Ирмос: Ужаснися бояйся небо,/и да подвижатся основания земли:/се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый,/и во гроб мал странноприемлется./Егоже отроцы благословите,/священницы воспойте,/людие превозносите во вся веки. Песнь 8 Ирмос: Изумись в трепете, небо,/и да потрясутся основания земли;/ибо вот, к мертвым причисляется/на высотах Живущий/и в тесном гробе помещается;/Его отроки благословляйте,/священники воспевайте,/люди превозносите во все века.  Ирмос: Не рыдай Мене Мати,/зрящи во гробе,/Егоже во чреве без семене зачала еси Сына:/востану бо и прославлюся,/и вознесу со славою, непрестанно яко Бог,/верою и любовию Тя величающия. Песнь 9 Ирмос: Не рыдай надо Мною, Матерь,/видя во гробе Сына,/Которого Ты во чреве без семени зачала,/ибо Я воскресну и буду прославлен,/и во славе вознесу, как Бог,/непрестанно с верою и любовию/Тебя величающих.  Ирмос: Ят бысть,/но не удержан в персех китовых Иона:/Твой бо образ нося,/Страдавшаго, и погребению давшагося,/яко от чертога от зверя изыде./Приглашаше же кустодии,/хранящии суетная и ложная,/милость сию оставили есте. Песнь 6 Ирмос: Был объят, но не удержан недрами кита Иона;/ибо нося образ Тебя, пострадавшего и погребению преданного,/он вышел из зверя, как из чертога,/а к страже гроба Твоего взывал:/“Соблюдающие суетное и ложное,/Самую Милость вы оставили!”  Ирмос: Неизреченное чудо,/в пещи избавивый/преподобныя отроки из пламене,/во гробе мертв/бездыханен полагается,/во спасение нас поющих:/Избавителю Боже,/благословен еси. Песнь 7 Ирмос: Неизреченное чудо!/Избавивший благочестивых отроков в печи от пламени/во гробе мертвым, бездыханным погребается,/ко спасению нас, поющих:/“Боже, Искупитель, благословен Ты!”  Ирмос: Ужаснися бояйся небо,/и да подвижатся основания земли:/се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый,/и во гроб мал странноприемлется./Егоже отроцы благословите,/священницы воспойте,/людие превозносите во вся веки. Песнь 8 Ирмос: Изумись в трепете, небо,/и да потрясутся основания земли;/ибо вот, к мертвым причисляется/на высотах Живущий/и в тесном гробе помещается;/Его отроки благословляйте,/священники воспевайте,/люди превозносите во все века.

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/strastnay...

Радуйся, пристрастие к тленному богатству из сердца нашего искореняющая. Радуйся, славы человечи, аки тени преходящия искати нам возбраняющая; Радуйся, яко сладчайшее Имя, Господа Иисуса Христа, усты непрестанно произносити и в уме держати нас побуждаеши. Радуйся, наша сердца от запаления гневом и яростию сохраняющая. Радуйся, от тяжбы и насилия злых людей нас соблюдающая; Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая. Кондак 11 Пением и песньми духовными восхваляем Тя, Небесе и земли Царице, высшую небес и чистшую светлостей солнечных. Величаем Тя, Мати Агнца Непорочнаго, пришедшаго в мир распятие претерпети и обновити растлевшее грехом естество наше. Ты убо от Своих Пречистых кровей Плоть Сыну Твоему заимодавшая и тем дивною пособницею спасения нашего явившаяся, обновлению нашему послужила еси. Сего ради молим Тя, неизреченную в милости: просвети нас светом Сына Твоего, да не отлучени будем любве Божией, но о Христе греху умерши, и Христу приобщившись, со Христом и воскреснем, поюще Ему: Аллилуиа. Икос 11 Светоприемную свещу икону Твою даровала еси нам, Владычице, во тьме нечувствия пребывающим и в земных вещех утешение ищущим, но не обретающим, да возбнув от омрачения греховнаго, очи своя горе возведем, Тебе же возопием таковая: Радуйся, немогущих зрети славы Твоея в тихости милующая; Радуйся, милостию Твоею к покаянию приводящая; Радуйся, благодатныма лечбами язвы наша греховныя врачующая. Радуйся, слезы от икон Твоих о нас источающая; Радуйся, и нам слезы покаяния подающая. Радуйся, молитвы хладныя нашея согреяние; Радуйся, ума землеретнаго к Небеси возведение. Радуйся, всецелаго обращения от всея души нашея взыскующая. Радуйся, чистотою Твоею чистому житию нас научающая; Радуйся, окаменение сердечное умягчающая. Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая. Кондак 12 Благодать велия свыше дарована святей иконе Твоей, Преблагословенная Мати Божия, еже убогих назирати, болящих исцеляти, такожде помогати бедствующым, утешати скорбящих и всех заблуждших на путь истины обращати. Темже вси труждающиися и обремененнии, имуще в Тебе Благую Матерь и чрез Тебе неизглаголанныя милости приемлюще, умильно вопиют Богу: Аллилуиа. Икос 12

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

О том, что на Руси икона «Христос во гробе» отождествлялась со страстной реликвией, на наш взгляд, свидетельствует икона XIV в. из собрания ГТГ, двуцветный – бело-коричневый – красочных слой которой более всего напоминает нерукотворное изображение на плащанице 905 . Мысль о чудесном происхождении иконографии «Уныние нашего Господа» была характерна даже для позднего средневековья – так, Максим Грек называл его «нерукотворенным образом Спасова схождения» 906 . Значительную роль в создании иконографического и художественного замысла икон «Нерыдай мене Мати» играл сам материал – белая льняная ткань, на которой чудесным образом запечатлелся сначала лик живого Христа, а после смерти Спасителя и все его мертвое тело 907 . Включение мотива ткани, ставшей осно, непосредственно соприкасавшейся с истинной плотью Бога 908 , придавало композиции достоверность, а иконное пространство наделяло божественным присутствием Воплощенного. Поэтому на иконах «Не рыдай мене Мати» образ белоснежной ткани столь значим и в смысловом, и в художественном отношении. Irina Shalina State Russian Museum, Saint Petersburg The icon of Christ the man of sorrows and the image-relic of the Constantinopolitan shroud The purpose of this article is to demonstrate a very important and so far insufficiently studied phenomenon of Byzantine culture – its tendency to use relics as icons and to venerate icons as relics, thus combining them in one object of worship. Not of minor importance in Byzantium was the sacred space of the church – reliquary where such an object was demonstrated. This space like the icon-relic itself was considered as a model, as a kind of archetype. One of Byzantine representations, which reflects such an ancient ‘spatial’ image of an icon-relic-cross is the image of the Man of Sorrows. According to some scholars, the origin of this iconography was rooted in the Passion ceremony on Good Friday in the 11th and 12th centuries, in which such icons had special liturgical function. In my opinion, the iconography of the Man of Sorrow is not of liturgical, but of historical origin and it goes back to the representation of the dead body of Christ on the Holy Shroud – a Passion relic of Christ, which was kept, according to the documents, in the Pharos church.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Ирмос: Не рыдай Мене, Мати, зрящи во гробе, Егоже во чреве без семене зачала еси Сына: востану бо и прославлюся и вознесу со славою непрестанно, яко Бог, верою и любовию Тя величающия. Слава Страстем Твоим, Господи. Вем, кто виновен страсти Твоея на Голгофе: аз, Господи, аз невоздержанием распях Тя, но не постави мне греха сего кающемуся. Слава Страстем Твоим, Господи. Не ктому Херувим хранит врат Едемских, се бо, на древе Живот мой Ты повешен еси, Христе. О, любве Твоея неизглаголанныя! Научи мя достойно благодарити Тя. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Имаши надписание, Христе мой: Иисус Назарянин, Царь Иудейский. Свидетельство сие есть ко Отцу, яко добре волю Его сотворил еси: в книги животныя напиши мя, молю Ти ся. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Не остави Мене едину, печали исполнену, но вскоре утеши Мя, утешение Мое, – Дева рече. Аз же что воздам Тебе, Иисусе мой Вниди в сердце мое, да не ктому аз, но Ты во мне живеши, и аз в Тебе. Светилен Чертог Твой вижду, Спасе мой, украшенный, и одежды не имам, да вниду в онь: просвети одеяние души моея, Светодавче, и спаси мя. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Разбойника благоразумнаго во единем часе раеви сподобил еси, Господи: и мене древом крестным просвети и спаси мя. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Чертоже одушевленный, Дево, несмь достоин чертога небеснаго, греховныя ради вины, но молю Тя прилежно, ради обнаженнаго на кресте сладчайшаго Твоего Сына и благаго моего Господа, покрый студ лица моего и спаси мя. Молитва На Кресте пригвожденный за ны, Иисусе Христе, Единородный Бога Отца Сыне, милости, любве и щедрот неизчерпаемая бездно! Вем, яко грехов ради моих, от неизреченнаго человеколюбия, Кровь Твою пролияти на Кресте изволил еси, юже аз, окаянный и неблагодарный, доселе скверными моими делы попирах и ни во чтоже вменях. Тем убо из глубины беззакония и нечистоты моея умными очима на Распятаго Тя на Кресте Искупителя моего воззрев, со смирением и верою во глубину язв, Твоего милосердия исполненных, себе повергаю, грехов прощения и сквернаго жития моего исправления прося. Милостив буди мне, Владыко и Судие мой. Не отрини мя от лица Твоего, но всесильною Твоею рукою Сам мя к Тебе обрати и на путь истиннаго покаяния настави, да отныне положу спасения моего начало.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-bozhe...

Ирмос: Ужаснися бояйся небо, и да подвижатся основания земли. Се бо в мертвецех вменяется, в Вышних Живый, и во гроб мал странноприемлется. Егоже отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки. Что, безумнии еретицы, всуе мятетеся, глаголюще: яко уже седмь тысящь лет скончашася, Христово же пришествие еще несть. Сия глаголющих дерзостне обличил еси, сказуя: близ есть при дверех пришествие. Яко глаголют пророцы и апостоли, имже сказа Святый Дух, и научая пети: Егоже дети благословите, священницы пойте, и превозносите во вся веки. Страшно есть впасти в руце Бога Жива, безумнии не льститеся, не крестит Христос по смерти спасенным крещением, неправе о нем мудрствующих, но во огни негасающем мучит. Мы же вернии у Христа просим время покаяния, да будет нам милостив в День страшнаго Его Пришествия. Сия преподобне глаголал еси и нас учил еси пети: Господа, дети, благословите, священницы воспойте, и превозносите Его во веки. Моисей Великий в пустыни повеле Израилю выспрь на медный змий взирати, и тако угрызения змиина избавляхуся. Ты же, преподобне, нечестивыя научая покланятися Кресту Животворящему, и славити Святую Троицу во Едином Божестве, и сим избавлятися прелести змия мысленнаго диавола, и нас уча пети: дети благословите Господа, священницы пойте и превозносите Его во веки. Богородичен: Тобою Пречистая Богородице, от всякия напасти избавляемся, избави ны, Мати Божия, вечнаго осуждения, да зовем Ти немолчно: радуйся, Купино Неопалимая; радуйся, Горо присенная, радуйся, запечатанный Источниче, радуйся, Дево Чистая, Господь с Тобою. Егоже благословит вся тварь, и превозносит во вся веки. Песнь 9 Ирмос: Не рыдай, Мене, Мати, зрящи во гробе, Егоже во чреве без семене зачала еси Сына. Востану бо и прославлюся, и вознесу со славою непрестанно яко Бог, верою и любовию Тя величающия. Преподобне отче Иосифе, поминай нас, чада твоя, ко Христу Богу нашему, да спасет от всяких бед и скорбей, и сподобит милости и деснаго предстояния в День Судный, славити Свое Божество, верою и любовию Того величающия.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-prepo...

Слышавшее от верных ученик Сына Твоего, яко Господа нашего Иисуса Христа, мучителие поймаша и связаша . Сие убо воспоминающе ныне просим Тя, всесвятая Дево и Мати Всевышнего,умоли Его, да возвратит нам добродетели, через грех изгибшия, и богоугодному житию начало положити сподобит ны, зовущие ти сице: Радуйся, от оружия, глада, меча и напрасныя смерти сохраняющая; Радуйся, трезвению духовному и молитве сердечней на всякое время нас научающая; Радуйся, любовь Твою и помощь скоро простирающая Радуйся, в земных испытаниих путь спасения нам озаряющая. Радуйся, пресвятою иконою Твоею любовь Твою к нам явившая; Радуйся, торжество любви и милосердия Божия миру открывшая. Радуйся, яко Тобою благоволение Божие познахом; Радуйся, яко Тобою любовь Сына Божия стяжахом. Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая. Кондак 5 Боготечную звезду наставляющую верных шествовати по пути Божию, зрим святую икону Твою, Богомати: к нейже припадающии людие приемлют здравие тела, очес прозрение, разслаблении укрепление и вси благодарно поют Господеви: Аллилуиа! Икос 5 Видевше Возлюбленнаго Сына Твоего на кресте между двема разбойников распятаго, Пречистая Дево, великую скорбь боголюбиваго и материнскаго сердца Твоего слезами надежды растворяла еси , Егоже умоли, Владычице, да подаст нам дар милосердия Своего в час смерти нашея да напитает ны Телом и Кровию Своею Божественною пред кончиной нашей. Сего ради с надеждою и любовию взываем ти сице: Радуйся, яко любовию Твоею мы, мертвыя духом, оживотворяемся. Радуйся, яко Тобою от сна греховнаго просыпаемся; Радуйся, яко Тобою совесть наша очищается. Радуйся, яко Тобою бодрость духовная в нас появляется; Радуйся, творити волю Божию нам помогающая; Радуйся, служити ближним, яко чадам Божиим, нам повелевающая; Радуйся, чрез любовь к ближнему любить Бога нас научающая. Радуйся, память о ближнем с памятью Божией в нас соединяющая Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая. Кондак 6

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

Радуйся, суд правды вечныя нам открывающая; Радуйся, разум и совесть нашу Боговедением просвещающая. Радуйся, облекшая род человеческий порфирою Божества; Радуйся, отверзшая мирови наследие вечнаго Небеснаго торжества. Радуйся, сердца наша добре и милосердне устрояющая и покаянием двери райския отверзающая; Радуйся, светом райским нас на земли сокровенно озаряющая; Радуйся, Мати, от погибели временной и вечной исхищающая; Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая. Кондак 8 Странники и пришельцы есмы на земли сей, в скорбех и болезнех многих града Небеснаго взыскующия. Ты же, Благомощная, по Бозе Едина еси наше прибежище. Привлецы же всех, пред святою иконою Твоею покланяющихся, от любве земныя к Небесней Божественней любви, к сокровищу некрадомому и Бисеру многоценному, иже есть Христос Бог. Да неколеблемо храняще веру православную, не отступим от Спаса нашего, ниже да постыдимся имени Его. Той бо есть крепость наша и сила, Бог и радование. Ему Единому покланяемся, поюще: Аллилуиа! Икос 8 Вся сущи в вышних, но и нижних не отступающи, разум подаждь нам, всеусердная предстательнице, наша Небесная Царице: из уст бо нас скверных како мощно пети Твоему имени? О, Богоблаженная и Пренепорочная Отроковице, яко благих еси нам ходатаица, сильна еси вспомоществовати во всякой нами требуемой помощи, да Тебе со умилением зовем сице: Радуйся, Твоим заступлением праведный на нас гнев Божий утоляющая. Радуйся, Твоим ходатайством грехи нашя прощающая. Радуйся, Твоею помощию страсти ная искореняющая. Радуйся, Твоим предстательством временныя нашя скорби разрушающая. Радуйся, во всяких бедах и нуждах нам помогающая. Радуйся, славящих Тя всегда прославляющая. Радуйся, нечаемое нахождение земных наших утрат; Радуйся, обретение грешному миру вечнаго Царствия. Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая. Кондак 9 Всякое естество ангельское удивися великому твоему, Богомати, терпению: печали, бо, скорби и болезни сокрыла еси в сердце Своем, видящее поругание Сына твоего от беззаконных людей, обаче милости Твоя к роду человеческому и по успении Своем не оставила еси, поучающи всех пети Богу: Аллилуия. Икос 9

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

Припев: Святый апостоле Иакове, моли Бога о нас. Мудростию украшен Богодарованною ти/разорил еси мирскую мудрость,/Богомудренно зовый, апостоле:/благословен еси, Господи, Боже отец наших.  Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Во всю землю изыде вещание твое, апостоле Иакове,/еже возвестил еси, яко гром, всем странам, премудре,/Воплощенное Слово достойно проповедая.  И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Святых святейши, Дево Мати, Ты была еси,/яко рождши Бога несказанно,/егоже воспевающе, непрестанно зовем:/благословен еси, Господи, Боже отец наших.  Песнь 8 Ирмос: За законы отеческия/блаженнии в Вавилоне юноши, предбедствующе,/царюющаго оплеваша повеление безумное/и, совокуплени имже, не сваришася огнем,/Державствующему достойную воспеваху песнь:/Господа пойте дела/и превозносите во вся веки.  Припев: Святый апостоле Иакове, моли Бога о нас. Священноученик, Небесным научен истинно, блаженне, таинством,/прошел еси всю вселенную, апостоле,/проповедая велегласно слово веры Христовы/и научая неизреченною благодатию:/Господа воспевайте дела и превозносите во вся веки.  Припев: Святый апостоле Иакове, моли Бога о нас. Богат был еси и блажен, сподоблен всякаго блаженства,/яко собеседник и сообитатель быв Владыце,/и конечное истинно жребием добре обогащся,/и Слову, свеселяся, воспеваше:/Господа пойте дела и превозносите во вся веки.  Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. За мир молитвенник изящнейший ко Спасу стани, блаженне апостоле,/прося свыше богатнаго мира Церквам,/и хвалящим тя верно прегрешений оставление,/и/душам спасение, вопиющим:/Господа пойте дела и превозносите во вся веки.  И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Ты спасения всем Ходатаица, Богомати,/явилася еси, Едина Всепетая, Спаса рождши Божия,/Бога Слова, избавльшаго нас древния клятвы/и благословение даровавшаго верою зовущим:/Господа пойте дела и превозносите во вся веки.  Песнь 9 Ирмос: Не рыдай Мене, Мати,/зрящи во гробе,/егоже во чреве без Семене зачала еси, Сына:/востану бо, и прославлюся/и вознесу со славою непрестанно яко Бог/верою и любовию Тя величающия. 

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-svjat...

Чтец: Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Тропарь: В страннем Твоем рождестве,/болезней избежавше паче естества,/ублажихся Безначальне Сыне:/ныне же Тя Боже мой,/бездыханна зрящи мертва,/оружием печали растерзаюся люте,//но воскресни, яко да возвеличуся. (4 раза) Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Тропарь: Земля покрывает Мя хотяща,/но устрашаются адовы вратницы,/одеяна видяще одеждею окровавленою, Мати, отмщения:/враги бо Крестом поразив яко Бог,//воскресну паки, и возвеличу Тя. (4 раза) Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Тропарь: Да радуется тварь,/да веселятся вси земнороднии,/враг бо пленися ад:/с миры жены да сретают,/Адама со Евою избавляю всеродна,//и в третий день воскресну. (Дважды)  Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Тропарь: Да радуется тварь,/да веселятся вси земнороднии,/враг бо пленися ад:/с миры жены да сретают,/Адама со Евою избавляю всеродна,//и в третий день воскресну.  И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Тропарь: Да радуется тварь,/да веселятся вси земнороднии,/враг бо пленися ад:/с миры жены да сретают,/Адама со Евою избавляю всеродна,//и в третий день воскресну. Катавасия, глас 6: При пении катавасии 9-й песни иерей с диаконом поднимают Плащаницу и вносят в алтарь. Вслед за этим царские врата закрываются. Плащаницу полагают на святой престол, где она должна оставаться до отдания Пасхи.  Не рыдай Мене Мати,/зрящи во гробе,/Егоже во чреве без семене зачала еси Сына:/востану бо и прославлюся,/и вознесу со славою, непрестанно яко Бог,//верою и любовию Тя величающия. Чтец: Трисвятое. Пресвятая Троице... Отче наш... Иерей: Яко Твое есть Царство и сила и слава Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Хор: Аминь. Тропарь, глас 2: Хор: Егда снизшел еси к смерти, Животе Безсмертный,/тогда ад умертвил еси блистанием Божества./Егда же и умершыя от преисподних воскресил еси,/вся Силы Небесныя взываху://Жизнодавче, Христе Боже наш, слава Тебе. Малая сугубая ектения: Иерей: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

http://foma.ru/posledovanie-pashalnogo-b...

Иконография «Христа во гробе» в греческом мире получила название Акга Tapeinosis («высшее умаление» – Ис.53:3 ), а в славянском – «Уныние или Смирение Нашего Господа» (в России, по-видимому, с XVI в. ее стали называть «Не рыдай Мене, Мати»), Она представляет собой оплечный или поясной образ мертвого Иисуса, изображенного вертикально на фоне креста, иногда – стоящим в гробу, со склоненной головой и закрытыми глазами, скрещенными спереди или бессильно опущенными вдоль тела руками, следами кровавых ран от Распятия. Обычно образ сопровождается надписью «Царь Славы», «Схождение», реже – «Снятие» 814 . При этом такие элементы композиции, как надпись, крест и, особенно, гроб не являлись обязательными, могло меняться также положение рук и главы. Мертвое тело стоящего и никем не поддерживаемого Христа, его склоненная глава и закрытые глаза неизменно оставались самыми устойчивыми чертами иконографии. Несмотря на более чем столетнюю историю изучения, изображение «Христа во гробе» и по сей день остается одним из самых загадочных по происхождению и неясных по содержанию образов. В течение долгого времени его связывали с итальянским искусством, считая, что тип стоящего мертвого Христа был заимствован византийскими мастерами на Западе 815 .  Вслед за работами Г. Милле 816 , Э. Маля 817 , Э. Панофского 818 , Дж. Мысливца 819 и В. Н. Лазарева 820 , авторами иконографических и иконологических штудий рассматриваемой композиции было принято ее византийское происхождение, но так и не сложилось единого мнения о месте, времени и обстоятельствах ее появления. По-разному интерпретировались смысл и содержание образа, его богослужебная функция. Важно, однако, заметить, что после исчерпывающих по своей полноте работ Э. Панофского, Д. Палласа 821 и, особенно, Г. Белтинга 822 общей для исследователей стала мысль о евхаристической сущности и литургическом назначении икон «Христос во гробе» 823 . Правда, объясняя так смысл композиции, никому из них, в том числе и автору этих строк 824 , несмотря на настойчивые поиски, так и не удалось найти прямо соответствующего иконографии литургического текста. Его отсутствие заставляло думать, что в случае с рассматриваемой сценой был нарушен основополагающий принцип восточнохристианского искусства: как известно, в основе любого иконного образа всегда лежало слово или конкретный прототип, определившие появление той или иной иконографии.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010