Владелец: vitpapkou Владелец доволен опознанием? Пока еще нет... Описание владельца: Прошу помочь узнать более подробно об этой иконе Богородицы с младенцем. Была семейной реликвией, утрачена в 1970-х, осталось фото и список с иконы. Заранее благодарю всех, откликнувшихся помочь. [Добавлено 2016-07-04 22:28:10]: заранее извиняюсь за офф-топ... изображение загрузилось перевернутым. Буду благодарен модераторам сайта, если помогут привести в порядок (сам не догадался. как это сделать) Ответов: 7. Последний ответ: Я тоже ищу информацию об этой иконе. И тоже находила, что ее подписывают как Иерусалимскую. Но в обсуждении на azbuka.ru нашла еще одно предположение: Гербовецкая. И как раз описание Гербовецкой иконы полностью соответствует этому изображению, тольк [...] Добавлено на опознание: 2016-06-30 14:46:59 Владелец: antikvolgo Владелец доволен опознанием? Пока еще нет... Описание владельца: Здравствуйте, подскажите пожалуйста что за Икона. Ответов: 2. Последний ответ: Большое спасибо! Добавлено на опознание: 2016-06-21 20:29:54 Владелец: Lev Владелец доволен опознанием? Пока еще нет... Описание владельца: Извините за качество. Икона в плачевном состоянии. Размер 11 см. на. 13 см. Дерево. Ответов: 3. Последний ответ: Спасибо. И спасибо за оперативный ответ. Добавлено на опознание: 2016-06-21 20:25:00 Владелец: Lev Владелец доволен опознанием? Пока еще нет... Ответов нет. Добавлено на опознание: 2016-06-19 14:14:21 Владелец: Andrey777 Владелец доволен опознанием? Пока еще нет... Описание владельца: [Добавлено 2016-06-19 15:33:19]: икона на дереве,моей бабушке дала ее бабушка,пол года назад поставил в рамку,зарание спасибо. Ответов: 1. Последний ответ: Икона " Воскресение Христово " Добавлено на опознание: 2016-06-18 11:43:27 Владелец: Slava71 Владелец доволен опознанием? Пока еще нет... Ответов: 1. Последний ответ: Образ Богородицы " Почаевская " , явление на горе Почаевской в 1340г. отпечаток ноги до сих пор и там целебное озеро. Добавлено на опознание: 2016-06-15 16:32:26

http://pravicon.com/unknown/36

Издательская деятельность Д. многообразна. Особо следует отметить подготовленный им вместе с Д. С. Лихачёвым «Изборник: (Сб. произв. Др. Руси)» (М., 1969, сер. «Б-ка всемирной лит-ры») - публикацию древнерус. текстов и их переводов. Это издание стало прототипом получившего Гос. премию РФ 12-томника «Памятники литературы Древней Руси» (М., 1978-1984), в к-ром Д. был одним из редакторов и активных авторов. Успех этого издания подтолкнул его создателей к выпуску 20-томной «Библиотеки литературы Древней Руси» (СПб., 1997-). Подготовительные работы начались при жизни Д., и, хотя «Библиотека...» начала выходить в свет уже после кончины ученого, в нее вошло неск. его работ. Д. являлся членом редколлегии ежегодника «Памятники культуры. Новые открытия» со времени его создания (1974), в к-ром курировал раздел, посвященный древнерус. книжности, и внимательно следил за уровнем публикуемых материалов. Д. был участником и организатором международных и всероссийских научных конференций. До последних дней ученый руководил работой аспирантов, под его рук. защищено более 10 канд. диссертаций. Награжден орденом Великой Отечественной войны 2-й степени, медалями «За боевые заслуги», «За оборону Ленинграда», «За победу над Германией в Великой Отечественной войне 1941-1945 гг.». Арх.: ИРЛИ ОР. Ф. 763. Ист.: Л. А. Дмитриев: Библиогр. Творческий путь. Восп. Дневники. Письма. СПб., 1995. Лит.: Кто есть кто в рус. литературоведении: Справ. М., 1991. Ч. 1: А-И. С. 159-161; Маймин Е. А. Л. А. Дмитриев: (К 70-летию со дня рожд.)//РЛ. 1991. 3. С. 193-196; он же. Л. А. Дмитриев//ТОДРЛ. 1993. Т. 48. С. 5-18; Л. А. Дмитриев: (Некролог)//ЛГ. 1993. 9. С. 4; Лихачёв Д. С. Слово о Л. А. Дмитриеве//РЛ. 1993. 3. С. 233-235; он же. Л. А. Дмитриев: (Опыт портрета)//ТОДРЛ. 1996. Т. 49. С. 3-4; M ü ller L. Lev Aleksandrovih Dmitriev. 18.8.1921 - 21.2.1993//RM. 1993. T. 8. Fasc. 1. S. 145-146; Ромодановская Е. К. Л. А. Дмитриев (1921-1993): [Некролог]//АЕ за 1993 г. М., 1995. С. 362-364; Творогов О. В. Дмитриев Л. А.//Энциклопедия «Слова о полку Игореве». СПб., 1995. Т. 2. С. 116-120; Хронол. список трудов Л. А. Дмитриева//Л. А. Дмитриев: Библиогр. Творческий путь. Восп. Дневники. Письма. 1995. С. 3-16. Водолазкин Е. Г. Первый год без Л. А. Дмитриева//ТОДРЛ. 1996. Т. 49. С. 5-9; Спор о подлинности «Слова о полку Игореве»: История одной неосуществленной публикации (по письмам из архивов Л. А. Дмитриева и Д. С. Лихачёва)/Подгот. к печ., вступ. ст. и коммент.: Л. В. Соколова//Там же. 2004. Т. 56. С. 385-422; Пушкинский Дом: Мат-лы к истории: 1905-2005. СПб., 2005. С. 437-438; Пушкинский Дом в лицах: Неформальная история в фотогр., рис. и забытых текстах. СПб., 2006. С. 88, 106, 107, 142; Лобакова И. А. Научное заседание, посвящ. Л. А. и Р. П. Дмитриевым//РЛ. 2007. 1. С. 292-294.

http://pravenc.ru/text/178587.html

Наибольшее внимание врачеванию уделяется в Послании ап. Иакова, к-рый предписывает в случае болезни призывать пресвитеров, чтобы они помазали больного елеем во имя Господне (Иак 5. 14-16). Исключительная роль здесь отводится молитве, произнесенной с верой, и исповеданию грехов. Подчеркивая, что грех ведет к смерти (Иак 1. 13-15; 5. 20), ап. Иаков тем не менее причиной болезни называет человеческие страсти (греч. πιθυμα) (Иак 1. 13-14). Мн. раннехрист. авторы и св. отцы называют Иисуса Христа единственным истинным Врачом «душ и телес» ( Ign. Eph. 7. 1-2; Clem. Alex. Paed. 1. 2. 6; Quis div. salv. 29; Orig. In Lev. 7. 1; Contr. Cels. 2. 67 ff.; Cyr. Hieros. Catech. 10. 13; Ioan. Chrysost. In Gen. 27. 1; см. подробнее: Dumeige. 1972). Учитывая связь, существующую между болезнью и грехом, к В. ч. в широком смысле слова можно относить все церковные таинства, прежде всего св. Евхаристию, к-рую раннехрист. авторы называют «врачевством бессмертия» ( Ign. Eph. 20. 2), «лекарством жизни» ( Serap. Thmuit. Euch. 1) или «лекарством от греха» ( Macar. Aeg. Hom. et ep. 2. 12. 6). Тем не менее в церковной практике есть и особые чины и молитвословия, предназначенные для исцеления больных. Свт. Алексий исцеляет ханшу Тайдулу. Клеймо иконы «Св. митр. Алексий с житием». Дионисий и мастерская. Кон. XV в. (ок. 1481?) (ГТГ) Свт. Алексий исцеляет ханшу Тайдулу. Клеймо иконы «Св. митр. Алексий с житием». Дионисий и мастерская. Кон. XV в. (ок. 1481?) (ГТГ) Елеосвящение (соборование) является главным из В. ч. (см.: Архангельский; Венедикт (Алентов), иером.). Молитвы на освящение елея для больных встречаются в источниках начиная с III в. В «Апостольском предании» они фигурируют в конце анафоры (Trad. Ap. 5. 2), в Евхологии Серапиона - соединены с освящением воды и хлеба ( Serap. Thmuit. Euch. 5, 17; ср.: Const. Ap. 8. 29). Нек-рые авторы III-V вв. связывают помазание елеем с приемом кающихся в церковное общение ( Orig. In Lev. 2. 4//PG. 12. Col. 419; Ioan. Chrysost. De sac. 3//PG. 48. Col. 644), другие, наоборот, предписывают помазывать не кающихся, а только верных христиан, страдающих от болезней ( Innocent. I, papa. Ep. 25. 8; Cyr. Alex. De adoratione in Spiritu//PG. 68. Col. 469-472). В VI в. в связи с изменениями в покаянной дисциплине обе практики (помазания для исцеления и помазания при покаянии) соединились в одну ( Caes. Arel. Serm. 279//PL. 39. Col. 2238). В Патериках и житиях святых IV-VI вв. содержится множество историй о чудесных исцелениях, к-рые совершали святые, используя елей ( Rufin. Hist. mon.//PL. 21. Col. 451; Greg. Turon. Hist. franc. 1. 46).

http://pravenc.ru/text/врачевания.html

This life-affirming Biblical concept of death permeates almost the whole of the theological heritage of the Church, from the early Christian writings up until present times. 1. Death in the Old Testament 1.1. In the Old Testament death ( mawet – fading of life) is perceived in a very realistic manner. God grants his life-energy ( ruach) only for a limited time (3 Kings 17:17; Job 34:14). Man’s body, created from dust, returns to the earth and his spirit returns to God, Who first granted it (Ps 145:4 ¨ ; Eccl 12:1-7). Human life is short and ends quickly (Isa 40:6; Ps 38:5-7; 89:4-6; 102:15-16; Job 14:1-2; Eccl 3:2), because “ the days of our years are threescore years and ten; and if by reason of strength they be fourscore years, yet is their strength labour and sorrow; for it is soon cut off, and we fly away.”(Ps 89:10). However, in actual fact life ends up being even shorter – around 30 years for men and even less for women in connection with childbearing and high infant mortality. It was considered a happy blessing to die in old age, having become “full of days” (Gen. 25:8; Job 42:17; compare with Deut. 34:7). The Old Testament had not found an answer to how to treat premature death. After all, time is needed in order for life to reveal itself in full. Man himself could do very little, for example forbidding newlyweds to go to war (Deut 20:7, 2 Kings 18:33), but  for the rest there only remained to sorrow and hope in God’s omnipotence, which sometimes manifested itself (3 Kings 17:17-24; 4 Kings 18-37, 4 Kings 20:9-11). 1.2.  Israel did not perceive death, implacable and merciless, as an autonomous supernatural force. It is used by God to strike down (Hebrew nkh) people. Thus the Lord strikes down the cruel and wicked Nabal (1 Kings 25:3, 25:38), Uzzah, who dared to stretch his hands to the Ark of God (2 Kings 6:6-7), Sodom and Gomorrah (Gen 19:24); the firstborn of the land of Egypt (Ex 12:29); Dathan, Abiram and Korah’s people (Num 16:19-25); and He sends a pestilence on the Israelites for conducting a census (2 Kings 24:15-25), among other examples. Those attempting to get close to God risk death (Ex 19:16-25; 33:5, 20-23; Lev 16:1; Isa 6:5). In general God Yahweh kills and makes alive, wounds and heals, and no one can escape His hand (compare Deut 32:39). He casts down to Hell and lifts up (1 Kings 2:6); His might is astounding: “ Thou hidest thy face, they are troubled: thou takest away their breath, they die, and return to their dust.” (Ps 103:29). Any attempt to approach Him already conceals death in itself (Ex 19:16-25; 33:5, 20-23; Lev 16:1; Isa 6:5).

http://bogoslov.ru/article/2924422

Самое позднее текст мог быть составлен в 1-й пол. II в. до Р. Х. Возможно, он был записан до сформирования кумран. общины. Хотя имя патриарха в отрывке не упоминается, его легко идентифицировать, поскольку он называет Левия своим отцом, а Амрама - своим сыном (4Q542 fragm. 1 ii 9, 11). Текст содержит благословение, данное Каафой сыновьям, подобное священническому (4Q542 fragm. 1 i 1-4), предостережение против браков с язычниками, поскольку это грозит потерей наследия предков (4Q542 fragm. 1 i 4-7), призыв следовать наставлениям патриархов (4Q542 fragm. 1 i 7 ii 1), напоминание сыновьям об их роли в буд. суде над грешниками (4Q542 fragm. 1 ii 1-8), наставление одному Амраму и его потомкам о писаниях предков, переданных сначала Левию, потом Каафу, а теперь Амраму (4Q542 fragm. 1 ii 9-13). Главной темой произведения было наследственное священство. В ВЗ Кааф не является священником. Он был главой семейства, отвечающего за перенесение содержимого ковчега (Числ 3-4). Но его внуком был Аарон, с к-рого началось священство (Исх 28-29; Лев 8-9). О священстве Каафа говорится впервые в арам. Книге Левия (Cantabr. Taylor-Schechter. 16. 94. Col. c 5-7). Запрет браков с язычниками для священников отсутствует в Лев 21. 7, но отражен в апокрифах, связанных с именем Левия (Bodl. Hebr. Genizah fragm. C 27. Col. b 16-17; Test. Lev. 9. 9-10), и в 4QMMT B 75-77. Предание о писаниях, к-рые сохранили потомки Левия, содержится также в арам. Книге Левия (Cantabr. Taylor-Schechter. 16. 94. Col. e 17-18, 23) и в кн. Юбилеев (Юб 45. 15). В основе его, возможно, лежит заповедь об учительской роли священства (Лев 10. 11; Втор 17. 18). Судебные функции потомков Каафа либо связаны с представлениями о роли праведников (ср.: 1 Енох 91; Мф 19. 28; Откр 20. 4), либо указывают на связь священнической и царской власти (см.: Быт 49. 10; арам. Книга Левия, гл. 66-67 (Cantabr. Taylor-Schechter. 16. 94. Col. c 5-7)). Вероятно, «Завещание Левия», «Завещание Каафа» и «Видения Амрама», найденные в Кумране, составляли цикл повествований о патриархах, объединенный общей идеей наследственного священства (м.

http://pravenc.ru/text/182429.html

But that our glorifications do not remain fruitless, the Holy Church often appeals to the very Spirit Comforter with the prayer: " O Heavenly King, the Comforter, the Spirit of Truth who art everywhere and fillest all things. Treasury of Blessings, and Giver of life: Come and abide in us, and cleanse us from every impurity, and save our souls, O Good One. " (1967 OCA translation). (Liturgical texts above mostly from Archimandrite Ephrem (c) 10 Feb. 2001) Pentecost for the Jews was one of the three great annual feasts (Exodus. 23:14, 16, 17; Deut. 16:16). By the day of Pentecost the Jews had finished the harvest, which began with the feast of Pascha, according to that the fiftieth day after the first day of Pascha was actually the feast of the ending of the harvest, in which under the law they should offer to God a thanksgiving sacrifice from fruits of the earth. (Exodus. 23:16; Num. 28:26). Over time this feast began to incorporate and commemorate the giving of the Sinai law received by the Hebrews within 50 days after their exodus from Egypt. For the Jews this feast was solemn and joyful (Deut. 16:11), and for this feast they flocked to Jerusalem in great numbers. Each of them considered it a sacred duty to visit the Holy City, in order to bring in gratitude to God the sacrifice from the gathered harvest, established by the law, (Lev. 23:17, 30), and it was considered obligatory not only for Palestinian Jews, but also for those outside of Palestine living in countries all over in the then known world. Therefore in Jerusalem for the feast of Pentecost it was possible to meet those arrived from Rome, Egypt, Crete, Mesopotamia, from all areas of Asia Minor and Western Asia, from " all of the people under Heaven " , not only Jews, but also proselytes, i.e. those converted from paganism (Acts 2:5, 9:11, 20:16). The mighty wind was closest to the prophecy, and the appearance of fiery tongues was seen as the sign of the coming of the Holy Spirit. The mighty wind and vision of fiery tongues proceeded not for long, maybe for a moment; but the Holy Spirit has always poured himself out into the souls and hearts of the believer.

http://pravoslavie.ru/62260.html

6908 Hesiod Op. 719–721; Livy 44.34.4–5; Horace Sat. 1.4.81–82; Martial Epigr. 3.28; Dio Chrysostom Or. 37.32–33; Lucian A True Story 1; Slander passim; Marcus Aurelius 6.30.2. 6909 1QS 7.15–16; Sib. Or. 1.178; Josephus Ant. 13.294–295; 16.81; Ag. Ap. 2.89; War 1.77, 443, 532, 564; Philo Abraham 20; Spec. Laws 4.59–60; T. Ab. 12:6–7B; Rom 1:30 ; Sipre Deut. 1.8.2–3; 275.1.1; " Abot R. Nat. 9, 40A; 41, §116B; b. c Arak. 15a-16a; B. Bat. 39ab; Pesah. 118a; Sanh. 103a; Ta c an. 7b; Pesiq. Rab Kah. 4:2; Gen. Rab. 79:1; 98:19; Exod. Rab. 3:13; Lev. Rab. 16:6; 26:2; 37:1; Num. Rab. 16:6; Deut. Rab. 5:10; 6:8,14; Ecc1. Rab. 3§1. 6910 Kraeling, John, 11–12. 6911 E.g., Justin Dia1. 69:7; b. Sanh. 43a; 107b. For more detailed discussion, see Klausner, Jesus, 27–28, 49–51, 293; Dalman, Jesus in Talmud, 45–50; Herford, Christianity 50–62; Gero, «Polemic»; Horbury, «Brigand,» 183–95; Stanton, Gospel Truth, 156–58. 6912 E.g., Homer Od. 18.15,406; 19.71; see more detailed comment on John 7:20 . 6913 Stanton, Gospel Truth, 161–62, suggesting that Mark 3and Q attest it independently. (But Mark may follow Q here.) 6914 Deut 4:2; 33:9; 1 Chr 10:13; esp. Ps 119:9, 17, 67, 101, 158 ; John 17:6; 1 John 2:5 ; Jub. 2:28; CD 6.18; 10.14,16; 20.17; 1QS 5.9; 8.3; 10.21; Sib. Or. 1.52–53. See Pancaro, Law, 403–30. 6915 Also, e.g., T.Ab. 11:5B. 6916 E.g., 4 Bar. 5:28. Cf. John 3:3 , where only the righteous will «see» the kingdom. 6917 E.g., Mark 9:1 ; Heb 2:9; Sib. Or. 1.82 (of Adam); Gen. Rab. 21:5; Lev. Rab. 18:1; Pesiq. Rab. 48:2; «taste death " s cup» in Tg. Neof. 1 on Gen 40:23 ; and on Deut 32:1 ; cf. Homer Od. 21.98. A newborn infant who died had merely «tasted life» (IG 14 1607 2171, in Horsley, Documents, 4:40, §12); cf. Longus 1.19; Musonius Rufus 19, p. 122.1. 6918 E.g., Gen 42:2; 43:8; 47:19 ; Num 4:19 ; Deut 33:6; 2 Kgs 18:32; Ps 118:17 ; Ezek 18:17, 21, 28; 33:15 ; L.A.B. 23:10. 6919 Cf. Philo Abraham 51–55; 4 Macc 16:25; Ecc1. Rab. 9:5, §1. In other Jewish traditions, the prophets died (cf. also T. Mos. 1:14–15) but their words endure (Pesiq. Rab Kah. 13:3; Pesiq. Rab. 1:2). Of course, the observation that all great people have died and no one will escape this is a natural one (e.g., Lucretius Nat. 3.1024–1052).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

3561         Sipre Deut. 43.8.1; b. Šabb. 31a; Yoma 76a; Exod. Rab. 15:30; Lev. Rab. 10:3; Num. Rab. 16:7; Deut. Rab. 2:24; 10:4; Lam. Rab. proem 2; Lam. Rab. 1:17, §52; SongRab. 2:16, §1; Pesiq. Rab. 15(often in parables); cf. Gen. Rab. 86(modeled after Exod 4:22, but the tradition is attested early in Jub. 19:29). 3562 E.g., " Abot R. Nat. 35, §77; 44, §124 B; Sipra Behuq.pq. 2.262.1.9; Sipre Deut. 43.16.1; 45.1.2; 352.7.1; b. Šabb. 31a, 128a; Pesiq. Rab Kah. 9:5; 14:5; Exod. Rab. 46:4–5; Num. Rab. 5:3; 10:2; Deut. Rab. 1:6; 3:15; Lam. Rab. proem 23; Lam. Rab. 3:20, §7. 3563         Sipre Deut. 96.4.1; cf. similarly Sipre Deut. 308.1.2. The discussion continues in later texts: Israel are God " s children when they obey him (Deut. Rab. 7:9); God begot Israel as an only child, but will treat them as slaves if they disobey (Pesiq. Rab. 27:3; cf. John 8:35 ); Bonsirven, Judaism, 48–49, cites some other revelant texts (including Sipre Num. on 15:41). 3564 E.g., b. Ber. 7a (apocryphal bat qol to R. Ishmael), 19a (Honi the Circle-Drawer, but the antiquity of the tradition is difficult to date); cf. Sukkah 45b (R. Simeon ben Yohai). See especially Vermes on charismatic rabbis, discussed on pp. 270–72 (Vermes, Jesus the Jew, 210–11, citing b. Ta c an. 23b; followed by Borg, Vision, 45; tentatively by Charlesworth, Pseudepigrapha and NT, 82). 3565 See on «the Jews» in the introduction, above; cf. similarly Ellis, Genius, 24. Early Jewish readers, both Christian and non-Christian, probably assumed the idea of future inheritance in sonship language; see Hester, Inheritance, 42. 3566 E.g., m. Sotah 9:15; t. B. Qam. 7:6; Hag. 2:1; Péah 4:21; Sipra Behuq. pq. 8.269.2.15; Sipre Deut. 352.1.2; b. Ber. 30a, bar.; p. Sanh. 10:2, §8; Pesiq. Rab Kah. 24:9; Lev. Rab. 1:3; 7:1; 35:10; see further texts in Marmorstein, Names, 56–58; cf. 3Macc 5:7; 7:6; personal prayer in Jos. Asen. 12:14. Outside 3Macc 6:8, the title appears regularly in prayers, especially in rabbinic texts (Moore, Judaism, 2:202–10; cf. McNamara, Targum, 116ff.), but these probably reflect some early and widespread prayer language (e.g., the Kaddish, adapted no later than Q in the Palestinian Jesus tradition; see Moore, Judaism, 2:213; Smith, Parallels, 136; Jeremias, Theology, 21; Jeremias, Prayers, 98); see esp. Vermes, Jesus and Judaism, 40. «My father» may have sounded strange (Jeremias, Message, 17; idem, Prayers, 57; Israel as a whole applies it in Sipra Qed. pq. 9.207.2.13), but «our Father» certainly did not. For OT usage, see Jeremias, Prayers, 12; for «intertestamental» literature, see ibid., 15–16; nor is the title unique to Judaism and its religious descendants (Mbiti, Religions, 63, 83).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

4058 For the importance of the eyewitness component in «witness,» see, e.g., Aune, Environment, 81; Painter, John, 8; Trites, Witness, 4–19,136–39. 4059 Michaels, Servant, 36. Cranfield, «Baptism,» 58, argues that it was a vision but a real communication to Jesus; Bultmann, History, 248, thinks it describes an objective happening as in Matthew and Luke, but only because it is a faith legend. 4060         Pace Hill, Prophecy, 59; Johnston, Spirit-Paraclete, 18; cf. Bürge, Community, 52; Borg, Vision, 41,53 η. 19; Anderson, Mark, 75; Kelber, Story, 18–19; Hooker, Message, 13; Robinson, Problem, 81; Kingsbury, Structure, 14. 4062 Cf. also the christological inclusio of 1:1,18; 20(elsewhere, e.g., the sympathetic, choruslike εκκλησα, or public assembly, at the opening and close of Chariton Chaereas and Callirhoe). 4063 Cf. also dramatic language for personal deliverances (e.g. Ps 18:7–16 in context and some Qumran hymns, perhaps including the controversial «messianic» text 1 QH 3, which depicts the psalmist " s sufferings in terms of eschatological messianic woes). Mark " s heaven rending corresponds with the temple curtain " s rending (Rhoads and Michie, Mark, 46), but John omits this scene for other reasons than his own omission of the veil (Mark " s connection is subtle anyway). 4065 Frequent in rabbinic texts, e.g., Sipre Deut. 357.10.3; b. B. Bat. 58a, 73b, 85b; c Erub. 54b; Mak. 23b; Pesah. 114a (=Hu1. 44a); Sanh. 104b; Šabb. 88a; p. c Abod. Zar. 3:1, §2; Hor. 3:5, §3; Sotah 9:16, §2; Ta c an. 4:5, §10; Lev. Rab. 19:5–6; Lam. Rab. 1:16, §50; Ruth Rab. 6:4; Pesiq. Rab Kah. 9:2, 11:16,17:5; reportedly Tannaitic sources in b. Hu1. 44a; Ketub. 104a; Šabb. 33b; Sotah 21a; Ecc1. Rab. 7:12, §1; Song Rab. 8:9, §3 (but many of the attributions are presumably part of later haggadah). For nonrabbinic parallels, see comment on 12:28. The connection cannot be limited to an Aqedah allusion (contrast Stegner, «Baptism»). 4067         B. Pesah. 94a; Hag. 13a, anachronistically attributed to ben Zakkai; similarly R. Isaac in b. Sanh. 39b. Although the evidence is quite late, it might be relevant that the bat qol could have eschatological ramifications in some very late rabbinic sources (Lev. Rab. 27:2).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

6785 As noted by Dionysius of Halicarnassus Lysias 24; see likewise Cicero Or. Brut. 40.137. Cf. returning the charges in other handbooks: Rhet. Alex. 36, 1442b.6–9; Rhet. ad Herenn. 3.3.6; Hermogenes Issues 39.1–5. 6786 E.g., Xenophon Hel1. 2.3.37. 6787 Thus Cicero Mur. 29.60, dealing softly with Marcus Cato. 6788 E.g., Horace Carm. 4.6. 6789 Dodd, «L " arrière-plan»; idem, More Studies, 46–47; cf. Dozeman, «Sperma» Dodd, More Studies, 41–42, heavily emphasizes the Abraham material here. Contrast Robinson, «Destination,» 123–24 n.1. 6790 For such sarcasm in the face of hostility, see, e.g., Silius Italicus 11.254–255; Matt 23:32; perhaps 1 Kgs 22:15. 6791 Thus Jesus employs parody (see Stibbe, Gospel 118; cf. Rev 13:3, 18; 17:8). Some later philosophers also spoke of hearing and speaking God " s message as if in his presence (Porphyry Marc. 15.258–259, though for him this means undistracted by bodily desires). 6792 See, e.g., Aeschines Timarchus 107; Cicero Pis. 2.3; Verr. 2.2.1.1–2; Agr. 24.63–64; Cat. 1.6.14; perhaps Acts 24:19. 6793 E.g., Rom 4:1 ; Sipre Deut. 311.1.1; 313.1.3; " Abot R. Nat. 23, §46B; 36, §94; b. Ber. 6b; Ned. 32a. Those not his descendants also could greet him with the honorary title «father» (T. Ab. 2:3A; 9:4B); in some sense he was father of the whole world (t. Ber. 1on Gen 17:5 ). Cf. «our fathers» in 6:31. 6794 E.g., Gal 3:7; 4 Macc 6:17, 22; 18:1. Later teachers even emphasized God " s special pre-creation forethought for the patriarchs (Gen. Rab. 1:4, citing Hos 9:10 ). 6795 Many Tannaim probably even denied the use of the phrase to proselytes (m. Bik. 1:4–5; Cohen, «Fathers»). 6796 Augustine Tr. Ev. Jo. 42.5.2 triumphantly reads the stones in that passage as Gentile Christians. 6797 Schnackenburg, John, 2:210. 6798 E.g., Mek. Pisha 16.165–168 (other opinions in 16.169–172); p. Ta c an. 1:1, §8; Gen. Rab. 55:8; 74:12; 76(Jacob " s merit); 84and 87(Joseph " s merit); Exod. Rab. 2:4; 15:10; 23:5; Lev. Rab. 34:8, bar; Num. Rab. 13:20; Song Rab. 4:4, §4; Pesiq. Rab. 10(in prayer); see further Moore, Judaism, 1:537. Some Tannaim suggested they could have used more merit (Sipre Deut. 2.1.1–4); some Amoraim attributed the exodus to the merit of, or faith in, Moses (Exod. Rab. 15:3; 16:1), to righteous acts (Exod. Rab. 1:28; Lev. Rab. 28:4; Num. Rab. 20:22), to the merits of Israelite women (Exod. Rab. 1:12; Num. Rab. 3:6, bar.), or to various factors, including patriarchal merits (Deut. Rab. 2:23).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010