215 См. R. McL. Wilson, The Gospel of Philip, translated from the Coptic text, with an Introduction and Commentary (New York, 1962), p. 7. Wilson приводит указатель новозаветных прямых и косвенных ссылок (pp. 197 и далее). 216 Необходимо, однако, помнить, как указывает van Unnik, что «в культурном мире того времени хороший стиль требовал в качестве аргумента обращения к авторитету известных авторов без прямых цитат. Натренированное ухо наученного слушателя без труда распознало бы их» (The «Gospel of Truth» and the New Testament» in The Jung Codex, p. 107). 217 Cm. R. McL Wilson, «The New Testament in the Nag Hammadi Gospel of Philip», New Testament Studies, IX (1963), pp. 291–294, и Eric Segelberg, «The Gospel of Philip and the New Testament» in The New Testament and Gnosis: Essays in honour of Robert McL. Wilson, ed. by A. H. B. Logan and A. J. M. Wedderburn (Edinburgh, 1983), pp. 204–212. 218 Поскольку речь идет о явлении Илии и Моисея, то ссылка – на рассказ Марка (9:2–8), а не Матфея или Луки, где иная последовательность имен – Моисей и Илия. 219 Его сбалансированную оценку см. в Yvonne Janssens, «The Trimorphic Protennoia and the Fourth Gospel», in The New Testament and Gnosis; Essays in honour of Robert McL. Wilson, pp. 229–244. 220 G. Р. Luttikhuizen, «The Letter То Peter from Philip and the New Testament», Nag Hammadi Studies, xiv (1978), 102. 221 По Иринею (Adv. Наег. I. 27, 1–3), Маркион подпал под влияние сирийского гностика по имени Кердон. 222 Классический анализ учения Маркиона – Adolf von Harnack, Marcion: Das Evangelium vom fremden Gott (Texte und Untersuchungen, xlv; Leipzig, 1921:2–е изд., 1924; переизд. в Darmstadt, 1960). Критику Гарнака см. в Barbara Aland, «Marcion. Versuch einer neuen Interpretation», Zietschrift für Theologie und Kirche, lxx (1973), pp. 420447. Она считает, что Маркион ближе к гностическому богословию, чем полагает Гарнак, особенно в двоичности божества и отвержении Ветхого Завета. Однако Маркион развивал негностическую сотериологию, отрицал космологическую мифологию и радикализовал взгляд апостола Павла на неспособность человека преобразить мир. См. также комментарий Balbs (с. 100, примеч. 50, ниже).

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/kanon-n...

1 Nicholas Arseniev, Revelation of Life Eternal: an Introduction to the Christian Message, Orthodox Theological Library, 2 (New York: SVS Press, n.d.) 78. 3 Слово κρυγμα означает возвещение, извещение, объявление, также приказ, распоряжение. Все это в древних обществах объявлялось правителями через глашатая (κρυξ). В новозаветной литературе оно традиционно переводится как «проповедь». Однако его первоначальный смысл затемнился ассоциациями с «проповедью» как наставлением, поучением, поэтому при таком использовании представляется более уместным буквальное употребление этого термина (прим. перев.). 4 C. F. D. Moule, The Phenomenon of the New Testament: An Inquiry into the Implications of Certain Features of the New Testament, Studies in Biblical Theology, 2d series, 1 (London: SCM Press, 1967) 15. 5 См. Geoffrey Parrinder, Avatar and Incarnation The Wide Lectures in Natural and Comparative Religion in the University of Oxford (New York: Barnes and Noble, 1970) 217–8. 6 Церковь основана на «Божественном спасении, совершенном внутри истории», «надругательством над плотью одного Человека и пролитием Его крови на вполне определенное место земли, за вполне определенными городскими вратами в течение трех особых неповторимых часов, которые могли бы быть измерены стрелками обычных часов», – пишет Григорий Дикс в своей впечатляющей книге «Евреи и греки» («Jew and Gree», University Press, 1977) 5. 7 При переводе употребляются сокращения, обычные для английской библеистики: f – сл. (следующий стих), ff – слл. (следующие стихи) (прим. перев.) 8 Rudolf Bultmann, Theology of the New Testament, 2 vols. (New York Charles Scribner’s Sons, 1951) 1:45. 9 Там же, «New Testament and Mythology», в книге под редакцией Hans Werner Bartsch Kerigma and Myth (New York: Harper Torchbooks, 1961) 42. 11 Для краткой оценки и критики Бультмановой интерпретации спасения с позиции демифологизации см. Gustaf Aulen, The Drama and the Symbols: A Book on the Images of God and the Problems They Paise (Philadelphia: Fortress Press, 1970) 174ff.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/per...

Lightfoot R.H. History and Interpretation in the Gospels. London, 1935. Lipsi I. De cruce. Libri tres, ad sacram profanamque historiae utiles. Antverpiae, 1594. Lohse E. History of the Suffering and Death of Jesus Christ. Philadelphia, 1967. Loisy A. L’Evangile selon Luc. Paris, 1924. Luz U. Matthew 21–28: A Commentary. Minneapolis, 1989. Maccoby H. Revolution in Judaea. New York, 1973. Malien P. The Reading and Transformation of Isaiah in Luke-Acts. London; New York, 2008. Marcus J. Mark 8–16 . A New Translation with Introduction and Commentary. New Haven and London, 2009. Marcus J. The Way of the Lord. Christological Exegesis of the Old Testament in the Gospel of Mark. Louisville, Kentucky, 1992. Martin F., Wright W.M. The Gospel of John. Grand Rapids, 2015. Marxsen W. Mark the Evangelist. Nashville; New York, 1969. Meier J.P Matthew. Collegeville, 1980. Merenlahti P. Poetics for the Gospels? Rethinking Narrative Criticism. London; New York, 2002. Merritt R.L. Jesus Barabbas and the Paschal Pardon//Journal of Biblical Literature. 104 (1985). P.57–68. Metzger B A Textual Commentary on the Greek New Testament. 2nd ed. Stuttgart, 1994. Meyendorff J. Christ in Eastern Christian Thought. Washington, 1969. Moltmann J. Der gekreuzigte Gott: das Kreuz Christi als Grund und Kritik christlicher Theologie. München, 1987. Moltmann J., Wendel E., Moltmann J. Leidenschaft für Gott: worauf es uns ankommt. Freiburg im Breisgau, 2006. Morris L. The Gospel according to Matthew. Grand Rapids; Leicester, 1992. Mowinckel S. He That Cometh: The Messiah Concept in the Old Testament and Later Judaism. Grand Rapids; Cambridge, 2005. Müller K.Möglichkeit und Vollzug jüdischer Kapitalgerichtsbarkeit im Prozess gegen Jesus von Nazaret//Der Prozess gegen Jesus. Historische Rückfrage und theologische Deutung/Hrsg. Von K. Kertlege. Freiburg, 1988. S.41–83. Neufeld Th.R.Y. Recovering Jesus. The Witness of the New Testament. Grand Rapids, 2007. O’Collins G. Crucifixion//Anchor Bible Dictionary I. P.1207–1210.

http://azbyka.ru/otechnik/Ilarion_Alfeev...

246 Бродович И. А. Книга пророка Осии: Введение и экзегезис. К., 1901. C. 193–194. Wuerthwein. Μετανοω. 248 Буквальный перевод древнееврейского текста. В синодальном переводе выражение пророка смягчено: «как запачканная одежда». 249 Якимов И. С. Толкование на книгу святого пророка Исаии. СПб., 1883. C. 124. Wuerthwein. Μετανοω. 254 Эти термины встречаются в синоптических Евангелиях (μετανοω – 16 раз, в том числе 9 раз в Евангелии от Луки; μετνοια – 8 раз, в том числе 5 раз в Евангелии от Луки), Книге Деяний апостольских (глагол – 5 раз, существительное – 6 раз), 1 раз во Втором послании св. ап. Петра (существительное), 8 раз в посланиях св. ап. Павла (1 раз глагол и 7 раз существительное), 12 раз в Откровении (глагол) (см.: Wuerthwein E. Μετανοω and μετνοια in the New Testament. I. The Linguistic Understanding//Theological Dictionary of the New Testament. Vol. 4. P. 999). Надо иметь в виду, что употребление этих терминов не исчерпывается текстами Священного Писания Нового Завета, в которых говорится о понятии покаянии. 255 Слово μετνοια состоит из глагола νοω («направлять ум к какому-либо предмету») и предлога μετα– («вслед за, вместе с, с помощью чего-либо» и др.); см.: Behm J. νοω//Theological Dictionary of the New Testament. Vol. 4. P. 948; idem. μετανοω, μετνοια. A. Greek Usage//Theological Dictionary of the New Testament. Vol. 4. P. 976–978. 256 Ринекер Ф., Майер Г. Покаяние, каяться//Библейская энциклопедия Брокгауза/Под ред. В. А. Цорна. Paderborn, 2001. [Эл. вариант: Изд-е миссии «Свет на Востоке» на CD ROM «Цитата из Библии», версия 4. 5. 1]. 257 Подробнее о влиянии греческого языка Септуагинты на межзаветную литературу, новозаветные Писания и сочинения церковных авторов см. в исследовании: Корсунский И. Н. Перевод LXX: Его значение в истории греческого языка и словесности. Сергиев Посад, 1897. C. 527–641. 258 Bertram G. ’Επιστρφω, πιστροφ. 2. In the Old Testament//Theological Dictionary of the New Testament. Vol. 7. P. 722–724; Wuerthwein E. Μετανοω, μετνοια in Hellenistic Jewish Literature. I. The LXX//Theological Dictionary of the New Testament. Vol. 4. P. 989–990; idem. Μετανοω and μετνοια in the New Testament. I. The Linguistic Understanding//Theological Dictionary of the New Testament. Vol. 4. P. 999.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/pra...

Kelly, J.F., Why is There a New Testament? (Wilmington: Glazier, 1986). Kelly, J.N.D., Early Christian Doctrines (New York: Harper and Brothers, I960). Kelsey, David, H., The Uses of Scripture in Recent Theology (Philadelphia: Fortress, 1975). Kelsey, David, H., «Protestant Attitudes Regarding Methods of Biblical Interpretation», Scripture in the Jewish and Christian Traditions: Authority, Interpretation, Relevance, ed. by F.G.Greenspahn (Nashville: Abingdon. 1982) 133–161. Kennedy, George A., New Testament Interpretation through Rhetorical Criticism (Chapel Hill: University of North Carolina, 1984). Kesich, Veselin, The Gospel Image of Christ (Crestwood: St. Vladimir’s Seminary Press, 1991). , «Biblical Studies in Orthodox Theology: A Response», GOTR 17, 1 (1972) 63–68. Koch, Klaus, The Growth of the Biblical Tradition: The Form-Critical Method, trans. S.M.Cupitt (New York: Scribner’s, 1969). Konstadinidis, Chrysostomos, «The Significance of the Eastern and Western Traditions within Christendom», Orthodoxy: A Faith and Order Dialogue (Geneva: WCC, 1960) 62–72. Kugel, James L . and Greer, Rowan A., Early Biblical Interpretation (Philadelphia: Westminster, 1986). Kümmel, W.G., The New Testament: The History of the Investigation of its Problems, trans. S.MacLean Gilmour and H.C.Kee (New York: Abingdon, 1970). Lampe, G.W.H. and Woollcombe, K.J., Essays on Typology (Naperville: A.R.Allenson, 1957). Lategan, B.C., «Hermeneutics», ABD, Vol.3, ed. D.N.Freedman (New York: Doubleday, 1992) 149–155. Leiman, Shnayer Z., The Canonization of Hebrew Scripture: The Talmudic and Midrashic Evidence (Hamden: Published for the Academy by Archon Books, 1976). I.etty, M., ed., Feminist Interpretation of the Bible (Philadelphia: Westminster, 1985). Lewis, Jack P., «Jamnia (Jabneh), Council of», ABD, Vol.3, ed. D.N.Freefman (New York: Doubleday, 1992) 634–637. Link, Hans-Georg, ed., The Roots of Our Common Faith: Faith in the Scriptures and in the Early Church, Faith and Order Paper No. 119 (Geneva: World Council of Churches, 1984).

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/novyj-z...

467 Sherwood Washburn, «The Evolution of Man», Scientific American 239 (Sept 1978): 194–207; D. C. Johanson, M. Edey, Lucy: The Beginnings of Humankind (New York: Simon & Schuster, 1981). 468 David Pilbeam, «The Descent of Hominoids and Hominids», Scientific American 250 (Mar. 1984): 84–96. 470 D. М. Rumbaugh et al., «The Relationship between Language in Apes and Human Beings», in Primate Behavior, ed. J. L. Forbes and J. E. King (New York: Academic Press, 1982); J. deLuce, H.T. Wilder, eds., Language in Primates (New York: Springer–Verlag, 1983); Stephen Walker, Animal Thought (London: Routledge & Kegan Paul, 1985). 471 Theodosius Dobzhansky, The Biological Basis of Human Freedom (New York: Columbia Univ. Press, 1956), The Biology of Ultimate Concern (New York: New American Library. 1967). 474 Marshall Sahlins, «The Use and Abuse of Biology», in The Sociobiology Debate, ed. Arthur Caplan (New York; Harper & Row, 1978). См. также: George Barbow, James Silverberg, eds., Sociobiology: Beyond Naturel Nurture? (Boulder, CO: Westview Press, 1980). 475 Sociobiology Study Group of Science for the People, «Sociobiology – Another Biological Determinism», Bio Science 26 (Mar. 1976): 182–190. 479 Edward O.Wilson, «Religion and Evolutionary Theory», in Religion, Science, and the Search for Wadom, ed. David Byers (Washington, DC: National Conference of Catholic Bishops, 1987), p. 90. 483 Michael Ruse. Taking Darwin Seriously: A Naturalistic Approach to Philosophy (New York and Oxford: Basil Blackwell. 1986), chap. 5. 485 Karl Popper, Objective Knowledge: An Evolutionary Approach (Oxford: Clarendon Press, 1972). См. также: Gerard Radnitzky and W.W. Bartley III, eds., Evolutionary Epistemology: Rationality and the Sociology of Knowledge (LaSalle, IL Open Court, 1987). 486 Donald Τ. Campbell, «Evolutionary Epistemology», in The Philosophy of Karl Popper, ed. P.A. Schilpp (LaSalle, IL Open Court, 1974). 488 Sally Springer, Georg Deutsch, Left Brain, Right Brain, rev. ed. (San Frandsco: W. H. Freeman, 1985).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/reli...

Подобное бывает с людьми, оказавшимися под завалами, потерпевшими кораблекрушение, заблудившимися в пустыне, в снегах, людьми, которые уходят в монастырь или становятся отшельниками. – Прим. ред. 73 James and Marcia Rudin, Prison or Paradise (Philadelphia: Fortress Press, 1980), 103. Lorraine Ahearn, «Mind Control Called the Way of The Way» The Capital (Annapolis? April 2, 1986), 12. 74 Diane Salvatore, «The New Victims of Cults» Ladies Home Journal (Aug 1987). Andree Brooks – «Cults and the Aged: A New Family Issue» The New York Times (April 26, 1986). 75 Во многих сектах практикуются также альтернативные методы лечения: от йоги, цигуна, медитаций и знахарства до «сайентологических ассистов». При этом «официальная медицина» обычно полностью отвергается как «вредоносная» или «неэффективная». – Прим. ред. 76 «Public Hearing on the Treatment of Children by Cults» The Assembly of the State of New York (Aug 9–10, 1979). Shirley Landa, «Hidden Terror: Child Abuse in „Religious Sects and Cults " » Justice for Children (Fall 1985, Vol. I, No. 5). 77 Robert Jay Lifton, Thought Reform and the Psychology of Totalism (New York: W.W.Norton & Company, 1961). 78 «Jury Indicts 9 Linked to Synanon» The Cull Observer (Oct 1985), from The New York Times (Oct 2, 1985). «Point Reyes Light Wins settlement from Synanon» The Cub Observer (March/April, 1987). Steve Allen, Beloved Son (Indianapolis, New York: The Bobbs- Merrill Company, Inc., 1982), 187–194. Myrna Oliver, «Two Synanon Members Get Year in Jail» Los Angeles Times (November 22, 1980). ( Это же можно сказать и о «Наркононе». – Прим. ред. ) 79 Мун произнес эту речь перед аудиторией в несколько сот человек летом 1975 г. в штате Нью-Йорк. 80 В этом же состоянии легко можно «вспомнить прошлые жизни», «увидеть великих Учителей», «воспарить», ощутить движение «энергии» по «чакрам»... в общем, все то, что входит в конкретную программу «духовного роста». Таким образом сектанты еще больше укрепляются в своей вере. – Прим. ред. 81 См. Adorno, Frenkel-Brunswik, Levinson, Sanford, The Authoritarian Personality (New York: Harper & Brothers, 1950).

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/protivos...

Hahn, Ferdinand, Historical Investigation and New Testament Faith: Two Essays, trans. R.Maddox (Philadelphia: Fortress, 1983). Hanson, R.P.C., Allegory and Event: A Study of the Sources and Significance of Origen " s Interpretation of Scripture (Richmond: John Knox, 1959). Harrington, Daniel J., Interpreting the New Testament: A Practical Guide (Wilmington: Glazier, 1979). , The New Testament: A Bibliography (Wilmington: Glazier, 1985). Harrisville, Roy A., «Introduction», in Peter Stuhlmacher, Historical Criticism and Theological Interpretation of Scripture, trans. Roy A.Harrisville (Philadelphia: Fortress, 1977) 7–15. Harvey, Van Austin, The Historian and the Believer: The Morality of Historical Knowledge and Christian Belief (New York: Macmillan, 1966). Hatch, N.D. and Noll, M.A., eds., The Bible in America: Essays in Cultural History (New York: Oxford University Press, 1982). Hauerwas, Stanley, Unleashing the Scripture: Freeing the Bible from Captivity to America (Nashville: Abingdon, 1993). Hausherr, Irenee, Spiritual Direction in the Early Christian East (Kalamazoo: Cistercian Publications, 1990). Hayes, J.H., Biblical Exegesis: A Beginner’s Handbook (Atlanta: John Knox, 1983). Hays, R. B., «The Corrected Jesus», FT 43 (1994) 43–48. Henderson, Ian, Rudolf Bultmann (Richmond: John Knox, 1966). Henderson, Ian, Rudolf Bultmann, Makers of Contemporary Theology (Richmond: John Knox, 1966). Hengel, A., «Historical Methods and Theological Interpretation of the New Testament», Acts and the History of Earliest Christianity, trans. John Bowden (Philadelphia: Fortress, 1979) 127–136. Hill, R.C., «St. John Chrysostom and the Incarnation of the Word in Scripture», CTR4, 1 (1980) 34–38. Hodges, Zane C. and Farstad, Arthur L., The Greek New Testament According to the Majority Text (Nashville: T.Nelson, 1982). Hopko, Thomas, «The Bible in the Orthodox Church», SVTQ14, 1–2 (1970) 66–99. , Reading the Bible (New York: Religious Education Department, Orthodox Church of America, 1970).

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/novyj-z...

. The Evolution of the Soul. Oxford: Clarendon Press, 1986. . «Natural Evil. « American Philosophical Quarterly 15. Taylor, Alfred Edward. Does God Exist? New York: Macmillan, 1947 (first edition, 1945). Taylor, Richard. Metaphysics. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1974. Taylor, Vincent. The Atonement in New Testament Teaching. Third Edtion. London: The Epworth Press, 1963. Tennant, F. R. Miracle and Its Philosophical Presuppositions. Cambridge: Cambridge University Press, 1925. . Philosophical Theology, Vol. 2, The World, the Soul, and God. Cambridge: Cambridge University Press, 1956. Tenney, Merril С New Testament Survey. Revised Edition. Grand Rapids: Eerdmans, 1961. . The Reality of the Resurrection. New York: Harper and Row, 1963. Thaxton, Charles В., Walter L. Bradley, and Roger L. Olsen. The Mystery of Lifés Origin: Reassessing Current Theories. New York: Philosophical Library, 1984. Thompson, Matthew. The Problem of Good in the Problem of Evil. A Thesis submitted to and accepted by the Faculty of Arts of the University of Birmingham, England, 1989. Thompson, Samuel M. A Modern Philosophy of Religion. Chicago: Henry Regnery, 1955. Thurman, L. Duane. How to Think About Evolution. 2nd Edition. Downers Grove: InterVarsity Press, 1978. Tillich, Paul. Systematic Theology. Chicago: University of Chicago Press, 1971. Tinsley, E. J. The Gospel According to Luke. Cambridge: Cambridge University Press, 1965. Toulmin, Stephen. «Arthur Koestler " s Theodicy.» Encounter 52 (Feburary, 1979). Trueblood, David Elton. Philosophy of Religion. New York: Harper and Row, 1957. Valecky, L. С «Flew on Aquinas.» Philosophy 43 (1968), pp. 213–230. Van Buren, Paul. The Secular Meaning of the Gospel. New York: Macmillan, 1963. Van Frassen, Bas С The Scientific Image. Oxford: Clarendon Press, 1980. Varghese, Roy Abraham, Editor. The Intellecruals Speak Out About God. Chicago: Regnery Gateway, Inc, 1984. Walsh, W. H. Philosophy of History. New York: Harper & Brothers, 1960. Wand, William. Christianity: A Historical Religion? Valley Forge: Judson Press, 1972.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/zac...

The following summer, Braun and Gillquist called together many fellow ex-leaders in the movement and began searching for the New Testament Church. Gillquist " s description of this is shaped by biblical allusions. He considered their journey an «exodus,» and wrote, «the Church was the answer, but not any church we had ever seen.» 319 Their search continued over the span of several years and in 1973, at a publisher " s convention in Dallas, a large group of people formed a network in order to find or re-establish the New Testament church. Although Gillquist claimed the group numbered 70, and no formal records were kept, a more likely number (one consistent with other sources) seems to be 55. 320 The number 70 does make a nice allusion to Luke 10:1–6, however, where Jesus called and sent 70 apostles. Later that year, a group of men divided among themselves topics to be studied from the New Testament and early Christianity. Jack Sparks would investigate worship, Jon Braun would research church history, Dick Ballew would review doctrine, Gordon Walker determined to check whatever they found «against the Bible,» Ken Berven and Ray Nethery volunteered to help with church history, and Gillquist was selected to be the overall administrator. 321 As Gillquist wrote about the meeting, «our motivation was to be the best Christian people we could be, to be a twentieth century expression of the first century Church. ... We had agreed on the front end to do and be whatever we found that the New Testament Church did and was, as we followed her through history.» 322 Their starting point was the American anti-traditional tradition of restorationism. They believed they could discover the New Testament Church and become that. By 1973, they had, however, begun to set aside a more Protestant notion of history, which emphasized discontinuity and the need to recover something supposedly lost, and in 1975 they formed the New Covenant Apostolic Order (NCAO), committed to finding the New Testament Church. They had accepted a more Orthodox or Roman Catholic view of church history, which emphasized historical continuity and a belief that any period called «dark ages» may not, in fact, have been devoid of the light of the church, the body of Christ. This could be seen in their willingness to trace the New Testament Church historically.

http://azbyka.ru/otechnik/world/turning-...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010