Charm. Charmides Cratylus Parmenides Republic Symposium Theaet. Theaetetus Timaeus Pliny the Younger Epistles Pliny the Elder Natural History Pliny the Younger Panegyricus P.Lond. Greek Papyri in the British Museum. Edited by Ε G. Kenyon and H. I. Bell Plotinus Enn. Plotinus Ennead Plutarch Alexander Alcibiades Apol1. Consolation to Apollonius That We Ought Not to Borrow Advice to Bride and Groom Camillus Cicero Cleverness Cleverness of Animals Conso1. Consolation to His Wife Marcius Coriolanus Demosth. Demosthenes Dinner Dinner of the Seven Wise Men On the Delays of the Divine Vengeance The Education of Children On Exile Flatterer How to Tell a Flatterer from a Friend Fort. Alex. On the Fortune or the Virtue of Alexander Fort. Rom. Fortune of Romans Gen. of Soul Generation of the Soul in the Timaeus The Greek Questions G.R.P.S. Greek and Roman Parallel Stories Isis and Osiris On Lectures Love Stories Many Friends On Having Many Friends Concerning the Face Which Appears in the Orb of the Moon Moralia On Music Nat. Q. Natural Questions Obso1. Obsolescence of Oracles O.M.P.A. Old Men in Public Affairs Oracles at Delphi Oracles at Delphi No Longer Given in Verse Plat. Q. Platonic Questions Pleas. L. That Epicurus Actually Makes a Pleasant Life Impossible Poetry How the Young Man Should Study Poetry Praising Profit by Enemies On Praising Oneself Inoffensively How to Profit by Onés Enemies Romulus The Roman Questions Sayings of Kings and Commanders Sayings of Romans Sayings of Spartans S.S.W. Sayings of Spartan Women Statecraft Precepts of Statecraft Stoic Cont. Stoic Self-Contradictions Superst. Superstition Themistocles Table Talk Uned. R. To an Uneducated Ruler Virtue and Vice Parallel Lives W.V.S.C.U. Whether Vice Be Sufficient to Cause Unhappiness Po1. Phi1. Polycarp To the Philippians Polybius Porphyry Polybius History of the Roman Republic Ar. Cat. On Aristotlés Categories C. Chr. Against the Christians To Marcella Life of Pythagoras P.Oxy. Papyrus Oxyrhynchus P.Paris

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

1-й текст в копт. рукописи Berol. 8502. Сохранились его отрывки на греч. языке (P. Rylands. 463 и P. Oxy. 3525 - оба, вероятно, III в.). Однако между копт. и греч. версиями имеются существенные различия, к-рые не позволяют говорить о приоритете одной из них. Начальная часть копт. текста утеряна, а в середине оставшегося - лакуна объемом 4 листа. В наст. время сочинение начинается с диалога Воскресшего Господа с ап. Петром о грехе мира. После пространного ответа Спаситель дает поручение ученикам проповедовать Евангелие и исчезает. Ученики впадают в уныние и недоумевают: как они пойдут к язычникам и будут проповедовать Евангелие Царства Сына Человеческого? Их утешает Мария Магдалина. 2-я половина текста представляет собой рассказ Марии Магдалины в ответ на просьбу ап. Петра поведать ученикам те слова Спасителя, к-рые были открыты только ей. Выслушав проповедь, апостолы Андрей и Петр заявляют, что не верят, что учение Марии открыто ей Самим Спасителем (аналогичный мотив встречается в «Пистис София» и в «Евангелии от Фомы»). Мария рыдает, но на ее защиту встает Левий. После этого ученики расходятся для проповеди Евангелия. «Книги Иеу» (или «Книги великого таинственного Логоса») сохранились на копт. языке (саидский диалект) в кодексе Брюса (Bodl. Bruce. 96), датировки к-рого колеблются от III до X в. «Книги Иеу» упоминаются в тексте «Пистис София». Основное содержание 1-й книги - диалог «живого» Иисуса с апостолами Матфеем, Иоанном, Филиппом, Варфоломеем и Иаковом о Боге, о небесных чинах, о происхождении мира. В тексте присутствуют магические формулы, гностические гимны и молитвы. Во 2-й книге Иисус беседует с 12 учениками и ученицами о гностических таинствах (прощении грехов, крещениях), а затем совершает в их присутствии некий магический обряд, отдаленно напоминающий Евхаристию. «Апокалипсис Петра» (гностический) также построен в форме диалога. Его текст сохранился лишь на копт. языке (NHC. VII 3). Он начинается с беседы в некоем храме между Спасителем и ап. Петром. Беседа носит эзотерический характер, Петра посещают видения, которые Спаситель истолковывает в гностическом ключе. В тексте осуждаются Ерма и те, которые «называют себя епископами или диаконами» (автор же «Апокалипсиса Петра» называет их «безводными каналами»). Речь Петра часто воспроизводится от 1-го лица. Спаситель призывает Петра вместе исполнить волю Отца. Однако далее, при видении сцены Распятия, выясняется, что Спаситель не тождествен Иисусу, к-рого распинают. Рядом с Крестом находится другой, «живой Иисус», радостный, улыбающийся и незамечаемый окружающими. Он-то и называется Спасителем. После небольших разъяснений Спаситель призывает Петра быть сильным. После чего Петр «приходит в себя», и на этом повествование заканчивается. «Вопросы Варфоломея»

http://pravenc.ru/text/Диалоги Иисуса ...

2565 Charlesworth, Pseudepigrapha and NT, 82. 2566 E.g., T. Mos. 4:2. Cf. also Plutarch Isis 2, Mor. 352A, who applies this title to the universal God. 2567         Sipre Deut. 26.5.1; Gen. Rab. 12:15; 33:3; 73:3; Exod. Rab. 3:7; 6:1, 3; Num. Rab. 9:18. 2568 See Schweizer, Jesus, 72. 2569 Applied even to a relative of higher rank, e.g., P.Oxy. 1231,26; Select Papyri 1:338–39, lines 1, 24; P.Giess. bib1. 21.11. 2570 Vermes, Jesus the Jew, 114–15; he notes evidence for the title applied to teachers on 114–20. For the vocative, see also Γ. Job 3:5; for the title of a legal guardian (or perhaps a freedwoman " s patron), CP/2:20–22, §148 (Egypt, 10 b.C.e.). 2571 Fee, Corinthians, 839. 2572 Ladd, Theology, 416–17. See further Longenecker, Christology, 136. 2573 Dibelius, Tradition, 96, emphasizes the gradual «disappearance of the boundaries between God and the God-sent man» in Hellenistic religious history in genera1. Arguing against this, Croy, «Neo-Pythagoreanism,» 741, thinks that hellenized Judaism resisted the blending of human and divine; yet this too may overstate the case (see below). 2574 By the second century Jesus» deity was widely affirmed by Christians (see Ign. Rom. 3; Eph. 7; Justin Dia1. 68:9; Athenagoras 24; perhaps 1 En. 48:5; etc.). Contrast «Ebionites,» Irenaeus Haer. 3.19; 5.1.3; cf. Kaye, Apology, 54; Chadwick, «Defence,» 287. 2575 E.g., Heracles (Cicero Tusc. 1.12.28; 2.7.17; cf. Nat. d. 2.24.62; 3.15.39); Apollonius (probably third- or fourth-century inscription; see Jones, «Epigram»; a demigod in Eunapius Lives 454). This also applied to divine lawgivers like Lycurgus (Herodotus Hist. 1.65–66; Plutarch Lycurgus 5.3) and occasional other mortals (Pausanias 8.9.6–8; 9.22.7). On the deification of heroes, cf. Nock, Paul, 96 (Heracles, the Dioscurai, Dionysus, and Asclepius); Hadas and Smith, Heroes. One may compare esp. the popular Asclepius, a former mortal who now cures diseases (cf. Pausanias 6 [Elis 2].l 1.9). 2576 E.g., Democritus (Diogenes Laertius 9.7.39); Pythagoras (Diogenes Laertius 8.1.11); «the divine Plato» (Cicero Opt. gen. 6.17; Leg. 3.1.1; Nat. d. 2.12.32; Plutarch Profit by Enemies 8, Mor. 90C; Apol1. 36, Mor. 120D; Philostostratus Epistulae 73, §13; cf. patristic sources in Grant, Gods, 63–64); Theodorus (Diogenes Laertius 2.100). People could be divinized by philosophy (Seneca Ep. Luci1. 48.11; Marcus Aurelius 4.16); philosophy " s goal, virtue (Seneca Dia1. 1.1.5; Epictetus Diatr. 2.19.26–28; Philostratus Vit. Apol1. 3.18,29; 8.5; Plotinus On Virtues 1.2.7; cf. also Koester, Introduction, 1:353); proper knowledge of onés humanity (Plutarch Pompey 27.3); faithfulness (Sent. Sext. 7ab, a Hellenistic Christian source); or, in some systems, death (Cicero Leg. 2.9.22; 2.22.55). See Alexander, «Ipse dixit,» 109–10.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Хроника И. Р. реконструируется на основе неск. источников. Ее издатель Р. Хельм исходил из того, что Хроника была составлена в 234/5 г., а затем отредактирована в 334 г. Начальный текст сохранился на греч. языке в рукописи Matrit. gr. 4701 (ранее - Matrit. gr. 121) (X-XI вв.), а в неск. переработанном виде - в папирусе P. Oxy VI 870 (VI или VII в.) и в рукописи Paris. lat. 4884 (VII-VIII вв.). Отредактированный текст отражают: Александрийская всемирная хроника (папирус В. Голенищева - Москва. Пушкинский музей. N 310; P. Vindob. K 11630; см.: Eine alexandrinische Weltchronik/Hrsg. A. Bauer, J. Strzygowski. Wien, 1905. (Denkschriften der Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-Historische Classe; 51/2)); арм. хроника 685 г. (ркп. Эчмиадзин. 102, 981 г.); лат. хроники Liber generationis (460), Liber genealogus (427) и Хронограф 354 г. (MGH. AA. T. 9/1). Смешанный вариант представлен в «Пасхальной хронике» (630), в Хронике Георгия Синкелла (VIII-IX вв.) и в Хронике Александрийского патриарха Евтихия (937). Позже была издана груз. версия (Шатбердский сборник. 1979. P. 196-202), материал которой не вошел в критическое издание. Сначала в Хронике излагается генеалогия от Адама до Ноя, затем перечисляются народы, к-рые происходят от Иафета, Хама и Сима, и территории, к-рые они занимали. Потом приводится список 72 народов, сведения о климате нек-рых земель, названия гор и рек, расстояния между отдельными пунктами вокруг Средиземного м. Далее следуют генеалогические и хронологические таблицы потомков Ноя, Судей и иудейских царей до 13-го года правления Александра Севера, сведения о праздновании пасхи ВЗ, списки персид. царей, даты олимпиад, списки патриархов от Адама до Христа, пророков и пророчиц, царей иудеев и самаритян, первосвященников, македон. царей и рим. императоров. Разные части Хроники И. Р. не вполне соответствуют друг другу (в нек-рых разделах указано 5502 года от сотворения мира до Рождества Христова, в др.- 5501 год, и обе даты не совпадают с символической эрой 5500 лет, характерной для И. Р.). Однако Грюмель доказал, что расхождения связаны с особыми системами расчетов, призванными подогнать нек-рые даты под символику, но в основе всей хронологической системы тем не менее лежит 5500 лет ( Grumel V. La Chronologie. P., 1958. P. 12-13). Гомилетические

http://pravenc.ru/text/Ипполита ...

Infancy Gospel of Thomas : not a Gospel but a series of rather bizarre stories about Jesus from age 5 to 12. Existing in multiple forms, most of this work is unrelated to anything in the canonical Gospels, though it shows familiarity with Luke and Acts. Probable date: second half of second century. Marcionism : named for Marcion, an influential second-century teacher who migrated from Pontus to Rome. Marcion taught an antithesis between what he considered the law-obsessed, wrathful God of the Jewish Scriptures and the gracious God of the Christians. He restricted his ‘canon’ of Scripture to a modified version of Luke and an abbreviated corpus of Paul’s letters. Opisthograph : writing on the back of a roll (scroll). Customarily rolls were written only on the inside, for the outside was exposed to wear and tear. Occasionally writing was done on the outside as well, usually in order to reuse available writing material for a new text. Orthodox (see Great Church and Proto-orthodox; Proto-heretical) ‘ : abbreviation for ‘papyrus’, as in P.Oxy. 4009 or P 75 . Papyrologists and other scholars use it to refer to ancient manuscripts of all kinds written on papyrus, a writing-material made from the papyrus plant that grew on the banks of the Nile. Pagan : a term of convenience for a person, group, or religious system that was neither Jewish nor Christian. Paganism in this sense would encompass various types of Greek or Roman religions as well as philosophies. Pericope : a ‘section’ or passage of a text. Proto-orthodox; Proto-heretical : terms used by some contemporary scholars to describe early forms of Christianity. Use of the terms (without inverted commas) usually reflects the belief that in the first, second, and third centuries there was not yet any such thing as ‘orthodoxy’ (a standard, mainstream, or majority form of Christianity) or ‘heresy’ (by comparison, deviating forms of Christianity), only forms of Christianity whose later representatives would ‘win out’ or ‘lose out’.

http://azbyka.ru/otechnik/world/who-chos...

Источниками «церковных» Н. Ю. становились церковные правила (правила Апостольские, Вселенских и Поместных Соборов, св. отцов; см. анализ источников Nov. 123 в: Максимович К. А. Влияние канонического права единой Церкви на церк. законодательство имп. Юстиниана: (На мат-ле новеллы CXXIII)//ЕжБК, 18-я. 2008. Т. 1. С. 118-122). В свою очередь Н. Ю. устанавливались нормы, к-рые реципировались в церковном законодательстве. Так, Трулльский Собор в своем 31-м правиле утвердил норму, устанавливаемую Nov. 58 от 537 г., к-рая в свою очередь представляет собой модификацию Лаод. 58 (речь идет о запрете священнодействий в «молитвенницах» и в частных домах). Трул. 14 и 15 устанавливают возрастной ценз при поставлении пресвитеров (30 лет), диаконов (25 лет) и диаконисс (40 лет), следуя при этом требованиям, введенным Nov. 123. 13. Трул. 8 подтверждает требование Nov. 137. 4 о необходимости ежегодного созыва соборов. Становление института безбрачного епископата обусловлено в т. ч. имп. законодательством, в к-ром формулируется требование безбрачия кандидата во епископы (Nov. 6, 123, 137; см.: Pitsakis. 2011. P. 105-107; Idem. 1995. P. 281-282, 285-291. Собрания Н. Ю. Имп. Юстиниан в одном из вводных постановлений (constitutio Cordi, вводящая в действие Кодекс Юстиниана 2-го издания) заявляет о стремлении составить новое собрание, собрание новых постановлений (congregatio - Cordi. 4). Это собрание не было создано, поэтому все существующие сборники Н. Ю. составлены частными лицами. Отсутствие офиц. сборника новелл, с одной стороны, затрудняет изучение и реконструкцию всех Н. Ю.; с другой - отсутствие офиц. систематизации имеет следствием бóльшую сохранность текста каждой из дошедших до нас новелл. В частных собраниях текст каждой новеллы воспроизводится полностью, тогда как офиц. систематизация, как видно на примере Кодекса Феодосия и Кодекса Юстиниана, означает существенное сокращение текстов имп. постановлений, связанное с исключением из офиц. свода тех фрагментов постановлений, в к-рых устанавливаются устаревшие правовые нормы, или же тех, к-рые не имеют прямого отношения к выражению содержания действующих правовых норм (см.: Wal N., van der. Die Textfassung der spätrömischen Kaisergesetze in den Codices//BIDR. Ser. 3. 1980. Vol. 22. P. 1-27). Помимо частных собраний новелл, существуют папирологические и эпиграфические свидетельства. Так, сохранились папирусы с фрагментами Н. Ю. (Papiri greci e latini. Firenze, 1953. Vol. 13(2). N 1346; P. Oxy. 4400).

http://pravenc.ru/text/2577789.html

6346 Cf. Michaels, John, 114, denying a double entendre. 6347 Hunter, John, 79; Brown, John, lxxxxv. Given the significance of Galilee in the Gospel, his «remaining» in 7could also then be a double entrendre (cf. 1:38–39; 2:12; 4:40; 10:40; 11:6, 54). 6348 This might be especially the case if the first «yet» (οπω) in 7is a scribal addition (missing in and the easier reading); arguments for this variant " s originality, however, are stronger than often noticed (see Caragounis, «Journey to Feast»). 6349 Essenes vowed not to conceal any secrets from one another (Josephus War 2.141), behavior Josephus regarded as ideal (Ag. Ap. 2.207). 6350 E.g.,Tob 7:10–11; 1Macc 7:18; 1QS 10.22; Let. Aris. 206,252; Josephus Ag.Ap. 2.79; Ps.-Phoc. 7; Sib. Or. 3.38,498–503; Γ. Dan 3:6; 5:1–2; Eph 4:25 . 6351 E.g., Plutarch Educ. 14, Mor. 11C; frg. 87 (in LCL 15:190–191); Diogenes Laertius 1.60; Phaedrus 4.13; Cornelius Nepos 25 (Atticus), 15.1. 6352 E.g., Quintilian 2.17.27; 12.1.38–39; T. Jos. 11:2; 13:7–9; 15:3; 17:1; for war or the service of the state in Xenophon Mem. 4.2.14–15; Seneca Controv. 10.6.2. In the epic period, deception for useful purposes could indicate cleverness (Homer Od. 19.164–203, esp. 19.203; Gen 27:19, 24; 30:31–43 ), though Odysseus " s cleverness (e.g., Sophocles Phi1. 54–55, 107–109, called «wisdom» in 119,431) appears unscrupulous to some (Sophocles Phi1. 1228). 6353 E.g., Exod 1:19; 1Sam 16:2–3; 21:2,5,8,13 ; 2Sam 12:1–7; 17:14; 1 Kgs 20:39–41; 22:22; 2 Kgs 8:10; 2 Chr 18:22; 1er 38:27; probably 2 Kgs 10:19; probably not acceptable in 1 Kgs 13:18. 6354 E.g., t. Ta c an. 3:7–8. 6355 " Abot R. Nat 45, §§125–126 B. 6356 E.g., Phaedrus 4.pro1.8–9; 2Cor 1:17–18 ; on fickleness, Virgil Aen. 4.569–570 (applied to women); Cicero Fam. 5.2.10; Marshall, Enmity, 318–19. 6357 Carson, John, 309, citing Porphyry C. Chr. in Jerome Pelag. 2.17. 6358 E.g., P.Ry1. 174.6–7; P.Lond. 334.6; P.Oxy. 494.31. 6359 Stanton, Jesus, 124; Aune, Environment, 32; e.g., Plutarch Marcus Cato 1.3; Sulla 2.1; Philostratus Hrk. 10.1–5; 34.5; 48.1 (cf. Maclean and Aitken, Heroikos, xlix). For handsomeness listed as a virtue in biographies, see, e.g., Cornelius Nepos 7 (Alcibiades), 1.2.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

5441         Pace Haenchen, John, 1:221, and (less dogmatically) Moloney, Belief, 148 n. 67, who critique a 1962 article by Bligh for this position. 5442 Sanders, John, 144. Καλς and ειπον occur together again in 8:48, where his adversaries accuse Jesus of being a Samaritan. The former is a Johannine term (8:48; 13:13; 18:23) but not peculiarly so ( Mark 7:6, 9, 37; 12:28, 32 ; Luke 20:39; Acts 10:33; 25:10; 28:25). Philostratus Hrk. 4.4 has «You have said truly» (αληθ); and 7.12, «You say well» (καλς). 5446 Unless with Wessel, «Männer,» one allegorizes the five husbands as five books of Torah, which is improbable but would make more sense of Samaritan customs than the «five gods» interpretation. Origen Comm. Jo. 13.43–51 takes the current man as the law and the five husbands as the five senses (hence the sensory knowledge derogated in some philosophy–Plato Phaedo 83A); most people, however, recognized value in the senses (Aristotle Soul 3.1,424b; Seneca Dia1. 5.36.1; 7.8.4; see comment on John 8:14–15 ). 5447 See m. Yebam. 6:6; permitted but not mandatory with Greeks and Romans, Rawson, «Family,» 32; Gardner, Women, 81; Appian C.W. 2.14.99; Aulus Gellius 4.3.2; Keener, Marries, 75; idem, «Marriage,» 681–82; cf. idem, «Family,» 358–59. 5450 Samaritans, like Jews and Egyptians, would not have experienced the Greek shortage of women due to child abandonment (on abandonment, see, e.g., Pausanias 2.26.4; Diodorus Siculus 4.64.1; 8.4.1; 19.2.3–5; Appian R.H. 1.1.2; Longus 1.2, 5; 4.24; for girls specifically, P.Oxy. 744; Ovid Metam. 9.675–684, 704–713). Ancient texts highly prize beauty, which could be a factor in the Samaritan woman " s previous desirability (e.g., Aristotle Po1. 3.7.3, 1282b; Rhet. 1.6.10, 1362b; Theon Progymn. 9.20; Ovid Metam. 13.789; Longus 1.16; 2.23; Athenaeus Deipn. 13.608F; cf. Jdt 8:7; t. Ber. 6:4). Conversely, husbands might wish to divorce her for lack of beauty (Cicero Pro Scauro 5.8; though cf. the ideal in Plutarch Bride 25, Mor. 141D; Prov 11:22 ), but finding so many subsequent husbands would have been difficult under those circumstances.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

9932 E.g., Cohn, Trial, 166; Winter, Trial, 91; Brown, Death, 814–19. Theissen, Gospels, 196, links this story with the Caligula crisis when he thinks that more of the populace would have sided with the «bandits» than with Christians (citing Tacitus Ann. 12.54.1; Josephus Ant. 20.5,97,102); but this is hardly the only period in the first century in which that would be the case, and Jesus would be less popular than Barabbas to those prone to revolution and, probably more to the point here, less popular with most of the Jerusalem masses than the priestly authorities were. 9933 The comments on the paschal amnesty have been adapted from Keener, Matthew, 668–69. One could at least regard the custom " s historical existence as «plausible» (as in Culpepper, lohn, 225). 9936 Ibid. This freedom may call into question the supposed official report cited by Eusebius (Hist. ecc1. 2.2) and Tertullian (Apo1. 21:24; cf. 5:2), which may depend on an earlier Christian forgery that the Christians assumed to be accurate (probably as in Justin 1 Apo1. 35, 48; pace Stauffer, Jesus, 145–46). 9937 E.g., P.Oxy. 1668.17–19 (third century C.E., perhaps referring to a political disturbance); cf. Seneca Controv. 5.8 (hypothetical); Plutarch Caesar 67.4 (the senate). 9938 Blinzler, Trial, 206. During local festivals Romans sought to show particular benevolence to local populations even with respect to executions (Philo Flaccus 83). They offered mass amnesties when it proved politically advantageous (Cicero Phi1. 8.9.32). 9939 Merritt, «Barabbas»; cf. P.Tebt. 5.1–13 (118 B.C.E.); Cornelius Nepos 8 (Thrasybulus), 3.2; a fictitius example in Iamblichus Bab. St. 16 (Photius Bibliotheca 94.77a). 9940 With Cohn, Trial, 167. Blinzler, Trial, 207,218–21, argues for the custom of a paschal release of prisoners in m. Pesah. 8(cf. also Schnackenburg, John, 3:252); but see Bammel, «Trial,» 427, who argues more persuasively that the text merely indicates the special Jewish desire to free prisoners at this time.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

4572 On the marginalized in John, see esp. Karris, Marginalized; Rensberger, Faith. Many examples of secretive miracles in Theissen, Stories, 61, reflect the magical tradition; but for the Messianic Secret in the Gospels, see Keener, Matthew, 261–63. That most people present did not «know» repeats the theme introduced in 1:10–the world " s ignorance. 4573 In Hebrew, the consonants in «manifested» could also provide a wordplay with «Galilee» (2:11), but for all John " s appreciation of wordplays, it is unlikely that he would expect members of his audience to translate his expressions into Hebrew or Aramaic to catch them; most of his wordplays work either in both Greek and Hebrew (e.g., 3:8) or solely in Greek. 4576 Some who favor a Pentecost allusion prefer Exod 19(Moloney, Belief, 55–57), but it does not mention «glory,» and the Pentecost allusion is doubtfu1. 4578 See comment on 1:14–18. Hawthorne, Presence, 218, is undoubtedly right to see dependence on the Spirit in the Synoptic and even Johannine portrait of Jesus; nevertheless, John also uses Jesus» signs to point to his deity (cf. 2:24–25; Mark 2:7–12 ). 4580 Theissen, Stories, 69–70, citing especially NT samples. He argues that pagan parallels are rare (P.Oxy. 10.1242; PGM 4.2454f; Lucian Philops. 12; Apuleius Metam. 10.13); this rareness may, however, merely stem from amazement being taken for granted, hence not becoming a literary convention. 4581 Theissen, Stories, 130–34. When Zeus sent thunder (cf. 12:29), the Argonauts «believed» his «signs» (Pindar Pyth. 4.199–200); Iamblichus " s disciples finally «believed» when they saw a convincing proof (Eunapius Lives 459). 4582 This motif is distinctly Johannine; signs are rarely said to generate faith in other NT writings (cf. 1Cor 1:22 ), although they frequently attest the apostolic proclamation that invites faith in Acts (e.g., Acts 14:3). 4583 For a liberationist reading of the Gospel as a whole, which correctly reads the conflict in terms of social power as well as theological divergence, see Rensberger, Faith.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010