Ектениа малая. Ектения малая. И по возгласе, кондак: И после возгласа кондак: Взбранной Воеводе победительная,/яко избавльшеся от злых,/благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице,/но, яко имущая державу непобедимую,/от всяких нас бед свободи, да зовем Ти:/радуйся, Невесто Неневестная. Обороняющей нас Военачальнице/за избавление от страшных бед/учреждаем Тебе торжества победы благодарственные/мы, рабы Твои, Богородица!/Но Ты, как имеющая власть необоримую,/от всяческих опасностей нас освободи,/да взываем Тебе:/«Радуйся, Невеста, брака не познавшая! И чтем другия шесть икосов и кондаков. И читаем следующие шесть икосов и кондаков. Икос 7: Новую показа тварь,/явлься Зиждитель нам от Него бывшим,/из безсеменныя прозяб утробы,/и сохранив Ю, якоже бе, нетленну,/да чудо видяще, воспоем Ю, вопиюще: Икос 7: Небывалое дело показал/Творец, явившийся нам, Им сотворенным,/произросши без семени из чрева Девы/и сохранив Ее, как и была Она, неповрежденной,/чтобы, видя чудо, мы Ее воспели, возглашая: Радуйся, цвете нетления;/радуйся, венче воздержания./Радуйся, воскресения образ облистающая;/радуйся, ангельское житие являющая./Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии;/радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози./Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным;/радуйся, рождшая Наставника заблуждшим./Радуйся, Судии праведнаго умоление;/радуйся, многих согрешений прощение./Радуйся, одеждо нагих дерзновения;/радуйся, любы, всякое желание побеждающая./Радуйся, Невесто Неневестная. Радуйся, цвет нетления;/радуйся, венец воздержания. Радуйся, сияние воскресения отображающая;/радуйся, жизнь ангельскую являющая. Радуйся, дерево с прекрасными плодами, от которого питаются верные;/радуйся, дерево с тенистою листвою, под которым укрываются многие. Радуйся, носившая во чреве Искупителя плененных;/радуйся, родившая Путеводителя заблудших. Радуйся, Судии праведного умилостивление;/радуйся, многих согрешений прощение. Радуйся, одежда для лишенных дерзновения;/радуйся, любовь, всякое желание превосходящая. Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/sedmica-p...

Таким образом, лесковский «Ангел», был у Чехова «на слуху», что не могло не отразиться в его творчестве, а именно - в создании пасхального рассказа «Святою ночью» (1886). Бесспорно, это этюд в художественной манере Лескова. Как лесковский шедевр заслужил всеобщее признание, так и чеховское творение принесло автору заслуженную награду: рассказ был упомянут в материалах о присуждении Чехову Пушкинс кой премии. Духовно-эстетическое начало рассказа Чехова связано не с иконописью, как у Лескова, а с красотой церковной поэзии, святого слова. Чеховский герой иеродиакон Николай - простой монах, который «нигде не обучался и даже видимости наружной не имел» (С5, 96), - обладал Божественным даром создавать акафисты. «Радуйся, древо светлоплодовитое, древо благосеннолиственное, им же покрываются мнози!» (С5, 97), - воспевается в хвалебном гимне Богородице. Сложные, многокорневые слова, усвоенные православной гимнографией из греческой традиции торжественной церковной риторики, выражают чувство благоговения перед святыней и в какой-то мере чувство бессилия достойно на человеческом языке воспроизвести святой образ. Мы будто слышим рассказчика «Запечатленного Ангела» с его стремлением передать святую красоту иконы в святой фразе - теми же многокорневыми словообразованиями, свойственными церковным песнопениям, которые, как сказано у Чехова, вмещают «много слов и мыслей» (С5, 98) в одном слове: «Лик у него самый светлобожественный и этакий скоропомощный» (1, 400). Чехов устами своего рассказчика - молодого послушника Иеронима - развивает теорию жанра и стиля русского религиозного искусства: «Кроме плавности и велеречия нужно еще, чтоб каждая строчечка изукрашена была всячески, чтоб тут и цветы были, и молнии, и ветер, и солнце, и все предметы мира видимого» (С5, 98), «надо, чтоб в каждой строчечке была мягкость, ласковость, нежность Так надо писать, чтоб молящийся сердцем радовался и плакал, а умом содрогался и в трепет приходил» (С5, 97). Здесь отчетливо различима та «очарованность» - душевное свойство удивляться открывающейся взору святой красоте, молитвенная способность к тончайшему духовному и эстетическому переживанию, характерная для любимых героев Лескова - праведников. Налицо не только слуховая, но и зрительная, живописная, как в «Запечатленном Ангеле», образность. Стиль этих художественных творений Лескова и Чехова можно определить как словесную живопись . «Найдёт же такие слова! Даст же Господь такую способность! - удивляется чеховский рассказчик. - Для краткости много слов и мыслей пригонит в одно слово «Светоподательна»! слова такого нет ни в разговоре, ни в книгах, а ведь придумал же его, нашёл в уме своём» (С5, 98).

http://ruskline.ru/analitika/2011/04/22/...

Начнем с наиболее очевидного, осязаемого, лежащего на поверхности: они исключительно широко перенимали словообразовательные модели — хитроумие характерных для греческого языка двукорневых и многокорневых образований. Таковы ключевые слова традиционной русской этики и эстетики — все эти «цело-мудрие» (греч. σω-φροσνη), «благо-образие» (греч. ε-σχημοσνη), «благо-лепие» (греч. ε-πρπεια). Каждый, кто читал в подлиннике греческих и византийских поэтов, знает, как это важно для приобщения к глубинному, «эсотерическому» уровню греческой литературной традиции. Из века в век, из тысячелетия в тысячелетие некоторые специфические возможности торжественности, но и остроумия находили реализацию именно в таких словах. Без них невозможна пышность трагедий Эсхила — все эти «гиппалектрионы» и «трагелафы» (греч. ππαλεκτρυν —  баснословное животное «конепетух»; τραγλαφος — «козлоолень»), в свое время любовно спародированные Аристофаном. Но без них невозможна и византийская нарядность церковных гимнов. Красота целой грозди слов, сцепляющихся в единое слово, — очень греческая вещь; и она-то была принята к сердцу русским народом, и притом на века. А. П. Чехов (1860–1904) Призовем в свидетели не многоученого любителя славянизмов вроде поэта-символиста Вячеслава Иванова и даже не специалиста по тонкостям церковного быта и коллекционера языковых раритетов, каким был замечательный русский прозаик Николай Лесков . Мы не будем обращаться к консервативным романтикам славянофильского или неославянофильского толка. Нет, нашим свидетелем будет трезвейший из реалистов: Антон Павлович Чехов . У Чехова есть зарисовка картины нравов, которая называется «Святою ночью» и опубликована в 1886 году, т. е. примерно столетие назад. Мы слышим там голос совсем простого человека — послушника Иеронима, который восторженно выражает свою привязанность к словам сложным, на греческий лад тяжеловесно-торжественным словечкам из обихода православной гимнографии: «Древо светлоплодовитое… Древо благосеннолиственное… Найдет же такие слова! Даст же Господь такую способность! Для краткости много слов и мыслей пригонит в одно слово, и как это у него все выходит плавно и обстоятельно! „Светоподательна светильника сущим…“, сказано в акафисте к Иисусу Сладчайшему .

http://blog.predanie.ru/article/slovo-bo...

Однако, принимая во внимание ту привязанность к акафистам, которая присутствует у духовенства и верующего народа, можно рекомендовать их для келейного чтения, а в храме – только пение при служении молебнов 3 , то есть вне богослужений суточного круга, где акафисты совершенно не предусмотрены Уставом. Пожалуй, такое употребление акафистов будет единственно правильным. Примечания: 1 Киприан (Керн), архим . Литургика. Гимнография и эортология. С. 33–34. 2 Киприан (Керн), архим . Литургика. Гимнография и эортология. С. 34. 3 Обычно акафист вставляется в последование молебна по 6-й песни молебного канона, как это имеет место в Следованной Псалтири, часть I (hanpuмep, акафист Пресвятой Богородицы помещен по 6-й песни канона). Из рассказа А.П. Чехова «Святою ночью» — А разве акафисты трудно писать? — спросил я. — Большая трудность… — покрутил головой Иероним. — Тут и мудростью и святостью ничего не поделаешь, ежели Бог дара не дал. Монахи, которые не понимающие, рассуждают, что для этого нужно только знать житие святого, которому пишешь, да с прочими акафистами соображаться. Но это, господин, неправильно. Оно, конечно, кто пишет акафист, тот должен знать житие до чрезвычайности, до последней самомалейшей точки. Ну и соображаться с прочими акафистами нужно, как где начать и о чем писать. К примеру сказать вам, первый кондак везде начинается с «возбранный» или «избранный»… Первый икос завсегда надо начинать с ангела. В акафисте к Иисусу Сладчайшему, ежели интересуетесь, он начинается так: «Ангелов Творче и Господи сил», в акафисте к Пресвятой Богородице: «Ангел предстатель с небесе послан бысть», к Николаю Чудотворцу: «Ангела образом, земнаго суща естеством» и прочее. Везде с ангела начинается. Конечно, без того нельзя, чтобы не соображаться, но главное ведь не в житии, не в соответствии с прочим, а в красоте и сладости. Нужно, чтоб всё было стройно, кратко и обстоятельно. Надо, чтоб в каждой строчечке была мягкость, ласковость и нежность, чтоб ни одного слова не было грубого, жесткого или несоответствующего. Так надо писать, чтоб молящийся сердцем радовался и плакал, а умом содрогался и в трепет приходил. В богородичном акафисте есть слова: «Радуйся, высото, неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино, неудобозримая и ангельскима очима!» В другом месте того же акафиста сказано: «Радуйся, древо светлоплодовитое, от него же питаются вернии; радуйся, древо благосеннолиственное, им же покрываются мнози!»

http://azbyka.ru/akafist

Радуйся, Бога с человеки соедини вшая; радуйся, верных Господеви сочетавшая. Радуйся, А=гнице, рождшая Агнца, вземшаго грехи мира; радуйся, чаше, черплющая нам радость от Источника безсмертия. Радуйся, споручнице спасения грешных; радуйся, взыскание погибших. Радуйся, нечаянная грешных радосте; радуйся, падших востание. Радуйся, целительнице всех немощей; радуйся, утоление всякия печали. Радуйся, благодатная Богородице Дево, всех скорбящих Радосте. Кондак 6 Проповедуют милости Твоя, Богомати, вси концы вселенныя, ибо честным покровом Твоим покрываеши весь род христианский, о немже выну молишися Христу Спасителю нашему и избавляеши от всех бед благонравныя и богобоящыяся рабы, верно вопиющыя Богу: Аллилуиа. Икос 6 Возсия благодать светозарная от пречудныя иконы Твоея, Богомати, пред неюже со слезами припадающе, молим Ти ся: отжени облак нашедших на ны искушений, да вопием Ти радостно: Радуйся, приносящая к Сыну Твоему и Богу моления верных; радуйся, и Сама у престола Сына Твоего выну молящаяся о нас. Радуйся, предстательнице к Богу, мир от бед спасающая; радуйся, заступнице рода христианскаго, от Бога нам дарованная. Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози; радуйся, древо светлоплодовитое, имже питаются вернии. Радуйся, покрове миру, ширший облака; радуйся, земле обетования, из неяже течет мед и млеко. Радуйся, светлый облаче, верныя непрестанно освещающий; радуйся, столпе огненный, наставляяй избранныя к небесному наследию. Радуйся, ниво, растящая обилие щедрот; радуйся, подательнице всякия благости. Радуйся, благодатная Богородице Дево, всех скорбящих Радосте. Кондак 7 Хотящи явити токи чудес от Своея иконы, всех скорбящих Радости, повелела еси, Владычице, болящей Евфимии молебная пения пред тою совершати, и получивши исцеление, всем проповедати милости, ради тоя иконы явленныя, да не сокрыт будет источник благодатных исцелений всем требующым. Темже и мы не таим Твоих благодеяний, но благодарственне прославляюще Бога, вопием Ему: Аллиуиа. Икос 7

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=522...

Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме. Радуйся, покрове миру, ширший облака. Радуйся, пище, манны Приемнице. Радуйся, сладости святыя Служительнице. Радуйся, земле обетования. Радуйся, из неяже течет мед и млеко. Радуйся, Мати Молебнице, Милостивая о нас пред Богом Предстательнице. Кондак 7 Хотящих всех спастися и в разум истины приити милостиво под кров Свой, Пречистая Дево, приемлеши и благодатныя дары от иконы Твоея подаеши. Темже, со усердием припадающе к многоцелебному образу Твоему, взываем Богу: Аллилуиа. Икос 7 Дивную Ходатаицу за род человеческий показал еси нам, Господи, Пречистую Матерь Твою, Преблагословенную Деву Богородицу, Еяже всемощным покровом невидимо покрываеми, бед и напастей избавляемся, поюще: Радуйся, цвете нетления. Радуйся, венче воздержания. Радуйся, воскресения образ облистающая. Радуйся, ангельское житие являющая. Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии. Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози. Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным. Радуйся, рождшая Наставника заблуждшим. Радуйся, Судии праведнаго умоление. Радуйся, многих согрешений прощение. Радуйся, одеждо нагих дерзновения. Радуйся, любы, всякое желание побеждающая. Радуйся, Мати Молебнице, Милостивая о нас пред Богом Предстательнице. Кондак 8 Странствие земное многотрудное и многоскорбное зде совершающе, горняго града, Иерусалима Небеснаго, непрестанно взыскуем, Тя, Владычице, Путеводительницу Благую имуще. Ты же не престай наставляти путем заповедей Христовых шествовати, всех вопиющих Богу: Аллилуиа. Икос 8 Всем вся верою призывающим Тя на помощь, Царице небесе и земли, по коегождо потребе подаеши: скорбящим – утешение, бедствующим – вспоможение, болящим – исцеление, маловерным – в вере укрепление, страждущим – отраду. О всех сих благодеяниих Твоих благодарственно вопием Ти сице: Радуйся, Бога невместимаго вместилище. Радуйся, честнаго таинства двери. Радуйся, неверных сумнительное слышание. Радуйся, верных известная похвало.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

4. Все молитвы написаны на славянском языке, не везде понятном для детей; тропари и кондаки трудно понимать и взрослому человеку, а псалмы, особенно пророческие, даже при герменевтическом истолковании, не всегда вразумительны. Здесь особенно нужно обратить внимание на акафисты Спасителю и Пресвятой Деве. В них, преимущественно в стихах, называемых икосами, выражены благодеяния, которые Спаситель и Пресвятая Дева оказывали и оказывают человеку, но выражены в приветствиях к ним. Благочестивые души, читая, или слушая эти приветствия, точно бывают поражены величием благодеяний. Но все это написано, скрыть нельзя, на славянском языке не очень понятном. Вот несколько образчиков: «Иисусе, цвете благовонный, облагоухай мя. Иисусе, теплото любимая, огрей мя: Иисусе, храме предвечный, покрый мя. Иисусе одеждо светлая, украси мя. Иисусе, камене драгий, просвети мя. Иисусе, свете святый, облистай мя… Иисусе, научи мя непотребного: Иисусе, освети мя темнаго. Иисусе, очисти мясквернаго; Иисусе, возведи мя блуднаго… Иисусе, высших создателю. Иисусе, нижних искупителю: Иисусе, преисподних потребителю: Иисусе, всея твари украсителю: Иисусе души моея утешителю: Иисусе, сердца моего просветителю… Иисусе, слово необыменный: Иисусе, слово несоглядаемый. Иисусе, сило непостижимая: Иисусе, мудросте недомыслимая: Иисусе, божество неописанное: Иисусе, господство неисчетное; Иисусе, царство необедимое: Иисусе, владычество бесконечное. – Радуйся, высото неудобосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино неудобозримая и ангельскими очима… Радуйся мосте, преводяй сущих от земли на небо. Радуйся ангелов многословущее чудо… Радуйся ниво, растящая гобзование щедрот… Радуйся звезде незаходимыя мати: радуйся заре таинственнаго дне… Радуйся тнмения изимающая дел… Радуйся цвете нетления: радуйся венче воздержания… Радуйся древо светлоплодовитое, от него же питаются вернии: радуйся древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози… Радуйся, колеснице пресвятая сущаго на херувимех: радуйся селение преславное сущаго на серафимех.

http://azbyka.ru/otechnik/Dmitrij_Rostis...

Радуйся, вола погибша в ветвех древесных диавольским кознованием объявивый томужде! Радуйся, тако от уныния мужа благоговейна спасый! Радуйся, Мартирие, скорый наш помощниче, Зеленецкий чудотворче! Кондак 8 Странники и пришельцы есмы на земли сей, преподобне, присно ны враг искушает, страсти возмущая, уныние вселяя, и многи поставляет препоны текущим по пути в горний Иерусалим. Аще же что и благо сотоворим ближнему, тщится, да погибнет мзда, скорбьми абие нама отмстити. Бог же сия терпит, якоже древле Иовле поругание, дя вящее даст утешение последи поющим: Аллилуиа! Икос 8 Всяк в житии крест скорбей и печалей, его же кому даде Господь, преносит, и аще в уныние не впадет, последи сугубо прославляется. Тако и ты, отче, вся претерпев, милостей Господних сподобился еси, сего ради тя ублажаем: Радуйся, изначала соградивый часовницу и малу хижину! Радуйся, ту сладце деннонощно моливыйся Богови! Радуйся, Христа ради претерпевый зной и мразы многие! Радуйся, питавыйся, яже точию ти приношаху окрестнии! Радуйся, вскоре утешенный видением огненного столпа с рукою, искры разметающею! Радуйся, яко сия знаменаше обилие благодати, от тебе исходити имущия ко братии! Радуйся, светильниче, его же познаша вскоре вернии! Радуйся, яко не отгнал еси жаждавших с тобою пожити! Радуйся, яко приимал еси от мира к тебе притекающих! Радуйся, пастырю словесных овец! Радуйся, послуживый немощному человечеству до скончания живота! Радуйся, Мартирие, скорый наш помощниче, Зеленецкий чудотворче! Кондак 9 Всего себе принесл еси в жертву, Богови угодную. Многие труды, скорби и печали понесл еси, устрояя обитель и служаще братии, иже от язв мирския суеты мудре в чистоту жития богоугоднаго влекл еси, словеса и деяния молитвою укрепляяй. Два же храма и келлии соградил и обитель стеною древяною оградил еси, да яко же в вертограде цветы источают благоухания, иноцы зде угодне Богови поют: Аллилуиа! Икос 9 Ветвьми древо благосеннолиственное прикрывает многия, и ты, преподобне, многия прикрыл еси от наветов вражиих и моря житейскаго бурь. Мнози бо к тебе притекоша во обитель Зеленецкую, их же ради игуменства сан многопопечительный и священство приял еси и в царствующий град потребных ради обители пешешествовал еси. Сего ради ублажаем тя:

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-svj...

27 Сентября. 856. «Покрова не имам, ниже где прибегну, окаянный?» Поистине, не имам покрова, разве Тебе, Владычице! Ибо грех, у которого мы думаем найти покой и удовлетворение, даже на одну минуту не дает Его, и только зло обманывает и посмевается нами. Мир и люди тоже – плохой и иногда варварски вероломный покров. И ничто на земле ни на небе не дает нам надежного и покойного покрова! Одна Ты, Владычица, Единый истинный и полный Покров, отрада и успокоение нам земнородным. Как древо благосеннолиственное и многоплодное, со Своим Сладчайшим Плодом Иисусом – Ты покрываешь и питаешь нас, отграничиваешь, но и святолепно соединяешь небо и землю, Бога и человека, рай небесный и землю многострадальную. Покров наш Ты и в том смысле, что без Тебя мы все давно бы были попалены праведным гневом Божиим, побиты грозными ударами правосудия Божия, сметены и уничтожены с лица земли одним порывом страшного суда Божия, праведно на ны движимого. Но Ты, как львица спокойно неустрашимая, одна противостоишь Своим дивным предстательством Суду Божию на грешных и вероломных изменников Сыну Твоему, и как под крыльями горлицы чадолюбивой легко, безопасно и тепло нам, постоянно угрожаемым и от неба – сверху, и от земли – снизу. Суббота, 27 Сентября. 857. Каким образом я, монах, осуществляю закон о любви к ближнему? Не узкий ли я эгоист, запершийся в 4 стенах и никому не полезный, кроме самого себя? И не на половину ли только, в лучшем случае, способен я осуществить всеобщеобязательную и спасительно-жизненную заповедь Спасителя, в которой, по Его словам, весь закон и пророцы висят: «возлюбшии Господа Бога... и ближняго, яко сам себе!?», при чем первое без второго не менее невозможно и бесполезно, как и второе без первого?? Итак, что же я делаю для ближнего? И люблю ли его «по заповеди Христа»? Несомненно, я имею полную возможность и все удобства для этого. И, по сравнению с мирскими людьми, не только не уступаю им в данном отношении, но и располагаю большими преимуществами. Денежною помощью, если я на службе, имею возможность помогать нуждающемуся несравненно лучше, чем если бы я был мирским и особенно семейным. Участием ли в несчастии кого? Приходи всякий, и если будет действительная нужда, не уйдешь без посильного слова утешения, назидания и сочувствия! Нравственною поддержкою? Для нее во власти монаха самые действительные, спасительные средства: молитва , Слово Божие, священнослужение! Но очевиднее всего преимущество монаха в служении ближнему там, где требуется самопожертвование, самоотречение и идеально бескорыстное отправление Божественных чинопоследований по просьбам молящихся!

http://azbyka.ru/otechnik/Iosif_Petrovyh...

Слава: Ангельски жизнь свою управльша вси тя, аки Ангела Божия, имеяху; тем и на диаконский степень взыти сподобился еси в немже добре шествие свое управив, и наша пути во святыни, Несторе, управи. И ныне: Путь Рождшая Жизни, Всесвятая Дево, стезями соблазн ходящих яко Милосердая наставляеши на стези правды; и мене, заблуждающаго, Владычице, не презри, но яко Рождшая Наставника заблуждшим, во Свете Его пути моя направи. Песнь 6 Ирмос: Внегда скорбети ми, возопих ко Господу, и услыша мя Бог спасения моего. В преподобии и правде чин свой управляя, храм Духу Святому весь сотворился еси, и, вшед в храм нерукотворенный, Престолу Вышняго предстоиши; и мне, хотящему быти тамо, молитвами твоими, отче, помози, молю тя, молитвенника спасения моего. Краснаго сада Делателя Небеснаго красное был еси прозябение, красными бо делы украшен, благия плоды, ихже ныне благоухание обоняем, возрастил еси; молю убо тя, блаженне, подаждь сия в дар и мне от Бога Спаса моего. Слава: От труда подвигов твоих, Несторе преподобне, многия излив поты, напоил еси ниву души твоея и, израстив добродетелей класы, пожинаеши ныне рукояти, живый во веки в Небесных кровех; в нихже и мне быти моли Христа Спаса моего. И ныне: Насеянная Духом Отчим земле святая, радуйся, яко прозябла еси нам Древо благосеннолиственное; зноем мя страстей опаленна под сень онаго приведи, Владычице, молю Тя яко Ходатаицу спасения моего. Кондак, глас 2-й Яко сый Богоноснаго Феодосия ученик и истинный жития того подражатель, первый честных его мощей самовидец быти сподобился еси, яже с прочиими святолепно пренес, наследил еси с темиже Царство Небесное, еже получити и нам, чтущим тя, Господеви молися. Песнь 7 Ирмос: Авраамстии иногда в Вавилоне отроцы пещный пламень попраша, песньми взывающе: отец наших Боже, благословен еси. Авраамовым стопам последуя, святе, исполнением заповедей принесл еси, якоже он Исаака, чист ум Владыце, сего ради от жизни сея прешел еси в землю, точащую безконечную сладость, идеже и мне моли быти, Несторе, собеседниче Богоносных отец наших.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-prepo...

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010