2. Adam bekommt das Gebot Gottes, den Garten Eden zu bebauen und zu bewahren. 3. Adam bekommt das Gebot, vom Baum der Erkenntnis des Guten und des Bösen nicht zu essen. 4. Adam wird das Vermögen gegeben, jedem Vieh ebenso wie den Vögeln des Himmels und allen Tieren des Feldes Namen zu geben. 5. Adam wird Erkenntnis gegeben, so dass er in die Wesenseinheit oder Ein- Wesentlichkeit des Menschen eindringt, nachdem Gott die Frau zu ihm ins Paradies eingeführt hat: „ Das ist endlich Bein von meinem Bein und Fleisch von meinem Fleisch! Diese soll Weib (»Männin«) heißen; weil sie vom Mann genommen ist“ (Gen. 2, 23, Einheitsübers.). Die Einheit wird im Hebräischen durch ein Wortspiel unterstrichen: es ist die Rede vom Isch (dem Mann, hebr. ) und der Ischah (der Frau als „Männin“, hebr. ) die Rede. 6. Die Frau besitzt das Sakrament des Lebens, doch es ist Adam, der dieses im Voraus erkenntund benennt: er gibt seiner Frau noch vor der Vertreibung aus dem Paradies den Namen Havva, Eva (d.h. Leben – Gen. 3, 20). Erst danach, als er sie außerhalb des Gartens „erkannt hat“, gebiert sie das erstes Kind, Kain, und bald darauf Abel (Gen. 4, 1-2). Adam ist somit der Vorausgehende; es ist auch Adams Aufgabe, seine Frau in die Geheimnisse des Paradieses und des Lebens einzuführen. Vom griechischen Verb γω (führen) stammt auch die Mystagogie (тайноводствие, die Einführung in die geheimnisvollen Tiefen göttlicher Wirklichkeiten) – wieder so ein Wort, das uns im Deutschen schmerzlich fehlt. Von Anfang an war Adam berufen priesterlich zu sein und priesterlich zu wirken! Adam war es, der die Gebote Gottes unmittelbar empfing. Adam sollte die Gebote lernen und lehren, sie zu bewahren. Gott hatte Adam noch vor der Erschaffung Evas die Weisung gegeben, nicht vom Baum der Erkenntnis des Guten und des Bösen zu essen; an ihn war eine besondere Aufgabe als Mann gestellt, nämlich priesterlich zu sein und priesterlich zu handeln - mystagogisch tätig zu sein. Doch Adam muss wohl irgendwie eine seiner Ur-Aufgaben verfehlt haben, da er doch Eva offensichtlich über Gottes Auftrag nur mangelhaft instruiert hat. Das lässt sich aus dem Dialog Evas mit dem „Verleumder“ (diabolos) herauslesen.

http://bogoslov.ru/article/3558344

Выйдем и мы туда, где простерты руки нищих; это именно место есть гора Елеонская (Ibid. 5). Христос установил Евхаристию, Он же определил и порядок совершения таинства (Ibid. 2). Свт. Иоанн свидетельствует о служении литургии «и по пятницам, и по субботам, и по воскресеньям, и в дни [памяти] мучеников» (Idem. In 1Tim. 5. 3 ), но, вместе с тем, частота совершения таинства никоим образом не сказывается на его сути. Во всякой Евхаристии «одна сила, одно достоинство, одна благодать, одно и то же Тело; не более свято одно [совершение литургии], чем другое» (Ibidem). Несмотря на то что литургия совершается в разных местах и в разное время, «мы постоянно приносим одного и того же Агнца, а не одного сегодня, другого завтра, но всегда Одного и Того же, так что жертва одна... Один Христос везде... одно Тело Его» (Idem. In Hebr. 17. 3 ). Таким образом, важнейшей стороной Евхаристии является единичность, уникальность и одновременно универсальность Тела Христова, которое всегда одно и то же, нерасторжимо, хотя бы приносилось в разное время и повсюду. Церковь совершает одну и ту же жертву, которая есть «воспоминание Жертвы» крестной, а не «другая жертва» (Ibidem). Единство жертвы распространяется на ее причастников: Как хлеб, составляясь из многих зерен, делается единым, так что хотя в нем есть зерна, но их не видно, и различие их неприметно по причине их соединения, так и мы соединяемся друг с другом и со Христом (Idem. In 1Cor. 24. 2 ) 44 . Свт. Иоанн Златоуст свидетельствует о практике Причащения в Церкви его времени. Многие причащались один раз в году, другие дважды, третьи – несколько раз. Были некоторые монашествующие, которые причащались редко – один раз в год или даже в два года. Святитель видит пользу не в частоте Причащения как таковой, но в расположении и состоянии причащающихся: «С чистой совестью, с чистым сердцем, с безукоризненной жизнью... пусть всегда приступают, а не такие – никогда» (Idem. In Hebr. 17. 4 ; ср.: Idem. In Eph. 3. 4 ). Священник, возглашая за литургией «Святая (то есть Святыня.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/pra...

725 Другие толкования ангелов из Книги Откровение: 1. Небесные посланники, ангелы–хранители нескольких церквей. Ориген , Иероним, Де Ветте, Олфорд, еп. Лайтфут. 2. Церковные уполномоченные или служащие, обязанности которых соответствовали должности shelichai в синагоге. Витринга, Джон Лайтфут, Бенгель, Винер. 3. Образ, символизирующий церковь . Арета, Салмасий. 4. Епископы. См. Schaff, Hist, of the Αρ. Ch., pp. 537 sqq. 726 Рот, Бунзен, Тирш и еп. Лайтфут убеждены, что институт епископов возник в языческих церквях Малой Азии и что Иоанн, последний из апостолов, каким–то образом благословил это начинание в период с 70 по 100 г., о котором мы почти ничего не знаем. Неандер, Баур и Ритчль выступили с опровержениями теории Рота (которая в свое время произвела в научных кругах настоящий фурор). Рот не принадлежал к епископальной церкви, однако считал, что во времена древней церкви епископат был исторической необходимостью. 729 δικονος, diaconus, впоследствии также δικων, diacones (в сочинениях Киприана и соборных постановлениях). 730 Лайтфут пишет: «Tralatum erat officium Diaconatus… in Ecclesiam Evangelicam ex Judaica. Erant enim in unaquaque Synagoga » , tres Diaconi quibus incubuit ista cura (pauperum)» (Hebr. Hebr., Деян. 6:3 ). 731 Как свидетельствует письмо Корнилия, в 251 г. в римской церкви было сорок шесть пресвитеров и всего семь диаконов (Евсевий, «Церковная история», VI. 43). Недостаток служителей восполняли иподиаконы. В Константинополе, с разрешения Юстиниана, было рукоположено сто диаконов. 735 B католической церкви место приходских диаконисс заняли сестринские общины, сконцентрировавшиеся на делах милосердия; подобные институты (только без обета безбрачия) также возникли среди моравских братьев, в лютеранской, епископальной и других церквях. Особого упоминания заслуживают католическая конгрегация сестер милосердия и евангелическое служение «диаконисс из Кайзерсверта». См. статьи «Диакон», «Диаконисса» и «Диакониссы» в энциклопедии Шаффа (Schaff, Rel. Cyclop., vol. I, 1882, pp. 613 sqq.).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/isto...

In spite of all this, we often forget God, responding to His mercies with our stubbornness, hardheadedness and malice. And still God not only refrains from destroying us but also continues to forgive and have mercy on us, patiently waiting for our reform. In spite of our frequent falls, He guides us with great care and wisdom towards salvation, towards never ending joy and the heavenly habitation. Seldom do people ponder over the many obstacles we create for God to save us. St. John of Kronstadt shares with us his experiences regarding God’s assistance in difficult times. “How often death entered my heart, then to my body, innumerable times. Yet from all the near death experiences God preserved me.” Feelings of overflowing mercies of God evoked from the psalmist the following inspirational words: “Bless the Lord, O my soul; and all that is within me, bless His holy name! Bless the Lord, O my soul, and forget not all His benefits: Who forgives all your iniquities, Who heals all your diseases, Who redeems your life from destruction, Who crowns you with loving kindness and tender mercies, Who satisfies your mouth with good things, So that your youth is renewed like the eagle’s. The Lord executes righteousness and justice for all who are oppressed … The Lord is merciful and gracious, Slow to anger, and abounding in mercy” (Psalm 103:1-8). In times of trials many become depressed and grumble. But we must understand that the Lord sometimes allows misfortune and suffering not because He has forgotten us or wishes to punish us. No! He allows them as bitter but necessary medicine, healing us from different passions like pride, light-headedness, self sufficiency, egotism and others. Remembering that, the great Saint John Chrysostom in the twilight of his days said, “Thank God for all, and especially for suffering!” We, who are Orthodox Christians, must be especially grateful to God who deemed us worthy to be children of His true One, Holy, Catholic and Apostolic Church, which by the grace of the Holy Spirit holds the Evangelical teaching in its original purity and which blesses and sanctifies us with its holy Sacraments and Divine services. This is the same Church to which belonged the most holy Virgin Mary, the prophets, the apostles, the innumerable martyrs, all the saints and which has as its head our Lord Jesus Christ. Although they now reside in Heaven, they still belong to the Church, because the Church of Christ is an universal organization, God’s one great family, encompassing both Heaven and Earth (Ephesians 1:22-23, 2:19-22, 4:4-6, 5:25-27; 1 Tim. 3:15; Hebr. 3:6). We are taught by the Scriptures that all the saints, surrounding the throne of God, continuously pray for us, their younger brothers (Hebr. 12:22-23; Rev. 5:8-14). It is the Church in which we partake of the life-giving communion of the Body and Blood of our Savior, granting us immortality.

http://pravmir.com/glory-to-god-for-ever...

St. John of Kronstadt shares with us his experiences regarding God's assistance in difficult times. " How often death entered my heart, then to my body, innumerable times. Yet from all the near death experiences God preserved me. " Feelings of overflowing mercies of God evoked from the psalmist the following inspirational words: " Bless the Lord, O my soul; and all that is within me, bless His holy name! Bless the Lord, O my soul, and forget not all His benefits: Who forgives all your iniquities, Who heals all your diseases, Who redeems your life from destruction, Who crowns you with loving kindness and tender mercies, Who satisfies your mouth with good things, So that your youth is renewed like the eagle's. The Lord executes righteousness and justice for all who are oppressed ... The Lord is merciful and gracious, Slow to anger, and abounding in mercy " (Psalm 103:1-8). In times of trials many become depressed and grumble. But we must understand that the Lord sometimes allows misfortune and suffering not because He has forgotten us or wishes to punish us. No! He allows them as bitter but necessary medicine, healing us from different passions like pride, light-headedness, self sufficiency, egotism and others. Remembering that, the great Saint John Chrysostom in the twilight of his days said, " Thank God for all, and especially for suffering! " We, who are Orthodox Christians, must be especially grateful to God who deemed us worthy to be children of His true One, Holy, Catholic and Apostolic Church, which by the grace of the Holy Spirit holds the Evangelical teaching in its original purity and which blesses and sanctifies us with its holy Sacraments and Divine services. This is the same Church to which belonged the most holy Virgin Mary, the prophets, the apostles, the innumerable martyrs, all the saints and which has as its head our Lord Jesus Christ. Although they now reside in Heaven, they still belong to the Church, because the Church of Christ is an universal organization, God's one great family, encompassing both Heaven and Earth (Ephesians 1:22-23, 2:19-22, 4:4-6, 5:25-27; 1 Tim. 3:15; Hebr. 3:6). We are taught by the Scriptures that all the saints, surrounding the throne of God, continuously pray for us, their younger brothers (Hebr. 12:22-23; Rev. 5:8-14). It is the Church in which we partake of the life-giving communion of the Body and Blood of our Savior, granting us immortality.

http://pravoslavie.ru/50047.html

9621 Smith, John (1999), 330, suggests that this omission is to preserve the Johannine portrait of Jesus» dignity: the betrayer «does not touch–much less kiss–him.» On the significance of the kiss in heightening the betrayal " s heinousness, see Keener, Matthew, 641–42; cf. Valerius Maximus 7.8.9. 9622 Perhaps Jesus» divine knowledge in 18contrasts with Judas " s limited knowledge in 18:2, but the proximity of terms may be coincidental; it is difficult to see how else John would have explained Judas " s knowledge of the site. Neyrey, «Shame of Cross,» 119, emphasizes that Jesus in 18takes the role of questioner, «the challenging or commanding position.» Their falling also signals Jesus» vindication (ibid.; cf. Rev 3:9). 9624 E.g., Dionysius of Halicarnassus R.A. 3.40.3; 5.43.2. This would exclude the sword wielder (18:10). 9625 With most commentators, e.g., Lightfoot, Gospel, 135; Haenchen, John, 2:165; Longenecker. Wine, 121. Bauckham, God Crucified, 55, notes that John has seven absolute «I am» statements, with the seventh repeated twice more (18:5–8), matching the seven MT uses of ani hu plus two more emphatic forms (Isa 43:25; 51:12). But even if someone might have counted the uses in Isaianic material (six), would they have really counted through the entire MT (hence the Deuteronomy reference) without a modern concordance? 9626 For early U.S. history, see, e.g., Synan, Tradition, 12–14; Noll, History, 167; for extreme anxiety-induced motor symptoms, see, e.g., Goldenson, Behavior, 262. 9629 Artapanus in Eusebius Praep. ev. 9.27.24–26 (OTP 2:901). Talbert, John, 233, adds later traditions in which priests fell on their faces when hearing the divine name (b. Qidd. 71a; Ecc1. Rab. 3:11. §3) and Egyptians fell forward when they heard Simeon, whom they were to arrest (Gen. Rab. 91:6). 9630 E.g., Meeks, Prophet-King, 289. Biblical tradition applied such language to any prophetic words (e.g., 1 Kgs 8:15,20,24; Dan 4:33 ), but those extant in the first century were read as part of Scripture.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Lo decía entonces, lo repito ahora, y por medio vuestro lo digo a todos. Imitemos a los santos que no se dejaron doblegar por las tribulaciones, ni al venir a menos en sus bienes, relajaron su propia vida, como acaece hoy a muchos de entre nosotros, hombres que naufragan como frágiles embarcaciones entre el oleaje de la tempestad. En efecto, cuando fuimos pobres, muy a menudo nos dejamos sumergir por sus olas; después, cuando nos hicimos ricos nos envolvió por todas partes, la soberbia y la avaricia. Os exhorto, por tanto, a dejar toda otra cosa y, entre todos, buscar la armonización de nuestros sentimientos, con el ideal de la salvación, ya que observando los mandamientos del Señor, esperando en Él y comportándonos correctamente, nuestra alma encuentra soportable y aún ligero todo lo que le sucede: hambre, enfermedad, calumnia o desastre financiero. Si el hombre, en cambio, no mantiene buenas relaciones con Dios, aunque nadare entre las riquezas, gozando de hijos y de innumerables bienes de fortuna, será atormentado por muchas concupiscencias y preocupaciones. Por tanto, no hay que afanarse en la búsqueda de riquezas ni ha de huirse de la pobreza, sino preocuparse sobre todo de la propia alma, cuidando los intereses de la vida presente, sin descuidar lo que llevaremos al despedirnos de esta vida a la otra. Todavía un poco y sonará la hora del juicio para nosotros, cuando todos compareceremos ante el tremendo tribunal de Cristo, revestidos con nuestras acciones. Entonces podremos ver con nuestros ojos, las lágrimas que dejamos derramar a los huérfanos, las torpes acciones que mancharon nuestras almas, los gemidos de las viudas, los ultrajes a los pobres, las extorsiones en perjuicio de los desafortunados, estas y tantas otras cosas del mismo género; inclusive lo más pequeño que hayamos cometido sólo con el pensamiento, porque es EL «el juez de los sentimientos, que examinará también los pensamientos, ( Hebr. 4:12 ) que penetrará en mentes y corazones (Sal. 1:7; 10) y juzgará a cada uno, según sus acciones» ( Mt. 16:27 ). La Virginidad del Cuerpo y la Santidad del Alma

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Zlatoust...

Title 130 Q. What is the Orthodox position on the indissolubility of marriage, divorce and remarriage, and why? The Orthodox Church views marriage as a holy union between a man and a woman that is established and blessed by God. Marriage therefore is “a bond of a covenant that may not be broken,” according to the words of the sacrament. And yet the Church, for certain grave reasons, permits divorce and remarriage. This seemingly paradoxical position arises out of, on the one hand, respect for biblical teaching and, on the other, compassionate concern for human weakness. The authority for the unbreakable character of marriage is Christ himself. In Mark 10:6-8, Jesus rejects divorce allowed by the Mosaic Law (Dt 24-14) and appeals to God’s order of creation: “God made them male and female. For this reason a man shall leave his father and mother and be joined to his wife, and the two shall become one flesh” (Gn 1:27; 2:24). Then he commands: “What therefore God has joined together, let not man put asunder” (Mk 10:9). The same teaching is found among the radical standards of conduct proclaimed in the Sermon on the Mount (Mt 5:31-33). These principles are intended for all those who accept Christ’s saving message and commit themselves to live by the reality of God’s kingdom revealed by Christ. The Orthodox tradition has always fostered the ideal of the permanency of marriage on the basis of Christ’s teaching. For example, the great Church Father, John Chrysostom (fourth century), writes, “Both by the manner of creation and by the manner of [new] lawgiving, Christ showed that one man must dwell with one woman continually and never break off from her.” In his book “Against Remarriage,” Chrysostom goes as far as to counsel widows and widowers themselves not to remarry but to remain faithful to their deceased spouses and honor their memory. However, because of human frailty, not all people can uphold the ideal of the permanency of marriage. And the radical principles of the Sermon on the Mount must ultimately be interpreted in the light of the Gospel, not law. In cases of moral failure, the Gospel requires that we respond to people with compassion and forgiveness, not judgment and condemnation. According to the Gospel of Matthew, divorce can occur for reasons of “unchastity” (porneia, literally “fornication”), probably referring to sexual misconduct (Mt 5:32; 19:9). Similarly, though St. Paul mentions the standard of Christ’s strict teaching about marriage, nevertheless he accommodates his pastoral instructions to human weakness, including the possibility of separation and divorce (1 Cor 7:10-15).

http://pravmir.com/title-130/

Dorothy, The Book of Esther. Structure, Genre and Textual Integrity (JSOT.S 187) Sheffield 1997; M.V. Fox, The Redaction of the Books of Esther (SBL.MS 40) Atlanta 1991; ders., Character and Ideology in the Book of Esther Studies on Personalities of the Old Testament, Columbia 1991; K.H. Jobes, The Alpha-Text of Esther. Its Character and Relationship to the Masoretic Text (SBL.DS 153) Atlanta 1996; T. Laniak, Shame and Honor in the Book of Esther (SBL.DS 165) Atlanta 1998; J.C.H. Lebram, Purimfest und Estherbuch: VT 22, 1972, 208–222; J.D. Levenson, The Scroll of Esther in Ecumenical Perspective: JES 13, 1976, 440–452 A. Meinhold, Die Gattung der Josephsgeschichte und des Estherbuches: Diasporanovelle I und II: ZAW 87, 1975, 306–324; 88, 1976, 72–93; ders., Theologische Erwägungen zum Buch Esther: ThZ 34, 1978, 321–333; ders., Zu Aufbau und Mitte des Estherbuches: VT 23, 1983, 435–445; J. Milik, Les modeles arameens du livre d’Esther dans la Grotte 4 de Qumran: RQ 15, 1991/92, 321–406; C.A. Moore (Hg.), Studies in the Book of Esther. Selected with a Prolegomenon, New York 1982; L.A. Rosenthal, Die Josephsgeschichte mit den Büchern Ester und Daniel verglichen: ZAW 15, 1895, 278–285 (vgl. auch ZAW 17, 1897, 125–128); S. Talmon, Wisdom in the Book of Esther: VT 13, 1963, 419–455; E. Tov, The «Lucianic» Text of: the Canonical and the Apocryphal Sections of Esther. A Rewritten Biblical Book: Textus 10, 1982, 1–25 K. de Troyer, The End of the Alpha-Text of Esther. Translation and Narrative Techniques in MT 8.1–1LXX 8.1–17 and AT 7, 14–41 (Septuagint and Cognate Studies 48) Atlanta 2000; dies., The End of the Alpha-Text of Esther. An Analysis of MT and LXX 8.9–13 and AT 7.33–38: Textus 21, 2002, 175–207 H.M. Wahl, Das Buch Esther als methodisches Problem und hermeneutische Herausforderung: eine Skizze: BiblInt 9, 2001, 25–40; S.A. White, Esther: A feminine Model for Jewish Diaspora, in: PL.Da;. (Hg.), Gender and Difference in Ancient Israel, Minneapolis 1989, 161–177; R. Zadok, On the Historici Background of the Book of Esther: BN 24, 1984, 18–23.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/vveden...

116. ог.7 (Слово 7-е) 21 (М. 35.781). 117. V. Zos. (Житие аввы Зосимы) 13 (L 1547). 118. Там же 14 (L 1546). 119. or. (Слова) 16 (L 1547). 120. hom. (Духовные беседы) 22 (М. 34.660А,В). 121. Jo. (Толкование на Евангелие от Иоанна) 28.6 (GCS vol.10,1903 p.395.31-396.10; М. 14.689С-692А). 122. Laz. 2 (Слово о Лазаре, 2-е) 2 (М. 48.984). 123. hom. in Mt. (Беседы на Евангелие от Матфея) 28.3 (М. 57.352-353). 124. haer. (Пять книг против ересей) 5.31.2 (М. 7.1209В). 125. hom. in Mt. (Беседы на Евангелие от Матфея) 28.3 (М. 57.353). 126. qu.Ant. (Вопросы к Антиоху) 32 (М. 28.616C,D). 127. qu.Ant. (Вопросы к Антиоху) 33 (М. 28.617А). 128. V.Zos. (Житие аввы Зосимы) 14 (L 1546). 129. orat. (Слово к эллинам) 13 (М. 6.833А,В). 130. fr. (фрагменты) 12 (М. 7.1236А). 131. Мефодий Патарский, священномученик. Творения. С.72. 132. Там же. 133. Киприан (Керн), архимандрит. Антропология святителя Григория Паламы. С.201. 134. Августин Блаженный. О Граде Божием. kh.XIV,III. 135. fr. res. (О воскресении: фрагменты) 8 (М. 6.1584D). 136. catech. (Огласительные слова) 4. 23 (L 1549). 137. str. (Строматы) 7.3 (GCS vol.17, 1909 p. 11.22; М. 9.420А). 138. princ. (О началах) 3.3.5 (GCS vol.22, 1913 p.262.9f; М. 11.318С). 139. or. (О молитве) 29.13 (GCS vol.3, 1899 p.387.26; М. 11.540А). 140. catech. (Огласительные слова) 4. 21 (L 1544). 141. Максим Исповедник, преподобный. Творения, кн.1, С.216,217. 142. hom. (Беседы) 9.6 (М. 31.344 В). 143. d.n. (О божественных именах) 4.24 (М. 3.725D-728A). 144. Там же 4.30 (М. 3.732А). 145. hom. in Jer. (Беседы на кн. Иеремии) 6.2 (GCS vol.3,1901 p.49.14; М. 13.325D). 146. princ. (О началах) 3.1.14 (GCS vol. 22, 1913 р.219.4; М. 11.276А). 147. Jo. (Толкование на Евангелие от Иоанна) 13.61 (GCS vol.10,1903 p.293.13; М. 14.516С). 148. ог.37 (Слово 37-е) 3 ( М. 36.308В). 149. hom. in Eph. (Беседы на Послание к Ефесянам) 18.3 (М. 62.124). 150. Макарий Египетский, преподобный. Духовные беседы. С.7,8. 151. Мефодий Патарский, священномученик. Творения. С.269. 152. orat. (Слово к эллинам) 15 (М. 6.837А).

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/307/...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010