Певцы: Аминь. Затем диакон, став на уготованном месте, возглашает: Кто Бог велий, яко Бог наш? Ты еси Бог, творяй чудеса Един. Потом высшим гласом: Кто Бог велий, яко Бог наш... И еще высочайшим гласом: Кто Бог велий, яко Бог наш... И продолжает диакон: Православия день празднующе, православнии людие, наипаче прославим Виновника всех благ Бога, Иже Сый благословен во веки. Сей Бог наш, промышляя и утверждая возлюбленное Свое достояние – Святую Церковь, праотцев, преступлением отпадших, утешая неложным Своим словом, еще в раи основание ей положи. Сей Бог наш, руководствуя ко оному спасительному обетованию, не прикровенна Себе остави, но хотящее быти спасение провозвести первее чрез отцев и пророков, живописа различными образы. Сей Бог наш, многочастне и многообразне древле глаголавый отцем во пророцех, в последок дний сих глагола нам в Сыне, Имже и веки сотвори, Иже возвести Отчее о нас благоволение, откры таинства Небесная, увери силою Святаго Духа о истине благовестия, посла апостолы во весь мир проповедати Евангелие Царствия, утверди оное различными силами и чудесы. Сему спасительному откровению последующе, сего благовестия держащеся,– Веруем во Единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца Небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век: Света от Света, Бога Истинна от Бога Истинна, рожденна, несотворенна, Единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради, человек, и нашего ради спасения сшедшаго с Небес, и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы, и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день, по Писанием. И возшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою, судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во Едину Святую Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедуем едино крещение во оставление грехов. Чаем воскресения мертвых. И жизни будущаго века. Аминь.

http://patriarchia.ru/bu/2024-03-24/

53 и 55), или также словом «Аллилуиа» (Меслц., в Служебн. и Тип., гл. 3, 5 и др.). Аллилуиарий, по своему содержанию, имеет связь с Евангелием, которое читается за ним 616 , а часто относится к службе дня, святого, праздника и в богослужебных книгах называется «Аллилуиа дне», «Аллилуиа гласа» (Тип., гл. 2, 3, 12), «Аллилуиа праздника» (Тип., послед. 15-го сент. и др.). Пение аллилуиария пред Евангелием имеет то же значение, как и пение прокимна пред апостолом. Как продолжение прокимна составляет стих его, так и продолжение пения «Аллилуиа» составляет «аллилуиарий». «Аллилуиа» и «аллилуиарий» суть как бы предисловие к чтению Евангелия. Посему, если 26-е декабря случится в понедельник, и тогда празднуется Собору Богородицы и Богоотцам, то читается два Апостола и пред ними два прокимна, но Евангелие читается одно и один «аллилуиарий» (Тип., послед. 26-го декабря). Когда же на литургии читаются два Евангелия, тогда бывает и два «аллилуиария (Тип., гл. 2, 3 и др.). Аллилуиарии печатаются в Служебнике, в особой главе, и Типиконе, в главах: 53, 55 и 59-й, также – в последованиях Минеи и Триоди. В великую субботу «Аллилуиа и псалом Давидов не глаголется» (Тип., послед. Вел. субб.). т. е. не поется «Аллилуиа» и «аллилуиарий», который «обыкновенно состоит из 2-х стихов псалма Давида. После: «Мир ти», вместо «Аллилуиа», читает: на глас 7-й: «Воскресни, Боже, суди земли, яко Ты наследиши во всех языцех». И людие той же (поют). «И со стихи», т. е., когда чтец прочитает стих 81-го псалма: «Бог ста в сонме богов», певцы опять поют: «Воскресни, Боже». И таким образом читается весь псалом с указанным припевом, который в этом псалме составляет последний стих. «Поемому же сему изоблачаются иереи и диаконы от одежд и облачаются в белыя». Иногда бывает, что читаются два Евангелия, но «аллилуиарий» произносится один. «Аллилуиа же певаему и приим диакон кадильницу и фимиам» (Служебн.), подходит к священнику и, приняв от него благословение, кадит святую трапезу окрест, весь алтарь 618 и священника (Служебн.

http://azbyka.ru/otechnik/Konstantin_Nik...

Это бывает при полиелейном святом, т.е. на Сорок мучеников, Обретение главы и храмовом святом. И в эти дни будет вход не с кадилом, а с Евангелием. А на Страстной в этот момент читается только лишь Евангелие (Апостол не читается), и вход совершается тоже с Евангелием. 10) Ектенья сугубая, потом ектенья об оглашенных. Со среды Крестопоклонной, т.е. ровно с середины поста добавляется ектения о тех, кто будет креститься на эту Пасху , их называют «елицы ко просвещению». Во всех случаях после этого – две ектеньи о верных, точно такие, как на полной литургии перед Херувимской (но священнические молитвы другие). 11) Вход, во время которого поется песнопение: «Ныне Силы небесные с нами невидимо служат. Се бо входит Царь славы, се Жертва тайная совершенна дориносится». С этим моментом связана некоторая сложность. Этот вход по видимости похож на тот великий вход, который совершается на полной литургии, когда поется Херувимская песнь. На самом деле здесь есть принципиальная разница: на полной литургии с жертвенника на престол переносятся еще не преложенные хлеб и вино, только лишь заготовленные для совершения таинства, а на Преждеосвященной литургии переносится уже Агнец – хлеб, который преложился в Тело Христово. Так и поется: «Се бо входит Царь славы, се Жертва тайная совершенна дориносится», потому что входит Царь славы, и Жертва тайная уже совершена – «совершенна дориносится». Дориносится, потому что ее окружает невидимое небесное воинство, ангельские чины, как воины с копьями (греч. doru). И так сказано в Уставе: «Егда Божественная проносятся Тайны, вси людие поклонение богоподобное, и певцы ниц падше Христу Богу в Тайнах Сущему творят: понеже совершенно предосвященны суть», поскольку это уже освященные Дары. Надо сказать, что постоянное присутствие на Престоле уже преложенных Св. Даров, Агнца, накладывает совершенно особенный отпечаток на богослужение Великого поста. Несмотря на то, что великопостаная служба всегда очень строгая, очень скромная, много поклонов, все время покаянные молитвы, много Священного Писания, эта служба во все будние дни совершается в присутствии на престоле Св. Даров, в которых невидимо присутствует Сам Христос Бог . И это присутствие несомненно придает богослужению особую торжественность. 12) Молитва Ефрема Сирина с тремя поклонами.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Святые Таины употребляются для причащения во время Божественной Литургии, но могут они также сохраняться и после богослужения для приобщения больных (т. н. запасные Святые Дары). Обыкновенно они приготовляются на Литургии Великого Четверга и хранятся в особом сосуде, именуемом дарохранительницей, на престоле в алтаре, но при необходимости могут быть заготовлены в любой день. Во время Великого Поста в будние дни полная Литургия не может совершаться 6 , и потому для причащения установлено особое богослужение — Литургия Преждосвященных Даров. Святые Таины для такой Литургии заготавливаются на воскресном богослужении. Почитание Святых Таин в Православной Церкви Поскольку Святые Таины — Тело и Кровь Самого Богочеловека Господа нашего Иисуса Христа, им подобает воздавать большую честь, чем любой иной святыне. Хотя в Православной Церкви не существует традиции внелитургического поклонения Святым Дарам (подобной сложившейся в католицизме практики адорации); тем не менее, согласно церковному учению, « Телу и Крови Господней в таинстве Евхаристии должно воздавать особенную честь и Боголепное поклонение; ибо каким мы обязаны поклонением Самому Господу нашему Иисусу Христу, таким же Телу и Крови Господней » 7 . В современной практике во время полных Литургий поклоны перед Святыми Дарами обычно совершаются: Во время Литургии Преждеосвященных Даров совершается целый ряд земных поклонов; во время переноса Святых Таин с жертвенника на престол действующий Типикон предписывает особо: « егда Божественныя преносятся Тайны, вси людие поклонение богоподобное, и певцы ниц падше, Христу Богу в тайнах Сущему, творят » 8 . Практика поклонения Телу и Крови Христовым окончательно сложилась уже в период зрелого Средневековья. В XIV в. мы находим ее уже вполне оформившейся; святые этого периода уже были вынуждены бороться с злоупотреблениями этой практикой, когда боголепное поклонение воздавалось еще не пресуществленным хлебу и вину во время Великого входа. Так, например, св. Николай Кавасила пишет: « А кто из припадающих к ногам священника, когда он входит с дарами, покланяется и обращается к несомым дарам как бы к самому Телу и Крови Христовой, тот поступает несправедливо… Во время этого входа дары бывают еще не священнодействованные и несовершенные » 9 . Цитаты о Святых Таинах

http://azbyka.ru/svyatye-tainy

Иерей читает молитву на благословение вáий: «Господи, Боже наш, седяй на Херувимех, возставивый силу и пославый Единороднаго Твоего Сына, Господа нашего Иисуса Христа, да спасет мир Крестом и погребением и Воскресением Своим, егоже ныне пришедше во Иерусалим на вольную страсть, людие, седящии во тьме и сени смертней, приемше знáмения победы – ветви древéс и вáий, финик, Воскресение предвозвестиша. Сам, Владыко, и нас, по подражанию онем в предпразднственный сей день ваия, и ветви древéс в руках носящих, соблюди, и якоже онии народи и дети, осанна Тебе приносящих, сохрани, яко да и мы в песнех и пениих духовных сподобимся достигнути животворящаго и тридневнаго Воскресения, во Христе Иисусе, Господе нашем, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне, и присно, и во веки веков». Певцы – «Аминь», «Слава», глас 2-й – «Днесь Христос входит во град Вифáнию, на жребяти седяй, безсловесие разрешая язык злейшее, древле свирепéющее», «И ныне» – то же. «Помилуй мя, Боже» и стихира, глас 6-й: «Днесь благодать Святаго Духа нас собра». По церковному уставу благословение вербы совершается чрез каждение и чтение молитвы. Но у нас с давних пор вошло в обычай еще окроплять вербу святой водой. При окроплении иерей глаголет: «Благословляются и освящаются ваия сия окроплением воды сия священныя во имя Отца и Сына ...». Некоторые перед словами «окроплением воды» прибавляют: «... благодатию Пресвятаго (или Всесвятаго) Духа...» Молитва «Спаси, Боже, люди Твоя» и канон. Ирмосы по дважды, тропари на 12. Катавасия – те же ирмосы. По 3-й песни – ипакои, глас 6-й – «С ветвьми воспевше». По 6-й песни – кондак, глас 6-й: «На престоле на небеси, на жребяти на земли носимый, Христе Боже, Ангелов хваление и детей воспевание приял еси, зовущих Ти: благословен еси, Грядый Адама воззвати». И икос. На 9-й песни обычное каждение. «Честнейшую» не поем, но сразу после катавасии 8-й песни – без припева ирмос 9-й песни «Бог – Господь, и явися нам». По 9-й песни «Свят Господь Бог наш», во глас 4-й, трижды, и прочее. По великом славословии – тропарь «Общее воскресение». Отпуст праздника: «Иже на жребяти осли сести изволивый, нашего ради спасения, Христос, Истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец».

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Богородичен: Двоицу убо естеством, но не Лицем, Мати, проповедуем, из Тебе воплощеннаго./Егоже плотию изображаем и покланяемся зрака воображению,/Тебе ради Богу примиршиися, Чистая. Песнь 8 Ирмос: Седмерицею пещь/халдейский мучитель/Богочестивым неистовно разжже,/силою же лучшею спасены, сия видев,/Творцу и Избавителю вопияше:/отроцы, благословите,/священницы, воспойте,/людие, превозносите во вся веки. Авраамское предложение ты, Боговидче, стяжал еси,/призвавшему тя Христу последуя,/и пресветел служитель был еси Ему,/яко Содетелю и Избавителю, поя:/отроцы, благословите, священницы, воспойте,/людие, превозносите во вся веки. Крепчайше явися грома твое провозглашение, законнаго образа шумение./Христа бо возгремел еси вселенней всей,/Бога, и Содетеля, и Избавителя, поя:/отроцы, благословите, священницы, воспойте,/людие, превозносите во вся веки. Удивился еси, славне, мучения светлостию/и благочестия истинным просвещением,/яко князь апостол поставлен был еси по всей земли,/Содетелю и Избавителю поя:/отроцы, благословите, священницы, воспойте,/людие, превозносите Христа во веки. Богородичен: Витийстии языцы Тебе воспети не могут,/о Богородительнице, Марие Богоневесто!/Бога бо родила еси, сущаго над всеми, Отроковице Чистая,/Содетеля и Избавителя, Емуже вопием:/отроцы, благословите, священницы, воспойте,/людие, превозносите во вся веки. Песнь 9 Ирмос: Ужасеся о сем Небо,/и земли удивишася концы,/яко Бог явися человеком плотски,/и чрево Твое бысть пространнейшее Небес./Тем Тя, Богородицу,/Ангелов и человек чиноначалия величают. Свято прешед твое житие, святых селения достигл еси,/идеже, радуяся, зарю зриши трисиянную;/еяже наслаждаяся, премудре,/исполнены веселия певцы твоя и радости, преблаженне, покажи/твоими молитвами, о Иакове! Видети тя злодеи и убийцы, якоже твоего Владыки прежде, не терпяше:/тех бо деяния укоряя, твоего жития предложением обличил еси,/убивают мечем подражателя Христу, распятому плотию за человеки,/о Богоглаголиве преблаженне!

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Царствующим еси Царь прекрасен и иже всюду владящим Господь силен,/Блажен и во свете живый неприступнем,/Емуже ученицы удивльшеся, Моисей же и Илия вопияху:/отроцы, благословите, священницы, воспойте,/людие, превозносите во вся веки. Яко Небом владущему, и землею господствующему,/и над преисподними область имущему, Христе, предсташа Ти:/от земли убо – апостоли, яко с Небесе же – Фесвитянин Илия,/Моисей же – от мертвых, поюще согласно:/людие, превозносите во вся веки. Уныние раждающия печали на земли оставиша апостолов избраннии, Человеколюбче,/яко Тебе последоваша, ко иже от земли преложению Божественнаго жития./Темже и, по достоянию Твоего Богоявления улучивше, пояху:/людие, превозносите Его во веки. Ин Ирмос: Чуда преестественнаго/росодательная изобрази пещь образ:/не бо, яже прият, палит юныя,/яко ниже огнь Божества Девы,/в тоже вниде утробу./Тем, воспевающе, воспоем:/да благословит тварь вся Господа/и превозносит во вся веки. Всю огнем мысленным хврастную ереси попалил еси пещь, призыванием Божественным,/якоже Илия, и иереи студныя заклал еси мечем духовным./И ныне воспеваеши, веселяся:/да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки. Благодати же и силы Божественныя исполнен явился еси, треблаженне,/целомудрия добротою украшен боголепно, благочестие непреложное держал еси./С нимже ныне Владыце предстоя,/да благословит тварь, вопиеши, Господа и превозносит во вся веки. Свыше певцы твоя назираеши, священный отче Богомудре,/показуя стезю нам правую твоими молитвами и сокрушая ересей шатания,/да со дерзновением поем, икону Христову почитающе, и поклонимся,/и Богородицы, и святых всех. Богородичен: Порока несть в доброте Твоей, Дево:/Ты бо, едина Пречистая, явилася еси от века Всечистая,/девства лучами озаривши мир и чистоты светом./Темже, воспевающе, поем:/да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Безпутием заблужденнаго/и зимою греховною оляденевшаго мя согрей, Космо преподобне,/и научи вопити:/благословен еси, Господи, Боже отец наших. Богородичен: Прияла еси воистинну Божественное Слово во чрево Твое,/и Сего паче естества, Пречистая, родила еси./Егоже моли избавити от бед рабы Твоя, вопиющия:/благословен еси, Боже отец наших. Песнь 8 Ирмос: От Отца прежде век Рожденнаго/и от Матере в последняя воплощеннаго,/священнины, благословите,/людие, превозносите во вся веки. Инок истинен был еси, пространнаго пути удалялся,/широты райския достигл еси/и тамо древу животному причащаешися, радуяся, во веки. Дом душевный добродетелей был еси,/и правости правило, Космо пречудный, исправил еси/и ныне будущих благ древу животному причащаешися, радуяся, во веки. Ликом преподобных сочетался еси,/и постническим житием украсился еси, Космо преподобне,/ныне рая пищи древу животному причащаешися, радуяся во веки. Богородичен: Под летом бывши,/Иже от Отца безлетно возсиявшаго, Богомати, нам родила еси,/Егоже моли спасти поющия Тя во веки. Песнь 9 Ирмос: Чистую славно почтим, людие, Богородицу,/Огнь Божества приимшую во чреве неопально,/песньми величаем. Чистое и красное хранилище добродетелей был еси, Космо блаженный:/сего ради яко молитвенника тепла о нас ко Господу присно предлагаем/и непрестанно тя ублажаем. От сердца болезнь, от очию слезы,/от души покаяние, приими, преподобне!/и ко Господу тепле принеси,/яко да непрестанно тя ублажаем. Всечестне Космо!/Сохрани певцы твоя невидимо, отче,/силою молитв твоих ко Владыце,/яко да непрестанно тя величаем. Богородичен: Ангели и Архангели, пророцы и апостоли/и весь лик преподобных; с преблаженным Космою ко Христу прилежно с Пречистою Его Материю за весь мир молитеся,/яко да непрестанно вас восхваляем. Светилен: Прослави тя Господь в чудесех, всеблаженный Космо,/и преставил тя есть от тли на безсмертие, Своего угодника,/сего ради память твою верно восхваляем.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Струи изливаеши исцелений всем, Источник бо жизни родила еси: и теплою, Богородице, молитвою Твоею, сие Твое стадо очисти от скверны, Богоневесто. Образы вси Божественнаго Твоего Рождества, Божественнии пророцы видевше, радостно воспеваху, вопиюще: препетый отцев Боже, благословен еси. Песнь 8 Ирмос: Неопальная огню в Синаи причащшаяся Купина, Бога яви медленоязычному и гугнивому Моисеови, и отроки ревность Божия три непреборимыя во огни певцы показа: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите во вся веки. Кровь и вода истекшая из ребр Твоих, Спасе, мир весь обновиша, и нетление источиша: жертвы же мерзкия и пролитие скверных кровей престаша. Темже Тя вся дела яко Господа поем, и превозносим во вся веки. Венцем терновым увязлся еси, Спасе, оцта и желчи вкусил еси, и оплеван был еси, и биен, воздвиглся еси на Кресте, гвоздие прием, имиже спасен быв аз взываю Ти: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите Его во вся веки. Мученичен: От неистощимых сокровищ истины, пресветло обогатившеся страдальцы, всяку нищету оплевасте идольскую, и обогатителие нищих явистеся, вопиюще: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите Его во вся веки. Мученичен: Законоположения злочестивых небрегуще, якоже отроцы, мученицы, во огнь горящ ввержени бысте, в немже росу Божию прохлаждшую вас обретосте, вопиюще: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите Его во вся веки. Богородичен: Законный древле Тя ковчег проображаше, Чистая, не скрижали внутрь носящ, но Христа Законодавца, Егоже беззаконнии людие на Кресте пригвоздиша, нас вопиющих спасающа: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите Его во вся веки. Ин. Ирмос: Единаго Безначальнаго Царя Славы, Егоже благословят Небесныя Силы, и трепещут чини ангельстии, пойте, священницы, людие превозносите Его во веки.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Ангельския силы, Христе, предстояще престолу Твоему, молятся о роде человечестем. Тех убо молитвами мир всем даруяй, языков дерзость укроти. Стих: Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие. Окрест престола всех Царя, присно ликующе ангельстии вси чинове, нас сохраняйте, верою вас призывающих, и мучений избавляйте. Стих: Яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век. Отец Иже над всеми Бог, Силы Небесных умов, безобразны и невещественны певцы, Трисолнечныя Славы Своея приведе, и Единственное Слово, и Дух. Слава, и ныне: Богородичен: Слово собезначальное Отцу же и Духу, архангельским гласом, Богородице, во утробе заченши, Херувимов, и Серафимов, и Престолов явилася еси превышши. Таже, Свете тихий: Прокимен дне. И Сподоби, Господи, в вечер сей: На стиховне стихиры покаянны, глас 6: Во Страшное Пришествие Твое, Христе, да не услышим: не вем вас. Упование бо на Тя, Спасе, возложихом, аще и Твоя повеления не сохранихом за небрежение наше: но пощади души наша, молимся. Стих: К Тебе возведох очи мои живущему на Небеси. Се яко очи раб в руку господий своих, яко очи рабыни в руку госпожи своея, тако очи наши ко Господу Богу нашему, дондеже ущедрит ны. Покаяния не стяжах, ниже паки слез. Сего ради молю Тя, Христе Боже, прежде конца обратити и дати умиление мне, яко да избавлюся от муки. Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, яко по многу исполнихомся уничижения: наипаче наполнися душа наша поношения гобзующих, и уничижения гордых. Мученицы Твои, Господи, не отвергошася Тебе, ни отступиша от заповедей Твоих. Тех молитвами помилуй нас. Слава, и ныне: Богородичен: Архангельски воспоим вернии, Небесный чертог, и Дверь запечатану воистинну: радуйся, Еяже ради отрасте нам Спас всех Христос, Жизнодавец и Бог. Низложи, Владычице, мучители, безбожныя враги наша, рукою Твоею, Пречистая, упование христиан.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010