Корпус псевдо-иустиновских сочинений. Изд. (неск. сочинений): CPG, N 1082-1089; Marcovich M., ed. Pseudo-Iustinus: Cohortatio ad Graecos; De monarchia; Oratio ad Graecos. B.; N. Y., 1990. (PTS; 32) [рец.: Chadwick H.//JThSt. N. S. 1991. Vol. 42. N 2. P. 715-717; Runia D. T.//VChr. 1991. Vol. 45. N 4. P. 399-403]; Pouderon B., ed. Pseudo-Justin: Ouvrages apologetiques: Exhortation aux grecs (Marcel d " Ancyre?); Discours aux grecs; Sur la monarchie. P., 2009. (SC; 528). Лит.: Harnack A., von. Die Überlieferung der griechischen Apologeten des 2 Jh. in der alten Kirche und im Mittelalter. Lpz., 1882. S. 155-171. (TU; 1/1-2); Фетисов Н. Н., свящ. Диодор Тарсский: Опыт церк.-ист. иссл. его жизни и деятельности. К., 1915 [псевдо-иустиновские сочинения: С. 372-445]; Riedweg C. Justinus Martyr. II: (Pseudo-justinische Schriften)//RAC. 2001. Bd. 19. Sp. 848-873; Pouderon B. Le pseudo-Justin, ou la constitution d " un corpus apologétique pseudépigraphe//Dieu(x) et hommes: Histoire et iconographie des sociétés païennes et chrétiennes de l " Antiquité à nos jours: Mélanges F. Thelamon/Éd. S. Crogiez-Pétrequin. Caen, 2005. P. 49-67; idem. Introd.// Pseudo-Justin. Ouvrages apologétiques. P., 2009. (SC; 528); «Речь к эллинам»: Wilamowitz Moellendorff U., von. Commentariolum grammaticum. Index scholarum aest. Gott., 1889. [Bd.] 3. S. 3–30 (VIII. Pseudo-Justini «Oratio adv. Gentiles». Cap. 3); Harnack A., von. Die pseudojustinische «Rede an die Griechen»//SPAW. 1896. Bd. 1. S. 627–646; Goodenough E. R. The Pseudo-Justinian «Oratio ad Graecos»//HarvTR. 1925. Vol. 18. P. 187–200; idem. By Light, Light: The Mythe Gospel of Hellenistic Judaism. New Haven; L., 1935. P. 298–305; Grant R. M. [Рец.:] Corpus Hermeticum (Traités I–XVIII); Asclepius/Texte établi par A. D. Nock et trad. par A.-J. Festugière. P., 1945. Vol. 1–2//JNES. 1949. Vol. 8. N 1. P. 56–58; idem. Homer, Hesiod, and Heracles in Pseudo-Justin//VChr. 1983. Vol. 37. P. 105–109; Unnik W. C., van. Het karakter van de oudchristelijke apologetiek in de pseudojustiniaanse «Oratio ad Graecos»//Nederlands Theologisch Tijdschrift.

http://pravenc.ru/text/Иустину ...

90–91) «...A после того, как он (Мессия) сын Давидов) увидел, что Мессия, сын Иосифов будет убит (умерщвлен), он сказал Ему (Богу): «Владыка мира, я прошу (у) Тебя только (о) жизни». Тут сказал (Бог) ему: «Жизни? Но еще прежде, чем ты сказал это, уже Давид, отец твой, предрек именно так о тебе, ибо сказано: Он просил у Тебя жизни; Ты (это) дал ему (и именно) долгоденствие на век и век» ( Пс. 20 I: 277,200 о всеобщем суде, яко бы усвоившемся Мессии, см. I: 868,548 II: 765,1055. I: 291,50. стрк. 1 чит. «273» (вм. «274»); см. и ниже в указателе примечание к этой странице под словом «Ишмаель бен-Элиша». I: 296,7 св. чит. «Елеазар» (вм. «Елиэзер»). I: 320 стрк. 5 в прим, 150 нужно читать: «I, р. 515; Cohn–Wendland III, р. 67; Yonge II, р. 153». I: 342. Для Исх. 32:16 см. тракт. Ав(б)от, гл. VI (Киньян Тора), 2, напр., у Н. А. Переферковича, Талмуд IV (Спб. 1901), стр. 501, Е. Б.Лшевина, Пиркэ Абот (Спб. 21868), стр. 112, Авзера Блоштейна, Еврейский молитвослов (Вильна 1894), стр. 309, и Dr. Aug. Wünsche, Der Babylonische Talmud II, 3 (Lpzg 1889), S. 465–6; Schemot Rabba, par. XLI к Исх. 32:16, 16 ) у Аид. Wünsche, Bibliotheca Rabbinic, Lief. 12,15,17–18, S. 291. См. еще C. G. Montefiore, Rabbinic Judaism and the Epistles of St. Paul в «The Jewish Quarterly Review» XIII, 50 (January, 1901), p. 179; Prof. Joh. Weiss, Die christliche Freiheit nach der Verkündigung des Apostels Paulus (Göttingen 1902), S. 34; проф. И. Г. Троицкий , Талмудическое учение о посмертном состоянии и конечной участи людей, его происхождение и значение в истории эсхатологических представлений (Спб. 1904),.стр. 231. 1:373,17 ев. «равный» (вм. «разный»). I: 397,357 cp. I: 823,428. I: 448,501 cp. I: 211,96. I: 458,18. См. у проф. прот. Т. И. Буткевича , Исторический очерк развития апологетического или основного богословия (Харьков 1899), стр. 169–171. I: 465,48 см. еще I: 666,31 и. II. 376,1069 и у А. Я. Гаркави, Анан, основатель секты караимов в журнале «Восход» 1900 г., XII, стр. 75: «Весьма вероятно, что позднейшие потомки древних саддукеев совершенно отказались от оппозиции своих предков против веры в бессмертие души, воскресение мертвых и пришествие Мессии.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

1119 Geschichtliche Entwickelung der messianischen Idee des Judenthums. Von Culturhistorischen Gesichtspunkte behandelt von Rabbiner J. H. Schwarz. Kladno 1896. S. 34. Theologia judaica de Messia. Eaque Κατασκεβαστικ doctrinae Judaeorum, ex verb о Dei confutate. Addito breviario locorum Scripturae, quae a variis Rabbinorun glossematis repugnata. veritati restituuntur. Auctore Prof. Antonio Hulsio. Bredae 1653. P. 13: Messiae adventus Mosaicae legis fundamentum non est. P. 14: Articulum de Mossia credi duntaxat per traditionem, nullum esse vaticinium neque in lege neque in prophetis quod necessario ejus adventum praedicat, adeo ut ex locorum circumstantiis aliter sumi non possit. 1120 См. у Ал. Брагина, К вопросу о реформе в области еврейской религии в журнале «Восход» (хотя этот трактат есть и на немецком языке) 1896, VIII, стрн. 24: «Глубокое изучение талмудической литературы и истории докажут (?) нам, что (между прочим) вера в пришествие Мессии не может считаться элементом иудейской религии ... К иудаизму верования эти не имеют никакого отношения,..; они также мыслимы без иудаизма, как последний без них». 1121 J. Н. Chwarz, Die geschichtliche Entwickelung der messianischen Idee, S. 22. 37. J. Levy, Neuhebr. und Chald. Wörterbuch III, S. 271b. A. Hulsii Theologia judaica de Messia, p. 12. F. Weber, Die Lehren des Talmud, S. 341. 171=Jüdische Theologie, S. 357. 176. J. Hamburger, Real-Encyclopädie: I, S. 524; II, S. 764; Abtheilung III: Supplement II zu Abtheil. I, Lpzg 1896, S. 120. 1122 Поэтому A. Edersheim напрасно утверждает (The Life and Times of Jesus I, p. 175), будто «премирное, если и не предвечное, существование Мессии является предметом общей веры» в иудействе. 1124 Такое понятие H. J. Holtzmann находит (Neutestamentl. Theologie II, S. 86–87) даже у св. Апостола Павла. 1125 Посему Prof. George H. Schodde не без права свидетельствует (The Development of the New Testament Judaism в «The Bibliotheca Sacra», Vol. L, No. 198, April, 1893, p. 211), что при начале христианской эры у фарисеев господствовала решительная реакция против преобладания идеи личного Мессии. Ср. еще H Graetz, Greschichte der Juden III, S. 259. Само собою разумеется, что ложно и отрицание Вгипо Ваиег ’ом всякого существования у иудеев мессианских идей, о чем см. Studien zur neutestamentlichen Theologie von Dr. E. Zeller в «Theologische Jahrbücher» II, 1 (Tübingen 1843), S. 35 flg., и cp. у J. B. Lightfoot : Internal Evidence for the Authenticity and Genuineness of St. John’s Gospel в «Biblical Essays» (London 1893, p. 147–148).

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

229 Ср. обсуждение полноты Божьего присутствия в O’Keefe, ‘Impassible Suffering?’, 45–6, цитированного мною выше в разд. 1.1.3. 231 Напр., Bethune-Baker, Early History of Christian Doctrine, 262; Florovsky, The Byzantine Fathers of the Fifth Century, 218; Galtier, L’Unité du Christ, 69–75. 232 Ср. Ер. 44 Ер. 46 Quod Vnus Christ. Russell, Cyril of Alexandria, 26, отмечает, что в своем тринитарном учении Кирилл различает между physis и hypostasis, тогда как в христологическом учении он объединяет эти два слова. 233 Напр., Galtier, ‘Cyrille et Apollinaire’, 601–2; Grillmeier, Christ in Christian Tradition, 481–2; McGuckin, St. Cyril of Alexandria, 207–10. 234 Напр., Liébaert, La Doctrine christologique de Cyrille, 78, 145; Kelly, Early Christian Doctrines, 322–3; Grillmeier, Christ in Christian Tradition, 415–17, 474–6. 235 Напр., Weigl, Christologie, 202; H. Chadwick, ‘Eucharist and Christology’, 150; и особенно Angstenberger, Der reiche und der arme Christus, 189, который исследовал, как Кирилл использует 2Кор. 8:9 , и в завершение своей работы пишет: «Понятие, строго различающее раннего и позднего Кирилла, полностью и целиком неверно». 236 Н. Chadwick, ‘Eucharist and Christology’, 153–5; Gebremedhin, Life-Giving Blessing, 111; Welch, Christology and Eucharist, 36. 237 Wilken, Judaism and the Early Christian Mind, 224–5. Cp. Wilken, ‘Cyril: The Mystery of Christ’, 447. 239 Напр., Amann, ‘L’Affaire Nestorius vue de Rome’, 227; Grillmeier, Christ in Christian Tradition, 468; и особенно Stewart, Cassian the Monk, 23, который пишет: «В своих догматических утверждениях Кассиан мечется из одной стороны в другую: от формулировок Нестория к формулировкам Кирилла, и если выразиться мягко, то он так и не смог точным образом уловить самую суть спора». 240 Напр., Brand, ‘Le De incarnatione Domini de Cassien’, 269–71; Kuhlmann, ‘Ein dogmengeschictliche Neubewertung’, 171. Но также см. Aman (RevSR 1950), 37–8, который утверждает, что на Кассиане лежит ответственность за то, что он сформировал Целестиново мнение по отношению к Несторию.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/uche...

Prof. H. Schultz даже допускает (Die Voraussetzungen der christlichen Lehre von der Unsterhlichkeit, Göttingen 1861, S. 103. 186–187), что и духи могут уничтожаться, поскольку имеют бессмертие лишь при (этическом) общении с Богом, а Prof. К. Müller усвояет это воззрение св. Павлу, ибо в будущем «ein Theil (der Mächte des Himmels) unterwirft sich freiwillig in Liebe und Dankbarkeit, der andere muss vemichtet werden»: см. в «Preussische Jahrbücher» XCIII, 1 (Juli, 1898), S. 7. Сходно об Апостоле языков и (Rev.) Prof. R. H. Charles, А Critical History of the Doctrine of a Future Life in Israel, in Judaism, and in Christianity; or, Hebrew, Jewish, and Christian Eschatology from pre-prophetic Times till the Close of the New Testament Canon, being the Jowett Lectures for 1898–99. London 1899. P. 405. Anathon Aall утверждает, что эллинский благовестник приписывал «низложенным языческим богам» лишь относительную реальность, какая усвоилась злому существу (Der Logos II, S. 188. 4 ), a «dass den untegöttlichen Potenzen nur eine abgeleitete Wesenhaftigkeit zukommt, zeigt sich u. a. darin, dass sie zur gegebenen Zeit wieder der Auflösung verfallen, nämlich durch Gott hei der Weltkatastrophe» (II, S. 171). Cp. еще у свящ. An. М. Темномерова, Учение Свящ. Писания о смерти, загробной жизни и воскресении из мертвых, стрн. 335. Rev. E. L. W. Cook, защищая бесконечность будущих мучений (The Origin of Sin and its Relation to God and the Universe, New York and London 1899, p.XVL 204 sequ.), справедливо отвергает мысль об искуплении падших духов (р. 140 sequ.) и уничтожении грешников (р. 259 sequ.), а равно и всю универсалистическую теорию апокатастасиса (р. 329 sequ.), энергически устраняемую у Rev. Samuel H. Kellogg’a, Eternal Retribution в «The Presbyterian and Reformed Review» II, 8 (October, 1891), p. 561 sequ. 563. 570. 571; ср. (Prof) Dr. J. A. Dorner, System der christlichen Glaubenslehre II, 2 (Berlin 1886), S. 964 ff. См еще Franz Splittgerber, Tod, Fortleben und Auferstehung, S. 323 ff., хотя сам же этот автор гипотетически допускает возможность посмертного уничтожения грешников в последовательном процессе, конечная цель которого – прекращение бытия всех злых духов, даже упразднение самого ада и – следовательно – полное торжество царства Божия над царством тьмы в совершенное гармоническое завершение мирового развития (S. 333–335).

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

1664 B. Ta c an. 27b (early third century); cf. Herford, Christianity, 171–73, though note Baggati, Church, 10; Marmorstein, «Attitude,» 388. 1665 Cf. John 20:1 ; Rev 1:10. The latter " s reference to «the Lord " s Day» probably adapts the image from regular days of pagan worship (see t. c Abod. Zar. 1:4; Deissmann, Light, 358–59; Beasley-Murray, Revelation, 65; Ford, Revelation, 382) and may play on the eschatological sense of «the day of the Lord» (cf. Shepherd, Liturgy, 78; Bowman, Drama, 23). While most scholars assume this is Sunday (e.g., Cullmann, Worship, 10–11; Rissi, Time, 28; Nock, Paul, 58; cf. Bruce, History, 428), the text itself is unclear (Strand, «Day»), clarified only by patristic references ( Vanni, «Giorno»; contrast Lewis, «Ignatius»). But Sunday as a worship day apparently did not give way completely to Sunday as a new Sabbath till Constantine (Chadwick, Church, 128; cf. Bacchiocchi, Sabbath). 1667 Bonsirven, Judaism, 57–58; cf. 2 Bar. 48and references in Montefiore and Loewe, Anthology, 95, 103. Moral and theological apostates such as Sadducees were excluded (m. Sanh. 10:1; Sanders, Paul, 369–70). 1671 The term originally simply meant free men, but changed in time (De Vaux, Israel, 70–71) to lower-class peasants, perhaps illiterate in Pharisaic Torah (Sandmel, Judaism, 166–67), though they could have been God-fearing (Finkelstein, Pharisees, 2:754). 1679 Especially for the period to which Jeremias refers, i.e., the ministry of Jesus, well before 70, when Pharisaism was a definite minority lifestyle, attested by Josephus " s numbers. In the Johannine period, Pharisaic influence would have been felt more strongly from Yavneh. 1681 1QS 8.9–10; 9.6; CD 3.12–19; 1QM 3.13. See further comments in Vermes, Jesus and Judaism, 117; Simon, Sects, 48; Jeremias, «Qumran,» 69; Goppelt, Judaism, 33; Sanders, Paul, 242–49; cf. idem, Law, 175–76. 1686 See Boccaccini, Judaism, 16–19, 215; idem, «Judaisms.» Genuine examples of anti-Judaism, e.g., Gentiles who treated Moses as «a deceiver» or claimed that Jewish laws taught immorality (Josephus Ag. Ap. 2.145) place merely intra-Jewish conflicts in more appropriate historical perspective.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

508 E.g., Xenophon Mem. 1.2.3; Seneca Ep. Luci1. 108.4. Writers cared about both the words and «deeds» of characters (e.g., Xenophon Cyr. 5.1.1; Mem. 1.5.6; 4.4.10; on this pairing see further Keener, Matthew, 255, 540; the apparently contrary statement of Eunapius Vit. soph, intro. 452–453 refers in context to casual activities only–cf. Xenophon Symp. 1.1). 509 Josephus Life 8; Ag. Ap. 1.60; 2.171–173, 204. Josephus " s statements on Jewish literacy, like that in m. " Abot 5:21, may reflect the literate elite, with much of the population learning Torah orally (Horsley, Galilee, 246–47); but there were undoubtedly reasons others considered Judeans a «nation of philosophers» (Stern, Authors, 1:8–11,46–50; Gager, Anti-Semitism, 39), and «the synagogue was a comparatively intellectual milieu» (Riesner, «Synagogues,» 209). Philo (Boccaccini, Judaism, 192–94) and Pseudo-Aristeas (Boccaccini, Judaism, 194–98) also stress memory, blending Greek language with Jewish memorial traditions concerning God " s historic acts. 511   Sipre Deut. 48.1.1–4; Goodman, State, 79; cf. Sipre Deut. 4.2.1; 306.19.1–3; b. Ber. 38b; p. Meg. 4:1, §4; Gerhardsson, Memory, 113–21,127–29,168–70; Zlotnick, «Memory.» 512 See documentation in Keener, Matthew, 25–29. Greek and Roman philosophers also could do the same (Philostratus Vit. soph. 1.22.523), even using poetry to reinforce their teaching for early students (Seneca Ep. Luci1. 108.9–10), though not advanced ones (ibid. 108.12; poetry and song involved memorization, Apollodorus 1.3.1; Seneca Controv. 1.pref.2,19). 513 E.g., t. Yebam. 3:1; Mek. Pisha 1.135–136; Sipre Deut. 48.2.6; " Abot R. Nat. 24 A; Pesiq. Rab Kah. 21:5; b. Sukkah 28a; p. Šeqa1. 2:5; cf. m. c Ed. 1:4–6; Sipra Behuq. pq. 13.277.1.12; see further Moore, Judaism, 1:99; Urbach, Sages, 1:68; Gerhardsson, Memory, 122–70; idem, Origins, 19–24; Riesenfeld, Tradition, 14–17. When the proper attribution was unknown, this was sometimes stated (p. Ter. 8:5). 514 This distinction between «net» and «chain» transmission (D. C. Rubin, «Transmission,» Chap. T, 1989) was pointed out to me by Margaret Bradley, a Duke student researching memory from a psychological perspective.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

3146 P. Meg. 1:5, §4; cf. b. Šabb. 104a: prophets reinstituted Moses» forgotten laws (cf. 4 Ezra 14:44–46), but even a prophet could make no innovations after Moses. Cf. Sipre Deut. 11:17, cited in Bonsirven, Judaism, 219: the law would not be altered. 3151 See 4Q176, frg. 1, 4, 14, 24, 31 and line 14, as assembled in Wise, Scrolls, 237 (it is unlikely that the «second» law book is Exod or Deut here). 3153         Sipre Deut. 345.2.2; Pesiq. Rab Kah. 26:9; Exod. Rab. 29:4; Song Rab. 8:11, §2; Pesiq. Rab. 20:2. For Torah as God " s daughter cf. also b. Sanh. 101a; Exod. Rab. 33:1; Num. Rab. 12:4; Song Rab. 3:10, §2; Pesiq. Rab. 20:1. Hengel regards this personification of Torah as God " s daughter as equivalent to Philós identification of Logos as God " s son (Judaism, 1:171). Although this is the usual image in rabbinic sources, Jewish people used imagery flexibly; in a much rarer variant, Torah is the bride and the ark is the bridegroom (p. Ta c an. 2:1, §6), or (more often) Israel is God " s daughter rather than his son (e.g., b. Pesah. 56a; Song Rab. 8:9, §2); one may also compare the personification of repentance as God " s daughter in Jos. Asen. 15:7. 3155         Song Rab. 8:14, §1, attributing the parable to R. Levi, early-third-century Palestine. For Torah as intercessor, cf. also Exod. Rab. 29:4. 3157         Exod. Rab. 30:3; on the Holy Spirit " s analogous exclamations, cf., e.g., Exod. Rab. 27:9. 3161 Martens, «Prologue,» 179, finds no pre-Christian data for «an independent Torah theology» with personalization or hypostatization. 3164 Kümmel, Theology, 280, unfortunately uses the lack of «personification» of Torah in Palestinian Judaism to indicate that Torah is inadequate background for the prologue. Dodd and Bultmann (especially the latter) both show lack of firsthand familiarity with rabbinic sources relevant to the prologue; see Kysar, «Background,» 254. 3166 Cf., e.g., Epp, «Wisdom»; Schoneveld, «Thora»; idem, «Torah»; Casselli, «Torah»; Keener, «Pneumatology,» 240–54; idem, «Knowledge,» 44–71.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

166 . Rowland C. The Open Heaven: A Study of Apocalyptic in Judaism and Early Christianity. N. Y., 1982. 167 . Rowland C. The Visions of God in Apocalyptic Literature//Journal for the Study of Judaism. Vol. 10. 1979. S. 137–154. 168 . Vanderkam J. C. Lrom Revelation to Canon: Studies in the Hebrew Bible and Second Temple Judaism. Leiden; Boston, 2000. 169 . Wisdom and Apocalypticism in the Dead Sea Scrolls and in the Biblical Tradition/Ed. L. Garcia Martinez. Leuven, 2003. Исследовательская литература на русском языке 170 .  Аверкий (Таушев) , архиеп. Четвероевангелие, Апостол: Руководство к изучению Священного Писания Нового Завета. М., 2002. 171 . Андросова В. А. Книга, запечатанная семью печатями ( Откр 5: 1 ): три ярких святоотеческих толкования//Вестник ПСТЕУ Ï Богословие. Философия. Вып. 1 (45). М., 2013. С. 71–87. 172 . Андросова В. А. Книга с семью печатями Откр 5: 1 : проблема исчезновения из дальнейшего повествования Апокалипсиса//Христианское чтение. Научно-богословский журнал Санкт-Петербургской православной духовной академии. СПб., 2013. Вып. 2. С. 1–28. 173 . Андросова В. А. Небесная книга жизни и книга людских деяний в библейской традиции и в Откровении Иоанна Богослова//Электронный научно-богословский журнал студентов и аспирантов Богословского факультета Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Вып. 3.2011. С. 1–9 (URL: 174 . Андросова В. А. Повествование о двух свидетелях Откр 11:3–13 как общий символ пути христианской Церкви//Вестник ПСТЕУ Ï Богословие. Философия. Вып. 4 (42). М., 2012. С. 7–21. 175 . Андросова В. А. Рец. на издание: Baynes L. The Heavenly Book Motif in Judeo-Christian Apocalypses, 200 BCE – 200 CE. Leiden: Brill, 2012 (Supplements to the Journal for the study of Judaism; 152)//Вестник ПСТЕУ Ï Богословие. Философия. Вып. 4 (42). М., 2012. С. 118–123. 176 . Баркли У. Откровение Иоанна Богослова. Вашингтон, 1987. 177 . Барский Е. В. Богословское осмысление образа Ездры в Ветхом Завете, в межзаветной и апокрифической литературе: Диссертационная работа/Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет. М., 2010. Машинопись.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/nebesn...

John 1:3 ), e.g., Hambly, «Creation»; Barosse, «Days.» Most of these theories (addressed in our comments on «the third day» in 2) have little support in the text, where chronology probably functions as a structuring device, as it probably does in Mark 1:21–35 (so Smith, Parallels, 131, citing m. Šabb. 1:4–5; Sotah 5:2–5; Yad. 4:1–4; t. Šabb. l:16ff.; Yad. 16–18) and in the symposium section of Let. Aris. 203,221, 236,248,262, though Let. Aris. 275 suggests a more careful count than John 2:1 ! Perhaps the days are intended as literal (cf. 12:12), to show a sample of meaningful days in Jesus» early ministry. 3797 See also Michaels, Servant, 15; cf. Smalley, John, 26–27. 3798 E.g.,Theon Progymn. 1.93–171. 3799 See also Dodd, Tradition, 258, citing also Acts 13:25; cf. Freed, «Eg Eimi.» 3800 For comments on this passage, cf., e.g., Longenecker, Ministry, 70; see especially our discussion on John 1:6–8 above. 3801 Cf., e.g., Keener, Marries; for a more thorough redaction-critical analysis and some different conclusions, see Collins, Divorce, and the suggestions of Keener, «Review of Collins.» 3802 This is not to say with Fenton, John, 40, that our writer «was not acquainted with the situation in Palestine» before 70, a position contradicted by evidence cited above and throughout the commentary. 3803 E.g., the ον of 1:21, which Brown, John, 1counts 195 times in the Gospel, though not once in the First Epistle. (Cf. only 3 John 8 ; it appears only 6 times in Revelation and 6 times in Mark.) 3804 Sanders, Judaism, 52–53, cites Josephus Ag. Ap. 1.32; Philo Hypothetica 7.12–13, and archaeological evidence as wel1. 3805 Sanders, Judaism, 171, cites Josephus Ag. Ap. 2.165, 184–187, 194; Ant. 14.4. See more fully Smallwood, «Priests.» For evidence from Jewish texts and Greek administrative analogies identifying the high priesthood with «the rulers,» see Reicke, Era, 147. 3806 In contrast to OT usage, the NT (e.g., Mark 2:26; 14:55; 15:11 ; Acts 5:24; 23:14; 25:15; cf. Acts 4:6), other early Christian texts (e.g., the agraphon in Jeremias, Sayings, 51), Josephus (e.g., War 2.243,316,318,320,322,336,342,410–411; 4.314), and probably the Scrolls (1QM 2.1) apply «high priests» in the plural to the members or leaders of the priestly aristocracy, not to the chief priest alone (see Stern, «Aspects,» 601,603; Reicke, Era, 147–48; Feldman in the Josephus LCL 10:157).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010