Ullmann. Gregorius=C. Ullmann. Gregorius von Nazianz der Theologe. Gotha, 1867. Usener. Untersuchungen=H. Usener. Religionsgeschichtliche Untersuchungen. Bonn, 1911. Vita Gregorii=Vita sancti Gregorii. PG 35, 243–304. Ware. Meaning=K. Ware. The Meaning of the Great Fast. — The Lenten Triodion translated from the original Greek by Mother Mary and Archimandrite Kallistos Ware. London, 1978. Pp. 13–68. Wesche. Union=K. P. Wesche. The Union of God and Man in Jesus Christ in the Thought of Gregory of Nazianzus. — St. Vladimir Theological Quarterly Review 29. New York, 1984. Pp. 83–98. Williams. Arius=R. Williams. Arius: Heresy and Tradition. London, 1987. Winslow. Dynamics=D. F. Winslow. The Dynamics of Salvation. A Study in Gregory of Nazianzus. Philadelphia, 1979. 4. Сокращения CC — Corpus Christianorum. CCG — Corpus Christianorum, series graeca. CCL — Corpus Christianorum, series latina. CSCO — Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium. CSEL — Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum. GCS — Die griechischen christichen Schriftsteller. DOP — Dumbarton Oaks Papers (Washington, D. C.). OC — Orientalia Christiana. OCA — Orientalia Christiana Analecta. OCP — Orientalia Christiana Periodica. PG — Patrologiae cursus completus, series graeca. Ed. J. — P. Migne. PL — Patrologiae cursus completus, series latina. Ed. J. — P. Migne. PTS — Patristische Texte und Studien. Ed. K. Aland and E. Muhlenberg (Berlin — New York). RSR — Recherches de science religieuse. SC — Sources Chrйmiennes. TU — Texte und Untersuchungen. Сведения об авторе Игумен Иларион (Алфеев) - православный богослов и патролог, доктор философии Оксфордского Университета, доктор богословия Свято–Сергиевского православного богословского института в Париже, член Синодальной Богословской Комиссии, руководитель Секретариата по межхристианским связям Отдела внешних церковных сношений Московского Патриархата, заместитель главного редактора журнала " " Церковь и время " " , клирик храма св. великомученицы Екатерины на Всполье (г. Москва). Автор книг " " Таинство веры. Введение в православное догматическое богословие " " , Le mystere de la foi, Introduction a la dogme et spiritualite orthodoxe (Paris, 2000), " Жизнь и учение св. Григория Богослова " " , " Мир Исаака Сирина " " , The Spiritual World of Isaac the Syrian (Kalamazoo, Michigan, 2000), " Преподобный Симеон Новый Богослов и православное Предание " " , St Symeon the New Theologian and Orthodox Tradition (Oxford, 2000), " Ночь прошла, а день приблизился " " , " Православное богословие на рубеже столетий " " , " Христос — Победитель ада " " , а также многочисленных статей в периодической печати. Составитель и редактор антологий " " Отцы и учители Церкви III века " " (в 2–х томах), " Восточные Отцы и учители Церкви IV века " " (в 3–х томах). Переводчик творений Отцов Церкви с греческого и сирийского языков. notes Примечания 1

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=724...

Miklosich and F.Muller. Acta et diplomata graeca rnedii aevi sacra et profana. Vol. 1–6. (Vienna, 1860–1890) NCE – New Catholic Encyclopedia. Vol. 1–15. (New York, 1967) NH – Neos Hellenomnemon NJ – Justinian I. Novellae/Ed. R.Schoell, W.Kroll/,/Corpus juris civilis. Vol. 3. 5th ed. Berlin, 1928 NPB – Nova patrum bibliotheca/Ed. A. Mat, J. Cozza-Luzi. Vol. 1–10. Rome, 1852–1905 ОС –Orientalia Christiana OCA – Orientalia Christiana Analecta OCP – Orientalia Christiana Periodica ODB – Oxford Dictionary of Byzantium/Ed. A. Kazhdan. Vol. 1–3. New York; Oxford, 1991 OL – Orientalistische Literaturzeitung OS – Ostkirchliche Studien PG – Patrologiae cursus completus. Series graeca/Ed. J. P. Migne. Vol. 1–161. Paris, 1857–1866 РОС – Proche-Orient chretien RAC – Reallexikon fur Antike und Christentum/Ed. T. Klauser. Stuttgart (основан в 1950 г.) RAM – Revue d " ascetique et de mystique RDC – Revue de droit canonique RE A – Revue des etudes armeniennes REB – Revue des etudes byzantines REG – Revue des etudes grecques RESE – Revue des etudes sud-est europeennes RgD – Revue des greques droit RHE – Revue d " histoire ecclesiastique RHPR –Revue d " histoire et de philosophic religieuses RHR – Revue de Vhistoire des religions RID A –Revue Internationale des droits de UAntiquite ROC – Revue de l " Orient chretien RQ – Romische Quartalschrift fur christliche Altertumskunde und fur Kirchengeschichte RQH – Revue des questions historiques RSCI – Rivista di storia della chiesa in Italia SB AW –Sitzungsberichte der Bayerischen Akademie der Wissenschaften SBN – Studi bizantini e neoellenici SC – Sources chretiennes SCH –Studies in Church History SE – Sacris Erudiri SF – Siidost-Forschungen SM – Studi meridionali ST -Studi eTesti TEE – Threskeutike kai Ethike Engkyklopaideia, 12 vols. Athens, 1962–1968 TM – Travaux et memoires TU – Texte und Untersuchungen zur Geschichte der altchristichen Literatur. Leipzig; Berlin (основан в 1882 г.) VfSWg –Vierteljahrschrift fur Sozial und Wirtschaftsgeschichte ZAM – Zeitschrift fur Askese und Mystik ZAS – Zeitschrift fur dgyptische Sprache und Altertumskunde ZKG – Zeitschrift fur Kirchengeschichte ZKT – Zeitschrift fur katholische Theologie ZMNP – Zhurnal Ministerstva Narodnogo Prosveshchenija ZMR – Zeitschrift fur Missenwissenschaft und Religionswissenschaft ZSRk.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

91 Иван Шушерин. Известие о рождении и воспитании и житии святейшего Никона, патриарха Московского и всея России. М., 1997. С. 51. 94 Христианские реликвии в Московском Кремле. Автор-составитель А. М. Лидов. М., 2000. Кат. 49. С. 180–183. 95 Практически идентичен московскому крест из Никольского монастыря Переславля-Залесского. См. статью в настоящем сборнике: Сукина Л. Б. «Корсунский» запрестольный крест из Переславля-Залесского. 101 Baldovin J. F. Urban Character of Christian Worship.The Origins, Development and Meaning of Stational Liturgy.OCA, 228.Roma, 1987. 102 Дебольский Г. С., протоиерей. Дни Богослужения Православной Кафолической Восточной Церкви. СПб., 1901. Т. 1. С. 654. 105 Тафт Роберт Ф. Византийский церковный обряд. Краткий очерк. СПб., 2000. Пер. сангл.; R. F. Taft. The Byzantine Rite.A Short History. Collegeville, MN, 1992. P. 36–37. 109 Георгиевский Г. П. Праздничные службы и церковные торжества в старой Москве. М., 1995. С. 237. 112 Frolov A. La dedicace de Constantinople dans la tradition byzantine//RHR. 127 (1944). Р. 61–127. 121 Смирнов А. П. Выносной чеканный крест греческой работы XI–XIIbb.//Древнерусское искусство: Зарубежные связи. М., 1975. С. 27–40; Bauras L. The Cross of Adrianapole: A Silver Processional Cross of the Middle Byzantine Period. Athens, 1979.P. 9–16; Вилинбахов Г. В. Крест царя Константина в средневековой воинской геральдике Европы//Художественные памятники и проблемы культуры Востока. Л., 1985. С. 172– 174. 124 Стерлигова И. А. О значении драгоценного убора в почитании святых икон//Чудотворная икона в Византии и Древней Руси. М., 1996. С. 126–131. 126 Успенский П. Путешествие в афонские монастыри и скиты, часть II, отделение второе, 1848 год. М., 1880. С. 17–28. 129 Романов Г. А. Городские крестные ходы XIV–XVIbb. (По материалам Москвы и Новгорода): Дис. … канд. ист. наук. М., 1997. 132 Декоративно-прикладное искусство Великого Новгорода: Художественный металл XI–XVbeka. М., 1996. С. 142–148. Кат. 11, 12. 135 Смирнова Э. С., Лаурина В. К., Гордиенко Э. А. Живопись Великого Новгорода. XVbek. М., 1982. Кат. 18, с. 430.

http://azbyka.ru/otechnik/prochee/stavro...

Abkhazia and South Ossetia are recognized as belonging to the jurisdiction of the Georgian Patriarchate, and the Russian Church has never questioned that. – But the Russian Church at one time in the past granted autocephaly to its parishes in North America. –Yes, true. This happened because Orthodoxy in North America came into being thanks to the preaching of Russian monks and Russian missionaries. Thanks to their selfless efforts and the breadth of missionary outlook the Orthodox Church in America did not lock itself within one national tradition, but was able to integrate deeply into the life of its home country. Now it is a completely self-sufficient independent Church, with its own statute and liturgical traditions, with its own inner lifestyle and its own individual stance on preaching the Gospel and on the place of the Church in the world. – Has Moscow Patriarchate ever wished “to get to the richest Orthodox community in America,” as Patriarch Bartholomew said? –I do not see anything bad or humiliating in the financial support being given by the Greek diaspora in the USA to the Patriarchate of Constantinople, which finds itself in reduced circumstances. Anyhow, this support speaks for piety and patriotism of the Greek diaspora in the USA. However, it would have been a worst mistake to project its current financial relationship with Phanar onto the history of the Russian Church’s mission in North America. I believe that St. Herman of Alaska who preached to the Aleuts on Kodiak Island in the 18 th century thought about profit least of all. Besides, how the granting of autocephaly could bring profit to the Russian Church, even hypothetically? – Is it appropriate to compare the process of recognizing the Orthodox Church of Ukraine (OCU) established on the basis of Ukrainian schismatic structures and made autocephalous by Constantinople with the recognition of autocephaly of the Orthodox Church in America (OCA), which Patriarch Bartholomew called “the pseudo-autocephalous church that has not yet been recognized by anyone?”

http://mospat.ru/en/news/87278/

Hausherr I. Aux origines de la mystique syrienne: Grégoire de Chypre ou Jean de Lycopolis?//OCP 4. 1938. P. 497–520 (=Hausherr I. Hésychasme et prière. Roma, 1966. P. 63–86 (OCP 176)) [Осэр определят подлинного автора сочинения, изданного Дедерином в 1936 г.: проблема авторства решается через разграничение нескольких Иоаннов]. Hunt Н. «Praying the body»: Isaac of Nineveh and John of Apamea on anthropological integrity//Harp 11/12. 1998/1999. P. 153–159 [Хант исследует идеи Иоанна Отшельника и Исаака Сирина о необходимости использования тела при общении с Богом, в том числе для преуспевания в духовной жизни]. Kitchen R. In Search of lost Apophthegmata in John the Solitary of Apamea//Syriac Symposium III: The Aramaic Heritage of Syria (June 1999, Notre Dame, Indiana) [в этом неизданном до- —648— кладе анализируется богословское содержание 14 рассказов, входящих во второй диалог «О душе и страстях людей» и посвящённых преимущественно бесстрастию]. Lavenant R. Le problème de Jean d’Apamee//OCP 46. 1980. P. 367–390 [Лавнан разбирает тезисы Осэра и Штроттманна об идентичности авторов с именем Иоанн и отдаёт предпочтение Осэру, считая, что существовали три различных Иоанна]. Martikainen J. Die Sentenzen des Johannes von Apamea//Syrisches Christentum weltweit. Studien zur syrischen Kirchengeschichte (Festschrift für Wolfgang Hage)/Martin Tamck, Wolfgang Schwaigert, Egbert Schlarb (Hrsg.). Münster, 1995. S. 76–81 (Studien zur Orientalischen Kirchengeschichte 1) [краткий обзор трёх сборников изречений]. Martikainen J. Johannes von Apamea und die Entwicklung der Syrischen Theologie//Symposium Syriacum IV/R. Lavenant (Ed.). Roma, 1987. S. 257–263 (OCA 229) [анализ]. Nin M. Il Commento di Giovanni il Solitario a Mt. 5, 3 //Harp 5. 1992. P. 29–37 [анализ комментария на первую заповедь блаженств, подчёркивается аскетический характер произведения]. Sauget J.-M. Giovanni di Licopoli//Dizionario patristico e di antichità cristiana 2. Roma, 1983. Col. 1568–1570 [приводятся сведения общего характера. Словарь переведён на франц. и англ. языки].

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

To address the concerns of the Orthodox, a special Commission was established at the eighth worldwide assembly of the WCC, held in Harare, Zimbabwe, in 1998. At the next worldwide assembly, held in Porto Alegre, Brazil, in 2006, the Commission’s recommendations were adopted, including a shift to decision-making based on “consensus-building” rather than by “democratic” voting. The tenth worldwide assembly of the WCC was scheduled to be held in Busan, Korea, in November of 2013, to be attended by delegates from each of the 349 Churches that now make up the WCC. Besides participation in the WCC, many of the Orthodox Churches have participated in various bi-lateral dialogues, such as with the Oriental Orthodox Churches (of Egypt, Ethiopia, Syria, Armenia, and India; sometimes called the Non-Chalcedonian Churches), the Roman Catholic Church, the Anglican Church, the Lutheran Church, and the Reformed Churches. In the U.S. there was also a dialogue with Evangelical Christians. These dialogues were still in existence with varying degrees of activity in 2013. As a whole, the Orthodox continued to stress the top priority of faith and order in the ecumenical dialogue, and to insist on full-fledged unity in the Orthodox Faith as the condition for full Christian unity and sacramental intercommunion. The bishops of the Orthodox Church in America (OCA) issued an official encyclical on this issue in 1973. Protestant Fundamentalism and Protestant Liberalism In the late 19 th century and on into the 20 th century, many conservative Protestants felt challenged, even shaken, by certain developing strands of thought and action that seemed to undermine traditional faith in the Gospel – especially Darwinism, German Biblical Criticism, and the American philosophical school known as Pragmatism. The Process Philosophy developed by Alfred North Whitehead (1861–1947) eventually led, in the 1980s, to the radically non-traditional Process Theology, according to which God is in a process of development along with all of Creation, which is held to be co-eternal with God.

http://azbyka.ru/otechnik/Foma_Hopko/the...

Photo: oca.org On Monday, January 28, 2019, His Beatitude, Metropolitan Tikhon and the members of the Holy Synod of Bishops of the Orthodox Church in America issued an Archpastoral Letterconcerning the situation of the Church in Ukraine and related matters, as decided during the  Fall Session of the Holy Synod  held October 23-25, 2018. The complete text appears below and is also available in  PDF format . Archpastoral Letter of the Holy Synod of Bishops of the Orthodox Church in America Concerning the Situation of the Church in Ukraine January 28, 2019 01/013 January 28, 2019 01/013 To the Clergy, Monastics, and Faithful of the Orthodox Church in America, The Holy Synod of Bishops addresses this archpastoral letter to our flock to provide guidance with respect to current events in world Orthodoxy that may be occasioning questions, confusion, or even scandal within our communities in North America.  The immediate cause of these questions, confusion, and scandal are found in the recent developments that have taken place in Ukraine. A broader cause of confusion and misunderstanding may also be found in the underlying disagreements about ecclesiology, territorial jurisdiction, and canonical principles, which continue to erupt not only with reference to Ukraine but also to other geographic areas. In writing this archpastoral letter we do not presume to resolve either the direct or the wide-ranging reasons for these crises, because such resolution must come from the conciliar and synodal process present in the Church’s tradition, a process that, in the face of the Ukrainian situation, has been advocated by others throughout the Orthodox Church and which our Holy Synod wholeheartedly endorses. Rather, the purpose of this letter is to provide our clergy and faithful with some direction and perspective in dealing with the impact that these global issues are having on our local communities in North America. We will, of course, be grateful and humbled if our words of guidance contribute to the global discussion of these matters.

http://pravmir.com/holy-synod-of-bishops...

Dup cum meniona binecunoscutul critic de literatur Iurii Mihailovici Lotman, pe care l-am cunoscut, având prilejul s discutm mult în anul 1988, cltorind cu un grup de scriitori sovietici în Italia la invitaia Academiei de tiine a Italiei cu prilejul festivitilor dedicate aniversrii a 1000 de ani de la Cretinarea Rusiei, „eternitatea întotdeauna poart haina vremii” Adic, indiferent despre ce fel de idei eterne ar vorbi omul, el se exprim în categoriile gândirii, în categoriile culturale ale vremii sale, el îmbrac întotdeauna adevrul, chiar având un caracter venic, în acea hain cultural care este avuia epocii, în care purttorul i exponentul ideilor eterne triete. În torentul tumultuos al contemporaneitii care include i curentul literar, deseori nu vedem sau nu reuim s prindem cu privirea operele excelente. „Noi, într-o anumit msur, nu ne recunoatem i nu ne înelegem pe noi înine” atât de rapid trece timpul i atât de greu îi este omului contemporan s se concentreze asupra la ceea ce nu se refer nemijlocit de grijile lui profesionale sau familiale. Sunt profund convins de faptul c o literatur adevrat este în stare s îl smulg pe om din acest torent vertiginos al timpului, s îl duc la atingerea de valorile venice. Iar pentru ca omul s poat zri aceste valori perene, trebuie ca ele s fie actualizate prin intermediul cuvântului ce aparine scriitorului contemporan. Sper din toat inima c premiul dat pentru literatur îi va ajuta pe cititorii rui s-i descopere pentru sine pe autorii noi, s memoreze scriitorii care continu în opera lor cele mai bune tradiii ale literaturii ruse. Procesul literar contemporan nu este omogen i este complex, muli dintre cei prezeni pot vorbi despre aceasta mai convingtor decât mine. Îns, analizând tematica operelor ce au priz la cititor în ziua de azi, putem observa c majoritatea scriitorilor deseori recurg la procedee care nu pot fi legate de o literatur mare. Este o atragere uneori printr-un scandal, printr-un cuvânt ocant, dorina de a-l uluii pe cititor, astfel atrgându-i atenia pentru opera sa. Îns, fcând uz de imaginea a tot ce poate oca pe om, scriitorii, fr a-i da seama, încep s lucreze pentru acea idee care l-a ocat pe om. Dar de cele mai dese ori ocheaz nu ideile înalte. Ideile înltoare uluiesc contiina, acapareaz sufletul. Ideile înltoare îi fac pe oamenii s plâng sau s zâmbeasc. O idee înltoare poate cu adevrat s uluiasc atât de mult imaginaia omului, încât pentru totdeauna s intre în contiina lui, influenând asupra formrii concepiilor lui, convingerilor, profilului su cultural. Fcând abuz de imaginile aspectelor negative sau neplcute ale vieii societii, autorii nu le osândesc, mai degrab pun accent, cu voie sau fr de voie, pe viciile omeneti, pe patimile omeneti.

http://patriarchia.ru/md/db/text/4470166...

митрополит Владимир (Сабодан) Иностранная литература 1 . Alexis (Van der Mensbrügghe). L’Eglise comme domaine de la seigneurie du Christ selon la vue orthodoxe. Messager de l’Exarchat n. 38/39. Алексий (Ван дер Менсбрюгге). Церковь как сфера господства Христа с православной точки зрения. 2 . Asmussen H.-Brandenburg A., Wege zur Einheit, Osnabrück, 1960. Асмуссен Г.-Бранденбург A. Пути к единству. 3 . Aulen G. Ein Buch von der Kirche, Göttingen, 1951. Аулен Г. Книга о Церкви. 4 . Balthasar H. U., Sponsa Verbi, Einsiedeln, 1961. Бальтазар. Невеста Слова. 5 . Barauna G., Uber die Kirche. Bd I-II, Freiburg, 1966. Барауна Г. О Церкви. 6 . Baum G., That they May Be One, London, 1958. Баум Г. Да будут едино. 7 . Beckmann J., Steck K.G., Viering F., Von Einheit und Wesen der Kirche, Göttingen, 1960. Бекманн И., Стек К.Г., Виринг Ф. О единстве и сущности Церкви. 8 . Boegner М.Р., Le probleme de l’unite chretienne, 1946. Бёгнер М.П. Проблема христианского единства. 9 . Bonhoeffer D., Sanctorum communio, München, 1960; Auflage, 1930. Бонхоффер Д. Общение святых. 10 . Brandreth H.R.T., Unity and Reunion; a Bibliography, Toronto, 1948. Брандрет. Единство и воссоединение. 11 . Broutin P., Mysteriun ecclesiae. Paris, 1947. Брутен П. Таинство Церкви. 12 . Brunner E., Das Missverständnis der Kirche. Zürich, 1951. Бруннер E. Искаженное понимание Церкви. 13 . Brunner P., Pro Ecclesia I. Berlin – Hamburg, 1962, 213–224. Бруннер П. В защиту Церкви. 14 . Butler B.C., The Idea of the Church. Baltimore – London, 1962. Бутлер В.К. Идея Церкви. 15 . Caper J., Um die Einheit der Kirche. Wien, 1940. Каспер И. К вопросу о единстве Церкви. 16 . Chamberas P.A., Some aspects of the ecclesiology of father Georges Vasilievich Florovsky in the heritage of the early Church OCA 195. Roma, 1973, p.421–436. Шамбера П.А. Некоторые аспекты экклезиологии о. Георгия Васильевича Флоровского, в наследие нашей Церкви. 17 . Champion L.G. The Church of the NT. London, 1951. Чампион Л.Г. Церковь Нового Завета. 18 . Cioffari G.O.P. La sobornost nella teologia russia. Bari, 1978.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/ekk...

2014. III s. V. 11. P. 179–198. Перевод Зои Дашевской Источники Литература Список сокращений ККЦ Катехизис католической церкви О. И. Общество Иисуса (орден иезуитов) Clem. Rom. Ep. I ad Cor. Климент Римский . I Послание к Коринфянам Const. Apost. Апостольские постановления Ign. Ep. ad Eph. Игнатий Антиохийский . Послание к Ефессянам Ign. Ep. ad Magn. Игнатий Антиохийский. Послание к Магнезийцам Ign. Ep. ad Philad. Игнатий Антиохийский. Послание к Филадельфийцам Ign. Ep. ad Smyrn. Игнатий Антиохийский. Послание к Смирнянам OCA Orientalia Christiana Analecta OCP Orientalia Christiana Periodica ODB Oxford Dictionary of Byzantium OSB Орден св. Бенедикта Тафт Р. Ф. Какова роль мирян в Церкви? Миряне и есть Церковь!/Перевод З. М. Дашевской//Вестник Свято-Филаретовского института. 2021. Вып. 37. С. 43–73. Примечания:  Роберт Фрэнсис Тафт, архим., проф., О. И. (1932–2018) — крупнейший историк восточно-христианского богослужения, один из основателей современной литургической науки, автор более 800 научных работ и публикаций в области восточной литургики. Важнейшие из них — диссертация «Великий вход» (1975), курс лекций «Богослужение суточного круга Востока и Запада» (1986) и много томный труд всей его жизни «История литургии свт. Иоанна Златоуста». — Прим. ред. Сборник, в котором опубликована данная статья Р.Ф. Тафта, полностью посвящен дому Николя Эжанде, OSB, и Себастия Ханерасу. — Прим. ред. Профессор Себастия Ханерас-и-Виларо — родился в 1931 г. в Испании. Изучал богословие и литургику в Монсеррате, Шеветони (Бельгия), Риме и Мюнхене. Служил профессором Папского Восточного института, Грегорианского университета и Каталанского университета. Член Королевской Академии изящных искусств и главный редактор испанской патрологической серии Classics del Cristianisme. Проживает в Барселоне. — Прим. ред. Дом Николя Эжанде, OSB, в миру Пьер Эжанде (фр. Pierre Egender) — французский католический священник. Родился 19 августа 1923 г. в Эльзасе в семье рабочих. Изучал богословие во Фрайбурге-им-Брайсгау и Риме.

http://azbyka.ru/kakova-rol-mirjan-v-cer...

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010