Others suggest that, as a Roman judge would write his sentence before reading it aloud, Jesus writes acquittal; this suggestion has much to commend it, because ancients could easily read the text with this assumption. 6633 It may not explain why he continued to write on the ground a second time in 8:8, unless he is now writing «guilty» as a verdict for the accusers. 6634 It may be that Jesus, following procedure in the Mosaic law ( Deut 17:4; 19:18 ), shows that the witnesses themselves lack integrity and that the case should therefore be dismissed. 6635 If so, only a sinless witness would do; if the Pharisees practiced leniency in capital cases by requiring such stringent eyewitness evidence that it was barely ever produced, 6636 Jesus took such new leniency to a higher leve1. 6637 Since cases were prosecuted on the basis of accusers, the withdrawal of accusers would lead to the woman " s acquitta1. 6638 That one who has turned from a sin should no longer continue in it was good Jewish teaching ( Sir 19:13; 21:1; 31:26 ); cf. John 5:14 . Children of the Devil versus God " s Son (8:12–59) A central theme in this discourse is the question of origins: Jesus is from above, from God; his opponents are from below, from the devi1. Jesus speaks here in spiritual terms concerning the world, not in ethnic terms (cf. 8:37, 56; 1 John 3:8; 5:19 ); but neither his interlocutors in the narrative nor some subsequent interpreters have heard the point of the conflict. What is clear is that a dialogue escalates from partial faith (8:30) to an attempt to kill Jesus (8:59), challenging the adequacy of mere claims to faith not demonstrated by perseverance (cf. 2:23–25). It is also clear that Jesus himself controls this escalation of tension; whereas he progressively leads a Samaritan woman into faith while challenging her presuppositions, here his challenges to his hearers» view of themselves inevitably provokes hostility. 1. The True Witness (8:12–20) This discourse opens with a christological affirmation (8:12) that in turn provokes challenge (8:13), leading to ideological conflict and ultimately (8:59) the threat of violence. 6639

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

В трапезном зале находится икона 1000-летия Крещения Руси, специально написанная к юбилею по благословению епископа Серпуховского Климента (Капалина) (ныне митрополит Калужский и Боровский), и размещена портретная галерея архипастырей Московского Патриархата, которые несли послушание в Канаде. 12 декабря 1993 года с правой стороны от входа в собор освящена звонница с тремя колоколами, построенная усердием активных певцов соборного хора Иллоны и Джона Маргитич в память об их отце — протоиерее Иоанне (настоятель собора с 23 мая 1956г. — +9.03.1991г.). Современное состояние [ править править код ] Общее число прихожан — 254 членов, из них около 100 регулярно посещающих богослужение. Приход состоит из двух частей: половина прихожан – «канадцы украинского происхождения», т.е. англоязычные потомки эмигрировавших с конца XIX века галицких и буковинских русинов из Австро-Венгрии, волынян и западных белоруссов, вторая меньшая половина — русскоязычные последней волны эмиграции из стран бывшего Советского Союза (в Эдмонтоне проживает 6 тыс. русскоязычных). С 2007 г. в приход вошла группа грузин. Большую роль в жизни собора играет собрание Приходского Совета. Чтобы быть членами приходского собрания, принимать участие в решении многих важных вопросов и иметь другие права, новоприбывшие должны официально оформить свою принадлежность к приходу через уплату финансового пожертвования на храм (взнос за церковное членство установлено в размере с человека или с семьи в год). При соборе действует Братство, которое возглавляет Джон Прокопюк (John Prokopuk) и Сестричество, которое организовывает ежемесячные чаепития, общие трапезы на большие церковные праздники, а также «St. Barbara’s Annual Fall Tea and Bazaar» (в 2008 году — в субботу 25 октября с 12:00-3:00 p.m.), на которых происходит распродажа кондитерских изделий и общение за чаем. В 2007 году председатель сестричества Диана Лопушинская (Deanna Lopushinsky) была награждена орденом св. Ольги III степени, активные члены сестричества медалями прп. Сергия Радонежского I степени. Первое воскресение каждого месяца после богослужения сестричеством организуется чаепитие (lunch) для прихожан в приходском зале, за которым сообщаются и обсуждаются общецерковные и приходские новости.

http://azbyka.ru/palomnik/Кафедральный_с...

3 новые проблемы богословия Выступление протоиерея Джона Бэра, ректора Свято-Владимирской семинарии (Нью-Йорк) в Феодоровском соборе Санкт-Петербурга 12 января, 2016 Выступление протоиерея Джона Бэра, ректора Свято-Владимирской семинарии (Нью-Йорк) в Феодоровском соборе Санкт-Петербурга Осенью 2015 года в рамках специального проекта, осуществляемого Общецерковной аспирантурой и докторантурой при поддержке Фонда Темплтона, в духовно-просветительском центре Феодоровского собора Санкт-Петербурга выступил ректор Свято-Владимирской семинарии (Нью-Йорк), известный православный богослов, профессор протоиерей Иоанн Бэр (Rev. John Behr). Тема его лекции-доклада: «Стать человеком» («Becoming human»). Сначала скажу два слова о себе, а потом вернемся к теме. Я вырос в Англии, мой дедушка был священником, еще один родственник был первым священником после революции, которого пригласили служить в Лондон в 1926 году. Моя бабушка говорила, что она росла в Париже вместе с будущим митрополитом Антонием (Блумом) . Потом они вместе переехали в Лондон. Мой отец был, кажется, первым священником, рукоположенным митрополитом Антонием. Он оказал большое влияние на мои первые шаги в Церкви. В подростковом возрасте я, как и многие дети священников, перестал ходить в церковь. Но в 17 лет я решил коренным образом поменять свою жизнь и ушел в Иоанно-Предтеченский монастырь в Молдоне, основанный архимандритом Софронием (Сахаровым) . Я продолжил обучение и защитил докторскую диссертацию в Оксфорде. Это было 25 лет назад. И вот уже на протяжении 25-30 лет я занимаюсь изучением творений святых отцов. Могу сказать, что с каждым годом становится всё сложнее и сложнее. На первый взгляд, можно подумать, что чем больше читаешь святых отцов, тем лучше их понимаешь, тем ближе к ним становишься. Но в действительности это не так: чем больше их читаешь, тем больше понимаешь, что образ их мышления очень сильно отличается от нашего современного образа мышления. Можно прочитать тексты святых отцов один раз и сказать себе: «Ну, я в принципе и так знаю, о чем они там все говорят. Эту цитату я узнаю у одного из них, другую – у другого». Но если перечитывать их год за годом, раз за разом на протяжении лет двадцати, то начинаешь понимать, что они мыслят совершенно по-другому. В этом – особое, аскетическое измерение в чтении отцов. Нужно не просто «набрать» из них какие-то зерна знаний, чтобы это знание как-то соотносилось с тем, что нам уже известно, но необходимо научиться смотреть на вещи таким образом, как смотрели они.

http://pravmir.ru/kogda-myi-v-tserkvi-my...

Не удалось извлечь искомое из базы (((

The New Testament presupposes the stream of Jewish worship and prayer. The Gospel of Luke records exquisite prayers by the Virgin Mary ( Lk. 1.46–55 ), the priest Zechariah ( Lk. 1.68–79 ), and the elder Simeon ( Lk. 2.29–32 ). Jesus himself, cir­cumcised on the eighth day and presented at the Temple on the fortieth, grew up in the tradition of Jewish prayer and piety with frequent appearances at the Temple and the synagogue. He not only gave instruc­tions on prayer but also practiced heartfelt prayer, seeking solitude in the hills where he could pray all night, not least before making important decisions ( Mk. 1.35 ; Lk. 6.12 ). The personal depth of Jesus’ prayers to God the Father breaks forth in dramatic moments of joyful confession ( Mt. 11.25 ), the giving of the Lord’s Prayer ( Mt. 6.5–13 ), the high priestly prayer to the Father ( Jn. 17 ), and the agony at Gethsemane ( Mk. 14.33–5 ), all of which exemplify the intimate relationship with God as a personal and loving Father which Jesus lived and taught. While the early church inherited much of the Jewish tradition of prayer, it gradually moved away from the Temple worship and cultic practices such as animal sacrifices, circumcision, and kosher foods, regarded as no longer compatible with the gospel. Instead, the church focused on its own rites of baptism, the Mystical Supper or Eucharist, and other rites that gradually developed into a whole tradition of worship continuously elaborated in content and structure. St. Paul, large sec­tions of whose letters read like prayers, is a primary figure of the Christian renewal of prayer and worship in trinitarian forms based on the view that each baptized Chris­tian is a living sacrifice to God ( Rom. 6.4, 13; 12.1 ) and the church is the body of Christ and the temple of the Holy Spirit ( 1Cor. 3.16–17; 12.12–27 ). Stirring echoes of early Christian prayers and aspects of wor­ship, replete with Old Testament language, frequently occur in the Book of Revelation, where the eschatological drama of salvation itself is recounted from the perspective of the worship of God (Rev. 4.4–11; 5.8–14; 7.9–12; 11.15–18; 12.10–12; 15.3–4; 19.1–8).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

It is unlikely that the early Christians would have invented the testimony of women: not all testimony was regarded as being of equal merit, and the trustworthiness of witnesses was considered essential (CD 9.21–22; 10:1). 10607 Most of Jesus» Jewish contemporaries held little esteem for the testimony of women; 10608 this reflects a broader Mediterranean limited trust of women " s testimony and speech, also enshrined in Roman law. 10609 Some, though not all, Jewish writers condemned listening to women more generally (e.g., Josephus Ant. 18.255; Syr. Men. 118–121 ,336–339). 10610 Indeed, even the disciples in the late tradition in Mark 16did not believe the women–a tradition that may reflect historical reality at this point (Luke 24:11). 10611 For the early Christians, neither the empty tomb nor the testimony of the women was adequate evidence by itself (cf. Luke 24:22–24); they further depended on the testimony of men for the public forum ( 1Cor 15:5–8 ). 10612 No one had apologetic reason to invent the testimony of these women, but the gospel writers may have a profound theological purpose in preserving it, perhaps related to the gospel " s power to transcend gender restrictions. 10613 For the account " s theological function in context, see the comment on 20:18. 2E. The Ascension (20:17) Such a moment of revelation would evoke intense emotion in an ancient setting, as it would be today. 10614 That she would embrace Jesus (implied in 20:17) would not be surprising whether or not mentioned; a woman might be expected to embrace a loved one she had wrongly assumed dead. 10615 In the context, «touch» probably refers to «embrace»; it is difficult to envision Mary, under such circumstances, merely poking a suspicious finger at Jesus» arm (cf. 20:25) or grabbing his right hand for an ancient promise of fidelity. Scholars have offered various proposals to explain the prohibition of «touching» Jesus–for example, an allusion to a biblical prohibition against touching the sacred during theophanies (Exod 19:12–13; but contrast 20:27). 10616 Some have suggested that Jesus» warning in 20that Mary not «touch» him before his ascension implies an ascension before the appearance in which Jesus invites Thomas " s touch (20:25–27). 10617 In such a case, the prohibition may recall the concept that elsewhere appears in the Apocalypse of Moses, where touching Adam " s body in a particular state endangers not only Eve but Adam (Apoc. Mos. 31:3–4); 10618 the value of this parallel, even if viewed as close, must presuppose that the account in the Apocalypse of Moses does not depend on an interpretation of Johannine tradition here; moreover, Adam refers to his corpse, and the idea or nature of danger is not clearly articulated.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Because God " s voice is often identified with thunder, 7886 and other heavenly voices could come as thunder (Rev 6:1; 10:3–4;14:2; 19:6), it is not surprising that some bystanders would mistake the heavenly voice for thunder. Pagans also often associated thunder with the supreme deity 7887 and believed that the supreme deity sometimes thundered to strike terror into an enemy army, 7888 or to encourage a favored mortal or to confirm his prayer. 7889 (If an allusion to Sinai were intended, 7890 God " s confirmation of Jesus» mission of the cross would constitute the new Sinai revelation; but cf. comment on 1:14–18.) On the theological level, however, this merely testifies to the depth of their incomprehension; even when God speaks from heaven, they cannot understand or believe. Some thought the voice was thunder; others, illustrating the continuing division in the multitude (7:12; 9:16), thought that an angel spoke to him (12:29). 7891 Because early Judaism often expected that God responded to prayers through angels, 7892 it is also not surprising that some would think that an angel had spoken to him; but while this conclusion represents more insight than assuming mere thunder, it underestimates the direct intimacy between the Father and the Son (8:29; 11:42) and again misunderstands Jesus» identity. By their misinterpretations «they confirm the assertions of Jesus that the " Jews» know neither him nor his Father (5:37; 8:19, 55; 15:21; 16:3; 17:25) and that they have never heard the voice of the Father (5:37).» 7893 One could argue that they thought that Jesus» «Father» (12:28) was an angel, but Jewish prayers typically invoked God as «father» and sought his glory. For that matter, readers would have assumed that even Gentiles should have understood Jesus» point; educated Jews knew that Greeks called Zeus «father» (Josephus Ag. Ap. 2.241). Greek references to the chief deity as «father» are abundant, including in the widely recited literature of the classical past. 7894 Greek religion from the earliest written period and Roman religion from an early period recognized Zeus or Jupiter as «father of gods and men,» 7895 «father of gods and king of men»; 7896 " father of gods»; 7897 humanity " s father by virtue of creation; 7898 «father» of all creation as its maker; 7899 «omnipotent father»; 7900 or simply «the father» or «Zeus father.» 7901 Thus both the Olympian deities 7902 and mortals 7903 frequently addressed him as «father.» In these images, the chief deity is the supreme patriarch and ruler of the cosmos, in the same way as the emperor could be hailed as «father» of the Roman state (Herodian 2.2.9; 2.6.2), «father» on earth as Jupiter was in heaven (Ovid Fasti 2.131).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла ИОАНН КАМА Иоанн Кама [копт. iwannhs yamh/ yame/ kame ] († 20.12.859), св. Коптской Церкви (пам. копт. 25 хойака/кихака (21 дек.)). Житие И. К. на коптском языке было составлено спустя более века после его смерти. Краткие сказания об И. К. находятся в копто-араб. Александрийском Синаксаре (XIII-XIV вв.) и в его эфиоп. версии. Нек-рые сведения встречаются в Чудесах Пресв. Богородицы, дошедших в переводе на эфиоп. язык (не ранее кон. XIV в.), и в описании святынь (мощей), составленном в 1088 г. в Скиту (Вади-эн-Натрун). Монастырь, основанный И. К., упоминается в «Истории Александрийских патриархов» при описании событий 2-й пол. IX в. Вторая часть имени И. К. (согласно Житию, так назвал святого ангел) может быть истолкована либо как имя собственное, либо как прилагательное копт. языка со значением «черный». В 1-м случае один из вариантов его написания ( yamh/ yame ) соотносится с именем аввы Хома (греч. Χομα); посвященная этому подвижнику греч. апофтегма V в. (PG. 65. Col. 436) почти полностью совпадает с завещанием, к-рое И. К. оставил братии основанного им мон-ря (The Life of Abba John Khamé. 1920. P. 358). Эпитет «черный» может иметь 2 объяснения. Согласно одной версии, И. К. был смуглым, вероятно сирийцем. Второе толкование связано с историей чудесного спасения мон-ря И. К. от разграбления в 966 г.: осаждавших заставило отступить появление большого черного змия. Местом рождения И. К. Житие называет сел. Джепроменесин (араб. Шубра-Мансина) в окрестностях Арвата в Египте. И. К. был единственным сыном; по настоянию родителей ему пришлось вступить в брак, но он убедил жену хранить девство. Позже он был приведен ангелом в Скит и стал учеником апы Тероти, подвизавшегося при мон-ре св. Макария (Дейр-Анба-Макар) (упоминания об этом подвижнике см.: Zoega G. Catalogus codicum copticorum manu scriptorum qui in Museo Borgiano Velitris adservantur. R., 1810. P. 107; Acta Martyrum/Ed. I. Balestri, H. Hyvernat. Louvain, 1907. Vol. 1: Textus. P. 202. (CSCO; 43. Copt.; 3)). Он постриг И. К. в монашество и обучил правилам иноческой жизни и богослужебному уставу согласно наставлениям Агафона Столпника (кон. VII - нач. VIII в.), который был учеником Авраама и Георгия, младших современников Иоанна , игум. Скитского.

http://pravenc.ru/text/471265.html

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010