S. Io. Damasc. De imag. 1, 10//PG. XCIV. C. 1240. 379 Ибо божественное неуклонно, и воля его безначальна (греч.). 380 Ibid. III, 19// Ibid. C. 1340: «Мысль в Боге о тех предметах, которые будут существовать благодаря Ему… Ведь то, что предопределено Им, получает свою характеристику и образ в его воле…». 381 предвечно желал (греч.). 382 В. Augustini De Gen. ad lit. V, 18//PL. XXXIV. C. 334; cnfr.: De Civ. Dei. XII, 15//PL. XLI. C. 363 squ. 383 Ср.: Conf. XI, 7//PL. XXXII. C. 813: «И поэтому Словом, извечным, как Ты, Ты одновременно и вечно говоришь всё, что говоришь; возникает все, чему Ты говоришь возникнуть… и, однако, не одновременно возникает все, что Ты создаешь Словом» . S. Maximi Conf. Сар. theol. et secon. cent. 1, 48//PG. XC. C. 1100: «Ибо было когда–то так, что участвующих сущих не было. Произведения же Бога, вероятно, не имеют начала своего бытия во времени, — те, что выступают предметом участия и в которых по благодати участвуют участвующие сущие, например, благость и все то, что объемлется логосом благости, если оно есть. И попросту любая жизнь, бессмертие, простота, непоколебимость и бесконечность, как и все то, что сущностно усматривается в связи с ними, — это и есть произведения Бога, и они не имеют начала во времени; в самом деле, не могло бы быть ничего, предшествующего добродетели, как и чему угодно среди названного, даже если участвующее в них само по себе начинает свое бытие во времени. В самом деле, безначальна всякая добродетель, которая не имеет времени, предшествующего ей». 384 Ср. явное различение идей и вещей, которые лишь имеют отношение к этим идеям, у бл. Августина (De div. qu. 83, qu. XLVI, 2//PL. XL. C. 30) и у преп. Максима Исповедника (Schol. in lib. de div. nomin, V, 5//PG. IV. C. 317 А, С: «В которых участвуют сущие… в которых они участвуют»; ibid. V, 7// Ibid. С. 324: «Ибо они — не тела и не в теле, а в вечных мыслях»; ibid. IV, 10// Ibid. С. 260 В, С: «В соотношении с которым возникает возникшее»; ibid. IV, 14//Ibid. С. 265 С: «Ибо он сам их, сущих в нем самом, распространил на внешнее, то есть на творения»; ibid. VII, 3// Ibid. С. 352 А: «Ибо сущие, то есть виды, и отдельные твари, например, ангельские чины и все чувственно воспринимаемое, оказываются изображениями и подобиями божественных идей, или парадигм, располагающихся в Боге, каковые парадигмы — это вечные мысли Бога, по причине которых и в качестве которых существовало все в нем». 385

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=714...

863 См. наприм. «О жизни Моисея законодателя» у Григория Нисского , по словам которого, Моисей при Богоявлении в купине «просвещается чистыми догматами», познает именно то, что из всего объемлемого чувством и созерцаемого ухом ничто не есть сущее в подлинном смысле, кроме превысшей всего Сущности, которая всему причина, и от которой все зависит. Творения Св. Отцов. 864 Указанием на особенно тяжелое положение израильтян в это время служит обилие употребленных при его описании в Исх.3:7, 9 , выражений, каковы: =«бедствие», =«страдания их», =«вопль», =«угнетение», чему соответствует и употребленное Бытописателем усиленное выражение для означения Божественного призрения на эти бедствия: =δν εδον= вид видехъ, т. е. совершенно увидел. Вопреки этому критика видит здесь не более, как простое только «повторение» сказанного в Исх.2:24, 25 (Dillmann. Exod. u. Lev. 29 ). 865 Находя «странным» это вторичное побуждение Моисея к возвращению в Египет, после того как в Исх.4:18 «было решено последнее», и потому ст. 19-й и 1-й полов. 20-го ст. приписывая другому писателю (De Wette-Schrader в Lehrb. d. hist. krit. Einl. in die Bibel. § 188 – феократическому, Dillmann в Exodus u. Lev. 42 – пророческому), слова которого введены, говорят, здесь позднейшим редактором Пятикнижия, исследователи критического направления забывают как будто при этом изображенное в Библии внутреннее состояние Моисея в это время. Преклонившись невольно пред высшей волей и получив согласие своего тестя, Моисей в решительную минуту мог снова прийти в колебание и замедлить свое отправление в путь, а вследствие этого ему нужно было новое побуждение и успокоение, чем и служит возвещаемая ему здесь личная его безопасность при предстоящем возвращении в Египет (Таково объяснение данного места у Keil в Gen. u. Exod., 348, и в Speaker Bible. I, 267). С другой стороны, устраняя это вполне сообразное объяснение, критика своим предположением вводит явную странность, так как она представляет редактора Пятикнижия поступившим в данном случае совершенно механически и столь не далеким, что внесши в текст слова из другой записи, он нисколько не смутился тем, что эти слова служат повторением изложенного уже Божественного повеления Моисею, и вместо того, чтобы опустить их, он не только ввел их в свое повествование, но вопреки сказанному в Ucx.III , о месте Богоявления, прибавил еще от себя выражение: в Мадиаме, желая чрез это сделать уместным существование двух рассказов об одном и том же» (так Dillmann в указ. месте). To есть, критика своим объяснением достигает не более, как того только, что находимую ей в данном месте «странность» переносит с писателя Пятикнижия на редактора, не делая, однако, чрез это более понятной возможность ее происхождения.

http://azbyka.ru/otechnik/Fedor_Eleonski...

М.; Л., Искусство, 240. 16. Шаму Ф. 2008. Эллинистическая цивилизация. Екатеринбург; М., АСТ, 480. 17 . Юлий Африкан. Пер. В. Заславского. – [Электронный ресурс] – (дата обращения: 11.05.2020). 18 . Kaldellis A. 2008. Hellenism in Byzantium. The Transformations of Greek Identity and the Reception of the Classical Tradition. Cambridge, University Press, 482. 19 . Kazhdan A. 1991. Bibliotheca. The Oxford Dictionary of Byzantium. Oxford, University Press, 2232. 20 . Photius. 1959. Bibliotheque, ed. R. Henry. Vol. I. Paris, Edition, 524. 21. Photius. 1960. Bibliotheque, ed. R. Henry, vol. II. Paris, Edition, 760. References 1 . Blavatskaya T.V. 1983. Iz istorii grecheskoj intelligentsii ehllinisticheskogo vremeni [From the history of the Greek intelligentsia of Hellenistic times]. Moscow, Nauka, 328 (in Russian). 2 . Vasil " ev А.А. 2012. Vizantijskaya imperiya. Do krestovykh pokhodov [Byzantine empire. Be-fore the Crusades]. M., Algorithm, 432 (in Russian). 3 . Gabelko O.L. 2013. Ellinisticheskij mir: Gosudarstva i praviteli [Hellenistic world: States and rulers]. Moscow: Russian humanitarian scientific Foundation, 376 (in Russian). 4 . Grecheskaya filosofiya [Greek Philosophy]. 2008. Pod. red. M. Kanto-Sperber [Edited by M. Kanto-Sperber]. M., Greek-Latin Cabinet of Yu. A. Shichalin, 978 (in Russian). 5 . Zelinskij F.F. 1996. Religiya ehllinizma [The religion of Hellenism]. Tomsk, 88. 6 . Iosif Flavij. 1990. O drevnosti iudejskogo naroda: Protiv Apiona. Per. Ya.I. Izraehl " sona i G.G. Genkelya [On the antiquity of the Jewish people: Against Apion. Per. Ya.I. Izraelson and G.G. Gen-kel]. М., XXXVI, 134 (in Russian). 7 . Iosif Flavij. 1961. Otryvki iz «Iudejskoj vojny» i «Iudejskikh drevnostej» [Excerpts from the «Jewish war» and «Jewish antiquities»]. Per. А. Syrkina. Pozdnyaya grecheskaya proza [Late Greek prose]. Sost. S. Polyakovoj. Per. A. Syrkin. Comp. S. Polyakova. M., GIHL, 29–62 (in Russian). 8 . Iosif (Petrovykh I.S.). 1903. Istoriya iudejskogo naroda po arkheologii Iosifa Flaviya: opyt kriticheskogo razbora i obrabotki [The history of the Jewish people in the archaeology of Josephus: experience of critical analysis and processing].

http://azbyka.ru/otechnik/Fotij_Konstant...

1590 Feldman, «Antiquities,» also suggests that some of L.A.R " s traditions sound closer to those later preserved in the rabbis than to Josephus. 1591 Martin Abegg in Wise, Scrolls, 355, on 4Q389 frg. 3 (though the text is fragmentary, making the parallel less clear). 1592 Cf. also, e.g., the story told by Judah ha-Nasi in b. Sank 9lab (cf. Mek. Sir. 2), which appears in more elaborate form in Apocr. Ezek. 1–2, a document which may have been in circulation by the late first century c.E. (assuming that the Clement quote represents this document; cf. comparisons in OTP 1:492,494). 1593         Jub. 4:30; Gen. Rab. 19:8; Pesiq. Rab. 40:2. These were the results of an unpublished study in Essene and Pharisaic haggadic (with some halakic) trajectories from common Judaism. 1596         Jub. 7:20–25; Finkelstein, Making, 223–27; Schultz, «Patriarchs,» 44–45, 48–49, 55–56; Mek. Bah. 5; b. c Abod. Zar. 64b; Sanh. 56a; 59a; 74b; Yebam. 48b; Gen. Rab. 26:1; 34:14; Exod. Rab. 30:9; Deut. Rab. 1:21. 1598         Jub. 4:17–23; 10:17; Gen. Apoc. 2.19; 1–3 Enoch; T. Ab. 11:3–10B; contrast Gen. Rab. 25:1; on Jubilees special Enoch traditions, cf. VanderKam, «Traditions,» 245. Cf. perhaps also Noah haggadah (Jub. 10:17; Gen. Rab. 26:6; 28:8; 29:1, 3; 36:3; more positive in b. Sanh. 108a), especially his birth (Gen. Apoc. co1. 2; extraordinary birth narratives apply especially to Moses in b. Sanh. 101a; Sotah 12a; Exod. Rab. 1:20,23,26: Lev. Rab. 20:1; Pesiq. Rab. 43:4; also in Philo Moses 1.3, §9; Josephus Ant. 2.217–37, but not in Jub. 47:1–8). 1599         Jub. 4:22; 5:1; 7:21; 2 Bar. 56:10–15; T. Reu. 5:5–6; CD 2.16–18: Philo Unchangeable 1; rare in rabbis except perhaps Gen. Rab. 31:13. 1601         Jubilees» and Qumran " s continuance of the old solar calendar (see Morgenstern, «Calendar»; Marcus, «Scrolls,» 12), possibly influential in the second century B.c.E. (Wirgin, Jubilees, 12–17, 42–43; for a consequent pre-Hasmonean dating, see Zeitlin, ««Jubilees,»» 224), naturally created a rift with the lunar-based temple service and Pharisaism (Noack, «Pentecost,» 88–89; Brownlee, «Jubilees,» 32; Baumgarten, «Beginning»; cf. Jub. 2:9–10; 6:17, 32–38). Rivkin, «Jubilees,» even argues that Jubilees was written against the Pharisee-scribes because they had created their own calendar. This may also indicate why the sun is extolled (Jub. 2:12; 4:21; cf. 1QS 10.1–5; CD 10.15–16; cf. Smith, «Staircase,» who may go too far, given synagogue zodiacs and Josephus " s astrological interpretations of temple imagery).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Es gibt Hinweise darauf, dass Gott den menschlichen Schlaf so wie auch sein Fehlen gezielt einsetzt. So war „Schlaf von den Herrn“ auf  Saul und all seine Gefährten gefallen, damit David aus der Umzingelung  entschlüpfen konnte (1 Sam 26,12). Und umgekehrt – um König Artaxerxes die Wohltat des gerechten Mordokai einfallen zu lassen, ließ der Herr ihn nicht einschlafen (Est 6,1). Was Träume betrifft, so steht über sie geschrieben: „ Träume kommen durch viel Geschäftigkeit“ (Koh 5,2) und „ bei vielen Träumen und Worten sind auch viele Eitelkeiten“ (Koh 5,6). Das bezieht sich auf normale, alltägliche Träume. Doch gibt es in der Schrift auch Hinweise darauf, dass Gott manchmal seinen Willen oder eine Warnung vor zukünftigen Ereignissen an den Menschen auf diese oder jene Weise im Schlaf bzw. durch einen Traum verkündet. So sprach der Herr zu Abraham, während dieser schlief (s. Gen 15,12), und zum heidnischen König Abimelech (s. Gen 20,3–6). Auch Patriarch Jakob hatte eine Vision im Schlaf (s. Gen 28,12). Mittels eines Traums brache Gott Laban zur Vernunft (s. Gen 31,24). Als Patriarch Josef jung war, erlebte er einen Wahrtraum (s. Gen 37,6–9), in Ägypten deutete er auch die Wahrträume des Obersten der Schenken und des Obersten der Bäcker (s. Gen 40) und später auch des Pharaos (s. Gen 41,15–32). Um Gideons willen wurde einem Krieger aus dem Heer Midians ein Wahrtraum gesandt (s. Ri 7,13). „ Zu Gibeon erschien Jahwe dem Salomo in einem Träume“ (1 Kön 3,5). Prophet Daniel deutete einen Wahrtraum von Nebukadnezar (s. Dan 2) und hatte auch selbst im Traum „prophetische Visionen“ (Dan 7,1). Diese Fälle liefern Beispiele sowohl dafür, wie der Herr im Traum direkt zu den Menschen spricht, als auch dafür, wie der Mensch eine Offenbarung durch eine Vision erhält, die in der Regel einer Deutung bedarf. Solche Träume von Gott sahen sowohl Gerechte als auch Sünder und sogar Heiden, sowohl Könige und Propheten als auch einfache Menschen. Diese Träume könnten sogar weniger als Ausnahmen denn als Regel betrachtet werden: „ Im Traume, im Nachtgesicht, wenn tiefer Schlaf die Menschen befällt (…) dann öffnet er das Ohr der Menschen und besiegelt die Unterweisung, die er ihnen gibt, um den Menschen von seinem Tun abzuwenden, und auf dass er Übermut vor dem Manne verberge; dass er seine Seele zurückhalte von der Grube, und sein Leben vom Rennen ins Geschoß“ (Hiob 33,15–18).

http://bogoslov.ru/article/4309692

Важным направлением в христ. экзегезе стала христологическая интерпретация образа И. и основных событий его жизни. Само значение имени Исаак - «смех» свидетельствует о радости спасения, совершенного во Христе; эта радость является отличительной чертой христианства ( Clem. Alex. Paed. I 5; Orig. In Gen. hom. 7. 1). Чудесное рождение И. от бесплодной Сарры (Быт 18. 11) побуждает к вере в воскресение, ибо показывает, что Бог может Своего Сына от смерти пробудить: «…как Исаака воздвиг [Бог] от мертвых тел, так воскресил и Сына Своего, бывшего мертвым» ( Ioan. Chrysost. Non esse desp. 4), а также указывает на сверхъестественное рождение Пресв. Девой Спасителя ( Ambros. Mediol. De Isaac. 1. 1). Брак И. с Ревеккой в христ. истолкованиях становится прообразом мистического брака Христа с Церковью ( Clem. Alex. Paed. I 5; Orig. In Gen. hom. 10. 5), при этом происхождение Ревекки символически указывает на Церковь из крещеных язычников, в которой Христос нашел утешение (по аналогии с И.- Быт 24. 67) после отпадения не уверовавших в Него иудеев ( Caes. Arel. Serm. 85. 5; Ambros. Mediol. De Isaac. 3. 6-7; Суг. Alex. Glaph. in Pent. [Gen.] 3. 2). Образ И., к-рый накануне встречи с Ревеккой предавался размышлению в одиночестве (Быт 24. 63), символически указывает на Христа, Который молился в уединении на горе (Мк 6. 46) ( Hieron. Quaest. hebr. in Gen. 24. 62). Выход И. в поле «при наступлении вечера» (Быт 24. 63) указывает на пришествие Христа при скончании мира (Евр 1. 1-2) ( Caes. Arel. Serm. 85. 4). И.- один из библейских патриархов, чья моногамия особо отмечена в христ. традиции; он стал примером верного супруга и образцом для желающих вступить в брак ( Tertull. De monog. 6; 11; 17; Ioan. Chrysost. In Gen. 48. 6). В то же время, по мнению блж. Августина, не следует «ставить Исаака выше его отца Авраама на том основании, что он не знал других женщин» ( Aug. De civ. Dei. XVI 36. 14). Несмотря на слепоту в старости, И. был одним из патриархов, к-рый обладал даром духовного видения, позволившим ему созерцать небесный свет ( Idem. Confes. X 52; Greg. Nyss. De virgin. 7. 3). И., не видевший во время пророчества перед собой сына (Быт 27. 28), символизирует иудейский народ, к-рый, хотя и был исполнен пророчеств, оказался не в состоянии увидеть в Иисусе Христе Того, о Ком было предсказано в ВЗ ( Greg. Magn. Dial. X; ср.: Aug. Serm. 4. 21). По мнению мн. св. отцов, благословения, данные И. своим сыновьям (Быт 27. 27-29), не были исполнены в истории и потому обладают эсхатологическим характером, тем самым указывая на буд. времена грядущего Царства Христова ( Iren. Adv. haer. V 33. 2; Hipp. De bened. Is. et Jac. 7; Суг. Alex. Glaph. in Pent. [Gen.] 3. 5). Трепет, охвативший И., после того как он узнал об обмане сына Иакова (Быт 27. 33), понимается в свете моления Иисуса Христа за грех неведения распинавших Его мучителей (Лк 23. 34) ( Hipp. De bened. Is. et Jac. 9).

http://pravenc.ru/text/674115.html

6827         Rhet. Alex. 35,1440b.23–40; 1441a.l-5. 6828 Philostratus Vit. soph. 1.25.544. One could have honorable ancestors but make dishonorable choices (e.g., Isaeus Estate of Dicaeogenes 47). 6829 Isocrates Peace 41–53, quoted in Dionysius of Halicarnassus Isoc. 17. 6830         B. Yoma 71b. A much later tradition has Aaron protest that the people who worshiped the golden calf really were children of the righteous but were simply carried away by the evil impulse (Tg. Ps.-J. on Exod 32:22). 6831 See Odeberg, Pharisaism, 49. 6832 E.g., Jub. 23:10; Sir 44:19–22; 2 Bar. 57:2; T.Ab. 1:3,18; 2:3; 4:6–7; 7:8; 9:2; 13:2; 15:6,9; 16:7, 11; 17:10; 18:1; 20:3,11A; 4:10; 13:5B; m. Qidd.Á.4:4; " Abot R. Nat. 36, §94B; b. B. Bat. 17a. God could have found fault had he wished, however ( Rom 4:2 ; b. c Arak. 17a, bar.) 6833 Gen 18 ; Philo Abraham 107–114; Josephus Ant. 1.200; T. Ab. 1:4–9, 19; 3:7–9; 4:6; 17:7A; 2:3–12; 3:5–6; 4:10; 13:5B; Gen. Rab. 48:9; 50:4; Num. Rab. 10:5; Koenig, Hospitality, 15–20; probably transferred to Job in T. Job 10:1–4. 6834 Including «faithfulness» (πιστς) in testing (1Macc 2:52); cf. commentaries on Rom 4:3 . Nick-elsburg, «Structure,» 87–88, thinks Abraham " s obedient faith is less evident in Testament of Abraham. 6835 E.g., Mek. Nez. 18.36–40; b. Sukkah 49b; Gen. Rab. 38:13; 39:8; 46:1; Num. Rab. 8:9; Pesiq. Rab. 11:4; cf. CD 3.1–2. 6836 E.g., Sipre Deut. 32.2.1; " Abot R. Nat. 12A; 26, §54B; Gen. Rab. 30:8; Song Rab. 1:3, §3; Tg. Neof. 1 on Gen 21:33 ; Bamberger, Proselytism, 176–79. In such Amoraic traditions, surrounding peoples respected Abraham (Gen. Rab. 82:14), and Sarah witnessed through feeding Gentile infants (Gen. Rab. 53:9). 6837 Philo Migration 130, citing Gen 26:5 . The rabbis also based their case on this verse (see Pancaro, Law, 393, largely following Strack-Billerbeck, Kommentar, 3:186). 6838 CD 3.2; in the rabbis, see Urbach, Sages, 1:318; Moore, Judaism, 1:275–76; also Lev. Rab. 2:10. Compare the law-keeping pre-Sinai patriarchs in Jubilees (see comment on John 1:10 ).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

3351         Sipre Deut. 330.1.1 (trans. Neusner, 2:376); cf. later texts in Gen. Rab. 3:2; 28:2; Deut. Rab. 5:13; p. Ber. 6:1, §6; Deut 33in Targum Onqelos (Memra; cited in Moore, «Intermediaries,» 46); cf. also 1 Clem. 27. Targum Neofiti on the creation narrative emphasizes the creativity of the word of the Lord even more; see Schwarz, «Gen.» 3352         E.g., Mek. Sir. 3.44–45,49–51; 8.88; 10.29–31; Mek. c Am. 3.154–155; Mek. Bah. 11.111–112; Mek. Nez. 18.67–68; t. B. Qam. 7:10; Sipre Num. 78.4.1; 102.4.1; 103.1.1; SipreDeut. 33.1.1; 38.1.3–4; 49.2.2; 343.8.1; " Abot R. Nat. 1, 27, 37 A. In later texts, cf. the translation «by whose word all things exist» in b. Ber. 12a, 36ab, 38b; 40b, bar.; 44b; Sanh. 19a (pre-Tannaitic attribution); p. Pesah 2:5; Gen. Rab. 4:4,6; 32:3; 55(all Tannaitic attributions); Lev. Rab. 3:7; Num. Rab. 15:11; Deut. Rab. 7:6; Ruth Rab. 5:4; Pesiq. Rab. 21:7; Tg. Neof. on Exod 3:14; cf. Urbach, Sages 1:184–213; Marmorstein, Names, 89 (comparing also a Sumerian psalm). 3357 M. «Abot 5:1; »Abot R. Nat. 31 A; 36, §91 B; 43, §119 B; Gen. Rab. 16:1; Montefiore and Loewe, Anthology, 399, §1092, also cite Pesiq. Rab. 108ab; cf. «The Samaritan Ten Words of Creation» in Bowman, Documents, 1–3. 3359         M. «Abot 3:l4; Sipre Deut. 48.7.1; »Abot R. Nat. 44, §124 B; Exod. Rab. 47:4; Pirqe R. E1. 11 (in Versteeg, Adam, 48); Tanhuma Beresit §l, f.6b (in Montefiore and Loewe, Anthology, 170–71, §454; Harvey, «Torah,» 1236); cf. Urbach, Sages, 1:196–201,287. Some later rabbis went so far as to attribute the world " s creation even to specific letters (e.g., p. Hag. 2:1, §16). 3360 Philo Planting 8–10; Heir 206. God is the bonder of creation in 2 En. 48:6; Marcus Aurelius 10.1; cf. Wis 11:25. For the connection between creating and sustaining, cf. John 5:17 . Lightfoot, Colossians, 156, helpfully cites Philo Flight 112 (word); PlantingS (divine law); Heir 188 (word). 3361 Col 1(sustain; hold together) and commentaries (e.g., Lightfoot, Colossians, 156; Kennedy, Theology, 155; Lohse, Colossians, 52; Johnston, Ephesians, 59; Hanson, Unity, 112; Beasley-Murray, «Colossians,» 174); cf. Cicero Nat. d. 2.11.29 (a Stoic on reason); Wis 7(Wisdom " s movement does not contrast with Platós unchanging forms; Plato and others envisioned rapid motion in the pure heavens–see Winston, Wisdom, 182). Cf. 1 Clem. 27A; Sir 43.26 ; cf. Wolfson, Philo, 1:325.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

3206 Cf. Rev 3:14, where «beginning» is actually a divine title signifying the originator of creation (see 1:8,17; 2:8; 21:6; 22:13; Isa 44:6; 48:11–12; Josephus Ag. Ap. 2.190; Ant. 8.280). 3207 As is often recognized, e.g., Kennedy, Theology, 156; May, «Logos,» 446; Moule, Birth, 167; Bandstra, «Errorists,» 332; Johnston, Ephesians, 58; Longenecker, Christology, 145; Glasson, «Colossians I 18, 15,» 154–56. 3208 «First» could mean «greatest» in rank, power, or privilege (πρτος, Chariton 2.5.4), as could «firstborn» ( Gen 49:3–4 ; " Abot R. Nat. 24, §49 B; Midr. Pss. 5, §4; cf. Pesiq. Rab. 49:7; Gibbs, Creation and Redemption, 103; Beasley-Murray, «Colossians 1:15–20,» 171; πρωττοκος in 1 Chr 5LXX translates Heb. ); «firstborn» could thus function as a title of Zeus (Protogonus in Damascius De principiis 123 bis, sixth century C.E., in Grant, Religions, 107), other pagan deities («Hymn to Amon-Re,» ANET, 365; PGM 1.198–199, 342–343; 13.188; Isis as prima caelitum in Apuleius Metam. 11.4; Guthrie, Orpheus, 96–97), the true God (Isa 41:4; Gen. Rab. 63:8; Pesiq. Rab. 51:3; Marmorstein, Names, 97–98). More significantly, however, «firstborn» also was Wisdom language (Philo Quest. Gen. 4.97) or Logos language (Philo Confusion 63, 146; Agric. 51; Dreams 1.215; all from Lohse, Colossians, 48; cf. Lightfoot, Colossians, 146; for Justin, see 1 Apo1. 21; Osborn, Justin, 28–29) and could be applied to Torah (Davies, Paul, 151). 3210 Aune, Environment, 48, citing Polybius 1.5.1; 5.31.1–2; Tacitus Hist. 1.1.1; Dionysius of Halicarnassus R.A. 1.8.4. It also can represent the «beginning» of tradition (Luke 1:1) or narration (Apollonius of Rhodes 1.1). 3213         L.A.B. 32(tr., OTP2:346); cf. 1QH 1.19–20. Contrast idols, which were not really «from the beginning,» π» ρχς (Wis 14:13). 3214         Sipre Deut. 37.1.3 (but some others contend for the sanctuary or the land of Israel). 3217         Gen. Rab. 1:4. Hamerton-Kelly suggests that the préexistence of all was actual in the baraita in b. Ned. 39b; Pesah. 54a. The later Platonic distinction between actual and ideal préexistence being limited to where it is explicitly stated (Gen. Rab. 1:4; Pre-existence, 20), some Platonic speculation may have affected conceptualizations earlier; cf. " Abot R. Nat. 37, §95 B, which lists the Ten Commandments as among ten things that preexisted in God " s plan. Further, God " s tabernacle «prepared from the beginning,» π» ρχς (Wis 9:8), may refer to the ideal tabernacle, the heavenly prototype.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

6940 Dahl, «History,» 134. Aune, Eschatology, 91, compares Isaiah " s ascent in Martyrdom and Ascension of Isaiah 6–11. 6941 Discrepancies concerning chronology or other details proved useful in discrediting opposing arguments (Dionysius of Halicarnassus Lysias 15; Acts 24:11; Cicero Vat. 1.3). 6942 This is probably also the implication if one reads, «You have been seeing Abraham for less than fifty years?» (cf. Delebecque, «Contemporain,» who connects this reading with the claim in 8:58). 6943         Jub. 23:8–15, esp. 23:9–10 (over three jubilees). Although Gen 25gives him 175 years, he lived 995 in T. Ab. 1:1A. In rabbinic texts, old age (and senility) started with Abraham (Schiffman, Law, 33). In some early-third-century traditions, he recognized God as his creator around the age of fifty (Gen. Rab. 30:8; 46:1; Pesiq. Rab. 21:12; but this is likely ad hoc: cf. Gen. Rab. 64:4; 95:3; Num. Rab. 18:21; Song Rab. 5:16, §1, which vary between the ages of forty-eight, one, and three). 6944         Pace Stauffer, Jesus, 59. Irenaeus Haer. 2.22 similarly thinks Christ over fifty at his crucifixion (though thirty at his baptism), using this long ministry against the gnostics. 6945 Meier, Marginal Jew, 1:379; cf., e.g., the objection in Gen. Rab. 38:13. Edwards, «Fifty,» suggests that it means less than one jubilee; but cf. Buchanan, «Age.» 6946 Bernard, John, 2(citing Num 4:3 ); cf. Calvin, John, 1(on John 8:57 ). Lightfoot, Gospel, 197, notes that fifty represented a person " s average «working life» ( Num 4:3, 39; 8:24–25 ). 6947 Dionysius of Halicarnassus RA. 4.29.3; some locations had laws excluding from office those under thirty (Cicero Verr. 2.2.49.122). Dionysius of Halicarnassus, LCL 2n. 1, cites also Solon 27. Aristotle claimed that fifty was the upper age for the best procreation (Aristotle Po1. 7.14.11–12, 1335b). Athenians over fifty spoke first in the assembly (Aeschines Timarchus 23; Ctesiphon 4). 6948 So to give counsel (m. «Abot 5:21); for the meturgeman (b. Hag. 14a). To be an elder, one should be sixty (m. »Abot 5:21).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010