По окончании канона: «Достойно есть яко воистину...», Трисвятое и по «Отче наш» возглас, затем тропари: «Помилуй нас, Господи, помилуй нас...», «Слава»: «Господи, помилуй нас, на Тя бо уповахом...», «И ныне»: «Милосердия двери отверзи нам...», Сугубая ектения: «Помилуй нас, Боже...» до прошения: «Еще молимся о Богохранимей стране нашей...», а затем – особые прошения, по Требнику:    «Согрешихом и беззаконновахом, и сего ради праведный Твой гнев постиже нас, Господи Боже наш, и сень смертная обыде нас, и ко адовым вратом приближихомся. Но к Тебе, Богу нашему, в болезни нашей умильно вопием: пощади, пощади люди Твоя, и не погуби до конца, смиренно молим Ти ся, услыши и помилуй».    «Животом и смертию владычествуяй, Господи, не затвори в смерти души рабов Твоих, но престани от гнева и остави ярость, зане исчезают яко дым дние наши, и изсше крепость наша и погибаем до конца грех ради наших. Милостив буди рабом Твоим, в покаянии со слезами молим Ти ся, услыши и помилуй».    «Помяни яко плоть есмы, Господи, дух ходяй, и не обращаяйся, и милостивно отврати гнев Твой, праведно на ны движимый, имже яко мечем безгодно посещаеши нас, устави болезнь и утоли язву, напрасно губящую нас. Не мертвии бо восхвалят Тя, и в болезни сердца стеняща молим Ти ся, услыши и помилуй».    «Паче всех согрешихом Тебе и беззаконновахом, Владыко, и аще покаяния не стяжахом, предложение наше вместо покаяния приими, и на милость преложи, смертоноснаго недуга и болезней лютых, яко Всесилен, свободи рабы Твоя, болезненно стеняще молим Ти ся, скоро услыши и помилуй».    «Не помяни беззаконий и неправд людей Твоих и не вниди в суд с рабы Твоими, ниже уклонися гневом от рабов Твоих. Аще беззакония назриши, Господи, кто постоит? прах бо и пепел есмы, и состав наш яко ничтоже пред Тобою, но яко Щедр и Человеколюбец умилосердися и не погуби нас во гневе Твоем со беззаконьми нашими, молим Ти ся, Боже Преблагий, услыши и помилуй».    «Не хотяй смерти грешных, но еже обратитися и живым быти им, яко живота Источник, оживотвори нас праведным Твоим судом, смерти достойных: Бог бо еси, живыми и мертвыми обладаяй, и не погуби нас во гневе прещения Твоего, воплем крепким в горести сердца со слезами молим Ти ся, услыши и помилуй».

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3845...

4:1-9). И опыт вскоре засвидетельствовал, что, когда Моисей сотвори знамения пред людьми, людие, точно, вероваша ему, и возрадоватися: яко посети Бог сыны Израилевы (Исх. 4:30-31). Через несколько времени Бог снова сказал Моисею: аз ожесточу сердце фараоново, и умножу знамения моя и чудеса в земли Еьипетстей...,— и уведят еси Египтяне, яко аз есмь Господь (Исх. 7:3-5); и ещё через несколько: вниди к фараону: аз бо ожесточих сердце его и рабов его, да и ещё придут знамения сия на них: яко да повесте во ушеса чад ваших и чадом чад ваших, елико наругахся Египтяном, и знамения моя, яже сотворих в них, и увесте, яко аз Господь (Исх. 10:1-3).    Детальное рассмотрение чудес Моисеевых показывает, что каждое из них, кроме этой общей цели, имело и цели отдельные, которые всегда были для народа Божьего самые благотворные, или даже необходимые (переход через Чермное море, манна, медный змий и пр.). § 73. Пророчества Моисея    Моисей, великий чудотворец, был вместе и великий пророк. Из многочисленных его пророчеств довольно указать некоторые:    1) Он предрекал большую часть своих чудес, которые совершали в Египте и пустыне, как-то:    а) каждую из десяти казней Египетских, их начало и окончание (Исх. гл. 7—11), например: сия глаголет Господь: Поэтому увеси, яко аз Господь: се аз ударю жезлом, иже в руце моей, по воде речней, и преложится в кровь (7, 17),— и сотвориша тако Моисей и Аарон, якоже заповеда им Господь..., и преложи всю воду речную в кровь (-20);    б) послание Богом коростелей в пищу Израильтянам: рече Господь к Моисею, глаголя, слышах роптание сынов Израилевых: рцы к ним глаголя·, к вечеру да снесте мяса... и увесте, яко аз есмь Господь Бог ваш; бысть же вечер: и приидоша крастели и покрыша поле (Исх. 16:11-13);    в) смерть всех Израильтян в пустыне, начиная от двадцатилетних юношей, кроме Иисуса Навина и Халева: в пустыни сей падут телеса ваша и все соглядание ваше, и сочтения ваша, от двадесяти лет и выше, елицы ропташа на мя..., разве Халев сын Иефонниин, и Иисус сын Навин (Числ.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3599...

И я втайне говорил Богу так: «Владыка, Создатель всей видимой и умопостигаемой твари, в Твоей руке сердца созданий Твоих, Ты обращаешь в жалость зверство неразумного гнева, когда хочешь по правдивому суду спасти по приговору власти предаваемых на смерть; Ты укрощал ярость диких зверей, стремящуюся пожирать человеческие тела, Ты удержал разливающуюся силу огня, одним мановением вложил бездейственность в усилившийся пламень, непострадавшими сохранил осужденных на погибель, неизреченным и чудным могуществом Твоим соделал, что волоса и кожа оказались неодолимыми для огня; Ты спаси и меня, ниоткуда не имеющего надежды на помощь и, прежде нежели лишен я жизни по суду врагов, по всей видимости уже мертвого, не попусти, чтобы кровь моя послужила возлиянием демонов и чтобы лукавые духи наслаждались туком плоти моей. Меня уготовили в жертву звезде, соименной страсти похотения, —да не соделается же приношением и жертвою демону, одноименному с непотребством, мое тело, до сего дня соблюденное чистым. Напротив того, зверское сердце жестоких преложи в милостивое и кроткое. Ты, для Есфири пламенеющий гнев и дикую ярость Ассуира, царя мидийского, преложивший и обративший в сострадательное помилование, спаси душу, посвященную на служение Тебе. Отцу— старцу и служителю Твоему — возврати сына, не обучившегося худому и вознамерившегося, сколько от него зависит, пребыть благочестивым. Ибо не из страха опасности теперь в первый раз приношу исповедание сие, так что обещание мое можно было бы почесть воздаянием за спасение. Свободным помыслом предупредил я вступление на подвиг по необходимости. Докажи, что для спасения вера сильнее ног и упование на Тебя надежнее бегства. Избежал смерти, кто со мною наутро назначаем был в жертву, и побегом добыл себе спасение, а я остался, ожидая, что Тебе будет угодно, и, понадеявшись на Твою помощь, нахожусь в руках врагов Твоих. Он вверился ногам, а я—Твоему могуществу. Мое ожидание да не будет немощнее надежды на телесные силы. Он спасся, воспользовавшись для побега темнотою, и спасся благополучно. А меня вот застиг свет, даруемый живущим для делания заповедей Твоих».

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=679...

113 «Одно простое сличение многих переводов легко может объяснить многие темные места Писания», – заметил еще блаж. Августин. De doctr. Christ, lib. 2. cap. 17. 115 По свидетельству вавилонского талмуда, раввины Онкелос и Ионафан жили во времена Иисуса Христа. 116 Древность его одни возводят ко временам Соломона, другие низводят до времен апостольских. J. H. Janss. Herra. S Paris. 1846. p. 420. 120 Свидетельства древности o достоинстве перевода LXX толковников см. в Христ. чт. 1842 г. част. 2. стр. 283. – О догматическом достоинстве и охранительном употреблении сего перевода см. в Прибавл. к твор. св. отц. XII. стр. 452–472. 122 Это сделал он для того, ut Judaeis calumniandi et irridendi Christianos sit ablata occasio, utque scirent Christiani, quid hebraica veritas conti­neret. Hier. Opp. Col. t. 4. p. 627, et Praef. in Job. 123 Constat Vulgata: 1) ex libris protocanonicis V. T. a s. Hieronymo juxta textum hebraeum, et ex libris Tobiae ac Judith juxta chaldaicum translatis; 2) ex libris et partibus V. F. quales sunt in veteri versione itala. Hi libri ac partes sunt: Sapientia, Ecclesiasticus, Baruch, 1 et 2 Machabaeorum, Epistola Jeremiae, septem uilima capita libri Estheris, duo ultima capita Daniebs, oratio Azariae et canticum trium puerorum, atque Psalterium, quod nonnullas tamen correctiones s. Hieronymi continet·, 3) ex libris N. F. antiquae versionis italae a s. Hieronymo ad preces Damasi R. P. juxta codices graecos correctis. I. H. Janss. 1. 1. pag. 423 sq. 124 Иоанн, экзарх болгарский (y Калайдов. M. 1824. стр. 129), говорит: «понеже убо святыи человек Божий Къстятин, Философ река мьногы труды прия, строя писмена словеньскых къниг и от Евангелия и Апостола прелагая избор: иеликоже достиже, живый в мире сем тьмьнем, толикоже преложь, преступив бес коньця и свет прият дел своих мьзду. Съсими же сыи оставль иего в житии семь великии Божии архиепискуп Мефодии брат его преложи вся уставьныя (каноническия) кънигы 60 от елиньска языка иеже есть гръчьск в словеньск».

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Savvaito...

Аще убо воистинну последовати Тому изволил еси, и аще неложно нарещися Того ученик желаеши, уготовися от нынешняго времене, не ко ослабе, ни к безпечалию, ни к пищам, ниже ко иному чесому от сущих на земли: красных же и сладких; но к подвигом духовным, к воздержанию плоти, ко очищению души, к нищете конечней, к плачу благому, ко всем скорбным и болезненным, и радостотворнаго по Богу жития; ибо алкати имаши, и жаждати, и нагствовати, досадитися же и укоритися, уничижитися же и изгнатися, и иным многим отяготитися скорбными, ими же сущий по Богу живот начертавается: и егда сия вся постраждеши, «радуйся», глаголет Господь, «яко мзда твоя многа на небесех есть». Радостию убо радуйся, и веселием веселися, яко днесь избра тя, и разлучи Господь Бог от мирскаго жития, и постави тя яко пред лицем Своим в предстоянии монашескаго чина, в воинстве ангеловиднаго жития, в высоте небоподражательнаго жительства, Тому ангельски служити, Тому всецело работати, горняя мудрствовати, горних искати, «наше бо жительство», по Апостолу, «на небесех есть». О новаго звания! О дара тайны! второе крещение приемлеши днесь, брате, богатством человеколюбца Бога даров, и от грехов твоих очищаешися, и сын света бывавши, и Сам Христос Бог нашъ срадуется со святыми Своими ангелы о покаянии твоем, закалая тебе тельца упитаннаго. Достойно прочее звания ходи, устраняем от суетных пристрастий, возненавидя в дальная влекущую тя похоть, все твое желание преложи к небесным, отнюдь не возвращаяся вспять, да не будеши столп сланый яко жена Лотова, или яко пес на своя блевотины возвращаяйся, и исполнится на тебе слово Господне, глаголющее: «яко никтоже, возложив руку свою на рало и обращся вспять, управлен есть в царствии небесном». Несть бо тебе мала беда обещавшемуся ныне вся предреченная хранити, потом же нерадити о обетовании, или на первое житие возвратитися, или отца твоего духовнаго разлучитися, и спостящихся братий, или пребывающу нерадиво дни твоя; понеже тяжчайшее обрящеши осуждение паче первых, на страшном и неумытном судищи Христове, елико множайшия благодати насладишися ныне: и добре ти бе, по реченному, не обещатися, нежели обещатися и не отдати! Ниже паки мни, яко в мимошедшем времени здешняго пребывания, довольно подвизался еси к невиднмым силам вражиим; но веждь, яко наипаче отныне приимут тя множайшии подвязи к брани на него, никако же бо на тя возможет ограждена тя обретаяй, к наставляющему тя верою крепкою и любовию, и ко всякому послушанию и смирению правотою! Сего ради да отъидет от Тебе всякое непослушание, прекословие, гордыня, рвение, ревность, зависть, ярость, кличь, хула, тайноядение, дерзновение, особное дружество, ласкание, любопрение, роптание, шептание, притяжение (приобретение) особенное (личное), окаянныя вещи, и другия вся злобныя виды, их же ради приходит гнев Божий на таковая деющих, и вкоренятися начинает в них душ тлитель.

http://azbyka.ru/otechnik/Aeksej_Malcev/...

Если 1-я песнь говорила о внешнем могуществе Креста, о силе его в борьбе с врагами, а 3-я песнь говорила о внутреннем его значении для Церкви, то настоящая песнь в своих тропарях изображает значение Креста в деле воздействия христианства на мир, в деле обращения его ко Христу через крещение (1 и 2 тропари) и вообще через свидетельство миру о Боге (3 и 4 тропари).    Ирмос    Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.     Услышал я, Господи, тайну домостроительства Твоего, уразумел дела Твои и прославил Твое Божество.    Тропари    Горькородныя преложи древом Моисей источники в пустыни древле, крестом ко благочестию языков прояляя преложение.     В древности Моисей деревом изменил горькие по природе источники в пустыне , предызобразив обращение крестом язычников к благочестию.    Глубине внедривый секухцую издаде Иордан древу, крестом и крещением, сечение лести знаменуя.     Иордан, скрыв во глубине секиру, возвратил (ее) дереву , знаменуя пресечение заблуждения крестом и крещением .    Священно ополчаются, четверочастнии людие преходяще образом свидетельства скинии, крестообразнми чинми прославляемии.     Священно ополчается четырехчастный народ, идя перед образной скинией свидения, славясь крестообразным построением.    Чудно простираемь, солнечныя лучи испущаше Крест, и поведаша небеса славу Бога нашего.     Чудесно распростертый, Крест испускал солнечные лучи, и небеса возвещали славу Бога нашего . Песнь 5-я    Сказав достаточно о значении Креста для земли, пенописец покидает ее и занимается отношением Креста к неземному миру духов святых и падших, небесных и «подземных». Он начинает в ирмосе с отношения ко Кресту падшего верховного духа, «денницы», который, введенный Крестом в такое заблуждение, окончательно пал. Затем песнописец изображает отношение ко Кресту других высших, уже не падших, духов в лице таинственных охранителей рая (1 тропарь). Далее, естественно, следует мир духов низших, причем более внимания уделяется «враждебным» силам (2 тропарь) сообразно с большим действием на них Креста, хотя действием отрицательным (по принятому богословскому воззрению, ангелы не подлежали совершенному Христом искуплению).

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3681...

Песнь Ирмос. Превее телу златому. Милостиве Господи помилуй раба своего. О кресте пресвятыи Христов. искусное древо живота... См. выше. Милостиве Господи помилуй (раба своего). Долгую и лютую болезнь Иевлю... См. выше. Вси свемы яко умерети ны есть. Тебе Богу так изволшу... См. выше. – Пособствуи и помогаи, нашеву сиротству Богородице, ты бо веси время.... См. выше. Спаси от бед рабы своя. Песнь Ирмос. Слоужити живу Богу (248 л.). Милостиве Господи помилуй раба своего. Казьня показни Владыко. болезнию раба своего. См. выше. Милостиве Господи помилуй раба своего. О Боже мои милостивый. творя преславнаа чюдеса... См. выше. Запретивыи Христе морскым ветром. и страх ученик си преложи на радость... См. выше. Избави Богородице обшедших ныне печали и бед же и скорбеи всех... См. выше. Спаси от бед раб (ы своя). Песнь Ирмос. На синаистеи горе. Милостиве Господи помилуй раба своего. Источниче животу подателю Христе милости (248 об.)…См. выше. Милостиве Господи помилуй раба своего. Евангельскому верующе гласу. твоего Христе ищем ответа…: См. выше. Мучимыи недугом внутри, невидимыми ранами... См. выше. Мати Божиа пречистая, со всеми небесными силами, и всеми святыми пророкы и патриархы со апостолы и со святители... См. выше. Спаси от бед рабы своя милостиве Господи. яко к те (бе прибегаем). Таж. по канон. Достойно есть. и Трисвятое (249 л.) и по Отче наш. Тропарь Помилуй нас Господи поми (луи нас). Слава. Господи помилуй нас. на тя бо уповах (ом). И ныне. Милосердиа двери отверзи нам. Таж. ектенью. от иереа. Аще ли несть иерея. то Господи помилуй Таж. Молитва , во всяк вид болезни. Владыко, Владыко Вседержителю. врачю душам смиряя и вознося. наказуя и пакы исцеляя. брата нашего болящего посети милостию ти. и простри мышцю твою невидимую, оспольненую исцеления и здравиа. исцелити того воставляя от одра болезньного. запрети духу недужному, отстави от него всяку язву, всяку болезнь, всяку тягость, всяк огнь и студень, и еже есть в нем грех или беззаконие: ослаби. остави. прости своим человеколюбием. ей Господи пощади создание свое о Христе Иисусе Господи нашем. с ним же Благословен еси со пресвятым и благым и животворящим ти Духом ныне и присно и в векы веком. Аминь.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Krasno...

Песнь. Ирмос. Егож трепещут аггельстии чинове. яко Творца и Бога. поите священницы. славите отроцы. Благословите людие и превозносите его.-Марьины слезы и Марфины блаже, и милостивно утоли избави из мертвых сродника и матере дивна Лазарь. негда схождаше мертвым. – Абие где глас твои услышу блаже. и Лазарь хождааше. из гроба востав явися. печать связана (82 об.) по руце. и обрусцем связан весь. – Ад егда глас ти услыша блаже со страхом паде ниц. востани отсюду все ти хощу ныне изблюнути еже имам. – Радостно ти вопием земнии. дево богоневестная. без семени бо нам родила еси Божиа слова, егож непрестанно молящи за всех. Песнь. Ирмос. Сотвори дрежаву мышцею своею, ниизложи силныа с престол вознесе смиренныя Бог иизраилев. в нихже посети нас восток свыше. и направил ны есть на путь мирен. – Да поет чюдо Вифания с нами. в нем бо Лазарь воздвижен. прослези вся Христос законом естества плоти и Марфины слезы. ж юже и плач Мариин на радость преложи. и мертвеца воскреси. – Возвещая (83 л.) Христе воскресение свое из гроба призва Лазаря воздвиже яко Бог. да явиши людем Бога же и человека. Купно воистинну. суще воздвиже церкви телеси своему. – Двигнушася врата. сокрушася врата и верса и разрушишася со уз умершего. аз же гласом силы его. Христови и ны горко воздыше плачющеся. и ко своим рече. чей суд глас же оживляа мертвыа. Богородичен. Обнови рождество си чистая. Зижителя бо миру воплощена. и роди земным Бога иизраилева пребысть бес тляя яко древле во Едеме прадеду Адааму воздвигше. Таж стихиры воскресны глас. подобен. Господи аще на. Господи аще и на судищи предста Пилатом судим. но не отступи от престола. со Отцем седя (83 об.) и воскрес из мертвых. всего мира свободи от работы вражиа. яко щедр и человеколюбец. – Господи оружие на диавола. крест твои дал еси нам. трепещет бо и трясется. не могыи взирати на силу его. яко мертвыя воставляет. и смерть умертви. сего ради кланяемся погребению твоему и воскресению. – Аггел твои Господи, иже воскресение твое проповеда. стража убо устраши жены ж возгласи глаголя: что ищете живого с мертвыми. воскресе Бог сыи. вселеннеи жизнь дарова. Богородичен. Аз дево святаа Богородице под кров твои прибегаю. ведыи яко обрящу спасение. можши бо чистая помощи ми.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Krasno...

21 . Итак, нужно ли нам во смирении сохранять невинность даже обиженным от ближнего? Представим Авеля ( Быт.4:8 ), о котором пишется, что он убит братом, а не пишется, чтоб он с ним препирался. Потребна ли чистота души даже в супружеском союзе? – Надобно подражать Эноху, который и в супружеском состоянии ходил пред Богом, и не обреташеся, зане преложи его Бог ( Быт.5:24 ). Решаемся ли мы предпочитать заповеди Божии настоящей нашей пользе? – Представим Ноя, который оставив домашнюю заботу, по повелению Господню, в сотых годах занялся строением ковчега ( Быт.6:14 ). Усиливаемся ли мы достигнуть добродетели послушания? Должны взирать на Авраама ( Быт.12:5 ), который, оставив дом, знакомых, отечество, по послушанию пошел в страну, которая обещана ему в наследство, и пошел не зная, куда идти ( Евр.11:8 ); который ради вечного наследия готов был принести в жертву возлюбленного своего, рожденного по обетованию наследника. А поскольку он не усомнился пожертвовать Господу единого (сына): то в семени получил все множество языков ( Быт.22:16–17 ). Нравится ли кому простота нравов? Пусть представит Исаака, которого в очах всемогущего Бога украшала кротость его жизни ( Быт.24 и след.). На вопрос: как должно приобретать многотрудное мужество? – Пусть приводят на память Иакова ( Быт.29:20, 30:29 ), который после того, как сумел мужественно прослужить человеку, достиг до такой силы, что не мог быть препобежден от боровшегося с ним Ангела ( Быт.32:25 ). Стараемся ли мы препобеждать прелесть плоти? – Пусть приходит на память Иосиф, который во время искушения его госпожею старался сохранить целомудрие даже с опасностью жизни ( Быт.39:12–20 ). От этого произошло то, что так как он хорошо умеет управлять своими членами, соделан был управителем и над всем Египтом. Желаем ли мы стяжать кротость и терпение? – Будем представлять себе Моисея ( Числ.12:3 ), который, управляя шестьюстами тысяч вооруженных, исключая детей и жен, по описанию был человеком кротким зело паче всех человека сущих на земли.

http://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Dvoes...

Яко Ты Един еси Бог наш, во еже не радоватися грешных пагубе, и не отвращаеши лица Твоего от вопиющих к Тебе со слезами. Услыши, Господи, глас раба Твоего, взывающа Тебе, и свет Твой яви ми, лишенному света. И даждъ ми благодать, отнюдь надежды не имущему, да, всегда возуповаю на помощь и силу Твою. Плач мой в радость ми преложи, вретище мое расторгни и веселием препояши мя. И благоизволи да упокоюсь аз от примрачных деяний моих и тишину утреннюю восприиму со избранными Твоими, Господи, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание; и да отверзется ми дверь Царствия Твоего, яко да вшед с веселящимися во свете лица Твоего, Господи, улучу и аз живот вечный во Христе Иисусе, Господе нашем. Аминь ”. Вот какой вопль покаяния советовал возносить к Богу “радостный” Серафим! И становится понятным одно изречение его, на которое редко ссылаются жизнеописатели: – Мы, – говорит он, – должны всякую радость земную от себя удалять, следуя учению Господа Иисуса Христа, Который сказал: О сем не радуйтесь, яко дуси вам повинуются: радуйтесь же яко имена ваша написана суть на небесех (Лк.10,20). Это он говорил по поводу почитания его людьми, получавшими пользу от советов его. А если он самому себе запрещал неблагоразумную радость, то что же нужно сказать о нас грешных? Но, кроме того, у него есть и прямые наставления о плаче и слезах: “Все святые и мира отрекшиися иноки всю жизнь свою плакали, в чаянии вечнаго утешения, по уверению Спасителя мира: блаженни плачущи, яко тии утешатся (Мф.5,4). Так и мы должны плакать об оставлении грехов наших. К сему да убедят нас слова порфироноснаго Пророка: ходящий хождаху и плакахуся, метающе семена своя: грядуще же приидут радостию, вземлюще рукояти своя (Пс.125,6); и слова Исаака Сирина; “Омочи ланиты твои плачем очию твоею, да почиет на тебе Святый Дух и омыет тя от скверны злобы твоея. Умилостиви Господа твоего слезами, да приидет к тебе (Сл.68)… У кого текут слезы умиления, у того сердце озаряется лучами Солнца правды – Христа Бога”. Но в таком случае как же примирить с этим покаянным настроением светившую радость в о.Серафиме и его постоянно радостные приветствия приходившим: “радость моя”, “сокровище мое” и пр.?

http://pravmir.ru/vsemirnyj-svetilnik-pr...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010