Вечером накануне (праздника) поется первый и последний антифоны, „Господи воззвах», выход без стихир, прокимен, ектения, три антифона. Должно знать, что когда бывает катавасия (неизвестный литургический термин, по-видимому тропарь в конце вечерни), то говорим на Славу второго антифона, т. е. „Веровах» (Пс. 115), „Единородный Сыне», И ныне, „Преславная». После антифонов ектения с прошениями, три чтения (нынешние паремии). Порядок возглашения пресвитеров (при чтениях) такой: когда патриарх сидит, а архидиакон возглашает: „Премудрость», становится первый пресвитер на правой стороне перед столбом (кивория) и возглашает: „Мир всем» чтецу; потом встает второй пресвитер на втором чтении на левой стороне и становится сзади патриаршего трона, делая то же самое; равным образом и на третье чтение снова (встает священник) из стоящих с правой стороны; и тотчас (после паремий) певцы на амвоне поют псалом Давида нижеуказанный, т. е. 3 стиха его в качестве припевов к тропарю и катавасию — тропарь 1-го гласа „Спаси, Господи». Стих: „Господь воцарися, да гневаются людие». Стих 2: „Возносите Господа Бога нашего и покланяйтеся горе святей Его». И прибавочный стих. Потом, когда диакон возгласит: „Премудрость», бывает отпуст и чтение и панихида (служба между вечерней и утреней) по чину. Вместе с началом панихиды зажигаются в куполе свечи, выдаваемые из сакеллии (казны), имеющие вес три свечи 73 литра. И звонят малые бильца (σημαντηραδες) с вечера до начала утрени.    Должно знать, что после отпуста кондака (название особой службы) выходит лития из церкви в предшествии нощебденствующих (παννυχευντων) и певчих епископа, (πισκοπιανν) со свечами, выдаваемыми им из скеллия. При пении „Вознесыйся на крест» идут на форум и, совершив ектению (κτενν), возвращаются при пении того же кондака. По возвращении же бывает ектения (συναπτ), т. е. „Исполним молитву», потом главопреклнение и отпуст по чину. И бывает чтение до тех пор, пока не ударят в три била, и тогда приходят надзиратели с хартуларием скевофилакии, выносят честной крест из эвктирия, полагают его в катихуменах, потом привратники (остиарии) открывают четыре лестницы, и восходит народ, и поклоняется.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3681...

Стихира эта весьма интересна; в ней ясно изображается, чем был Ковылин для Преображенского кладбища и какую страшную потерю для федосеевцев составляла его смерть; а потому мы цриведем здесь ее для характеристики значения в федосеевском расколе этой замечательной личности. «Егда убо, пели по крюкам избранные певцы Преображенского кладбища, всечестный конец успения твоего и еже ко Господу отшествия твоего уведевше благочестивии вси людие, возрыдаша жалостными сердецы, и егда приспе время настоящее, горящим духом совокупльшеся, составльше лики церковные, последующему всемножеству народа, вземше честное и утомленное твое тело, благоговейно воссылая к Богу песни плачевные, о блаженном покои души твоея просяще, принесоша иже тобою в богосозданную (?) обитель, в дом Пречистыя Божия Матери. Сие видевше старцы и юноты, сироты и вдовицы, и чета девическая, твоими богоподражательными (?) недрами согреваемыя (??), яко любимая тобою чада притекше, узревше тебе мертва на одре, плачущеся горце, одр слезами обливающе, велегласно к тебе возопиша: увы нам, милосердый наш отец! увы нам, вожделенная радость! увы нам, по Бозе надежда! увы нам, пристанище благонадежное! увы нам, неоцененное сокровище! увы нам, старейшино наш добрый! к кому уже прибегнем? Кто нас, таковою нищетою обложенных, посетит? Кто нашу нищету уловлит? Кто нас от печали на радость преложит? Кто бо таков будет отец, яко же ты, всему нашему сиротству беспризренному? О, любезный наш! Кто в нуждах нашит поможет? Кто наготу нашу прикроет? Кто алкоту нашу удовлит? Кому прочее, любезная щедрота, нас бедных, косных и увечных оставлявши? Кого прочее, утеха наша, отче драгий Василие, вместо тебя за отца изберем? Но, о любезный наш, аще и телом прейде, но духом жив еси во веки и на веки. Аще стяжал еси дерзновение у Бога, пребывай с нами Духом, посещая нас и назирая; мы же о покои души твоея должны есьмы навсегда Бога молити, да даст тебе в небе место именито; тогда и ты молися за ны ко Господу и пречистей Его Матери, иже верою и любовию тело твое на погребение готовящих и память твою незабвенно почитающих. Буди тебе вечная память... на веки бесконечная, аминь»! (Стихира эта помещена в I т. сборн. для истор. старообр. Попова, стр. 152–168).

http://azbyka.ru/otechnik/Ivan_Nilskij/s...

храма). И, обратясь к востоку (Больш. Требн., гл. 109), стоя пред святыми мощами (Чин освящ. храма), он говорит: «Благословен еси, Христе Боже наш, всегда, ныне, и присно, и во веки веков». Певчие, войдя внутрь храма, отвечают: «Аминь». Начальствующий священник говорит: «Возмите врата князи ваша, и возмитеся врата, вечная, и внидет Царь славы», и певчие (однажды) поют, вопрошая: «Кто сей Царь славы?» (Больш. Требн., гл. 109). Протодиакон говорит: «Господу помолимся». Певчие: «Господи, помилуй» . Начальствующий читает вслух молитву: «Боже и Отче Господа, нашего» и при главопреклонении всех, тайно (Чин освящ. храма, от архиер. творимаго) читает молитву Входа: «Владыко Господи Боже наш» . Обе эти молитвы те же, что читаются при освящении храма архиереем. После прочтения молитвы Входа, начальствующий говорит, отвечая на вопрос певцов: – «Господь сил, Той есть Царь славы». Певцы поют то же, и начальствующий опять говорит: «Господь сил. Той есть Царь славы» и знаменует врата храма антиминсом (на дискосе) со святыми мощами, крестообразно, и входит в храм (Требн., гл. 107). По входе в храм певчие поют тропарь: «Яко вышния тверди благолепие, и нижнюю споказал еси красоту святого селения славы Твоея, Господи». Начальствующий входит с антиминсом в алтарь и полагает на престоле антиминс, и на нем (антиминсе) полагает святое Евангелие (Больш. Требн.); и, покадив, по возглашении диакона: «Паки и паки преклонше колена, Господу помолимся», читает молитву с коленопреклонением, из числа двух, читаемых при архиерейском освящении храма архиереем, именно: «Господи Боже наш, иже тварь единым словом создавый». После сей молитвы бывает малая ектения: «Заступи, спаси, помилуй». После возгласа: «Яко свят еси», – начальствующий, взяв честный крест и став посреди осеняет им по трижды на четыре стороны: на восток, на запад, на юг и на север. При этом диакон кадит честный крест, как, обыкновенно, бывает при крестных ходах. Он говорит: «Господу помолимся». Клирики же поют (и людие, кийждо в себе глаголет), при осенении на каждую сторону: «Господи, помилуй», по трижды.

http://azbyka.ru/otechnik/Konstantin_Nik...

   Слава, и ныне, глас тойже: Приидите людие, Триипостасному Божеству поклонимся, Сыну во Отце со Святым Духом: Отец бо роди бездетно Сына соприсносущна и сопрестольна, и Дух Святый бе во Отце, с Сыном прославляемы едина сила, едино существо, едино Божество, Емуже покланяющеся, вси глаголем: Святый Боже, вся содеявый Сыном, содейством Святаго Духа: Святый Крепкий, Имже Отца познахом, и Дух Святый причде в мир: Святый Безсмертный, утешительный Душе, от Отца исходяяй и в Сыне почиваяй, Троице Святая, слава Тебе!    На стиховне стихиры, глас 2й    Троицу единосущную песнословим, Отца и Сына и Святаго Духа, Сию бо проповедаша вси пророцы, и апостоли с мученики.    Стих: Сердце чисто созижди во мне, Боже, и Дух прав обнови во утробе моей.    Света безначальна и присносущна Отца, света незаходима и соприсносущна Сына, со Духом предвечно исходным светом, верою славим, любовию поем и надеждою превозносим во вся веки.    Стих: Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене.    Имеяй на небеси неумолкныя певцы славы Твоея, безплотных чинове, приими и от нас на земли хваление, Троице Пребожественная, ихже создала еси по образу и подобию Твоему.    Слава, и ныне: Видехом свет истинный, прияхом Духа Небеснаго, обретохом веру истинную, нераздельней Троице покланяемся, Та бо нас спасла есть.    Таже: Господи, помилуй. (12 раз.) Слава, и ныне: Приидите, поклонимся: (Трижды.)Псалом 138: Господи, искусил мя еси и познал мя еси...    Тропарь, глас 8й    Благословен еси Трисвятый Господи Боже наш, Иже всю тварь премудростию Твоею создавый, и падший род человечь милостию Своею не оставивый, покаявшимся же грешником живот вечный даровати обещавый, Человеколюбие, слава Тебе!    Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне: Псалом 50... Помилуй мя, Боже... Акафист Божественным Страстем Христовым    Иерей: Благословен Бог наш.    Чтец: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе! Царю Небесный: Трисвятое: по Отче наш...    Тропари сия, глас 6й    Помилуй нас, Господи, помилуй нас: всякаго бо ответа недоумёюще, сию Ти молитву, яко Владыце, грешнии приносим: помилуй нас.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3202...

   [Смотри] Вестно же буди: яко егда божественныя преносятся тайны, вси людие поклонение богоподобное, и певцы ниц падше христу Богу в тайнах сущему творят: понеже совершенно предосвященны суть. По происхождении же святых даров, исполняему, Ныне силы небесныя: творим поклоны 3, непокровени суще. Киноник: Вкусите и видите, яко благ господь. Аллилуиа, трижды. По отверзении же врат, речет диакон: Со страхом божиим и верою приступите. Мы же поклон един. И поем: благословлю Господа на всякое время, хвала его во устех моих: и прочее. Аллилуиа, трижды. По возглашении же от иереа: Всегда, ныне и присно: Лик, да исполнятся уста наша: Аллилуиа, трижды. По заамвонной же молитве: Буди имя господне: И метания 3. благословлю Господа на всякое время: и подается нам антидор: и совершенный отпуст. [Смотри] Сие последование бывает во всю 40-цу преждеосвященной сущей. А идеже несть преждесвященныя, поются на вечерни стихиры на 6, подобны триоди: и минеи. Слава, и ныне, богородичен, по гласу минеи. На стиховне триоди самогласен дне, дважды: и мученичен, иже есть на Господи воззвах: Слава, и ныне, богородичен тогоже гласа, и обычное кончание. Входяще же в трапезу, ядим сухоядение: пием и сок с медом. В четверток же тоя седмицы трапезы не поставляем, но пребываем постящеся даже до пятка: тогда бо ядим входяще в трапезу. В пяток вечера во светильничное, по обычном стихословии    На Господи воззвах, ставим стихов 10 и поем триоди самогласен дважды: и 4 мученичны октоиха, прилучившагося гласа: Таже святаго феодора самогласны 4, глас 2: Приидите мученколюбцы вси: Слава, глас 6: Сосуда употребив враг: И ныне, богородичен гласа. Вход без евангелиа. Свете тихий: Прокимен, и чтение бытия. Посем другий прокимен, и чтение притчей. Таже, да исправится молитва моя: И прочее последование преждесвященных.    По заамвонной же молитве: Поем настоящий молебный канон святаго феодора. Предложше же коливо, глаголем псалом 142: Господи, услыши молитву мою: Таже: Бог господь, и явися нам, благословен грядый во имя господне. И абие: Тропарь, глас 2: Велия веры исправления, во источнице пламене, яко на воде упокоения, святый мученк феодор радовашеся: огнем бо всесожжегся, яко хлеб сладкий Троице принесеся. того молитвами Христе Боже спаси души наша.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/3...

Песнь 8 Ирмос: С едмерицею пещь/халдейский мучитель/благочестивым неистовно разжже,/силою же лучшею спасены сия видев,/Творцу и Избавителю вопияше:/отроцы, благословите,/священницы, воспойте,//людие, превозносите во вся веки. В молитве к тебе прибегаем и защищения у тебе просим: избави стадо Христово от волков, губящих е, и еретичествующих нападения вконец разори. Егда богоносный старец Макарий, авва твой, преставися ко Господу, тогда ты сирот его духовных не оставил еси, словом Божиим тех неленостно питаяй. Елицы под законом ходят, раби суть Господни, ты же, любовию объятый и сердце Богу в дар принесый, яко чадо Христу усвоился еси: сподоби и нас Того всем сердцем возлюбити и наследники благ Небесных соделатися. Богородичен: С ветлое ангелов ликование, кадильнице молитв святых благовонная, Начальника жизни нашея во чреве Своем носившая, Того моли, Мати Божия, да приимет нас в Небесныя чертоги. Песнь 9 Ирмос: У жасеся о сем Небо,/и земли удивишася концы,/яко Бог явися человеком плотски/и чрево Твое бысть пространнейшее небес./Тем Тя, Богородицу,//ангелов и человек чиноначалия величают. Идеже умножил еси талант духовный, зде ныне пребывают честныя мощи твоя, ту посещай, и твоя певцы любовию назирай, тя непрестанно величающия. И стинный ученик Христов быв, потщался еси одежды души твоея слезами покаянными омыти и вонями добродетелей умастити. Темже на брачную вечерю невозбранно вшел еси, и нас тоя сподоби. О присный делателю молитвы, отче преподобне! Ты, ум на стражи сердца своего утвердив, всякий лукавый помысл именем Христовым искусно посекл еси и чистотою сердечною Бога узрел еси. Сподоби и нас чистым сердцем Того славити. Богородичен: Т я, Богородице Дево, Ходатаицу теплую и стену необориму имуще, яко Молитвенницу за ны неотступную песненно восхваляем. Светилен: Многими страстьми обуреваеми, молим тя, отче Иларионе: исхити нас из челюстей адскаго змия и сподоби светом Христовым просветитися, и на Крест Честный с веселием взирати, яко тем искуплени есмы от работы вражия.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Всех вас да помянет Господь Бог , всегда, ныне и присно и во веки веков. И отвещавшим людем Аминь, идут иерей со диаконом к царским дверем, и зде станут во святых дверех, зря к востоку. И глаголет иерей возгласно преждеписанную молитву: Боже, Боже наш, небесный хлеб, и по скончании молитвы входят иерей со диаконом царскими дверьми во святый олтарь и поставляют святая на трапезе, якоже обычай есть на литургии Златоустовой. Аще покровены суть сосуды, отлагаются зде все покровы.] И отвещавшим людем: Аминь, и паки поют певцы херувимскую песнь: Предходят же сему лицы ангельстии, со всяким началом и властию, многоочитии херувимы и шестокрылатии серафимы, лица закрывающе, и вопиюще песнь: Аллилуия, аллилуия, аллилуия. Архиерей же, или иерей прием кадильницу, глаголет молитву сию тай: Владыко Вседержителю, Царю славы, Боже, ведый вся прежде бытия их, Сам прииди к нам во святый час сей призывающим Тя и избави ны от срама греховнаго, очисти наш ум и помышления от нечистых похотей и мирския прелести и всякаго диавольскаго действа, и приими от нас грешных фимиам сей, якоже приял еси приношение Авелево, и Ноево, и Аароново, и Самуилово, и всех святых Твоих, избавляя ны от всякаго деяния лукаваго и спасая во еже всегда благоугождати, и покланятися, и славити Тебе Отца, и Единороднаго Твоего Сына, и Духа Твоего Всесвятаго, ныне и присно и во веки веков, Аминь. Таже кадит предложенная. Диаконы же прием благословение, и исходят северными и южными дверьми и станут на своем месте, зря к западу. Скончавшуся же пению, херувимския песни глаголет диакон зря к людем: Премудростию Божиею вонмем. И глаголют людие вси мерным гласом вкупе: Верую во Единого Бога, и прочее символа православныя веры. Архиерей же, или иерей тайно глаголет молитву сию: Боже и Владыко всех, достойны ны соделай часа сего недостойных, Человеколюбче, да очистившеся от всякаго коварства и всякаго лицемерия, соединимся друг другу мира и любве союзом, утверждены Твоего Боговедения священием, ради Единороднаго Твоего Сына Христа, с Ним же благословен еси, со Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

И простирает с пресвитеры антиминс. Скончавшимся диаконствам возглас: Яко да под державою Твоею всегда храними, и во свете истины путеводими, Тебе славу и благодарение возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Людие отвещают: Аминь. Диакон: Миром воспоим Христу. Да никто от оглашенных, да никто от непосвященных, да никто от не могущих молитися с нами. Познайте друг друга: Двери! Прости вси. И входят диаконы во святой олтарь южными враты. И начинают певцы херувимскую песнь: Да молчит всяка плоть человеча и да стоит со страхом и трепетом, и ничтоже земное в себе да помышляет: царь бо царствующих, и Господь господствующих, приходит заклатися и датися в снедь верным. Поют же сия косно и со сладкопением. Архиерей же, или иерей аще архиерей не литургисает, приемлет кадильницу и кадит по обычаю святую трапезу, таже святыя иконы, лики и народ. Архиерей кадит, имея в шуйце руке жезл свой. Егда же совершит архиерей каждение, исходят пред царския двери два диакона, держащие умывальницу и утиральник, и умывает архиерей пред лицем народа руце по обычаю,таже окропит има народ и утирает утиральником. По нем умывают руки пред лицем народа и сослужащии пресвитеры, точию не кропят. Аще служит един иерей, то умывает руце в предложении. Входят же диаконы с умывальницею во святый алтарь святыми дверми (якоже и изошли из святаго олтаря). Архиерей же, или иерей, целовав с сослужащими святую трапезу, ничтоже глаголя, мало поклонясь народу, отходит в предложение ко уготованным святым дарам. И дает архиерей первому пресвитеру дискос со святым хлебом, ничимже покровен, ничтоже глаголя, таже святую чашу ничимже покровену, второму пресвитеру. Несет же первый пресвитер дискос при персех своих. И исходят северными дверьми святого олтаря, предыдущим им двум диаконом со свещами, два два, таже двум диаконом с кадилы, два два, непрестанно кадящим на несомыя дары. По них же идет пресвитер с дискосом, последует же ему пресвитер с чашею. И тако идут северною страною храма до западного его предела, или аще могут, исходят в притвор, и паки входят в храм великими дверьми иже суть на западе, ничтоже глаголя, диаконом непрестанно кадящим. Егда же придут ко амвону, иже есть на среде храма, глаголет первый пресвитер тихими гласом.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Какой же, спрашивается, Вселенскими Соборами был освящен и узаконен порядок во всегдашнем и повсеместном управлении делами, относящимися к Церкви? По принятым Вселенскими Соборами Апостольским правилам 726 , а также, их собственным, основанным на апостольском предании и древнецерковной практике определениям, управление церковное, как сейчас увидим, должно было иметь своими органами не кого-либо иного, как, управляющих самостоятельно епархиями, высших в иерархии лиц – епископов, но своей точкой опоры и средоточием должно было иметь не что иное, как соборную епископскую власть. Так, по Правилам Апостольским и соборным определениям, епископ, которому «вверяются людие Господни, о душах которых он имеет воздать ответ» 727 , есть лицо, облеченное полнотой власти учительства, священнодействования и пастырства, вследствие чего, не только принадлежащие к его пастве миряне обязаны беспрекословно повиноваться его пастырским наставлениям, руководству, а также и суду 728 , но всецело должны зависеть от него и все поставляемые им на разные низшие церковные должности члены клира, как то: чтецы, певцы, иподиаконы, диаконы и пресвитеры 729 , так что не только низшие члены клира, но и высший из них – пресвитер не имеет права ничего творить без его воли 730 , – не имеет, например, права, оставив свой предел, отъити в иной, и совсем перемещаться, в другом, жити без воли епископа 731 , или, презрев собственного епископа, отдельно собрания творить и иной алтарь водружать 732 , или, по отлучении от общения церковного в своей церкви, искать общения у другого епископа 733 . Но, мало этого, епископ своей епархии настолько полноправен и независим, что даже равный ему другой епархиальный епископ не может, например, творить в его епархии и без его согласия рукоположений 734 , не может, отлученного им от церковного общения, принять в таковое общение со своей Церковью 735 , или даже без его согласия не может к себе принимать, и для своей страны рукополагать, находящихся в его ведении, способных к священству лиц 736 .

http://azbyka.ru/otechnik/Silvestr_Malev...

Чтец возглашает тропарь: «Явился еси в мире, Иже мир сотворивый, да просветиши во тьме седящия», и сам поет: «Человеколюбче, слава Тебе». Певцы поют окончание: «Человеколюбче, слава Тебе». Чтец: «Боже, ущедри ны и благослови ны, просвети лице Твое на ны и помилуй ны. Познати на земли путь Твой, во всех языцех спасение Твое. Да просветиши во тьме седящия». Певцы: «Человеколюбче, слава Тебе». Чтец: «Да исповедятся Тебе людие, Боже, да исповедятся Тебе людие вси. Да возвеселятся и возрадуются языцы, яко судиши людем правотою и языки на земли наставиши. Да просветиши во тьме седящия». Певцы: «Человеколюбче, слава Тебе». Чтец: «Да исповедятся Тебе людие, Боже, да исповедятся Тебе людие вси. Земля даде плод свой. Благослови ны, Боже, Боже наш, благослови ны, Боже, и да убоятся Его вси концы земли. Да просветиши во тьме седящия». Певцы: «Человеколюбче, слава Тебе». Чтец: «Слава» – «Да просветиши во тьме седящия». Певцы: «Человеколюбче, слава Тебе». Чтец: «И ныне» – «Да просветиши во тьме седящия». Певцы: «Человеколюбче, слава Тебе». Чтец: «Явился еси в мире, Иже мир сотворивый, да просветиши во тьме седящия», и сам поет: «Человеколюбче, слава Тебе». Затворяются царские врата. Так же исполняется тропарь по 6-й паримии. На клиросе поют завершающие его слова: «Токмо на седящия во тьме? Слава Тебе». По окончании паримий отверзаются царские врата. Ектения малая. Возглас: «Яко Свят еси, Боже наш, и Тебе славу возсылаем…» . Поется Трисвятое . По Трисвятом тотчас диакон: «Вонмем». Иерей: «Мир всем». Чтец: «И духови твоему». Диакон: «Премудрость». Чтец: Прокимен, глас 3-й: «Господь – Просвещение мое…»; стих: «Господь – Защититель живота моего…». Апостол – 1 Кор., зач. 143. Аллилуиарий, глас 6-й: «Отрыгну сердце мое…»; стих: «Красен добротою…». Евангелие – Лк., зач. 9. По Уставу, на Литургии после Евангелия царские врата затворяются. Сугубая ектения: «Рцем вси…», и далее по чину Литургия свт. Василия Великого . Вместо «Достойно» – «О Тебе радуется…». Причастен «Хвалите Господа с Небес…».

http://azbyka.ru/bogosluzhebnye-ukazaniy...

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010