4. И поистине, я считаю, что никто не смог бы отрицать, что тебе недоставало до мученичества мучителей, а не [мужества] духа. Ведь ты в проникновеннейших проповедях ежедневно был свидетелем (testis) 235 исповедания Отца и Сына и Святого Духа. Нелегко кому бы то ни было столь сильно, столь ясно рассуждать о Троице Божества, в то время как ты мог различать Ее по Лицам и объединять в отношении совечности и величия славы. Молитва к святому Гонорату 39 . 1. Итак, поминай, друг Божий, поминай нас постоянно, предстоя непорочно Богу, воспевая ту самую новую песнь и следуя за Агнцем, куда бы Он ни пошел» 236 2. Ты верный pa6nfEмy, ты наш ходатай, удобный посредник наших молитв и сильный заступник! Донеси проливаемые перед твоей могилой молитвы вскормленного тобой стада! Умоли, чтобы в общем единодушии все – и священник, и народ – оказались хотя бы в некоторой степени достойными сохранить все, что ты заповедал и чему ты научил! Через Господа нашего Иисуса Христа, Который принял тебя в славу Свою и со Отцом Своим и Духом Святым живет и царствует во веки веков. Аминь. 113 Откр 14:3. Перевод сделан с издания: Hilaired " Arles. Vie de S. Honorat (ed. Valentin M.-D.)//Sources Chretiennes. Vol. 235. Paris, 1977. Перевод с латыни, примечания – ЗайцевД. 135 Игра слов: имя Honoratus «Гонорат» протводно от прилагательного honoralus " чтимый», »славный». Ср.также глава 16. 136 «Переселился к звездам» «место более обычного «взошел на небо». Выражение, свойственное поэтическому языку христианских латинских авторов. Мы встречаем его в чпитафии св. Иларию Арелатскому: «Плоти piny оставил и к звездам взлетел». Также св. Павлин Ноланский говорит, что могилы святых сияют, «словно звезды небес в небе ночном " (Сагт. XIX. 19). 144 Здесь Иларий первый раз сообщает о том, что он – родственник св. Гонората; более подробно он говорит об этом в конце своей проповеди в главе 36. 147 Maiorque se semper inventus est. По-видимому, имеется в виду, что благодать Божия делает святого «выше самого себя». Эта идея уже была сформулирована в богословии Восточной Церкви свт.

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

До сего дня подруга моя остается православной, живет по-христиански и поминает Пелагию Васильевну в благодарных молитвах. Пелагия Васильевна мирно почила о Господе в 2003-м году, дожив до 93 с половиной лет. И ее пример еще раз наглядно доказывает, что жизнь человека и радость этой самой жизни не зависят ни от богатства, ни от обилия знаний, ни от положения в обществе, а только от того, насколько человек близок Богу. Рейтинг: 10 Голосов: 2741 Оценка: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 скрыть способы оплаты Смотри также Комментарии Игумен Всеволод 7 июня 2023, 14:19 Статью начал читать, потому что на фото увидел очень знакомое лицо. В какой храм в Москве ходила Пелагея Васильевна, часто ли бывала в Троицко-Сергиевой лавре? Рад был прочитать о такой замечательной подвижнице. Спасибо Вам. Сергей и Елена 6 июня 2018, 07:26 Царствие Небесное Пелагее Васильевне. Упокой, Господи, ее душу! Анна 27 марта 2018, 15:03 СпасиБог за статью! Так тепло на душе! Благодарю! Valentina Latypova 11 ноября 2017, 00:41 спасибо за статью.Я читала и представляла Пелагею,насколько был человек сильный,теплый,верный и преданный всем заповедям ДУШУ! Сергий 9 ноября 2017, 18:51 Спаси Вас Господи, Анастасия, за Ваши добрые воспоминания. Напишите что-нибудь еще о том времени и о своих встречах с верующими православными людьми. Храни Вас Господь. Александр Б. 8 ноября 2017, 21:10 радостно... верю и теперь есть праведники Божии, тихие и светлые. Есть. Юлия 8 ноября 2017, 17:46 Спаси Господи! Какая хорошая, добрая, светлая статья! Мирно на душе после прочтения! Иван Иванов 7 ноября 2017, 21:29 Отец Иоанн (Крестьянкин) в Москве служил в Храме Рождества Христова (в Измайлово). В статье написано про храм Рождества Богородицы (что несовсем верно). 7 ноября 2017, 11:26 Спасибо Shtit Oo 7 ноября 2017, 11:18 Царство Небесное Р.Б.Пелагее!Настоящие святые тихие мирные надежные были среди нас... катто 7 ноября 2017, 11:00 какая светлая статья! спасибо! интересно только. а что стало с братом младшим. которого взяли на вспитание...

http://pravoslavie.ru/107785.html

29 Алберт Великий (1193-1280) - доминиканский монах, ученый-алхимик. Отличался энциклопедической образованностью, одно время был профессором, затем занимал высокие церковные должности. В своих трудах основывался на воззрениях Аристотеля, сочетая их с церковными преданиями и собственными оригинальными идеями. В научном познании большую роль отводил наблюдению, в то же время верил в магию и астрологию и считал истинными многие рассказы о чудесах. 30 Бакон (Бэкон Роджер, 1214-1294) - францисканский монах, алхимик. Придавал большое значение опыту, но опытом считал не только вещественный эксперимент, но и веру. Бэкону приписывают книгу " Изображение алхимии " , которая пользовалась большой популярностью в средние века. 31 Лулл Раймонд (1235-1315) - францисканский монах, алхимик и богослов. В XIV и XV вв. ему приписывали получение " философского камня " . В соответствии с воззрениями Лулла, истинный алхимик вносит стройный порядок в мир взаимных превращений веществ, при этом он объединяет в себе и ученого, и философа, и творца-художника. 32 Василий (Вазилий) Валентин - автор сочинений, вышедших около 1600 т. (книги по алхимии, " Галиграфия " , " Триумфальная колесница Антимония " и " Завещание " ), который выдавал себя сам или был выдан одним из своих издателей за монаха XV в. Имя автора - своеобразная литературная мистификация, которая была в духе того времени: псевдоним имел аллегорическое толкование, намекая на оба " блага " , которые в соответствии с учением алхимиков получал всякий владевший " камнем мудрости " - власть (basilius - царственный) и силу (valentinus - сильный). 33 " Magiae naturalis " ... durch Wolfgangum Hildebrandam... - Книга эта, впервые изданная, по-видимому, в 1611 г., выдержала на протяжении нескольких лет ряд переизданий (1612, 1616, 1618, 1625 гг.), что свидетельствует о ее большой популярности. В книге собраны сведения из самых различных областей знаний: астрономии, математики, естественных наук, алхимии и т. д. В ней приводятся каббалистические знаки и даются их толкования. Об авторе или, точнее, составителе книги Вольфганге Гильдебранде до нас дошли самые скудные сведения. Годы его жизни можно назвать лишь приблизительно: конец XVI-haчaлo XVII в. Место жительства - Тюрингия. Его основная профессия - нотариус.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=707...

672 Isidori Sent. Ш.49.3: Dedit Deus principibus praesulatum pro regimine populorum, illis eos praeesse voluit, cum quibus una est eis nascendi moriendique conditio. Prodesse ergo debet populis principatus, non nocere; nec dominando premere, sed condescendendo consulere, ut vere sit utile hoc potestatis insigne, et dono Dei pro tutione utantur membrorum Christi (Исидор. Сентенции. Ш.49.3: Бог дал правителям власть для управления народами и пожелал, чтобы они стояли во главе тех, с кем они вместе родились и умрут. Следовательно, правитель должен помогать подданным, а не вредить; не покорять властью, но со снисхождением заботиться, чтобы воистину полезен был этот знак власти, и пользовались они (правители – Е.М.) божьим даром для заботы о членах христовых). Cfr. Reydellet М. La conception du souverin chez Isidore de Séville//Isidoriana. P. 458; Ullmann W. A History of Political Thought... P. 34–35; González T. La iglesia... P. 429–431. 673 Isidori Sent. Ш.49.3: Membra quippe Christi fideles sunt populi, quos dum ea potestate, quam accipiunt, optime regunt, bonam utique vicissitudinem Deo largitori restituunt (Исидор. Сентенции. ΙΠ.49.3). 674 C.l.14.4. Idem AA [Theodosius et Valentinianus] ad Volusianum pp. Digna vox maiestate regnantis legibus alligatum se principem profited: adeo de auctoritate iuris nostra pendet auctoritas. Et re vera maius imperio est submittere legibus principatum (a. 429). 676 Шалимов О. А. Образ идеального правителя в Древнем Риме в середине I-ro – начале II века н.э. М., 2000. С. 149–150. См. также Rostovtzeff М. The Social & Economic History of the Roman Empire. Oxford, 1926. P. 114–115; Jones C. The Roman World of Dio Chrysostom. Cambridge, 1978. P. 115. 677 Isidori Etym. V.20.1: Factae sunt autem leges ut earum metu humana coerceatur audacia, tutaque sit inter inprobos innocentia, et in ipsis inpiis formidato supplicio refrenetur nocendi facultas. 678 Isidori Etym. V.19.1: Omnis autem lex aut permittit aliquid, ut: ‘Vir fortis petat praemium,’ aut vetat, ut: ‘Sacrarum virginum nuptias nulli petere liceat,’ aut punit, ut: ‘Qui caedem fecerit, capite plectatur.’ Eius enim praemio aut poena vita moderatur humana (Исидор. Этимологии. V.19.1: Ибо всякий закон либо разрешает что-либо, как «Сильный муж пусть получит награду», или запрещает, как «Никому не позволено добиваться брака со священными девами», или же наказывает, как «Кто совершит убийство, карается смертной казнью». И той наградой либо наказанием регулируется человеческая жизнь). Cfr. Cic. Leg.1.33: ...ergo et lex, quae est recta ratio in iubendo et uetando; Ibid. 1.42: Est enim unum ius quo deuincta est hominum societas et quod lex constituit una, quae lex est recta ratio imperandi atque prohibendi...

http://azbyka.ru/otechnik/Isidor_Sevilsk...

Father Valentin tried to bring out empathy, compassion and love for the others in all his spiritual children. And his parishioners gladly helped their pastor in his charitable deeds using their professional knowledge and skills. Father Valentin had many devoted helpers who supported his charities. His friend and spiritual son Mitrofan Nikolaevich Maslov actively participated in charities and helped many of the poor. If anyone was undergoing hardships or needed legal help or counseling there were people to help them. Father Valentin had a spiritual daughter who visited the sick and tried to help them in every way. Another spiritual daughter had the task of visiting families who might need help; she learned about their situation and where help was needed she brought aid and advice from Father Valentin. Paramedic Nadezhda Nikolaevna Meshkova, who had been working in hospitals for many years, knew many of the doctors. She would help Father Valentin organize medical care for sick parishioners. Nadezhda Nikolaevna not only helped to place people in hospitals, but also looked after them. With Father Valentin’s active participation, the nurses community, “Assuage My Sorrows”, was organized in Lefortovo by Princess Natalia Borisovna Shakhovsaya. For many years, Natalia Borisovna carried out charity work. She helped in the Police Hospital for the poor and homeless where she cared for the sick with love and skill. This hospital was opened thanks to the efforts of a famous doctor Fedor Petrovich Haas. She founded the nursing community afterwards, which provided Moscow citizens with tremendous help during the epidemics of cholera and typhus in the second half of the nineteenth century. Thus, the community became one of the sources of aid for Father Valentin’s charity work. Father Valentin’s personal charity deeds and philanthropy are significant. He never distinguished between the poor and the rich; he never gave special preference to anyone and was loving and caring for everybody equally. The poor crowded the area around the church where Father Valentin served, knowing that they would not be refused help. But Fr.Valentin himself was actively looking for the disadvantaged and was fast to help them. He was not satisfied by just giving money to the poor; he would make great efforts to bring a person back to normal life. And the poor people’s lives were revived; they began to engage in meaningful activities again.

http://pravoslavie.ru/56226.html

Voino-Yasenetsky became a clergyman in 1921, at the very height of the wave of persecution visited upon the Russian Orthodox Church. He feared neither impending repression, nor the threats [his ordination] posed to his quickly and deservedly advancing scientific career. On February 7, 1921, he was ordained a deacon. Vladyka Luke recollected: “Of course this unusual event, the ordination to the diaconate of someone who had already achieved the high rank of professor, created an enormous sensation in Tashkent, and a large group of students from the medical college, along with one of the professors, came to see me. Of course, they could not understand or evaluate my action, for they were far estranged from religion. What would have they understood if I had told them that on my seeing carnivals at which our Lord Jesus Christ was mocked, my heart loudly cried out, “I cannot remain silent!” I felt it my duty to preach in defense of our abused Savior, and to praise His boundless mercy toward humankind.” On the Feast of the Meeting of the Lord, 1921, one week after being ordained a deacon, Fr. Valentin was ordained to the priesthood. Soon after the ordination to the priesthood, Tashkent “people’s prosecutor,” a Cheka agent named Peters, subjected Fr. Valentin Voino-Yasenetsky to a judicial investigation of a trumped-up matter. Among the questions posed was the following: “Tell me, pope [priest] and professor Yasenetsky-Voino, how is it that by night you pray, and by day, you cut up people? Fr. Valentin replied, “I cut up people in order to save them; for what reason do you, citizen people’s prosecutor, cut people?” … Peters continued: “How is it that you believe in God, pope and professor Yasenetsky-Voino? Have you seen Him? Seen your God?” “In truth, I have not actually seen God, citizen people’s prosecutor,” countered the priest. But I have performed many operations on the brain, and upon opening the skull, have never seen the mind within it. Nor have I ever found the conscience there either. ”

http://pravmir.com/one-came-love-sufferi...

Sandherr , Susanne, Die heimliche Geburt des Subjekts. Das Subjekt und sein Werden im Denken Emmauel Levinas " . Stuttgart u.a. 1998. Scharlemann, Robert P. (Hg.), Theology at the end of the century: A dialogue on the postmodern. Charlottesville-London 1990. Ders., The reason of following: Christology and the ecstatic. Chicago 1991. Schneider-Stengel, Detlef, Christentum und Postmoderne. Zu einer Neubewertung von Theologie und Metaphysik. Münster: Lit-Verlag 2002 (Religion - Geschichte - Gesellschaft. Fundamentaltheologische Studien Bd. 19). Schnell, Matthias, Die Herausforderung der Postmoderne-Diskussion für die Theologie der Gegenwart. Tübingen 1994 (Dissertation). Taubald, Benjamin, Erinnerung und Traum. Ethik ‚nach " dem Holocuast: Postmoderne Philosophie und Politische Theologie im Gespräch, in: Jahresbericht der Societas Ethica 2000, 109-126. Taylor, Charles, Die Formen des Religiösen in der Gegenwart. Frankfurt a.M. Suhrkamp 2002. Taylor , Mark C., Reframing postmodernism. In: Berry, Phillipa/Wernick, Andrew (Hg.), Shadow of spirit. Routledge: Taylor & Francis 1993, 11-29. Ders., Erring: A postmodern a/theology. Chicago 1984. Ders., De-constructing Theology. Atlanta 1982. Track, Joachim, Die Moderne im Kreuzfeuer gegenwärtiger Kritik. In: Brosseder, Johannes/Ignestam, Evah (Hg.), Die Ambivalenz der Moderne. Uppsala: Tro & Tanke 1999, 15-41. Tracy , David, Theologie als Gespräch. Eine postmoderne Hermeneutik. Mainz: Grünewald 1993. Türk, Hans Joachim, Postmoderne. Christliche Orientierung im religiösen Pluralismus. Stuttgart: Quell 1992. Valentin , Joachim, Atheismus in der Spur Gottes: Theologie nach Jacques Derrida. Mainz 1997. Ders., Certeau im Plural. Ein Tagungsbericht. In: Orientierung 66 (2002) 117f. Ders., Das Echo Jacques Derridas in der angelsächsischen Theologie. ThRv 97 (2001), 18-29. Ders., Das Komische als Dekonstruktion des Schreckens. Theologisch-philosophische Überlegungen zu Roberto Benignis Film " Das Leben ist schön " . In: Orth, Stefan/Valentin, Joachim/Zwick, Reinhold (Hgg.): Göttliche Komödien. Religiöse Dimensionen des Komischen im Film. (Reihe Film und Theologie 2). Köln (Katholisches Institut für Medieninformation und Schüren) 2001, 125-143.

http://bogoslov.ru/article/226946

Loss of Collaboration Another casualty of the fighting is the loss of Christian community and collaboration in kingdom work. Smyslova writes, “Sadly, the Christian NGO Russia Without Orphans no longer cooperates with its counterpart, Ukraine Without Orphans, because Russian and Ukrainian leaders of these two charities disagree about the situation in Ukraine.” Two other conversations with Russian believers bear noting. The first I conducted with a convert to Putinism. The second was with a pastor who defends his homeland, but also reflects with sorrow on what is being lost spiritually in the current crisis. Valentin is now as anti-American as he ever was a supporter of westernization. “From the age of 17, I was strongly anti-Soviet. I was happy to see the fall of communism and the breakup of the Soviet Union,” he said. “Then, as Yeltsin made so many mistakes, I was neutral politically. But now since radical Ukrainian nationalists have taken power in Kyiv, I am proud to be a Russian patriot.” Pastor Daniel is more thoughtful than Valentin. He holds multiple degrees from American seminaries, yet he supports Russian moves in Ukraine and considers Western support for the new government in Kyiv ill-considered. “The idea to play a ‘nationalistic card’ and make Russians the villains makes me sick. It seems to be the only way that Ukraine under the pretext of independence can slip from Russia’s influence.” Still, Daniel is more nuanced than most Muscovites I encountered, believing as he does that mass media, whether Russian, Ukrainian, or Western, distort the facts. He also assumes that the Russian—and Western—public may not be hearing the whole story of what is happening in eastern Ukraine. Pained by the new divisions the Ukraine crisis has sown between Russian and Ukrainian Christians, Daniel asks sadly, “There is national blood, and there is the blood of Christ. Which is thicker?” Elevating loyalty to a fatherland over loyalty to God the Father is a temptation that knows no borders.

http://pravoslavie.ru/76565.html

În biseric s-au rugat: Ambasadorul Extraordinar i Plenipoteniar al Rusiei în China A.I. Denisov; preedintele Departamentului Sinodal informaional V.R. Legoida; consulul general al Rusiei în oraul Shenyang S.Iu. Paltov. La ectenie a fost ridicat rugciunea special pentru sinistraii de pe urma inundaiei în China: „Înc ne rugm pentru cei care au avut de suferit de pe urma stihiei apei”. În timpul serviciului divin s-au pomenit adormiii arhipstori, pstori i mireni ai Misiunii duhovniceti ruse i ai Bisericii Ortodoxe Autonome a Chinei. Parastasul a fost oficiat pentru - mitropoliii: de Kiev i Galiia Flavian, de Beijing i China Inochentii, de Krasnodar u Kubani Victor, de Harbin i Manciuria Mefodii, de Harbin i Manciuria Meletii, de Kirovograd i Nikolaev Nestor; - arhiepiscopii: de Beijing i China Simon, de Hailar Dimitrii, de Rostov i Novocerkassk Nicandr, de Ijevsk i Udmurtia Iuvenalii (shiarhiepiscopul Ioan), de Sverdlovsk i Kurgan Climent; - episcopii: de Shanghai Simon, de Beijing i China Vasilii, de Enotaevka Leontii; -  shiarhimandritul Serafim; - arhimandriii: Ilarion, Antonii, Ilarion, Ghervasii, Amvrosii, Nicolai, Ioachim, Sofronii, Piotr, Veniamin, Polocarp, Paladii, Amfilohii, Vasilii, Climent, Policarp; - protoiereul Ilie Wane; - shiegumenul Ignatii; - egumenii: Sofronii i Inochentii; protoiereul  ucis Stefan U; - protoiereii: Dimitrii, Alexandr, Pavel, Mihail, Inochentii, Ilii, Dimitrii, Valentin, Rostislav, Alexandr, Dimitrii, Valentin, Piotr, Nicolai, Dimitrii, Ioan Du, Vasilii Du, Nicolae Li, Leonid Liu, Mihail Lo, Daniil Ha, Vladimir Du; - ieromonahii: Varsonofii, Simon Bay; - ierei: Grigorii Ju (ultimul paroh al bisericii „Acopermântul Maicii Domnului”), Ioan, Maxim, Pinn Du, Anichita Wane, Vasilii Lo, Feofan Ha, Antonii Iao, Nichita Du; - protodiaconii: Filalei Mao, Evmenii In; - diaconul Nicolae Jan; - schiegumena Rufina; egumena  Ariadna; monahia Iachinfa; pentru toi prinii, fraii i surorile, „care pentru Biserica lui Hristos pe pmântul Chinei au trudit”.

http://patriarchia.ru/md/db/text/2985561...

However, he foresaw that 70 years later, the Church would again shine. In 1990, his relics and personal items were found in Petersburg and were brought to Diveevo. Today, 250 nuns live in Diveevo, who practice the sleepless prayer, just as of St. Seraphim directed. Another renown monastery is Valaam, located on the evergreen islands of Lake Ladoga. Monastic life began there during the twelfth century. Initially, the central monastery was built and around it many sketes. It's a quiet and beautiful place. Another very important one is the monastery of Optina, which played a catalytic role in Russia's spiritual life during the nineteenth century. Within 100 years, it unveiled 15 saints; they are the famous starets. Thousands of people went to them, including intellectuals and scientists of that era. In Western Ukraine lies the Pochaev monastery, a blessed spot, where the Virgin Mary appeared and where her footprint remains on a rock. This monastery was a bulwark for the Orthodox and against the Uniates. We now come to 1877. St. Luke was born on April 14, known in the world as Valentin Voino-Yasenetsky. His earthly motherland was Kerch, the ancient Greek-Pontian area in Crimea. During the ninth century in this area, the Greeks built the famous church of St. John the Baptist, one of Crimea's most important monuments. Today, St. Luke's bust also sits in front of the Church. The saint's father was a pharmacist. However, the pharmacy was not doing well so he decided to leave it. He then worked as a civil servant. The saint's mother was Maria Kudrim, distinguished for her philanthropic works. Apart from St. Luke, the couple Voino-Yasenetsky had four other children, three boys and two girls in total. Because the family's financial situation was worsening, the parents decided to move to Kiev, the cradle of Russian Christianity. It is a very beautiful and exceedingly green city, with the Dnieper River running through it. The first Christian prince, St. Vladimir, baptized his people in this river in the year 988, and established the Orthodox faith in the Russian land. The Voino-Yasenetsky family lived in a house in the city centre, on Kresatic Street. Young Valentin did not seem to be unique as a child. They all considered him average and said, " nobody can expect this child to do anything significant with his life. " However, he did stand out due to his seriousness, honesty, morals, and sensitivity. From a very early age, he manifested his talent in art. While in secondary school, he also studied in Kiev's academy of fine arts. At the age of 15, he took part in an art contest and won first prize.

http://pravoslavie.ru/79907.html

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010