Main cause of abortions is loss of genuine meaning of life, priest believes Arkhangelsk, October 13, 2016      Commenting on the current discussion on abortion which has flared up in Russian society, chairman of the Arkhangelsk Diocesan Department for Medical and Social Ministry and Charity Archpriest Alexei Denisov has said that loss of the genuine meaning of life is the primary cause of infanticide, reports the diocese’s website . “People forget that they are called to serve others and therefore they choose not joy—as the Creator commanded us to do—but they choose pleasure. In order to have pleasure, one needs money, so getting money becomes the main purpose of life. That is one of the reasons why today people prefer not to have large families, since love presupposes selfless labor. In my opinion, that is why the “childfree ideology” has now become so popular. (“Childfree” means “childless by choice,” “voluntarily childless.” This is a subculture and ideology which is characterized by a deliberate refusal to have children. The main idea of “childfree” is remaining childless for the sake of personal freedom). People are unwilling to have children in advance,” the pastor said. Fr. Alexei has noted that over fifty percent of families at the Holy Trinity parish where he serves have many children. “For the majority of them it was a tough decision to have three-five children. However, when a person overcomes his fear and begins to trust God wholeheartedly, he becomes convinced that his decision was not in vain. And such families find genuine joy,” the priest explained. The head of the Medical and Social Department has supported the Russian citizens’ campaign to outlaw abortions: “I have worked in the sphere of abortion prevention for about twenty years. And it makes me glad that such a huge number in Russia have realized that abortions are unacceptable. That is an absolutely outrageous situation when a government claims that it is taking steps to combat the demographic crisis but legally allows murdering children at the same time.” According to the priest, all the concerns expressed by opponents of the ban on abortions are far-fetched. “Russian citizens are being intimidated, that a ban on legalized abortions will allegedly lead to a wave of illegal abortions. Proceeding from this logic, secondary general education schools should be equipped with special rooms for smoking because we know that many school students run out to smoke during breaks. But nobody takes this measure, realizing that the number of smokers among students will increase dramatically. More than that, we should not forget that damage caused by abortions performed at medical institutions is great too,” the priest said in conclusion. Translated by Dmitry Lapa Pravoslavie.ru 16 октября 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/97865.html

6–7. 461 Автор настоящего доклада склонен рассматривать оба образа, как изначально индивидуалистичные, особенно, пророчества Исаии, благодаря которым он известен в святоотеческой традиции, как «ветхозаветный евангелист». 463 См., например: Lunde J. Ап Introduction to General Questions in the New Testament Use of the Old Testament//Three Views on the New Testament Use of the Old Testament/Gen. eds. K. Berding, J. Lunde. Grand Rapids, MI: Zondervan, P. 13–18. 464 Отдельный вопрос, требующий дополнительного подробного рассмотрения: знали ли сами священные авторы тот дополнительный, «более глубокий смысл», который можно извлечь из Св. Писания Ветхого Завета, читая его в новозаветные времена? Знал ли пророк Нафан, что пророчествует не только о Соломоне, но и об Иисусе Христе? Знал ли Осия, что его слова ( Ос. 11:1 ) будут относиться не только к народу Израильскому, но и ко Христу? И т.д. – На этот вопрос предлагаются три возможных ответа: 1) «один смысл, единые лица и предметы, на которые указывают тексты» (single meaning, unified referents); 2) «один смысл, но разные контексты и разные лица и предметы, на которые указывают тексты» (single meaning, multiple contexts and referents); 3) «более полный смысл, одна цель» (fuller meaning, single goal). Подробнее см.: Lunde J. An Introduction to General Questions in the New Testament Use of the Old Testament. P. 41. В данном докладе автор придерживается последней из указанных точек зрения, относительно многих мессианских текстов Ветхого Завета. 465 Florovsky G., archpriest. The Fathers of the Church and the Old Testament/Florovsky G., archpriest. Collected Works. Vol. 4. Aspects of Church History. Belmont, MA, 1975. P. 32. Подробный анализ новозаветных и, как следствие, святоотеческих предпосылок к толкованию Ветхого Завета см.: Корсунский И.Н. Новозаветное толкование Ветхого Завета. С. 25–31. 466 Типологическое истолкование личности Мелхиседека, как прообраза будущего Мессии, встречается в кумранской рукописи 11Q13 «Небесный князь Мелхиседек», что позволяет сделать вывод, что данный прием был известен в новозаветную эпоху и использован св.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/sovreme...

34 Отдельный вопрос, требующий дополнительного подробного рассмотрения: знали ли сами священные авторы тот дополнительный, «более глубокий смысл», который можно извлечь из Св. Писания Ветхого Завета, читая его в новозаветные времена? Знал ли пророк Нафан, что пророчествует не только о Соломоне, но и об Иисусе Христе? Знал ли Осия, что его слова ( Ос. 11:1 ) будут относится не только к народу Израильскому, но и ко Христу? И т. д. — На этот вопрос предлагаются три возможных ответа: 1) «один смысл, единые лица и предметы, на которые указывают тексты» (single meaning, unified referents); 2) «один смысл, но разные контексты и разные лица и предметы, на которые указывают тексты» (single meaning, multiple contexts and referents); 3) «более полный смысл, одна цель» (fuller meaning, single goal). Подробнее см.: Lunde J. An Introduction to General Questions in the New Testament Use of the Old Testament. P. 41. В данном докладе автор придерживается последней из указанных точки зрения относительно многих мессианских текстов Ветхого Завета. 35 Florovsky G., archpriest. The Fathers of the Church and the Old Testament//Florovsky G., archpriest. Collected Works. Vol. 4. Aspects of Church History. Belmont, MA, 1975. P. 32. См. об этом подробнее: Корсунский И.Н. Новозаветное толкование Ветхого Завета. С. 25–31. 36 Типологическое истолкование личности Мелхиседека как прообраза будущего Мессии встречается в кумранской рукописи 11Q13 «Небесный князь Мелхиседек», что позволяет сделать вывод, что данный прием был известен в новозаветную эпоху и использован св. ап. Павлом. Подробнее см.: Юревич Д. , прот. Типологический метод толкования Священного Писания в рукописях Мертвого моря и христианской Церкви//XIV Ежегодная богословская конференция Православного Свято-Тихоновского богословского института 2004 г. Материалы. М., 2005. С. 146–152. 37 Новозаветное исполнение типоса называется ????????? в 1Пет. 3:21 и Евр. 9:24 . О типологической терминологии см.: Корсунский И.Н. Новозаветное толкование Ветхого Завета. С. 23, прим. 1.

http://azbyka.ru/messianskie-mesta-vetxo...

Мессианический идеал евреев в его отношении к учению о Логосе. С. 469. Курсив оригинала. 31 О различных интерпретациях этого образа см., напр., в статье: France R.T. Servant of the Lord//New Bible Dictionary./Ed. Wood D.R.W. Leicester, Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 1996. Р. 1082–1083 32 См. о возможной индивидуализации коллективного образа Сына человеческого: Young E.1.Daniel " s Vision of the Son of Man. London: The Tyndale Press, 1958. Р. 6–7. 33 Автор настоящей статьи склонен рассматривать оба образа как изначально индивидуалистичные, особенно пророчества Исаии, благодаря которым он известен в святоотеческой традиции как «ветхозаветный евангелист». 34 Подробный анализ новозаветных, и как следствие, святоотеческих предпосылок к толкованию Ветхого Завета см.: Корсунский И.Н. Новозаветное толкование Ветхого Завета. М., 1885. С. 16–22. 35 См., напр.: Lunde 7. Ап Introduction to General Questions in the New Testament Use of the Old Testament//Three Views оп the New Testament Use of the Old Testament./Gen. eds. К. Berding, Lunde. Grand Rapids, MI: Zondervan, Р. 13–18. 36 Отдельный вопрос, требующий подробного рассмотрения: знали ли сами священные авторы тот дополнительный, «более глубокий смысл», который можно извлечь из Св. Писания Ветхого Завета, читая его в новозаветные времена? Знал ли пророк Нафан, что пророчествует не только о Соломоне, но и об Иисусе Христе? Знал ли Осия, что его слова ( Ос.11:1 ) будут относиться не только к народу Израильскому, но и ко Христу? и т. д. – На этот вопрос предлагается три возможных ответа: 1) «один смысл, единые лица и предметы, на которые указывают тексты» (single meaning, unified referents); 2) «один смысл, но разные контексты и разные лица и предметы, на которые указывают тексты» (single meaning, multiple contexts and referents); 3) «более полный смысл, одна цель» (fuller meaning, single goal). Подробнее см.: Lunde 7. Ап Introduction to General Questions in the New Testament Use of the Old Testament. Р. 41. В данной статье автор придерживается последней из указанных точек зрения относительно многих мессианских текстов Ветхого Завета.

http://azbyka.ru/otechnik/Dimitrij_Yurev...

Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson Скачать epub pdf COSMOLOGY COSMOLOGY. Literally, this word means the study or rationale of the universe and, in Christian thought, the theology or meaning of the universe as created by God (q.v.). The distinctions implied in the halves of the preceding sentence provide the key to much debate in the early Church. Neoplatonism, the dominant philosophy of the era of the Church Fathers (qq.v.), did see the universe as a kind of theophany (q.v.), but a theophany tied to divinity by impersonal chains of causal necessity. Gnosticism (q.v.), on the other hand, argued that the physical world was entirely unrelated to the good and true God and instead the product of evil forces. Clement and Origen of Alexandria (qq.v.) were among the earliest writers to attempt to find a Christian expression for the world as, on the one hand, the product of a personal Creator, and on the other, consistent with the best insight of the pagan philosophers. Their attempts to accomplish this double task were flawed in ways that contributed to the controversies of the 4th c. and following, over the divinity of Christ and the Trinity (q.v.). The later work of Gregory of Nyssa and Maximus the Confessor (qq.v.) built on the foundations laid by the two Alexandrians. The corrections that Gregory and Maximus applied lay chiefly in their reevaluation of change (kinesis), and in their rooting of universal meaning in the Incarnate Word. The universe, in short, finds the fulfillment of its being and movement in Christ. The latter is the end or goal (telos) for which God made the invisible (angelic) and visible worlds. This adjustment of Origen’s position, which considered material existence a temporary expedient provided for fallen spirits by God’s mercy (see Apocatastasis), owed much to Irenaeus’s (q.v.) idea of “recapitulation,” i.e., the re-creation or renewing of humanity and the world in Christ. The cosmology of the Orthodox Church, evident in both its liturgy and its formal theology (q.v.), is the result of this reworking. Читать далее Источник: The A to Z of the Orthodox Church/Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson - Scarecrow Press, 2010. - 462 p. ISBN 1461664039 Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

G.E.M. Anscombe. An Introduction to Wittgenstein " s Tractatus. Hutchinson University Library. London, 1959. P. 78. Особенно важны в этом отношении труды: G.P. Baker & P.M.S. Hacker. Wittgenstein: Understanding and Meaning . Oxford: B. Blackwell, 1980; P. M. S. Hacker. Wittgenstein: Meaning and Mind . Oxford: Blackwell, 1990. Бибихин В. В. Витгенштейн: смена аспекта. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2005. С. 148.  Комментарии ( 1): Генрих Григорян, Ереван 29 сентября 2009г. 14:17 Генрих Григорян из Еревана пишет в своем комментарии на статью свящ. Александра Задорнова: " Странно, что в столь ярком, обобщающем, хотя и кратком обзоре автор зевнул мотив " толстовства " в философском мировоззрении Витгенштейна, не говоря уже границе дольнего и горнего миров, которую гениально символизирует образ отбрасываемой лестницы. Но не в этом ли дуализме как раз и слабость позиции разведения двух миров и дуализма рационального и мистического, горнего и дольнего,эзотерического и экзотерического,которую более глубинно захватывает русская религиозная философия, показывающая, как можно говорить именно о том, о чем, по Витгенштейну, следовало бы молчать? Написать комментарий: Правила о комментариях Все комментарии премодерируются. Не допускаются комментарии бессодержательные, оскорбительного тона, не имеющие своей целью плодотворное развитие дискуссии. Обьём комментария не должен превышать 2000 знаков. Републикация материалов в комментариях не допускается. Просим читателей обратить внимание на то, что редакция, будучи ограничена по составу, не имеет возможности сканировать и рассылать статьи, библиограммы которых размещены в росписи статей. Более того, большинство этих статей защищены авторским правом. На просьбу выслать ту или иную статью редакция отвечать не будет. Вместе с тем мы готовы рассмотреть вопрос о взаимном сотрудничестве, если таковые предложения поступят. Прим.: Адрес электронной почты опубликован не будет и будет виден лишь модераторам. Зарегистрированным пользователям

http://bogoslov.ru/article/401006

181 Oscar Cullmann, The Christology of the New Testament, transl. by Shirley Guthrie and Charles Hall (Philadelphia: Westminster, 1963), pp. 311–312. 182 Там же, с. 312–313; Raymond E. Brown, Jesus: God and Man (Milwaukee: Bruce, 1967), pp. 20–22. 185 A. T. Robertson, Word Pictures in the New Testament, 6 vols. (Nashville: Broadman, 1931), vol. 4, p. 491. 187 См. Habermas, The Resurrection of Jesus: An Apologetic, особ, главы 1–3, где аргумент развивается подробнее. 188 Кем считал Себя Иисус – это сложная тема, которую мы не можем рассмотреть здесь подробно. Некоторые доказательства этих утверждений можно найти в: Oscar Cullmann, Christology. Последний вопрос поднимается в: Reginald Fuller, Foundations, p. 115. 192 Joachim Jeremias, The Eucharistic Words of Jesus, transl. by Norman Perrin (London: SCM Press, Ltd., 1966), p. 101. 194 John Peterson, «A Legend Says Jesus Died in Japan at 112,» The Detroit News, August 9, 1971, pp. 1A, 6A. Похожие истории также существуют в Эфиопии и Египте. Joyce, The Jesus Scroll, pp. 7–14. 197 Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln, Holy Blood, Holy Grail (New York: Delacorte, 1982), pp. 301–320, 324. 199 Там же, более подробно – см. главы 1–11, 13. На с. 286 автор говорит о необходимости найти свидетельства такого происхождения. 200 См. James М. Robinson, The Nag Hammadi Library in English (San Francisco: Harper and Row, 1977), pp. 329–338. 201 The Meaning of the Glorious Koran, transl. by Mohammed Marmaduke Pick-thall (New York: New American Library, n.d.), p. 93. 215 Templeton, Act of God; Irving Wallace, The Word (New York: Pocket, 1973); Og Mandino, The Christ Commission (New York: Bantam, 1981). 220 Первоначально это сочинение было опубликовано на немецком. Английский перевод: Robert Kraft and Gerhard Krodel (ed.), Fortress Press (Philadelphia), 1971. 223 A. Powell Davies, The Meaning of the Dead Sea Scrolls (New York: New American Library, 1956), особ.с. 120. 228 То, что Робинсон продолжает уделять пристальное внимание этому вопросу, видно из его недавнего эссе в: Hedrick and Hodgson, Nag Hammadi.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/drevnie...

738. “Questions on the Eastern Churches” 13: “Extraordinary Ministers of Holy Communion,” in press in ECJ 12/1 (2005) 155-165. 739. “‘To drink of the one Spirit’ (1 Cor 12:12): The Theology of Ecclesial Communion in the Byzantine Divine Liturgy,” paper read 12 May 2004 at the Orientale Lumen EuroEast I—2004 Conference Proceedings, May 10-13, 2004, Constantinople, Turkey (Fairfax VA 2004) 87-105 (appeared 2007). 740. “Acceptance Speech” upon receiving in absentia the 2007 McManus Award of the US Catholic Federation of Diocesan Liturgical Commissions, read by Rev. Prof. Mark Morozowich of The Catholic University of America and published online at 741. “Почитание святых в византийской литургической традиции” Рус. перевод С. Голованова  и http://vselenstgvo.narod.ru/archiv/taftsaints.zip Отдельный список книг (автор или соавтор) 1. The Great Entrance. A History of the Transfer of Gifts and other Preanaphoral Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom (OCA 200, Rome: PIO 1975) xl + 485 pp. (2nd, revised edition, OCA 200, Rome: PIO 1978f) xlii + 490 pp.=A History of the Liturgy of St. John Chrysostom, vol. II: The Great Entrance. A History of the Transfer of Gifts and Other Preanaphoral Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom (OCA 200, 2nd revised ed. Rome: PIO 1994) reprinted with new series title. 2. The Liturgy of the Hours in the Christian East: Origins, Meaning, Place in the Life of the Church (Ernakulam, Cochin KCM Press 1984) xi + 303 pp. 3. Beyond East and West. Problems in Liturgical Understanding (NPM Studies in Church Music and Liturgy, Washington, DC: The Pastoral Press 1984) x + 203 pp. 4. The Liturgy of the Hours in East and West. The Origins of the Divine Office and its Meaning for Today (Collegeville: The Liturgical Press 1986) xv + 410 pp. Second Revised Edition (Collegeville: The Liturgical Press 1993) xix + 421 pp.—La Liturgia delle Ore in Oriente e in Occidente. Le origini dell’Ufficio divino e il suo significato oggi (Testi di teologia 4, Cinisello Balsamo [Milano]: Edizioni Paoline 1988) 544 pp.; 2a ed. con nuova traduzione, Pubblicazioni del Centro Aletti, Rome: Lipa 2001—La Liturgie des Heures en Orient et en Occident. Origine et sens de l’Office divin (Mysteria 2, Turnhout: Brepols 1991) 390 pp.

http://bogoslov.ru/person/525392

19 . Нарратив//Новейший философский словарь. [Электронный ресурс]. URL: (дата обращения: 26.05.2022). Загл. с экрана. Яз. рус. 20 . Нарратив//Энциклопедия: История философии. [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/history_of_ philosophy/326/НАРРАТИВ (дата обращения: 26.05.2022). Загл. с экрана. Яз. рус. 21 . Несмелов В. Наука о человеке. Казань: Центральная типография, 1906. 440 с. 22 . Несмелов В. И. Вопрос о смысле жизни в учении новозаветного Откровения//Азбука веры. [Электронный ресурс]. URL: v-uchenii-novozavetnogo-otkrovenija/(naTa обращения: 24.05.2022). Загл. с экрана. Яз. рус. 23 . Светлов П., прот. Библейско-апологетический очерк//Азбука веры. [Электронный ресурс]. URL: http://azbyka.ru/vera-i-razum (дата обращения: 04.06.2022). Загл. с экрана. Яз. рус. 24 . Трубецкой Е.Н. Смысл жизни. М.: Республика, 1994. 432 с. 25 . Флоровский Г., прот. Догмат и история. М: Изд-во Свято-Владимирского братства, 1998. 488 с. 26 . Франкл В. Психолог в концлагере. [Электронный ресурс]. URL: html (дата обращения: 10.06.2022). Загл. с экрана. Яз. рус. 27 . Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. 283 с. 28 . Шекспир У. Гамлет//Трагедии. М.: Дет. лит., 1989. 381 с. 29 . Ясперс К. Просветление экзистенции. М.: Канон, 2012. 448 с. 30 . Ясперс К. Разум и экзистенция. М.: Канон, 2013. 336 с. The discursiveness and narrativity of thought – two ways of achieving the Christian meaning of life Dmitry Maslov, student, Saratov Orthodox Theological Seminary Abstract: Discourse and narrative are two concepts that help to understand how a person forms a certain worldview, why a person finds purpose in things that are devoid of any purpose by their nature, and how a person keeps one’s faith and integrity in the face of any tragic events. Discourse as a dialogue between the man and the world based on the rules of logic, leads to formation of a narrative – a holistic semantical worldview. However, our worldview is formed by tales (or narrative) stating that disunity and discretization are integral parts of human being since the Fall of Man. The connection to the Maker, who created a holistic purpose, was broken, thus, the human thought process was disrupted as well. The humans tried to find a holistic understanding of their existence and started looking in the wrong directions by choosing principles where discursiveness and rationality prevailed over narrativity, while the latter is often required to create a holistic meaning by going beyond the artificial boundaries, both subjective and objective.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

Barclay, W. The Ten Commandments for Today. New York: Harper and Row, 1974. Bright, J. «The Apodictic Prohibition: Some Observations». JBL 92 (1973): 185–204. Cohen, M. B., and Freedman, D. B. «The Dual Accentuation of the Ten Commandments». 1972 and 1973 Proceedings IOMS. Missoula, MT: Scholars» Press, 1974, c. 7–19. Faur, J. «The Biblical Idea of Idolatry». JQR 69 (1978): 1–15. Greeley, A. M. The Sinai Myth: A New Interpretation of the Ten Commandments. New York: Doubleday, 1975. Greenberg, M. «Decalogue». В EncJud 5 (1971): 1435–1446. Haggerty, B. A. Out of the House of Slavery: On the Meaning of the Ten Commandments. New York: Paulist Press, 1978. Mendenhall, G. Е. «Covenant». В Encyclopaedia Britannica (Macropaedia), том 5, 15th edition, с. 226–230. Nicholson, E. W. «The Decalogue as the direct address of God». VT27 (1977): 422–433. Philipps, A. C. Ancient Israel " s Criminal Law: A New Approach to the Decalogue. Oxford: Basil Blackwell, 1970. . «Case of the woodgatherer reconsidered». VT19 (1969): 125–128. Rad, G. von. Old Testament Theology. Пер. D. M. G. Stalker. 2 vols. New York: Harper and Row, 1962, том 1, c. 190–219. Smith, E. C. «The Ten Commandments in Today " s Permissive Society: A Principleist Approach». SWJT 20 (1977): 42–58. Stamm, J. J., and Andrews, M. E. The Ten Commandments in Recent Research. Naperville, IL: Alec R. Allenson, 1967. Trudiger, L. P. «A Much Misunderstood Commandment». BT56 (1971): 501–504. Tsevat, M. «Basic Meaning of the Biblical Sabbath». ZAW U (1972): 447–459. Weinfeld, M. «B " rith». В TDOT, 1, c. 253–279. . «The Origin of the Apodictic Law: An Overlooked Source». VT 23 (1973): 63–75. Williams, J. G. Ten Words of Freedom: An Introduction to the Faith of Israel. Philadelphia: Fortress, 1971. Zimmerli, W. Old Testament Theology in Outline. Пер. David E. Green. Atlanta: John Knox, 1977, c. 115–126; 133–140. Книга Завета и завет Служение ратификации (20:21–24:18) Carmichael, С. М. «A Singular Method of Codification of Law in the Mishpatim». ZAWU (1972): 19–25.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010