиться письмо Стефана V. 277 Известно, что папа Марин, тотчас по вступлении на престол, отверг Константинопольский Собор 879–880 годов и предал Фотия отлучению. Известно, что папа Стефан V, говоря о Марине, относил к особенным достоинствам его то, что он «мыслил и чувствовал одинаково с папой Николаем I» Известно, что папа Марин, тотчас по вступлении на престол, отвергнул Константинопольский собор 879–880 года и предал Фотия отлучению. Известно, что папа Стефан V, говоря о Марине, относил к особенным достоинствам его то, что он «мыслил и чувствовал одинаково с папою Николаем 1» (Mansi, Plena Collectio Conciliorum, T. XVIII, 11, Baron., Annales ad an. 885). 278 О папах Адриане и Стефане V (VI) и их времени см. в Patr. Latin. edit. Migne, T. 126, p. 971–974; T. 128, p. 1398 и далее. 279 Древнее римское сказание о папе Стефане с великими похвалами изображает ревностную деятельность этого папы, проявленную им тотчас по вступлении на престол. А что он склонен был принимать строгие духовные меры, видно, например, из того, что в своей проповеди, говоренной скоро по вступлении на престол, он грозит каким-то суеверам отлучением от причастия, а в случае противления – анафемой. Patr. Latin. edit. Migne, T. 128, p. 1398–1403. 280 Из того же древнего сказания о папе Стефане видно, что по вступлении на кафедру он застал крайнюю во всем скудость и нужду как в папском дворе, так и в городе, бывшую последствием ряда бедствий, тяготевших над Римом в предшествовавшее время. Понятно, что и Вихингу, при таких обстоятельствах Рима, жилось тяжело в Риме, что средства его истощались и он должен был спешить с достижением решения по своему делу, как скоро стало это возможным при новом папе.

http://azbyka.ru/otechnik/Ivan-Malyshevs...

Собор святаго Архангела Гавриила и преподобнаго отца нашего Стефана Савваита ВЕЧЕР На Господи, воззвах: стихиры Архангела, глас 4. Подобен: Дал еси знамение: Ум предвечный,/свет составивый вторый,/Гавриила тебе, причастиями Божественными/просвещающаго всю вселенную/и юже от века открывающаго нам/Божественную и великую воистинну тайну,/во утробе воплощаемаго девичестей/суща Безтелеснаго и бывша Человека,/во еже спасти человека. Престолу предстоя Трисолнечнаго Божества/и богатно просиявая Божественными светлостьми,/испущаемыми непрестанно оттуду,/сущия на земли, радостно ликующия и восхваляющия тя,/страстей мглы избави и просвещением уясни,/Гаврииле Архистратиже,/молитвенниче о душах наших. Низложи шатания агарянская,/на стадо твое часто находящая,/устави раздоры Церкве,/укроти бурю безмерных искушений,/избави бед и обстояний любовию чтущия тя/и под кров твой прибегающия,/Гаврииле Архистратиже,/молитвенниче о душах наших. Ины стихиры преподобнаго, глас 8. Подобен: О, преславнаго чудесе: Отче Богоносе Стефане,/Божественною мудростию ум укрепль светло,/ярость убо мужеством,/целомудрием же желание,/правдою же всю силу душевную/управил еси любомудренно,/колесницу красну добродетелей составил еси,/на нюже всед, радуяся,/возшел еси к высоте, славне. Отче Богогласе Стефане,/богословием ум просветил еси, преподобне,/якоже копие, нося ярость,/простерту на хульныя, блаженне, еретики,/желанием пищи горния,/еяже сподобился еси причаститися, чудне,/предстоя престолу всех Царя и Вседержителя. Отче Богоглаголивый Стефане,/воздержанием ум оградив всюду,/к Первовиновному востещи сотворил еси,/и утишил еси мирский мятеж/и, молву оттряс,/ума чистотою удержан был еси, премудре,/желанием воистинну крайним,/Богомудре преподобне. Слава, глас 6. Византиево: Срадуйтеся с нами, вся Ангельская чиноначалия:/предстатель бо ваш и наш заступник,/великий Архистратиг, в днешний день/в честнем его храме/преславно являяся, освящает./Темже, по долгу воспевающе, тому возопиим:/покрый нас кровом крилу твоею,/великий Гаврииле Архангеле.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Неронов, в своих письмах, называет Стефана «мужем строящим мир церкви», «подобным Давидови незлобием и кротостию», заявляет, что он «дивится его смирению и простонравию «блаженному». Игумен Феоктист, в письме к Стефану от 15 июля 1654 года, величает его «великий отче и дивный моему смирению покрове, пачеже стено по Бозе и застуиниче, вселюбезный наш по Бозе пастырю и учителю». Протопоп Аввакум, не имевший обычая говорить доброго слова о тех, кто не согласен был с ним в убеждениях, не смотря на то, что Стефан «всяко ослабел» т. е. стоял на стороне Никона, сохранил о нем однако самое доброе воспоминание, – время Стефана всегда представлялось ему самым лучшим и светлым. В челобитной государю, по возвращении из Даур, когда Стефана уже не было в живых, он пишет: «добро было при протопопе Стефане, яко вся быша тихо и не мятежно ради его слез и рыдания и негордого учения: понеже не губил никого Стефан до смерти, якоже Никон, ниже поощрял на убиение. Тебе свету (т. е. царю) самому житие его вестно». рассказывая о своем заключении в Андроньевском монастыре, где он три дня сидел без пищи и питья, Аввакум замечает: «тут мне пищу принесе ангел за молитв святого отца протопопа Стефана». В послании к некоему Симеону Аввакум замечает: «при духовнике протопопе Стефане Алексеюшко-то с Марьюшкою (т. е. царь с царицей) добры до нас были и гораздо, яко Аркадий и Евдокия к Иванну». В одном случае Аввакум обращается к царю: «воздохни-тко по старому, как при Стефане бывало, добренько». Дьякон Федор называет Стефана, в противоположность Никону, добрым 587 . Так как личная учительная и назидательная деятельность Стефана сосредоточена была только в пределах царского двора и круга только придворных лиц, на которых он непосредственно мог оказывать свое действие, а между тем Стефан имел в виду более широкие цели: воспитывать в благочестии весь народ, то он и постарался из среды известного ему духовенства выдвинуть таких лиц, которые бы всюду в народе были проводниками и исполнителями его предначертаний.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

От юности, мудре, яже паче смысла вожделел еси мужески,/мирский мятеж оставил еси/и был еси Божественнаго ради жительства Троицы жилище/и просветил еси верою приступающия тебе.//Тем зовем: радуйся, Павле пребогате. святителю Стефану исповеднику, архиепископу Сурожскому Тропарь святителю Стефану исповеднику, архиепископу Сурожскому, глас 4 Яко святитель со безплотными единожитель быв,/священномучениче Стефане,/восприем бо Крест, яко оружие,/и став крепко сопротив иконоукорителя и духоборцев,/не покланяющихся Пречистому Образу Христа Бога нашего,/и отсекл еси всяку ересь лукавых./Того ради прием мучения венец,/избавил еси град твой Сурож от всякия неприязни./И ныне молим тя, святе,/да избавиши нас от всяких злых искушений, и бед,//и вечныя муки. Кондак святителю Стефану исповеднику, архиепископу Сурожскому, глас 3 Вышняго силою, священне, укрепився,/царева низложил еси иконоборная шатания./Днесь Сурожу и нам верным предлежат/слава и богатство, святыя твоя мощи,/ихже свыше дароносят ангельстии чинове,/песньми и пением славословят тя,//великий священный Стефане. Молитва святителю Стефану исповеднику, архиепископу Сурожскому О, священная главо, крепкий наш молитвенниче и заступниче, святителю отче Стефане, услыши нас, с верою и любовию призывающих тя. Поминай нас у Престола Вседержителева и не престай молитися за нас. Испроси предстательством твоим у всемилостивейшаго Спаса нашего: мир Церкви Его, пастырем Божиим ревность и силу, православней стране нашей мир и спасение. Умоли Небеснаго Отца всем подати коемуждо благопотребен дар: веру истинную, надежду твердую, любовь неоскудную, градов наших утверждение, мира умирение, от глада и губительства избавление, от нашествия иноплеменников сохранение, юным благое в вере возрастание, старым и немощным утешение и укрепление, болящим исцеление, сирым и вдовицам милость и заступление, бедствующим помощь. Не посрами нас во уповании нашем, споспешествуй, яко отец чадолюбивый, и нам понести благое иго Христово во благодушии и терпении и всех нас управи в мире и покаянии непостыдно живот свой скончати и Царствия Божия наследницы быти, идеже ты ныне водворяешися со Ангелы и всеми святыми, выну хваля Бога в Троице славимаго, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь. Собору Крымских святых

http://azbyka.ru/worships/?date=2024-12-...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010