Понятно, что при таком различии библейского повествования о творении от вавилонско-ассирийского сказания невозможно производить первое из последнего через заимствование. Если и при значительном сходстве каких-либо учреждений, верований и т. п. часто оказывается ошибочной мысль о заимствовании их одним народом у другого, так как исследования открывают подобные же явления ещё у других отдалённых народов, то тем менее может внушать доверия к себе мысль о заимствовании сказаний о творении евреями у вавилонян. Указанные немногие черты сходства библейского сказания с вавилонским не есть явление исключительное. Черты такого же и даже большего сходства имеет оно с сагами индусов, персов, этрусков и многих других народов, но кто же станет заключать на основании этого к заимствованию сказания о творении или евреями у всех этих народов или наоборот! Сказание о творении, это чудная, всемирная страница, обошедшая много стран в старом и даже новом свете до его открытия, и место её рождения с большим правдоподобием может быть указано разве в семье первосозданного человека 18 . 3  Т. е. когда не было ни неба, ни земли, по объяснению Делича, который приравнивает эти выражения в словам Бытия (1:5, 8, 10): и назвал Бог , на том основании, что и на библейском языке название предмета служит указанием на его существование или перемены в его состоянии. (Там же, стр. 296). 4  В тексте слово, передаваемое здесь tiamat , написано двумя буквами, понимание которых ещё затрудняет ассириологов. Первую букву читают ti , вторую признают (Фр. Делич, Опперт) более сообразным читать атат . При таком чтении этому слову mi-amam дают значение моря . Понимание Смитом mummu как смешения , признаётся верным и другими (например, Деличем, основывающимся при этом на ассирийском синонимическом словаре, где этому mummu соответствует bilitav , которое производит он от корня bahal – быть ниспроверженным, пустым, (там же, 297), и это слово признаётся равнозначащим хаосу ; таким образом, mummu ti -a mat значит: хаотическая водяная масса .

http://azbyka.ru/otechnik/Fedor_Eleonski...

 Cf. Mat. 13:14-16 And in them is fulfilled the prophecy of Esaias, which saith, By hearing ye shall hear, and shall not understand; and seeing ye shall see, and shall not perceive...  1) The Bolshevik institution of atheism and 2) the plots to assassinate Tsar and Royal Family. The Tsar is considered to be anointed of God and defender of the Orthodox Christian Faith. The high involvement of Jews in this, as being antagonistic to the Tsar, has been noted by such as Winston Churchill, National Geographic (1907), and Jewish historians themselves: " Summing up the situation at that time, Israeli historian Louis Rapoport writes:19 Immediately after the [Bolshevik] Revolution, many Jews were euphoric over their high representation in the new government. Lenin " s first Politburo was dominated by men of Jewish origins. Under Lenin, Jews became involved in all aspects of the Revolution, including its dirtiest work. Despite the Communists " vows to eradicate anti-Semitism, it spread rapidly after the Revolution—partly because of the prominence of so many Jews in the Soviet administration, as well as in the traumatic, inhuman Sovietization drives that followed. Historian Salo Baron has noted that an immensely disproportionate number of Jews joined the new Bolshevik secret police, the Cheka And many of those who fell afoul of the Cheka would be shot by Jewish investigators. " (Louis Rapoport, Stalin " s War Against the Jews (New York: Free Press, 1990), pp. 30, 31, 37. See also pp. 43, 44, 45, 49, 50. as cited in  The Jewish Role in the Bolshevik Revolution and Russia " s Early Soviet Regime: Assessing the Grim Legacy of Soviet Communism  by Mark Weber).  Stalin was still alive at the time of this prediction. He died in 1953, three years after St. Lawrence.—Trans.  According to tradition, the four " lots " ( zhrebiy, oudely ) of the Mother of God on earth are: Georgia, Mt. Athos, the Kiev-Caves Lavra and the Seraphimo-Diveyevo Convent. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю:

http://pravoslavie.ru/77399.html

Акциденции же, или качества, в силу самого своего нисхождения и отпадения от субстанциальной формы не наделяют композит бытием в абсолютном смысле, но впадают в природу противоположного, этой причины изменения и тления, и запечатлеваются в ней»]. 1536 Exp. in Sap., in Archives..., IV, p. 385. Ср. выше (гл. 5) о следствии аналогической причины (C, f o 27 rb , ll. 7–8): «… ita ut semper sit in fieri et sibi esse» [«… так, что всегда находится в становлении и претерпевании»]. 1537 LW III, pp. 154–156, nn. 185–186. Заслуга проф. Ханса Хофа в том, что он широко использовал этот важный фрагмент в своем исследовании о Майстере Экхарте: op. cit., pp. 173–177. 1539 Ibidem (pp. 46–50, nn. 56–60): место, к которому Майстер Экхарт отсылает читателя. Речь идет о новозаветных истинах о Троице и о вечном рождении Сына, которое с необходимостью предшествует творению: истинах, явленных также в Ветхом Завете, in natura et in arte. 1542 Exp. in Io., C, f o 122 ra , l. 53 – 122 rb , l. 5: «Secundo notandum, quod beatorum distinguitur duplex premium, essentiale et accidentale. Premium essentiale consistit in cognitione divinitatis, accidentale vero in cognitione creaturarum, secundum illud infra, 17 o «Haec est vita eterna, ut cognoscant te solum verum Deum», quantum ad primum, «et quem misisti Ihesum Christum», quantum ad secundum. Ad quod etiam referri potest illud Mat. 6 o «primum «per me si quis introierit, salvabitur»; et ingredietur et egredietur et Pascua inveniet». «Ingredietur», quantum ad cognitionem et gaudium in creaturis» [«Во-вторых, следует заметить, что различаются две награды блаженных – сущностная и акцидентальная. Сущностная награда состоит в познании Божества, акцидентальная же – в познании творений, согласно сказанному ниже, гл. 17 «Сия же есть жизнь вечная, да знают Тебя, единого истинного Бога», что касается первой награды, «и посланного Тобою Иисуса Христа», что касается второй. Сюда же можно отнести сказанное в Мф. 6:33 : «Ищите же прежде Царства Божия», и следом: «и это все приложится вам», во-вторых.

http://azbyka.ru/otechnik/Vladimir_Lossk...

Ну а то, что США дадут нам повод и проведут свои ядерные испытания, представляется очень вероятным. У них эта тема на повестке дня уже несколько лет. Еще в мае 2020 года, в самый разгар коронавирусных локдаунов, она активно дебатировалась в американском истеблишменте. Еще никакой СВО и в помине не было, а американцы обсуждали, не провести ли им ядерные испытания с целью запрессовать Китай и Россию и заставить их подписать трехстороннее соглашение об ограничении вооружений. Интересно джентльмены понимают дипломатию, не правда ли? Необходимость ядерных испытаний для США не раз подчеркивали и американские военные аналитики. Они указывали на драматичное устаревание всех компонентов американской ядерной триады — многие боеголовки и средства доставки на много лет превысили срок службы. Плачевное состояние наземного комплекса таково, что пару лет назад широко обсуждался вопрос, а не отказаться ли вообще от него в пользу самолетов и подлодок. Сейчас наземные комплексы заменяются на новые. Но как проверить новые боеголовки, которые тестировались только на компьютере? Некоторые ученые в Лос-Аламосе полагают , что без реальных ядерных испытаний тут не обойтись, " хотя это и пугает " . Что ж, на их испытания нам есть чем ответить. Вспомнили, как пишется Novaya Zemlya? Теперь вспоминайте, как пишется kuz " kina mat " .   Источник: РИА «Новости» Дорогие братья и сестры! Мы существуем исключительно на ваши пожертвования. Поддержите нас! Перевод картой: Другие способы платежа:       Версия для печати Добавить комментарий Электронное периодическое издание «Радонеж.ру» Свидетельство о регистрации от 12.02.2009 Эл ФС 77-35297 выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи и массовых коммуникаций. Копирование материалов сайта возможно только с указанием адреса источника 2016 © «Радонеж.ру» Адрес: 115326, г. Москва, ул. Пятницкая, д. 25 Тел.: (495) 772 79 61, тел./факс: (495) 959 44 45 E-mail: info@radonezh.ru Дорогие братья и сестры, радио и газета «Радонеж» существуют исключительно благодаря вашей поддержке! Помощь

http://radonezh.ru/2023/08/14/viktoriya-...

La Penitencia: (La confesión) Este sacramento prepara al alma para recibir la Santa Eucaristía. Es una purificación. (I. Cor. 11:27–29; Juan 20:23). En la Iglesia Ortodoxa no hay confesionario. No hay nada que separa el padre del penitente. La absolución es una consecuencia del arrepentimiento sincero. Es un hecho libre cuja eficacia reside en la obra de redencin del Seρor sobre la Cruz. La ordenación: Este Sacramento esta basado sobre los textos evangélicos siguientes: (Mat. 10:1; Luc 10:1; Juan 6:70; Hechos 2.1; Hechos 6:6; Hechos 13,3; 1Tit.4:14). La validad de la ordenación hace validos los otros sacramentos. La Iglesia ortodoxa tiene sacerdotes casados y no casados (los obispos) según la decisión del IV Concilio Ecuménico (Canon 12). Los que se preparan para el Episcopado viven el celibato en Cristo. Los que eligen el matrimonio se casan antes de la ordenación. Después de la ordenación el matrimonio no esta permitido. Los sacerdotes casados están mencionados en el texto bíblico (Tito I, 5–6) El clero ortodoxo es de tres grados mencionados en el texto bíblico: el diácono, el sacerdote (presbíteros) y el obispo. Los obispos son elegidos entre los «archimandritas» (grado monástico). En la Iglesia Ortodoxa no hay cardenales. El matrimonio: El matrimonio fue instituido por Dios según al Antiguo Testamento ( Gen. 2:16 ; Gen 2:24 ) para la unión psicosomatica y el parto. En el Nuevo Testamento el matrimonio se hace un sacramento. Se convierte en una unión santificada. (Efes. 5:32). Para este sacramento se necesita el libre consentimiento de los futuros esposos y la ceremonia religiosa, según la antigua tradición de la Iglesia y la atestación de los Santos Padres (Ignacio, Policarpo (s. II). Este sacramento es de un carácter indisoluble, excepto a caso mencionado por el Señor (caso de adulterio; Mat. 19:9). El cristiano Ortodoxo es libre de elegir entre matrimonio bendito por el Señor y el celibato en Cristo, el celibato de castidad según el texto bíblico: (Mat. 19:2; I Cor. 7:32–33). Este celibato en Cristo puede hacerse en una comunidad monástica, en la vida de asceta o en el mundo según el don de cada uno.

http://azbyka.ru/otechnik/spanish/los-co...

Проповедь заканчивается утверждением главенства Христа во всем происходящем: Он был посредине между Илией и Моисеем, в знак своего Царского достоинства, Он один и встретит нас в своем Царстве, где уже будут упразднены Пророки и Закон. Видение Одного Христа учениками запечатлено в последней фразе рифмованной концовкой: ideo illi qui ceciderunt resurrexerunt et dominum solum uiderunt. Почти все элементы толкования событий Преображения, преподносимые слушателем Августином, уже существовали в христианской экзегетической традиции, и даже конкретно в латинской экзегезе этого евангельского эпизода. Сравнение проповеди 79 Августина о Преображении (наиболее полной в плане толковательном) с толкованием Оригена на Евангелие от Матфея (Orig. Com. Mat. 12. 36–43), с толкованием Амвросия на Евангелие от Луки (Ambr. Exp. In Luc. 7) и с комментарием Иеронима на Евангелие от Матфея (Hier. Com. Mat. 3. 17), предпринятое Эндрю Лаутом 111 , и проведенное нами сопоставление с толкованием Илария Пиктавийского на Евангелие от Матфея (Hilar. Com. Mat. 17) показывает, что единственной совершенно новой деталью толкования Преображения у Августина является понимание убеления одежды Христа как символ очищения Церкви. Однако нельзя не согласиться с той мыслью, которую Э. Лаут высказывает в заключении своего исследования: у Августина все традиционные темы толкования сплетаются в ткань, которая опознается как подлинно августиновская 112 . Мы полагаем, что не в последнюю очередь это достигается применением приемов, направленных на привлечение аудитории к пониманию евангельского текста, на вовлечение ее в обсуждение уроков, преподанных повествованием, на предупреждение неверного понимания и необоснованной реакции, а также на то, чтобы выделить и запечатлеть в памяти слушателя наиболее важные моменты преподносимого учения. Священное писание как предмет созерцания у прп. Максима Исповедника Павел Кириллович ДОБРОЦВЕТОВ, преподаватель МДА Данный доклад не дерзает дать полную и исчерпывающую картину отношения преп. Максима к Священному Писанию, видения Максимом Писания как явления целостного. Скорее можно попытаться сделать ряд характерных замечаний касающихся лишь некоторых частных аспектов.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/ekzeget...

d) En el Apocalipsis de San Juan el Teólogo se indica la aparición de «dos testigos» en el período de acción del anticristo, que profetizarán la verdad, harán milagros y cuando terminen sus testimonios, serán muertos y después «pasados tres días y medio» resucitarán y ascenderán al cielo (Ap. 2:3–12). La segunda venida del Hijo del Hombre D esde el momento de la ascensión al cielo del Hijo de Dios, la mirada espiritual de la humanidad que cree en Cristo está dirigida hacia el futuro gran suceso de la historia del mundo: Su segunda venida a la tierra. La realidad de esta esperada venida fue atestiguada con toda precisión muchas veces por el mismo Señor Jesucristo, Quien dio detalles de este acontecimiento (Mat. 16:27; Mat. Cap. 14; Marc. 8:38; Luc. 12:40, 17:24; Juan 14:3). La anuncian los ángeles durante la ascensión del Señor (Hechos I:11), la recuerdan con frecuencia los Apóstol es: el Apóstol Judas (vers. 14–15), el Apóstol Juan ( 1Jn. II:28 ), el Apóstol Pedro (1Pedro IV:13), el Apóstol Pablo ( 1Cor. IV:5, 1 Tes. V:2–6 y otros). El mismo Señor trazó ante sus discípulos la imagen de su venida con los siguientes rasgos: Ella será súbita y evidente para todos «Como el relámpago que sale del oriente y se muestra hasta el occidente, así será también la venida del Hijo del Hombre» (Mat. 24:27). Antes de todo «aparecerá la señal del Hijo del Hombre en el cielo; y entonces lamentarán todas las tribus de la tierra...» (vers. 30). Según interpretación general de los Santos Padres este será el signo de la vivificadora cruz del Señor. El Señor vendrá rodeado por una innumerable multitud de ángeles, con toda su gloria «y verán venir al Hijo del Hombre sobre las nubes del cielo, con poder y gran gloria» (vers. 30), »con los Santos ángeles " (Marc. 8:38). Él «se sentará en su trono de gloria» (Mat. 25:31). De tal manera la segunda venida será diferente de la primera, cuando «se humilló a sí mismo, haciéndose obediente hasta la muerte, y muerte en la cruz» (Fil 2:8). Él vendrá «para juzgar al mundo con verdad» (Hech 17:31) «a cada uno conforme a sus obras» (Mat. 16:27). En esto se distingue en esencia el objetivo de Su segunda venida, del objeto de la primera venida, cuando vino: «No para condenar al mundo, sino para que el mundo se salve por Él; Él vino para dar Su vida como rescate por muchos.» La resurrección de los muertos

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Pomazan...

Question 55. What is the sixth Article of the Faith? Answer. Who ascended into Heaven, and sitteth at the Right Hand of the Father. Question 56. What are we taught by this Article? Answer. Four Doctrines. First, That Christ ascended into Heaven, and sat down, with Glory and Honour, at the Right Hand of God; with that very same Body in which he had truly and really suffered the Torments of the Cross, and with which he had arisen from the Dead. Secondly, That he ascended into Heaven only as Man, for as God he was always there, and in all Places. Thirdly, That Christ never after put off the human Nature which he had taken upon him of the blessed Virgin, and that he will hereafter come again to Judgment therewith; as the Angels spake to the Apostles (Acts.1:11), This same Jesus which is taken up from you into Heaven shall so come in like Manner as ye have seen him go into Heaven. Fourthly, We are hereby taught the Body of Christ is in Heaven only, and not on the Earth, after the Manner it used to be whilst he conversed among us; but only after a 1 manner; whereby, in the holy Supper, the same Son of God, God and Man, is present on Earth †By a change of Substance 2 , for the Substance of the Bread is ‡changed 3 into the §Substance 4 of his most holy Body, and the Substance of the Wine into the Substance of his most precious Blood. Wherefore we ought to glorify and reverence the holy Eucharist as our Saviour Jesus himself. Question 57. What is the seventh Article of the Faith? Answer. He shall come again with Glory to judge both the Quick and the Dead, whose Kingdom shall have no End. Question 58. What doth this Article teach us? Answer. Three Things. First, That Christ will come again, to judge the Living and the Dead; as he sayeth himself (Mat.25:31), When the Son of Man shall come in his Glory, and all the holy Angels with him. And this coming will be with swiftness (Mat.24:27), As the Lightning cometh out of the East, and shineth even unto the West, so shall also the coming of the Son of Man be; (Mat.24:36), But of that Day and hour knoweth no Man; no, not the Angels. But first it must be that these things happen (Mat.24:14), namely, That the Gospel be preached into all Nations; that Antichrist come; that there be horrid and inhuman Wars, Famine, and Pestilence; and the like. In a Word, that there be many and great Afflictions, according to the Word of the Lord (Mat.24:21), Then shall he great Tribulation, such as was not since the Beginning of the World to this Time, no, nor ever shall be after. Of this Judgment the Apostle thus plainly teacheth (2Tim.4:1), I charge thee, therefore, before God, and the Lord Jesus Christ, who shall judge the Quick and the Dead, at his appearing and his Kingdom.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-orth...

In addition to all of this, the Holy Fathers tells us that in the case of Saul and the witch, it was not the spirit of Samuel that appeared, but a demonic spirit that had supplanted the spirit of Samuel. Saint Gregory of Nyssa says that the spirit was so dreadful and hideous, that the sorceress was frightened by it. Likewise, we see in the case of Adam whom God had called to the height of theosis, that he was deluded by the Devil and, falling from the grace of God, hid himself with Eve. There are many examples in Scripture from which we know that by the delusion of the devil death is inherited instead of life, the lie instead of the truth, and evil instead of good. Due to the danger of deception from visions and dreams, some of the Holy Fathers didn " t accept any kind of dream before performing a very careful examination. Saint John of the Ladder [Abbot of St. Catherine " s Monastery on Mount Sinai (sixth century) and author of The Ladder of Divine Ascent] says Whoever does not believe in visions and dreams is a spiritual philosopher, and also that when the demons of vainglory and pride tempt the weaker brothers with visions and dreams, they make them into prophets. Inq.: The fortune-tellers and enchanters say that Holy Scripture relates cases of the appearances of dead men and angels. They also say that since Scripture attests to our inability to communicate directly with the dead, it follows that conjuring of spirits is not foreign to Christianity, and, above all, is not something anti-Christian. EC: It is true, indeed, that Holy Scripture relates to us the appearance of Moses and Elias during the transfiguration of the Saviour (cf. Mat. 17:3), and also that after the crucifixion of Christ many dead were raised from the tombs (cf. Mat. 27:52–53). Scripture also attests to the appearance of angels, such as at the news of the birth of Saint John the Baptist, and birth of the Saviour Christ (cf. Lk. 1:11–20), at the Resurrection of the Lord (cf. Lk. 2:9–15), and also to their intervention in the service of certain of the righteous and the saints of the Old and New Testaments (cf. Mat. 28:2–7). They communicated with men either face to face or through dreams (cf. Mat. 1:20, 2:13). However, these appearances did not happen by the will and invocation of men, but by the command of God. These appearances certify the immortality of their souls and their power to be revealed to men in exceptional ways, however, it does not support the prerogative of man to seek out contact with the dead.

http://pravoslavie.ru/45526.html

In his first epistle to the Corinthians (1 Cor. 15:23), Saint Paul speaks of there being orders. The Chiliasts wrongly interpret this passage as referring only to two orders, namely of the Just and of the Sinful, whose resurrections will be separated by a period of one thousand years. In truth, Saint Paul is speaking here of many orders, analogous to the degree of holiness or sinfulness (for one differeth from another in glory—see vv. 39-41) with which they will be revealed. Holy Scripture is explicit and categorical in many places concerning the Second Coming of Christ, namely, that it will be one single date for all, righteous and sinners alike, without there being a period of one thousand years between the resurrection and judgement of some and that of others. The Saviour said: For the hour is coming, in which all that are in the graves shall hear his voice, and shall come forth; they that have done good, unto the resurrection of life; and they that have done evil, unto the resurrection of damnation (Jn. 5:28-29). Hence, there will be one voice alone announcing the resurrection of all. In another place the Lord also says: When the Son of man shall come in his glory, and all the holy angels with him, then shall he sit upon the throne of his glory: And before him shall be gathered all nations: and he shall separate them one from another, as a shepherd divideth his sheep from the goats: And he shall set the sheep on his right hand, but the goats on the left. Then shall the King say unto them on his right hand, Come, ye blessed of my Father, inherit the kingdom prepared for you from the foundation of the world ... Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire ... (Mat. 25:31-46). Here the Saviour speaks with precision and clarity concerning His Second Coming and future judgement. In this most glorious parable He communicates the following certainty: there will be one harvest for the wheat and the tares alike (Mat. 13:30, 42-43), the Bridegroom will come for all the virgins at one and the same time (Mat. 25:1-13), and in the same hour will a reckoning be sought for the work done by the servants entrusted with the talents (Mat. 25:14-30). Therefore, one is the last advent of Christ, one the resurrection and appearance of all before the King and Judge, and one the judgement of mankind.

http://pravoslavie.ru/86480.html

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010