8 . In transfigurationem Domini, 763–72. 9 . In ramos Palmarum, 771–78. 10 .     In feriam V, 777–82. 11 .     In Parasceven, 781–88. 12 .     In Resurrectionem, 787–90. 13–15. In S. Pascha, 789–96,—795—800, 799–806. 16 . In S. Pentecosten, 805–08. 17 . In laudem S. Stephani, 809–18. 18 .     In laudem S. Pauli, 817–22. 19 .     In S. Andream, apostolum, 821–28. 20 .     In S. Joannem Chrysostomum, lat., 827–34. Homiliæ 1–5 (Mai monitum, 833–4). 1 .    De ascensione Domini, 833–38. 2 .    De circumcisione, 837–40. 3 .    De dogmate Incarnationis, latine, 841–44. 4 .  De nativitate Domini, latine, 843–46. 5 .  De S. Clemente, latine, 845–50. Tractatus de traditione divinæ missæ, 849–52; Epistolæ 1–17 (Procli tantum 2, 3. 4,10,11,13, 17), 851–88; in Synodico, с. 150, 84, с. 765–6, Fragmenta 1–6, 885–88. Testimonia veterum, 657–80. Notilia G., 651–4; Fessler, 653–8. PROCOPIUS DIACONUS, s. IX, 100. Encomium in S. Marcum, 1187–1200. Notitia FH., 1187–8. PROCOPIUS GAZæUS, s. VI, 87, I-II-III. ExeGetica. In Octateuchum (M.). In Genesim, 21–512. In Exodum, 511–690. In Leviticum, 689–794. In Numeros, 793–894. In Deuteronomium, 893–992. In Josue, 991–1042. In Judices, 1041–80. In I Regum, 1079–1120. In II Regum, 1119–48. In III Regum, 1147–80. In IV Regum, 1179–1200. In I Paralipomenon, 1201–8. In II Paralipomenon, 1209–20. In Proverbia (M.), 1221–1544;87, II, 1779–1800. In Cantica Canticorum (M.), 87, II, 1545–1780. In Isaiam, 1817–2718. Præfatio Gesner, 19–22; Mai, 17–8; Curterius, 87, II, 1801–16. Ernesti.» De P. G. commentariis græcis in Heptateuchum et Canticum ineditis commentatio, 13–16. Index analyticus in Octateuchum, 87, III, 4107–26; in Isaiam, 4127–56. Epistolæ 1–104 (M.), 87, II, 2717–92 r . Contradictionum in Procli theologica capita,fg. 2792 eh (est Nicolai Methonensis). Panegyricus in imperatorem Anastasium. 87, III. 2793–826. Villoison Diatriba in panegyricum P., 2793–4. De Sancta Sophia, 28227–38. Combefis monitum, 2825–8. Monodia in Sanctam Sophiam, 2839–42.

http://azbyka.ru/otechnik/Patrologija/pa...

Testimonia virorum illustrium, 13–20. Card. Albani præfatio, 9–10. Index nominum, 1423–38. Novellæ Constitutiones (Leunclavius), 613–34. BASILIUS NEOPATRENSIS metropolita, s. X, III. Prologus in Prophetas minores (M.), 411–16. [Fg. in Prophetas (M.), 162, 1329]. BASILIUS PROTOASECRETIS, s. XI. Carmina 1–3 in Symeonem juniorem, græce, 120, 308–9. BASILIUS THESSALONICENSIS (ACHRIDENUS), arch., s. XII, 119. Responsio ad Hadrianum papam IV, 919–34. Responsio de matrimonio, 933–36. Responsio altera, 1119–20. BASILIUS SELEUCIENSIS episcopus, s. V, 85. Orationes (cum notis Dausqueii editoris.) I. In illud principio... terram (Gen., I,1), 27–38. 2–3. In Adamum, 37–50; 49–62. 4 . In Cainum et Abelum, 61–76. 5–6. In Noemum, 75–84; 83–102. 7 . In Abrahamum, 101–12. 8 . In Josephum, 111–126. 9 . In Moysen, 127–38. 10 .In Elisæum et Sunamitiden, 137–48. 11 .In sanctum Eliam, 147–58. 12–13. In Jonam, 157–72; 71–82. 14–17. In Davidis historiam, 181–92; 191–204; 203–216; 215–26. 18 .In Herodiadem, 225–36. 19 .In Centurionem, 235–46. 20 .In Chananæam, 245–54. 21 .In claudum ad portam Speciosam sedentem, 253–264. 22 . In illud Navigabant simul (Luc, VIII, 23). (Sedata tempesias), 263–70. 23 .In arreptivum dæmoniacum, 269–78. 24 .In duos filios Zebedæi (in illud Matt., XX, 21), 277–81. 25 . In Petri confessionem (in illud Matt., XVI, 13), 287–98. 26 . In Joan., X, 11 (Ego sum pastor bonus), 299–308. 27 .In Olympia, 307–316. 28 .In Matt., XVIII, 3 (Nisi conversi fueritis...sicut parvuli), 315–26. 29 . In Matt.,XI, 28(Venite ad me... reficiam vos), 325–32. 30 . In Matt., IV, 19 (Venite post me... piscatores hominum), 331–38. 31 . In Marc, X, 33 (Ecce ascendimus... manus peccalorum), 337–50. 32 . In Matt., XXVI, 39 (Pater si possibile,.. calix iste), 349–60. 33 . In homines quinque panibus pastos (Matt., XIV, 14), 359–66. 34 . In Matt., XI, 3 (Tu es qui.., exspectamus), 365–74. 35 .In Publicanum et Pharisæum, 373–84. 36 .In duos Evangelii cæcos, 383–88. 37 .In infantes Bethleem ab Herode sublatos, 387–400.

http://azbyka.ru/otechnik/Patrologija/pa...

2) Сущим во аде сшед Христос благовести: дерзайте глаголя: ныне победих, Аз есмь Воскресение, Аз вы возведу, разрушив смертная врата 468 . Снизшел ecu в преисподняя земли, и сокрушил ecu вереи вечныя, содержащия связанныя Христе, и тридневен яко от кита Иона, воскресл ecu от гроба 469 . Принесши, крестною смертью своею, всемирную великую жертву, и честною кровью своею искупивши нас от врагов нашего спасения, Господь наш Иисус Христос ищет чад своих искупленных, чтобы принять их в свое небесное Царство, и для сего, прежде всего, по обетованию, данному всеродному Адаму, поражает главу змию, как виновнику зла и всех бед, пришедших за грехом на род человеческий. Имущий державу смерти и владычество свое в тартаре и аде, диавол содержал души всех, отходящих в загробный мир, братий наших в адском мраке. Царь небесный сходит в преисподняя земли, разрушает царство сатаны, проповедует спасение и искупление душам томившимся в плену владеющего адом, и изводит из него души, живущие верой в грядущего, и водворяет их в стране мира, света и покоя. Отверзошася Тебе Господи страхом врата смертная, вратницы же адовы видевше Тя убояшася .., и извел ecu нас от тмы и сени смертныя, и узы наша растерзал ecu 470 . Так победоносная сила Креста Христова, силою распятого на нем Господа славы, поражает прежде всего князя мира сего, и он изгоняется вон из благодатного Царства Христова Ныне вся исполнишася света, небо же и земля и преисподняя 471 . Где твоя аде победа? 472 «До Христа и Авраам во аде, после Христа и разбойник в раю» 473 . Радуйтеся убо людие и веселитеся: Христос воскресе из мертвых, Спас мира 474 . 3) Врата адова сокрушил ecu Господи, и Твоею смертью смертное царство разрушил ecu: род же человеческий от тления свободил ecu, живот и нетление миру даровав 475 . Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав 476 . Ныне празднуем смерти умерщвление, адово разрушение, иного жития вечнаго начало 477 . Господь наш Иисус Христос искупил нас честною своею кровью всецело – и по душе и по телу, спасл всего мя человека, и потому подобало было и тленному сему, то есть смертному телу нашему, облещися в нетление, и мертвенному сему облещися в безсмертие 478 .

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

—136— нам: вем твоя дела, и труд твой, и терпение твое и яко не можеши носити злых: и искусил ecu глаголющияся быти, апостолы и не суть, и обрел ecu их ложных: и понесл ecu, т. е. ты много переносил, и терпение имаши, и за имя Мое трудился ecu, и не изнемогл ecu и проч. Искусил ecu глаголющияся быти апостолы и не суть: в Апостольские времена, когда спасительная истина проповедовалась главным образом Богодухновенными учителями, – соответственно этому и ложь прикрывала себя личиной непосредственного Откровения. Так появились, упоминаемые и Апостолом Павлом ( 2Кор.11:13 ) лживи апостоли, делатели льстивии, преобразующиеся во Апостолы Христовы. От таких-то обольстителей, выдававших себя за боговдохновенных посланников Божиих, предостерегал Иоанн в своём послании: не всякому духу веруйте, но искушайте духи, аще от Бога суть. Ефесская церковь , как утверждённая Апостолом Павлом лично и через послание, как состоявшая потом под ближайшим надзором самого Иоанна, – умела примечать лесть подобных лжецов. Ниже (ст. 6) определяется, что нетерпимые Ефесской церковью обольстители были именно Николаиты. Обозначив добрые стороны Ефесской церкви, Господь раскрывает потом и всю опасность слабой её стороны, оскудение любви, с увещанием Ефесян к покаянию и со строгой угрозой им в случае нераскаянности: имам на тя, яко любовь твою первую оставил ecu. Помяни убо, откуду спал ecu, и покайся, и первая дела сотвори: аще же ни, гряду тебе скоро и двигну светильник твой от места своего, аще не покаешися. Любовь твою: поскольку ревность против лжеучителей, терпение, труды для Христа, выше одобряемые, суть проявление собственно любви к Богу; то любовь, в ослаблении которой обличаются Ефесяне, должна быть любовь собственно к ближним, – хотя с нею неразлучна и истинная любовь к Богу. Любовь взаимную Христос поставляет признаком Своих учеников Ин. 13 гл.). Апостол Павел в послании к тем же Ефесянам представляет всё тело Церкви внутренне живущим и возрастающим именно благодатной взаимной любовью верующих ( Еф.4:16 ). Сам Тайнозритель в послании своём так говорит о любви: мы вемы, яко преидохом

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

63 Сие последнее должно почитать действием чрезвычайной Апостольской власти, которое было употребляемо Апостолами и в других случаях. Так изъясняют сие места: Златоуст, Феодорит (Толкован. на сие место 1Тим.1:20 ), Амвросий (de paen. 1. I. е. XII), Августин (contr. epist. Рагтеп. I. Ш. с. II). и другие отцы Церкви. 75 Орег. Сург.р. 148. Epist. ad Сург. Кроме сих свидетельств в III веке указания на благодатную власть вязать и решить можно видеть еще у Оригена в слове о молитве гл. 28; в бесед. 2. на Лев. Во 2-й Бес. на 37 Псалом и в других местах. 82 Орег. chris. edit. Montfaucon t. I p. 383. Подобным образом говорит о сем Златоуст в IV Беседе на слова Исаии IV, I: Видех Господа седяща на престоле. t. VI. р. 12 ч. и блаж. Августин Lib. 20 de civil Dei с. 9. 83 Орр. Chris. t. I. р. 384. Объясняя слова Евангелия Иоанна 20:22 св. Златоуст говорит, что Апостолам дается не другая какая-либо благодать, но именно благодать отпущения грехов t. 8. р. 517, Нот. in toh. 86. 92 Potestas peccatorum reiniltendorum Aposmolis data est ct Ecclesiis, quas illi a Christo missi constituerunt, et Episcopis, qui eis ordinatione vicaria sucesserunt. Epist. 75 pag. 107. 96 Com. in cap. IV Lucae: Ubiqne ordo mysterii seruatur, lit prius per remissionem peccatorum vulneribns medicina tribuatur, post alimonia mensa coelestis exuberet. 107 Таковы были заблуждения Албигенсов и Валденсов (в XII в), Виклефитов (в XIV и Гусситов в XV). Лютер со своими последователями, не имея правильного понятия о благодатной власти, хотя не усвоял ее всем, но полагал, что ею могут пользоваться получившие на то полномочие от Магистрата или Императора. Осуждение на все сии заблуждения произнесено на соборе Тридентском. пр. 10. 109 Фирмиллиан Epist. ad Cypr. Oper. Cypr. pag. 148. Блаж Августин. in Enchiridio de fide, spe et caritate. Cap. 17. t. XI. p. 598. так же sermo 71. t. XII. p. 403. 110 Бл. Августин говорит, что в Таинстве должно различать три предмета: а quo datur, cui datur, per quem datur, – и присовокупляет: non timeamus oleum peccatoris, quia non intercipit medius minister beneficium largitoris. Serm. 266. t. VII pag. 1065. сл. его же под. место de Baptismo t. III. c. 17.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/o-t...

There is a modern Orthodox service to St. Edmund in English, and, in addition to this, old hymns and fragments of early services to the saint still survive. Today many Orthodox Christians in England hope that St. Edmund will work a new miracle; that his relics will become available for general veneration, and all who need the prayers of the holy king and martyr will be able to ask for his intercession in this holy place. Early English Church of St. Edmund in Taverham, Norfolk.      Among churches dedicated to St. Edmund nowadays we can mention the following ones situated in: Emneth in Norfolk (the large church dates to the twelfth century, there are ancient figures of angels, apostles, stained glass, and examples of medieval painting); Castleton in Derbyshire (the church is Norman, and has many architectural styles and stained glass); Hardingstone in Northamptonshire (twelfth century); Hauxton in Cambridgeshire (fifteenth century); Kingsbridge in Devon (in the Perpendicular style); Fritton in Norfolk (contains scenes from the saint’s life; it has a round tower as do very many Norfolk churches); Taverham in Norfolk (some of its parts are from the Saxon period); the medieval church at Costessey in Norfolk; Southwold in Suffolk (built in the fifteenth century, one of the best churches in Suffolk); Assington, Hargrave, Kessingland (fifteenth century. The tower is 300 feet high) and in the pretty little village of Bromeswell near Woodbridge in Suffolk; in Holme Pierrepont in Nottinghamshire; Wootton on the Isle of Wight (built in 1087); the Church of the Holy Trinity and St. Edmund in the city of Bristol; the Roman Catholic church in Halesworth in Suffolk; the Roman Catholic church in Withermarsh Green in Suffolk; the charming church in Burlingham in Norfolk; Caistor St. Edmund on the site of a Roman town in Norfolk; Downham Market, Forncett End, and many other sites in Norfolk; Ingatestone in Essex, and so on. St. Edmund the Martyr should not be confused with the Catholic saint Edmund Rich, or Edmund of Abingdon (c.1175-1240) who was Archbishop of Canterbury and to whom some churches are also dedicated.

http://pravoslavie.ru/88422.html

Non esse ad gratiam concionandum, 653–62.). In martyres, 661–66. In S. martyrem Julianum, 665–76. Laudatio S. Barlaam martyris, 675–82. Laudatio SS. Drosidis martyris, 683–94. Laudatio SS. Martyrum ægyptiorum, 693–98. In S. Phocam martyrem, 699–706. In omnes sanctos martyres, 705–12. De terræ motu, 713–6. De proditione Judæ, 715–20. Dubia, 719–86. Spuria, 785–822. Savitii et Ducæi notæ, 823–24. 51 (III). In parabolam debitoris, 17--30. In illud Pater si possibile, 31–40. De angusta porta et in orat. dom., 41–48. In paralyticum demissum per tectum, 47–64. In principium Actorum 1: 65–76. 2: 77–88. In principium 3 (de utilitate Jectionis), 87–98. In principium 4 (cur acta legantur in Pentecoste), 97–112. De mutatione nominum in illud Saulus adhuc, 1–4, 113–56 (1: 113–24; 2: 123–32; 3 (de ferendis reprehensionibus) 131–44; 4 (Paulus vocatus) 143–56. De gloria in tribulationibus (Rom., V, 3), 155–64. In illud Scimus quoniam diligentibus (Rom., VIII, 28), 165–72. In illud Si esurivit inimicus (Rom., XII, 20), 171–86. In illud Salutate Priscillam (Rom., XVI, 3), 1–2, 187–96; 195–208. In illud Propter fornicationes, 1 (1 Cor., VII, 2), 207–218. In illud Mulier alligata est, 2 (1 Cor., VII, 39–40), 217–26. Laus Maximi et quales uxores ducendæ 3, 225–42. In illud Nolo vos ignorare (1 Cor., X, 1), 241–52. In illud Oportet hæreses esse (1 Cor., XI, 19), 251–60. De eleemosyna, 261–72. In illud Habentes eumdem spiritum, 1–3 (271–82; 281–90; 289–302). In illud Utinam sustineretis (2 Cor,, XI, 1), 301–10. In illud Sive per occasionem (Phil., I, 18), 311–20. In illud Vidua eligatur (I Tim., V, 9), 321–38. In Heliam et viduam, 337–48. De futuræ vitæ deliciis, 347–54. De non evulgandis fratrum peccatis, 353–64. Non esse desperandum, 363–72. In illud In faciem ei restiti (Gal., II, 11), 371–88. 52 (III 1 ). Opuscula de motibus CP. et exsiliis. In Eutropium 1, 391–96. In Eutropium 2 (de divitiarum vanitate), 395–414. Gum Saturninus et Aurelianus in exsilium acti, 413–20. De regressu Joannis ex Asia latine, 421–24.

http://azbyka.ru/otechnik/Patrologija/pa...

Gruppe der Hierarchen, die der Regierung gegenüber völlig loyal sind. Werke : Intervju s General’nym Sekretarem VSC d-rom J.K. Blejkom 2.4. 1967, in: MP 1967 ,6 ,17–18. Religioznye osnovy mirotvorestva, in: MP 1969,4,42–46. Patriarch Sergij v istorii vosstanovlenija patriaršestva, in: MP 1969,5,63–71. Slovo v nedelju russkich svjatych, in: MP 1969,7,15–16. Etot den‘ prinadleit cerkvi, in: MP 1970 ,2 ,25–29 . Nagrobnoe slovo (Patr. Aleksij), in: MP 1970,6,26–29. V poslušanii svobodnogo ducha, in: MP 1970,10,35–36. U groba Patriarcha Gruzinskogo, in: MP 1972,6,57–63. K50-lemiju Sojuza SSR, in: MP 1972,12,37–39. Bratskie vizity Predstojateija Russkoj Cerkvi, in: MP 1973,2, 12–20; 3,8–13; 4,10–17; 5,11–17. U svjatitelja Spiridona v Kerkire, in: MP 1974,1,44–46. O duše voskrešennoj. Slovo na Evangelie ot Marka,5,35–43, in: MP 1974,2,30–31. O poezdke Patriarcha Pimena v Efiopiju, in: MP 1974,5,38–47. Cerkov‘ kakpremvorenie Trinitarnogo Domostroitel‘stva, in: MP 1975,1,58–76; deutsch, in: Orthodoxie Heute 1975,50, 1–8. Cerkov‘ i sveršenie tvorenija, ebda 64–76. V nedelju 16-ju po Pjatidesjatnice, in: 2МР1976, 1, . Slovo v nedelju Vsech svjatych, in: MP 1977,8,66–67. Maksim, Patriarch Bolgarskij. Na nive Gospodnej. (Rez.), in: MP 1977 ,10,53–54. Intronizacija Bl. Patriarcha Rumynskogo Iustina I, in: ZMP 1977, 11,44–47. Pogrebenie Bl. Archiepiskopa Kiprskogo Makarija, in: ZMP 1977, 11,47–50. Pamjati Bl. Archiepiskopa Kiprskogo Makarija, in: MP1977,12, 39–44. Slovo v den’ pominovenija Sv. Patriarcha Aleksija, in: MP1978, 2,32–33. Pred panichidoj v roditel’skuju subbotu, in: MP 1978 ,10 ,28–29 . V nedelju Vsech svjatych, in: MP 1979,6,27–28. Lampada Prepodobnogo Sergija, in: MP 1979,9,32. Slovo pered panichidoj, in: MP 1980,9,52–53. Slovo na Novyj god, in: MP 1981,1,26–27. Slovo v den’ pamjati sv. Ioanna Zlatousta, in: MP 1981,2,37–39. Slovo na Passii, in: MP 1981,8,43–45. Slovo о poslušanii, in: MP 1982,1,44–46. Rodestvenskoe pis " mo kchrismianskim publicistam, in: MP 1982, 1,66.

http://azbyka.ru/otechnik/Manuil_Lemeshe...

In illud Exiit qui seminat (Luc., VIII, 5), 771–6. In secundum adventum Christi, 775–8. In paralyticum (Joan., V, 51), 777–82 (­ Amphitochii). In parabolam do drachma (Luc, XV, 11), 781–4. De scientia et de presbytero, 783–6. In parabolam villici iniquitalis (Luc, XVI), 785–8. De jejunio, 787–90. In filium Viduæ, 789–94. Contra Judæos (in serpentem æneum), 793–802. 62 (XI). De sacrificiis Caini et de fato, 719–22. In S. Parasceven et in Passionem Domini, 721–4. In Publicanum et nharisæum, 723–8. In ingressum jejuniorum, 727–8. In Assumptionem Christi, 727–30. De jejunio, 731–32. De jejunio, 731–38. De oratione, 73.7–40. In illud Ignem veni (Luc., XII, 49), 739–42. Admonitione? Spirituales, 741–4. In principium jejuniorum, 745–8. In adorationem crucis, 747–54. In resurrectionem Christi, 753–6. In parabolam Samaritani, 755–8. De jejunio, 757–60. De jejunio et de Davide, 759–64. In Annuntiatio tem Deiparæ, 763–70. De eleemosyna, 769–70. De caritate 769–72. In Lazarum 1–3, 771–6, 775–8, 777–80. 63 (XII). In illud In principio erat Verbum (Joan., 1, 1), 543–50. De mansuetudine, 519–56. In novam Dominicam et in apost. Thomam, 927–30, In S. Stephanum, 1–3. 929–32; 931–4, 933–4. In S. Pentecosten, 933–8. De patientia et consummatione sæculi, 937–42. Encomium S. Gregorii Illuminatoris, 943–54. 64 (XIII). De jejunio et prophetis, 15–16. De jejunio et Davide, 17–18. De non contemnenda Dei clementia, 17–18. De hemorrhoissa, 17–20. De mari (Luc., VIII, 22), 19–22. De similitudine sinapis (Matt., XIII, 31), 21–26. In illud Si qua nova creatura (2 Cor., V, 17), 25–34. In illud Hic esi Filius (Matt., XVII, 5), 33–8. De virginitate, 37–44. De cognitione Dei in S. Theophania, 13–46. In Assumptionem D.-N. J.-C.. 45–48. In stagnum Genesaret et in S. Petrum, 47–52. JOANNES CINNAMUS, s. XII, 133. Historiarum libri, 1–7, 309–678. Tollii præfatio, 299–304. Du Cange. Præfatio,299–304; de Cinnamo, 305–8. Du Cange. Appendix ad Cinnamum . Tabulæ seu stemmata, 679–94. Du Cange. Descriptio urbis CP., ex Christophoro de Bondelmontibus, cum notis Du Cange, 695–708.

http://azbyka.ru/otechnik/Patrologija/pa...

A Celtic cross on Lindesfarne. From a huge number of missionaries who were trained at Lindisfarne or elsewhere in Northumbria or were sent from there to preach in the lands to the south we must mention the following: St. Diuma (+ c. 658, feast: December 7) who became the first missionary in Mercia and was Bishop of the Mercians and Middle Angles, establishing his see in Repton in Derbyshire. Diuma founded a monastery of St. Peter in Peterborough in Cambridgeshire and tirelessly preached Christ, reposing in Charlbury near Oxford, where he built a church and where his relics still may rest under the floor of St. Mary’s Church. St. Betty (+ c. 655, feast unknown) who preached in Mercia and founded a church or monastery in Wirksworth in Derbyshire where the decorated lid of his Saxon coffin is preserved inside the local parish church. St. Wilfrid (633-709, feast: October 12) founded many churches and monasteries in England and played an important role in the establishment of the Church in the country. In the north he served as Bishop of York and later of Hexham and founded the monastery in Ripon and a splendid church in Hexham; in Mercia he served as Bishop of Leicester, establishing monasteries at Oundle in Northamptonshire, Wing in Buckinghamshire (where an early English church still stands), Evesham in Worcestershire, Withington in Gloucestershire and Brixworth in Northamptonshire (where a finely preserved Saxon church built by him still exists together with a preaching cross); in the south Wilfrid preached in Sussex and the Isle of Wight, with his main center in Selsey, since then he has been venerated as the apostle of Sussex; he also actively preached abroad, especially in Frisia. The holy brothers Cedd (+ 664, feast: October 26), Chad (+ 672, feast: March 2) and Cynibil (feast: March 2) evangelized a great part of central England. St. Cedd established a monastery in Lastingham (Yorkshire, where his relics rest in the St. Mary’s Church) and later became Bishop of Essex, where he erected a monastery in Tilbury and many churches, the most famous of them being the chapel at Bradwell-on-Sea which still stands relatively intact.

http://pravoslavie.ru/82077.html

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010