Источник: Joshua M. Moritz, The Search for Adam Revisited: Evolution, Biblical Literalism, and the Question of Human Uniqueness, Theology and Science 2011, 9:4, P. 367-377.  Перевод с английского А.А. Космарского (с сокращениями). J.C. Greene, The Death of Adam: Evolution and its Impact on Western Thought (Ames: Iowa  State University Press, 1959). См.: Richard N. Ostling, ‘‘The Search for the Historical Adam’’, Christianity Today (June 2011). David N. Livingstone and Mark A. Noll, ‘‘B.B. Warfield (1851–1921): A Biblical Inerrantist as Evolutionist,’’ Isis 91:2 (June 2000): 283. Joseph E. Illick, ‘‘The Reception of Darwinism at the Theological Seminary and the College at Princeton, New Jersey: Part II. The College,’’ Journal of the Presbyterian Historical Society 38 (Dec 1960): 115. David N. Livingstone, ‘‘The Idea of Design: Vicissitudes of a Key Concept in the Princeton Response to Darwin,’’ Scottish Journal of Theology 37 (1984): 347. Дело «Штат Теннесси против Джона Томаса Скоупса»: судебный процесс над школьным учителем Джоном Скоупсом, который был обвинен в нарушении антидарвинистского «акта Батлера» — закона, запрещающего преподавать в учебных учреждениях штата «любую теорию, которая учит о том, что человек произошёл от животных низшего порядка». Скоупс был признан виновным, но суд высшей инстанции отклонил приговор по техническим соображениям. Процесс вскрыл раскол в среде американских христиан между фундаменталистами, настаивающими на буквальном прочтении каждого предложения Библии, и модернистами, считающими, что наука совместима с религией в теистическом эволюционизме. — Прим. пер. Ronald L. Numbers, The Creationists: The Evolution of Scientific Creationism (Berkeley, CA:University of California Press, 1992), 74. Gordon Wenham, ‘‘Sanctuary Symbolism in the Garden of Eden Story,’’ in I Studied Inscriptions from Before the Flood: Ancient Near Eastern, Literary, and Linguistic Approaches to Genesis 1–11 (Sources for Biblical and Theological Study, Vol. 4), ed. Richard S. Hess and David Toshio Tsumura (Winona Lake: Eisenbrauns, 1994), 399.

http://bogoslov.ru/article/5595056

Tweet Нравится Bulgarian Church reasserts rejection of Crete Council November 23, 2016 Photo:      Meeting last week, the Holy Synod of the Church of Bulgaria came to a conclusion on the Council of Crete and its decisions, maintaining their earlier rejection of it. The patriarch of Bulgaria has informed Archbishop Ieronymos of Athens by letter of the synod " s decision, with an official announcement expected soon . The Bulgarian Synod is the first to have made an official decision regarding the documents adopted on Crete in June. The Holy Synod of the Greek Church is meeting today and tomorrow and is expected to come to a decision on the conciliar documents. 23 ноября 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Metropolitan Gabriel: “We decided not to go to Crete independently and according to conscience” Daria Zaxarieva, Metropolitan Gabriel of Lovech Metropolitan Gabriel: “We decided not to go to Crete independently and according to conscience” Daria Zacharieva, Metropolitan Gabriel of Lovech June 1, 2016 the Holy Synod of the Bulgarian Orthodox Church decided not to take part in the “Holy and Great Council” on Crete. The liberal Bulgarian media saw in it “the hand of Moscow.” Metropolitan Gabriel (Dinev) of Lochev reflects on what dogmatic considerations stood behind their decision and why it could not have been made under Moscow influence, how Bulgarians relate to Russians and Greeks, why the Bulgarians agreed at the preliminary meetings to the principle of consensus for making decisions, and how to relate to the World Council of Churches and ecumenism. Bulgarian Orthodox Church withdraws from Pan-Orthodox Council in Crete Bulgarian Orthodox Church withdraws from Pan-Orthodox Council in Crete The Holy Synod demanded the postponement of the council unless its various demands were met, but given that this is unlikely to happen, the Synod’s decision effectively amounts to withdrawal. Bulgarian Orthodox Church: Outside the Orthodox Church " there are no other churches, only heresies and schisms " Bulgarian Orthodox Church: Outside the Orthodox Church " there are no other churches, only heresies and schisms " On the matter of the Orthodox Church’s stance towards the wider Christian world, the Synod took into consideration a letter from Metropolitan Gavriil of Lovech and priests of his diocese, and a letter from Metropolitan Nikolai of Plovdiv that included a petition signed by 240 priests of his diocese Комментарии Daniel Brown 23 ноября 2016, 23:00 That " s why there is no unity in Chtist " s one Holy church © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/98871.html

O Holy Martyrs and Right-believing Kings Archil and Luarsab, entreat Christ God to deliver us from every iniquity! Apparently this is Khuzaim bin Khazim, the caliph’s viceroy of Armenia. Historians are divided as to the date of St. Archil’s martyrdom. For a full study of the subject see Cyril Toumanoff, Studies in Christian Caucasian History (Washington D.C.: Georgetown University Press, 1963), pp. 394–95. Archpriest Zakaria Machitadze For further information on the book THE LIVES OF THE GEORGIAN SAINTS by Archpriest Zakaria Machitadze contact St. Herman Press : St. Herman Press, P.O. Box 70, Platina, CA 96076 4 июля 2007 г. Holy Martyr Shalva of Akhaltsikhe (†1227) Commemorated June 17/30 Holy Martyr Shalva of Akhaltsikhe (†1227) Archpriest Zakaria Machitadze Saint Shalva of Akhaltsikhe was a brilliant military commander in the army of Queen Tamar and the prince of Akhaltsikhe. After his victory at Shamkori in the Ganja region, Shalva carried with him the flag of the caliph, as a sign of the invincibility of the Christian Faith, and conferred it, along with the wealth he had won, as an offering to the Khakhuli Icon of the Theotokos. The Lives of the Georgian Saints Archpriest Zakaria Machitadze The Lives of the Georgian Saints Archpriest Zakaria Machitadze Since the time of the ancient Greek historians, Georgia has been viewed as an enigma hidden behind impenetrable mountains and a complex language. Little has been written about this small country and its saints. Now, Pravoslavie.Ru presents the entire collection of the Lives of the Georgian saints which has been translated for the first time into English. These lives encompass the seventeen hundred years of Orthodox Christianity in Georgia. The stories of ascetics and bishops, warriors and noblemen are intertwined with the tumultuous history of the Georgian land. Venerable Father Giorgi of the Holy Mountain(†1065) Commemorated June 27/July 10 Venerable Father Giorgi of the Holy Mountain(†1065) Archpriest Zakaria Machitadze Saint Giorgi’s family had its roots in the region of Samtskhe in southern Georgia. Giorgi was born in Trialeti to the pious Iakob and Mariam.When Giorgi reached the age of seven, the God-fearing and wise Abbess Sabiana of Tadzrisi Monastery in Samtskhe took him under her care. Giorgi spent three years at Tadzrisi, and when he was ten his father sent him to KhakhuliMonastery, to his own brothers Sts. Giorgi the Scribe and Saba. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю:

http://pravoslavie.ru/7287.html

Foreign same-sex couples to be forbidden to adopt Russian children Moscow, May 30, 2013 The deputies of the State Duma from the " One Russia " party have prepared amendments in the family codex of the Russian Federation that forbid adoption of Russian children by foreign same-sex couples. This has been confirmed today by the general council secretary of " One Russia " , deputy speaker of the lower chamber of the Parliament Sergei Neverov, at the meeting with the deputies of the legislative assembly of the Novosibirsk region, reports Itar-Tass. According to him, in regard to the passing of the law legalizing same-sex marriages in France, the deputies of the fraction have prepared amendments to the family codex that forbid adoption of Russian children by same-sex couples from those countries whose legislation allows or recognizes such marriages. On May 18, the president of France Francois Hollande signed the law legalizing same-sex marriages in the country and allowing such couples to adopt children. So France has become the fourteenth country in the world to legalize such marriages. It is supposed that the first marriage according to the new legislation may be performed already early in June. Once the law has gone on to the statute books in France, Russia, which had made the adoption agreement with France, can raise the question of annulling this agreement, explained the head of the Duma Committee on Family, Women and Children, Elena Mizulina ( " A Just Russia " Party). At the same time she pointed out that " this document has not been ratified yet " . And Alexei Pushkov, head of the State Duma " s international affairs committee (the " One Russia " ), has advocated the complete rejection of concluding bilateral adoption accords with countries which have passed legislation on homosexual marriages, because, according to him, in such cases nobody can guarantee that even after adoption of a Russian child by a traditional family he will not be readopted by a homosexual family. He also believes that prohibition of foreign adoption of Russian children in states that allow same-sex marriages must be introduced nationally in the legislation of the Russian Federation. In her turn, Olga Batalina, the deputy chairman of the Duma Committee on Family, Women and Children (the " Only Russia " ), has informed that on June 13, two profile committees " on family issues and on international affairs " would hold a joint meeting where they would discuss which amendments should be made to which laws so that children adopted abroad could not be adopted by homosexual families. " Today, the process of adoption is organized and carried out without difficulties. We must absolutely cut out of this process with those who are in same-sex unions or who may potentially enter into them, " she said in the interview with Izvestia. Pravoslavie.ru 31 мая 2013 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/61879.html

Serbia without Kosovo is like a corpse without soul and heart, Patriarch Irinej says/Православие.Ru Serbia without Kosovo is like a corpse without soul and heart, Patriarch Irinej says Hieromonk Ignaty (Shestakov) Gracanica, Kosovo, June 29, 2015 On June 28 Serbs all over the world commemorated the Battle of Kosovo (1389) – Vidovdan. On this day solemn services, processions of the cross, prayers for repose of souls of the heroes who gave their lives for the faith and freedom are held in Serbia and abroad.      This year at Gracanica Monastery of the Dormition of the Mother of God in Kosovo His Holiness Patriarch Irinej celebrated a Divine Liturgy with several Serbian hierarch concelebrating. After the service the primate addressed himself to the faithful and noted that on that day all Serbs were spiritually with Kosovo. “Today the eyes, thoughts, and feelings of all Serbs – in our motherland and all over the world – are spiritually here, together with us. There is no greater sacrifice than to lay down one’s life and sacrifice oneself; it was this sacrifice that the Holy Prince Lazar made and with him – the numerous army of Kosovan heroes who came together with him to the Battle of Kosovo (“the Kosovo Polje”), who shed there their blood and filled this holy soil with it,” the patriarch accentuated. Speaking of the special significance of Kosovo and Metodija (Metohija) for all Serbs, the Patriarch stressed that they (Serbs) should make every effort so that Kosovo could remain Serbian. “What is Serbia without Kosovo and Metodija? It is a corpse without a soul and heart. Holy Serbia can exist only together with Kosovo and Metodija,” Patriarch Irinej emphasized. Metropolitan Amfilohije of Montenegro and the Littoral, Bishops Joanikije of Budimlje- Niksic, Teodosije of Raska-Prizren, Jovan of Slavonia, Atanasije of Zahumlje and Herzegovina (retired) as well as an assembly of clergy concelebrated with the Patriarch at the Divine Liturgy at Gracanica. The faithful from Serbia, Montenegro, Republika Srpska, and diaspora came to Gracanica and Gazimestan (the monument commemorating the Battle of Kosovo). At the end of the Vidovdan celebration the fallen Serbian heroes were commemorated.

http://pravoslavie.ru/80356.html

Иля From: volia1969@gmail.com Subject: ниагара Date: June 8, 2007 03:03:06 PM To: sinilga1@gmail.com про стихи трудно сказать, кому они посвящены, это часто послание и себе, и какому-то конкретному человеку и всему человечеству одновременно :)) да, конечно, я про Аню думаю, помнишь, я тебе говорил, что еще с ранней юности желал делать в жизни одно дело и любить только одну женщину? честно сказать? бывает и тяжело, я тут временами срывался на бутылку ((: но вот недавно, как раз на джорданвилльском кладбище, ранним утром, когда проснулся, теплота молитвенная пришла, которой давно не было, словно Господь рядом стоит и говорит: «Ну что же ты, посмотри, как светел и прекрасен мир молитвы и духовной жизни, от которого ты отстраняешься и бежишь». было так хорошо: дышалось легко, роса и тишь кругом, только горлица где-то вдали плачет… я сразу из Цоя вспомнил: «песен еще ненаписанных сколько, скажи, кукушка, пропой, в городе мне жить или на выселках, камнем лежать или гореть звездой, звездой?.. кто пойдет по следу одинокому? сильные да смелые головы сложили в поле, в бою. мало кто остался в светлой памяти, в трезвом уме да с твердой рукой в строю, в строю» там еще в конце слова прямо в тему (если только написать обращение с большой буквы): «хорошо с Тобой, да плохо без Тебя…» вот :)) From: sinilga1@gmail.com Subject: ниагара Date: June 8, 2007 03:41:33 PM To: volia1969@gmail.com Светлый ты мальчик. У тебя красивый и большой путь жизни. Сейчас ты немного окрепнешь, откроются новые жизненные перспективы и появятся внутренние силы. Я чувствую это. У меня тонкая интуиция на людей и обстоятельства. Я тебе это раньше не говорила, но говорю сейчас для поддержки. Есть люди, в которых скрыто что-то, что должно открыться миру со временем и принести пользу многим. Вот ты и есть такой человек. Ты на своем месте. Слово и песня — это большая сила, они очень многое могут. Но пробуждай, пробуждай в себе внутреннюю силу. Да, страсти бушуют в душе, как стихийное бедствие, и губят в нас духовную силу! Мы ищем легких путей. Ведь, к примеру, проще сказать, что я — атеист, нежели доказывать всему миру веру в Бога.

http://azbyka.ru/fiction/angely-prixodya...

Militants intend to destroy all churches in the seized city of Mosul in northern Iraq Mosul, June 17, 2014      Terrorists from “The Islamic State of Iraq and the Levant” (Isis) group intend to destroy all churches in the city of Mosul in northern Iraq (396 kilometres from Baghdad), which they have seized, reports ITAR-TASS . According to the Al Mayadeen TV channel, the armed extremists who follow the doctrine of religious intolerance (takfir), announced this on Monday to Mosul residents through loudspeakers, installed on the automobiles with black flags, which are moving around the city, informing the population about orders of the islamists. On June 14 takfirists executed in the city 12 sheikhs-theologians for refusing to swear allegiance to them. The sheikhs were executed by shooting before the Al-Isra Mosque. Then the ban on selling alcoholic drinks and cigarettes was declared and women were ordered to wear abayas – a traditional outer garment worn by Muslim women. From today, Christians of Mosul will most probably be persecuted, reports Al Mayadeen . In the Syrian city of Rakka (Ar-Raqqah) on The Euphrates, where the ISIS has been throwing its weight around for more than a year, Christian men are ordered to pay jizyah in gold – a tax levied per capita on some categories of subjects for refusal to embrace Islam. Three days ago takfirists already attacked an Armenian Church in Mosul. Their appearance in the second largest city of Iraq has provoked a mass outflow of population to Erbil – the capital of the Iraqi Kurdish autonomy. Over 600,000 residents have moved there. In Mosul (1.8 million people) under Saddam Hussein the number of Christians reached 30% of the population. Assyrians, Nestorians, Chaldeans, who belong to ancient Oriental Churches, live here in addition to Armenians. There are several ancient churches in the city: the 13th century St. Peter’s Cathedral (Es Sefa), the 8th century St. Thomas’ Chapel, Al-Tahira Monastery (of the Most Pure Mother of God) and a number of other churches. Mosul is also famous for its mosques, one of which is built on the site of the Biblical Prophet Jonah’s tomb. 20 июня 2014 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/71623.html

Как однажды заметила Голда Мейр, у Израиля не было друга надежнее Ричарда Никсона, спасшего еврейского государство в войне Йом Киппур. Однако тот Ричард Никсон, которого помнит автор этих строк, не был глух к урокам истории. Он говаривал: “Политик должен смотреть далеко вперед”. В Сан-Клементе, после того как Никсон побеседовал по телефону с Ицхаком Рабином, нашим израильским приятелем, с которым мы познакомились на исходе войны Йом Киппур, – после того как Никсон повесил трубку, моя жена Шелли спросила бывшего президента, каковы, с его точки зрения, перспективы Израиля. “Перспективы?” – задумчиво переспросил Никсон. Он вытянул правую руку, выставил вверх большой палец, как римский император, выносящий приговор гладиатору, – и медленно опустил ладонь большим пальцем вниз. Спрашивать, что он думает о перспективах Запада, я не стал. Robert J. Samuelson, “The Specter of Global Aging”, Washington Post, February 28, 2001, p. 25. Population Division, Department of Economic and Social Affairs, United Nations Secretariat, Replacement Migration: fs It a Solution to Declining and Ageing Populations? March 21, 2000, p. 139. Ibid., p. 137. Peter G. Peterson, Gray Dawn: How the Coming Age Wave Will Transform America and the World (New York: Times Books, 1999), p. 18. “The Population Vacuum: Though Humanity Is Imploding, Demographers Refuse to Urge Women to Have More Babies”, Report Newsmagazine, June 5,2000, p. 43. Jonathan Steele, “The New Migration: Affluent, Controversial”, Guardian, October 30, 2000, p. 17. London Observer Service, “British Whites to Be Minority by Year 2100”, Houston Chronicle, October 8, 2000,p.34. Roger Cohen, “Illegal Migration Increases Sharply in European Union”, New York Times, December 25, 2000, P.I. Molly Moore, “Smuggling of Humans into Europe Is Surging”, Washington Post, May 28,2001, p. 1. Nicholas Eberstadt, “The Population Implosion”, Watt Street Journal, October 16, 1997, p. 22. Steele, p. 17. Roger Cohen, “From Germany’s East to West, Conservatives Try to Span Gulf”, New York Times, June 1,2001, p.l.

http://azbyka.ru/fiction/smert-zapada/6/

Поэтому относящиеся к этому предмету постановления не приведены в точность, и нельзя поручиться, чтобы в разных местах государства не было разницы в образе действий. Но так как с этого времени мы имеем войти в еще более дружественную связь с вашим государством, и так как подвергать жестоким преследованиям наших людей, принявших веру вашего государства, было бы несогласно с дружественностию наших отношений, то в настоящее время наше правительство рассудило и решило с этих пор не постановлять крутых законов против христиан, а обращаться с ними милостиво». (Письмо от 27-го числа 11-го месяца прошлого года). В каком смысле нужно понимать, и в каком действительно понимают эти и подобные декларации нынешнего японского правительства представители иностранных держав, миссионеры и японский народ, видно из следующих, небывалых до прошлого года фактов. Уже в христианских церквах, наравне с иностранными министрами и иностранными христианами, открыто молятся Богу японские христиане (я сам видел это в минувшую католическую и протестантскую Пасху в Йокохаме). Уже о принявших христианскую веру японцах сами миссионеры извещают во всеуслышание в периодических изданиях, называя японцев по именам, или описывая их так, что всякий, кто пожелает, тотчас может найти их (см. The Record of the presbyterian Church in the U.S. Of America, for June 1869 r. The Foreign Missionary, June 1869; New-York). Что же значит, что японское правительство и запрещает христианство, и в то же время игнорирует заведомых христиан? Что другое, как не то, что японское правительство сознает всю слабость и бесполезность своих указов. В самом деле, стоящие теперь во главе правительства несколько удельных князей и масса молодежи, успевшей или нет побывать за границей, но во всяком случае знакомой более или менее с иностранными науками и порядками, разумеется, еще не знают хорошо христианской веры (да и когда было узнать ее в пятнадцать лет, в продолжении которых японцы не успели придти в себя, ослепленные блеском наружных атрибутов европейской цивилизации), но они видят и чувствуют, что им не защититься от этой могучей силы, которая так властно господствует над Европой и Америкой.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Japons...

В большинстве своем это были ученые-евреи, попавшие в " отказ " , уволенные с работы, или уголовно преследуемые за желание эмигрировать из Советского Союза. В 1974 году из отдельных еврейских студенческих организаций, устраивавших демонстрации в защиту советских евреев, была создана американская еврейская организация Student Struggle, регулярно устраивавшая сидячие забастовки и демонстрации у советских консульств. И, наконец, в 1978 году, в Нью-Йорке, была создана организация юристов Lawyer Committee for Human Rights, практически состоящая из одних евреев, занявшаяся юридической помощью советским евреям, подавшим на выезд из СССР. В центральной американской прессе (в своем большинстве контролируемой евреями) - New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, San Francisco Chronicle, Wall Street Journal, The New Republican, Newsweek, US News and World Reports - положение советских евреев сравнивалось с положением негров на Юге США до принятия анти-дискриминационных законов. Результаты такой массированной кампании дали себя знать: к началу 80-х годов в борьбу за выезд советских евреев из Советского Союза вступила не только еврейская община США, но и не-еврейская часть американского либерального истеблишмента. К ним присоединились протестанты-евангелисты, традиционно видевшие в евреях " избранный Богом народ " , а в их эмиграции в Израиль - библейский " Исход " . Общественные акции и усилия прессы, в конце концов, проявились и на государственном уровне. В 1974 году усилиями еврейского лобби и вопреки позиции республиканской администрации " реалиста " Р. Никсона, Конгрессом США была принята поправка конгрессменов - " интервенционалистов " Джексона и Вэника, увязывающая торговые отношения США с СССР с эмиграционной политикой советских властей в отношении евреев. Это был первый акт американского правительства, превративший внутреннюю правовую проблему Советского Союза во внешнюю и политическую. (Продолжение следует) New York Times Book Review, July 19, 1973 New York Times Book Review, June 27, 1975 New York Times Book Review, June 27, 1975 J.

http://ruskline.ru/monitoring_smi/2004/0...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010