Oxf., 1988. P. 14-25, 134-142). Кроме письменных источников и устных монастырских преданий, Адомнан мог опираться на семейную традицию, т. к. и он, и его предшественники были связаны со св. Колумбой родственными узами. Постулируя идентичность Колумбы и К., О Риан отвергает свидетельства ирл. летописных источников, к-рые, согласно существующему консенсусу, восходят к хронике мон-ря Иона. Датировка начала ирл. летописания остается дискуссионной (V в. ( McCarthy D. P. The Irish Annals: Their Genesis, Evolution and History. Dublin, 2008), 2-я пол. VI в. ( Smyth A. P. The Earliest Irish Annals: Their First Contemporary Entries, and the Earliest Centres of Recording//Proc. of the Royal Irish Academy. Sect. C. Dublin, 1972. Vol. 72. P. 1-48; The Chronicle of Ireland. 2006. P. 7-9) или 2-я пол. VII в. ( Hughes K. Early Christian Ireland: Introd. to the Sources. Ithaca (N. Y.), 1972. P. 99-159; Mac Niocaill G. The Medieval Irish Annals. Dublin, 1975)), летописные записи могли вноситься также поздними редакторами (см.: Maney L. J. High-Kings and Pipe Dreams: Revisiting John Vincent Kelleher " s Theory of Revision to the Early Irish Annals//Proc. of the Harvard Celtic Colloquium. Camb., 2004/2005. Vol. 24/25. P. 247-263). Кончина К. в ирл. анналах указана под 598, 599 и 600 гг., в нек-рых версиях сообщается, что святой скончался на 87-м году жизни (The Annals of Tigernach/Ed. W. Stokes//Revue Celtique. P., 1896. Vol. 17. P. 162; Annala Rioghachta Eireann: Annals of the Kingdom of Ireland by the Four Masters/Ed. J. O " Donovan. Dublin, 1848. Vol. 1. P. 224). В Ольстерских анналах под 527 г. содержится запись о рождении святого (The Annals of Ulster (to A. D. 1131)/Ed. S. Mac Airt, G. Mac Niocaill. Dublin, 1983. P. 66). По мнению А. Смита, наличие в анналах упоминаний о К. и его преемниках связано с тесными отношениями между мон-рем Ахад-Бо и монастырской конгрегацией св. Колумбы ( Smyth A. P. The Earliest Irish Annals//Proc. of the Royal Irish Academy. Sect. C. 1972. Vol. 72. P.

http://pravenc.ru/text/1470219.html

Лит.: Curschmann M. Der Münchner Oswald und die deutsche spielmännsiche Epik: Mit einem Exkurs zur Kultgeschichte u. Dichtungstradition. Münch., 1964; Folz R. St. Oswald rol de Northumbrie: Etude d " hagiographie royal//AnBoll. 1980. Vol. 98. P. 49-74; Moisl H. The Bernician Royal Dynasty and the Irish in the 7th Century//Peritia. Turnhout, 1983. Vol. 2. P. 103-126; Gunn V. Bede and the Martyrdom of St. Oswald//Studies in Church History. Woodbridge, 1993. Vol. 30. P. 57-66; Oswald: Northumbrian King to European Saint/Ed. C. Stancliffe, E. Cambridge. Stamford, 1995; Cambridge E. Archaeology and the Cult of S. Oswald in Pre-Conquest Northumbria//The Archaeology of Anglo-Saxon England: Basic Readings/Ed. C. E. Karkov. N. Y., 1999. P. 233-278; Blair J. A Handlist of Anglo-Saxon Saints//Local Saints and Local Churches in Early Medieval West. Oxf.; N. Y., 2002. P. 495-566; Craig D. J. Oswald (St. Oswald)//ODNB. 2004. Vol. 42. P. 79-84; Woolf A. Caedualla, Rex Brettonum and the Passing of the Old North//Northern History. Leeds, 2004. Vol. 41. P. 5-24; Chenard M. M. King Oswald " s Holy Hands: Metonymy and the Making of a Saint in Bede " s «Ecclesiastical History»//Exemplaria. Binghamton, 2005. Vol. 17. P. 33-56; Handl C. S. Osvaldo protagonista della poesia giullaresca: Le rielaborazioni della leggenda del santo in testi tedeschi tardomedievali//Testi agiografici e omiletici del medioevo germanico. Verona, 2005. P. 179-204; Kalinke M. E. St. Oswald of Northumbria: Continental Metamorphoses: With an Edition and Translation of Ósvalds saga and Van sunte Oswaldo deme konninghe. Temple, 2005; Clarkson T. Locating «Maserfelth»//The Heroic Age. 2006. Vol. 9 [Электр. ресурс: www.heroicage.org/issues/9/clarkson.html]; Гусакова О. В. Беда и Эльфрик об истории св. Освальда//Вост. Европа в древности и средневековье: Автор и его источник: восприятие, отношение, интерпретация: XXI чт. пам. В. Т. Пашуто. М., 2009. С. 89-93; Bassi R. St. Oswald in Early English Chronicles and Narratives//Hagiography in Anglo-Saxon England: Adopting and Adapting Saints " Lives into Old English Prose (C. 950-1150). Turnhout, 2014. P. 535-555; Olsen K. E. Canonising Just and Militant Kingship: St. Oswald in Bede " s «Historia ecclesiastica» and Aelfric " s «Natale Sancti Oswaldi regis et martyris»//Fruits of Learning: The Transfer of Encyclopaedic Knowledge in the Early Middle Ages. Leuven etc., 2016. P. 213-229; Meijns B. England and Flanders around 1066: The Cult of the English Saints Oswald and Lewinna in the Comital Abbey of Bergues//Anglo-Norman Studies. Woodbridge, 2017. Vol. 39. P. 129-149; Vogtherr T. Mathilde von England, Heinrich der Löwe und die heiligen Könige: Das Hildesheimer Oswald-Reliquiar aus der Sicht des Historikers//Typen mittelalterlicher Reliquiare zwischen Innovation und Tradition. Regensburg, 2017. P. 195-210.

http://pravenc.ru/text/2581595.html

Библиография работ автора на языке оригинала: 1966. The Relevance of Physics . University of Chicago Press . 1969. Brain, Mind and Computers . Herder & Herder . 1969. The Paradox of Olbers " Paradox . Herder & Herder. 1973. The Milky Way: an Elusive Road for Science . New York: Science History Publications . 1974. Science and Creation: From Eternal Cycles to an Oscillating Univers . Edinburgh: Scottish Academic Press . 1978. Planets and Planetarians. A History of Theories of the Origin of Planetary Systems . John Wiley & Edinburgh: Scottish Academic Press. 1978. The Road of Science and the Ways to God . Univ. of Chicago Press, and Edinburgh: Scottish Academic Press. ISBN 0-226-39145-0 1978. The Origin of Science and the Science of its Origins . Scottish Academic Press. 1980. Cosmos and Creator . Scottish Academic Press. ISBN 0-7073-0285-4 1983. Angels, Apes and Men . La Salle IL: Sherwood, Sugden & Co. ISBN 0-89385-017-9 1984. Uneasy Genius. The Life and Work of Pierre Duhem . The Hague: Nyhoff . 1986. Chesterton, a Seer of Science . University of Illinois Press . 1986. Lord Gifford and His Lectures. A Centenary Retrospective . Edinburgh: Scottish Academis Press, and Macon, GA.: Mercer University Press . 1986. Chance or Reality and Other Essays . Lanham, MD: University Press of America & Intercollegiate Studies Institute. 1988. The Absolute Beneath the Relative and Other Essays . Lanham, MD: University Press of America & Intercollegiate Studies Institute. 2000 (1988). The Savior of Science . W. B. Eerdmans. ISBN 0-8028-4772-2 1989. Miracles and Physics . Front Royal. VA.: Christendom Press . ISBN 0-931888-70-0 1989. God and the Cosmologists . Regnery Gateway Inc.; Edinburgh: Scottish Academic Press. The Purpose of it All (alternate title for God and the Cosmologists ) 1990. The Only Chaos and Other Essays . Lanham MD: University Press of America & Intercollegiate Studies Institute. 1991. Scientist and Catholic , An Essay on Pierre Duhem . Front Royal, VA.: Christendom Press.

http://bogoslov.ru/person/299475

33 Fred Hoyle, Astronomy and. Cosmology: A Modem Course (San Franciscö W. H. Freeman & Co., 1975), p. 658. 34 StanleyL. Jaki, Science and Creation (Edinburgh and London: Scottish Academic Press, 1974), p. 347. 39 J. Richard Gott III and Martin J. Rees, «A Theory of Galaxy Formation and Clustering,» Astronomy and Astrophysics 45 (1975), pp. 365–376; S. Michael Small, «The Scale of Galaxy Clustering and the Mean Matter Density of the Universe,» Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 172 (1975), pp 23p-26p. 40 Sandage and Tammann, «Steps Toward the Hubble Constant. VI.,» p. 276; Allan Sandage, «The Redshift Distance Relation. VIII.,» Astrophysical Journal. 202 (1975), pp. 563–582. 42 Здесь я не имею в виду, что Вселенная замкнута в космологическом смысле (что её расширение сменится сжатием). Я имею в виду, что в неё не поступает энергия извне. Таким образом, в одном смысле Вселенная замкнута (т. е. представляет собой изолированную систему), но в другом смысле открыта (эта открытость обусловлена величиной плотности). Не будем путать понятия замкнутости и открытости в термодинамическом смысле с теми же понятиями, характеризующими космоюгическую модель. 43 Beatrice M. Tinslev, «From Big Bang to Eternity?» Natural History Magazine, October, 1975, p. 103. 45 Richard Schlegel, «Time and Thermodynamics, «in The Voices of Time. ed, J. T. Fraser (London: Penguin Press, 1968), p. 511. 46 I. D. Novikov and Ya. B. Zeidovich, «Physical Processes Near Cosmological Singularities,» Annual Review of Astronomy and Astrophysics, 11 (1973), pp. 401,402. P. С. W. Davies, The Physics of Time Assymetry (London: Surrey University Press, 1974), p. 188. P. T. Landsberg and D. Park, «Entropy in an Oscillating Universe,» Proceedings of the Royal Society of London, A346 (1975), pp. 485–495. 48 R. G. Swinburne, Space and Time (London: Macmillan, 1968), p. 304; Adolf Grunbaum, Philosophical Problems of Space and Time. 2nd ed., Boston Studies in the Philosophy of Science, vol. 12 (Dordrecht, Holland and Boston: D. Reidel Publishing Co.. 1973), p. 262.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/sam...

Михайлова 2010 – Михайлова И. Б. И здесь сошлись все царства… Очерки по истории государева двора в России XVI в.: повседневная и праздничная культура, семантика этикета и обрядности. СПб., 2010. [Mikhailova I. B. I zdes’ soshlis’ vse tsarstva… Ocherki po istorii gosudareva dvora v Rossii XVI v.: povsednevnaia i prazdnichnaia kul’tura, semantika etiketa i obriadnosti (And here came together all the kingdoms… Essays on the history of the royal estate in Russia in XVI century: everyday and festive culture, etiquette and ritual semantics). Saint Petersburg, 2010.] Невярович 2004 – Невярович В. К. Благословенно царство… Церковные основы монархической идеи в России. СПб., 2004. [Neviarovich V. K. Blagoslovenno tsarstvo… Tserkovnye osnovy monarkhicheskoi idei v Rossii. (Blessed is the kingdom… Ecclesiastical foundations for monarchical ideas in Russia). Saint Petersburg, 2004.] Попов 2004 – Попов И. Н. Василий II Болгаробойца//ПЭ. 2004. т. 7. с. 102–105. [Popov I. N. Vasilii II Bolgaroboitsa (Basil II Bulgaroctonus)//Pravoslavnaia entsiklopediia (Orthodox Encyclopedia). Moscow, 2004. T. 7. P. 102–105.] Савва 1901 – Савва В. И. Московские цари и византийские василевсы. К вопросу о влиянии Византии на образование идеи царской власти московских государей. Харьков, 1901. [Savva V. I. Moskovskie tsari i vizantiiskie vasilevsy. K voprosu o vliianii Vizantii na obrazovanie idei tsarskoi vlasti moskovskikh gosudarei (Moscow tsars and Byzantine Basileis. On the problem of the influence of the Byzantine Empire in the emergence of the ideas of royal power Muscovite princes). Kharkov, 1901.] Сквирская 1993 – Сквирская Т. З. Плач и покаяние в древнерусских песнопениях. СПб, 1993. [Skvirskaia T. Z. Plach i pokaianie v drevnerusskikh pesnopeniiakh (Lament and repentance in Ancient Russian chants). Saint Petersburg, 1993.] Тихомиров 1894 – Царь как помазанник божий (Коронация русских царей)//Вера, царь, отечество/ред. К. Тихомиров. М., 1894. [Tsar’ kak pomazannik Bozhii (Koronatsiia russkikh tsarei) (The king as the anointed one of God (The Coronation of Russian tsars))//Vera, tsar’, otechestvo (Faith, Tsar, Fatherland)/Red. K. Tikhomirov. Moscow, 1894.]

http://azbyka.ru/otechnik/Dionisij_Shlen...

Russian Gov " t Proposed to Bury Alleged Remains of Sts. Alexis and Maria Romanov/Православие.Ru Russian Gov " t Proposed to Bury Alleged Remains of Sts. Alexis and Maria Romanov September 11, 2015 Sts. Alexei and Maria Romanov      The Russian government recently offered to bury the alleged remains of Sts. Alexei and Maria Romanov, the Crown Prince and Grand Duchess of the last royal family of Russia. The remains are currently housed at the Russian State Archives, but could be buried on October 18 in Catherine’s aisle of the Peter and Paul Cathedral at the Peter and Paul Fortress in St. Petersburg, reports Interfax . Members of the Romanov family have been invited to the ceremony. In July 1991 a grave with nine bodies was found near Ekaterinburg, with the remains being identified as the Tsar-Martyr Nicholas II and the Tsaritsa Alexandra, along with their children, the Grand Duchesses Olga, Tatiana, and Anastasia, and their servants Evgeny Botkin, Anna Demidova, Alexey Trupp, and Ivan Kharitonov. Two more remains were discovered in a grave seventy kilometers south on July 26, 2007 which many analysts believe to be the remains of Sts. Alexei and Maria. The Russian Orthodox Church has not recognized the remains in the Peter and Paul Cathedral as those of Tsar Nicholas and his family, nor has it accepted the identification of the newer remains with Sts. Alexei and Maria. The Russian Investigative Committee, the Forensic Medical Center of the Russian Health Ministry, and the Vavilov Genetics Institute of the Russian Academy of Sciences are prepared to offer additional research at the request of the Russian Orthodox Church. The Church has remained cautious about the identification of the remains, as the true remains of Tsar Nicholas and his family would constitute holy relics to be venerated, as the entire family has been canonized by the Russian Orthodox Church. 14 сентября 2015 г. Предыдущий Следующий Смотри также On the Rehabilitation of Tsar Nicholas II and His Family Victor Aksyuchits On the Rehabilitation of Tsar Nicholas II and His Family Victor Aksyuchits On 1 October 2008, the Presidium of the Supreme Court of Russia did grant judicial rehabilitation to Emperor Nicholas II and his immediate family. This article was written before that decision. No other names, other than the Emperor and his immediate family, were mentioned in the decision. Romanov family wants new probe into Nicholas II killing Romanov family wants new probe into Nicholas II killing The Romanov family is demanding a new criminal case to investigate the killing of Russia " s last Tsar and his family. Foundation of Chapel of Tsarevich Alexei laid in Peterhof Foundation of Chapel of Tsarevich Alexei laid in Peterhof The foundation of the Chapel of Holy Royal Martyr Tsarevich Alexei was laid on December 12 in the Znamenka estate in Peterhof. Комментарии © 1999-2015 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/82106.html

исследователя лат. классики Ремигия Осерского (ок. 841 - ок. 908) и из неск. более поздних комментариев (подробнее о комментаторской традиции и месте в ней Н. см.: McDonough. 2006). Следуя общей традиции средневек. учебных комментариев, во вводной части сочинения Н. подробно рассматривает личность автора. Далее он переходит к рассуждению об основных действующих лицах, Меркурии и Филологии, предлагая варианты этимологии их имен, после чего аллегорически интерпретирует их образы. В числе аллегорий встречаются христианизирующие прочтения, к-рые мн. средневек. авторы находили недопустимыми. Так, Меркурий соотносится с Христом, а Филология - с Церковью. В рамках еще одной, более традиц. интерпретации Меркурий объявляется образом Господа, а Филология - рассуждающей части человеческой души (vis animae discretiva), т. е. разума (ratio), с помощью к-рого человек исследует творение и проводит различие между Творцом и творением, чтобы затем умом (intellectus) возвыситься до познания Бога, к-рое происходит уже не в философии (объединяющей все 7 свободных искусств), а в теологии (см.: O " Donnell. 1969. P. 130-131). В заключительной части комментария Н. дает краткую характеристику 7 свободных искусств с нек-рыми произвольно подобранными примерами их применения. Комментарий Н. хорошо иллюстрирует, как свободные искусства воспринимались в кон. XII в. теми учеными, которые не занимались специально каким-либо из них. Страница из рукописи соч. «Собрание Прометея» Александра Неккама. Кон. XIII — нач. XIV в. (Lond. Brit. Lib. Royal. 5 C V. Fol. 2r) Страница из рукописи соч. «Собрание Прометея» Александра Неккама. Кон. XIII — нач. XIV в. (Lond. Brit. Lib. Royal. 5 C V. Fol. 2r) 3. «Собрание Прометея» (Corrogationes Promethei; не опубл.; обзор содержания и многочисленные выдержки см.: Meyer. 1897), окончательную форму сочинение приобрело после того, как Н. стал каноником в Сайренсестере, однако в нем Н. обобщил более ранний опыт преподавателя грамматики и теологии. Необычное название было малопонятно уже средневек.

http://pravenc.ru/text/2564842.html

Предыдущий Следующий Смотри также " Our Roots are in the Russian Church " Archimandrite Luke (Murianka) " Our Roots are in the Russian Church " An interview with Fr. Luke (Murianka) Archimandrite Luke (Murianka) From September 21 to 25, 2016 the solemn celebrations took place in Moscow, dedicated to the 1000-year anniversary of Russian monastic presence on Mount Athos. Our Rector and Associate Professor of Patrology, the Very Rev. Archimandrite Luke (Murianka), was invited to take part in the celebrations, which included an academic conference, as well as a meeting of all abbots and abbesses of the Russian Church. On September 29, Deacon Andrei Psarev, a member of our faculty, interviewed Fr. Luke in the abbot’s office in Jordanville, asking him to share with our readers his impressions from this solemn event. St. Anthony of the Kiev Caves St. Anthony of the Kiev Caves Commemorated July 10/23, September 2/15, September 28/October 11 Before his departure, St. Anthony called his monks together and comforted them with the promise that he would always remain with them in spirit and would pray the Lord to bless and protect the community. He also promised that all those who stayed in the monastery in repentance and obedience to the abbot would find salvation. The saint asked that his remains be forever hidden from the eyes of men. His desire was fulfilled. He is said to have been buried in the cave where he reposed, but his relics have never been found. However, multitudes came to pray in his cave, and there, many who were sick found healing. A Monastic Leaven A Conversation with Archimandrite Pimen (Adarchenko), Superior of the Monastery in Ganina Yama in honor of the Holy Royal Martyrs A Monastic Leaven A Conversation with Archimandrite Pimen (Adarchenko), Superior of the Monastery in Ganina Yama in honor of the Holy Royal Martyrs Our guides say that very many people even change outwardly after visiting our monastery. They straighten their shoulders. Even their appearance changes! Attitudes to their own lives also change along with their perception of Russian history. Комментарии © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/100046.html

Друг Келси, Том, уже сдал кровь в ответ на помощь, которую получила Вагхорн. Она надеется, что найдутся еще желающие. — Прошу вас, сделайте это, если у вас есть такая возможность. Пока я больна. Но как только я смогу, то тоже пойду сдавать кровь, — сказала девушка. Келси в процессе выздоровления Она выписалась из больницы еще весной и сейчас чувствует себя лучше.  Келси часто вспоминает то, что пережила.  — Мысленно я переживаю этот день снова и снова. Это было действительно страшно. Я благодарна терапевтам, которые помогают мне пройти реабилитацию, — говорит Келси. За нами прилетели пилоты, пока власти медлили Выжившие после извержения вулкана говорят о том, что организаторы тура к самому активному вулкану в Новой Зеландии недостаточно оберегали туристов, а также своих сотрудников. Стефани Брауитт, получившая ожоги 70% тела и потерявшая части пальцев, рассказала австралийской программе «Четыре угла» о том, что она «очень злилась», что помощь пришлось ждать слишком долго.  Так, 23-летнего подростка спасали пилоты вертолетов, совершающих экскурсии, в то время как власти медлили. Сестра мальчика Кристал погибла на Белом острове, а их отец Пол скончался в больнице через месяц. — Только три пилота решили рискнуть своей жизнью, чтобы помочь нам, и если бы они не отозвались, мы бы все погибли, — сказала Стефани. — Если бы помощь пришла раньше, больше людей осталось бы в живых.  14 туристов погибли во время извержения вулкана. Многие из них умерли в больнице, им не помогли многочисленные переливания крови. Один из этих пациентов получил 222 единицы крови и продуктов крови. Извержение вулкана. Фото: АР Семья Брауитт была среди 38 пассажиров круизного лайнера Royal Caribbean Ovation of the Seas, который совершал однодневную поездку на остров. Некоторые пассажиры и родственники погибших подали судебные иски против оператора круизного судна. Среди них — американцы Мэтт и Лорен Юри, молодожены, которые получили серьезные ожоги в результате извержения. По словам их адвоката, в этом месяце будет подан иск против White Island Tours и Royal Caribbean. Келси мечтает изучать море

http://pravmir.ru/vulkan-obzheg-polovinu...

Charles-Edwards/Ed. F. Edmonds, P. Russell. Woodbridge, 2011. P. 89-101; Lacey B. Colum Cille and the Columban Tradition. Dublin, 1997; idem. Columba, Founder of the Monastery of Derry?: «Mihi Manet Incertus»//J. of the Royal Society of Antiquaries of Ireland. 1998. Vol. 128. P. 35-47; idem. Colum Cille and the Diocese of Derry//History of the Diocese of Derry from Earliest Times/Ed. H. A. Jefferies, C. Devlin. Dublin, 2000. P. 17-29; idem. The «Amrae Coluimb Cille» and the Uí Néill//J. of the Royal Society of Antiquaries of Ireland. 2004. Vol. 134. P. 169-172; idem. St. Columba: His Life and Legacy. Dublin, 2013; Nagy J. F. Conversing with Angels and Ancients: Literary Myths of Medieval Ireland. Ithaca (N. Y.), 1997. P. 135-198; Studies in the Cult of St. Columba/Ed. C. Bourke. Dublin, 1997; Михайлова Т. А. Личность и символ: Св. Колум Килле Ирландский//Атлантика: Записки по исторической поэтике. М., 1997. Т. 3. С. 192-202; она же. Св. Колумба Ирландский//АиО. 1997. 3(14). С. 239-245; она же. «Чудо Колума Килле» как памятник ирландской культуры XI в.//СВ. 2009. 70(3). С. 45-67; Jennings A. Iona and the Vikings: Survival and Continuity//Northern Studies. Edinb., 1998. Vol. 33. P. 37-54; Veitch K. The Alliance between Church and State in Early Medieval Alba//Albion. 1998. Vol. 30. N 2. P. 193-220; Celebrating Columba: Irish-Scottish Connections, 597-1997/Ed. T. M. Devine, J. F. McMillan. Edinb., 1999; Richter M. Ireland and Her Neighbours in the 7th Cent. Dublin, 1999. P. 48-88; Spes Scotorum=Hope of Scots: St. Columba, Iona and Scotland/Ed. D. Broun, T. O. Clancy. Edinb., 1999; Charles-Edwards T. M. Early Christian Ireland. Camb., 2000. P. 282-343; idem. The Structure and Purpose of Adomnán " s «Vita Columbae»//Adomnán of Iona: Theologian, Lawmaker, Peacemaker/Ed. J. M. Wooding. Dublin, 2010. P. 205-218; Dunn M. The Emergence of Monasticism: From the Desert Fathers to the Early Middle Ages. Oxf.; Malden (Mass.), 2000. P. 138-157; Macquarrie A. The Offices for St. Columba (9 June) and St.

http://pravenc.ru/text/1841806.html

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010