487 Wheler G., sir. A Journey into Greece. 1682. P. 195–196, 198. 488 О катехизисах см. ниже, гл. 9. 489 Georgirenes J. A Description… Epistle to the Reader. 9–я страница (без номера). 490 Williams G. Op. cit. P. LIXLX. 491 Завещание Томаса Кена издано: Hawkins W. Short Account of Ken " s Life. P. 27. 492 Constantinides Μ. The Greek Orthodox Church in London. P. 9–10. В архиве русской церкви в Лондоне есть сообщение, что иезуиты распространили слух, будто они были папскими шпионами. 493 Williams G. Op. cit. P. LXLXI; Lathbury T. History of the NonJurors. P. 356. 494 История контактов неприсягнувших с православными была впервые изложена Т. Лэтбери в 1845 г. ( Lathbury Т. Op. cit. Р. 309–361). Он черпает информацию из рукописных отчетов епископа Джолли. В более полном виде она была изложена Д. Вильямсом в 1868 г. и полностью основана на протоколах и их предыстории. Некоторые незначительные исправления к изложению Вильямса даются в кн.: Overton J. Η. The NonJurors, their Lives, Principles and Writings. 1902. P. 451 И. См. также: Skinner J. An Ecclesiastical History of Scotland. Vol. II. P. 634–640. 495 Williams G. Op. cit. P. 3–11. 496 Ibid. P. 12–14; Lathbury Т. Op. cit. P. 318–319: архив русской церкви в Лондоне. 497 Williams G. Op. cit. P. 15–83; Lathbury Т. Op. cit. P. 319–335. 498 Williams G. Op. cit. P. 83–102; Lathbury Т. Op. cit. P. 311, 336–341. 499 Williams G. Op. cit. P. 103–168; Lathbury Т. Op. cit. P. 342–357. 500 Williams G. Op. cit. P. XXXVIIIXXXIX. 501 См. выше: Кн. I, гл. 3. 502 См. выше: Кн. I, гл. 4. Восток. 503 См. выше: Кн. I, гл. 4. Запад. 504 Соловьев С. М. И стория России с древнейших времен. Т. 5. Ст. 1483— 1485; Савва В. Московские цари и византийские василевсы. С. 46—49; 54–55; 272–273; Журнал Императорского Русского Исторического общества. Т. XLI, 19. С. 71. Иван III, правда, не осмеливался употреблять титул царя в обращении к своему бывшему повелителю, хану Золотой Орды, до 1493 г. Там же. XLVIII. С. 180–181. 505 Акты исторические, собранные и изданные Археографической комиссией. СПб. Т. I. 39. С. 72, 41. С. 82; Голубинский Ε. Е. История Русской Церкви. Изд. 2–е. Т. II. Ч. 1. С. 478.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/2443...

Argenti P. The Occupation of Chios by the Genoese. 3 vols. Cambridge, 1958. Arnold T. W. T he Caliphate. Oxford, 1924. Babinger F. Mehmed der Eroberer und seine Zeit. Mьnich, 1953. BehrSigel E. Priere et saintete dans l Eglise russe. Paris, 1950. Benz Ε. Die Ostkirche im Licht der Protestantischen Geschichtsschreibung. Freiburg, 1952. Benz E. Wittenberg und Byzanz. Marburg, 1949. Bibesco, Princesse. La Nymphe Europe. Paris, 1960. Botzaris N. Visions balkaniques dans la preparation de la revolution grecque. GenevaParis, 1962. Bulgakov S. The Orthodox Church (trans. E. S. Cram). London, 1935. Camelli G. Demetrio Calcocondilo. Florence, 1954. ChrysostomosPapadopoulos, Archbishop of Athens. Εκκλησα της Κπρου πι Τουρκοκρατας (1571–1878). Athens, 1929. Constantinides Μ. The Greek Orthodox Church in London. Oxford, 1933. Conybeare F. C. R ussian Dissenters//Harvard Theological Studies. X. Cambridge (Mass.), 1921. Courtney W. P. B enjamin Woodroffe//Dictionary of National Biography, LXII. Cumont F., Cumont E. Voyage d exploration archeologique dans le Pont et la Petite Armenie. Brussels, 1906. Curzon R. Visits to Monasteries in the Levant. London, 1849. Daskalakis A. Les (Euvres de Rhigas Velestinlis. Paris, 1937. Davidson A. Life of Edward Lear (Penguin edition). London, 1950. Demetracopoulos A. C. Ο ρθδοξος Ελλς. Leipzig, 1872. De Meester P. Le College pontifical grec de Rome. Rome, 1910. Denissoff E. Maxime le Grec et l Occident. Louvain, 1942. Denissoff E. Les Editions de Maxime le Grec//Revue des Etudes slaves. XXI. Paris, 1944. Dictionary of National Biography. 63 vols. London, 1885–1900. Dictionnaire de theologie catholique (ed. A. Vacant, E. Mangeot, и др.). 15 vols, in 18. Paris, 1907–1953. Duckworth Η. Г. F. Greek Manuals of Church Doctrine. London, 1901. Easterling P. E. H andlist of the Additional Greek Manuscripts in the University Library, Cambridge//Scriptorium. XVI, 2. London, 1962. Eleutheriades N. P. Τ Προνμια του Οικουμενικο Πατριαρχεου. Smyrna, 1909.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/2...

J. Thomas, A. Constantinides Hero. Wash., 1998. 2 vol. (DOS; 35); Πρδος Α. Αρχεο της Ι. Μ. Παντοκρτορος Επιτομς εγγρφων, 1039-1801. Αθνα, 1998. Τ. 1; Pavlikianov C. The Medieval Aristocracy on Mount Athos. Sofia, 2001. Лит.: Порфирий (Успенский), еп. Первое путешествие в афонские мон-ри и скиты. К., 1877. Ч. 1. Отд. 1-2; он же. Второе путешествие по Св. Горе Афонской. М., 1880; он же. История Афона. К., 1877. Ч. 1-3; СПб., 1892. Ч. 3. Отд. 2; Григорович-Барский В. Г. Первое посещение Св. Афонской Горы. СПб., 1884; он же. Второе посещение Св. Горы. СПб., 1887; Lambros S. P. Catalogue of the Greek Manuscripts on Mount Athos. Camb., 1895. Vol. 1. P. 91-114; Spyridon of the Laura, mon., Eustratiades S. Catalogue of the Greek Manuscripts in the Library of the Laura on Mt Athos with Notices from other Libraries. Camb., 1925; Vasmer M. Die Slaven in Griechenland. Lpz., 1970; Πολτης Λ., Μανοσακας Μ. Συμπληρωματικο κατλογοι χειρογρφων Αγου Ορους: 3: Χειργραφα Μονς Παντοκρτορος//Ελληνικ. Θεσ., 1970. Τ. 23. Σ. 251-286; iidem. Συμπληρωματικο κατλογοι χειρογρφων Αγου Ορους. Θεσ., 1973; Ο Θησαυρο το Αγου Ορους: Εκονογραφημνα Χειργραφα. Αθναι, 1975. Τ. 3. Σ. 126-157, 263-287; Cutler A. The Dumbarton Oaks Psalter and New Testament: The Iconography of the Moscow Leaf//DOP. 1983. Vol. 37. P. 35-46; Лазарев В. Н. История визант. живописи. М., 1986. С. 102, 228, 253. Ил. 355, 356; N sturel P. S. Le mont Athos et les Roumains: Recherches sur leurs relations du milieu du XIVe siècle à 1654. R., 1986. (OCA; 227); Kravari V. Introduction//Actes du Pantocrator. 1991. P. 3-62; Talbot A.-M., Cutler A. Pantokrator Monastery on Athos//ODB. 1991. Vol. 3. P. 1575-1576; Γνης Δ. Ο χρνος δρσεως τς μονς Παντοκρτορος το Αγου Ορους//Αντδωρον πνευματικν Τιμητικς τμος Γ. Ι. Κονιδρη. Αθναι, 1992; Παπαχρυσνθου Δ. Ο αθωνικς μοναχισμς: Αρχς και οργνωση. Αθνα, 1992; Фонкич Б. Л. Греческие рукописи с пометой Арсения Суханова в Кембридже//ТОДРЛ. 1993. Т.

http://pravenc.ru/text/2578890.html

ManasAristM O.Mazal, Der Roman des Konstantinos Manasses. Wien 1967. [s.XII] ManasEcIn Constantini Manassae cephrasis inedita, ed. L.Sternbach, in: Symbolae in hon. L.wiklinski. Lemberg 1902, 1–10. [s.XII] ManasEkphr L.Sternbach, Beiträge zur Kunstgeschichte, Jahresh. d. Österr. Arch. Insl. 5 (1902) 65–94. [s.XII] ManasEkphrL O.Lampsidis, Der vollständige Text der κφρασις γς des Konstantinos Manasses. JÖB 41 (1991) 189–205. [s.XII] ManasHod K.Horna, Das Hodoiporikon des Konstantin Manasses. BZ 13 (1904) 313–355. [s.XII] ManasKurtzI.II E.Kurtz, Dva proizvedenija Konstantina Manassi. VV 7 (1900) 621–645 (=I); Eše dva neizdannych proizv. Konst. Manassi. VV 12 (1906) 69–98 (=II). [s.XII] ManasL Constantini Manassis breviarium chronicum, ed. O.Lampsidis. I. Textus. 2. Indices. Athen 1996. [s.XII] ManasOp M.Colonna, De Oppiani Vita antiquissima. Boll. dei Classici 12 (1964) 33–40 (Konst. Manasses). [s.XII] ManasPolem I.D.Polemis, Fünf unedierte Texte des Konstantinos Manasses. RSBN n.s. 33 (1996) 279–292, [s.XII] ManasRede К.Ногпа, Eine unedierte Rede des Konstantin Manasses. WSt 28 (1906) 171–204. [s.XII] ManasStich Sp.Lambros, Κωνσταντνου Μανασσ στχοι συνοψζοντες τ προχειρτερα περ τν στρων. ΝΕ 16 (1922) 60–70. [s.XII] ManAstron A. Jones, An Eleventh – Century Manual of Arabo–Byzantine Astronomy. Amsterdam 1987. [s.XI] ManasUned K.Horna, Einige unedierte Stücke des Manasses und Italikos. Jahresb. Sophiengymn. Wien 1901/02. Wien 1902. [s.XII] ManBry The Harmonics of Manuel Bryennius, ed. G. Jonker. Groningen 1970 (Index 411–450). [s.XIV] ManChrysaph The Treatise of Manuel Chrysaphes, the Lampadarios, ed. D.Conomos. Wien 1985 (Index 107–114). [s.XV] ManCyp C.N.Constantinides – R.Browning, Dated Greek Manuscripts from Cyprus to the Year 1570. Washington – Nicosia 1993 (Index 403–405). MangEdict C.Mango, The conciliar edict of 1160. DOP 17 (1963) 315 –330. MangProdAJ J.C.Anderson – M.J.Jeffreys, The Decoration of the Sevastokatorissa’s Tent. Byz 64 (1994) 8–18. [s.XII]

http://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/l...

The Monastery of St. Chrysostomos at Koutsovendis (Cyprus) and its Wall Paintings. Pt. 1: Description//DOP. 1990. Vol. 44. P. 63-94; Weyl Carr A., Morrocco L. J. A Byzantine Masterpiece Recovered the 13th Cent. Murals of Lysi, Cyprus. Austin (Tex.), 1991; Michaelides D. Cypriot Mosaics. Nicosia, 1992; Nicola ï d è s A. L " église de la Panagia Arakiotissa à Lagoudéra, Chypre: Etude iconographique des fresques de 1192//DOP. 1996. Vol. 50. P. 1-137; Stylianou A., Stylianou J. The Painted Churches of Cyprus. Nicosia, 19972. Р. 292-320; Frigerio-Zeniou S. L " Art «Italo-byzantin» à Chypre au XVIe siècle: Trois témoins de la peinture religieuse: Panagia Podithou, La Chapelle Latine et Panagia Iamatikê. Venise, 1998. P. 201-202; eadem. Fresques du XVIe siècle à Chypre: Donneés pour une nouvelle datation//Πρακτικ το Τρτου Διεθνος Κυπρολογικο Συνεδρου. Λευκωσα, 2001. Τ. 2. Σ. 441-445; Συμεν (Συμεο), αρχιμ. Οι ταπεινο αγιογρφοι της Κπρου κατ την Τουρκοκρατα (17ος-19ος αινας). Ιερ Μον Αγου Γεωργου Μαυροβουνου, 1998; Constantinides E. Monumental Painting in Cyprus during the Venetian Period, 1489-1570//Medieval Cyprus: Studies in Art, Architecture, and History in Memory of D. Mouriki. Princeton, 1999. P. 263-300; Emmanuel M. Monumental Painting in Cyprus during the Last Phase of the Lusignan Dinasty, 1374-1489//Ibid. P. 241-262; Ασπρ-Βαρδαβκη Μ. Χερ ν ζωγρφου Κορνρου Ιωννου Κρητς ν τ Μον τς Κκκου//Η Ιερ Μον Κκκου στ βυζαντιν κα μεταβυζαντιν ρχαιολογα κα τχνη. Λευκωσα, 2001. Σ. 312-381; Τριανταφυλλπουλος Δ. Δ. Η τχνη στν Κπρο π τν Αλωση τς Κωνσταντινουπλεως (1453) ως τν ναρξη τς Τουρκοκρατας (1571): Βυζαντιν/Μεσαιωνικ Μεταβυζαντιν//Πρακτικ το Τρτου Διεθνος Κυπρολογικο Συνεδρου. Λευκωσα, 2001. Τ. 2. Σ. 621-629; idem. Βενετα κα Κπρος: Σχσεις τους στην Τχνη//Κπρος - Βενετα, κοινς ιστορικς τχες: Πρακτικ του Διεθνος Συμποσου. Βενετα, 2002. Σ. 315-316; idem. Μελτες για τη μεταβυζαντιν ζωγραφικ: Ενετοκρατομενη και τουρκοκρατομενη Ελλδα και Κπρος.

http://pravenc.ru/text/1684690.html

ΑΛΛ ΩΣ Θ( ΕΟ) Ν ΣΕ ΔΙΜΙΟΥΡΓ(ΟΝ) ΔΕΣΠΟT(ΗΝ) K(AI) ΠΡΟ(Σ)Κ(ΥΝΟΥ) ΣI K(AI) ΣΕΒΟΝ TAI ΣΥ(Ν) ΤΡΟΜΩ. 302 Hadermann-Misguich L. Kurbinovo: Les fresques de Saint-Georges et la peinture byzantine du XII е siècle. Bruxelles. 1975. Vol. 1–2. P. 229–231. Fig. 117,118. 306 Contatinides Е. The Wall Painting of the Panagia Olympiotissa at Klasson in the Northern Thessaly. Athenes, 1992. Vol.1 308 Ξιγγοπoυλος Α. Ο Toιχογpαφι " ες το γι «ου Νικολα’oυ »Ορφανο. Αθναι. 1964.PI. 41. Fig. 76. 309 Bonfioli M., Ermini E. Premese ad un riesame critico dell’ «icona» del duomo di Spoleto//Atti del IX Congresso internazionale di studi sull’arto medioevo. Spoleto. 1983. 310 X. Белгинг предполагает, что икона из Сполето. как и синайская, воспроизводят икону Богоматери Халкопрагийской. однако непосредственной моделью для них послужил некий «вариант» древней Агиосоритиссы, именно Богоматерь, обращающаяся с письменным прошением к Христу Антифониту. См. Belting H. Likeness and Presence. A Hislory of the Image before the Era of Art. Chicago. 1994. P. 241. 312 “Δ’εξαι δησιν τς σσ μητρς, Ι σου λγε”. Цит. по: Constantinides E. Op. cit. P. 213. note 458. 313 “T, μ(τε)ρ, αiτες”; “Των βροτ(ν) σ(ωτη)pαν Παρργισν με, σ(υμ)πθησ(ον) ιε μου” “λλ " ουχ [πιστρε " φουσι]” Цит. по: Hadennann-Misguich L. Op. cit. T. 2. P. 229. 314 Papazotos T. The Identification of the Church      of “Profitis Elias” in Thessaloniki//DOP. 1991. T. 41. P. 122. n. 11. Fig. 5–7. [Δξαι] δησιν τ[ς σς μητρ][ς] οι " κτιρμο[ν] εις ИГ. […]. 315 Такие Деисусы включают в себя изображение Богоматери с эпитетом Параклесис, а также Христа Судии на троне. 319 Proti A. Le style de l’école de peinture murale de Tirnovo//L’art byzantin chez les Slaves. P., 1930. V. 1/1. Tab. V. 322 Паттерсон-Шевченко H. Иконы в литургии//Восточнохристианский храм: Литургия и искусство. С. 42. 324 Об этом см.: Velmans Т. L’image de la Déesis dans les églises de Géorgie et dans celles d " autres regions du monde byzantin//Cah. Arch. 1980–1981. Vol. 29.

http://azbyka.ru/otechnik/ikona/ikonosta...

     Leonidas Diamantopoulos put brush to a large canvas spread out on the floor of his Athens studio, etching out images of a pool of water and a man standing beside it. Slowly, the story started to come together. He’s not painting pictures, he said. He’s writing stories. Every so often, Diamantopoulos stood up and ascended a small spiral staircase. On a second-story balcony, he can look down at the image — better perspective for how it will look on the ceiling of a Dallas church. “Someday after I finish the whole project, I’m sure this church will be a landmark site for Texas,” he said. After years of planning and fundraising, the icons are being prepared for Holy Trinity Greek Orthodox Church in Far North Dallas. It took a year and a half for Diamantopoulos and three assistants to write the icons before rolling them in bubble wrap and sending them halfway across the globe to Texas. In Dallas it takes a crew of six, including Diamantopoulos, 20 days to attach the canvases to the walls with special adhesive. Tall scaffolding line the transepts of the church — the east-west arms of the sanctuary — where the iconographer and his crew stand high above the pews and roll out the canvases he created back in Greece. One, with the pool of water, is hung on the north side. From ground level you can see it clearly — Jesus washing the feet of his disciples before the Last Supper. “ Iconography is theology in color,” said the Rev. Christopher Constantinides, presiding priest at Holy Trinity. “You can’t tell me you walk in here and not be moved.” When he was younger, Diamantopoulos wanted to be a lawyer. He was at law school in Athens when he met an iconographer and visited his studio out of curiosity. He was so interested in how the master artist worked, he went back for coffee again and again. In his final year of law school, he dropped out and began training as an artist. Two years of art school turned into six years of apprenticeship with the iconographer before he set out on his own.

http://pravoslavie.ru/82449.html

Я. Икона «Св. Георгий» из Успенского собора и ее место в рус. живописи домонгольского периода//ГММК: Мат-лы и исслед. М., 1985. Вып. 4: Успенский собор Моск. Кремля. С. 141-160; Сакварелидзе Т. А. Груз. чеканное искусство XIV-XIX вв. Тб., 1987. Ч. 1. С. 131-136; Иосебидзе Дж. Г. Роспись Ачи - памятник груз. монумент. живописи кон. XIII в. Тб., 1989. С. 50-64; Цодикович В. К. Рус. церк. искусство XVIII - нач. XX вв. в немузейных собр. Ульяновской обл.: Кат. Ульяновск, 1991. С. 3, 24, 35-37; Χατζηδκης Μ. Εκνες τς Κρητικς τχνης: Απ τν Χνδακα ς τν Μσχα κα τν Αγα Πετροπολη. Ηρκλειον, 1993. 128; Вилинбахов Г. В. , Вилинбахова Т. Б. Св. Георгий Победоносец: Образ св. Георгия Победоносца в России. СПб., 1995; М. О ukohorpaфuju св. ратника у уметности и о представима ових светитела у Дечанима//Зидно сликарство манастира Дечана: и cmyдuje. Београд, 1995. С. 571-582. Сл. 26, 28, 29; Поствизант. живопись: Иконы XV-XVIII вв. из собр. Москвы, Сергиева Посада, Твери и Рязани: Кат. выст. Афины, 1995. С. 59, 208-209, С. 88, 217. С. 226; Рыбаков А. А. Вологодская икона: Центры худож. культуры земли Вологодской XIII-XVIII вв. М., 1995. Кат. 114/115; Walter Ch. The origins of the cult of St. George//REB. 1995. Vol. 53. P. 295-229, 317-318; Constantinides E. С. Une icône historiée de St. Georges du XIIIe siècle au monastère de St.-Catherine du Mont Sinai//ДРИ. СПб., 1997. [Вып.:] Русь. Византия. Балканы. XIII в. С. 77-104; Мачабели К. Г. Каменные кресты Грузии. Тб., 1998. С. 51, 242; Северные письма: Кат./Авт.-сост. О. Н. Вешнякова, Т. М. Кольцова. Архангельск, 1999. Кат. 5, 8, 19, 25, 46, 52, 58, 59, 60, 154, 209; Седова М. В. Актовые печати кн. Всеволода III//Дмитриевский собор: К 800-летию создания. М., 1997. С. 274-279; Щенникова Л. А. Деисусный чин со «Спасом в силах»: Истоки иконографии//Благовещенский собор Моск. Кремля. М., 1999. С. 54, 59, 60; Гнутова С. В. , Зотова Е. Я. Кресты, иконы, складни: Медное худож. литье XI - нач. XX в. из собр. ЦМиАР. М., 2000. С.

http://pravenc.ru/text/162188.html

   001    002    003    004    005    006    007   008