Tweet Нравится To successfully fight abortion the government must lead, says Deputy Milonov Moscow, October 31, 2016      State Duma Deputy Vitaly Milonov believes that the fight against abortion should be waged on the state level, reports Interfax . “For starters, the government should give people a clear understanding of what the abortion procedure really is: it’s not a cosmetic operation, not preventative, not for recovery—it’s the termination of human life!” said the deputy in an interview published in “Parliamentary Gazette” on Friday. Milonov is convinced that the artificial termination of pregnancy was included in the list of services covered under mandatory health insurance by “some mistake.” “What’s the policy of obligatory medical insurance? It’s a guarantee that the state medical fund takes upon itself the function of healing people. But abortion is not healing, but quite the opposite: it’s harm to a woman’s health and the ending of a baby’s life,” he said. In his opinion, the state simply is not in the right to pay for services for women who want to kill their own child. “So why don’t we kill the elderly? There’s more reasons for that: they’re useless, they’re a liability, they smell, they get a small pension, they take up room in the apartment, they only have a short time left,” added Milonov. Translated by Jesse Dominick Pravoslavie.ru 31 октября 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Main cause of abortions is loss of genuine meaning of life, priest believes Main cause of abortions is loss of genuine meaning of life, priest believes Fr. Alexei has noted that over fifty percent of families at the Holy Trinity parish where he serves have many children. “For the majority of them it was a tough decision to have three-five children. However, when a person overcomes his fear and begins to trust God wholeheartedly, he becomes convinced that his decision was not in vain. And such families find genuine joy,” the priest explained. Metropolitan of Veroia: Law allowing abortion is destroying mankind Metropolitan of Veroia: Law allowing abortion is destroying mankind Our Local Church, and every Church of Christ has always stood against the legalization of abortion. And although the government has legalized abortion, we do not believe it is legitimate. We honor the law of God, and according to the law of God, abortion is murder. Inasmuch as this action is murder, it destroys human life, and the Church stands against it. " Russian stars sign petition to ban abortion Russian stars sign petition to ban abortion “I have seen how this act years later has crippled their lives. All of them—I have yet to meet an exception—have regretted it,” said Korchevnikov. Комментарии © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/98232.html

Соблюдая подобный порядок рассуждений, мы обратимся непосредственно к первому из этих вопросов: адекватно ли религиозное мировоззрение представляет красоту и удивление природой. Это классическая тема естественного богословия — тема, которую мы будем исследовать в последующих двух эссе.   Alister E. McGrath, Dawkins " God: Genes, Memes and the Meaning of Life. Oxford: Blackwell, 2004. Michael Ruse, «Through a Glass, Darkly». American Scientist 91 (2003): 554-6. Интересно, что его недавней книге — «Сказка о предке» — заметно недостает антирелигиозного характера полемики предшествующих сочинений. Цит . по : Robert Fulford, «Richard Dawkins Talks Up Atheism with Messianic Zeal», National Post, November 25, 2003. Я опускаю дискуссию о ядре веры Докинза в то, будто религия зла, зловредна и черства; это моральное суждение, которое не вполне уместно в рамках этого исследования. Читатели могут познакомиться с ответом в моей книге «Бог Докинза». Richard Dawkins, The Selfish Gene, 2nd edn. Oxford: Oxford University Press, 1989, 198. Richard Dawkins, Unweaving the Rainbow: Science, Delusion and the Appetite for Wonder. London: Penguin, 1998. Интереснуюоценкуэтогоподходаможнонайтивработе : Luke Davidson, «Fragilities of Scientism: Richard Dawkins and the Paranoid Idealization of Science». Science as Culture 9 (2000): 167-99. Особенно агрессивное представление этого подхода см.: Peter Atkins, « The Limitless Power of Science». In Nature " s Imagination: The Frontiers of Scientific Vision, edited by John Cornwell, 122-32. Oxford: Oxford University Press, 1995. Критикуэтихподходовможнонайтивследующихработах : Mary Midgley, Science as Salvation: A Modern Myth and its Meaning. London: Routledge, 1992; Science and Poetry. London: Routledge, 2001; Evolution as a Religion: Strange Hopes and Stranger Fears, 2nd edn. London: Routledge, 2002. M. R. Bennett, and P. M. S. Hacker, Philosophical Foundations of Neuroscience. Oxford: Blackwell, 2003, 372-6. Ernst Mayr, What Evolution Is. New York: Basic Books, 2001, 9.

http://bogoslov.ru/article/386477

Разница этой интерпретации с Августиновой такова: по Тихонию, есть аналогия между двумя освобождениями, и она позволяет автору псалма говорить в одном и том же тексте то об освобождении иудеев, то о будущем освобождении «народов»; по Августину же, аналогия между возвращением иудеев из Вавилона и обращением к Богу через Христа, и она позволяет пророку говорить об обращении, используя образ освобождения из плена. При очевидности этой разницы нельзя не предположить, что видение этого псалма Тихонием могло все же сформировать толкование Августина или оказать на него влияние не меньшее, чем толкование Илария на этот псалом. Как и во многих других случаях, в данном можно сказать, что в толковании Августина проявляется несомненное влияние предшествовавшей ему латинской традиции толкования псалмов, и более всего свт. Илария Пиктавийского ; при этом решение любой экзегетической проблемы не является у него просто воспроизведением чужого решения, но продумывается и мотивируется заново. AN APPROACH TO THE HISTORICAL MEANING IN PSALM 125 (126) IN THE WRITINGS OF AUGUSTINE AND HIS PREDECESSORS S. A. STEPANTSOV This article deals with an aspect of Augustine’s exegesis of Psalm 125 . It raises the question of whether it can be assumed that Psalm 125 refers precisely to the historical event of the return of the Jews from the Exile. The paper traces a correlation between Augustine’s exegesis of this Psalm and an earlier Latin tradition of Psalm exegesis, mainly, that of St. Hilary of Poitiers. Augustine, as well as St. Hilary, draws an analogy between the return of the Jews from the Exile and the conversion to God through Christ. The latter is being pictured as the liberation from the captivity to sin granted to us through the Redemption. Therefore, Augustine’s exegesis, unlike that of St. Hilary, does not deny (not does it emphasize) a correlation between the literal meaning of this Psalm and the Exile. The paper points to Tyconius’Sixth Rule (De Recapitulatione) as another possible source of such exegesis.

http://azbyka.ru/otechnik/Avrelij_Avgust...

269 William Alston, «Christian Experience and Christian Belief», in Faith and Rationality, ed. A. Plantings and N. Wolsterhoff (Notre Dame: Univ, of Notre Dame Press, 1983). 270 Steven Katz, «Language, Epistemology, and Mysticisms, in Mysticism and Philosophical Analysis, ed. S. Katz (Oxford: Oxford Univ. Press, 1978), p. 46. См. также: Richard Jones, «Experience and Conceptualization in Mystical Knowledges, Zygon 18 (1983): 159–165. 273 Ninlan Smart, «Interpretation and Mystical Experiences, Religious Studies 1 (1965): 75, 79. См. также его работу «Understanding Religious Experiences, in Mysticism and Philosophical Analysis, ed. Katz. 275 См. критику a ра6отах: William Rottschaefer, «Religious Cognition as Interpreted Experience: An Examination of Ian Barbour " s Comparison of Epistemic Structures of Science and Religion», Zygon 20 (1985): 265–281 277 О религиозном плюрализме см.: Owen Thomas, ad., Attitudes Toward Other Religions (New York University Press of America, 1986); John Hick end Brian Hebblethwaite, eds., Christianity and Other Religions (Philadelphia: Fortress Press, 1980). 281 John Cobb, Beyond Dialogue (Philadelphia: Fortress Press, 1982) – исследование вопроса о том, как христианство и буддизм могут учиться друг у друга и способствовать взаимному усовершенствованию. 282 Paul F. Knitter, No Other Name? A Critical Survey of Christian Attitudes Toward the World Religions (Maryknoll, NY: Orbis Books, 1986); John Hick and Paul F. Knitter, eds., The Myth of Christian Uniqueness: Toward a Pluralistic Theology of Religions (Maryknoll, NY; Orbis Books, 1987). 283 О метафоре цепи и каната см.: Charles Sanders Peirce, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, ed. Charles Hartshorne and Paul Weiss (Cambridge: Harvard Univ. Press, 1931–1935) 5:264. 286 О конфессионализме и опасностях, связанных с попытками доказать превосходство, см.: Н. R. Niebuhr, The Meaning of Revelation, chap, I. Читать далее Источник: Религия и наука: история и современность - Иен Барбур ; Пер. с англ. А. Федорчука под ред. А. Бодрова и А. Киселева. - 2-е изд. - Москва : Библейско-Богословский институт святого апостола Андрея, 2001. - XVIII, 430 с. (Богословие и наука).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/reli...

Среди других пророческих книг Книга Авдия представляет собой провокационное и вызывающее множество недоразумений свидетельство об особой роли Израиля во взаимоотношении Бога с человечеством. «Тому, кого выделил Бог, все остальные, в том числе “Исав”, должны уступать; то, что обещал и дал Бог, не позволено отнимать никому, в том числе “Исаву”. Израиль, в целом, устоял перед скрывающимся здесь искушением шовинизма..., христианство же, будучи в некотором смысле младшим братом Иакова, напротив, нередко и основательно поддавалось антииудейскому искушению… Книгу пророка Авдия следует рассматривать конкретно-исторически, но в то же время не только как свидетельство характерного для определенного исторического периода национализма. Ее нужно воспринимать в качестве принципиально-парадигматической, и при этом она должна приниматься всерьез как пристрастное и трудное для нашего восприятия свидетельство уверенности израильтян в своей избранности» (W. Dietriech, Obadja 719). 5. Книга пророка Ионы Комментарии: K. Marti (KHC) 1904; Th.H. Robinson (HAT) 3 1964; C.A. Keller (CAT) 2 1982; W. Rudolph (KAT) 1971; H.W. Wolff (BK) 1977; A. Deissler (NEB) 1984; D. Stuart (WBC) 1984; J.M. Sasson (AncB) 1990; F.W. Golka (Calwer Bibel-kommentare) 1991;U. Struppe(NSK) 1996. Отдельные исследования: G.C. Cohn, Das Buch Jona im Lichte der biblischen Erzählkunst (SSN 12) Assen 1969; J. Ebach, Kassandra und Jona. Über den Umgang mit dem Schicksal, Frankfurt 1987; O. Kaiser, Wirklichkeit, Möglichkeit und Vorurteil. Ein Beitrag zum Verständnis des Buches Jona, in: ders., Der Mensch unter dem Schicksal (BZAW 161) Berlin 1985, 41–53; Th. Krüger, Literarisches Wachstum und theologische Diskussion im Jona-Buch: BN 59, 1991, 57–88; R. Lux, Jona. Prophet zwischen «Verweigerung» und «Gehorsam». Eine erzählanalytische Studie (FRLANT 162) Göttingen 1994; J. Magonet, Form and Meaning. Studies in Literary Techniques in the Book of Jonah, Sheffield 2 1983; J. Marböck, Der Bezeugte und sein Zeuge im Büchlein Jona, in: FS E.J.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/vveden...

Barth, Die Jesaja-Worte in der Josiazeit. Israel und Assur als Thema einer produktiven Neuinterpretation der Jesajaüberlieferung (WMANT 48) Neukirchen-Vluyn 1977; J. Barthel, Prophetenwort und Geschichte (FAT 19) Tübingen 1997; U. Becker, Jesaja-von der Botschaft zum Buch (FRLANT 178) Göttingen 1997; E. Blum, Jesajas prophetisches Testament. Beobachtungen zu Jes 1–11: ZAW 108, 1996, 547–568 (Teil I); ZAW 109, 1997, 12–29 (Teil II); E. Bosshard-Nepusti, Rezeptionen von Jesaja 1–39 im Zwölfprophetenbuch (OBO 154) Freiburg/Göttingen 1997; F.J. Conçalves, L’expédition de Senachérib en Palestine dans la littérature höbraique ancienne (EB.NS.7) Paris 1986; S. Deck, Die Gerichtsbotschaft Jesajas: Charakter und Begründung (FzB 67) Würzburg 1991; Y. Gitay, Isaiah and his Audience. The structure and meaning of Isaiah 1–12 (SSN 30) Assen 1991; Ch. Hardmeier, Prophetie im Streit vor dem Untergang Judas (BZAW 187) Berlin 1990; H.-M. Pfaff, Die Entwicklung des Restgedankens in Jesaja 1–39, Frankfurt 1996; C.R. Seitz, Zion’s final Destiny: the Development of the Book of Isaiah: A Reassessment of Isaiah 36–39, Minneapolis 1991; P.D. Wegner, An Examination of Kingship and Messianic Expectation in Isaiah 1–35, Lewiston 1992; J. Werlitz, Studien zur literarkriti-schen Methode. Gericht und Heil in Jesaja 7, 1–17 und 29, 1–8 (BZAW 204) Berlin 1992; A. van Wieringen, The Implied Reader in Isaiah 6–12 (BiblntS 34) Leiden 1998; B. Zapff, Schriftgelehrte Prophetie. Jes 13 und die Komposition des Jesajabuches (FzB 74) Würzburg 1995. Отдельные исследования Ис.40–55 : K. Budde, Die sogenannten Ebed-Jahwe-Lieder und die Bedeutung des Knechtes Jahwes in Jes. 40–55. Ein Minoritätsvotum, Giessen 1900; B. Janowski/P. Stuhlmacher (Hg.), Der leidende Gottesknecht (FAT 14) Tübingen 1996; M.C.A. Korpel/J.C. de Moor, The Structure of Classical Hebrew Poetry: Isaiah 40–55 (OTS XLVI) Leiden 1998; R.G. Kratz, Kyros im Deuterojesaja-Buch (FAT 1) Tübingen 1991; A. Laato, The Servant of YHWH and Cyrus. A Reinterpretation of the Exilic Messianic Programme in Isaiah 40–55 (CB.OT 35) Stockholm 1992; A.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/vveden...

. «The Cultic S " GAGA and Its Influence in Psalms and Job». JQR 58 (1967): 115–125. . «The Priestly Doctrine of Repentance». RB 82 (1975): 186–205. . «Sacrifices and Offerings, ОТ». В IDBSuppl, c. 763–771. . «Sin-Offering or Purification-Offering?» VT2 (1971): 239–241. . «Two Kinds of Hattát». VT26 (1976): 333–337. ÓConnell, K. G. «Sacrifice in the Old Testament». BT41 (1969): 2862–2867. Perdue, L. G. Wisdom and Cult. A Critical Analysis of the Views of the Cult in the Wisdom Literature of Israel and the Ancient Near East. SBL Dissertation Series. Missoula, MT: Scholars Press for the Society of Biblical Literature, 1977. Rad, G. von. Old Testament Theology. Пер. D. M. G. Stalker. 2 vols. New York: Harper and Row, 1962, т. 1, c. 250–262. Rainey, A. «The Order of Sacrifices in Old Testament Ritual Texts». Bibl 51 (1970): 485–498. . «Sacrifice». В EncJud 14 (1971): 599–607. . «Sacrifice and Offerings». В ZPEB, 5, c. 194–211. Ringgren, H. Sacrifice in the Bible. New York: Association Press, 1963. Rowley, H. H. Worship in Ancient Israel: Its Form and Meaning. London: S. P. С. K., 1976. Snaith, N. H. «Sin-offering or gilt-offering?» VT 15 (1965): 73–80. . «The Sprinkling of Blood». ExpTIA (1970) 23–24. . «Wave offering». ExpTIA (1963): 127. Vaux, R. de. Ancient Israel, том 2, Religious Institutions. New York: McGraw-Hill, 1965, c. 415–456. . Studies in Old Testament Sacrifice. Cardiff: University of Wales Press, 1964. Zimmerli, W. Old Testament Theology in Outline. Пер. David E. Green. Atlanta: John Knox, 1977, c. 148–155. 12. Посвящение в сан священника Левит (8–10) Я уже высказывал мысль, что отрывок 6:8–7:38 является не только дополнением к информации, указанной в 1:1–6:7, но и указаниями священникам относительно их обязанностей во время обряда жертвоприношения. Но что дает священнику право выполнять его священнические обязанности? Посвящение священников (8) Средством является освящение, включающее сначала помазание (8:10–13), затем принесение жертв, в частности жертвы за грех, жертвы всесожжения и мирной, или, иначе, жертвы посвящения, в таком порядке (8:14–35). Указания относительно этой церемонии введения в сан можно найти в Книге Исход (гл. 29). Церемония описана в 8-й главе Книги Левит.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

Wittstruck, T. «So-called Anti-Anthropomorphisms in the Greek Text of Deuteronomy». CBQ 38 (1976): 29–34. Wright, G. E. «The Lawsuit of God: A Form-critical Study of Deuteronomy 32». В Israel " s Prophetic Heritage. Очерки в честь James Muilenburg. Под ред. Bernhard W. Anderson and Walter Harrelson. New York: Harper and Row, 1962, c. 26–67. 204 Hertz, «Deuteronomy: Its Antiquity and Mosaic Authorship», в Journal of the Transactions of the Victoria Institute, 72 (1940): 88–103; Segal, «The Composition of the Pentateuch – A Fresh Examination», в Scripta Hierosolymitana 8 (1961): 68–114, особенно 110–112. 205 Hebrew Scriptures in the Making (Philadelphia: Jewish Publication Society, 1922), c. 102 и последующие. 206 The Ancient Near East (New York: Norton, 1965), c. 150 и The Common Background of Greek and Hebrew Civilizations (New York: Norton, 1965), c. 293. 210 См. дальше проницательные истолкования по этому вопросу в обзоре A. Rofe в ChrNIsr 24 (1974), с. 204–209. 211 См. далее опровержения Jacob Milgrom, IEJ 23 (1973): 156–161, и обратное опровержение Weinfeld, IEJ 23 (1973): 230–233. 212 The Book of Deuteronomy, New International Commentary of the Old Testament series (Grand Rapids: Eerdmans, 1976), c. 26, прим. 23. 213 From the Stone Age to Christianity: Monotheism and Historical Process, второе издание (New York: Doubleday, 1957), c. 314 и последующие. 214 G. T. Manley, The Book of the Law: Studies in the Date of Deuteronomy (Grand Rapids: Eerdmans, 1957), c. 122–136. 217 CM. Manley, The Book of the Law, c. 143–145, и F. R. McCurley, Jr., «The Home of Deuteronomy Revisited: A Methodological Analysis of the Northern Theory» в A Light unto My Path: Old Testament Studies in Honor of Jacob M. Myers. Под редакцией Howard N. Bream и др. Gettysburg Theological Studies, номер 4 (Philadelphia: Temple University Press, 1974), c. 298–302. 220 J. W. Flanagan, «The deuteronomic meaning of the phrase kol yisráel», StRel 6 (1976–77), c. 162. 221 Robert Polzin, Moses and the Deuteronomist: A Literary Study of the Deuteronomic History (New York: Seabury, 1980), c. 39–40.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

27 John Hedley Brooke, Science and Religion: Some Historical Perspectives (Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1991), chap. 4; John Brooke, «The God of Isaac Newton», in Let Newton Be!, ed. Fauvel; William Austin, «Isaac Newton on Science and Religion», Journal of History of Ideas 31 (1970), p. 521–542. 28 Frank Manuel, The Religion of Isaac Newton (Oxford: Clarendon Press, 1974); Richard S. Westfall, Never at Rest A Biography of Isaac Newton (Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1984); Richard Westfall, «The Rise of Science and the Decline of Orthodox Christianity: A Study of Kepler, Descartes, and Newton», in God and Nature, ed. Lindberg and Numbers. 29 John W. Draper, History of the Conflict between Religion and Science (New York: D. Appleton, 1874); Andrew Dickson White, A History of the Warfare of Science with Theology, 2 vols. (New York: D. Appleton, 1896) 30 Roy Porter and Mikulas Teich, eds., The Sclentific Revolution In National Context (Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1992). 31 Robert Merton, Science and Technology in Seventeenth–Century England (New York: H. Fertig, 1970); первая публикация – в: Osiris, vol. 4, part 2 (1938). 33 I. Bernard Cohen, Puritanism and the Rise of Modern Science: The Merton Thesis (New Brunswick: Rutgers Univ. Press, 1990). 34 Charles Webster, The Great Instauration: Science, Medicine, and Reform, 1626–1660 (London: Duckworth, I975); также: Charles Webster, «Puritanism, Separatism, and Science», in God and Nature, ed. Lindberg and Numbers; Brooke, Science and Religion, chap. 3. 36 Gary Deason, «Reformation Theology and the Mechanistic Conception of Nature», in Cod and Nature; ed. Lindberg and Numbers; Charles Webster, From Paracelsus to Newton: Magic and the Making of Modem Science (Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1982); Eugene Klaaren, Religious Origins of Modern Science: Belief in Creation in Seventeenth Century Thought (Grand Rapids: Eerdmans, 1977). 37 Margaret Jacob, «Christianity and the Newtonian Worldview», in Cod and Nature, ed. Lindberg and Numbers; Margaret Jacob, The Newtonians and the English Revolution, 1689–1720 (Ithaca: Cornell Univ. Press, 1976); Margaret Jacob, The Cultural Meaning of the Scientific Revolution (New York: McGraw–Hill, 1988); Betty Jo Teeter Dobbs and Margaret Jacob, Newton and the Culture of Newtonianism (Atlantic Highlands, NJ: Humanities Press 1995).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/reli...

Exhibition on Christianization of Europe in middle ages opens in Germany Paderborn, August 2, 2013 The exhibition " Credo: Christianization of Europe in middle ages " has opened in the Paderborn Diocesan museum in Germany, reports Sedmitza.ru . The Christianization of Europe happened not as a linear process but as a dynamic phenomenon that went in different ways in different regions of Europe. The exposition describes achievements and failures of missionaries, facts on missionary activities associated with the military expansion and other coercive actions. The exhibition " s organizers hope that those who observe the exhibition will think about the meaning of Christianity today and its role in the process of forming of national states. About 800 exhibits from around 230 museums, libraries and private collections of various European countries--from Iceland and Italy to the Ukraine as well as the USA have been collected for the exhibition. Among the most valuable objects are the text of St. Paul " s Epistle to Romans of early medieval period (kept at the Chester Beatty Library in Dublin) and also " The Petersburg Gospel " from the Russian National Library, which is rarely exhibited. A well-known " Epos of Charlemagne " that describes the meeting of the king of Franks with Pope Leo III in 799 in Paderborn (kept at the Central Zurich Library) will also be on exhibition as well. Moreover, the organizers have brought with them artwork from the Art History Museum in Vienna, San Marco in Venice, and also treasures from the National museum of the Ukraine and the Marienburg castle of Poland that were not exhibited in Europe before. They include the Byzantine decorations and elements of decor from the former residence of the Great Master of the Teutonic Order. A separate part of the exhibition tells of recent archeological finds, shedding new light on the history of the spread of Christianity in Europe. Specifically, the exposition includes finds from the burial of an Anglo-Saxon prince, the so called " Prince of Prittlewell " (ca. 700) that was discovered in 2003. Now restored and kept at the Southend-on-Sea museum (Essex), the burial vault was first reconstructed outside Great Britain. The exhibition is held under patronage of the president of Germany Joachim Gauck and is organized jointly with the Paderborn administration, the Archbishopric of Paderborn and the Regional association of Westhalia-Lippe. This is the third successful joint national exhibition project after the exhibitions, " The Carolingian Culture and Arts " and " Canossa that Shook the World " . 6 августа 2013 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/63273.html

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010