Belgrade; Ochride, 1961; Djuri V. J. Icônes de Yougoslavie: Texte et cat. Belgrade, 1961; Radoj i S. Icônes de Serbie et de Macédoine. Beograd, 1961; Hammann-McLean., Hallensleben ; Lazarev V. Storia della pittura bizantina. Torino, 1967; Megaw A., Stylianou A. Chypre: Mosaïques et fresques byzantine. N. Y., 1963; Pelekanidis S. Gli affreschi paleocristiani ed i più antichi mosaici parietali di Salonicco. Ravenna, 1963; Stylianou A. and J. The Painted Churches of Cyprus. Stourbridge, 1964; Chatzidakis M., Grabar A. La peinture byzantine et du Haut Moyen Âge. P., 1965; Frühe Ikonen/ K. Weitzmann, M. Chatzidakis, K. Miatev, S. W. Radoji. Münch., 1965; Weitzmann K. Byzantine Miniature and Icon Painting in the 11th Cent. Oxf., 1966; Тяжелов В. Н., Сопоцинский О. И. Искусство Ср. веков: Византия. Армения и Грузия. Болгария и Сербия. Др. Русь, Украина и Белоруссия. М.; Дрезден, 1975; Лихачева В. Д. Искусство Византии IV-XV вв. Л., 1986; Belovi M. Late Byzantine Painting in Serbia: Kaleni and the Kariye Djami: Diss. Univ. of Oregon, 1987; Belting H. The Image and its Public in the Middle Ages: Form and Function of Early Paintings of the Passion. New Rochelle; N. Y., 1990; idem. Bild und Kult: Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. Münch., 1990; Gabeli S. Ciklus arhangela u vizantijskoj umetnosti. Beograd, 1990; Falla Castelfranchi M. Pittura monumentale bizantina in Puglia. Mil., 1991; Constantinides E. C. The Wall Paintings of the Panagia Olympiotissa at Elasson in Northern Thessaly/Pref. by D. Mouriki; ed. by J. Y. Perreault. Athens, 1992. Vol. 1-2; Ranoutsaki Ch. Die Fresken der Soteras Christos-Kirche bei Potamies: Stud. zur byzant. Wandmalerei auf Kreta im 14. Jh. Münch., 1992; Sophokleous S. Icons of Cyprus 7th-20th Cent. Nicosia, 1994; Acheimastou-Potamianou M. Byzantine Wall-paintings. Athens, 1994; Alpago N. A. et al. L " arte bizantina in Grecia. Mil., 1995; Bissinger M. Kreta: byzant. Wandmalerei. Münch., 1995; Mouriki D. Studies in Late Byzantine Painting.

http://pravenc.ru/text/387113.html

Григора. История. XXVI. 11//III. 77; Григора не называет по имени патриарха Антиохийского, принявшего Томос в 1352 г.; был ли это уже преемник или соперник Игнатия? История этого чрезвычайно бурного периода данного восточного патриархата еще не написана, а источников нет. Первый документ, называющий преемника Игнатия, Пахомия, относится, кажется, к 1365 г. (см. следующее примечание). Отметим, однако, что избрание последнего произошло после смерти Игнатия и, следовательно, было законным; на самом деле нам не удалсь обнаружить источник сведений, согласно которыи Игнатий был низложен паламитами и отправился умирать на Кипр, а Пахомий захватил его кафедру (C. Karalevskij. Antioche//DHGE. 1912. III. Col. 630); первый упоминающий об этом автор — вселенский патриарх Констант I об этом не упоминает. Игнатий, несомненно, бывал два раза на Кипре (см. J. Hackett. A History of the Orthodox Church of Cyprus. London 1901. 439, 457), но ранее. Miklosich, Muller. Acta et diplomata… I. 380; во всяком случае, это недатированное письмо Каллиста появилось до избрания Пахомия, так как в нем упоминается путешествие Арсения Тирского в Антиохию (prOj tAn sAn ?giOthta. P.381); Арсений не смог бы предпринять его при Пахомии, избрание которого он не признавал. 87 Ответы собора на шесть вопросов длинны и почти целиком состоят из святоотеческих цитат: Томос собора 1351 г.//PG CLI. 732 C–754 B. [Здесь отцами собора был использован специальный флорилегий, ср.: B. Markesinis. Un florilege compose pour la defense du Tome du Concile de 1351//Philohistor. Miscellanea in Honorem Caroli Laga Septuagenarii/A. Schoors, P. van Deun. (Orientalia Lovaniensia Analecta, 60). Leuven 1994. 469–493]. 88 В предисловии к Антирритикам против Григоры св. Филофей, кажется, утверждает, что он сам — автор Томоса (Против Григоры Антирритика I//Filoqevou Kokkivnou DogmatikaV e[rga. I. 20.31–32), но его слова можно истолковать и как относящиеся к совместному деянию собора. 89 Не следует ли отождествить этого Максима с Максимом Ласкарисом Калофером, бывшим антипаламитом и корреспондентом Акиндина, который как раз только что заявил о своем раскаянии? (Miklosich, Muller. Acta et diplomata… I. 295). О Максиме см.: Loenertz. Dix–huit lettres de Gregoire Acindyne…140–142, 143–144. [См. также: Letters of Gregory Akindynos/A. Constantinides Hero. Washington 1983. 427–428, 439. — И. М.]. 90

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=712...

Соч.: PG. 147. Col. 985-1112; Maximi monachi Planudis Epistulae/Ed. M. Treu. Vratislaviae, 1890; Idem./Ed. P. A. M. Leone. Amst., 1991; Westerink L. G. Trois textes inédits sur saint Diomède de Nicée//AnBoll. 1966. T. 84. P. 161-227; idem. Le Basilikos de Maxime Planoude//Bsl. 1966. T. 27. P. 98-103; 1967. T. 28. P. 54-67; 1968. T. 29. P. 34-50; Silvano L. Un inedito opusculo «De fide» d " autore incerto già attribuito a Massimo Planude//Medioevo Greco. Alessandria, 2010. Vol. 10. P. 227-262. Пер.: Γιαννκης Γ. Ν. Μαξμου Πλανοδη Μετφραση το «Περ τν δδεκα βαθμν τς παραχρσεως» το Ψεδο-Αγουστνου//Δωδνη. Ιωννινα, 1974. Τ. 3. Σ. 217-256; Fisher E. A. Planudes " Greek Translation of Ovid " s «Metamorphoses». N. Y.; L., 1990; Disticha Catonis in graecum translata/Ed. V. Ortoleva. R., 1992; M. Tullii Ciceronis Somnium Scipionis in graecum translatum/Ed. A. Pavano. R., 1992; Αγουστνου περ Τριδος βιβλα πεντεκαδεκα περ κ τς Λατνων διαλκτου ες τν Ελλδα μετνεγκε Μξιμος Πλανοδης/Εκδ. Μ. Παπαθωμπουλος, Ι. Τσαβαρ, G. Rigotti. Αθνα, 1995. 2 τ.; Anicii Manlii Severini Boethii De Consolatione Philosophiae/Ed. M. Papathomopoulos. Athens, 1999. Лит.: PLP, N 23308; Wendel C. Planudea//BZ. 1940. Bd. 40. N 2. S. 406-445; idem. Planudes// Pauly, Wissowa. 1950. Bd. 20. Hbd. 40. Sp. 2202-2253; Beck. Kirche und theol. Literatur. S. 685-687; Schmitt W. O. Lateinische Literatur in Byzanz: Die Übersetzungen des Maximos Planudes und die moderne Forschung//JÖBG. 1968. Bd. 17. S. 127-147; Constantinides C. N. Higher Education in Byzantium in the 13th and Early 14th Cent.: (1204 - ca. 1310). Nicosia, 1982. P. 66-89; Fisher E. A. Planoudes, Maximos//ODB. Vol. 3. P. 1681-1682; eadem. Planudes, Holobolos, and the Motivation for Translation//GRBS. 2002/2003. Vol. 43. N 1. P. 77-104; Cameron A. The Greek Anthology from Meleager to Planudes. Oxf., 1993; Ciccolella F. Donati Graeci: Learning Greek in the Renaissance. Leiden; Boston, 2008. P. 237-244; Ταξδης Η. Μξιμος Πλανοδης: Συμβολ στη μελτη του corpus των επιστολν του. Θεσ., 2012.

http://pravenc.ru/text/2561644.html

1427. Vol. 26. P. 263-278; он же (Брунов Н. И.) Архитектура Константинополя IX-XII вв.//ВВ. 1949. Т. 2. С. 160-169; Macridy Th., Mango C. The Monastery of Lips (Fenari Isa Camii) at Istanbul//DOP. 1964. Vol. 18. P. 249-315; Mango C., Hawkins J. W. Additional Notes//Ibid. P. 299-315; iidem. Additional finds at Fenari Isa Camii, Istanbul//Ibid. 1968. Vol. 22. P. 177-184; Macridy Th. The Monastery of Lips and the Burials of the Palaeologi//Ibid. 1964. Vol. 18. P. 253-277; Megaw A. H. S. The Original Form of the Theotokos Church of Constantine Lips//Ibid. P. 279-298; Krautheimer R. Early Christian and Byzant. Architecture. Harmondsworth, 1965. P. 261-262; Mango C. The Byzantine Architecture. N. Y., 1976, 19852. P. 110-112, 148-153; Mathews Th. F. The Byzantine Churches of Istanbul: A photographic survey. Univ. Park (PA), 1976. P. 322-345; M ü ller-Wiener W. Bildlexikon zur Topographie Istanbuls: Byzantion, Konstantinupolis, Istanbul bis zum Beginn des. 17. Jh. Tüb., 1977. S. 126-131; Mathiopoulos-Tornaritos E. Zur Technik der Hagia Eudokia aus dem Lips-Kloster (Fenere Isa Camii)//Akten XVI. Intern. Byzantinistekongresse, Wien 4.-9. Okt. 1981. W., 1982. Bd. 2. Tl. 5. S. 61-72; Majeska G. P. Russian Travelers to Constantinople in the 14th and 15th Cent. Wash., 1984. P. 309-312; Firatl í N. La sculpture byzantine figurée au Musée Archéologique d " Istanbul: Cat. P., 1990; Cutler A., Talbot A. M. Lips Monastery//ODB. 1991. Vol. 2. P. 1233; Gerstel S. E. J. Saint Eudokia and the Imperial//The Art Bull. N. Y., 1997. Vol. 79. 4. P. 699-707; eadem. Icon with Saint Eudokia//The Glory of Byzantium: Art and Culture of the Middle Byzantine Era, A. D. 843-1261. N. Y., 1997. P. 42-43; Talbot A. M. Typikon of Theodora Palaiologina for the Convent of Lips in Constantinople//Byzantine Monastic Foundation Documents: A Compl. Transl. of the Surviving Founders " Typika and Testaments/Ed. J. Thomas, A. Constantinides. Wash., 2000. P. 1254-1286; A Lost Art Rediscovered: The Architectural Ceramics of Byzantium/Ed.

http://pravenc.ru/text/2110542.html

Report of the Valamo Consultation: The Ecumenical Nature of the Orthodox Witness//The Greek Orthodox Theological Review 23 (1978): 169–174. Rodzianko, Vladimir. The International Conference of Orthodox Youth, April 7th–12th, 1953//The Christian East n. s. 2 (1953): 139–148. Romanides, John S. The Orthodox: Arrival and Dialogue//The Christian Century 80 (1963): 1399–1403. Sahas, Daniel. Catholicity and Mission to the World//St. Vladimir’s Seminary Quarterly 17 (1973): 117–134. Schmemann, Alexander. Problems of Orthodoxy in America//St. Vladimir’s Seminary Quarterly. I. The Canonical Problem. 8 (1964): 67–86; II. The Liturgical Problem. 8 (1964): 164–185; III. The Spiritual Problem. 9 (1965): 171–193. Schmemann, A. The Task of Orthodox Theology in America Today//St. Vladimir’s Seminary Quarterly 10 (1966): 180–188. Veronis, Alexander. Report on the Foreign Missions Program of the Greek Orthodox Archdiocese of North and South America//Porefthendes 10 (1968): 25–28. Your Kingdom Come: An Orthodox Contribution to the World Missionary Conference in Melbourne, 1980//International Review of Mission 68 (1979): 139–147. Zernov, Nicholas. The Russian Religious Renaissance of the Twentieth Century. London: Darton, Longman & Todd, 1963. Zernov, N. The Significance of the Russian Orthodox Diaspora and Its Effect on the Christian West//The Orthodox Churches and the West, p. 307–327. Edited by Derek Baker. Oxford: Basil Blackwell, 1976. К главе 10 Constantelos, Demetrios J. The Zoe Movement in Greece//St. Vladimir’s Seminary Quarterly 3 (1959): 11–25. Constantinides, Chrysostomos. The Lord’s ‘Go Ye... ’ and the Theology//Porefthendes 3 (1961): 19–20. Papavassiliou, J. Necessity for and Problems of Foreign Mission//Porefthendes 2 (1961): 46–47. Parthenios, Metropolitan of Carthage. Christ in Africa//Porefthendes 3 (1961): 51. Philippides, Leonidas. The Duty and Possibilities of Evangelizing the Non-Christians//Porefthendes 8 (1966): 18–21, 45. Yannoulatos, Anastasios. The Forgotten Commandment//Porefthendes 1 (1959), no. 1:1–5, no. 2:3–5.

http://azbyka.ru/otechnik/missiya/pravos...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла МАКСИМ ПЛАНУД [Греч. Μξιμος Πλανοδης] (ок. 1255, Никомидия - ок. 1305, К-поль), визант. ученый, переводчик. В миру носил имя Мануил. Получил образование в К-поле, возможно у Григория II Кипрского . С нач. 80-х гг. XIII в. писец и копиист при имп. дворе в К-поле, преподаватель. Между 1283 и 1292 гг. принял постриг, был настоятелем мон-ря во имя св. пяточисленных мучеников на Авксентиевой горе в Вифинии, но жил в К-поле, поскольку мон-рь пребывал в заброшенном состоянии. В научной лит-ре часто указывается, что М. П. преподавал в школах при к-польских мон-рях Хора и Спасителя Акаталепта ( Constantinides. 1982. P. 68-70). Как известно из переписки М. П., он преподавал по имп. поручению в имп. мон-ре и мог пользоваться его б-кой. Среди учеников М. П. были ученые Мануил Мосхопул, Георгий Лакапин и Иоанн Зарида. Широкий кругозор и искусная риторика позволили М. П. завоевать доверие императора. В 1295-1296 гг. Андроник II Палеолог хотел отправить М. П. с посольством в Армению для решения неких церковных вопросов, но тот отказался от этой миссии. В нач. 1297 г. император отправил М. П. с посольством в Венецию. Его задачей было убедить венецианцев, что визант. власти непричастны к выступлениям генуэзцев в К-поле, к-рые привели к жертвам среди венецианцев ( Georg. Pachym. Hist. IX 21). Это путешествие позволило М. П. глубже познакомиться с лат. культурой и приобрести рукописи лат. авторов, однако на обратном пути на корабль напали пираты. М. П. был вынужден провести нек-рое время в Авлоне (ныне Влёра, Албания) и вернулся в К-поль больным. В молодости М. П. занимал униат. позицию ( Constantinides. 1982. P. 66-67), однако затем переменил взгляды, написав антилат. «Главы» об исхождении Св. Духа, которые подверглись критике сторонника унии Георгия Метохита (PG. 141. Col. 1275-1308). Димитрий Кидонис называл тщетными и смешными попытки М. П. опровергнуть учение блж. Августина, труды к-рого тот сам же и перевел за неск. лет до этого (PG. 161. Col. 312). Взгляды М. П. подвергал критике и кард. Виссарион (Ibid. Col. 309-318).

http://pravenc.ru/text/2561644.html

· Coniaris, Anthony M., Achieving Your Potential In Christ: Theosis, Light and Life Publishing, Minneapolis, 1993. · Constantinides, Evagoras, The Priest’s Service Book, Published by the Author, Merrillville, 1994. · Groome, Thomas H., Christian Religious Education, HarperCollins, New York, 1980. · Grube, George W., What the Church Fathers Say About…, Light & Life Publishing, Minneapolis, 1996. · Harakas, Stanley S., The Orthodox Church: 455 Questions and Answers, Light & Life Publishing, Minneapolis, 1988. · Lewis, C.S., Mere Christianity, Collier Books, New York, 1984. · Ware, Kallistos, The Orthodox Way, St. Vladimir’s Seminary Press, Crestwood, 1993. Chryssavgis, John, Repentance and Confession, Holy Cross Orthodox Press, Brookline, 1990, p 4. Ware, Kallistos, The Orthodox Way, St. Vladimir’s Seminary Press, Crestwood, 1993, p 152. Coniaris, Anthony M., Achieving Your Potential In Christ: Theosis, Light and Life Publishing, Minneapolis, 1993, p 56. Constantinides, Evagoras, The Priest’s Service Book, Published by the Author, Merrillville, 1994, p149. Harakas, Stanley S., The Orthodox Church: 455 Questions and Answers, Light & Life Publishing, Minneapolis, 1988, p 87. Grube, George W., What the Church Fathers Say About…, Light & Life Publishing, Minneapolis, 1996, p89. Lewis, C.S., Mere Christianity,Collier Books, New York, 1984, p89. ibid Coniaris, Anthony M., Daily Vitamins for Spiritual Growth I, Light and Life Publishing, Minneapolis, 1994. Tweet Donate Share Code for blog Preparing for Confession Often, when children play in competitive games, one will call out “that’s a do over!” Haven’t we all, at more than one time in our ... Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong. Having said that, Pravmir provides daily articles from an autonomous news service, weekly wall newspaper for churches, lectorium, photos, videos, hosting and servers. Editors and translators work together towards one goal: to make our four websites possible - Pravmir.ru, Neinvalid.ru, Matrony.ru and Pravmir.com. Therefore our request for help is understandable.

http://pravmir.com/preparing-for-confess...

786 See f. i. Papamastorakis T. A visual encomium of Michael VIII Palaeologos: the exterior wall paintings of the Mavriotissa at Kastoria (Greek with an English summary)//Deltion tis Christianikis Archaeologikis Etaireias, per. D, vol. 15 (1989–1990), p. 230–232. 788 Emmanuel M. Les fresques de Saint-Nicolas à Agoriani de Laconie (Greek with a summary in French)//Deltion tis Christianikis Archaeologikis Etaireias, per. D, vol. 14 (1987–1988), p. 133. 791 Millet. Mistra... pi. 132–134 ; Dufrenne. Les programmes... pl. 31–32. Chatzidakis. Μυστρς 69 ff. 792 Miklosich F., Muller J. Acta et diplomata graeca medii aevi. I. Vienna, 1860, p. 472–474. Zakythinos D. Le Despotat grec de Могéе. II: Vie et institutions. Athènes, 1953 (revised edition by C. Maltezou. London, 1975, p. 197:298). 794 For this information and for the photograph I would like to warmly thank professor Engelina Smirnova. 795 The Mandylion is represented in the diakonikon of the church of the Ascension (Karanlik Kilise) in Cappadocia (11 th c.) as a symbol of the Holy Eucharist: Jolivet-Levy C. Les églises byzantinesde Cappadoce. Leprogramme iconographiquede l’abside et de ses abords. Paris, 1991, p. 134. For the identification of the Holy Mandylion with the Eucharist see also Kessler. Il mandylion... p. 74. 797 Millet. Monuments byzantins de Mistra... pi. 108–131 ; Dufrenne. Les programmes... pi. 29–30. Chatiidakis. Μυστρς... 73 ff.; Louvi A. V architecture et la sculpture de la Perivleptos de Mistra (unpublished Ph. D. Thesis). Paris, 1980. 798 Todi B. Anapeson. Iconographie et signification du thème//Byzantion 64 (1994), p. 134 ff, 143. 801 KbumoussiA. Les peintures murales de la Transfiguration de Pyrgi et de Sainte-Thecle en Eubee (Rapports avec l’art occidental). Athenes, 1987, 45 ff. The writer rather unsuccessfully tries to connect the image of Christ with the representation of the Resurrection in Western Art. Another point of view in Constantinidi С. О Μελισμς. Οι συλλειτουργοντες ιερρχες μπροστ στην αγα Τρπεζα με τα τμια δρα τον ευχαριστιακ Χριστ (Unpublished Ph.D. Thesis). Athens, 1991, p. 219–220. Forsuch a kind of representation see also: Grabar. La Sainte Face de Laon... p. 29; Pallas. Die Passion und Bestattung Christi... p. 280.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Thomas E. FitzGerald 8. TOWARD GREATER UNITY AND WITNESS The quest for greater administrative unity among the Orthodox jurisdictions in America found concrete expression in the establishment of the Standing Conference of Canonical Orthodox Bishops in America (SCOBA) in 1960. Building upon the tradition of the earlier federation, SCOBA began to oversee the various inter-Orthodox activities and to coordinate ecumenical witness, which was born during the 1950s. It also became the focal point of efforts to establish a Provincial Synod of Orthodox Bishops, which would better serve the needs of Orthodox faithful and better reflect the organizational principles of Orthodox ecclesiology. 237 THE ESTABLISHMENT OF SCOBA About two years after his arrival in this country to become head of the Greek Orthodox Archdiocese in 1949, Archbishop Michael (Constantinides) convened a meeting of Orthodox bishops on 12 March 1952. Participating in this historic gathering were Metropolitan Anthony (Bashir) of the Syrian (Antiochian) Orthodox Archdiocese, Metropolitan Leonty (Turkevich) of the Russian Orthodox Greek Catholic Church (Metropolia), Metropolitan Anastasy (Gribanovsky) of the Russian Orthodox Synod Abroad, Metropolitan Markary (Illinsky) of the Exarchate of the Patriarchate of Moscow, Bishop Orestes (Chornak) of the Carpatho-Russian Orthodox Greek Catholic diocese, and Bishop Bogdan (Spilka) of the Ukrainian Orthodox diocese. The latter two jurisdictions were dioceses of the Ecumenical Patriarchate, like the Greek Orthodox Archdiocese, 238 The meeting was significant if only because the heads of the three Russian Orthodox jurisdictions met together. There were intense rivalry and disputes between these jurisdictions resulting from divergent claims of authority in America and very different understanding of the authority of the Patriarchate of Moscow. The Exarchate was directly responsible to the Moscow Patriarchate. The Metropolia was in formal schism from the Moscow Patriarchate since 1924 but open to some form of mutual recognition. The Synod Abroad had only recently established its headquarters in New York as hundreds of its members came to the United States fleeing from further Communist advances in the Balkans and the Far East. The Synod Abroad was composed of Russian exiles who were staunch monarchists and who claimed that the Moscow Patriarchate had no authority because of cooperation with the Communist government. In addition to these significant differences, each jurisdiction saw itself as the rightful and canonical continuation of the old Alaskan mission.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-orth...

На иконографию мн. произведений искусства повлияла легенда о рождении О. В., возникшая, по-видимому, в Италии и получившая популярность после XV в. Легенда стала известна и на территории правосл. мира. Так, с ее сюжетом связаны 2 из 8 житийных клейм на иконе Еммануила Скордилиса «Онуфрий, с житием». После того как рассказ о рождении и юных годах О. В. был включен в Четьи-Минеи свт. Димитрия Ростовского (1705), в России стали создавать изображения с такими атрибутами святого, как корона и скипетр (напр., на иконе «Молящиеся св. Онуфрий и св. Петр Афонский» из ц. св. Димитрия в Корытниках (Польша, ныне в Ланьцутском замке), а также сцены, связанные с этим повествованием (клейма иконы «Прп. Онуфрий Великий, с житием» из соловецкого Спасо-Преображенского мон-ря, ГМЗК, 1-я четв. XVIII в.). Особое почитание О. В. в XVII-XVIII вв. на территории Польши и Украины стимулировало создание его изображений в этом регионе ( Забашта. 2015). Лит.: BiblSS. 1967. Vol. 9. Col. 1197-1200; Kaster G. Onuphrius (Eunuphrius, Honufrius) der Grosse//LCI. Bd. 8. Sp. 84-88; Chatzidakis M. Icons of Patmos: Questions of Byzantine and Post-Byzantine Painting. Athens, 1985. P. 124 [n. 76], 170-172 [n. 151]. Pl. 73, 76; Constantinides E. The Wall Paintings of the Panagia Olympiotissa at Elasson in Northern Thessaly. Athens, 1992. Vol. 1. P. 239-240; Vol. 2. Pl. 103, 226a; Сидор О. Св. Ohyфpiй Великий у давньому укр. мucmeцmbi//Cmapocaмбipщuha. Льbib, 2004. Вип. 3. С. 162-229; Никитенко Н. Н. Образ св. анахорета Онуфрия Великого в иконогр. программе Софии Киевской//Сугдейский сб. К.; Судак, 2005. Вып. 2. С. 276-284; Икона «Онуфрий Великий с житием в 14-ти клеймах»: Памятник русской северной живописи Петровской эпохи/Сост. и отв. ред.: М. С. Трубачёва. М., 2005. (Исслед. и реставрация одного памятника; 6); Tomekovi S. Les saints ermites et moines dans la peinture murale byzantine. P., 2011. P. 26, 297-307, 369, 392. Fig. 65-66, 103, 107-108; Войтенко А. А. Коптская монастырская иконография св. Онуфрия Великого//Вестн. ПСТГУ. Сер. 1: Богословие. Философия. 2012. Вып. 1(39). С. 30-40; Забашта Р. Фресковий образ св. Ohyфpiя Великого в Coфiï Kuïbcьkiй: Icm.-ikohorp. buмip//Княжа доба: Icmopuя i култура. Льbib, 2014. Вип. 8. С. 119-143; он же. Жumiйhuй жанр в ikohorpaфiï св. Ohyфpiя Великого: Micцeba cneцuфika та зaraльhi mehдehцiï icm. розвитку//Cmyдiï мucmeцmboзhabчi. К., 2015. Ч. 4 (52). С. 26-51.

http://pravenc.ru/text/2581421.html

   001    002   003     004    005    006    007    008